**TAMMIKUU2008**marraskuu

ei meilläkään ole mitään kaikenkattavaa synnytystapa-arvioita.vikassa lääkärineuvolassa arvioi näppituntumalla lantion koon ja siinäpä se...
Säihkyolitteko siis ihan tavallisella tutustumiskäynnillä Kättärillä vai oletteko menossa haikaranpesään?
Me ollaan menossa marraskuun lopulla sinne ihan tavalliseen tutustumiseen.

Pikaisesti ajattelin muutaman rivin kirjoitella, kun oltiin pudottu jo tuonne toiselle sivulle.

Ristiäisiä ei meillä vielä juurikaan ole suunniteltu, mutta eiköhän me yritetö varata tuosta kirkolta tila myös kahvitukselle. Vaikka ihmisiä tuskin kauheasti tulee, niin pääsee helpommalla, kun ei tarvii kotona siivota yms. Eikä meillä ole edes kahviastiastoakaan, joten jos kotiin porukkaa kutsuisi, niin sitten pitäis vuokrata/ostaa astiasto tai tarjota kahvi erilaisista mukeista kaikille :LOL:

HeMa05 oletteko ihan ite varanneet tutustumiskäynnin kättärille, vai kertoivatko neuvolasta? Meillä alkaa ensiviikolla perhevalmennukset neuvolassa, mutta mitään puhetta ei ole ollut, että kättärillekkin voisi mennä tutustumaan.

Mutta nyt pitää lähteä reippilemaan apteekkiin ja kauppaan.

Maija 30+0 viimeinen (ainakin toivottavasti) kymppi käynnistyy

olipas tullut monta sivua tekstiä...

Jimena tuolta jostai sivulta luin että aika iso vauva teillä jo.. minulla oli esikoinen 38viikoilla syntyessään tuota pikkuoisen pikkusempi.. painoi 2270g :)

niin ja kiva kuulla täälläkin ihan pikkupeikolta kuulumiset ja varmaan on ihana se hetki kun saat pikkuisen kenguruhoitoon ja vermaankin ekaa kertaa siihen lähelle.. :heart: :heart: :heart:

äm oon ite kesänlopusta asti pitänyt imetysliivejä kun mun on niin vaikee löytää sopivia liivejä mistään siis tevellisiakaan.. ja sit hennesiin tuli uusii imetysliivejä valkosina ja mustina niin ostin molempii yhet ja niitä oon pitäny vuorotelllen tässä nää kuukaudet.. :) näissä on kaaret niin pitää varmaan ostaa yhet liivit vielä missä ei oo. luin jostain että alussa kun alkaa imettämään niin ei suositella jonkun takia että liiveissä on kaaret mutta niitä voi sitten vähän myöhemmin alkaa käyttää..
esikon aikaset imetysliivit on mut ne on ihan kauheet.. ne tue oikeen yhtää rintoja eikä laita niitä kauniiseen muotoon.. mutta mukavat on niin kotona käytän. ja ne esikona aikana ostetut liivit niin toiset on sopivat ja toiset pienet..
VARAUTUKAA SIIHEN ETTÄ NE TISSIT SUURENEE SITTEN KUN SE MAITO KUNNOLLA NOUSEE KOSKA MULLA JÄI IMETYSLIIVIT PIENIKS ESIKON AIKANA SYNNYTYKSEN JÄLKEEN

omalle masulle kuuluu möyrismistä ja yöunet on joka yö yhtä heikot jo parin viikon ajan.. ei van tuu uni. oon kokopäivän jonnekkin 6saakka ihan väsy ja sit illalla oon taas niin pirtee et ei uni tuu ja pyörin useita tunteja sängyssä ennenku uni tulee :( tosi inhottavaa.. en tiä mitä pitäs tehä kun oon vaikka mitä kokeillut. paitsi sen etten teeveetä kato illalla.. mut siitäkään ei pitäs johtua kun sillon kun nää univaikeudet alko niin katoin telkkua ja sit joku tunnin virkkasin et se vähän väsyttäis ettei heti telkun jälkeen mee petiin mutta eipä ollut tuolla mitään vaikutusta asiaan.. :ashamed:

onko jollain hyviä univinkkejä??

NAsu tasan 31 :attn:

Katja87: Kiitos vinkistä! Kävin eka sivulla kattomassa pikkupeikon vauvan jutut... :)

Minäkin olen jo itsekseni miettinyt ristiäisiä (miehen kanssa ollaan juteltu vain kummiehdokkaista, mutta itsekseni olen siis jo miettinyt muutakin ristiäisiin liittyvää).
Meillä ristiäisiin on kahden aiemman lapsen kohdalla kutsuttu suunnilleen 20 ihmistä ja pappi (tietysti ;) Kutsutaan varmaan nytkin vain siis omat vanhemmat + sisarukset perheineen, isovanhemmat ja kummit tietysti. Esikoisen ristiäiset pidettiin minun vanhempien luona, kun meidän silloinen asunto (kaksio: 60 neliötä) ei hirveen iso ollut. Nykyinen kuopus onkin kastettu tässä meidän nykyisessä (ikiomassa) omakotitalossamme (neliöitä nyt 174 eli on VARMASTI tilaa pitää ristiäiset täällä :)
Kastemekko odottaa jo vaatehuoneessa. Mun serkku teki sen samasta satiinikankaasta kuin mun oma hääpukuni on ja se on kyllä TOSI sievä (vaikka itse kehunkin) ja sillä on kastettu nämä meidän kaksi lastamme ja heidän nimet on kirjailtu kastemekon alareunaan ja lisäksi kasteliinaan, jonka myös se mun serkku on tehnyt (se mun serkku on ammatiltaan vaatetussuunnittelija ja on TOSI taitava tekemään vaatteita jne.)

Sairaalakassin pakkaamista olen tässä myös miettinyt... hyvissä ajoin ;) Vaikka synnytykseen TOIVOTTAVASTI on vielä aikaa niin haluan pakata kassin jo hyvissä ajoin valmiiksi... Toivotaan kuitenkin, että vauva haluaa tulla tänne maailmaan vasta ens vuoden puolella!
Joko te olette miettineet mitä pakkaatte/pakanneet jo sairaalakassin?

Jaahas, kuopus kaipaa leikkikaveria äidistä (esikoinen lähti isän matkassa hakemaan isän veljen perheestä kehtoa vauvalle valmiiksi. Se kehto on yli 100 vuotta vanha ja kulkenut minun miehen suvussa sukupolvelta toiselle).

Eli: leikkimään =)

Tammiäiti rv 31+2 ja nappulat

Onnea pikkupeikon perheelle pienestä pojasta, onneksi kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Ja Meiming voimia vuodelepoon, kyllä se vielä sitten palkitaan...

Eli minä kans jouduin 9.11 osastolle vuode lepoon. Menin tarkistuttamaan kohdunkaulan tilannetta åitiyspolille ja niinhän siinä sitten kävi et, Kanavaa oli jäljellä se 1.5cm ja sormelle auki. Kohdunsuu oli pehmennyt.
Siinä sitten lupailivat et pääsen viikonlopun jälkeen kotiin, mut eihän sitä päässyt, ne piti mua siellä eiliseen saakka. Vauvan koko arvio oli silloin 1195g eli pieni poika on meille tulossa, mut ihan normaalilla käyrällä mennään kuiteskin.
Seuraava tarkistus on sitten ensi viikon ke ja sit saa nähdä joutuuko taas jäämään. Täytyy nyt vaan yrittää malttaa pysyä kunnolla levossa kotonakin, eli kaikki on kielletty.Kunhan nyt pääsis ainakin tuonne jouluun saakka niin sitten vois ehkä hieman ruveta pikkuisen elämäänkin, odottavan aika on todella pitkä... Todella paljon tuli nyt vaan omaa napaa, mut tekstiä oli tullut viikossa niin paljon etten vielä kerinny kaikkea lukea...

Piku81 ja Taavi 30+4

Maija M:Ihan itse varasin ajan kun siinä oppaassa joka tuli ultrakutsun yhteydessä aikanaan on ohjeet ja numerot synnytyssairaalaan tutustumisesta.Neuvolassa ei ole näistä puhuttu mitään kun ei meillä näköjään ole niitä valmennuksiakaan.Ilmeisesti järjestävät vaan ensisynnyttäjille :(
Vaikka itse kaipaisinkin vaan jotain rentoutumisharjoittelua en niinkään imetysohjausta ym...
Mutta ehdottomasti kannattaa mennä sairaalaan tutustumaan,se helpottaa kun näkee paikat etukäteen mihin sitä sit menee kun tositoimet alkaa :)

Sairaalakassista:En ole ajatellut pakata kun tuossa ehkä joulun tienoilla.sisältö on kyllä sama kun ekalla kerrallakin.
miehelle sitten pakkaan vauvan vaatteet kassiin ja kaukaloon valmiikis kun tulee hakemaan meidät kotiin.samoin laitan jotkut vaatteet itselle.

nyt täytyy lähteä valmistautumaan isän 60 vuotisjuhliin.

HeMa05 Kiitos tiedosta, pitääkin varmaan sitten kaivella ne ultra kutsu paperit esiin. Meillä nuo valmennukset ei näin ensisynnyttäjillekkään ihan itsestään selvyys, tai siis tää on tätä mun huonoa tuuria. Eli terkka soitti viimeviikolla neuvolasta ja antoi noita valmennus aikoja. Mulle sitten kävi niistä vaan ensimmäinen (töitä kaksi seuraavaa, eli just ne tärkeät valmennukset), joten terkka lupasi selvitellä, josko lähialueella olis valmennuksia tarjolla. No nyt sitte keskiviikkona neuvolassa antoi mulle nuo samat ajat, ja kun taas mainitsin, että mulla on töitä, niin käski sitten soittelemaan jos en pääse, että kyselee sitten jos muualle pääsis valmennuksiin. Meillä kun seuraavat järjestetään vasta tammikuun lopussa. Eli en tiedä kuin monta kertaa pitäis sanoa, et ajat ei käy, ennen kun rupeaa aikoja muualta selvittelemään... Mutta nyt pääsen ainakin toiseenkin valmennukseen, kun oon silloin vielä sairaslomalla. Toivon, että saan vielä lisää sairaslomaa, joten sitten pääsen kaikkiin valmennuksiinkin. Vähän vaan jo hirvitti, että joutuuko sitä ihan ilman valmennuksia synnyttämään yms.

Mutta nyt lähdetään ostoksille!

Maija

Heips!

Synnytyksen aikana vauvan pää tekee melkoiset kiemurat synnytyskanavan läpi tullessaan. Ei siis ole tosiaan yhdentekevää, mikä osa sieltä on tulossa edellä. Pää vinossa, tai esim kasvot edellä, vaatii paljon enemmän tilaa, kuin takaraivo leuka rinnassa tulo. Tarjonnan tarkistus etukäteen on hankalaa, koska vauva voi tosiaan ennen synnytystä tai sen aikanakin muuttaa asentoaan vielä. Monella se pää ei ole tiukasti lantioon kiinnittynyt ennen synnytystä ollenkaan. Tiedän ystäväni, jolla vauva ollut vielä 4h ennen synnytystä raivotarjonnassa, ja salissa sitten huomattu,että vauvahan on tulossa peppu edellä! Eli ne voivat mahtua kääntymään vielä tuossakin vaiheessa, vaikkei tuollainen kiepahdus enää yleistä olekaan.

Perätilassa olevaa vauvaa voidaan yrittää kääntää, tosin monesti ne kiepahtavat taas takaisin... Perätilojakin on monenlaisia, jos vauvalla on peppu hyvin tulossa edellä, voi vauva syntyä alateitsekin, jos äidin lantio on tarpeeksi iso-tarkistus siis lantioröntgenillä. Tiedän monta perätilasynnytystä, jotka menneet ihan hyvin. Mutta jos perätilassa onkin jalka tulossa edellä, ei synnytys onnistu.

Meillä on molempien suvussa perintökastemekot. Me ollaan sovittu jo ennen esikoisen syntymää, että pojat kastetaan isän suvun puvulla, ja tytöt äidin suvun. Molemmat puvut on 1940-luvulta.

väsy on vieläkin kova. eilen imuroin enimpiä ja järkkäilin vähän, niin sitten olikin niin heikko olo, että melkein kädet tärisi. On se hb varmaan tosiaan viä matalalla, lisäks mulla on pieni nuha...

Perjantai iltaa mammoille!
Tänne ei mitään sen kummosempaa uutta kuuluu. Masussa möyritään ja kovasti touhuaa menemään. Ehkä liianki kovasti ku illalla oon ihan poikki, masua koskee ja supistaa. Pitää koittaa ottaa vähän iisimmin. Tässä ollaan kovasti huomisia pikkujouluja hommailtu järkkäilty, ihanaa ku pääsee pitkästä aikaa pippaloimaan:D Sovitin tuolta kaapin perukoilta yhtä mekkoakin niin soppelisti meni päälle, kivasti joustaa. Sitten siihen auki vielä semmoinen sifonkinen pitkä takki, ja son siinä. Olipa helpotus että jotain nätti vielä kuiten meni päälle. Tässä ku meinaa olla noita juhlia juhlien perään. Pikkujoulut, koupuksen synttärit, äitin 50-pippalot, kastajaiset, joulut yms..
Sairaalakassia mä en varmaa ala kanskaan pakkaileen vasta ku ihan joulukuun lopulla. Jotenkin taas tuntuu siltä että vasta reilusti tammikuun puolella lähtään käynnitysten kautta synnyttään. Tietty ite toivoisin että lähtis omin avuin käyntiin ajoissa (toivossa on hyvä elää).
Ens viikolla pitäs sitten viimeset hankinnat tehä vauvaa varten, sitten pääseenkin synttäreitä ja tulevaan jouluun keskittymään. Hankittavat ois vielä se turvakaukalo se jonnimoinen hoitoalusta sekä hoitolaukku ja vaippoja:)

Mutta nyt öllötteleen ja rentoutuun perheen kesken..

Saaru ja Aattomiäs 34+0 (uijui, ku viikot vähenee :eek: )

Pikkugreippi: Juu, mulla kakkonen vähän isompi kuin sun esikoinen :LOL: Se kun vielä syntyi väärällä tarjonnalla niin olihan siinä tekemistä (luulin ihan oikeasti halkeavani...). Hyvät muistot kuitenkin tuostakin synnytyksestä :)

Mä en vielä pakkaile sairaalakassia, mutta ajattelin kirjoittaa listan valmiiksi joulukuun alussa. Jos sitten synnytys lähtisikin jostain syystä käyntiin ennenaikaisesti niin osaisin kiireessä pakata kassin. Mulla ei nimittäin aivot toimi tuollaisissa tilanteissa ja puolet tavaroista varmaan unohtuisi ;)

Piku: sullakin vauva yrittää olla hätäinen. Koita saada levättyä, että vielä hetken pysyisi masussa :) Jaksamista!

Oli mulla varmaan vielä jotain muutakin, mutta unohdin (taas se nähtiin, miten tää pääkoppa toimii :D )

Jimena 32+6

Perjantai iltaa!!

Pikkupeikolle vielä uudestaan onnittelut! :flower: :heart: Tulehan taas kertomaan miten te jakselette!

Piku81 Jaksamista sinne lepäilyn keskelle! Toivottavasti saat jäädä kotiin lepäilemään. Luulisin, että sairaalassa se lepäily tuntuu moninkerroin pitkästyttävämmältä, kuin kotona olo..?

Ristiäiset meilläkin pidetään varmaankin vanhempieni luona, heillä on riittävästi tilaa ja astioita. Meillä kulkee suvussa kastemekko ja sitä käytetään varmaan nytkin. Miehen puolelta kulkee taas kastemalja. Vaikka ei kovinkaan uskonnollisia ollakaan niin ristiäiset pidetään silti. Tuntuu, että kaikki pääsevät helpommalla kun pidetään ne ristiäiset.

Jotain on nyt sitten meilläkin jo valmiina vauvalle, toissapäivänä saimme vaunut, Emmaljungan city crossit kovalla kantokopalla. Koppa kylläkin tulee vasta ensiviikolla. Tuossa olohuoneessa nuo rattaat sitten nököttävät, en haluaisi laittaa niitä kylmään ja kosteaan varastoon joten paikka täytyy vielä miettiä.

Väsyttää vieläkin ihan mielettömästi ja käveleminen sattuu. Onneksi nyt olisi 9 lomapäivää ja sitten enää 5 työpäivää!! Ei siis enää paljoa töitä jäljellä!!

Täytyy vielä kysyä, että onko teille kaikille jo tullut kelalta päätös äitiysrahasta. Pakkaus tuli jo monta viikkoa sitten mutta rahapäätöstä ei näy ei kuulu. Työnantaja maksaa kyllä 3 kk palkan, mutta kai sieltä nyt pitäisi tulla edes päätös siitä, että jossain vaiheessa rahaa on tulossa. Pitänee ensi viikolla soittaa ja kysellä.

Nuutti majailee edelleen perätilassa, alkaa kyllä jo pikkuhiljaa pelottamaan.. Oliko ne puhunee, että riskisynnyttäjiä siirtävät Ruotsiin ja Saksaan. Olisi muuten melkoinen kokemus käydä synnyttämässä Saksassa.. :D :LOL: Ei kai nyt sentään..Tuskin se työtaistelu tulee kestämään montaakaan vuorokautta ja toivottavasti rahaa tulee tarpeeksi!

Piti vielä kertoa, että meillä tyttö syntyi lakiedeltä ja ponnistus kesti 29 min. Ei jäänyt pahoja muistoja. Toivottavasti tämä kakkonen tulee nyt edes pää edeltä.. :D

Hyvää viikonloppua kaikille!

iita ja nuutti 31+5

Mukavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille mammoille =)

Hei, aatelkaas, että pian mekin jo punnataan näitä pikkuihmisiä maailmaan :heart: oon huomannut itestäni sen, että synnytys pyörii päivittäin mielessä. Se alkaa oleen jo niin ajankohtanen juttu. Huh, jännittää pirusti, ei pelota, kun ei tiedä mitä pelätä koska on esikoinen vasta tuloillaan. Kovasti mä jo odotan sitä, että tyttö tuhisee mun sylissä, meillä on kaikki jo niin valmiina vauvaa varten. Voi miten elämä sit muuttuukaan :heart: ja miten sitä osaa itseään sanoa äidiksi...

Sairaalakassia en oo vielä valmiiksi pakannut, mut eiköhän sekin aika pian koita. Ja vauvalle katon sit samaan aikaan kassin valmiiksi turvakaukaloon niin mies saa ne napata sit matkaan kun meitä hakee.

Onko teillä vielä kovia mielitekoja? Esim, suklaa tms. Mulle on taas alkanut maistuun suklaa, ja pelkäänkin sitä, että tyttö kasvaa masussa megavauvaksi, kun en pysty himojani hillitseen :D Ja mitä joulukin sit tuo tullessaan, jouluruokaa ja taas suklaata! :eek:

Meinaatteko joulua laittaa? Mä oon aina ennen laittanut jouluverhot ja liinoja, tonttuja ikkunaan yms. Nyt oon miettinyt, että jaksaako niitä joulukamoja sit keräillä pois tammikuussa kun on nyyttikin kainalossa. Toisaalta joulufiilis tulee paremmin, kun on kotia vähän laittanut...

Mä meen nyt saunaan ja sit oikasen sänkyyn tuijottaan telkkua. Ei selkä kestä tätä koneella istumista, juilii tosi ikävästi.

Ihania masuja teillä muuten profiileissa :heart: Koitan omanikin sinne viikonlopun aikana päivitellä.

Carla ja tyttö 33+2 (viikot ne vaan vähenee....ihanan kamalaa! :eek: )

Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
ei meilläkään ole mitään kaikenkattavaa synnytystapa-arvioita.vikassa lääkärineuvolassa arvioi näppituntumalla lantion koon ja siinäpä se...
Säihkyolitteko siis ihan tavallisella tutustumiskäynnillä Kättärillä vai oletteko menossa haikaranpesään?
Me ollaan menossa marraskuun lopulla sinne ihan tavalliseen tutustumiseen.
Ollan menossa haikaranpesään, jos vain kaikki menee hyvin. Siellä ollan aika vaativia, että tietyt kriteerit täyttyy. Mutta tavoite on päästä sinne.

Säihky

iita82..Täytyy vielä kysyä, että onko teille kaikille jo tullut kelalta päätös äitiysrahasta. Pakkaus tuli jo monta viikkoa sitten mutta rahapäätöstä ei näy ei kuulu. Työnantaja maksaa kyllä 3 kk palkan, mutta kai sieltä nyt pitäisi tulla edes päätös siitä, että jossain vaiheessa rahaa on tulossa. Pitänee ensi viikolla soittaa ja kysellä.
Mä samaa kans "hätäilin" silloin ensimmäisen mammaloman alkaessa, ku päätöksiä ei kuulunut ja silloin soittelin kelalle: Homma menee nii, että sitten kun työpaikka maksaa viimeisen "palkan" niin palkkaus lähettää lopulliset tuloselvitykset kelalle ja ne tekee sitten sen lopullisen päätöksen. Elikkäs vielä ne ei siellä ole tehnee päätöksiä niille joille työpaikka maksaneen ensin mammaloma kuukausia. :) Itekkin mielenkiinnolla odottelen paljonkos sitä sitten saa kuukaudessa rahaa ku kelanrahoille jäädään. Mut eikö sitä voi jotenkin kelan sivuilla ite koittaa laskea paljon sitä rahaa tulee..

Täällä ollaan sitten herätty ennen kukkon laulua.. Onneksi ei kuitenkaa väsytä..vielä. Saas nähä ku kiireinen ja pitkä päivä edessä. Seisoskelua ja kävelyä korkkareilla :/ Toivottavasti tunnelma vielä illalla sitten väsyn pois. Tänään on nimittäin meiän työpaikan pikkujoulut joita olen mukana järkkäämässä. Jo 3 pitää mennä paikalle laitteleen ja järkkäileen. Innolla kyllä odotan. Jospa sitä sais otettua pienet torkut tuossa ennen lähtöä.
Eilen saatiin hiukan kummikeskustelua eteenpäin. Yks uus ehdokas tuli esille. Saas nähä mitä mies nyt ite tuumaa ja meinaako pyytää häntä. Ja että alkaako se sen kamu siihen. Meillon aika vähissä noi kummiehdokkaat ja haluan kuitenkin että ne joita pyydetään ois kuiten semmoisia joiden kanssa ollaan tekemisissä ja joita lapsi sitten näkis yms. Vielä pitäs lisää miettiä, ois kiva jos vielä kaksi kummia löytyis lisää..

Piti ihan eilen lakata kynnet punaiseksi pikkujoulu hengessä.. On upeeta! Kiva illalla pitkästä aikaa sitten tällätä kunnolla.. Kovasti pähkäilen kuinkas hiukset laittais.. Onko muilla pikkujouluja tälle vuodelle tiedossa/ ollunna? :xmas:

Saaru ja Aattimiäs 34+1

HUOMENTAAA!

Pikulle jaksamisia lepäilyyn, kyllä se aika siitä aina jotenkin kuluu.

Sairaalakassia en oo minäkää vielä ajatellut pakata, vois kyllä lapulle muuten laittaa mitä sinne tarvis laittaa. Ei kyllä mitään hirveitä tavarapaljouksia, ajattelin ihan niillä sairaalan vaatteilla mennä, en haluais kotio mitää pyykkikasoja heti. Mitäs ootte ajatellu pakata?

Joulua ei meillä oo hirveesti laiteltu, kun aina on oltu vanhempien luona. Kynttilöitä toki ja yks joululiina löytyy ja kaks tonttua :LOL: Ens vuonna sitten halutaan itse laittaa sitä omaa joulua =)
Meillä ei ole pikkujouluja nyt tiedossa.

Nyt ne työt sitten loppu ja saa lepäillä rauhassa, jospa tää olo rupeis helpottaa, turvotus laskis ja väsy helpottas. Toivossa on hyvä elää =) Ajattelin ton eka viikon ihan vaan lökötellä. Kiva kun on vähän tuota luntakin maassa, tosin taitaa sekin ens viikolla jo kadota. Vähän jo jänskättää miten sen Tehyn kanssa nyt sitten käy..

Saarulle oikein rentouttavaa pikkujouluiltaa :xmas: Ja oikein kivaa viikonloppua kaikille muillekin.

Cattie ja Osku 32+1 :heart: (Huih, taas jo uus viikko menossa)

Minä tossa yksi päivä jo sairaalakassiin tavaroita pakkailin, en mitenkään hirveesti meinannu tavaraa mukaan ottaa. Ihan sairaalanvaatteissa meinasin siellä oleilla, mutta yhden vaatekerran pakkasin omia vaatteita mukaan, niin saa sitten puhdasta laitettua päälle, kun on saikulta kotia lähdössä. Lisäksi pakkasin imetysliivit, liivinsuojuksia, sit ihan perus hygieniatarvikkeet:dödö, shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, kasvovesi, kasvovoide, hammastahna, hammasharja, hiusharja, hiuslenkkejä, kosteusvoiteen, huulirasvan jne. kännykänlaturin laitoin myös (kun niitä on meillä niin monta), sit tuohon vielä meinasin pari pillimehua hommata, kamera tietty mukaan ja neuvolakortti. Eiköhän noilla jo pärjää. Voihan sitä jotain hedelmiä vaikka mukaan siihen viel nappasta, jos sattuu olemaan kun lähdön hetki koittaa.. ja jos jotain tärkeää unohtuu, niin voi mies sitten tuoda, meiltä ei oo saikulle kun vajaa pari kilometriä matkaa..

Katja ja rv 33+2

iita82 mäkin täällä kovasti oottelen lappua kelalta, mulle kun ei vielä ole tullut edes pakkausta, vaikka lappujen viemisestä kohta jo kuukausi.. Tässäsuhteessa ainakin odottavan aika on todella pitkä!

Pikkujouluista meille tulossa on yhdet pikkujoulut, työpaikan pikkujouluja vietetään joulukuun alussa tallinnan risteilyllä. Saa nähdä miten jaksaa, mutta ainahan sitä pääsee sitten hyttiin lepäilemään.

Käytiin eilen illalla sitten ostamassa vaunut ja varaamassa pinnasänky, että nyt ois noi "hankalimmat" valinnat takana. Vaunujen kanssa kävi viel niin hyvä tuuri, et vaik kauppa oli menny kiinni just ennen ku sinne ehittiin, niin päästiin kuitenkin vielä sisään, kun niille oli tulossa uusi vaunukuorma. Saatiin sitten vaunut ihan suoraan kuormasta, tai avasivat ne pakkauksen liikkeessä ja tarkistivat, että kaikki osat mukana! Pinnistä joutuukin sitten muutaman viikon odottelemaan, niin saadaan sitte se väri mitä halutaan.

Niin kyllähän se aika menee paljon rattoisammasti kotona, ku on kaikki tässä "käsien" ulottuvilla . Ja kaiken tärkeintä ois että Taavi sais kasvaa mahdollisimman pitkään tuolla masussa, eli sen voimalla sitä jaksaa ihmeesti ottaa iisisti :) Täällä on niin ihana kun kaikki on samassa "tilanteessa" eli raskaana ja stemppaa toisia jaksamaan näiden ihanuuksien ja "vaikeuksienkin" keskellä, Kiitos siittä!

Sairaalakassin ajattelin alkaa pakkaamaan tuossa ensi viikolla valmiiksi, kaiken varalta. Ompahan sitten sekin tehty pois alta..

Pikkujoulut ois, mut saa nähdä pääseekö sinne. Oishan se kiva mennä, pääsis vähän ihmisten ilmoille ja sais pikkuisen tälläytyä =) ku tosiaan nyt ei sit oo viittinyt paljoa pakkelia pistää ku ihan tässä kotioloissa vaan on, sairaalasta puhumattakaan. Siellä kyllä tulee, vielä kipeemmäksi, ihan vaan siksi ku tuntee ittensä niin nuhjuiseksi niissä ihanissa kaavuissa.

Kelalta ei ole mullekaan tullut vielä edes äitiyspakkausta, ihmeen kauan se kestää, täytyy kohta varmaan soitella sinne.

Ihana kun joulu tulee, vaikka tietääkin ettei pysty mitään laittamaan, mut on se vaan niin ihanaa, täytyy vaan toivoa että pysyy tää tilanne sen verran aisoissa että saa joulun olla kotosalla. Ois ihana lähteä koiran kanssa kävelylle, kun ulkonakin on niin kiva pakkasilma, piristäis varmaan kummasti, noh kerkeehän tuota...

Miten teillä mahassa, meillä Taavilla on hikka semmoinen 2-3 kertaa päivässä ja joskus saattaa kestää sellaisen vartinkin, hikka tuntuu ihan tuolla häpyluussa, ja ilmankos kun hän on jo rt. Kumman vilkas kaveri tuntuu olevan ainakin liikkeistä päätellen, jaksaa olla pitkiäkin aikoja liikeellä ja touhuta =) on se vaan niin ihana tuntea kuinka se pikkuinen siellä kasvaa, ainakin liikeiden voimakkuudesta pääteelen, välillä oikeen kipeetä käy! Supistuksia tulee edelleen, vaikka levossa ollaankin, illalla niitä alkaa monesti tuleen säänöllisesti 10-15 min välein. mut ne ei ole onneksi kovin kivuliaita, osa tuntuu enemmän ja jopa selän puolellakin.

Nyt pitää lähteä katseleen telkkaria, nähdään...

Piku81 ja Taavi 30+5

Tänään on miehen kanssa käyty hirvenlihakeitot syömässä hirvipeijaisissa ja TODELLA hyvää oli. Lapset olivat mummulassa hoidossa eli sai keskittyä vain omaan syömiseen -vaihteeksi ;)

Sairaalakassista: mä aattelin pakata vain yhden vaatekerran itelleni kotiin lähtöä varten ja vauvalle tietenkin kans vaatetta (kaukalon tuo mies sit kun tulee hakemaan meät kotiin). Niin ja teitty ne omat hygienia tuotteet otan mukaan... muutoin olen sairaalan vaatteissa sairaalassa (eipä oo mukavaa alkaa peseen omia vaatteita heti sairaalasta kotiuduttua, joten olen sairaalavaatteissa siellä). Kassin pakkaamista pitäis kohta suunnitella...

Pikkujouluista: mulla ei varmaan oo tälle vuodelle pikkujouluja tiedossa (yleensä joka vuosi on ollut) ja se on harmi (jos ei oo). Voishan sitä käydä vähän "tuulettumassa" = syömässä tukevasti :LOL:

Jokos te olette alkaneet seuraamaan/laskemaan vauvan liikkeet päivittäin? Mä olen seurannut liikkeitä koko sen ajan, kun olen vauvan liikkeet tuntenut, mutta en ole vielä sen kummemmin laskenut niitä... pitäis varmaan kohta...

Pitää lähtee laittamaan pyykit kuivaamaan, joten illan jatkoja kaikille =)

Tammiäiti rv 31+3 ja naperot

Piku voimia myös sinulle. Toivottavasti pikkuinen pysyy kiltisti mukana vielä hetken aikaa. Mutta kuten mainitsit, niin kyllä sitä on valmis tekemään mitä tahansa pikkuisen eteen. Ottamaan myös rauhallisesti =)

Yöunista: mullakin on alkanut yöunet olemaan melko katkonaisia |O . Aina kun vaihtaa toiselle kyljelle, niin joutuu heräämään :| . Tyynyjä olen myös yrottänyt laittaa masun ja selän tueksi, mutta ei ne kyllä kovinkaan kauan estä paikkojen puutumista. Välillä on ihan kauhea herätä osittain masunpäältä, silloin on kyllä ihan kaikki paikat jumissa ja puutuneita.

Äitiysrahasta: mulle työnantaja maksaa 3 kk palkan äitiysloman alussa. En ole vielä saanut Kelalta päätöstä kuinka paljon he sitten maksavat. Mulla lasketaan ä-rahat viimeisten 6kk ajalta, joten meillä palkanlaskija lähettää Kelalle ilmoituksen kun tämän kuukauden tulot on tiedossa. Eli siis käytännössä joulukuun alussa (ovatkohan noin nopeita :whistle: ?)

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Jos kaikki menee hyvin niin joulun jälkeen voisin alkaa katselemaan enemmän niitä tavaroita. Listan ajattelin myös tehdä niin kuin joku muukin tuossa ylempänä jo kirjoittelikin.

Pikkujouluja ei tälle vuodelle varmaankaan tule. Työpaikan pikkujoulut on niin myöhään, että olemme silloin jo (toivottavasti) muuttaneet Tampereelle.

Vauvan liikkeistä: itse olen kyllä joka päivä yrittänyt huomioida vauvan liikkeitä. Tällä veijarilla on ihan selkeitä jaksoja päivässä jolloin nukkuu, eli silloin liikkeitä ei oikeastaan ole ja on vaikea saada edes hereille. Kaikista virkeimmillään on aamupäivästä, iltapäivällä ja illalla. Toivotaan, että rytmi jatkuu myös synnytyksen jälkeen ;) . Mutta olen kyllä joitakin kertoja laskenut sen 10 liikettä makuulla ollessa, ja ainakin tähän asti ne on aina tulleet melko pienessä ajassa.

Onko täällä kaksikerroksisessa asunnossa asuvia? Miten synnytyksen jälkeen on onnistunut rappusissa kävely? Onko ollut vaikeaa liikkua vauvan kanssa rappusissa (varsinkin jo mh yläkerrassa)? Meillä on taas tullut vuokra-asuntoasioihin pientä muutosta, ja nyt olisi harkinnassa rivitalo jossa 2 kerrosta. Se vain mietityttää, että miten siellä pärjää pienen vauvan kanssa :eek:

Afu ja mini 30+5

Mulla ei tietoa pikkujouluista. Eipä taidettu työpaikalta kutsua viime vuonnakaan... No, enpä kyllä tämän mahan kanssa jaksaisi lähteäkään mihinkään väentungokseen. Firman pikkujouluissa kun on yleensä n. 1000 henkeä...

Mä yritän tarkkailla liikkeitä joka päivä. Tai siis ilta/yö. Silloin on ainoa rauhallinen pidempi hetki päivässä :) Tämä vauva liikkuu mun mielestä huomattavasti vähemmän kuin edelliset lapset. Niiden kohdalla en tarkkaillut liikkeitä lainkaan, sen verran tiheään tahtiin potkiskelivat.

Mä otan kans käytännössä vaan hygieniatavarat mukaan sairaalakassiin (siksi siis teen listan, koska en voi pakata niitä liian ajoissa, kun tarvitsen päivittäin). Kotiintulovaatteet mies saa tuoda vauvanvaatteiden mukana tai sitten mä palaan kotiin samoissa vaatteissa kuin tulinkin. Niin mä oon kai tehnyt ennenkin. Puhtaat sukat ja alusvaatteet vaan. Kassiin lähtee kyllä mukaan ainakin yksi suklaarasia :ashamed: Mä oon niin himoinnut suklaata tällä rd-dietillä, että jotain hyvää pitää saada sitten heti syödä, kun vauva on masun ulkopuolella ;)

Nyt saunaan.

Jimena 33+0

Yhteistyössä