**TAMMIKUU2008**joulukuu

oltiin tänään tytön kans ostoksilla ja bussimatkalla sitten jouduin seisomaan ja olipas mukavaa kun selkää pakotti ja supisti..taitaapa nämä reissut kohta jäädä.oli vaan pakko hakea joulukortit ja lahja yhdelle kaverin muksulle jolla synttärit ennen joulua.
kyllä tuo maha sitten jomottikin jonkun aikaa kun kotia pääsi että piti ihan lepäämään mennä että saa kivun pois.alkoihan se tyllerökin sit onneksi liikkua kun oli koko aamun ollut ihan hiljaa.

mä en öisin kauheasti juo tällä kertaa mut vessaan pitää nousta nyt kahdesti.tänään on muutenkin pissattanut koko ajan että oliskohan tuo pää tylleröllä alempana jo.tai sit nesteet on lähteneet liikkeelle.no sen näkee huomenna sitten neuvolassa.
34+6
 
pikkupeikko85: Olipas kiva lukea teidän kuulumisia. Kiva, että vauvalla paino nousee ja muutenkin menee hyvin. Pääsettekö jo jouluksi kotiin?

Saaru: Ollaan joululahjat jo suurin piirtein ostettu. Kummilasten lahjat on ollut "kasassa" jo jonkin aikaa sitten. Omille lapsillekin on melkein kaikki jo ostettu. Ylihuomenna ollaan menossa Ouluun ostaan loput joululahjat. Miehen kanssa ostetaan aina itsellemme joku yksi isompi lahja + tietty paljon konvehteja :) mutta muutoin emme toisillemme osta lahjoja... näin ollaan vain päätetty (tärkeintä, että omat ja kummilapset saavat lahjoja, meille aikuisille ei niin väliä). Niin ja tietty kumpaankin mummulaan ostetaan mummuille ja papoille lahjat. Siinäpä ne sit onkin... vaan on siinäkin ostamista... onneksi ne veronpalautusrahat tulevat sopivasti nyt.

Katja87: Kaikkia saa kysyä ;) myös niitä arkaluontoisempia. Hiljaista on myös meillä peitonalla... vauva ei oo vielä kunnolla laskeutunut alas, vaikka onkin raivotarjonnassa, mut jotenkin minäkään en halua, että sinne "törkitään" mitään (anteeksi mieheni ;) Mä ehkä pelkään sitäkin, että nuo petipuuhat aukoisivat paikkoja ja aiheuttaisivat jopa ennen aikaisen synnytyksen käynnistymisen.... en tiiä... jotenkin ei vain nuo petihommat nyt kiinnosta (eikä miehen puolelta ole onneksi mitään painostustakaan, tuntuu ymmärtävän tilanteen... ihana mies :)


Sitten vähän omia neuvolakuulumisia. Kävin siis tänään siellä ja kaikki on ok eli:

Rv: 33+5
RR: 114/65
Pissa: Puhdas
Hb: 140 (en syö edelleenkään rautaa, mutta ihka aitoja karpaloita siitäkin edestä joka päivä!)
Sf: 29
RT
Sydämen syke +122 (tais vauveli levätä, kun oli tavallista matalampi syke)
Liikkeet: ++

Jaahas, kaalilaatikko kutsuu :p

Vointeja kaikille!

Tammiäiti rv 33+5 ja naperot
 
Onpas tänne taas tullut tarinaa, ihan kiva vaan muiden juttuja on lukea ja etenkin kokeneempien äitien neuvot ovat todella tervetulleita!

Pikkupeikko, ihanaa kun käyt kertomassa kuulumisia ja tosi kiva oli lukea että Mico kasvaa ja komistuu kovasti.

JonnaP, kiva kun olet päässyt takaisin "remmiin", melkein ehti jo tulla ikävä!

Joululahjat, mulla on aina ollut sellainen periaate, että vain lapsille ostetaan lahjoja, mutta musta on niin kiva antaa lahjoja että homma usein riistäytyy käsistä. Mä olen periaatteessa tehnyt jo kaikki joululahjaostokset, vähän tarvitaan vielä pientä viilausta. Miehelle en nimittäin ole keksinyt paljon mitään ja olenkin ihan pulassa että mitä sille voisi laittaa pakettiin. Ajattelin, että joululahjaksi voitaisiin vähän peittoja heilutella, kun sillä saralla on ollut niin hiljaista koko raskauden ajan (mulla paikat siis niin kipeät, etten ole halunnut kiduttaa itseäni turhaan), mutta saas nähdä kuinka käy.

Lauantaina oltiin siis ystävättären kanssa jouluostoksilla, ja vaikka meillä ei nokka tuhissut kuin 3 tuntia niin silti tuli kiitokseksi ihan mielettömät ja todella kipeät supistukset. Olin jo valmis lähtemään sairaalaankin, mutta onneksi supistukset sitten loppuivat sunnuntain vastaisena yönä. Huh huh. Tällaista tämä loppuaika nyt sitten taitaa olla?

Jahas, jos lähtis heiluttamaan tota soppakauhaa keittiöön niin saisi ruokaakin jossain vaiheessa, nälkä on hirmuinen ja JANO vaivaa yötäpäivää.

pötkylä ja pikkuElvis 33+4
 
Peiton heiluttelusta:kyllä se on heilunut enemmän kun esikoista odottaessa mutta enpä nyt tiedä,on se aika hankalaa kun maha on tiellä.itsellä ei ole niin kamalan sexy olo mut mies kyl tykkää.sanotaanko nyt näin että ei meillä mitään pitkiä sessioita ole,suoraan sanottuna kunhan puretaan pahimmat paineet :D

 
Nonii, nyt on esikon kerhot tänää suoritettu. Tähän illan päälle ole lupaillut että askarrellaan joulukortteja sormiväreillä ja sitten ois tarkoitus jos noita ikkunoita sais myös koristeltua tontuilla tai jollain:)

Mulla alkanu vaivaamaan tähän kaiken lisäksi vielä väsy. Ei kuule päivää porskuta normaaliin tapaa jos ei ihan pikkasen tirsoja saa otettua päivällä. Jos nekin jää pieneksi niin illalla jo 9 jälkee alkaa silmä luppaseen. Ja viimestää 10 persiissä ollaankin jo nukkumassa.
Mullakin yöllä tulee herättyä useemman kerran veskiin ja janottaa kans aina ihan hirveesti. Mutta olen koittanu et jos selviäis vain että otan muutaman kulauksen kurkun kostukkeeksi vettä, ettei sitä tarvis sitten ainakaa enempää heräillä veskiin, muutenkin ainakin alku yö menee vessassa reissaten, 3-4 aikoihin on käyty varmasti sen 4kertaa jo, sitten yleensä pärjää aamuun asti (jos ei paljoa juo).

Mulla ei kokemusta kääntämisestä ole, mutta tarkkaan ne kattoo tilanteen että pystyykö kääntämää tai onko siitä hyötyä että kääntää. Joillakin saattaa kyl helposti kääntyy rt, mutta ei aikakaan ku humpsahtaa takaisin pt:D Useempi kaveri on kyl ollu jo menossa käännösyritykseen, mutta toisella vauva käänty just enne sitä rt ja toisella todettiin että lapsivesi on vähentynyt ettei kääntämistä voida edes kokeilla ja sai ajan sektioon.

Kyllä se on täälläki hiljasta vällyjen välissä, on niin vaivanen ja väsynyt mamma.. Mutta kahtellaan joskos jouluna sitten :LOL:

Mutta ei kai se auta ku mennä ruuanlaittoa suunnittelee ja sitten jos sais askarreltua ne kortit. Sais nekin ajoissa postiin sitten.

Saaru ja Aattomiäs 25pvä (+2vko) enää...

.. ja huomenna neuvolaan, viimestää sitten kuulumisia taas, puntari taas kauhistuttaa, ku viikonloppuna tuli niin herkuteltua ja turvotus on kauhia :kieh:
 
Kylläpäs taas ootte tekstiä saanu aikaan, mutta ei haittaa kiva on käydä lueskelemassa.

Kiva oli taas kuulla Pikkupeikon ja pojan kuulumisia. Mukava kuulla että poika kasvaa hyvin.

Joululahjat täällä on oikeestaan jo kaikki hankittu. Varmaan ensimmäistä kertaa ikinä oon näin ajoissa ollu liikkeellä ja kummilasten ja sisarusten lahjat on jo ostettu. Miehellekin olen jo lahjan ostanut, vaikka aina ollut puhe, ettei mitään tarvitse hankkia, mutta kun lahjojen antaminen on vaan niin kivaa. Mun vanhemmille ja appivanhemmille jos jotain pientä vielä keksisi niin sitten kaikki on siinä.

Katja87 Kyllä täällä on vielä peittoja heiluteltu. Vaikka alkaa se olla pikkasen hankalaa, kun maha on tiellä ja oma olo tuntuu aika kömpelöltä. Mutta kun haluja on ollut kummallakin, niin... Niinkuin HeMakin sanoi niin aika pikaisia sessioita kyllä ollut :D

Tänään käytiin kättärillä siinä synnytys suunnittelussa ja siellä kirjattiin ylös toiveita synnytyksen ja sairaalassaoloajan suhteen. Kovin paljoa mulla nyt ei ole mitään suunnitelmia ja toiveita, enemmänkin mennään sitten tilanteen mukaan. Mutta onpahan nyt jotain kirjattu ylös kuitenkin.

Jano se vaivaa täälläkin ja yöllä on myös pakko juoda. Mä oon kanssa yrittäny sillon vaan ottaa muutaman kulauksen ettei mahdottoman usein tarvisi vessassa ravata. Yleensä kerran tai kaksi joutuu yöllä nousemaan.

Joulukortteja pitäis alkaa kirjottaa ettei vaan unohdu. Menee nää päivät niin nopeeta ettei edes huomaa. Mies tuossa juuri kyseli, etteikö me sitten tänä jouluna osteta niitä veikkauksen kalentereita ja mä vaan tokasin että onhan tässä aikaa :LOL: Sitten vasta hokasinkin että nythän tosiaan on jo joulukuu :D

Mukavaa viikkoa kaikille!

Pippuri ja Onnimanni 34+5
 
Heilutteleeko täällä joku vielä vällyjä?? Meillä isäntä on onneksi antanut olla rauhassa, olenkin sanonut ettei tunnu yhtään siltä että huvittais. Joskin enemmän ollaan heiluteltu kuin esikkoa odottaessa, silloin isäntä tais luulla et toi mun vatsa menee kosketuksestakin rikki :LOL: :LOL:

Kiitokset JonnaP ja Saaru tiedoista, osaapa sitten ottaa itsekin kantaa siihen kääntämiseen. Varsinkin jos se saattaa käynnistää synnytyksen, niin en siihen suostu koska sitten mennään taas hätäsektioon. No tässä nyt viikko sitten toivotaan että Irmeli osaisi osoittaa vanhempaansa kohtaan kunnioitusta ja kääntyisi oikein päin. Epäilen kyllä vahvasti, mutta eihän sitä tiedä.

Mutta eipä mulla kummempaa, perjantaina taas niitä paineita mittauttamaan. Toivottavasti ne eivät ole kohonneet.....ainakaan enempää.

Nuuskis ja Irmeli
 
Taas täällä, odottelen malttamattomana, että mies tulis töistä kotiin: tänään vihdoin 6 viikon odottamisen jälkeen tuli lappu, että äippäpakkaus on haettavissa postissa! Eli tänään taitaakin mennä ilta pakkausta ihmetellessä...

Mulla ois ollu tänään illalla yksi kokous, mutta kun olen taas muutaman yön nukkunut huonosti ja nyt en päivälläkään onnistunut nukkumaan vaikka yritin, niin päätin jäädä kotiin. Ei vaan jaksa enää koko iltaa kokouksessa istua.

Joku täällä puhui närästyksestä, siltä olen vielä onneksi välttynyt, mutta muuten noita "happovaivoja" ollut. Eli tuntuu että kokoajan röyhtäytyttää ja välillä mukana tulee hapanta nestettä kurkuun... Viime yönäkin heräsin, ku tuntui että väkisin tulee illallinen ruoka takas kurkkuun :$ . Johtuu kuulema siitä, että vatsa painaa mahaa nyt ylöspäin. Ikävä tunne, mutta onneksi Rennie auttaa.

Maija 32+3
 
Täällä taas :wave:

Kävin sitten pikaseen kaupungilla, ja voi jestas kun sattuu tohon nivuseen nyt. Melkein piti leiriytyä tonne alas, kun ei meinannu rappuja ylös päästä.. No mun vanhemmille ostin pienet paketit =) Käyn viä sit ens viikolla kaverin kanssa ostoksilla ja siihen ne sit taitaa jäädäkin..
Hei tänäänhän on eka oikee mammaloma päivä :D JIPPII!
Niin tuosta peittojen heiluttelusta, niin vähemmän mutta jonkin verran kyllä. Ja se on kyl aika ykstoikkosta ja nopeeta, kun ei oikeen oo mikään vetree olo :LOL: Mutta muuten sit ihan läheisyys ja silittely kumminkin puolin tekee hyvää :D Sellaista meillä.
Mä taidan nyt siirtyä oikoseks tohon sohvalle.

Cattie taas hengailee osittain taustalla =)
 
Ihanata lueskella kuulumisianne ja kun niin moni ajatus- ja tuntemus on niiiin samanlainen kuin itsellä :) Tuo varmuutta ja tietoa omaan odotukseen - ensikertalainen kun olen!

Cattie: Kyllä matkustaminen on nyt varmaan loppu täälläkin - 4h junamatkan aikana supisteli niin paljon, että jouduin lopulta äitipolille vanhempieni kotipaikkakunnalla supistuskäyrään. Onneksi supistukset helpottui ja kohdunsuutakin oli vielä vähän jäljellä, niin sain kotiutua. Nyt sitten ei pariin päivään ole ollutkaan supistuksia, hyvä niin =) Mutta matkustaminen jää nyt toistaiseksi!

Mies odottaa täällä ihan innolla pikkuisen syntymää. Kokoarvion jälkeen (ultrassa kun käytiin viime viikolla) mies on ollut ihan tohkeissaan kun on selitellyt kaikille kuinka vauva vilkutteli meille yms. Itseasiassa yllätyin itsekin kuinka hyvä oli ultralaite, selkeä kuva yms. paljon parempi kuva kuin rakenneultrassa, vaikka molemmat on otettu julkisella - kai niissä laitteissa on eroja..

Onko muilla vaikeuksia saada mitään aikaan.. vaikka kuinka yritän touhuta vauva-asioita ja muitakin kodin siivouksia, joululahjoa yms. en saa mitään aikaiseksi.. toki minun tuleekin ottaa rauhassa ettei kohdunsuu liikoja lyhene, mutta silti tuntuu ettei saa mitään tehtyä ja hommaa olisi vaikka kuinka!

Pari kysymystä onko sinkkivoide VAIN vauvan pyllylle eikä lainkaan nännien iholle? siis olisko bepanthen parempi nännien iholle? Sitten kysymys tuttipulloista.. ihan oikeesti, kun ei voi näin ensikertalaisena tietää.. on luonnonkumista, silikonista tuttia, on koliikkia ehkäisevää tuttia ja ensi tuttia, MILLAINEN olisi ihan perus vastasyntyneen paras tuttipullo ja tutit? Samoin vaippa-galluppia voisin kysyä.. mitkä ovat käytössä olleet hyviä? Mites onko joku käyttänyt kestoja?.. tuntuu että ihan kamalasti asioita joita ei tiedä.. ehkä tämä on sitä ekan odotuksen ihanaa tietämättömyyttä =) Mutta tärkeä kysymys vastasyntyneen nukuttamisesta, miten teille on neuvottu, selällään vai kyljellään? mulle on rantautunut vähän ristiriitaista tietoa...

Omaa napaa:

viime viikolla neuvola ja ylimääräisiä ultria jopa 3... (eka sovittu koko arvio, toka kun se pikkupoika löi ja kolmas kun ne supistukset tuli niin voimakkaasti matkalla..) Nyt on tutkittu, väännetty ja käännetty - kaikki vauvalla hyvin, todella tarkkaa työtä tekivät kaikki ihanat lääkärit ja tutkivat ja mittailivat!

tutkimukset: 32+1 ja 32+4

RR 107/59
Hb 128
prot.-
gluk.-
turvotus.-
Sf 29
paino yhteensä + 11.7kg
RT (ollut jo monta viikkoa.. kuulemma tosi alhaalla)
lapsivesi: Normaali
syke: +140
liikkeet:++
painoarvio 2072g.
Kuulemma pitkä vauva ennemmin kuin pätkä..
Lisäksi vauva kuulemma tekee hyvin hengitysharjoituksia ja hiuksiakin näkyy runsaasti :)

Mutta nyt anoppilaan käymään!

Maya ja Aarre 33+1




 
maya-78: Minäkin ensikertalainen olen, että en sinäänsä neuvojana mikään paras, mutta bepanthen on siinä mielessä hyvä nänneille, koska sitä ei tarvii pestä pois ennen imetystä. Sinkkivoide pitäis pestä pois, mut sitäkin jotkut käyttää. Mie hommasin valmiiksi vauvalle paketillisen pampers-vaippoja, äitiyspakkauksessa kun on näytevaippoja muumeista ja liberoista, niin näkee sit kokeilemalla että mikä on paras niistä omalle vauvalle, ja ostaa jatkossa sit sitä. =)
 
Maya:en ole kuullut että sinkkivoidetta käytettäis rintoihin ja voin hyvin kuvitella miksi.se tekee kalvon ihoon ja jämähtääkin aika kivasti.eipä sitä sit millään pese pois ennen imetystä ja pestävähän se on koska en sitä tosiaan antais vauvan suuhun mennä.lansinoh tai bepanthen hyviä.bepanthen siksi hyvä että se käy sit vauvan pyllyynkin jos tulee punoitusta.itse ostan taas lansinohia.

itse en ole tuttipullo enkä tuttiekspertti kun ei tuo tyttö koskaan niistä suostunut juomaan/käyttämään mut kyl kai ne rintaa muistuttavat tuttipullon tutit on parhaita.eli ainakin Avent ja Mam merkkisiä on.alkuun kannattaa olla tosi pieni reikä tutissa ettei turhaan vauva niele ilmaa juodessaan.mut niinkuin sanoin niin ei niitä alkuun kannata montaa hommata jos vaikka vauva ei niistä sit juo!tuttiakaan ei alkuun suositella kun se imemistarve kannattaa suunnata siihen rintaan että maito alkaa nousta.toisin sanoen olla itse se tutti
=) lisämaitoahan voi antaa vaikka hörpyttämällä!
kyl sä pian näet tykkääkö vauva silikoni vai luonnokumituteista.se on niinkuin makuasia =) vauva valitsee.

meillä oli esikon kanssa liberot käytössä.kaveri just tuossa suositteli että pampersin new bornit on hyviä kun pitävät sen löysemmän kakan paremmin sisällä kun libero.näin minäkin olen kuullut mainostettavan.
itse meinaan pampersia ostaa nyt alkuun.kokeilla onko se tosiaan parempi.

kestovaippailijoilla on omat sivut missä hyvät ohjeet jos niistä on kiinnostunut.itse en ole kokeillut.
mä taidan jälleen kerran sortua saastuttamaan ympäristöä kertakäyttövaipoilla :ashamed:

 
Tosi kiva.. Mies lähteny aamulla ennen 7 töihin ja on vieläkin... :'(
Ei meinaa ei sitte millää kulua aika. Kaikki on jo vauvaa varten laitettu.
Syntyis vaan jo niin olis tekemistä enemmän.. Tai no, saa luvan vielä parisen viikkoa odottaa ettei sairaalassa tarvis sit kauaa olla. Ke neuvola, vielä ei tunnu siltä et vauva olis kääntyny rv:taan. Eli jännityksellä ootellaa ke, ku viimeks sanoi neuvolantäti et jos ei ens kerralla oo kääntyny niin sit mietitää mitä tehdään.. :ashamed:
Toisaalta oon jo henkisesti valmistautunu siihen et leikkaus on eessä...
Eikä se niin hirveältä ajatukselta tunnu... Vaikka siinä sit sen jälkeen on joillain kauanki se haava kipeä, mut se on kyl iha joka ihmisellä erilaista. Ku joillain on normaalisynnytyksenki jälkeen paikat kipeänä viikkoja, niin toisaalta se on iha fifty-fifty..
Mulla ihmeen vaivattomasti menny tää raskaus (koputtaa puuta...) Ei oo supisteluja ollu, ja pitkällä kävelylenkillä pystyy käyä ilman mitää ongelmia... Tosin närästystä ilmaantunu nyt vähäsen.. Mut seki voi olla siitä ku la oli pikkujoulut ja tuli vähä turhan paljon syötyä.. :/ Mietinki et minkähänlainen olo on joulun jälkeen ku syö niin hulluna herkkuja yms.. No sen näkee sitte..
Kyl sitä jo oottaa et pääsee mahasta eroon, ja pystyy tekemään iha erilailla kaikkia asioita..

Ansku rv 33+3
 
Pikaseen käväsemässä...
Mua nauratti tuo "peiton heilutus" -termi (tai jotain sinne päin) Täällä on mies kolmannen jälkeen jo aika ymmärtäväinen vähemmille haluille, onneksi. Kaippa sitä ois halujakin, mutta kun nukahtaa viimeistään 20.30 ja joskus ennen poikia, niin on nuo mahdollisuuden vähän vähissä :D

Oli tuossa mielessä jotakin, mutta viimeksi olin lukenut sivun 2, jotenka unohdin aivan tyystin. Oli taas OKSETUS aamu, niitä alkaa nyt olla joka toinen päivä. Siis ihan sama mitä ja miten ja milloin syö, niin aamupala tulee ylös ja joskus päivälläkin oksettaa. Ja huimaa ja vaikka mitä. Perseestä....

Saarun kanssa olen vähän samoilla linjoilla. Toiveikkaana odotan, että ei tarttis TAAS käynnistää synnytystä. Täällä ei ainakaan neuvolassa oteta kuuleviin korviin mitään käynnistykseen liittyvää, vaikka olo olis miten huono ja tukala. Viimeksikin pakotin lääkärin kirjoittamaan mut sisälle :D Aloin vielä itkeä päälle, niin johan se pitkin hampain mut sisälle otti... Mutta siis toivottavasti tämä nyt tajuaa tulla pihalle omin neuvoin.

Joku tuolla kyseli/mietti, että onko käynnistys kivuliaampi kuin "luomusynnytys". Sitä olen itekkin pohtinut. Kokemuksia vain siis käynnistyksistä. Suun kautta sain lääkettä ja vissiin jotakin ne tipassa laittoivat salissa, mutta nukuin esikoisen aikaan tunnin verran (kiitos ihanan epiduraalin) niin ei ole tietoa tuosta kivusta. Vähän samoin kävi toisella. Sitten nauratti ne äidit, jotka ylpeänä ja aavistuksen liian suureen ääneen kailottivat ruokajonossa, että luomusynnytys takana ja että kivunlievityksen ottaneet eivät ole kokeneet oikeaa synnytystä ollenkaan!! Pyh!! :LOL: Kilpailu: Kuka synnyttää aidoimmin!!! :LOL:

Jaahas, pojat alkaa riehua. Merkki, että alkaa väsyttämään.

Kuulemisiin kanssasisaret!!

johnu
 
Siis tää on ihan huippuu ku nyt on porukka täällä näin aktiivisena kirjoittelemassa. Huomaa että useampi on jo saanut jäädä mammalomaileen.
Mä tulin taas iltapikaseen piipahtaa täällä ku kone vapautu, mies kun lähti taas poikien kanssa nukutushommiin. Son meillä miehen hommia :D Ei tän mahan ja issiasvaivan kanssa paljoa kyyhötetä tuolla lattialla ja odotella et nukahdetaan.

Mutta joo, tuteista, pulloista ja vaippoista ollut puhetta.. Niissä voi varmaa jokainen kertoa oman kokemuksen, mutta son aina niin yksilöllistä mille kukin lapsi alkaa. Meillä pojat on huolineet ihan tavallisen tuttipullontutin, silikooniset sekä luonnonkumiset. Ja vaippoissa olen ostanu aina lapselle alkuun eri merkkejä pieniä paketteja, koska vain kokeilemalla selviää mikä passaa kenenkin iholle. Sen takia en ite suosi "hamstraamista" etukäteeen ettei siten ole tullut hankittua turhaa sellaista mikä ei sitten jostain syystä sovikaan lapselle. Nytkin mulla odottaa tuolla pamppersin sekä liberon pienet vaippapaketit. Muistaakseni ole aikasemmin käyttänyt aina pienemmällä liberon vaippoja ja sitten isompana on olleej tosi hyvät noi pamppersin easy up-housuvaipat sekä active fit-vaipat. Mutta kaikki selviää kaikille aikanaa:)

Johnu, mäkään en ymmärrä miksi joillekin äidelle on kauhia mittari tuo että kui vähällä kivunlievityksellä on synnyttäny. Kaikki kokee kivun niin erilai yms ei se parempaa äitiä kuitenkaa kenestäkään tee. Ja ihan varmasti jokainen vaikka ois mitkä tahansa puudutuksen yms tuntee kivun omalla tyylillä ja tavalla ja voidaan sanoa että on tuntenu synnytyksen. Minäkään en kyllä varmastikaan (ainakaan ensimmäisestä) ois missää tapauksessa selvinnut ilman epiduraalia. Toisessa oli spinaali ja koitan jos sai tämänkin synnytyksen samaa rataa hoidettua, mutta sitähän ei tiedä miten meneepi. Olen kuiten kaikelle avoin, ja luotan kätilöön.

Nyt töllön eteen sydänjäätä katsoon..

Saaru ja Aattomiäs
 
Kauhea päivä takana! Toi esikoinen on imenyt aivan täysin mehut. Fllunssan lisäksi pukkaa poskihampaat ja neiti on tosi kärttynen koko ajan eikä mikään oikein mielytä. Yksinään ei viihdy hetkeäkään ja ulos tonne loskaan ja sateeseen ei puolikuntoisina viitsitty lähteä, joten on ollut mamman pakko viihdyttää. Sitten on neitonen keksinyt päivän aikana kaikenlaisia kivoja tempauksia. Lounaalla kaatoi kasvissosekeitot ensin pöydälle ja heitti loput jämät lautaselta keittiön matolle. Muutenkin kaikki ruokailut on ollut enemmän ja vähemmän takkuamista; kai se niistä hampaista johtuu, mutta on kyllä välillä ollut äidin kärsivällisyys koetuksella. Kaikki kielletty on kokeiltu moneen kertaan ja aina itku ja kiukku, kun kielto on edelleen ollut voimassa. Nyt illalla ipana vielä keksi ruveta työntämään sormia kurkkuun, niin että lopulta tuli oksennus. Siinä siivotessa menas äidiltä jo itku päästä. No nytpä tuo "enkeli" nukkuu niin saa vihdoinkin hetken levähtää.

MaijaM: Mulle tuli kanssa tänään ilmotus äitiyspakkauksen saapumisesta. En kyllä vielä päässyt sitä hakemaan, huomena olis tarkotus yrittää.

Peitto heiluu meillä kerran tai pari viikossa. Noi liitoskivut vaan tekee hommasta ikävän, kun täytyy liikkeitään varoa. Mutta kyllä on noi sessioiden kestot täälläkin lyhentyneet.

Joku täällä jokin aika sitten valitteli, että H&M:n mammahousujen saumat ratkeilee. Mä huomasin tänään omissa housuissani saman ilmiön. Hävettävän huonoa tekoa. Kyllä näitten vaatteitten nyt luulis yhden raskauden ajan kestävän!

 
Huomenia,
täällä taas. Esikko viety tarhaan ja itse yritän saada jotain syötyä, on taas ollut pahoinvointi aamu. No toivotaan että toi leipä pysyisi sisällä, toivossa on hyvä elää. Helpottaisi kun saisi kunnon röyhtäisyn aikaiseksi, mutta nekin on kortilla tällä hetkellä.
:LOL: :LOL:

Viime yön nukuin suht hyvin, mitä nyt Irmeli piti yhdessä vaiheessa semmoista jumppaa, että oli pakko kävellä hetki. Jos olis ultra kotona niin tarkistaisin, että tekikö kilttinä sen että kääntyi oikein päin. Oli meinaan semmoinen rytinä ja vatsanahka pinkeenä ettei ole vielä kertaakaan ollut. Toivomme siis parasta, tai siis minä toivon. Pelottaa meinaan se ensi viikon äippäpoli jo sen verran, että jos alkavat kääntämään. Joskin en ajatellut siihen ihan helposti suostua, ajattelin vedota tuohon ekaan synnytykseen.

Nyt mua nukuttaa ihan kamalasti, eivät olleet auranneet jalkakäytäviä ja olipas kiva työntää vaunuja tuolla loskassa. Ja kylläpä sitten supisteli. Noo, onneksi tänään voi ottaa melko laiskasti. Imuroida ja tehdä jotain sapuskaa vaan. Taidan hetkeksi mennä pitkälleen tuohon sohvalle. Lepäilen tänään että huomenna jaksan pojan kanssa lähteä teatteriin.

Eipä tänne sitten ihmeempiä.....jää roikkumaan

Nuuskis ja Irmeli 36+
 
Nyt issias vaivaa öisinkin. Pikkasen ku liikahtaa taikka vaihtaa asentoa niin tuntuu kuin joku survois iso puukkoa pakaran läpi luihin asti :'( HUonosti siis tuli nukuttua, tähän päälle kaikki vessakäynnit yms. Nyt särkeekin sitten makiasti päätä! :headwall: Eikö tosiaa ole mitää mikä helpottais tuoho issiakseen...??

Mulla muuten kanssa H&M:ltä ostetut puuvillaset mammahousut hajosi, ei montaa kuukautta ollut käytössä. Ja ne ei ratkennut saumasta vain takapuolesta kangas "kului" niin ohueksi että repesi. Mies oli kyllä kovasti sitä mieltä että pitäs viedä takaisin ne housut ja valittaa. Mutta ei ole tullu käytyä. Ja oikeestaa luulis että mammahousut kestäis edes sen yhen raskausajan kokonaan..

Ny aamupalalle, särkylääkkeelle ja pojat pukemaan.. Sitten nokka kohti kerhoa ja neuvolaa..Kuulumisia sitten lisää..

Nii ja Hyvät huomenet kaikille, heti alko mun teksti valituksella, mutta toivottavasti muilla ois parempi aamu! =)

Saaru ja Aatto--> masussa vielä 24pvä (+2vko:D)
 
Huomenia täältäkin.Kiitettävästi porukka käy kyllä kirjoittelemassa!
Itse ravasin koko eilisillan ja yön vessassa.ihan kuin olis turvotukset lähteneet liikkeelle tai sit tyllerö muutti asentoaan/laskeutui alaspäin.kohtahan sinne lääkäriin mennään että sitten tietää ollaanko sitä alhaalla vai ei.sen verran hyvin kyllä nuo kädet hällä vielä heiluu tuolla nivusissa että ehkä hän on vielä aika ylhäällä,luulisin.
 
Huomenia kaikille täältäkin,

Ihanaa kun tekstiä tulee joka päivä vaan enemmän. Äitiyslomalla (ja sairaslomalla ) on aikaa kirjoitella enemmän. Vielä kun pysyisi mukana kaikissa jutuissa, nooh täytyy olla vaan aktiivisempi.

Synnytysvalmennusta olen kovasti miettinyt viime päivinä. Tuntuu jotenkin että mies on todella haluton osallistumaan moiseen ja mietinkin että kannattaako väkisin raahata sinne. Saa vaan etukäteen päähänsä kaikenlaisia kauhukuvia synnytyksestä, etenkin kun tuo ukkeli tuppaa kammoksumaan verta ja kipua.

Niin ja tuosta miehestä vielä sen verran, että kyllähän se kiukuttelu ja pahantuulisuus on ihan sitä että herraa jännittää vauvan tulo ihan valtavasti. Ei oikein tiedä reppana miten päin pyörisi pöksyissään. Tällä hetkellä odottaa kuin kuuta nousevaa seuraavaa neuvolakäyntiä (vaikka ei siis tule mukaan ), jotta saa tietoa missä vaiheessa mennään. Olin ihan yllättynyt, kun isäntä piti yhtenä iltana mulle pitkän luennon synnytystä edeltävistä tuntemuksista - oli jostain netistä vissiin käynyt opiskelemassa. Ja salaa käy täälläkin lukemassa juttuja, tai siis luulee etten tiedä asiasta.

Omaan napaan kuuluu lisääntyviä supistuksia ja alaselässä tuntuvaa menkkakipuilua. Vauveli sen sijaan on kääntynyt, luultavasti, poikittain. Ainakin kaikki potkut tuntuvat sivuilla, ei ylhäällä eikä alhaalla, mutta ensi viikolla siis neuvolalääkäri, josko siellä sitten selviäisi miten päin tämä pötsimönkijä majailee.

Nyt voisi vaikka laittaa vähän aamupalaa

pötkylä ja pikkuElvis 33+5
 
HATSIUUUUH!!!! Sieltä se tulee... Flunssa...Tässä mietitytti sekin että sillon ku tuo kuopus syntyi, ni olin ollu kaks viikkoo aivan TÖRKEESSÄ flunssassa ja olo oli kyllä siellä synnytys salissa sen mukanenkin... Nukuin ihan joka välin minkä ehdin ja kätilöt katteli mua suut auki ja ihmeissään... Supistuksiin aina havahduin ja sitte sammuin :D :D
Että toivon mukaan tää ei nyt enteile mitään... Oli se niin tuplasti rankempaa etten uudemman kerran haluais sitä kokea!

Käynnistetty synnytys on kivuliaampi ku itsestään käynnistynyt... Mulla ekaa koitettiin useampaan päivään käynnistää... Kivut tuli kamalaks mut muuta ei tapahtunu... Supistukset oli jotain aivan hirveetä... mut kohdunsuuta ne ei avannu... Siitähän jouduinkin sektioon sitten... ja siitä ei sen enempää.

Seuraavan kanssa mä päätin että tämähän SYNTYY itekseen... kärsin kotona melkeen 3 vuorokautta supistuksia ennenku suostuin laitokselle.. :D Sillee se tuli aika nätisti...

Kuopus sitte syntyi yliaikakontrollin päätteeksi.. Olin siis 41 viikolla yliaikakontrollissa ja lääkäri "kiusasi " kohdunsuuta ja siis oikeen kovakouraseen ronklas... Samana aamuna mulla oli jo alkanu supistelee sillee hiljaa... No sitte ne siitä vaan paheni ja limatulppa irtos ku pääsin sieltä kontrollista kotiin ja siitä me sitten suunnattiinkin takasin!
Illalla ne vaan laitto mut kipulääkkeellä nukkumaan ja semmonen erittäin tympee kätilö vaan sanoi mulle että et sä mitään aamullakaan saa aikaan että pakko panna käynnistystippa... Ja mä olin siinä vaiheessa niin kanttuvei jo että totesin että kyllä nää on ihan oikeita supistuksia... Vaan kun en kuulemma näyttäny siltä :eek: Että siis synnyttäisin...
koko yön siellä kierin niin kauheessa olossa, mutta en antanu periksi että oisin kelloa soittanu... Siis sen flunssan kanssa mulla oli niinku kauhee olo sen lisäks että niitä supistuksia sateli koko yön...
Aamulla kuuden aikaan vaihtu kätilövuoro ja se tullut kätilö oli aivan kauhuissaan että oonko mää koko yön valvonu... ja mä olin aivan tötterööt ku koitin selittää vielä että samperi kun nukuttaa ja supistaa... ja kohdunsuu oli auki jo 6 senttii ... :D poika syntyki sitte vähän jälestä kahdeksan ja tää kätilö oliki sitä mieltä että olipa ollut inhottava kätilö se aikasempi.

No ni... se siitä... :D Toivon mukaan kukaan ei nukahtanu... tuli tommonen pikanen selitys tostakin.. Eli muistakaa VAATIA sitä ymmärrystä ja parempaa kätilöä vaikka...jos tuntuu että teidän tuntemuksia ei kuunnella...

Saapasjalkakissa ja tiitiäinen 35+3
 
Huomenta

Olin aamusta neuvolassa ja kaikki edelleen ihan kunnossa. Mitä nyt vauveli edelleen perätilassa köllii. Parin viikon päästä on uusi aika ja jos vieläkin tunnostaisi olevan samoissa asemissa niin pääsen lääkärille ultraan. Katotaan sitten, että miten se pikkuinen siellä on. Noi päänsäryt on olleet nyt mulla vaivana ja ne on todella ärsyttäviä, kun se on sitten koko päivä pilalla ja tyttöjenkin pitää olla päivä sisällä, kun eihän musta uloskaan ole lähtijäksi.

Vietettiin viime sunnuntaina kaksosten synttäreitä ja ihania lahjoja saivat ja oikein kiva päivä oli :) Ja eilen laiteltiin jo jouluvaloja sun muuta joulu krääsää esille.

Jos vaikka lähtis ruokaa laittamaan ja sitten kirjastoon..... =)

Kurppa ja pikkuveikka 32+1
 
Huomenta!

Ihanaa oli eilen saada se pakkaus. Vaatteet vielä yllättivät iloisesti, kun mun mielestä ne värit näytti aika kauheilta kun niitä tietokoneruudulta katseli, ja nyt ne olikin niin söpöjä. Tai no muutama väri ehkä vähän epäilytävä, mutta kokonaisuudessaan aivan ihania!

Mies vielä innostui siinä samaan vauhtiin ehdottamaan, että jos kasattais noi vaunut, niin nyt nekin nököttää tuolla eteisen nurkassa. Toki vielä viritettiin ne takas muovin sisään, ettei turhaa pölyynny.

Nyt pitääkin mennä kaivamaan nastat kengänpohjiin, niin uskaltaa ulos koirien kanssa. Meillä tuo piha näyttää ihan luistinradalta, jäätä ja vielä vettä siinä päällä...
 
:LOL: :LOL: Täällä yksi mämmikoura. Tein sämpylätaikinaa niin eikös tuo jauhopussi sitten kaatua pätkähtänyt ja arvatkaa onko meidän keittiö nyt sitten jauhoissa????? Mua ei niin yhtään huvittaisi aloittaa sitä siivoamaan vaan tulin tänne sitten aikaa kuluttamaan ja toivomaan että itsestään puhdistuisi. Mitä se ei varmastikaan tee...... :kieh: :kieh:

No onneksi nakkikeitto ja vadelmakiisseli onnistui ilman mitään suurempia ongelmia. Pihalla sataa vettä ja isäntä on taas töissä koko illan ja yönkin. Ja sillä piti olla perjantaina vapaa, mutta joutuukin töihin. Mitäs muuta purnattavaa mä keksisin. Alkoi siis ton jauhon takia ottaa kaikki päähän. Mutta ehkä se helpottaa tästä kun ottaa imurin käteen ja imuroi.

Nuuskis ja monta rumaa sanaa....
 
Evakossa ollaan täällä vieläkin. Siis ollaan asuttu poissa kotoa jo lokakuun puolesta välistä asti taloyhtiön tekemän remontin vuoksi. Aina on lupailtu, että viikon päästä on valmista. Olin asennoitunut, että viime viikko olisi ollut viimeinen, mutta vielä tämäkin viikko. Taas piti isännöitsijälle suuttua ja lähettää hallituksen jäsenille postia, että jotain tapahtuu. Kummallista touhua. Myötäelän täällä teidän jouluvalmisteluja ja vauvan tavaroiden laittoa. Haluaisin itsekin niitä niin jo kovasti laitella. Eilen oli kyllä surkeä päivä, kun tuntuu että remontii ei lopu koskaan. Itkua piti vääntää ja mököttää sohvalla. Mies yritti halailla ja hellia ja lohduttaa, että kyllä me kohta kotiin päästään. Välillä kyllä tulee vaivuttua synkkyyteen asian takia vaikka kuinka yrittää olla stressaamatta. Onneksi huomenna on lääkäri. Tarkastaa, että kaikki on kunnossa, koska sf-mitta ei oo kasvanut ja supituksia oli viime viikolla. Viikonloppuna helpotti, kun on ottanut rauhallisesti. En ole käynyt edes saunassa supistusten takia. Toivottavasti lääkärillä on hyviä uutisia.

Mulla muuten auttaa nivuskipuihin istuminen ristiistunnassa. Nykyään saan nivuskipuja, jos istun vaikka sängyllä ja katson tv:tä. Kun vaihdan asennun ristiistuntaan, niin helpottaa tosi nopeasti.

Selittäiskö joku mulle mikä on limatulppa?
 

Yhteistyössä