tammikuu 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tammikuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt jouduin sitte sairaslomalle, kun selkä sano sopimuksen irti. Maha on jo niin iso ja tukivyö auttaa jotain, mutta lääkäri sano mun venäyttäneen selän jotenki. Ei se mitään, mutta hoidoks määrättiin kävelyä, ei saa lepäillä eikä istua pitkiä aikoja. noh, tänään sitten aamulla heräsin älyttömään suonenvetoon ja siitä lähtien on jalka ollut hellänä. Nyt jalan pitäis levätä ja olla hierottavana ja selän takia pitäis kävellä.... Ideoita?

Janelle: Olisiko uinti ok? Ainakin jalalle ei olisi niin paha ja selälle taas älyttömän hyvä. Olen juuri itse aikeissa lähteä uimahalliin, jos nyt mahdun jotenkin siedettävästi uimapukuun... Onneksi olen saanut yhdeltä kaverilta vähän suuremman uimapuvun, kun ei ole mitään mammauikkaria tullut hommattua.
Täällä oli pakkasyö (tai no, kait se hallaa oli). Piti oikein srabata ikkunat ennen liikkeelle lähtöä, hrr. Nytkin vaan +4 astetta. Äkkiä se kylmyys tuli!
Ilman koleudesta huolimatta: Aurinkoista perjantaita kaikille :)
Tanjuska rv 24+1

Mitkä kaikki syyt mahtaa vaikuttaa siihen, että toisilla vatsa ei näy ollenkaan ja esim. mulla on valtava vauvavatsa nyt jo..
Vähän ehkä ärsyttää, kun nyt jo muutama ihminen on sanonut, että olen sen näköinen, että synnytän jo pian.
Ystävättäreni kehoitti olemaan välittämättä, mutta jostain syystä olen kovin tietoinen siitä, mitä muut sanoo ja ajattelee.
Mulla on notkoselkä ja eteenpäin kallistunut kohtu, ja istukka jossain tuolla takana, lyömätön yhdistelmä?
""UntoAulikki"" potkii kuitenkin kovasti ja myllää aamupäivät,
se ilahduttaa mua kovin. Hän ehkä muistuttaa turhamaista äitiään siitä mikä on tärkeää ja mikä ei ole ollenkaan tärkeää.
Kauniin kirpeää syyspäivää muille potkusäkeille!

Täällä yksi kohtalontoveri... Maha on aikamoinen ja ihmiset päivittelevät kun kyselevät h-hetkeä ja saavat vastaukseksi 22.1.06. No, olen kyllä tottunut noihin reaktioihin, koska edellisistä raskauksista tiedän, että olen kaikkea muuta kuin söpö pyöreävatsainen äityli. Johtunee siitä, että olen 158 cm ""pitkä"". Kohtu siis kasvaa pääasiassa eteen ja sivuille. Paino ennen raskautta oli 51 kg ja lisää on kertynyt jo nyt 10 kg! Kuppikoko on kasvanut C:stä DD:hen! Molemmista edellisistä painoa kertyi n.20 kg, mutta jo ristiäisiksi olin palautunut lähes alkupainoon, joten en ota paineita tälläkään kertaa, vaikka ihmisten kommentit välillä ärsyttävätkin suunnattomasti. Se miltä raskaanaollessani näytän on asia, jolle en mitään voi. Syön ja liikun ihan normaalisti ja silti vaan painoa kertyy.... :(

Heips!
Täällä on vatsojen koosta olut puhetta näemmä... Olisipa minullakin NÄKYVÄ masu.... Kiva viilettää tuolla töissä menemään kun kaikki ""kakrat"" katsoo että onkohan tolle maitunut vaan makkara liikaa... Kaikki jotka tietää ja ovat uskaltaneet kysyä, sanoo että onpas sulla tosi pieni maha!!! Että sillee... Tuntee olonsa jotenkin epävarmaksi ja ei ole sitten oikein sellaista raskaana olevan oikeutta esim huohottaa portaissa raskaasti vaan kaikki tosiaan töllää et onpa huono kunto jne...... x) Niin ja sit epäilee sitä että onko vaavin kasvu tyrehtynyt..... Vaikka ei sillä ole varmaan mitään tekemistä vauvan koon kanssa ainakaan tässä vaiheessa, että onko se maha itsessään iso tai pieni................................ No joo.... ;)
Painoa ei ole tullut kuin hieman, ehkä se johtuu hedelmä/kasvis-himostani joka yllätti ton alun pahan olon jälkeen.... ;D

Jeps, mut nyt taas sorkat ylös, ovat niin turvoksissa koko päivän kävelemisestä...... Aaaaaarggghhhhh, tahtoo lepoa!!!!!

Aurinkoa kaikille tasapuolisesti peikonäidiltä ja - lapselta!!! ;)

Voih ihanaa, täällähän on kohtalotovereita! PikkuMyyn teksti mahan koosta ja painon noususta olisi voinut olla suoraan mun tekstiä. Muutama päivä sitten kävin neuvolassa ja juu, lähtöpainoon (joka oli mulla myös sen n.50kg) on tullut jo se 10 kg lisää, kohdunpohjan korkeus huitelee kaikkien yläkäyrien yläpuolella, vatsa on valtava (ja saan kuulla siitä jatkuvasti), paino nousee enemmän kuin sen suositellun 500g/vko ja la olis tosiaan siellä tammikuun lopussa...(26.pvä) Että näin täällä, parin viikon päästä mennään uudestaan tarkistamaan tilannetta ja jos kasvu jatkuu samanlaisena, käydään kuulemma lääkärillä ultrauttamassa että mitä siellä mahassa oikein tapahtuu... Jännää...

Heippa!
Mä olen täällä väsännyt voileipäkaakkua... ensimmäistä elämässäni, ei tullut edes ihan niin ruma kun ajattelin =)
Pari kamua tulossa iltasella synttärivieraaksi. Meinasin tänään lähteä pubissa käymään, en ole vapun jälkeen käynyt missään! Huono omatunto on jo etukäteen siitä tupakansavusta... Mutta toisaalta ei kai pari tuntia koko raskausaikana tupakansavussa maailmaa kaada...

Hauskaa lauantaita kaikille!

Ai niin, mun masu on varmaan ihan normikokoinen, mutta painoa on tosin tullut liikaa.. Se on kuitenkin tosiasia, ettei maha koskaan ole sopivan kokoinen. Aina on joku, joka päivittelee sitä tai vertaa johonkin muuhun, ärsyä!!

hei

olen täällä taustaillut pääasiassa, mutta yhdyn minäkin tähän mahakeskusteluun. Olen tehnyt sellaisen huomion, että mahan kokoa päivittelevvät lähinnä +50 vuotiaat naiset, joiden omasta raskaudesta on ehkä 20 vuotta...kannattaisi heidän mukaan vähän kattoa mitä syö...Kaverit onneksi on vain iloisia ja innoissaan, kun vatsa kasvaa ja tietysti tuleva isä. On se joka tapauksessa kumma, että yhtäkkiä ihmisillä on lupa kommentoida toisten ulkonäköä. Vatsa on varmasti kaikilla erilainen ja erikokoinen, kasvaa eri tahtia jne.

Ihanaa on joka tapauksessa tuntea vauvan liikkeitä joka päivä!!! iloista sunnuntaita kaikille!

kuinka saa lisättyä tiedot listaan?
haikara/la 27.1/1.lapsi/29 v./pk-seutu

SATU: 30.12.05 / 1.?/ Oulu , OYS
K: 31.12.05 / 1./ Pori
ONNI : 1.1.06 / 3. / ?
NINNI: 2.1.05 / 1. / JKL, K-S KS
MAIJA: 3.1.06 / 1./ Hki , Kätilöopisto
ROUSKIS: 3.1.06/ ? / Kymenlaakso, KOKS?
LAURAEMILIA : 3.1.06 / 1. / Joensuu , P-KKS
VANAMO: 4.1.06 / 1./ Oulu , OYS
HEIDI: 4.1.06 /2./ Oulu , OYS
KATISKA: 4.1.06 / 1. / Oulu , OYS
HEIDI 79 : 4.1.06 / 1. / Lammi , HML Kesk.sair.
TANJUSKA : 5.1.06 / 1. / Joensuu , P-KKS
FREEDA : 5.1.06 / 1. / Tampere / TAYS
HIPPIE : 7.1.06 / 1. / Tampere , TAYS
KATIE: 8.1.06 / 1. / Jämsänkoski, Jkl
NEPPIS: 9.1.06 /1. / Kuopio , KYS
MINNI: 9.1.06 / 1. / Joensuu, P-KKS
KATJUSKA: 10.1.06 / 1. / Mtä , TAYS
HJ : 10.1.06/ 2. / Austraalia
HANSU: 11.1.06 / 1. / Lappeenranta,EKKS
R: 12.1.06/ 1. / HKI, Kättäri
MIMITSU: 12.1.06 / 1. / Vantaa, Jorvi
MAMMUTTI: 12.1.06 / 1. / Tre, TAYS
ANNU: 14.1.06 / 1. / Hki , Naistenklinikka
RIINUSKA: 15.1.06 / 1. / Kymenlaakso ,KOKS
ENKELI: 15.01.06 / 1. / Salo
IINES :16.1.06 / 1-2. / Vantaa ,?
IRMELI: 16.1.06 / 1. / Pohjois-Savo, KYS
TYTSY: 18.1.06 / 1. / Hml , KHKS
RiISTINOLLA: 18.1.06 / 1? / Salo
KATJAM : 18.1.06 / 1. / Espoo , Jorvi
DOORIS : 18.1.06 /Kys
TILMA : 18.1.06 / 1. / Espoo, Jorvi
NENNYSKÄ: 19.1.06 / 1. / TRE , TAYS
MIMOSA : 20.1.06 / 1. / Vantaa , Kättäri
ELOVEENA : 21.1.06 / 1. / Oulu , OYS
PIKKUMYY: 22.1.06/ 3. / Turku,Tyks
SIRPALE: 23.1.06 / 1. / Roi , LKS
MARIANNE: 23.1.06 / 1. / Pohjanmaa
HAMI: 24.1.06 / 1. /Lpr , EKKS
MAIJU: 24.1.06 / 2. / Hki , Kättäri
MARJUT: 24.1.06 / 1. / Heinola, Lahden PHKS
HELLU: 24.1.06 /1. / Jpää,Hyas
HELMIPAPU: 25.1.06/ 2. / Pohjois-Savo,KYS
EMMA: 26.1.06/ 1. /Kätilöopisto Hki
JUSTIINA: 27.1.06 / ? / Lpr, EKKS
HAIKARA: 27.1/ 1. / pk-seutu
OREO: 29.1.06/ 1. /
PIKKUKAMU: 31.1.06 / 1. / Sat.ks

KATJUSKA: 10.1.06 / 1. / Mtä , TAYS
JOHANNA 26.1.06 / 2. / Turku, TYKS

Huomenia!
Vauva ei ollut yhteisymmärryksessä asentojen suhteen yöllä. Olisi pitänyt nukkua koko yö ilmeisesti oikealla kyljellä, sillä joka kerta kun yritin vaihtaa kylkeä/asentoa alkoi muljaamaan ja potkimaan. Eikä rauhoittunut muuten kuin ottamalla taasen saman oikean kylkiasennon... Ihan aamusta sain sitten torkkua puoli tuntia vasemmalla kyljellä, jippii!
Onkos muilla vauveli käyttänyt omaa temperamenttiaan ja yrittänyt manipuloida käytöksellään asentojanne öisin? Hirveän vilkas vesseli tuntuu tosiaan olevan ja hauska uusi hupimme onkin nyt se, että kun koputtaa... niin vastataan. Eli jos hieman naputtaa vaikka sormilla masua, niin vaavi potkaisee kyllä hetken perästä takaisin. Se on aika hauskaa :) Kokeilkaahan, jos ette ole vielä sitä tehneet!

Huomenta!

Mahakeskusteluun...itse olen Sirpaleen tavoin ihmetellyt, kun ei mahaa oikein näy ja näytän lähinnä lihoneelta enkä raskaalta:) Olen myös ihmettellyt kokeneiden kommentteja mahan yhtäkkisestä pullahtamisesta esiin. Kävi kuitenkin niin, että viime viikon aikana maha on tullut näkyviin! Ei se mikään valtava vieläkään ole, mutta nyt sitä ei enää piiloonkaan saa:)

Olin myös viikonloppuna baarissa, kun kotipuolessa järjestettiin lukion luokkakokous (tosin sinne oli kutstuttu kaikki saman vuoden abit/kirjoittaneet, kun pieni lukio on). Tupakansavua oli kovasti, mutta en jaksanut siitä stressata. Se on kuitenkin vain muutama tunti koko raskausajasta. Oli mukava nähdä porukkaa, osaa jopa 8 vuoden tauon jälkeen:) Kummasti oli osa porukasta muuttunut. Yksi luokkakaveri oli myös raskaana ja siinä kun muut veti viinaa, niin me nautittiin jäätelöannokset:)

Liikkeitä masusta tuntuu koko ajan enemmän ja pitääkin kokeilla tuota Tanjuskan koputusleikkiä!

Mukavaa viikkoa kaikille! Huomenna taas neuvolaan ja sit pääsee kelan papereita ihmettelemään.

p.s. Näin viime yönä unta, että saatiinkin kaksoset!

Huisia, miten nämä viikot menevät vauhdilla!
Kaverit olivat siis kylässä lauantaina ja ihastelivat porukalla mun mahaa =) Olen ensimmäinen meidän porukasta, joka on raskaana joten ihmettelyä riittää. Ovat kyllä kiitettävän kiinnostuneita, vaikkei tilanne heille ole ajankohtainen. Tulisivat kuulemma mukaan synnytykseenkin jos vain olisi mahdollista =)

Mun yöt menevät aina kyljellään. Selällään ei oikein voi nukkua kun alkaa vetämään suonta jalasta. Masuasukki ei unia häiritse, mitä nyt joskus potkiskelee siinä vaiheessa kun käyn pitkäkseni. Ihanan vilkas kaveri masussa on, vaikka usein potkii johonkin virtsarakon luona olevaan hermoon kipeesti...

Meillä ei myös paljoa tarvii ""härnätä"" vauvaa kun potku jo tulee. Miehen suuri hupi on olla korva kiinni vatsassa ja jutella sinne. Kun potku tulee korvaan tai kasvoihin, on ilme aina yhtä riemastunut. Koputtelu toimii meilläkin.

Ihanaa, lomaviikko! Ja aurinko paistaa!
Hyviä vointeja kaikille!

KATJUSKA: 9.1.06 / 1. / Mtä , TAYS
JOHANNA 26.1.06 / 2. / Turku, TYKS

Päivitin nyt minäkin tietoni tuonne listaan, la kun on vallan pvää aikaisemmin... =)

Meillä ainakin neitokainen on jo osoittanut omaa tahtoa kovalla kädellä. Esim. meidän koira tykkää köllötellä kyljessä kiinni tai osittain nojata masuun, pieni kun on, neiti taasen ei pidä asiasta alkuunkaan ja ajaakin usein koiruuden potkuttelemalla pois... Sitten koira kyräilee mua et mitäs siinä tönit, kun ei oikein reppana tajua et mitä meillä tapahtuu. Päikkäreitä on myös turha koittaa edes silloin tällöin nukkua, neidillä on jotain myös sitä vastaan ja silloin saadaan kunnon rumba aikaiseksi. Musiikkiin reagoi myös ja isin hömpötykseen, ilmeisesti jatkuva masulle juttelu alkaa tuottaa toivottua tulosta.

Aurinkoista viikkoa kaikille!!

Minulla masu on kasvanut selvästi ja välillä tuntuu että se on kamalan iso. Sf-käyrän keskivaiheilla menen kuitenkin. Viikonloppuna kävimme miehen kotiväellä ja sanoivat että masu on sitten viime näkemän (joka oli kaksi viikkoa aiemmin) kasvanut tosi paljon.

Kivintä on mun mielestä katsoa kun masu pomppii kun vauva potkii. Usein käy kuitenkin niin, että kun se alkaa potkia, mulla on peitto päällä ja kun siirrän peiton ja alan katsella potkuja, niin vauva lopettaakin potkimisen. Ja aina kun mies yrittää kokeilla kädellä niitä potkuja, niin vauva lopettaa. :-( Mies ei ole vielä tuntenut yhtään potkua, mutta on nähnyt kun masu on ""pomppinut"".

Missä kohdassa teillä tuntuu eniten potkut? Mulla tuntuu yleensä aina alavatsalla. Viime viikolla yhtenä päivänä tunsin ekat potkut ihan ylävatsalla, mutta en sen jälkeen ole tuntenut niillä kohdilla. Usein vauva potkii erittäin alhaalla, melkein häpykummun kohdalla.

Ens viikolla on neuvola ja saan Kelan paperit. Jee! :-)

RV 22

Tervehdys kaikille taas pitkästä aikaa !

Mullakin on masu kasvanut ihan kiitettävästi, kävin lauantaina ostamassa kolmet mammapöksyt, kun ei ollut enään ainuitakaan jotka olisi mahtuneet jalkaan. Meillä täällä pikkukaupungissa on liike(yksityisyrittäjä), joka on erikoistunut myymään odotusajan vaatteita, jotka hän ompelee itse sekä pienten lasten vaatteita ja petivaatteita, kastemekosta lähtien..tosi ihana paikka.
Niin ja meidän piti mennä vaan katsomaan/tutustumaan vaunuihin lauantaina, niin sellaisien kanssa me sitten tulimme kuitenkin kotiin...tuli vielä konkreettisemmaksi tämä meidän vauva, ihanaa...mitään muuta ei ole tullut vielä ostettua, ei ainuttakaan vaatenuttua, olen toki katsellut niitä kovasti ja väriskaala on valitettavasti aika sini/punavoittosta.

Mä en saanut nukuttua viime yönä ollenkaan, alavatsaa kivistää/pakottaa ja vihloo molemmin puolin. Hädissäni sit soitin aamulla terkkarille ja hän käski varaamaan oma lääkärille ajan ja olen siellä jo käynyt. Mitään hälyttävää ei näkynyt. Kohdunkaula on siisti ja kiinteä. Labrakokeita määräsi useita (alapäästä), jotka kaikki jo otettiin tänään ja tällä viikolla pitäisi tulla vastaukset...kesäkuun papani oli kyllä aivan puhdas???!!
niin ja tämä viikko tuli sairaslomaa, lepoa, en vaan oikein vois olla poissa töistä. Mutta pakko tässä on ajatella lasta ja itseään ! Töissä ovat muutenkin paniikissa, kun eivät löydä mulle sijaista ( pari ehdokasta on jo perunnut ) Mun pitäisi keritä hänet vaan opettamaan ja siihen pitäisi varata se pari kuukautta aikaa ainakin ( olen erikoisalalla, ettei täysin valmista löydy siihen ) Sit kun ei tiedä jos sieltä loppupäästä raskautta joutuu täysin vuoteeseen, kun jo tässä vaiheessakin on ongelmia !

Marianne ! mullakin potkut sijoittuvat eniten sinne aika alas, lähelle siihen mistä karvoitus alkaa....
jonkun verran tulee sivuillekin, navasta vähän alapäin.
Mutta on se mieletöntä vaan katsella vatsaa, kun se heiluu potkusta, en kyllästy siihen ollenkaan, voisin tuijotella vaikka kuinka kauan masua, ihanaa....
Mullakin on ens viikolla neuvola-aika, jolloin saan Kela-paperit. Äitiyspakkausta odotan kovasti. Eikö sekin haeta siinä samassa yhteydessä?
onko kellän tietoa, kuinka kauan sitä joutuu odottelemaan, ennenkuin se tulee postiin noudettavaksi?

nyt täytyy käydä vähän levolle, kun en viime yönäkään nukkunut yhtään...

voikaa hyvin !

-Marjut, 21+6

Hei..Mä kävin perjantaina viemässä kelaan paperit ja sanoivat sieltä että äippäpakkaus tulee parin vkon sisällä postiin haettavaksi.Äitiysloma alkaa 26.11,mulla alkaa vasta nyt konkretisoitumaan odotus..Hurjaa ajatella et enää kaks kuukautta töitä.En ole tehnyt vielä hankintoja mut mun äiti oli jotain jo vauvalle ostanut.Vaunujen hankinta olis edessä..Mistä sitä tavaranpaljoudesta osaa valita hyvät ja näppärät vaunut?!Mullakin vauva potkii tosi alas,ihan tuonne kohdunsuulle tuntuu osuvan usein.Hassua miten ei ole vielä oikein käsittänyt vartalon uusia mittasuhteita,mä törmään mahallani vähän sinne sun tänne ja yritän ahtautua liian pienistä väleistä muistamatta uutta profiiliani :-) hurjan nopeasti kuluu aika..Huomenna jo 25 viikkoa täynnä!

Hei..Mä kävin perjantaina viemässä kelaan paperit ja sanoivat sieltä että äippäpakkaus tulee parin vkon sisällä postiin haettavaksi.Äitiysloma alkaa 26.11,mulla alkaa vasta nyt konkretisoitumaan odotus..Hurjaa ajatella et enää kaks kuukautta töitä.En ole tehnyt vielä hankintoja mut mun äiti oli jotain jo vauvalle ostanut.Vaunujen hankinta olis edessä..Mistä sitä tavaranpaljoudesta osaa valita hyvät ja näppärät vaunut?!Mullakin vauva potkii tosi alas,ihan tuonne kohdunsuulle tuntuu osuvan usein.Hassua miten ei ole vielä oikein käsittänyt vartalon uusia mittasuhteita,mä törmään mahallani vähän sinne sun tänne ja yritän ahtautua liian pienistä väleistä muistamatta uutta profiiliani :-) hurjan nopeasti kuluu aika..Huomenna jo 25 viikkoa täynnä!

Hups tais teksti tulla useammin kuin kerran kun kone jumitti..Unohdin vielä tuosta potkimisesta,mullakin on näkynyt jo kauan ""pomppuja"" mahan päältä.Siihen kohtaan missä hyppii on kiva laittaa käsi päälle ja seurustella vauvan kans:) tulee potkuja takaisin kun hiukka tönäisee.

Mä vein muutamia viikkoja sitten sen Kela-hakemuksen ja täti sanoi, että äitiyspakkaus tulee parissa viikossa. Viikko meni siihen, että päätös tuli kotiin ja siinä luki, että pakkaus on noudettavissa parin viikon päästä. Eli eiköhän se kohta sieltä tule :)

Äitiys- ja vanhempainrahapäätös tuli myös tässä pari päivää sitten. Veroprosenttia pitänee vähän hivuttaa alaspäin, kun se muuten mene verotettavan työtulon mukaan. Kelasta infottiin, että pitää soitella verotoimistoon ja tilata uusi veroprosentti sosaalietuutta varten. Hurjaa: kaks kuukautta enää töitä!

Tietäiskö joku mistä voi ostaa kunnon tukiliivit (pk-seutu)? Myykö pelkästään äitiysliikkeet vai saako niitä ihan tavarataloistakin? Pitäisi ruveta katselemaan tuon selkä-/iskiaskivun takia.

Hyviä vointeja kaikille!