**TAMMIKUU2008**joulukuu

ONNEA Sofianna =) =) :hug: :flower: :flower:

Terveisiä joo äitipolilta... meinasivat jättää mut sinne mut sittenkin päästivät kotiin ja nyt mä oon täällä aivan paniikissa...
Kun se mun maksa-arvo oli ilmeisesti tosi korkee (siis se sano sen ääneen mut mun oli pakko kuulla väärin, koska kuulin 37 pilkku jotain ja normaalihan se sitten vissiin ois netin arvojen mukaan, ni päättelin että sen oli oltava siis yli 370 :eek: kutinaa on edelleen mut enimmäkseen nipistelyä,pistelyä kämmenissä ja jaloissa.... Multa otettiin tänään uudelleen nyt ne kokeet ja kuulemma synnytyslääkäri soittaa mulle huomenna että jos mä meen sisään...
Siis auttakaa... mä oon ihan paniikissa täällä... :ashamed: :ashamed:
Muuten oisin voinu jäädä hetikin sisään, mut sanoin,että josko kotia kun miehen pitää tää päivä vielä tehä töitä, eikä siellä tunneta semmosta sanaa ku oltais pois vaimon takia. Ois joutunu jokatapauksessa ettimään lapsenvahdin ja menemään erikseen.
Kauheesti ne uteli että onko sappivaivoja... mä koitin selittää,etten tajua mitä se tarkottaa...??? Ja että jos on, ni onko hengenlähtö lähellä? vai mitä ihmettä... :'( :'(

Saapis ja tiitiäinen 37+6
 
Onnea Sofianna! :flower:

Saapis pidän täällä peukkuja, että siellä ei mitään suurempaa huolenaihetta kuitenkaan, vaan kaikki sujuisi hyvin!

Just tulin taas kotiin, n. 1,5h reipasta lenkkiä takana. Mukavan aurinkoinen ilma! Nyt pikkusen pakko hengähtää, mutta sit alettava paketoimaan miehen joululahjoja, jotta ehdin ennen ku tulee töistä...

Taustalla siis taas....
 
MaijaM: Miten sie jaksat noin pitkiä lenkkejä tehdä? Mulla 2km olisi ihan maximi, tai siihen varmaan saisinkin kulumaan tuon 1,5h :LOL: Vaikka liikuinkin todella paljon ennen raskautta, ja jonnekin tuonne viikolle 28 tuli aika paljon lenkkeiltyä yms. mut nyt ei jaksa enää ollenkaan, kun eipä saa ees niitä nauhallisia kenkiäkään jalkaan :kieh:
 
Joo siis mua on kans ihmetyttänut nuo Maijan lenkit...ei toivoakaan mulla enää kävellä 30 min kauempaa ja sekin saa nyt aikaan suppareita ja kipuja alapäähän.kyl mäki esikoista odottaessa liikuin...

Saapis:ne kysyy niitä sappivaivoja siksi jos sulla maksa-arvot koholla niin voipi tehdä sappivaivaakin.saattaa tulla sitä pantamaista kipua pallean kohdalle,ruoansulatusvaivoja ja jopa oksentelua.tietyt ruoka-aineet voipi provosoida:kahvi,rasvanen ruoka,herne,suklaa,sitrushedelmät muistaakseni ainakin...
Toivotaan nyt että tilanne selviää ja pääset sisään ajoissa jos siihen aihetta.

Onnea Sofianna :flower:
 
Onnea Saapikselle huomiseen koitokseen! :hug: En usko että mitää suurempaa huolta kannattaa ottaa. Heti synnytyksen jälkeen alkaa arvot sitten taas normalisoituun ja nyt kun kerran ollaan seurattu noita arvoja sulla, niin tuskin vauvallakaan mitää hätää ole. Ois ne ottanu sut muuten jo aikasemmin jo sisään ja jos oikee hätä on niin määränneet sektioon. Mutta koitahan nyt levähtää oikein paljon että jaksat rutistaan huomenna. Toivottavasti käynnistyypi hyvin ja pian saat vauvan sylkkyyn.. Silloin huoletkin kaikkoaa! Kaikkea hyvää ja tulehan sitten ilmoittelemaan. Jännityksellä odotellaan sitten sun kuulumisia täällä!

Saaru ja Aatto (joka varmaa jää asumaankin tuonne masuun)
 
Onnea Sofiannalle!

Ja voimia saapikselle... Onneks täällä Suomessa tollaset asiat on seurannassa, niin osataan toimia ajoissa.

Mulla huutaa jalat hoosiannaa, kun olin tossa yli tunnin seisaallani. Pesin jääkaapin. Nyt on sit hyvä täyttää sitä jouluruuilla. Mulla on tullu turvotusta kans sen verran enempi, et aamulla kun sängystä nousee, niin tuntuu kun ilmatyynyillä astelis hetken aikaa. Päätä särkee inhottavasti ja nenä hieman tukossa. Pelkään poskiontelotulehdusta, vaikkei mulla nuhaa ole ollutkaan. Mullahan oli kesällä tosi pitkä kierre päällä. En tiä, millanen olis tää raskaus ollut ilman tuota. Olisko esim pahoinvointi ollu niin paha ja väsymys, jos olis muuten ollu terve. Tuo nokka operoidaan ilmeisesti sitten, kun imetys on loppunut, että pääsen näistä kierteistä. Nytkin olen nasonexia suihkinu koko raskausajan...

Toissapäivänä mua supisteli kans reippaammin, ja niitä sukkapuikkotyöntelyjä oli koko päivän, vaikken edes ollu mitää ihmeempiä tehny.. Ja eilen oli pikkuhousunsuojassa kerran jotain vaaleenpunervaa... No, uskon silti, että täällä roikutaan tuonne tammikuun puolivälin toiselle puolelle asti. Mullahan la siis 13.1, enkä usko, että tämäkään tulee ennen aikojaan ulos.

Esimaidosta: ei ole täällä näkynyt, ei edes puristamalla.

Synnytyksistä: molemmat on kestäneet 12 h 15 min. JÄlkimmaisestä meni vesi, mutta silti kesto laskettu molemmissa siitä, kun supistukset 5 min välein.
 
Olipas tullut paljon tekstiä, mukavaa =)

Onnea Sofianna pojan johdosta! :heart:
Ja onnea Saapikselle huomiseen käynnistykseen :heart:

Acco: Mullahan oli vähän samanlainen tilanne tuossa alkuviikosta, että mun paino ei ollut tarpeeksi noussut parina viime neuvolakertana ja sitten sf oli pysynyt samana. Mulla esikoinen tulossa ja läääri kirjoitti sen lähetteen äitipolille heti (sattu olemaan neuvolalääkäri aika), mutta sama juttu, sanoi että ä-polilla sitten arvioivat ottavatko ja milloin kokoarvioon. Me päädyttiin sitten yksityiselle lääkärille ,kun olen tälläinen huolehtijaluonne niin olisin vaan märehtinyt koko joulunpyhät jos en olisi saanut varmuuttaa masuasukin voinnista..mutta kallistahan se on.. Mutta meillä siis vauva oli kasvanut ihan keskikäyrän tuntumassa ja kaikki mitat vastasi muutamien päivien heitolla viikkoja, eli "standardi-kokoinen" vauva tulossa. 35+2 painoarvio noin 2,7kg. Mulla bmi ennen raskautta 18 ja painoa nyt tullut yhteensä 12.4kg. ja tosiaan viimeiset kaksi kertaa vain joitakin satoja grammoja. Silti siis vauva voi oikein hyvin, sanoivat siellä ykistyislääkärillä että vaikka sf pysyy samana tai laskee vähän ja painoa ei lopussa kamalasti tule, niin silti vauvalla on yleensä kaikki ihan hyvin, se vaan ottaa äidistä energiaa ja kasvaa "lantiossa" tai sitten on laskeutunut. Toivottavasti saat varmistuksen asiaan, huoli on tosi kurja juttu!! Mutta todella uson että jos sulla on muuten koko raskaus menny ok niin tuskin mitään on vialla.. lääkäri sanoi vielä että yleensä jos jotakin on vialla, niin vauvan koko jätättää jo aikaisemmin. Oikein hyvää joulun aikaa sinulle ja yritä olla huolehtimatta liikaa, vaikka tiedän se on vaikeaa! :hug:

Tässä vielä mun sf mitat

rv 22+1 18.5
rv 27+2 24
rv 30+3 27
rv 32+3 29
rv 34+3 31
rv 35+2 31

Täällä joulua luodaan piparien leipomisen tuoksinassa :)
Lenkillä käyty täälläkin, mutta tosin vain max 45min, alkaa vihloa niin maan kamalasti jos enempiä lenkkeilee kerralla... MaijaM jaksat kyllä tosi hienosti lenkkeillä vielä!

Nyt vielä kauppaan..

Maya+Aarre 35+5
 
Kiitos teille tsempeistä... Lähinnä mua on nyt panikoinu täällä tosiaan kun en tiedä mimmosella ololla sinne pitää lähtee heti... ?
Oli kuitenki niin myöhään havaittu koko tää maksa-arvojuttu, kun neuvolasta ei aikasemmin kokeisiin oo tullu mentyy.. tai edes tajunnu...
Ja juu, oon aaton sairaalassa, lääkäri sanoi jo suoraan puhelimessa ettei muutamaan päivään ole asiaa kotiin... :ashamed: Että tarkkailevat arvoja vielä jälkeenki... Mahtaako ne uudeksivuodeksi sentään kotiin, ellei mitään ihmeempää ole.. Kun en tosiaan tiiä mistä tämmönen "vaiva" on voinu edes tulla, kun ei noista kolmesta muusta ole ollu.Että josko siellä onki jotain muuta häikkää jossain... :eek: Turhaa paniikkia taidan lietsoa, kohta en pysty edes rauhottumaan enää... ja tarttis levätä vielä synnytystä varten, joopa... :whistle:

Mut suuri kiitos kaikille tsempeistä... lähden tositoimiin paljon aikasemmin kuin kuvittelin... :D
 
Onnea Sofianna :flower: :flower:

Ja Saapikselle tsemppiä huomiselle :hug:

SAARU; Huomaatko kuinka noi ihmiset alkaa ohitella meitä?? :LOL: :LOL: Me vaan kotona mädännytään ja maha-asukit ei halua ilmaantua tähän maailmaan. Että kuule vikoja ollaan. Vaikka supistelis ja mitä niin tapahtuuko mitään?? EI!! Mullekin neuvolassa antoi tänään jo 3.1. neuvola-ajan,vaikka laskettu on 2.1. Jotenkin kun edes neuvolassa ei uskota et syntys ajoissa, niin mitäs sitten itse. Taidan ottaa kohta jonkun ihme kamppanjan, et tulis edes ajoissa. No tänään on kyllä aamun jälkeen supistellut ihan kivasti jälleen, mutta ei mitään muuta. Ja arvatkaa onko sairaalakassi vielä pakkaamatta, no on. Taidankin ottaa sen seuraavaksi, kun miehet katsoo lastenohjelmia ja kakku on uunissa. Mutta se, että mitä siihen kassiin pakkaa onkin asia erikseen. Huomenna mennään käymään kaupassa niin voisi sieltä vaikka lukemista ja kaikkea muuta tarpeellista :LOL: :LOL: Luumuja siis.

Mutta nyt mä otan itseäni niskasta ja menen sen kassin laittamaan, eihän sitä tiedä jos vaikka ensi yönä tulisi lähtö :LOL: :LOL: :LOL:

Nuuskis ja Irmeli 38+2 (+ 2 vko )
 
Onnea Sofiannalle!

Saapikselle tsemppiä huomiselle.
Varmaan sitten sairaalassa selviää, mistä mahtaa olla kyse ja mistä sitten johtuu.

Täällä on paketoitu lahjoja ja kahviteltu sukulaisten kanssa oikein urakalla. Onneksi nyt on taas rauha huushollissa ja saa hetken hengähtää, ennenkuin jatkaa tuota lahjashowta. Blaah!
 
Sofiannalle suuret onnittelut!!! :heart: :flower:

Ja Saapikselle paljon voimia jaksaa huomenna pakertaa!!!

Voi että,nyt taitaa sitten pian jo päivittäin tulla joku kertomaan saaneensa nyytin jo syliin. Synnytyskertomuksia olisi myös kiva lukea!!
 
Onnea Sofiannalle! :flower:

Ja saapikselle tsempit tulevaaan koitokseen.

Täällä edelleen esikoinen kovan kuumeen kourissa. Käytöksestä ei kyllä yhtään huomaa, että sairastaa. Isukkikin saatiin taas tänään kotiin. Nyt tuonne oman kullan kainaloon pötköttämään.

Luultavasti en ehdi enää ennen joulua kirjotella, sen verran on vielä tekemistä ennen aattoa. Näissä viestien lukemisessakin vierähtää yleensä aimo tovi, kun on niin kiitettävän aktiivista kirjottajaporukkaa täällä. Kivaahan se on.

Elikkäs

Mukavaa viikonloppua ja rauhallista joulun aikaa kaikille! :xmas:

T: S + kakkosnelonen 34+6
 
Nuuskis Joo, nii porukka vaa meiät ohittaa.. :'( Mulla ei mitää, vaikka mitä koittais tehä sen eteen että alkais edes supisteleen kunnolla niin ei ni ei! Paikat vaa tulee kipeeksi ja tuntuu et mitä enemmän uhkin niin sen ylemmäksi Aatto tunkee itteesä. Nytki puskee oikeesta kylestä, ihan ylhäältä itteesä *auts*
Mulla edelleen kassi pakkaamatta, jos sitten viimestää joulun jälkeen hoitais senkin. Ei tässä lähtö tule kuitenkaa ennen vuodenvaihdetta. Mullekin on seuraava neukka varattuna 28.12 eli laskettuna päivänä, saas nähä onko seuraava aika sitten jo äippäpolille..

Nyt on joulusiivous tehty, anopille joulukoriin ostettu tarvikkeet. Joulupataan viety laatikollinen "vanhoja" leluja ja kuusi on koristeltu! Ihanaa joulun tunnelmaa :heart:

Samaa mieltä olen iitan kanssa että synnärikertomuksia ois kiva lukea. Tänne niitä vain kirjoitteleen heti kun kerkiää/jakseleepi. Ja tietenkin ihana ois nähdä pikku nyyttien kuviakin :heart:

Nii ja immeiset laittaakaa sitten noita päivitettäviä tietoja mulle yv:nä että voin sieltä tarkistaa ja laitella sitten niitä tuonne etusivulle. Ei jää kukaan huomaamatta/päivittämättä. Varsinkin sitten jos/kun mullakin tulee lähtö niin saan päivitettyä kaikki listaan ku palailen linjoille. :flower:

Mutta nyt taas oikaseen soffalle, ku mies on jo poikien kanssa ylhäällä nukutushommissa, niin pääsee itse rauhottuun ja pian sieltä alkaakin shark :D

Saaru ja Aatto vielä 7pvä (+2vko)
 
Iltaa mammat!

Paljon onnea Sofianna :flower:

Saapikselle paljon voimia huomiseksi :hug:

Voi viude, siis ihan kelloo kattelin että olinko tosiaan 7 h liikenteessä kaupungilla :eek: No, nyt on tukka laitettu ja jotakin pientä kivaa ostettu, oikein hyvä mieli =) Ruokakauppaan kun iti vielä mennä ja katseltiin cittarin pihaa, nin ei tosiaan mieli tehny mennä sinne, siis ihmiset on ihan hulluja.. Joopa, päädyttiin lähikauppaan ja jos vaikka huomenna koittas vilahtaa jossain vaiheessa kauppaan, olisko jo rauhallisempaa..

Kylläpäs kaikki on ollut niin reippaita, niin lenkkeilyn ja siivouksienkin kanssa ja tää vaan häärii kaupungilla :ashamed: No siivoillaan vähäsen huomenna ja mitäs täs mitään erikoista kun oon koko mammaloman ajan vähän siivoillu päivittäin kaappeja jne.. Nyt oikaseen sohvalle ananaksen ja miehen kanssa ja vettä kittaan, tuntuu kintuissa turvotus nousevan..

Cattie ja Osku 37 :heart:
 
Onnea pojasta, Sofianna :flower:

Tsemppiä huomiselle saapis :hug:

Synnytyksen kestoistako joku joskus kyseli...? Esikoisen kohdalla kesti 15h (supistuksilla lähti) ja kakkosen kohdalla 5h (taas supistuksilla). Eiköhän tää kolmaskin lähde käyntiin supistuksilla.

Tänään olin Jorvissa viimeisessä ultrassa raskausdiabeteksen takia. Vauva on edelleen raivotarjonnassa ja kasvaa ok. Masun ympärys on edelleen isoin, mutta linjassa kasvaa. Painoarvio oli 3,55kg (37+6), himpun verran pienempi kuin kakkosesta samoilla viikoilla, mutta en silti jaksa uskoa, että pienempi vauva olisi tulossa. Lääkärin mielestä vauva olisi jo alkanut laskeutumaan. Jännä sinänsä, koska eilen th sanoi, että ylhäällä on ja sai kätensä vauvan pään ja mun häpyluun väliin. En ole havainnut mitään muutosta eilisen ja tän päivän välissä. Sovitaanko sitten, että tää vauva on puolivälissä, ei ylhäällä eikä alhaalla ;)

Sisätutkimuksenkin lääkäri teki ja ilmeisesti nää supparit saa jotain aikaiseksi, koska kohdun ulkosuu oli sormelle auki, pehmeä ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Sisäsuulle asti ei yltänyt -eikä liioin edes halunnut ettei tule turhaa vuotoa- kun kohtu on vielä niin takana.

Uutta aikaa en enää saanut vaan toivotuksen tulla seuraavan kerran sitten synnyttämään :)

Oli niin mukava nähdä vauva taas ultrassa ja liekö siitä sain lisäenergiaa (yö kun meni harakoille, kun kummatkin lapset tuli meidän sänkyyn ja "potki" mut pois olkkarin sohvalle nukkumaan :/ ) niin tänään sain siivottua (no, huomenna pitää vielä imuroida), laitettua kesä/syysvaatteita kaappiin (mäkö myöhässä niiden suhteen :kieh: ) ja piparkakkutalonkin paistoin. Huomenna sitten lasten odottama hetki, kun kootaan talo ja koristellaan karkeilla.

Jimena 37+6
 
Onnittelut Sofiannalle :flower:

Menestystä Saapikselle koitokseen. Kunpa tännekin tulis jo lähtö.. Jos ens viikolla ei rupee tapahtuu mitään niin vaadin käynnistystä, niin kypsä oon. Kait ne siihen suostuu jos oikein anelee..?

Kun jo ollaan näin loppuvaiheessa, niin voiko joulupöydässä jo huoletta syödä maksalaatikkoa ja graavilohta yms kiellettyä? Vauva kun kerran on jo täysin kehittynyt niin onko noista vielä jotain haittaa?

Gorthaur 38
 
Voi kiitos kaikille vielä tsempeistä... Oon saanu rauhotuttua jo paljon päiväsestä... kun tuntu jo yhessä vaiheessa että mulla on mitä merkillisempiä oireita jo tulossa... :D Mut nyt alkaa olemaan semmonen hyvin seesteinen olo...ennenku jännitys alkaa taas :D

Minä tuun tosiaan sitten ilmottelemaan kun pääsen enskerralla koneelle... Eli joskus sitten varmaan ei viikkoon näy mua... kun pitää siellä maata tarkkailussa vielä... mut kuitenkin =)
Tulen sitten lueskelemaan miten moni on päässyt masustaan joulun päiviä viettämään =) =) =)

Saapis ja tiitiäinen (vielä hetken masussa... 37+6)
 
Gorthaur: Voihan graavilohta periaatteessa syödä raskaana ollessa vaikka joka päivä, ei siitä mitään haittaa ole jos siinä ei satu olemaan listeriaa...mut sitähän ei voi tietää että onko, vai ei. =) Mut joo, ite oon syönyt silloin tällöin, todella harvinaistahan se listeria on.(Että aika huono tuuri jos sen sattuisi saamaan.) Ja maksalaatikkoa pieniä määriä oon kans syönyt.
 

Yhteistyössä