**TAMMIKUU2008**joulukuu

Nyt on sit viimeinen neuvola takana ja kaikki oli hyvin.Kohdunkaulaa jäljellä riittävästi mut kohdunsuu hieman pehminnyt.Eli kai mulla sit jotain tapahtuu tuolla enemmän kun esikon aikaan.
Verenpaine hitusen kohonnut,mut se katsotaan sit viikon päästä.Hb nyt hyvä.Pissassa ei mitään.Vauveli köllöttää rt mut ei ole laskeutunut eli sf-mitta kasvussa edelleen.Lääkäri sanoi että saattaa tästä tylleröstä tulla hieman siskoaan isompi mut ei mikään yli 4kg.

Pötkylä:mulla kanssa kuule sellainen mies joka hikoili ja hermostui jo ekassa ultrassa niin että ajattelin että mitähän tästä tulee...olin varma ettei se kykene tulemaan saliin mukaan.valmennuksissa kävi mutta ei se sinne innosta kiljuen tullut.tunsi olonsa lähinnä vaivautuneeksi jos puhuttiin mistään mikä viittasi sairaalasanastoon.
mutta kun se synnytys sitten koitti niin hän suoriutui siitä hyvin.ei pyörtynyt tai voinut pahoin.tosin oltiin sovittu että pysyy sitten siellä pääpuolella vaan :) kertoi hän sit jälkeenpäin nähneensä kaiken mutta eipä siitä traumoja ole jäänyt.vielä se on tulossa toisen kerran synnyttämään.
yhteenvetona siis että vaikka mies ei ulospäin hehkuta intoaan niin kyllä ne sitä päässään miettii ja yllättävät positiivisesti ja eihän se vauva ole niin konkreettinen isälle odotusaikana.mun mies sanoi että sit kun tyttö oli siinä niin sit vasta tuli kunnolla sellainen tunne et hei nyt mä olen isä!ja hyvä isä onkin..

tällä erää ei taas muuta.jään myös roikkumaan :)
 
Heips. Nyt on sitten neuvolastakin käyty jo kotona. Täti oli puolisen tuntia myöhässä, kun oli joku pappa kertonut elämäntarinaansa autuaasti, ettei ollut neukka päässyt lähtemään ajoissa.. Verenpainetta mittailli, oli ihan sama kuin viimeksikin ja sydänäänet 145. Tykkäsi meen kodista kauheesti. Eipä se sitten kerinnyt olemaan kovin pitkään muutenkaan meillä, kun sillä oli pari influenssapotilasta odottamassa rokotetta. Olin leiponut eilen tiikerikakun, puusteja ja mantelikierteitä kotikäyntiä varten, mut eipä se sit kerinnyt jäädä sumpittelee..

Oletteko te itse varanneet ajan painoarvioon vai onko teille kerrottu neuvolassa, että koska te menette sinne tms?

Vällyjen välissä meillä ei oo tapahtunut mitään piiiitkään aikaan, vaikka ukkeli sitä vinkuu joka ehtoo.. nyt myös jo päivisinkin.. Mua jotenkii inhottaa koko ajatus. Jotenki ajattelee, et maha repee sellases rynkytyksessä.

Joululahjoja oon hankkinut vasta pari. Kummitytölle ja keskimmäiselle veljelle ..antiikkia.. Tilasin netistä noita kiroileva siili- paitoja äiteelle ja vanhimmalle veljelle. Sopii niille kuin nyrkki silmään. Molemmat on aikas äksyjä..

Meillä käytetään kestoja. Muutenkin meillä kierrätetään kaikki mitä voi kierrättää, joten tuntuu typerältä, että sitten kuitenkin käyttäisi jotain saastevaippoja. Ei mun omatunto salli 1500 kilon ylimääräistä maatumatonta metaanipommia kaatiksella. Onhan kestoissa oma vaivansa, nykyään ihmiset ei viitsi nähdä vaivaa edes oman kuntonsa suhteen. Ajetaan autolla parin metrin päähän, ostetaan valmista ruokaa.. ollaan niin mukavuudenhaluisia rimanalittajia.

Nyt on sitten tasan kk laskettuun aikaan. Vielä pinnikseen patja, tutteja ja autoon turvakaukalo niin sitten on kaikki hankittu :D

N+ A 35+4
 
Mekin ollaan ajateltu käyttää kestovaippoja. Varmasti menee osakestoiluksi ainakin alussa. Olen ostanutkin 3 newborn kokoista kestovaippaa. Kaikki eri merkkiä, että voi testata mikä passaa parhaiten. Ei varmaankaan kannata ostaa nb -kokoisia paljoa vaan suoraan s-kokoa sitten enemmän kun on löytänyt oikean merkin. Vai mitä? Meille ekologiset arvot on tärkeät ja tuleehan siinä rahallistalin säästöä.

Eilen mun mies kysyi, että eikö ole hassua kun on maha? Miltä se tuntuu? Mietin hetken asiaa ja totesin, että ei se tunnu hassulta. Siihen on niin tottunut. Nyt tuntuu hassulta, jos sitä ei olisi.
 
Raksunaksu. Niitä nb- vaippoja ei hirveesti kannata hankkia. Nuo kokeneet kestoilijat suositteli ihan alkuun harsoja. On kuulemma parempia käyttää vastasyntyneen maitokakkikselle kuin ne varsinaiset kestovaipat.
 
Aaah, on niiiiin hyvä olo kun tulin just uimasta. Tässä muutama viikko sitten valittelin kun en päässyt liitoskipujen takia liikkeelle ja nauvolatäti huomautteli painon noususta. No nyt on kivut jokseenkin kadonneet ja painonnousu pysähtynyt (tai no ainakin viime neuvolakerralla oli). Lääkäri antoi luvan vielä viikon käydä uimassa joten oon ottanut tästä nyt sitten kaikki irti ja tällä viikolla oon menossa joka päivä. Sit loppuraskaudesta on tyydyttävä kävelylenkkeihin, mutta kun mua pelottaa noi liukkaat.

Meillä meinataan kanssa jonkin asteisesti ainakin kestoilla, mutta kaikki kestovaippoihin liittyvä on mulle vielä hepreaa. Ajattelin aluksi pärjätä harsoilla ja pikkuhiljaa laajentaa repertuaaria sitten noihin oikeisiin kestovaippoihinkin.

raksunaksu: Älä ressaa, kyllä sä sitten kerkiit ne vauvantavarat vielä laittaa moneen kertaan kun pääset kotiin. Toki tollanen tilanne on ikävä, mutta vauvakin on massussa ihmeissään jos äiti on ihan paineessa koko ajan joten vedä syvään henkeä ja rentoudut. Mietit kato kaikki ihan valmiiksi niin sitten kun pääset kotiin niin se on rips raps ja kaikki on kunnossa. :hug:

Hokkis rv 35+3 (kai =) )
 
Vihdoinkin nuo jauhot on imuroitu ja siitä hyvästä otin palan valkosulkaabrownieta ja vaniljavaahtoa. Siis ihan oikeesti miten sitä jauhoa tuntuu menevän ihan joka paikkaan, itekkin kävin suihkussa kun tuntu et joka huokonen on ihan jauhoa täynnä.

Meilläkin taidetaan alussa osa kestoilla, ja sitten katsotaan miten jatketaan. Sain mun kaverilta kestoja lainaan niin ei tartte heti itse ostella. Katsotaan kuinka käy, olen aika laiska kaikissa näissä jutuissa joten :ashamed: :ashamed:

Ulkona on niin liukkaan näköistä ettei tee mieli edes kävelemään lähteä. Vaikka loskaa tuo taitaa enimmäkseen olla, mutta pelottaa jos sattuu liukastumaan.

Irmeli on tänään pitänyt sellaisia jumppatuokioita, ettei tosikaan. Äskenkin tuntui ettää kuperkeikkoja siellä heittelee, ei ainakaan kaukana siitä ole. Ja peilistä kun tuota mun mahaa äsken oikein ihaillin, niin ei ole kyllä laskeutunut niin yhtään. Alkaa jo ihan hermostuttamaan että meinaako se jäädä tuonne oikein asumaan??? Eikö ymmärrä että sieltä on tultava ulos konstilla millä hyvänsä. Eli joko itkee ja tulee tai tulee ja itkee, vaihtoehtoja ei ole monia.

Nuuskis (ja ihan vaan omiani höpötän)
 
Heips täältä!

Mulla vaan edelleen jatkuu tämä mahdoton yskä en enää itsekään tiedä olenko yli kolme vai neljä viikkoa ollut yskässä. Eilen sitten viimein kävin taas lääkärissä ja antibioottikuurinhan se määräsi. Kaitpa se on nyt vaan syötävä ennenkun keuhkokuumeessa olen. Järkyttävä migreenikin oli tossa jonakin päivänä, tais olla viimeviikon alkupuolella.

Kuinka kummassa te muut oikein jaksatte touhuta noin mahdottomasti? Mä olin vielä eilen aivan raato lauantaisten tytön synttäreiden takia.
Mullakin on alkanu toi issias vaivaamaan, ei saa iltaisin toisesta jalasta sukkaa pois kun ei pysty jalkaa nostamaan. Ja kantapäät kipeytyy ihan vähäisestäkin seisomisesta. Eikä yö riitä palautumaan edellispäivän kolotuksista.
Kauhia miten raihnaseks sitä on tullu. Niin ja mulla kun on todennäköisesti vielä kaks kuukautta ennen kuin tää vaavi syntyy.No kerkeämpä tässä vähän kerrallaan noita valmisteluja tehdä. Ei siinä tietyst mitään, mukavahan se on masua paijailla ja makailla sohvalla. Rankkaa, niin rankkaa tää odotus ,mutta kuitenkin niin ihanaa. Vai mitä muut masukkaat meinaatte!

Kiva kuulla uutisia pikkupeikoltakin.

Vällyjen välissä meillä kanssa aikasen hiljaista noin niin kun ennen raskautta olleeseen verrattuna. Ei vaan oikeen täälläkään kiinnostus riitä. Enempi sitä kaipaa sellaista sylikkäin oloa ja vaikka jalkahierontaa kipeille koiville. Onneks on ihana mies joka jaksaa halailla ja hieroa. Joskus sitä sitten lempi leiskahtaa kun toinen hellii... Rehellisyyden nimissä eihän se mitään kivaa kyllä ole ,mut jos oikein innostuu niin pikaisesti sitä vällyjen välissä pyörähtää. Kyllä se taitaa vaan niin olla että ne krempat ne halut vie. Kun edellisissä raskauksissa ei ole niin paljoa kremppoja ollu niin on kyllä ollu vilkkaampaa.

Tulipahan sepostusta kun ei ole vähään aikaan kirjoitellu. Koittakaahan saada selvää...
 
Minä kans kattelin peilistä tuota maharöllykkääni. Jessus!!! Se on NOUSSUT tuohon tissien alle ja melko varmasti voin sanoa, että vauvan peppu on keskellä sitä kumpua. Oikeen näkyy semmoinen pyöreä appelsiinin kokonen kohouma. HASSU!! Sitten se heiluu puolelta toiselle. Taitaa tanssia siellä tiputanssia :LOL:

Oon kans Nuuskiksen tapaan joutunu joskus jauhoja imuroimaan ja se ihan oieasti menee joka paikkaan. Ja sitten sitä löytyy vielä seuraavina päivinäkin!!
Napsukka kyseli painoarviosta. Täällä se tehdään automaattisesti joko viimesessä lääkärintarkastuksessa tai sitten sen tekee meidän älyttömän hyvä terkkari käsituntumalla samoihin aikoihin. Uskomatonta miten voi mahan päältä kokeilemalla tietää painon niin tarkasti. Ammattitaitoa!!

En oo saanut tänään mitää aikaseksi :ashamed: Eilen ommeltiin äitin kans jouluverhot keittiöön ja uudet makuuhuoneeseen ja EILEN ajattelin että tämä päivä menee touhutessa, mutta ei! Ajattelin kyllä vielä värjätä tälle päivälle hiukset, mutta saa nyt nähdä.
Taidan minäkin rueta laittamaan vauvanvaatteita lipastoon valmiiksi, kun kaikki muutkin :) On ne vaan niin ihanan pieniä. Vaikkakin se 2 kuukautta saattaa vielä helposti vierähtää.

Vielä yksi juttu. Eilen illalla mulla oli aivan hirvittävän paha olo ja supistuksia tuli yllättävän kipeinä jo... Mutta huvittavinta tässä oli se, että join kaksi lasia maitoa niin oireet hävis. Ensin kärvistelin tuntitolkulla... Maito vanhin voitehista... eiku miten se meni :D

johnu (ihmettelin miksei päässy kirjautumaan millään tänne sisälle ja sitten vasta huomasin, että olin kirjottanu jonhu...)
 
Nuuskis meillä kanssa ulkona ihan kauheen liukkaan näköistä, mutta kun kaivoin nastat kenkiin ja raahauduin ulos niin pelkkää loskaa siellä oli... Eli täällä ainakin vaan näytti liukkaalta. Tosin oli aika rankkaa kävellä, varsinkin ylämäessä rupes puuskuttamaan ihan kauheasti. Sitten kun toinen koira päättää aina ylämäissä ruveta matelemaan, niin tuntuu, että kunto pettää kun saa vielä koiraa perässä "hinata"... Muutenkin mulla ilmeisesti maha painaa nyt keuhkoja, ainakin hengästyn ihan hirveen helposti ja tuntuu, että ikuisuuden saa puuskuttaa.

Vaippoja olen sen verran miettinyt, että kestoilu kiinnostaa kovasti, mutta varmaan alkuun tyydytään kertakäyttöisiin. Kestoja kokeillaan sitten vähän möhemmin, ainakin kotioloissa.

Olen tässä koneella roikkuessa koittanut selvittää, millanen turvakaukalo sitä kannattais hankkia. Meillä ei autossa (tietääkseni) ole noita isofix-kiinnikkeitä, joten vöillä pitäis voida kiinnittää. Alustalliset mallit vaikuttaa käteviltä, mutta ihan kauheasti siitä ei kuitenkaan raaskis sit ekstraa maksaa, turvallisuus kuitenkin se ykköskriteeri.

Mutta nyt taas koittaa jos onnistuisin hetken nukkumaan, ennen kun mies tulee töistä kotiin.
 
mulle ei sen kummemmin tänään painoarviota tehty,olisko syynä se että mulla suht normaali alatiesynnytys takana.sanoi vaan että siitä tulis esikon kokoinen tai vähän isompi.kysyi vaan että olenko alatiesynnytyksen kannalla?mitäpä siihen sanomaan muuta kun että joo kun ei mitään syytä olis sektiolla synnyttää ainakaan tässä vaiheessa!tuollahan se tyllerö hyvässä asennossa on.peppu tulee läpi palleasta ihan just kun se siellä möyrii :LOL: huvittavia nää masuasukit.

 
Nyt on sitten pienellä kävelyllä käyty ja kyllä piristikin mukavasti. Hiukan kyllä jännittää yksikseen mennä tuonne käppäilemään, jotenkin vaan pelkää kaatumista. Onneksi ei ollut kovin liukasta, pelkkää loskaa oikeastaan.
Nyt ollaan hiukan alettu järjestelemään kämpää uuteen uskoon, jotta kaikki saadaan hyvin mahtumaan. Tai oikeastaan pinnasängylle on tehtävä tilaa. Vielä olen yrittänyt hiukan siirtää noita vauvanvaatteiden pesua, mutta tuskinpa kauan enää pystyn. Kädet haluaisi niin kovasti jo laittaa kaikki kuntoon...

Joku kirjoitteli vauvan nukuttamisesta ja samaa olen itsekin juuri muutama päivä sitten miettinyt. Jossain kun näytti lukevan, että vauvaa nukutetaan selällään, ja itse olen mielestäni kuullut viimeisimmän ohjeen, että kyljellään?!? Mitenkäs on, vai ehtiikö ohjeet vielä muuttumaan muutamassa kuukaudessa :eek:
 
MaijaM Meillä ei autossa ole isofixejä ja turvavyötkään ei riittäneet kaukalon ympärille. Ostettiin siis tuollainen jalustallinen. Hiukan kalliimpi oli, mutta tuli kuitenkin halvemmaksi kuin se, että autoon olisi asennettu isofixit. Hyvältä ainakin tuntuu ja helppokäyttöiseltä. On mielestäni jonkin verran painavampi kuin "normaali", mutta niissäkin varmasti on eroja.
 
Napsukka: Mulla on viikon päästä tiistaina viimeinen ultra/synnytystapa-arvio, siinä sitten saa vauvan kokoarvion samalla. Meillä päin se tehdään automaattisesti kaikille.

Täällä kaikki näyttää valittelevan, että vauva painaa ylös, mut mulla se painaa alas. Ja kovasti painaakin, kun vauva on jo laskeutunut. Muutenkin tuntuu että maha roikkuu tosi alhaalla. Mulla tuntuu kävellessä vauvan pää ihan selvästi miun haarjojen välissä, oikein hankautuu kunnolla.Tuleekohan sille vauvalle litteä pää :D

Katja ja rv 35+4
 
Heipsan!

Voi vitsi mikä yö ja päivä |O Nukuin tosi huonosti johonkin pual 7 asti sit heräsin ja söin ja puuhailin jotain, menin 8 aikaan takas sänkyyn ja heräsin pual 11.. ja ihan sekasin |O No sitten oli lähettävä kaupoille, ei nyt kuitenkaan keskustaan asti, enkä kyllä kerro miks, tässä itekkin miettiny et olis voinu jättää väliin, niin turhan asian takia lähin :ashamed: Tuolla sohjossa on sitten juu liukkaita paikkoja, ja niin meikä siinä sit liukastu, ei pahasti mut pelästyin nyt kuiteski, ja polvi verillä :( Nyt kuitenkin ostosten kanssa turvallisesti sisällä enkä muuten liikahda yhtään ylimäärästä tänään enään. Loppuviikolle on ihan riittävästi menoja, no istuma painotteisia mutta kuitenkin, oli se asento mikä tahansa niin rupee tuntuun ahistavalta.

Meillä ei oo automaattisesti synnytystapa-arviointia, mutta mulla on viikon päästä perjantaina se kontrolliultra niin sillon tahään myös kokoarvio.

Vaipoista mä oonkin varmaan o kertonu et ei kestoiltas, no nyt niitä on 3 kpl tua odottamas, että vois niitä kokeilla ja tiä vaikka innostus edes osakestoileen.. Ja ostettuna on myös pampers-paketti ja sit lisäksi ne äippäpakkauksen vaipat, niin saa sit kokeilla mikä hyvälle tuntuu..

Ja tuttipulloista ei siis oo meilläkään kokemusta, mutta nuk:n pulloista kuullut hyvää ja sellasen itekin ostin.

Mä en oo joutunu jauhoja siis imuroimaan, mutta kimalletta kyllä, oli sitä sitten pakko laittaa joulukortteihin.. :LOL: Ne on onneksi jo valmiina..

No mutta menen nyt loppuehtooksi sohvalle löhöön ja komenteleen miestä kun kotio tulee..

Cattie ja Osku 34+4 :heart:
 
Mullakin nyt neukka käynti takana..Kaikki oli ok!

rv 36+4
paino +600g/vko (yht.16kg)
rr 106/64
pissa puhdas
hb 120
liikkeet++
sf-mitta 36 |O 3cm enemmän kuin viikko sitten, mutta terkka sanoi ettei kannata huolehtia, oli nyt pojun asento semmoinen että jalka oli kippurassa pepun alla joten kasvatti mittaa aikalailla. Ja muutenkin majailee ylhäällä. Ei mullakaa oo kyllä laskeutunut sitten yhtää ja siitä ei kannata olla huolissaan ollenkaa. Joillakin vauva laskeutuu vasta synnärillä vaikka suppailuilla lähtiskin synnytys normisti liikkeelle.
Mutta kuiten varalta nyt otettii lääkäriaikakin mulle, ens viikolla terkariaika ja sitten seuraavalla viikolla lääkäri, ku tulee noi kaikki pyhät yms just lasketun ajan tienoille ja silloin lääkärin on huonommin tavattavissa. Mutta kuulema nyt kokoa seuraillaan ja sitten mietitään käynnistysjuttuja jos siltä näyttää että siihen sitten ollaan taas menossa.
Joku kyseli mikä on limatulppa, son semmoinen verinen limanen klöntti, joka tulee ulos ennen synnytystä. Joillakin saattaa tulla se jo kotona ja synnytys lähtee vasta kuitenki päivien päästä kunnolla käyntiin taikka sitten niinku mulla se tulee vasta sairaalassa ku synnytys on jo käynnissä.(saikohan tuostakaa nyt mitää selkoo.. :D )

Kätilön kanssa just puhuttiin tuosta että on kummallakin ne omat haittapuolensa on se vauva sitten liian ylhäällä taikka alhaalla. Mutta sitten sanoi että jos vauva on alhaalla niin silloin paremmin se paine ärsyttää kohdunsuuta kypsymään yms. Joka esim mun tilanteessa ois jo ihan sallittua ja loppu ajasta ois parempi jos laskeutuu niin helpommin lähtee synnytys käyntiin.
Mutta saa nähä miten meiän Aattomiäs nyt meinaa maailmaan puskee.. Ainut toive vain ettei jos joudutaan käynnistämään niin eivät pitkitä ihan nii hirveesti odottelulla asiaa. Ku jos tilanne on samanlainen kuin viimeksi niin tuskin siinä odottelu yhtää tilannetta kypsyttää. Nytkin on perjantain se 14pvä ku ylimenee, niin toivottavasti ottavat silloin jo käynnistykseen taikka jopa jo aikasemmin sillä viikolla, ku en uskalla venyttää liikaa, oli viimeksikin jo istukka alkanu kalkkeutumaan. Ja olen niin paljon kuullut juttuja yliaikasista raskauksista missä vauva on sitten ilman syytä menehtynyt kohtuun :'(

Mutta näissä mietteissä ja tunnelmissa, mennään syömään ja suunnittelemaan kaupassa käyntiä..

Saaru
 
Nukuttamisesta:mä olen kyllä nukuttanut vauvaa kyljellään ja aion niin tehdä nytkin.pelkään että tukehtuu pukluun jos on selällään.vauvan sai hyvin pysymään kyljellään kun laittoi vaikka fleecepeiton käärön selän taa.näin mua ohjattiin 3 v sitten.

täällä kans toiveissa olis että synnytys käynnistyis kertarysäyksellä sitten kun se aika on.itse olen ihan tyytyväinen et kohdunsuu on edes hiukan pehmennyt jo.sehän saattaa luvata että tällä kertaa synnytyksen käynnistyminen ei olis niin tiukassa.mut ei se varmaan kivaa ole jos pää roikkuu monta viikkoa ihan alhaalla..ihan tyytyväinen olen tähän et oleilee vähän ylempänä.esikoinen laskeutui 2 vkoa ennen synnytystä.katsotaan miten tää tyllerö tekee.

vointeja kaikille masuille ja olkaahan varovaisia ettette kaatuile liukkaalla



 
Heippa vaan kaikille..
vihdoin ja viimein äippälomalla ja voi kun olen nauttinut. Aamulla saa nukkua pitkään, eli yhdeksään jos huvittaa, kun koululainen laitettava kuitenkin matkaan. Sitten pääseekin pienempien kanssa ulkoilemaan aamupäiväksi ;) on se vaan mukavaa kun ei ole kiire minnekään..
Tulokkaan painoarvio oli viikolla 33 n.2200g ja sukupuolikin sai vahvistuksen. Mulla maha laskeutunut jo tosi alas ja paikat pehmeinä sekä sentin auki kohdunsuu. Mutt se taitaa olla ihan tavallista kun on useamman kerran synnyttänyt. Olis vaan pieni toive, että syntyisi vasta ensivuonna =)
Petipuuhat sujuneet vielä toistaiseksi, tosin välillä ällöttää koko ajatuskin :p
Supisteluja sekä kipeitä, et kovettumisia tullu jo muutaman viikon ajan päivittäin ja muutaman kerran ollu tooosi kipeitä, mut onneksi ne on jääneet siihen yhteen.
Jaksamisia kaikille :) äitix4 ja musuasukki rv35+jotain
 
Vietiin just lapset mummulaan hoitoon ja käytiin siellä syömässä myös (kiva päässä välillä vähän helpommalla tuossa ruuanlaitossa).

Huomenna lähtäänkin miehen kanssa jouluostoksille: ihanaa! Saa rauhassa kierrellä kauppoja ja katella loput joululahja-hankinnat. Meillä kun nuo lapset eivät kuulu "sarjaan": istumme kiltisti ostoskärryissä ja olemme todella kiltisti ja hiljaa koko kauppareissun. Joillakin kuulostaa olevan tämänkin tyyppisiä lapsia... noh, onneksi lapset on eläväisiä :LOL:

Nyt pitäis lähtä tekaseen iltakafeelle mustikkapiirakka. Saunaankin saadaan mennä tänään illalla ihan kahden miehen kanssa (ylellisyyttä meillä päin).

Joulukuiset terkut kaikille!

Tammiäiti rv 33+6
 
Apua, täällä pitää käydä monta kertaa päivässä, että pysyy kärryillä.

Mä olen suositellut tota kyljellä nukuttamista ihan just kans tuon pukluvaaran vuoksi. Oon kammennut vaunuunkin aina vauvan kyljelleen. Kyllä ne sitten kohta vääntävät itsensä mihin asentoon haluavat, kun oppivat liikkumaan enemmän. Sittenhän sillä asennolla ei siis ole enää väliä, kun vauva kääntyilee itse.

Mua harmittaa, kun en pääse saunaan. Mulla oli kesällä tosi sitkeä otsa-ja poskiontelokierre, ja vieläkin joudun käyttämään nasonexiä. Sauna saa limakalvot sitten turpoamaan niin, että seuraavana päivänä on nenä tukossa ja koko naamaa särkee... KOkeilin tossa kuukausi sitten, ja teki edelleen ton reaktion. Joulusaunaan olis kiva mennä, mutta en taida riskeerata seuraavaa päivää pahaanoloon...

Meillä ei alkuaikana heiluteltu peittoja, koska mulla oli aina paha olo. Tossa kuukausi-pari sitten oli sellanen vilkkaampi vaihe, mä olin asiasta innostunut. Nyt ei taas huvita yhtään. Nyt ei mieskään haluaisi enää, ettei vaan lähde vauva syntymään. En tiedä, olisko asialla mitään vaikutusta, mutta kun nyt supistelee enempi koko ajan, niin ei senkään takia viitsi. Täytyy sitten harkita asiaa, kun niitä supistuksia taas toivoo. B)
 
Huomasin dinomammam tavoin, että kun pari kertaa päivän aikana käy lukemassa juttuja, niin ei putoa sivutolkulla jälkeen :D Aktiivisia mammoja ollaan.

Ja aina pitää minunkin juttua laittaa vaikkei olisi asiaakaan. Niinkuin nyt.

Sainpas aikaseksi kuitenkin tällekin päivälle jotain. Mylläsin leluista 1v. tarkoitettuja leluja pois ja siivosin samalla koko leikkihuoneen!!! Siellä olikin lattialla matto!!!! Oli tasainen kerros kamaa niin paljon, etten ollut ihan varma siitä. :LOL:

Mutta nyt iltapalaa miettimään. Aamulla pitäisi mennä verikokeeseen 12h paaston jälkeen, kun oli ne maksa-arvot vähän kohonnut viimeksi. Sen tietää taas, että oksettaa ja pyörryttää, kun joutuu aamulla lähtemään johonkin, mutta ei kait se auta. Mummot on istuneet jonottamassa jo yleensä 7.30 lähtien, kun labra aukee 8.00. Sitten kun on 7.50 paikalla (niinkuin minä viimeksi) niin saa jonotusnumeron 22!!!! :/ Mutta toivotaan, että arvot on nyt kohdallaan eikä ainakaan nousseet.

Huomisiin!!

johnu
 
Meilläpäin tehdään vauvan kokoarvio penikokoisille eli alle 160 cm pitkille synnyttäjille kaikille. Muuten sitten lääkäri arvioi lantion mittoja käsikopelolla silloin 36 viikon paikkeilla. Jos silloin jotain hämminkiä pääsee aika nopeasti sitten ultraan tai lantioröntgeniin.
Itse kun olen 158 pitkä kävin ekassa raskaudessa lantioröntgenissä ja hyvin kuulemma oli tilaa. Poika syntyi kuitenkin sektiolla tarjontavirheen sekä vauvan suht suuren koon vuoksi (oli4300g) Toista odottaessa pääsin sitten jälleen synnytystapa-arvioon kunh edellinen synnytys päätyi sektioon.
Tällä kolmannella kerralla eivät keskussairaalaan minua arvioitavaksi halunneet kun kaikki meni edellisellä kerralla hyvin ja vauvakaan ei ollut jättiläinen (vain 3960g). Itseäni kuitenkin vähän jännittää tuo tulevan vaavin koko niin neuvolalääkäri tekee ultran ja painoarvion minun pyynnöstä, mutta jo viikolla 33, eli ens viikolla. On nimittäin povattu esikoista hiukan suurempaa jos laskettuun aikaan asti mennään. En leikkaukseen halua kun aivan viime pakosta.
 
Pitkästä aikaa saan minäkin jotain tänne kirjoitettua.Ahkerasti on tullut lueskeltua ja kommentoitavaakin olis,mut osan on ehtinyt jo unohtaa,kun ei heti ryhdy kirjoittelemaan...

Tänään olin taasen lääkärin vastaanotolla vauvan kasvun seurannassa.Mulla kun on raskausdiabetes ja insuliinihoito niin tekevät noita kokoarvioita nyt sitten tiuhaan tahtiin.Seuraavan ajan antoivat jo kahden viikon päähän.

Eli nyt viikkoja kasassa 32+4 ja arvioivat vauvan kooksi 2200g.Vaikka sokeritasapaino on nyt heittelehtinyt,se ei ole ainakaan vauvaa kasvattanut.Kohdunsuu oli pehmennyt ja sentin verran auki.Eli pientä muutosta oli tapahtunut kuukauden takaiseen käyntiin verrattuna.Mitään merkittäviä supistuksia en ole nyt kuitenkaan tuntenut.Mutta normaalia useamman synnytyksen läpikäyneelle...

Tuossa oli puhetta käynnistyksen vaikutuksesta synnytyskipuihin.Mulla on takana kolme käynnistystä ja yksi "luomusynnytys".Tuo käynnistys tosin hoidettiin kalvojen puhkaisulla ja tippaa annettiin supistuksia voimistamaan.olen kuullut,että tuo tippa lisäis aika lailla supistusten rajuutta,mutta kaipa tuo kivun kokeminen ylipäätänsä on niin yksilöllistä.Itselläni nuo käynnistykset tekivät nopean synnytyksen ja toki ne supistukset tuli ihan hulluun tahtiiin.Mutta eipä tässä hyvää vertailukohdettakaan löydy,kun tuo "luomu" tuli niin nopeasti,että hyvä kun sairaalaan kerkes ja tilanne supistusten kannalta eri,kun kärventelee autossa ja toivoo ehtivänsä ajoissa...

Kummeistakin oli jossain vaiheessa puhetta.Meillä kun on jo niin monta lasta (neljä) ja pieni suku niin tuntuu,ettei sopivia ehdokkaita meinaa enää keksiä.Kaksi niitä kuitenkin pitäis kirkon kirjoihin saada...no mietittynä olis,mutta ei vielä kysyttynä.

Kaipa se täytyy tällä erää taasen lopetella,kun istuminen alkaa painaa ja kuopus tuossa vielä keikkuu toimittelemassa jotain asiaansa...


nintendo 32+4
 
Joulukuu sitten pyörähti käyntiin. Tuntuu hurjalta, että ensi kuu on jo meidän kuukausi, jolloin vauvoja alkaa ilmaantumaan meille kaikille (vaikka varmaan jokunen tässä kuussa jo saakin oman nyyttinsä maailmaan) :)

Itse vielä virallisesti olen sairaslomalla, mutta ensiviikolla minullakin alkaa virallisesti äitiysloma. Onko kukaan enää meistä töissä vai onko kaikki jo sairas/äitiyslomalla? Jollakin oli vielä koulua kylläkin jäljellä, tsemppiä ja jaksamisia sinnepäin...

Synnytstapa-arvioinnista: täällä Vaasassa ei ainakaan rutiinisti tehdä sitä. En sitten tiedä miten Tampereella on? Sielä kun tuo mun kohdalla on jos on.

Peittojen heiluttelusta: täällä on vähän piristymään päin tuo makkaripuoli. Asentoja kyllä pitää miettiä, mutta vielä on onnistunut ;) Viimeksi vain alkoi supistelemaan sen jälkeen aika lailla :whistle: . Ja melko pikaiseksi on mennyt, kuten muillakin :kieh:

Nukkumisesta: minulla on ollut käytössä kohta 2 viikon ajan sellainen liukulakana (äitiltä lainassa). Voin suositella kaikille lämpimästi sellaista. Ei tarvitse tuskastella kääntymisten kanssa yöllä, kun saa vain liukua kyljeltä toiselle :D . Yöunet ovat parantuneet huomattavasti liukulakanan tulon jälkeen!

Muuttolaatikoita ollaan pakkailtu viime aikoina ahkerasti. Ensimmäiset kuormat on jo viety Tampereelle ja nyt itsenäisyyspäivänä + tulevana lauantaina pitäisi saada loput tavarat siirrettyä sinne. Vielä kuitenkin olisi pakattavaa melko paljon, joten tietää kyllä mitä tulee tekemään tulevina päivinä :| . Huomenna olisi viimeinen neuvola täällä Vaasassa, olisi kyllä ollut kiva käydä tällä samalla terkkarilla loppuun asti (terkkari vaihtunut yhteensä jo 3 kertaa). Eli huomenna lisää neuvolakuulumisia, loppuviikosta lähtien sitten ollaankin hetken aikaa todennäköisesti nettipimennossa :eek:

Afu ja mini 33+1
 
Onhan totta tosiaan tullut päivän aikana tekstiä! Kivaa!

Jiihaa! Äitiyspakkaus on viimeinkin täällä. Olin jo aivan unohtanut, kuinka ihanaa on penkoa ja ihastella niitä pieniä vaatteita ja muita. Onneks tämä pakkaus nytkin otettiin, tykkään paljon enemmän näistä vaatteista kuin niistä esikon pakkauksessa olleista. Oltiin muuten varmaan melkoinen näky tuota pakkausta haettaessa. Mulla kun ei ole autoa täällä viikolla (eikä itseasiassa ole korttiakaan) eikä tässä lähistöllä asu niin hyviä autollisia tuttujakaan, joita viittis vaivata, niin oli pakko keksiä jokin toinen kuljetustapa paketille. Eräältä mammaystävältä (heidän perheessään ei ole lainkaan autoa) sain sitten avun; pakattiin meidän molempien tenavat meidän uusiin tuplarattaisiin ja otettiin mukaan toiset tyhjät rattaat, joilla sitten paketti kuskattiin kotiin. Ystäväni tytär ei tästä järjeselystä ollut järin innostunut, vaan huusi suoraa huutoa koko postireissun, eli "karavaanillamme" oli äänitehosteet ihan omasta takaa. :LOL:

Täällä on ihmiset valitelleet nukkumisongelmia syystä jos toisestakin. Ite olen vielä melko hyvin pystynyt nukkumaan omien vaivojeni kanssa (vähintään kerrran täytyy kyllä vessassa käydä), mutta tuo esikoinen saattaa välillä rikkoa nukkumisrauhaa. Viime yö oli aivan karsea. Neiti heräs joskus aamuyöstä, huusi suoraa huutoa kaks tuntia putkeen, jonka jälkeen näänty ja nukahti. Siinä tuli äidiltäkin muutama itkun kyynel, kun ei oikein tiennyt miten olis pientä auttanut. Huudon syynä oli ilmeisesti puhkeamassa olevat poskihampaat, mihin vaivaan panadolia annoin, mutta siitäkään ei kauheasti hyötyä tuntunut olevan. Toivottavasti ensi yö menisi hieman rauhallisimmissa merkeissä.

Yön hulinoinnista johtuen herättiin vasta 9.20. Kymmeneltä alkoi kerhon joulujuhla, johon oli suunnitelmana mennä. Pari hetkeä mietin, mahdetaanko sinne millään ehtiä. Päätin kuitenkin yrittää, oltiin (kerrankin) aamutoimissa vikkeliä ja ehdittiin juhlaan vallan mainiosti. Kivat pirskeet olivatkin.

Kestoilusta: Ite tykkäsin kovasti tosta harsojen kanssa pelaamisesta ja ihan vauva-aikana melko innokkaasti kestoiltiinkin. (Osakestoiltiin siis tuon esikon kanssa, eli kotona kestot reissussa kertikset) Sitten kun piti siirtyä niihin "oikeisiin vaippoihin", into jotenkin lopahti, kun ei oikein löytynyt sitä meille mieluista vaippaakaan. Joskus saattaa vieläkin sujahtaa päälle jokin kestiksistä, mutta enimmäkseen saastutetaan luontoa kertavaipoilla. Tarkotus olis kuitenkin tämän tulevan kanssa aottaa myös osakestoillen ja ehkäpä minä vielä tuon esikoisenkin kanssa sen "meidän vaipan" läydän. Se on muuten ihan hirmunen määrä jätettä, mikä yhden vauvan kertakäyttövaipoista syntyy! Itellä se jätteen valtava määrä jotenkin konkretisoitui, kun olin esikoista odottaessani päiväkodin pienten osastolla töissä ja parhaana päivänä kannettiin melkein kaks isoa säkillistä vaippoja roskiin. Se sysäsi silloin minut ainakin yrtiiämään kestoilua.

Mutta Nukkumatti kuuluu kutsuvan. Hyviä öitä mammat ja masut!
 
Huomenia!
Täällä taas pätkäyö takana, nuorempi poju kipeenä ja valvottut/hyppyyttänyt koko yön. Onneksi ei oo olo ihan sika väsynyt. Hyvin jaksaapi, ku aattelee että tänään ei tarvi oikeestaa mihinkää lähteä. Mieskin aikoi hoitaa kauppassa käynnin samalla ku pääsee töistä. Jospa vain sitten tirsukoitten jälkeen kävis ulkoiluttaa tuota esikkoa, Kovasti haluis hiihtämään niin pitää mennä käyttämään. Ite en kuitenkaa ala suksia kiskomaan jalkaan :D

Eilen maalattiin jo keittiön ikkunaan tonttuja sormiväreillä ja tänää oli tarkoitus koristellan nämä olohuoneen ikkunat. Ja muutenkin vois kaivaa tuon joulutavaralaatikon tuolta vaatehuoneen perukoilta ja tutkia mitä muuta kivaa jouluhömppää sieltä löytyy :heart:

Afu Mikä on liukulakana?? Kiinnostaa kovasti, nimittäin ihan supervaikeeta toi kylen kääntäminen öisin, sattuu, kolottaa, puhinaa, ähinää.

Tänään pitäis sitten ottaa kunnolla itteesä niskasta kiinni ja alkaa tekemään joululahjalistaa, joskos vaikka perjantaina sais osan ostettu, ku pitänee muutenkin lähtee shoppaileen. Laukkina ois kummitytön kastajaiset, jonne lahjus pitäs ostaa. Se nyt onneksi on jo mietittynä valmiina. Saa vaa nähä millä kokoonpanolla sinne päästää jos kuopus nyt sairastuu kunnolla. Pitää varmaa sitten anoppia kosiskella tänne siksi aikaa, ku ollaan molemmat kummeja niin ois kiva päästä molemmat paikalle.

Meilläki nämä kummivalinnat tehty, pitäs vaa vielä pyytää heitä. Miten ootta pyytäneet..henk.koht.tavatessa, puhelimessa, kortilla? Meillä tämä yks pariskunta kun ei asu täällä lähellä, mutta varmaankin tulevat joulun ja uuden vuoden väliin käymään täällä, niin aattelin joskos silloin kysyis. Mut mietin sitäkin että jos ei keritäkään näkemään niitä tai että olen jo laitoksella niin se sitten taas siirtyy. Mikä ois hyvä aika kysyä. Ei kuitenkaa tohi viikko ennen kastajaisia kysyy, tulee vähän kiire meininki ja ettei tule semmoinen olo et kysytään siksi ettei muitakaan keksitty..you know..

Mutta joo, jos lähtis aamukaffelle yms.. ja voi kauhia ku tekis mieli uunituoretta torttua :p

Saaru ja Aattomiäs 36+5
 

Yhteistyössä