**TAMMIKUU2008**joulukuu

iltaa vaan.Kovasti oli taas lukemista.
Eilen oli työpaikan pikkujouluissa ja mukavaa oli käydä vähän tuulettumassa.Sitä kun on nykyään on oikeastaan vaan täällä kotona...
olo ihan ok,tosin nyt on taas pari päivää olo ollut todella väsynyt ja mieliala matalalla.Alkanut jännittää vähän kaikki...Mutta kyllä se taas tästä.

Täytyy taas palata katselemaan linnan pukuloistoa :)
 
Pukuloistoa katselin minäkin täällä nenä punaisena, on meinaan semmoinen tauti nyt tulossa ettei tosikaan. Mulla on silmätkin ihan punaiset ja aivastelen ja yskin kun pahinkin nikotinisti. Ikinä kun en ole edes tupakkaa maistanut, niin aivan ärsyttää. No huomenna kun käyn neuvolassa voisi kysäistä et mikä yskis olis hyvää, jos sais edes vähän tätä yskää hillittyä.

Mä olin niin pettynyt Jennin pukuun ja erityisesti kampaukseen. Olisin luullut sen edes hiuksiin satsaavan??? Vai katoinko jotenkin väärin näillä mun flunssa silmillä?? Muuten siellä oli parikin ihan kivaa pukua, jokunen olisi taas voinut miettiä "allejaan" ja hihattomuutta. No hyvähän se on täältä kommentoida. Mut nyt näin ainakin kolme raskaana olevaa ja kiva huomata etteivät olleet jättäneet bileitä sen takia väliin. Minttu Mustakallion maha oli aivan ihana siinä punaisessa puvussa. Vertailin omaan mahaani joka on kohta tuolla rintojen yläpuolella, kun tuo asukas tunkee itseään väärään suuntaan. Mutta siinäpä mun mietteitä juhlista.

Muuten tänään on mennyt ihan jees, ei ole supistellutkaan niin kuin eilen. Mutta tää kaveri tosiaan on ihan poikittain ja tunkee itseään tuolta vasemmasta kyljestä ulos. Oikeassa kyljessä vaan jalkapohjat vilahtaa kun niillä vauhtia ottaa. No ehkä hän ei ole vielä tajunnut miten päin sitä pitäisi siellä mahassa olla. Ja nyt mua on ihan KAMALASTI alkanut jännittämään se ensi tiistain äitipolin käynti. Että mitähän ne siellä sanovat. taidan sanoa niille että jätetään kasvamaan tuonne eikä oteta sitä pois ollenkaan :LOL: :LOL: Voisikohan niin tehdä??? Ja millehään viikoille ne antaa olla jos en anna niiden yrittää sitä kääntämistä?? No ensi tiistaina nämä kaikki sitten selviää.....

Mutta nyt mä lähden nukkumaan, koska huomenna menen jouluostoksille. Ja ostan kaikki mahdolliset jutut sairaalakassiin ja kotiin valmiiksi. Viikonloppuna meinasin tehdä laatikot valmiiksi pakastimeen ja jos sais joulukortitkin tehtyä. Siinäpä sitä tekemistä.

Nuuskis ja jumppa-Irmeli
 
Mulla oli lääkärineuvola
Mulla oli eka Ja vika lääkärineuvola nyt rv 36. Mulla ei ole moneen viikkoon, ehkä 8 viikkoon tullut kuin 400g painoa. Silti eivät olleet huolissaan sf on noussut normaalisti, paitsi nyt kun vauva on kääntynyt hiljattain taivotarjontaan ja hiukan ehkä jo lakseutunutkin. Liitoskivut on aika kovat nyt, lähes päivittäin, iltapainoisesti.. Mites muilla? Onko liitoskipuja? Mulla ei auta panadol ni lähennä nukun tai makaan vaan kun niitä on. Lääkäri sanoi että samaa kokoluokkaa on vauva tulossa kin viimeksi, ehkä alle 3kg tai vähän yli. Taitaa olla myös tulossa EHKÄ ihan ajoissa sieltä, ettei kauheesti menis yli ajan. Viimeksi syntyi rv 39+5 ja en auennut ennen synnytystä yhtään, nyt 1cm auki ja vauva hiukan alempana jo niin... TOIVOTTAVASTI se kertoo ettei tarvi kovin paljoa yli mennä...Ootteko muut aueenneet jo ja minkä verran? Neuvola vähän yli viikon päähän, kun olen rv38.

Muuten: Mulla alkaa oikeesti äippis sitten ku oon 37+5 eli ens viikon jälkeisellä viikolla :D JEEE Eli muutama tentti ja luento jäljellä, ja yks pieni hassu ryhmätyö, toivotaan että saan ne hoidettua B)

Hankinnoista ja valmisteluista: Mies osti tänään hoitopöydän, sellaisen jossa on kylpyamme ja hoitotaso molemmat, ja lokerikko purkkeja ja muita varten. Oli ihan kätevä, huomenna laitetaan makuuhuoneen järjestys sopivaksi, niin että saadaan pinnis meidän sängyn viereen. Viime kerran kokemuksesta haluan saada sängyn ihan kiinni mun sänkyyn, helpottaa alun öitä paljon. Viimeksi oli kamalaa nousta joka kerta hakemaan vauva toiselta laidalta huonetta imetykselle. Nyt aion ottaa vauvan pinniksen ihan meidän sänkyyn kiinni mun puolelle joten saan vauvan sieltä nousematta ylös, se vähentää öiden rasitusta huomattavasti kun ei tarvi aina nousta ylös. Ei se ole laiskuutta niinkuin jotkut väittää, vaan ihan oman jaksamisen ajattelua ja syöttöjen helpottamista, vauvakin on sitten lähellä äitiä, mikä on vauvalle tärkeää. Kaikki ei tee näin, enkä mäkään viimeksi mutta nyt tiedän että se on mulle ainakin parempi.

PrincessOfAcco ja Ali 36 viikkoa
 
Huomenia vaan!
Mulla on noita liitoskipuja lähinnä kumarrellessa.Tulee sellaista vihlontaa tuohon häpyluun kohdalle.Kohdunsuu oli mulla pehminnyt mutta kiinni ja kaulakin jäljellä.

Meillä kans pinnis tulee ihan omaan sänkyyn kiinni että yöllä saa napattua vauvan syömään helposti.Pitää sit ajan kanssa katsoa miten nukkumisjärjestelyt menee kun tuolla meidän esikolla on matkasänky meidän makkarissa kun joka yö tulee siihen nukkumaan.Toivon todella että tämä tulokas nukkuu paremmin kun tuo 3 vuotias.Sillä tää 3 vuotias nukkuu hyvin varmaan vasta sitten aikuisena :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saaru:
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Nyt on ollu tässä muutamana iltana/päivänä tosi paljon turvotusta. Sormet ihan jäykät ja jalat tönköt, varsinkin tosiaan ilta aikaan. Onko muilla miten turvotusta??

Niin ja mitkä teidän sf-mitat on tällä hetkellä?? Mulla oli viikko sitten mitattuna 36 cm, saa nähdä ens maanantaina onko vielä kasvanu. Hyppäs tuo sf-mitta taas käyrän yläpuolelle... :)

Mulla on kans tuota turvotusta, sukista jää jalkoihin ihana raita ja sormuksen on otettu pois. Terkkaki sano että on turvotusta ku painelee masua niin jää valkoiset sormenjäljet:) Mutta huolta ei ole, ku paineet ja pissa on puhdas. Normi raskausturvotusta vain.

Mulla oli sf-mitta 35+4, 33cm ja viikon päästä (eilen) 36+4 oli 36cm..huikea kasvu. Ja sama mittaaja ollu molemmilla kerroilla. Mutta mulla ei oo "aatto" yhtää laskeutunut ja eilen oli vielä jalka kippurassa pepun alla että sekin kasvatti mittaa. Mutta viikon päästä katellaan uudestaa ja lääkäriaikakin on jo varalta varattuna jos tarvii vielä miettii kokoa yms. Sitten tuleekin jo joulupyhät ja uus vuos ja lääkäri ei ole tavattavissa ja laskettu aikaki mulla menee sitten jo joulukuun lopussa, et pitää nyt sitten varmistaa kaikki noi koko asiat yms.
Jos sullakin on laskeutunu niin maanantainahan mitta pitäs olla sitten jo pienempi, mutta senhän näkee sitten:) Niin ja onnea uuteen kotiin :flower:

Kiitos =) Jännityksellä ootan maanantaita että mikä se sf-mitta sillon on ja onko vauva jo ihan kiinnittynyt... Kyllä välillä alkaa olla jo sellainen olo että vois tää pikkunen jos kohta syntyä... tuntuu olo niin kömpelöltä tän ison mahan kanssa varsinki ku yrittää pysyä tuon 2 v pojan perässä :) ja ois niin ihana saada pieni tuhisija jo syliin..
 
Voi elläimen käsi! Tämä tästä vielä puuttui..nyt olen mäki (vissii, epäilen kovasti et ne on just niitä ) saanu niitä suonikohjuja |O Kauhia jomotus käy ja tuntuu turpeelta sekä pikkarit väliin hinkkaa makiasti. Pitihän vissii tämäkin kokea. Aikasemmin noita ei ole mulla ollutkaa. Nyt ku on mainostanu että viimenen raskaus mulla niin kaikki mahollinen vaiva tulee.. :headwall:

Mulla vissii vielä se yks "ylimääräinen" lääkäri tuossa rv 38+3 jolloin varmaa tsekataan uudestaa mikä on tilanne. Viime lääkärissä rv 33+3 tilanne oli hyvä, kohdunkaula 3cm paikat kiinni sekä kiinteet.
En sitten tiä onko nämä iltasuppailut nyt tehnyt mitää, iltasin tulee jo muutamia supistuksia jotka tuntuu, mut ei kipeitä sinänsä ole. Koitan kuiten aina silloin olla mahdollisimman rentona sekä hengitellä, joskos auttais tekemään yhtää hommia ne suppailut ku ite on rentona.

Nyt sai onneksi viime yönä vähän paremmin nukuttua, issias ei niinkää vaivannut, onneksi, jospa nyt vähän etes helpottais. Illalla oli kyl vielä tuskasen kipee.

Miten te joilla on jo lapsia, meinaatteko tehä jotain järjestelyjä kotiin valmiiksi siksi aikaa ku ite ootta laitoksella? Ite tässä just mietin et pitäskö varata jotain ruokaa pakkaseen ja kaappii varalta. Varsinkin jos lapsenlikka osuus just sillee et ei kaupassa olla käyty, niin ois kuitennin koko poppoolle jotain ruokaa yms. Ja et ois miehenkin helpompi sitten olla täällä kotosalla, ku ite on laitoksella ja mies kulkee kodin ja sairaalan väliä... Kyllähän meillä mies pärjäis, mut ois helpompi sitten ja jäähän sille muutenkin paljon hommaa tänne kotiin, ku jää kaikki ne "mun" hommatki sitten sen harteille.

Halinappi Kyllähän tuo masu alkaa olemaan jo tiellä, mullakin kaks vilkasta poikaa 5v ja 3v, ei oo helppoo pysyä niiden perässä ja kerhoon kulettamiset yms alkaa oleen jo tukalia. Mutta sinnillä neki mennää, vielä ens viikko ja sitten ollaanki joulutauolla. Sitten odotellaan jo vauvaa.. :heart:

Mutta nyt aamukaffen keittoo, just nosti uunista tuoreet leivätkin mitkä tekasin tähän aamutuimaan heti:p Pääsee aamupalalle :p

Taustalla Saaruilee... nii ja TAAS uus viikko lähti käyntii, hurjaa..37+0
 
Liitoskivuista: mulla on pahentunut viime viikkoina melko paljon :( . Välillä tuntuu että puukkoa iskettäisiin nivusiin ja häpyluun seutuville. Muutenkin tuo liikkuminen on alkanut olemaan melko työlästä, välillä tuntuu että masua saa ihan pidellä kaksin käsin, että olis siedettävä olo. Onneksi välillä on parempiakin hetkiä!

Kohdunkaulan tilannetta en tällä hetkellä tiedä, ei ole hetkeen katottu. Miltä viikolta lähtien terkkari alkaa sitä katsomaan joka kerta? Jokaisella lääkärikäynnillähän se on katsottu, mutta eikös se mene niin että terkkari seuraa sitä loppuvaiheessa? Tai tällainen mielikuva mulla olisi...

Saaru: sulla on kyllä jo isot viikot menossa :flower: . Ei olisi enää edes ennenaikaisena syntynyt jos nyt päättäisi tulla maailmaan. Tuntuu kyllä hurjalta kun noi viikot vain vähenevät koko ajan :whistle:

Meillä lähtee huomenna (toivottavasti) viimeiset muuttokuormat Tampereelle. Isoimmat huonekalut on vielä täällä jäljellä, mutta kaapit alkavat olemaan melko tyhjiä :) . Tuntuu kyllä oudolta muuttaa omasta kotikaupungistaan pois, en ole koskaan asunut muualla. Haikea olo kyllä on... Tänään haetaan pinnasänky kaupasta, joten toivottavasti jo sunnuntaina saadaan se koottua ja paikoilleen tulevassa makkarissa =)

Nyt kaupungille viimeisille ostoksille tässä kaupungissa. Hui, kun tuntui oudolta kirjoittaa se tuohon. Tulee kyllä itku silmään varmasti vielä tänään ja huomanna :'(

Afu ja mini 33+4
 
Aamupäiviä. Nyt olisi taas typeriä kysymyksiä! :whistle: Mistä sen pitäisi tietää, että vauva on laskeutunut? Vai tuntuuko se vain paineena tuolla alhaalla tms? Saaru Ilmaantuiko suonikohjuja yhtäkkiä, vai alkoiko niistä näkyä viitteitä tummumina tms? Mulle tulee jalkoihin todella herkästi mustelmia, mutta ompa käynyt mielessä sekin, että josko ne onkin alkavia kohjuja..

Acco: Täällä ei ainakaan ole vielä auettu yhtään. Lääkärikäynnistä on jotain viikko pari ja silloin oli kaulaa kaksi senttiä jäljellä sekä suu pehmeä.

Meille tulee pinnis myös ihan siihen meen sänkyyn kiinni. Mä se kuitenkin oon, joka sitä vauvaa yöllä paapoo. Mutta voipa sitten delekoida ne muut ikävät hommat (siivoukset yms ) äijälle.. :D

Jep. Tarvis tänään varmaan soitella tonne Nokian suuntaan, kun velipoika on siellä ollut vatsa kuralla (kuten kaikki muutkin siellä olijat). Keskiviikkoillalla sitten tuli vasta mieleen, että olis pitänyt lähettää sille vaikka jotain kosteuspyyhkeitä, kertisastioita tms, kun sieltähän ne on kaupoista loppu. Mutta ei siitä olis ollut mitään hyötyä, kun ne olis lähtenyt vasta tänään matkaan ja olisi maanantaina perille. Käymäänkään ei viitsi mennä, kun on kuulemma tarttuvaa sorttia.

Napsukka + Abbath 36
 
Napsukka ei sitä välttämättä ite huomaakaan et vauva on laskeutunu. Mutta voi olla merkkinä siitä painee tunnetta ja semmonen olo kui olis keilapallo haarovälissä ku kävelee ja maha on alenpana ja sf-mitta yleensä pienenee taikka pysyy samana. Ja itehän voi sievästi makuultaan tunnustella vauvan paikkaa, mulla ainakin selkeesti löytyy vielä pää ja se heiluu ku sievästi painelee puolelta toiselle ja ei ole laskeutunut.
Nii ja noi suonikohjut ei tullu jalkoihin :ashamed: ja nyt vasta huomasin että tuollaisia on tullu ku alkoi vaivaamaan. Pikkarit hinkkaa ja pakottaa |O

Meillä kans pinnis tulee sängyn viereen, joko ihan kiinni taikka sillee et jalat mahtunee oman ja pinniksen väliin, ei tarvi sitten aina jalkopäästä kynkätä ite ylös. Mut onneksi toi pinnis on sen verran kevyt että sitä on helppo liikuttaa.

Voi että tuota Nokian tapausta. Kauhiaa säätämistä varmaa siellä, ite tässä just eilen mietin et kui sitä ois sormille lyöty jos hanavettä ei saiskaan käyttää..Toivottavasti siellä tilanne saahaa nopsaa korjattua!

Saaruilee edelleen..
 
Täällä ollaan oltu pari senttiä auki, jo aikoja sitten..tiistaina on synnytystapa-arvio/viimeinen ultra, niin siinä gyne kokeilee sitten tuon kohdunsuuntilanteen. Terveydenhoitajan piti jo viime maanantaina kokeilla, mut ei sit uskaltanutkaan kunnolla kokeilla, kun sanoi että vauvan pää tuntuu ihan tuossa 5cm:n päässä emättimen suulta, ja se kohdunsuu on jotenkin siellä vauvanpään takana, olis joutunut aika kovaa survasemaan, että olis saanu sormet sinne vauvan pään taakse, että olisi kohdunsuun tuntenut.Ei siis siksi uskaltanut kokeilla, kun sanoi että aika suurella todennäköisyydellä olis lapsivedet lorahtanut siihen paikkaan. Jännityksellä siis tiistaita odottelen =)

Oli taas eilen illalla inhottavat oltavat, kun tuntui että sukkapuikolla jaljojen väliin tökittäis, TOSI kipeitä vihlaisuja, vihlaisu loppui aina siihen kun jännitin äkillisesti lantionpohjan lihaksia lujaa...

Kyllä täällä kun lukee näitä juttuja, niin ihan ihmetyttää kun jotkut naiset hehkuttaa, että raskaanaolo on elämän parasta aikaa. :headwall: Ei ainakaan mulla, ja kuulostais siltä ettei monella muullakaan täällä. :| Taitaa vaan aika kullata muistot monella!!

Katja ja rv 36+1
 
Pari viimeistä päivää mennyt niin hujauksella ohi, ettei ole ehtinyt muuta kuin käydä lukemassa juttuja, ja niitähän on tullut hurjasti. Ihanaa!

Meilläkin pinnasänky tulee meidän sänkyyn kiinni mun puolelle. Siinä on toinen laita liukuva ja ajattelin laittaa sen aluksi tosi alas, niin saa vauvan napattua sieltä sängystä "helpolla". Vieläkään ei ole pinnistä kasattu, mies vastustaa asiaa: Vielä on liian aikaista kuulemma siihen ryhtyä! No, josko kasaa sen sitten sillä aikaa kun olen vauvaa hakemassa? :p

Mä en ainakaan ole huomannut että mulla olisi ihmeemmin mitään liitoskipuja, välillä toki vihlasee tuolta alapäästä inhottavasti jos kyykkii, mutta menee onneksi ohi tosi nopeasti. Sen sijaan olen saanut loppuraskauden iloksi valtavat peräpukamat :D Onneksi eivät ole kovin kipeät, mutta tuntuvat kuitenkin inhottavilta. Onneksi ummetus ei vaivaa, se tästä vielä puuttuisi (ja nyt kun näin sanon, niin kas kummaa kohta ummettaa :whistle: )

Ens viikolla olisi sitten viimeinen neuvolalääkäri, jännä nähdä miten on edistytty. Viimeeksi lääkäri mittasi kohdun kaulan ultralla ja sitä oli jäljellä enää 1.8cm eli on lyhentynyt jo 2cm. Kohdunsuu mulla on kans jotenkin hassusti takana ja sitä on kuulemma tosi hankala löytää sieltä, saatika että pääsisi kokeilemaan.
Ja vielä ennen joulua on yksi käynti äitiyspolilla. Neuvolastahan laittoivat lähetteen sinne kohonneiden paastosokerien takia, ilmeisesti tyytyvät vain tarkistamaan mikä tilanne. No pääseepä ainakin katsomaan mitä pötsimönkijälle kuuluu. Kovasti sekä neuvolassa että äitiyspolilla ovat varoitelleet että saattaa tulla reilusti etuajassa, mutta sen näkee sitten ajan kanssa.
Tosin mulla tää maha on niin järkyttävän kokoinen, että kyllä voisin siitä piankin luopua. Mulla oli viimeeksi lääkärin mittauksessa sf peräti 38cm.

Voi miten kurjat kelit taas tuli, ihan on harmaata ja pimeää ja sataa vettäkin kokoajan, niin kivaa oli kun sai nauttia lumesta. Jos vaikka sitten ens vuoden puolella se lumi jopa pysyisi maassa?

Hyviä vointeja taas kaikille

pötkylä ja PikkuElvis 34+1
 
heippa hjei...

Saaru noista suonikohjuista sen verrab että taidetaan sanoista kohjuista kärsiä :( joskus aikasemminkin niistä tänne kirjotin.. eli tuolla alemmissa huulissa :LOL: ei oo mukavaa kun tulee välillä semmonen armoton painon tunne sinne ja totisesti toinen huulista tosi turvonnut kun siinä on kohju :ashamed:
mutta olen kuullut lohtua että se häviää.. jos ei niin prkl minä menen vaikka leikkauttamaan sen pois..

mulla ois ens pe viimenen lääkärikäynti nin näkee oman tilanteen siellä.. meillä ei ainakaan terkkari sitten kato tota kohdunsuun tilannetta koskaan lainkaan että tää on viimenen kerta kun se tarkastetaan ellei sitten tarvetta tuu..

tänää tuli postia.. tilasin vauvalle semmosen kantosuojan kun meinaan talven kantoliinaa käyttää ja poika rattaissa jos kaikki yhessä ulos mennään pitemmälle. se on tommonen nätti ruskee.. pitää vielä lähettää sinne sähköpostia mistä tilasin että mites tuo sitten muetaan päälle :D

http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=49

toi ruskee mikö kuvas näkyy niin semmosen tilasin :)

mut nyt täytyy mennä ruuan teko hommiin kun kauhia nälkä :)

NAsu tasan 34 :attn:
 
Kävelyllä on nyt taas käyty ja alkoi tuo iskias sitten taas loppumatkasta vaivaamaan. Pitkän aikaan se on jo ollut hiukan parempi, mutta mitä enemmän on jalkeilla sitä enempi se vaivaa.
Eilen kasattiin pinnasänky ja muutenkin järjesteltiin asuntoa uuteen uskoon. Muutamia vauvantamineita olen nyt jo pessyt, mutta vaatteita tuskin vielä alan pesemään...tuntuu jotenkin hiukan aikaiselta vielä.
Masussa pidetään taas sellaista menoa, että alkaa ihan jo välillä väsyttämään tuo melskaaminen. Liitoskipuja en ole itelläni huomannut, mutta välillä poika tuntuu painavan todella kovasti tuonne alas.
Sitä en tiedä onko laskeutunut ja kohdunsuu- ja kaulan tilanteesta ei ole mitään tietoa.

33+1
 
Afu:ei mulla ainakaan terkkari kohdunsuun tilannetta seuraa.jos äitiysneuvolassa on kätilö niin ne ehkä katsoo.ainoo joka tuolla paikkoja tarkistaa on ollut lääkäri ja viimeinen käynti itsellä jo takana.nyt sit vaan odotellaan että päästään tositoimiin.

 
PikkuGreippi Just sama täällä, mutta mulla taitaa olla niitä sitten kaks, molemilla puolilla omat :kieh: Ihan kauhia olo, tekis mieli ottaa kaikki housut pois ja vaa tuuletella :LOL: Jospa nuo nyt kestäis vielä muutamat viikot ja toivottavasti ei koko aikaa ole noin pahana. Ihana joulunakin kärvistellä jos ottaa koko ajan pattii ku alakerrassa jomottaa nii makiasti!

Mutta joo, ihanaa! Sisko tulee poikia kattoo siksi aikaa niin päästää miehen kanssa shoppaileen! Saahaan varmaa nyt aloitettua jo joululahjaostoksia:) Ja sitten kunnolla kaupassa saa käytyä. Kummitytöllä kastelahja ostaa ja SE TURVAKAUKALO:D siitä onki jo paljon puhuttu ja vekslattu,nyt viimeinen testi ja sen osto.

Mä en tiä kattooko tuolla neuvolassa terkka ollenkaa kohdunsuun tilannetta. Aikasemmissa raskauksissa mulla on ollut eri neukka ja siellä kyl terkka katto loppuviikoilla muutamaan otteeseen tilanteen. Mut olen kyl kuullut että kaikki terkat ei sitä tee. Sinänsä hyvä ku yliajallakin oli niin kivasti koitti ärsytellä kohdunsuuta..

Mutta nyt puutelistaa kokoaan että sais mahollisimman paljon ostoja tehtyä tälle kertaa..Rauhallista viikonloppua kaikille ja koitetaan jaksaaa kaikkineen vaivoineen ja mahoineen:D ei enää pitkä aika..

Saaru
 
mulla ei tuollaista suonikohjuongelmaa ole mutta jotain painetta tuntuu alapäässä kun menen pytylle istumaan.ihan kauhea sellainen painekipu varsinkin jos on kova pissahätä.Onko muilla?
tuli sit jo sellainen mieleen et olisko kipu lantionpohjalihasten heikkoudesta johtuvaa?aika vähän on tullut jumpattua...

kyllä on pimeetä ja synkkää.kroppa kaipaa raitista ilmaa mutta ei huvita tuonne lähtee tarpomaan...
taidan siis istahtaa sohvalle ja jäädä kans taustalle roikkumaan :)
 
Täällä kans ollu jo jonkin aikaa ulkoinen kohdunsuu 1cm auki ja kaulaa 2cm jäljellä... nyt en tiiä sitte onko muutoksia tullu mutta lupasivat vielä katsoa tässä loppuvaiheessa tota kohdunsuun tilannetta, kun mua jännittää se synnyttämään lähtö kun sairaalaan on yli 80km matkaa ja esikoinen tuli niin pikavauhdilla ulos että jos tää tulee nopeempaa niin tulee kiire. Eka synnytys kesti siis 4h 50min...
Mulla kans tosi kovia liitoskipuja.. vihlasee välillä niin lujaa ettei pysty liikkumaan ja tosiaan ei mitkään panadolit niihin auta. kaupassa oon saanu hyviä katseita jos on sattunu tulee tosi kovia kipuja ja siellä oot silleen kaksin kerroin niin ihmiset kai ajattelee että toi lähtee tosta nyt kyllä synnyttään... :LOL:

HeMa05: Mulla on samanlaista painekipua tosiaan varsinkin sillon ku on kova pissa hätä ja samoin ku menee pytylle istumaan. En muista että ekassa raskaudessa ois ollu niin on mullekin uus juttu.. en tiiä sitte että onko nekin niitä liitos tms. kipuja. Ku ekan raskauden aikan mulla ei ollu pahemmin noita liitokipujakaan, mutta nyt on ollut kyllä senkin edestä.
 
Hui kamalaa, mitä vierotusoireita on tullut kun tänne ei ole päässyt sitten perjantain B)

Vaikka omaan napaan ei kummia kuulukkaan niin silti jotenkin jokaiseen päivään kuuluu käydä lukemassa muiden kuulumisia; ainakin kerran päivässä.

Tänään on herätty jo neljältä ja koirankin kanssa on ehditty tehdä jo parin tunnin lyllerrys ulkosalla, kyllä oli ihanaa kävellä sateessa :D

Viikonloppu on taas vierähtänyt vauvajuttujen parissa, kaappeja järjestelty ja kas kummaa kaikki keittiön kaapit on tullut pestyä ja järjestettyä. Kaiken maailman ylimääräistä kippoa ja kuppia, joita on vuosien varrella kerääntynyt olen kiikuttanut lasin keräykseen koko viikonlopun. Johan rupes tilaa löytymään kaapeista.

No niin, nyt jatkuu puuron syönti; sillähän tämä sunnuntai saadaan käyntiin. Puuro on muuten ainoa ruoka tällä hetkellä josta ei tule paha olo..

Hyviä vointeja kaikille

pötkylä ja pikkuElvis 34+3
 
Joo, ihan sama täällä pötkylä! Kauhiat vierotusoireet ku ei tänne päässyt. Olo oli ihan sormille lyöty ja tekemistä ei ollut :LOL: Moneen otteeseen sinnillä kävin kokeileen että joskos pääsis jo tänne.

Mulla onneksi issias alkanu taas vaihteeksi pikkasen helpottamaan. Yölläkin saa taas nukuttua pikkasen paremmin, ei joko liikkeesee herää. Mutta nyt kun tässä on koittanu noita jouluostoksia tehä niin shoppailureissun jälkeen olo on kyllä semmoinen että vimosia raskausviikkoja vedellään. Kauhiaa kolotusta ja jomotusta ja suppaileekin sitten jonniverran. Tässä oonkin nyt miettinyt että pitäs melkee joka päivä käydä aina jotain hamstraamassa että on sitten jouluostot valmiina, jos vaikka sattuu niin hassusti et mulla lähtö koittaiskin. Sais kuiten pojat lahjansa :D

Nyt onkin sitten kaikki vauvahankinnatki tehty (jos oikee muistan, ei enää mikää muu puutu, kuin rintapumppu, joka sitten haetaan ku sille on tarvis) Turvakaukalokin on nyt tuolla varastossa. Pitäs vain alkaa asenteleen se tuonne autoon valmiiksi niin sais pojatkin totutella ahtauteen. Kyllä menee tiiviiksi siltikin autontakapenkillä meno. Saa nähä, alkuu mennää näin, mutta varmaa pitää alkaa katteleen, miettiin ja mittoo joskos pojille erilasia istuimia laittais. Mutta varmaa ei niinkään paljon ainakaa alkuu koko poppoolla kuleksitakaan tia eipä sitä osaa vielä sanoa. Pääasia että kaikki on nyt hankittu ja noi istuimet jollain tapaa mahtunee sinne takapenkille.

Eilen sitten vietettiin meiän uuden kummitytön kastajaisia. Ja olipa sankari sitten niin rauhallisesti koko tilaisuuden :heart: Ja taas sai hyvää kakkua. Pitäs vissiin meiänkin alkaa kyselemään Aatolle noi kummin valmiiksi...

Nyt aamukaffelle ja taustaileen...

Saaru ja Aattomiäs 37+2
 
Minäkin täällä, kävin jo aikasemmin mutta silloin ei vielä päässyt sisälle. Tai sitten oli käyttäjässä vikaa :LOL: :LOL:

Kävin perjantaina neuvolassa ja paineet oli kohtuuden rajoissa, mutta pikkasen koholla. No onneksi toi turvotus on vähentynyt ja pissa oli puhdas. Hb oli 118, en syö rautaa. Sf-mittaa ei muistanut mitata ja ne kuuluisat sydänäänet löytyivät edelleen navan yläpuolelta. Eli tukevat sitä, ettei kaveri ole laskeutunut eikä varsinkaan ole raivotarjonnassa. Joten tiistaina sitten nähdään millainen jääräpää siellä on, ja missä kaularangassa se asustaa. Alkaa jo pelottaa todella pikkuhiljaa tuo tiistain äippäpoli......Mutta urheasti meinaan sinne mennä vaikka sataisi mitä ja silleen. Ehkäpä siitä pelosta pääsee siellä sitten kun asiantuntijat kertovat mitä tehdään ja milloin.

Perjantaina sain joululahjat ostettua, isännälle käyn vielä Wagner bokserit hankkimassa. Huomenna meinasin alottaa ton joululaatikoiden tekemisen. Teen pakkaseen valmiiksi kaikki, niin ei tartte kuin sulatella ja lämmitellä. Perinteisten laatikoiden rinnalle meinaan tehdä bataattisoselaatikkoa, mä olen aivan hulluna bataattiin. Meillä käytetään sitä ihan kaikkeen ruokaan. Ja olen töissä syönyt Saarioisen bataattivuokaa parina jouluna ja se on sitten ihan sairaan hyvää. Jos vaikka itse sais melkein yhtä hyvää tehtyä...Ohje löytyy S-marketin ohjelehtisestä.

Saarukos se kyseli, että tekeekö joku pakkaseen sairaala-ajaksi ruokaa. Mä ainakin teen, ja ihan reilusti niin on sitten kun tulee kotiin niin itsellekin ruokia valmiina. Ja onneksi noi kiusaukset on keksitty, niitä on niin helppo tehdä ja meillä menee noita keittojakin kiitettävästi. Eli peruna-sipulia ja keittojuuresta pakastin täyteen niin eiköhän niillä pärjää hetken aikaa.

Tänään näyttää tulevan kelistä parempi kuin eilinen, joten kunhan toi pikkukakkonen loppuu niin meillä suunnataan nokka kohti ulkoilmaa. Alkaa nuorimies hyppiä seinille kun ei ole eilen pihalle päässyt. Itsestäkin kyllä tuntuu ihan höntiltä kun ulkoilut on jääneet vähemmälle.

Nuuskis ja Irmeli ...jää roikkumaan.....
 
juu kylläpä oli ankeeta tässä jonkun aikaa kun ei tänne päässyt!
kovasti tässä jo joulua odotan.pitäis kai alkaa vähän leipomaan pipareita ja laittamaan viimeisiä jouluisia koristeita sekä kirjoittamaan joulukortit.

anoppi tuo aattona kinkun meille sekä laatikoita joten mun ei tarvi kun hakea loput kaupasta.ne on sen verran hyviä etten ala itse tekemään.

sairaala-ajaksi saatan tehdä jotain pientä pakkaseen mut en sen kummempaa.me ollaan suunniteltu että jos mä voin hyvin synnytyksen jälkeen niin otetaan perhehuone ja ehkä jopa esikoinen mukaan sinne.mut se edellyttää tosiaan etten ole yhtä poikki kun viimeksi...yks vaihtoehto on olla sairaalassa kahden miehen kanssa tai sit olen yksin.täällä kun noita vaihtoehtoja on.se oli mulle yllätys että esikoisen saa ottaa mukaan!

kaiken kaikkiaan tässä on tosi odottavat tunnelmat,malttamaton ja levoton olo mut onneksi tuo joulu lähenee niin se rauhoittaa hetkeksi.
 
Jopas oli viikossa tullut sivuja :D hetken kesti päivittää itseni taas tasalle..olin viikon reissussa joten eipä ole tullut kirjotettuakaan.
Jospa aloittaisi viikko sitten olleesta neuvolasta...
painoa oli tullut 3 viikossa 1,2 kg..
rr 119/78
hb 124
sf 30,5 eli se oli jonkin verran tippunut..
poitsun sykkeet oli 129-136

Kaikki on siis mennyt edelleen hyvin, tosin nyt parina aamuna on sormet ollut tosi kipeät turvotuksesta,kaippa tuo on ihan normaalia?

Jossain aiemmilla sivuilla oli vällyjen heiluttelusta niin tuntuu että loppua kohti himot vaan kasvaa :LOL: masu on kyl tiellä mutta...pikasuoritukset ja ihmeelliset asennot.. :kieh:

Huomenna olisi pelkopolin lääkäri käynti ja siinä samalla synnytysarviointi, jännitys alkaa olemaan aikamoinen enkä tiedä vielä pääseekö mies edes mukaan :/ mutta huomenna tuun kertomaan kuulumisia kun sieltä kotiudun..

Mukavaa sunnuntaita :heart:

Jenni & Hajis 34 + 5
 
Saaru: Vaihdatko mulle muuten tuon la:n, se on oikeasti 3.1., jäi tuo 2.1. roikkuu tonne, kun se oli silloin alunperin tän kaksplussan laskurin mukaan se, mut tuo virallinen tuli sit ekalla neuvolakäynnillä jo silloin joskus aikoinaan =)

Täällä on ollut aika tuskallinen viikonloppu, supistellut on tosi kipeästi, ja sit niitä inhottavia sukkapuikon työntelyltä tuntuvia vihlaisuja emättimessä. Ja viime yönä pohje kramppasi oikein kunnolla, isäntäkin heräsi kun mie kiljuin. Luuli että nyt on vähintään synnyttämään lähtö, ja mie yritin selittää että ei ku pohje kramppaa... :LOL: (vaan ei naurattanut yöllä..)

Jännittää se tiistai jo valmiiksi, silloin siis synnytystapa-arvio/ultra/lääkäri... Saa nähdä mitä nää supparit on saanu aikaseks.

Katja ja rv 36+3

Käyttekö muut muuten kurkkimassa joulukuisten pinoa? Itse on välillä pakko, siellä kun monilla on melkein saman verran viikkoja kuin itsellä..
 
Sunnuntaita täältäkin! minäkin kävin eilen kokeilemassa useaan kertaan josko pääsisi lukemaan ja kirjoittamaan..

Minullakin paineen tunnetta lantiossa, ja kovia liitoskipuja! Häpyluuhun vihloo ja välillä lonkkaan saakka (hassua, aina vasempaan lonkkaan:) välillä nivuset on kovilla.. Muutenkin mitä ihmeellisimpiä tuntemuksia.. myös ylävatsaan/rintojen alle välille tulee tunne että ahdistaa/sattuu, vaikka pikkukaverin pää on jo lääkärin mukaan lantiossa..

Ensi viikolla terkkari (tosin sijainen, harmittaa..) ja sitten seuraavalla viikolla ennen joulua vika lääkärineuvola. Käsittääkseni terkka ei katso kohdunsuun tilannetta.. vaikka omani on kyllä entinen synnytyskätilö, että ehkä katsoo jos pyydän.. Ultria ei enää ole ,ellei tule tarvis, mutta vastahan puolitoista viikoa sitten olin ja pikkukaveri voi hyvin ja kasvoi reippasti :) Vatsa ei mulla ole edelleenkään jättiläinen, mutta eihän se aina olekaan vaikka onkin sirokokokoinen ihminen ja vauva tavallisen kokoinen.

Täällä pitäisi vauvajuttuja vielä ennen joulua tehdä - hoitotasoa lyhentää yms. Mistä muuten saa ostettua harsoja.. voi olla tyhmä kysymys mutta kun en oikeesti ole missään nähnyt (en kyllä ole kamalasti etsinytkään)..

Ystäväni laskettu aika oli 29.11. eikä vieläkään mitään tapahtunut... Voi kun ei menisi itsellä kamalasti ylitse, olen nyt jo ihan tylsistynyt kun olen ollut sairaslomalla jo niin monta viikkoa.. äippäloma alkaa ensi ke!

Kohduunsuusta vielä sen verran, että mulla oli lääkärin kokeillessa sormin (rv 32+3) jäljellä kaulaa 2cm ja ultralla tarkistettaessa 3,7cm. pehmennyt oli, mutta kiinni.

Palailen myöhemmin uudelleen!

Maya ja Aarre 34+0
 
Pääsinpäs tänne sisälle, jostain syystä parina päivänä en päässyt kun kaksplussan etusivulle.Kauheesti tullu tekstiä..

Oikein tossa viime viikolla rykäsin ja pesin nuo vauva pyykit. Kauhee homma vaatteista, lakanoista ja vaipoista tuli yhteensä 7 koneellista. Nyt oon saanut kaikki silitettyä ja laitettua lipastoon, huh!

Kävin eilen kirppiksellä ja löysin vaunut vauvalle. Oran siistit ja kohtuuhintaset yhdistelmät. Nyt on nekin sitten hommattu ei tartte niitä enää miettiä. Mutta oli kyllä raskas reissu vaikka ei käyty kun kirppiksellä ja ruokakaupassa.

Täällä on ollut puhetta noista liitoskivuista. Mulla ei niitä varsinaisesti ole mutta nuo häpyluut aiheuttaa ongelmia senkin edestä. Kipujen takia oon saikulla ja välillä postilaatikolle käveleminenkin on jo melkein liikaa. Nyt on myös tullut kiristelyä selkää ja mahaan, oisko kivuttomia supisteluja? Jotenkin on tosi raihnainen olo vaikka viikkoja on jäljellä vielä kohtuullisesti.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille
Maximilian ja vauva 33 tasan
 

Yhteistyössä