**TAMMIKUU2008**joulukuu

Huomenta!

Nyt vasta pääsin taas mukaan tähän joulukuun ketjuun kun meillä oli tossa vkoloppuna muutto ja netti aukes vasta eilen. Nyt asutaan sitten omassa kodissa :) Ja oli kiva maksaa eilen eka yhtiövastike, jotenki mukava tunne kun on oma koti =)

Masuasukin kanssa muutto meni tosi hyvin, mä sain olla "työnjohtajana" näyttämässä että mihin mikäkin laitetaan... ja tietty tavaroita laittelin paikoilleen kaappeihin. nyt onkin urakka jo takana päin ja tavarat paikoillaan. Joulu koristeitakin oon ehtiny jo vähän laittamaan :p

Nyt on ollu tässä muutamana iltana/päivänä tosi paljon turvotusta. Sormet ihan jäykät ja jalat tönköt, varsinkin tosiaan ilta aikaan. Onko muilla miten turvotusta??

Niin ja mitkä teidän sf-mitat on tällä hetkellä?? Mulla oli viikko sitten mitattuna 36 cm, saa nähdä ens maanantaina onko vielä kasvanu. Hyppäs tuo sf-mitta taas käyrän yläpuolelle... :)

Niin ja tuntuu että tänä masuasukki on laskeutunu, kun masu on alempana kuin aikaisemmin..

Halinappi ja masuasukki 36+0
 
täällä aamu alkanut kunnon migreenillä ja turvotuksilla,jippii...kasvoissa näkyy ekaa kertaa turvotusta ja sormet hieman tönköt.sit väsyttääkin ihan hirveesti ja supistelee.koko ajan juimii tuota selkää ja mulla se tarkoittaa supistuksia.ilmeisesti väsymys tekee.

kohta pitäis mennä kampaajalle ja sit valmistautumaan työpaikan pikkujouluun.ihan kiva piristys,täytyy vaan toivoo että jaksaa siellä vähän aikaa ollakin.limupullo vaan mukaan ja menoksi :D

Mä en kans tiedä mistä liukulakanoita saa(muuta kun sairaaloissa niitä on) mut olis varmaan kätevä varustus,tosin itsellä kyllä asennon käännöt onnistuu suht hyvin.ajaisko silkkilakana saman asian?

Tänään täytyy varmaan varustautua liukuestenastoilla ettei pyllähdä.täällä nimittäin ekaa kertaa nyt tiet jäässä ja vaikuttaa liukkaalta.

sf-mitta oli mulla 33cm(rv35+1).näytti nouseva hieman keskikäyrältä ylöspäin mut mittaaja oli eri kun viime kerralla että voipi heittää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Nyt on ollu tässä muutamana iltana/päivänä tosi paljon turvotusta. Sormet ihan jäykät ja jalat tönköt, varsinkin tosiaan ilta aikaan. Onko muilla miten turvotusta??

Niin ja mitkä teidän sf-mitat on tällä hetkellä?? Mulla oli viikko sitten mitattuna 36 cm, saa nähdä ens maanantaina onko vielä kasvanu. Hyppäs tuo sf-mitta taas käyrän yläpuolelle... :)

Mulla on kans tuota turvotusta, sukista jää jalkoihin ihana raita ja sormuksen on otettu pois. Terkkaki sano että on turvotusta ku painelee masua niin jää valkoiset sormenjäljet:) Mutta huolta ei ole, ku paineet ja pissa on puhdas. Normi raskausturvotusta vain.

Mulla oli sf-mitta 35+4, 33cm ja viikon päästä (eilen) 36+4 oli 36cm..huikea kasvu. Ja sama mittaaja ollu molemmilla kerroilla. Mutta mulla ei oo "aatto" yhtää laskeutunut ja eilen oli vielä jalka kippurassa pepun alla että sekin kasvatti mittaa. Mutta viikon päästä katellaan uudestaa ja lääkäriaikakin on jo varalta varattuna jos tarvii vielä miettii kokoa yms. Sitten tuleekin jo joulupyhät ja uus vuos ja lääkäri ei ole tavattavissa ja laskettu aikaki mulla menee sitten jo joulukuun lopussa, et pitää nyt sitten varmistaa kaikki noi koko asiat yms.
Jos sullakin on laskeutunu niin maanantainahan mitta pitäs olla sitten jo pienempi, mutta senhän näkee sitten:) Niin ja onnea uuteen kotiin :flower:
 
Hello kaikki! Juu kyllä aika menee lukemiseen kun tekstiä tulee sivukaupalla päivässä :)

Sf-mitta on mulla ollut lähes koko ajan aikalailla sama kuin rv eli viime neuvolassa (34+1) sf oli 34. Oon koko raskauden ajan menny käyrien yläpuolella...

Kokoarvio meillä ei tehdä automaattisesti. Mulla ainakin lääkäri ens viikolla (36+3) arvioi antaako lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Jos hänen mielestään vauva ei liian iso ja normi lantio ei lähetettä heru.

Vällyhommat En edes muista milloin viimeksi olisi ihan rehellisessä yhdynnässä oltu, varmaan loppu kesästä joskus. Supistelee niin paljon muutenkin et ei oo uskaltanu. Muuten sitten "hoideltu" toisiamme, kun intoa ja halua olisi kyllä. Mä en kylläkään ole uskaltanut olla "hoideltavanakaan" enää pariin kuukauteen kun viimeisistä kerroista tuli alavatsa tosi kipeäksi pariksi päiväksi. Eli ilot miehelle ja mä kärvistelen :whistle:

Oma (.) olo ihan kohtuu hyvä, nukun katkonaisesti, mutta muuten ihan hyvin. Jalat vain tahtovat turvota yönaikana, päivällä kun liikkeessä, turvotus häviää ainakin osittain. Närästys vaivaa välillä enemmän välillä vähemmän. Liitoskipuja on alkanut olla päivittäin ja tosi imakoita. Kivuttomat supistuksethan on olleet mun arkea jo kuukausia eli ne entisellään. Synnytysvalmennukseenkin tuli viimein aika ja vasta 18.12! Ärsyttävän myöhään, hyvässä lykyssä on sillon jo synnyttämässä (ehkä kuitenkin toiveajattelua..) tai ainakin niin vaivainen et ei voi lähteä. Papunen liikkuu tosi aktiivisesti ja koettelee mahan venymiskykyä... Ensi viikon neuvolalääkäriä odotellaan ja sit kuulumisia lisää.

Hyvää itsenäisyyspäivää sisareni ja malttia joulutouhujen kanssa. Nyt koiran kaa lenkille, täällä vielä luminen maa, huomenna luvattu jo loskaa :/

Pore&Papunen 35+3
 
taas käyty neuvolassa...
rv 33+3
RR 105/73, paino 86kg...
sf-mitta 29.5
liikkeet ++ ja syke +
tarjonnasta sitten laittoi poikkitila, vauva on niin tuolla oikealla..viimeksi pää löytyi nivusesta, nyt ei meinannut löytää. Epäili että on tuolla ihan kyljessä, että kahden viikon päästä katsotaan uudelleen ja sitten lähete ultraan ja kääntämään, jos silloin ei raivotarjonta. täytyy vaan toivoa, että oliskin pää tuolla selkärangassa niin paljon ettei tunnu..ja kääntyisi itellään.
onkos muilla tällaisia kokemuksia?? en oo ehtinyt lukemaan, vaikka tästä olisi ollut jo juttua..
turvakaukalosta, sen verran, että minkä merkkisiä ootte/aiotte ostanu? meillä pieni auto, jotan päädytään britaxiin, ja ihan näppärältä vaikutti tuo kiinnitys autoon.
lähdenkin tästä töihin, vielä olisi 3 päivää töitä..vanhukset on ihan kauhuissaan, mutta kun ei oo mitään vaivaa, niin aattelin sitten olla loppuun asti, vaikka väsyttääkin ja ei yhtään kiinnosta enää. olin ihan varma että selkä menee, mutta hyvin on kestänyt..kai se alkaa renkkaamaan sitten kun jää pois töistä..
:wave:
 
Pakkauksen ruokalapusta: eli tarkennan vielä uutista (kun meinasi itseltä mennä lukiessa ohi), että formaldehydi katoaa pestessä! Kela myös tutkii pakkauksen muut vaatteet formaldehydin varalta.

Tässä pitäisi varmaan ruveta tekemään lukiessa muistiinpanoja, sillä illan aikana taas tullut niin paljon tekstiä, että kun on loppuun asti lukenut, niin ei muista mitä piti kommentoida... Tai sitten mulla vaan alkaa muisti ihan totaalisesti pätkiä :whistle:

Kävinpä äsken töissä allekirjoittamassa uuden vakituisen työsopparin, mulla kun määräaikanen sopimus ois loppunu nyt äippäloman aikana. Eli saan palkkaa vielä tammikuun ajalta, ja vasta sitten kelan rahoille =) . Hieman outoa oli käydä töissä, kun samalla ties, että ei pitkään aikaan ole uudelleen menossa. Perjantaina vielä näkee monia työkavereita kun ollaan pikkujouluristeilylle lähdössä.

Maija 32+5
 
Sf mitta oli minulla viimeksi 33+6 30, siis normikäyrällä.

Mikäs se sellainen liukulakana onkaan?

:wave: Täällä yksi turvotuksista kärsivä. Sormet kuin nippu nakkeja, ei tee juur mitään, ja jalat kun norsulla.. Ja vatsastakin sen huomaa ja naamasta, pitää varmaan jäädä sisätiloihin ettei ihmiset pelästy niin kovin :ashamed:

Onnea uuteen kotiin Halinappi :flower:

Mä rupesin just miettiin et pitäs muuten käydä sovittamassa tota kaukaloa meidän autoon, me kun saatiin se kaverilta, merkkiä en nyt muista, mutta ei oo sitä sovitettu ollenkaan.. Ettei sit tuu mitää ikävämpiä yllätyksiä kun vauvaa haetaan kotio..

Tänään meinasin lepäillä hyvin ja illalla mennään lätkämatsiin =) Takana on onneksi hyvin ja pitkään nukuttu yökin, niin ompi taas vähän virkeämpi olo =) Vähän tuppaa vaivaan tää oleminen vaan, tiedän että nyt siittä pitäs nauttia kun voi, yritän kyllä mutta ei aina onnistu, kun on sellanen olo et tarttee tehä jotain ja purkaa energiaa. Varmaan johtuu siitäkin et töissäkun oli niin siä sit touhuttiin toistenkin edestä ja sen jälkeen ei tarvinnu miettiä et mitä kotona tekis, kun ei yksinkertaisesti jaksanut.

No mutta tää jää taustalle roikkuun

Cattie ja Osku 34+5 :heart:
 
Täällä vaivaa ällötys olo. Isäntä on alkuviikon kärvistellyt mahataudissa ja nyt pelkään, että se on mulle tulossa. Toivottavasti tää ällötys johtuu kuitenkin vain huonosti nukutusta yöstä; eilen kun menin kehuskelemaan, että raskausvaivoilta psytyn vielä nukkumaan, niin heti retostelu kostautui. Esikoinen nukkui nyt koko yön heräämättä, mutta itse valvoin puolen yötä, kun kaikkia paikkoja kolotti tai puudutti tai muuten vaan oli epämielyttävä olo eikä hyvää nukkuma-asentoa löytynyt millään.

Minä olen kyllä tuosta liukulakanasta joskus kuullut (taitaa olla maininta siinä neuvolasta saadussa odotus -kirjassa), mutta en tiedä mistä niitä saa. Vois olla kyllä näppärä tuollainen.

Mulllakin sitten synnytyssairaala ilmeisesti selvis. Jos (ja epäilen vahvasti että KUN) me ei päästä sinne Tampereelle muuttamaan ennen vauvan syntymää, voidaan kuitenkin synnyttää TAYS:issa. Saadaan ilmeisesti kaupungilta maksusitoumus. Tämän kuuleminen kyllä kummasti helpotti ressiä! Missä me siinä lasketun ajan tienoilla sitten majaillaan onkin eri asia. Molempien vanhemmilla on kyllä tilaa yllin kyllin, että ehkä jomman kumman nurkissa pyöritään. Voi kun sellainen joulun ihme tapahtuisi, että tämä meidän koti kaupaksi menisi! Mitenkäs Afu teidän asuntoasiat. Olit kyllä tuossa taannoin oikeassa, että paras joululahja olisi tuo asunnon kaupaksi meneminen. Tsempit teillekin myyntiin. Ja jaksamista muuttopuuhiin. Hmm. Meillä näyttää lasketuissa ajoissa olevan vajaa viikko väliä... tiedä vaikka Taysissa tavataan :)

Nyt on pakko mennä päiväunille.
 
No nyt on meillä tontut myös olkkarin ikkunoissa, hiukan meni säätämiseksi ku molemmat yhtä haluaa säätää ja eri juttuja. Ja nuorempi poika on niin väsynytkin huonon yön jälkeen että hermo meinas mennä heti alkuunsa.

Tyttönen meillä tällä hetkellä katottuna Brion Prime turvakaukalo alustalla. Se on kuulema markkinoiden kapein alusta ja siksi meille passeli, ku tuleepi takapenkille kahen muun istuimen väliin. Sen voi laittaa kiinni kans isofixilla sekä kolmipistevyöllä. Ja taitaa muuten olla halvempi kuin mitä Britaxin vastaava kaukalosetti.

MaijaM Onnea vakisopparista, mäkin silloin aikoinaan esikoista odottaessa just ennen mammalomaa sain vakipaikan töistä. Siellä edelleen pyöritään:D

Täällä odotellaan miestä kotiin töistä/kaupasta, jotta päästään syömään ja sitten tirsoille.

Onko joillakin sen isompia suunnitelmia huomiseksi? Meillä ei mitää kummosta, tarkoitus olis ollut että isi pitäis taas pojille luistelukoulua :) , mutta eipä taida tuosta nuoremmasta olla luistelijaksi. Jotain hyvää ruokaa olis suunnitelmissa tehä ja varmaa sitten huomenna niitä torttujakin paistetaan jälkkäriksi.

Mutta nyt taas paijaileen kuopus parkaa.. :heart: Raasuki kyselee että milloin tämä yskä vois parantua :'(

Taustalla hääräten Saaru ja Aatto..enää muuten 23pvä (+2vko :D )
 
Heippatirallaa!

Tosiaan tuota tekstiä näyttää tänne tulevan kiitettävään tahtiin ja pari kertaa päivässä tarttis käydä lukemassa, niin ei ole kerralla sitten niin kauheaa urakkaa. Viimeyö sujui jonkin verran rauhattomissa tunnelmissa, kolme kertaa kävin vessassa (mulle enempi ku normaalisti) ja viimeisen käynnin jälkeen unta ei sitten enää tullutkaan. Miehellä kun herätyskello soi puoli kuudelta niin nousin sitten minäkin ylös. Puoli seitsemältä sitten takaisin sänkyyn ja vatsassa alkoi valtava myllerrys. Vatsaa viilteli, kun poika siellä liikuskeli. Hitto, mutta teki kipeetä :kieh:

Päivä on nyt mennyt telkkua katsellessa ja tarkoitus olisi vielä lähteä käymään pikaseen kaupassa.

Tuli mullekin torttuolo, joten niitä vois alkaa tekemään myös :p

Ainiin ja tuosta liukulakanasta, meillä vanhusten kanssa käytetään noita apuna kääntämisessä (vuodesuoja siis tuon liukulakanan päällä) ja tosiaan osalla asukkaista on sellainen käytössä, jotta pystyvät itse öisin kääntymään ilman hoitajan apua. Tossa alla on pikkuinen linkki (jos vaan toimii), jossa yleistä liukulakanasta

http://esleyhtio.fi/liukulak.htm
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niipa-85:
Heippatirallaa!

Tosiaan tuota tekstiä näyttää tänne tulevan kiitettävään tahtiin ja pari kertaa päivässä tarttis käydä lukemassa, niin ei ole kerralla sitten niin kauheaa urakkaa. Viimeyö sujui jonkin verran rauhattomissa tunnelmissa, kolme kertaa kävin vessassa (mulle enempi ku normaalisti) ja viimeisen käynnin jälkeen unta ei sitten enää tullutkaan. Miehellä kun herätyskello soi puoli kuudelta niin nousin sitten minäkin ylös. Puoli seitsemältä sitten takaisin sänkyyn ja vatsassa alkoi valtava myllerrys. Vatsaa viilteli, kun poika siellä liikuskeli. Hitto, mutta teki kipeetä :kieh:

Päivä on nyt mennyt telkkua katsellessa ja tarkoitus olisi vielä lähteä käymään pikaseen kaupassa.

Tuli mullekin torttuolo, joten niitä vois alkaa tekemään myös :p

Ainiin ja tuosta liukulakanasta, meillä vanhusten kanssa käytetään noita apuna kääntämisessä (vuodesuoja siis tuon liukulakanan päällä) ja tosiaan osalla asukkaista on sellainen käytössä, jotta pystyvät itse öisin kääntymään ilman hoitajan apua. Tossa alla on pikkuinen linkki (jos vaan toimii), jossa yleistä liukulakanasta

http://esleyhtio.fi/liukulak.htm

Torttuolo :LOL: Oonkohan mie vähä väsy.. :LOL:
 
Hitsi vie ku te kirjotatte nii ahkeraan :D Mä en pysy perässä...

Mua alko ihan hirmusti naurattamaan toi liukulakana ajatus... :D Siis ei siinä oo kivaa jos ei pysty kääntymään kunnolla, mutta siis ku mulla tuli vaan kauheen hassuja ajatuksia liukuvista lakanoista mieleen :D
Itse en siis kaipaile sen erityisemmin liukuvia lakanoita ku muutakaan, jos en ite pääse kääntymään ni sitte saan omasta puolestani röhnöttää vaikka sivuttain :D Elikkä siis tämmönen tättärä täällä joka ei anna omalle ololleen piiruakaan periksi :D

Hitto vie mut on alkanu vihlomaan vielä tonne alaosastolle niin että näkyy tähtiä... Tänään vaihdoin kaikki lakanat ja tuuletin petivaatteet... Tuskahiki otsalla...mut ovatpahan valmiina...

Vielä pitäis kilometrin päähän lähtee kävelemään kaverille, mä en siis omista ajokorttia, auto kyllä ois... :D

No niin, minä meen nyt taas sitte liukuvine ajatuksineni... :D
Saapis ja tiitis... 35+4
 
Sf-mitta: tänään oli 31cm ja rv 33+2 menossa. Vähän keskikäyrän yläpuolella mennään ja terkkarin mielestä vauva vaikuttaa pieneltä/normaalilta eli näillä näkymin ei pitäis olla tulossa yli 4kg tapausta ;)

Shakki: meillä asunto virallisesti edelleen myymättä, asioissa on kyllä edetty mutta vielä on monta asiaa auki. Hervantaan ollaan viety jo ensimmäiset muuttokuorat ja huomenna isäni ja mieheni vie yhden kuorman. Loput tavaroista olisi tarkoitus viedä la 8.12. Itselläkin sitten muuttuu virallisesti synnytyspaikaksi Tays, mutta josko sen muuttaisi etusivulle vasta sitten kun muutosta ollaan selvitty. Ties vaikka syntyy jonnekin pakettiautoon vielä muuton keskellä :whistle: . Toivotaan kuitenkin että ensi vuoden puolelle menee ja vaikka Taysissa tavataan :)

Liukulakana: minulla on sellainen itsetehty. Taitaa olla jotain vahvempaa satiinia ja sitten reunoissa on tavallista kangasta ommeltuna, että pysyy patjan alla paremmin. Tässä kuva mikä minulla on nyt lainassa äidiltäni. On varmasti helppo tehdä itse, kunhan vain löytää kangaskaupasta sopivaa kangasta.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1308155.jpg

Afu ja mini 33+2
 
Saaru: kysy omasta terveyskeskuksesta fysioterapeutilta sitä liukulakanaa, tai apuvälinelainaamosta. Sieltä vois saada.

Mä olen ravannut tänään kaupungilla ostoksilla. Meno oli kyllä tosi verkkasta. Saas nähdä, pääsenkö aamulla tai loppuillasta enää sohvalta/sängystä ylös... Mutta pakko sitä on näin joulunalla hoidella tontun hommia.

Tsemppiä kaikille muuttajille!
 
No johan oli tullut tekstiä, ei sillä että huono asia olisi ei ollenkaan. Itse pääsin vasta nyt ekaa kertaa tänään koneelle ja menikin lukiessa aikaa.

Me oltiin pojan kanssa tänään teatterissa ja nyt sitten kärsin päivän kävelyitä. Liukastahan siellä oli ja sitten kun sipsutteli menemään niin voi kiesus mitä supistuksia....ja nyt tuntuu että jalat lähtee tuolta lonkista irti. Ja supistukset jatkuvat edelleen, istumasta kun nousee niin kauhistuksen kanahäkki tuntuu et vatsa on kuin liian täysi ilmapallo. Ja kuin kaupan päälle viime yönä sitten hilluin reilun tunnin hereillä kun ei nukuttanut yhtään, aamulla olisi nukuttanut. Kaiken tämän riesan päälle on tulossa mega flunssa, joka on alkanut sillä että sellaista kuivaa yskää on joka saa mut ihan kippuraan. Vali vali, ihana kun voi jollekin valittaa tai siis kertoa miten kipeä oikeasti on.

Onneksi isäntä on huomenna kotona niin saan vähän rauhallisemmin otettua, tai no katsotaan nyt miten käy. Perjantaina menen heti aamusta jouluostoksille, meinaan huomenna tehdä kattavan listan mitä tarvitsen. Ajattelin varmuuden vuoksi laittaa sairaalakassinkin valmiiksi.

Meille isäntä oli käynyt ostamassa Recaron kaukalon jalustalla, eí suostunut sanomaan paljon maksoi. No mitäpä tuosta kun kerta halusi ja itse maksoi.

Mutta siinä tämän päivän saldoa täältä, nyt sohvalle kun isäntä avasi karkkipussin. Jos vaikka saisi perjantaiksi vähän turvotusta kun menen niitä paineita mittauttamaan.

Nuuskis
 
neuvola takana ja sf oli normi eli 30cm niin keskikäyrää mennään.. painoo oli kuukaudessa tullu 1700g ja mun kohtu on kuulemma pyöreä tai jotain ja vauva on tuol alhaal siis ei sinne alas lantioon tai sinne oo tipahtanu mut tuolla kuitenkin.. on vaan niin epämukava olo kun tohon rinnanalapuolelle sattuu.. tänä aamuna tuntunu vaan entistä kipeemmältä kun sattuu molemmin puolin.. suurin kipu edelleen oikeella.. mut kellään ei oo mitään muuta neuvoo antaa kun että oo mukavassa asennossa,helpommin sanottu ku tehty kun harvemmin mikään asento tuntuu hyvältä..

nyt on sit neuvolakäynnitkin merkattu tonne päivää ennen laskettuaaikaa saakka. seuraava on jo 14pv muistaakseni ja se on lääkäri ja siitä eteenpän onkin sit viikonvälein käynnit :)

huomenna ajattelin tehä jotain muutaruokaa kun jauhellihasta tai broilerista niin aattelin et olisin tehny vuohenjuustopastaa mut kun olin kaupassa käynyt ja tarpeet ostanut niin aloin tota reseptiä lukee niin sitä ei mitenkään kuumenneta sitä vuohenjuusto niin taitaa jäädä pasta ilman vuohenjuustoa :snotty: vaikka se oli pastöroituun maitoon tehty mutta se on valmistettu ranskassa nin en tiä onko uskaltamista sit syyä sitä? mitä on muut mieltä?

kestoista ollu puhetta taas niin täällä on kans yks kestoilia.. kokemusta ei ole vauvan kestoilusta kun esikolla se alotettiin vasta 1.6kk iässä nin nyt sitten on perjaatteessa ihan uus juttu se.. meillä on vähän kaiken näköstä vaippaa.. kuoria on kauheesti ekaks vuodeks kertyny.. uutena en mitään oo ostanut vaan äiti noita villa housuja bongannu kirppariltä ja on noita muitakin kuoria.. aluksi ajattelin pitää harsoja ja flanelineliöitä vaan..
oon ite sit tehny pikkuselle vaippoja.. tulee vielä halvemmaksi ite tehä kun ostaa ja kangasta kun on pilvinpimein ja vanhoista vaatteista sitä saa myös.. esikoisen kaikkivaipat paitsi 2kuorta on ite tehtyä ja hyvin toiminut! :)
ja se vaippojen teko on vielä hauskaa :LOL:
niistä tulee niin hellyyttäviä paketteja.. voi yrittää joku kerta ottaa kuvan tekeleistä niin näätte :)

mutta eipä tässä muuta.. jospa sitä menis pojalle pukee yökkäriä päälle että pääsee ite tonne sohvalle rentoutumaan :)

NAsu
33+5
 
Voi että, meillä se sitten taas meni nuoremman pojun kanssa lääkärikeikaksi. Henki taas niin ahtaalla. Nyt kehottivatkin jo että soitto omalääkärille ja aletaan miettimään astmalääkekokeiluja ja -diagnoosia. Muutenkin son niin tosennäköistä että pojallakin ois astma ku itellä on sekä esikoisella. Ois niin ihana ku tämä ratkeais ja saatais lääkkeet, niin loppus sitten nämäkin iltalääkärikeikat ´ja hengen ahdistukset.
Olihan tuo muutenkin tämän mahan kanssa päivystyksessä olla, Onneksi odottaa ei tarvinnut, mutta siellei ollut kovin lähellä parkkipaikka saati sitten siellä sisällä lukollista vaatteensäilytyskaappia tyhjänä. Siinäpä sitten 3v pojan kanssa käsipuolessa toppavaatteet ja kassi.. |O Onneksi oikeesti tuolla oyssin päivystyksessä pääsee nykysin suht nopsaa lapsen kanssa.
Nyt varmaa jo uni kohta alkaa kutsumaa, ollu taas rankkapäivä ja huono yö alla. Jospa tämä yönä sais paremmin sitten nukuttua. Ja onneksi mieskin on huomenna sitten vapaalla..

Kui monet viettää huomen illan linnanjuhlia katsomalla? "kisastudio" :LOL:


Vaivanen ja väsyny-Saaru
 
Niinpä niin käytiin tytön kanssa molemmat;tyttönen 6-v testit tekemässä ja minä 32+0 tarkistuksessa
Mulle tuli tälläisia merkintöjä:
RR 129/80
hb ei mitattu kun viimeks mitattu 2 viikkoa sitte ja oli 114
pissa puhdas
turvotus + (nilkat ja reidet , käsivarret niin että jäi mansetin kuva kunnolla)
liikkeet++
syke 144
sf (vain, omasta mielestä) 27,5 cm!!!! taitaa voida huokaista, ettei olisi niin iso kun edelliset. Kun vatta mitta ollut edellisissä raskauksissa molemmissa 3 cm isompi tässä vaiheessa, tosin niin on mittaajakin ollut eri.
No saas nähdä mitä ne ens viikolla sanoo kun on ultra ja arvioivat tarkemmin sitä vaavin kokoa.

Minä sain viimeinkin laitettua masukuvan profiiliin!Hankala oli itse ottaa kun oli kaverin kamera lainassa enkä osaa käyttää tollasia nykyajan hienouksia. en saanut salamaa pois päältä niin jouduin vähän yläviistosti ottamaan tuon kuvan peilin kautta, ettei näkyis kovasti se salama kuvassa.
 
Tulee kylä niin paljon tekstiä päivän aikana, että monesti ehdin käydä vain lukemassa muiden kuulumisia, mutta itse ei ehdi enää kirjoittamaan.
Tänään olikin neuvola, edellisestä onkin vierähtänyt jo neljä viikkoa niin oli mukava päästä taas kuuntelemaan sydänääniä yms. Kaikki oli hyvin. Viikkoja tänään siis 34+1
RR 75/117
pissa puhdas
painoa oli tullu 325g/viikko (yht. 8kg)
Sf-mitta 35cm (käyrien yläpuolella on mennyt koko ajan,mutta tasaisesti)
liikkeet ++
Vauva on raivotarjonnassa (ollu jo useamman viikon) ja tosi alhaalla jo, neuvolatäti jo hieman varoitteli että saattaa syntyä vähän ennen laskettua-aikaa. Kunhan nyt jouluun asti pysyis masussa, niin alkais olemaan viikkoja jo enemmän kasassa .
Mulla tosiaan on kaikissa kolmessa raskaudessa sf-mitta mennyt käyrien yläpuolella, mutta lapset on kuitenkin olleet alle 4kilosia, toivon mukaan tästäkään ei hyvin paljon isompaa tule. Vointi on ollut kyllä ihmeellisen hyvä ja enemmiltä vaivoilta tässä loppuvaiheessa on välttynyt, vaikka vauhtia riittääkin päivisin, siitä pitää huolen 3v ja 1,5v. lapset.

Joku kyseli jokunen aika sitten että onko raskaudet hankalampia/kipeämpiä kuin aikasemmat. Omalta kohdalta voin sanoa että ensimmäinen raskaus on ollut tähän mennessä kaikkein vaikein. Kävely teki viimeisinä viikkoina tosi kipeää, vaikka pystyi lepäämään päivisin kun tarvetta ilmeni, toisin kuin nyt. Toinen oli tosi helppo ja kolmas siltä ja väliltä.

Joululahjat olen ensimmäistä kertaa saanut jo näin varhaisessa vaiheessa hankittua, mikä on ihme kun monesti meinaa aika loppua kesken. Vauvan vaatteita pitäisi pikku hiljaa alkaa kaivelemaan laatikoista vaatehuoneesta. Tänään ultrassa näytti että meille olisi tulossa poika, helpottaa siltä osin ettei tarvitsisi kaivella kaikkia vauvan vaatteita pestäväksi, meillä kun on aikaisemmin sekä tyttö että poika.

Nyt pitää hiippailla nukkumaan niin jaksaa taas päivän touhuilla.

Säde ja vauva 34+1
 
sataa, sataa, ropisee... eli hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille

Heräilin hetki sitten ja nyt yritän viivyttää uloslähtöä... Yhtään ei huvittais tuonne sateeseen mennä, mutta ei auta koirat pitää huolta, ettei ihan koko päivä mene loikoiluksi!

Mitäs teillä on tänään ohjelmassa? Me ollaan ihan kotona, laitetaan ruokaa ja syödään hyvin. Linnanjuhlia pitää yrittää ehtiä katsoa (ainahan niitä pukuja pitää bongailla ;) ) ja itsenäisyyspäivän kynttilät pitää sytyttää.

Nyt siis sateeseen lenkille ja sitten voinki mennä vielä hetkeks takas peiton alle, pitää vielä nauttia näistä yhteisistä vapaa päivistä, kun ei tarvii herätä kun vasta iltapäivällä jos siltä tuntuu...
 
Täälläki taitaa plussan puolelle mennä, kuhan ei kaikki lumi sula. Tulee sitten liian ankeata!
Mä suunnittelin joskos poikien kanssa maalattais vielä itsenäisyyspäiväkynttillät tuohon yhteen ikkunaan, jos kaks maalais ja sitten adventtina aika maalais yhden lisää. Nyt ois sitten valmiin ens adventtikynttilä siinä:) Oispa sitten aina adventtina kynttilät ikkunassa :D Meillä ku ei kovinkaa matalalla voi kynttilöitä polttaa ku pojat hästää ja varsinki nuorempi tykkää käydä aina sammuttamassa ne mihin yltääpi.

Mä taas yön tuskailin ton issiaksen tai mikä lie siellä näin kovasti vaivaapi. Tuntuu tuo kipu jo ihan sellaiseltä kuin siellä ois joku murtunut tai rikki muuten tuolla lonkassa. Aattelinkin et pitäskö varata aika työpaikkalääkärille, jos se tutkis mikä on ja voiko sille jotain tehä. Sillä vois olla erilainen asenne ja tutkinta tyyli kuin neuvolassa. Neuvolassa tätä ei olla mitenkää tutkittu eikä mietitty, mun kertoman perustellaa vain tehty diagnoosi--raskausvaiva--poistuu ku synnyttää. Mulla alkaa jo ottaa kunnolla hermon päälle tämä särky. Yöllä son kaikkein pahinta, pienikin liike saa aikaa kauhian kivun.

Mutta nyt alkaa kauhia huuto ja taistelu pojilla, pakko mennä tuomaroimaan.. Palaillaan ja rauhallista itsenäisyyspäivää!

Saaru ja Aattomiäs 36+6
 
Hyvää itsenäisyyspäivää täältäkin!

Sadetta piisaa.. Mulla vähän erilainen itsenäisyyspäivä - ollaan monasti oltu ensi lumilla laskettelemassa/hiihtämässä pohjoisemmassa, mutta tänä aamuna vein miehen juna-asemalle, kohti pohjoista ja jäin itse kotiin.. Vähän haikea olo, mutta tämä onni vauvasta peittoaa haikeuden! Kyllä sitä on paljon miettinyt että kuinka se elämä muuttuu kun "Aarne" syntyy, kun on ensimmäinen lapsi. Olemme olleet oikeita reissuhiiriä - ja nyt ainakin reissujen luonne muottuu reppureissuista jollakin tavalla toisenlaisiksi - saa nähdä miksi
:)

Linnanjuhlista sen verran että pukuja on toki pakko bongailla :)

Vointi on hyvä, supisteluja ei ole tullut :) ja olen päässyt liikkumaan vähän tuonne pihallekin:) Aarne kasvaa - todella tuntee kuinka olo "tulee tukevammaksi" viikottain :) Edelleenkään ei mulla vatsaa kamalan ylhäällä, mutta Aarne onkin jo lähtökuopissa :) ja voisin sanoa että tunnen pään kun kävelen..on sellainen keilapallofiilis jalkojenvälissä :) välillä sitten taas tulee potkuja ihan ylös, niin että täytyy oikein oikaista itsensä suoraksi että pystyy hengittämään :) Joku puhui että alhaalla oleminen voisi ennustaa muutamaa viikkoa aikasempaa synnytystä? Mullekin meinaan sanottiin että koska vauvan pää painaa ja "ärsyttää" kohdunsuuta -ja kaulaa, niin voi alkaa synnytys jo aikaisemmin.. sa nähdä, kunhan vuosi vaihtuu niin sen jälkeen voisi syntyä - laskettu aika on 20.1. eli ei olisi enää keskonen vuodenvaihteen jälkeen..

Nyt laittautumaan itsenäisyyspäivän lounas-päivällistä-varten, menen juhlimaan siskon perheen kanssa kun se mies lähti sinne pohjoiseen :)

Jatketaan taas..

Maya+Aarre 33+4

 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Taitaa monillakin olla suunnitelmia tällepäivälle, kun on niin hiljaista.. Meillä yllätys meni taas pyhäpäivä puuhatessa.. Vaihdettiin järjestystä ja kasattiin pinnasänky jne.. No illaksi sit köllötteleen sohvalle ja katseleen pukuja =) EI me kyllä yleensäkään olla juhlittu mitenkään erityisesti. Kynttilöitä poltellaan ja kotona ollaan. Ja sataa sataa ropisee täälläkin..

Huomenna lähetään Turkuun koko päiväksi ja illaksi, oikeastaan vasta yöllä kotiudutaan, ja lauantaina täytyy käydä kaupoilla. Puuhaa riittää ja ensi viikollekin on ohjelmaa, on neuvolaa ja ultraa ja hammaslääkäri ja kaveri tulee tuolta vähän kauempaa päiväksi jne.. Onhan se kiva kun aika kuluu, täytyy vaan muistaa lepäillä kans..

En nyt tähän hätään osaa muutakaan kirjottaa joten parempi vaansanoa heipat ja siirtyä lepäileen
:wave:

Cattie ja Osku 34+6 :heart:
 
Neuvola eiliseltä eli rv35+4

pissa puhdas
rr: 115/80 (hieman normaalia korkeampi meikäläiselle)
hb:132 (vaikka olen unohdellut vitamiinit)
paino: +450g/vko ja 70 nyt ylitetty. yhteensä n.7kg tullut.
sf: 34cm joten omat aavistus masun tippumisesta pitää paikkaansa. sama kuin edellis kerralla mitta.
tarjonta: rt, selkä oikealla.
Sykkeet: 140
turvotus +/- (tänään kyllä selkeä +)

Terkan mielestä selkeästi pienempi vauva tulossa käsi kopelolla kuin tuo esikoinen ja minullehan se sopii.


Omaa napaa vielä verran, että kutinat on täällä lisääntynyt ja maksa-arvot noussut tuplaten, onneksi ei kuitenkaan vielä mahottomiin lukemiin. Nyt on noin 70 ja 80. Sappihappo on vielä alle rajojen, mutta sekin oli noussut tuplaten. Huomenna käynti äitipolille klo 9.30. Saapi taas nähdä pienen ultralla ja katotaan onko paino-arvio pysynyt suht normi kokoisena. Osastolle tuskin joudun kun on niin hyvät vielä nuo arvot. Lääkitys varmaan aloitetaan. Tää kutina on kyllä niin paskamaista. Kun alat raapimaan kutittavaa kohtaa, saa mennä melkein koko kehon läpi. Yöllä pahin, päivälläkin näytätis välillä aktivoituvan.

Meillä ei vieläkään netti toimi, vaikka siirto on tehty jo 18.10. Nyt on tulossa huolto miehet korjaamaan 1-5 työpäivän sisällä, eli vähintään tuo 5 päivää menee jos yhtään menee niinkuin aikaisemmin. Meillehän piti tulla uusi modeemi viimeistään tiistaina. Ei vain näkynyt ja menin sitten prisman elisan liikkeeseen ja kyselin minne boxi on jäänyt. Selvittelivät ja oli kyllä lähtenyt postiin, mutta antoivat liikkeestä uuden kotiin vietäväksi. No minähän sitten aivan innokkaana sitä asentamaan jotta pääsee nettiin...paskat ei toiminut ja soitto taas Elisalle. Sieltä on tullut ilmeisesti joku asennus virhe... kele. Ei enää mitään palveluja Elisalta hae kyllä tää poppoo.

Lellu, Luukas ja masu rv35+5
 

Yhteistyössä