2. Plussanneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kesäyrittäjät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mukavaa pakkaspäivää kaikille!
Taitaa talvi tulla.

Meillä oli viime viikolla rakenneultra ja kaikki oli hyvin, vaikka taas tietysti sitä jännäsin ihan liikaa.
Mulle mahtuu vielä muutamat tavalliset housut jalkaan ihan hyvin, mutta mulla on kohtu kuulemma taaksepäin kallistunut eli johtuu varmaan siitä. Viime viikolla kävin kyllä ostamassa yhdet äitiysfarkut, ovat kuitenkin vähän mukavammat päällä.
Liikkeitä en ole vielä tuntenut, ainakaan en ole varma ja yritän olla liikaa kuulostelematta asiaa. Eiköhän ne sitten tunnu kun tuntuvat! Ainakin ultrassa vauva komeasti potki. Tietenkin sitä on vähän malttamaton...eikä niin pikkasenkaan.

Rakenneultra meillä oli terveyskeskuksessa, vaikka siis menen synnyttämään kättärille ja np-ultra oli kättärillä. Se on ilmeisesti joku meijän kunnan käytäntö, asun täällä pk-seudun reunuskunnassa. Sinänsä vähän harmitti, koska laitteet ei kyllä taineet olla ihan yhtä uusia kuin kättärillä...
Mutta tärkeintä, että kaikki oli hyvin!

Eme

Mukava kuulla että Emellä menny rakenneultra hyvin! Mä luin tuolta oululaisista odottajista että täällä väestöliitolla on tosi hyvät laitteet ja ultraajat (tietty kun lapsettomuushoitojakin tekevät jne) että ihan mielenkiinnolla odottelen meiän torstaista np-ultraa. Rakenneultraan saa varata ajan sit ens viikolla lääkärin jälkeen, meille merkattiin että sen vois tehdä 5-23.12.

5.12 olis miehen synttärit, joten ois kyllä aika mahtava jos sen vois sillon tehdä!:) Tietty riippuu nyt tuosta np-ultrasta et jos la muuttuu niin sithän tuo rakenneultran ajankohtaki voi vähän muuttua, mutta oli mulla kyllä niin selkeet ovisoireet sillon häiden aikaa et ei tuo la voi paljoo heittää. Muutenki kyl mahtava joululahja päästä kattoon pikkukaveria noihin aikoihin.:)

Tinnu rv 11+5

Hellou kaikille! Tulinpa kurkkaamaan. Täällä odotellaan ekaa neuvolaa malttamattomana. =/ Välillä ihan kauhea pelko ja sitten taas onnea. Sekavaa. Tutkailen liikaa tuntojani ja kaikkea mahdollista. Mutta alussa kun ollaan, niin säpsähtelee kaikesta. Oireita aika maltillisesti vielä. Nyt siis 7+2.

Ajattelin pistää pienen gallupin pystyyn:

1) Millaisia toiveita sinulla on synnytyksen suhteen? Pelottaako synnytys?

2) Ikävin raskausoireesi?

3) Onko nimiä jo mietitty? Mitä mieltä olet nykytrendistä antaa lapsille tosi erikoisia nimiä?

Ja omat kommentit:

1) Synnytys ei yllättävää kyllä pelota vielä yhtään. Kauhean vaikeaa tehdä synnytystoivelistaa, kun ei oikein tiedä, mitä pitäisi toivoa. Ykköstoive on se, ettei synnytystä tarvitsisi käynnistää, vaan että vauva saisi tulla maailmaan ihan omaa tahtiaa.

2) Vähällä olen päässyt, ikävintä ehkä jatkuva pissahätä.

3) Nimiä ollaan miehen kanssa mietitty kovasti. Tytölle olisi monta mieleistä vaihtoehtoa, pojallekin alkaa pikkuhiljaa vaihtoehdot olla selvillä. Mun pitkäaikainen suosikki Tuomas jouduttiin tiputtamaan listalta... *harmistus* Minusta on ihan hullua, että lapsille annetaan tosi erikoisia nimiä vain erikoisuuden takia. Toki jokainen elää tavallaan, mutta ""hienot"" ulkomaalaiselta kuulostavat nimet perinteisen suomalaisen sukunimen kanssa ovat lähinnä surkuhupaisia. Tämä vain mun mielipide, toivottavasti en sillä loukkaa ketään.

Dora & 9 weeks to go

Toistaiseksi ainakaan synnytys ei pelota. Jotenkin luotan siihen, että kyllä luonto asian hoitaa... hyvin avoimin mielin synnytykseen suhtaudun, kun ei ole vielä kokemusta, että mitä se käytännössä on :) Pitää sitten vaan katsoa tilanteen mukaan, että millaista kivunlievitystä tarvitsee jne. Synnytysjakkara vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta...

Siis niin helpolla olen tähän asti päässyt, että mitähän tuohon vastaisi... seksihalujen vähentyminen?!

3) Onko nimiä jo mietitty? Mitä mieltä olet nykytrendistä antaa lapsille tosi erikoisia nimiä?

Nimiä on mietitty kovastikin. Tytölle on oikeastaan nimi jo olemassa, jollei nyt kävisi niin, ettei tyttö näyttäisikään yhtään sen nimiseltä :) Pojan nimi on vielä hakusessa, tosin isänsä toisen nimen tulisi ainakin saamaan.

Minäkään en henkilökohtaisesti suosi kovin erikoisia, ulkomaalaisperäisiä etunimiä yhdistettynä peri-suomalaiseen sukunimeen. Valitsemamme tytön etunimi ei ole kovin yleinen (sen nimisiä on Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa reilut 300), mutta silti suomalainen ja tavalliseen sukunimeen hyvin yhdistettävissä.

No mäpä vastaan het tähän Doran galluppiin kun ei tässä muutakaan jaksa tehdä...vaikka töissä istunkin:)

1. Jotenki toivon suht luomua synnytystä missä pääsisin ite liikkumaan vapaasti ja esim lillumaan vedessä. Tiiä sit miten sitä kiljuu kipulääkkeitä tosipaikan tullen, mut näin siis ainaki tällä hetkellä. En ainakaan tällä haavaa pelkää synnytystä.

2. Ikävin raskausoire on varmaan nää finnit tai mitä lie hormoninäppyjä nää nyt onkaan ja rintojen kutina. Tai no tuo yöllinen vessassa ramppaaminenki on ruvennu ottaan pattiin ku pätkii unet.

3. Nimet on jo osittain päätetty: on suvussa kulkevia nimiä ja sit meille muuten tärkeitä nimiä, esim minä haluan muistaa kuollutta enoani joten jos tulee poika niin yks nimi on tämän enon nimi. Erikoiset sopii joillekin ja joillekin ei, meillä ainakin on niin suomalainen sukunimi ettei siihen mitään Dorotheaa voi lykätä!:) Mut en oo kyllä järin ihastunu näihin vanhoihinkaan nimiin jotka on nyt niin muotia.

Tinnu & 28 weeks to go:)

VIHDOINKIN, yrittäjistä odottajiin!

moi kaikki, ilmoitan itseni mukaan tänne vanhojen tuttujen joukkoon, plussa tulla pärähti viime viikolla ja uudestaan tällä viikolla, oli neljäs yrityskierto. la näillä näkymin 29.6.

tulin juuri ulkomailta, joten työt kaatuu päälle, mutta kirjoitan heti lisää kun aika antaa myöten. mahtava fiilis! palataan... ellinoora

Mahtavaa ellinoora, onnea!!!!:)

Päivitähän ittes tuohon meiän listaan, niin saadaan se ajan tasalle.

Dora 28.12.2005 TYKS (26/26 esikoinen)
Eme 23.3.2006 KOS (25/30 esikoinen)
Athene 14.4.2006 KYS (28/29, esikoinen)
Tinnu 11.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (ex-f) 17.5. Lohjan sairaala tod.näk
Ava 1.6.2006 (26/27 esikoinen)
Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Katri 13.6. 2006 (28/27 esikoinen)
Valo 12.6.2006(27/28 esikoinen)

Välillä on vähän hiljasempaa tässä ketjussa, vissiin aika monet pyörii omissa kuukausiryhmissään, mut mä oon ainaki tykänny näin ""tuttujen"" kans rupatella täällä.:)

Onnea Ellinoora!!! Kamalan nopeasti menee aika, nyt plussaaville tulee kesävauva...

Kuinka moni on kuullut tapauksista, joissa epiduraali ei olekaan auttanut? Kaikillahan se ei toimi, itselleni olen ajatellut sen tarpeen vaatiessa ottaa...

Tuosta ajan nopeasta kulumisesta tuli mieleeni, että nauttikaa raskaudesta, odotusaika menee ihan sairaan nopeasti. Kun mä plussasin, niin tuntui, että sitä ollaan raskaana ihan ikuisuus, mutta kohtahan tämä on ohi. 40 viikkoa onkin yhtäkkiä tosi lyhyt aika!

Onko kukaan ajatellut jo, että millaista vaippasysteemiä aikoo vauvalla käyttää? Mulla on täällä jo jos jonkinlaista kestovaippaa valmiina odottamassa pikkuista. En ole mitenkään erityisen ekologisesti ajatteleva luomumamma, mutta kokeilla on tarkoitus. Ne on niin suloisia - siis kestovaipat... :)

Dora & mahanhytkyttäjä

Tervehdys

Karmea keli ulkona! En meinannut päästä tänään sängystä ylös ollenkaan, kun peiton alla oli niin lämmin. Näin vielä unia neuvolasta, joten halusin vaan jatkaa uneksimista. Huomenna aamulla sitten se ensimmäinen neuvola!!!!! Kyllä on odotettukin...

Tietysti vähän pelottaa, mutta ei häiritsevästi. Enemmän mua jännittää ja ""pelottaa"" synnytyksen jälkeinen elämä... Mutta hyvällä tavalla. Oikeestaan mitään toiveita mulla ei ole, kun en ole vielä perehtynyt asiaan. Olen sen verran kipuherkkä, että haluan kaikki mahdolliset kivunlieventäjät mitkä vaan on mahdollista saada. Toivoisin tietysti, että kaikki sujuisi hyvin ja ilman kummempia komplikaatioita.

Mä olen onnekas sen suhteen, etten ole esim. pahoinvoinnista kärsinyt ollenkaan! Ehkä nää finnit häiritsee eniten, eli aika pientä.

Ollaan mietitty, mukavaa ajankulua miehen kanssa! Olen samaa mieltä siitä, että erikoiset ulkomaalaiset nimet kalskahtavat korvaan kummallisesti suomalaisen sukunimen kanssa. Varmaan eri juttu sitten, jos on vaikka kansainvälinen perhe.. Meidän suosikin on tosi vanhoja suomalaisia nimiä, löytyvät molempien suvuista vielä. Onneksi ollaan oltu suht samoilla linjoilla miehen kanssa. Mulla kyllä nuo nimisuosikit saattaa vaihtua vielä moneen kertaan... Noiden vanhojen nimien lisäksi mua jotenkin kiehtoisi antaa toiseksi nimeksi jokin satumainen tai keijukaismainen nimi jos on tyttö. Esim Lumikki tai Illusia olis musta ihania toiseksi nimeksi. Mies ei vaan tykkää... Onko ihan pöljiä teistä? ;)

Huomaa kyllä, että minulla on vapaapäivä, kun jatkuvasti roikun täällä... (Opiskelujuttuja voisi tietysti tehdä, mutta kai sitä joskus saa olla laiska.)

Katri - Joku ""keijukaisnimi"" voisi toisena olla ihan herttainen. Lumikki kuulostaa minusta hassulta, mutta se varmaan johtuu paljon siitä, että minulla oli lapsena kääpiökani (uros) nimeltään Lumikki... :D

Minä löysin netistä listan kaikista Suomessa annetuista nimistä (osa myös maahanmuuttajien antamia, eli siis varsin kansainvälisiä). Kyllä välillä nauratti lukiessa. Vitsinä yhdistettiin miehen kanssa kaksi listasta löytynyttä (eli siis ihan oikeaa nimeä): Teho-Molo. Vedet silmissä naurettiin, kun mietittiin, että sitten sitä selittäisi, miten pikku Teho-Molo osaa jo seisoa tukea vasten. Ollaan me hulluja! Perinteinen Kyllikki-nimi saa uuden ulottuvuuden saksalaisittain kirjoitettuna - ainakin yksi tyttö on joskus saanut nimekseen Küllikki. Herrajee!!!

ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)

tässäpä päivitettyä listaa... voi että, on tämä mukavaa tässä vaiheessa, kun ei ole mitään mainittavia oireita, mutta saa nauttia tunteesta täysillä! pikkuisen on yrittänyt tulla pahaa oloa välillä, mutta ei mitään erityistä. neuvolaan mennään marraskuun puolivälissä.

oli ihan uskomatonta, kun testi näytti plussaa, kun olin nimenomaan varma tässä kierrossa, ettei todellakaan ole tärpännyt. ""oireita"" oli aikaisemmin vaikka muille jakaa, ilman mitään syytä, ja nyt siten kun oli aihetta jännätä niin odottelin vaan menkkojen alkua.

miten teillä on mennyt odotusaika? tosi mukavaa taas jutella ""tuttujen"" ihmisten kanssa...

vastaan joutessani myös tuohon galluppiin:

ei muuta kuin että mies on kympillä mukana, eikä ala hermoilemaan enemmän kuin minä. tarvitsen kaiken tuen mitä voi saada! synnytys ei oikeastaan pelota, enkä ole mitään ehtinyt vielä miettimään, katsotaan sitten ekan neuvolan jälkeen.

ei ole mitään vielä, kun ollaan niin alussa...:)

nimiä olen miettinyt jo vuosikausia.. erikoiset nimet ovat ihan hauskoja, mutat kyllä niiden pitäisi jotenkin istua kotimaiseen suuhun. tykkään itse aika tavallisista ja käytännöllisistä nimistä, tosin ei ole kiva olla jos vaikka samalla luokalla on kuusi saman nimistä.

Dreamer 13.6.2006 (25/30 itselle esikoinen, miehelle toinen)
ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)

Onnittelut Ellinooralle!

ja sitte Doran galluppiin:

En vielä oikein osaa pelätä synnytystä, mutta luonteeni tuntien eiköhän sekin sieltä tule kunhan ajankohta lähenee.
Ehkä suurin toive on, että päästäisiin synnyttämään haikaranpesään. Tänään sinne itseasiassa onnistuin ilmoittautumaan, mutta sitähän ei koskaan tiedä mikä tilanne on h-hetkellä, mutta jos ei haikaranpesään niin sitten kuitenkin perhehuoneeseen. Itse kammoan sairaaloita ja ajatus siitä, että mies lähtisi kotiin yöksi tuntuu kamalalta, vaikka eihän siinä vaiheessa enää tietenkään yksin olisi, mutta kuitenkin. En tiedä johtuuko pelko siitä, että minut on kahdesti leikattu lapsuudessa ja tuntui, että heti kun pääsin kotiin olo parani kummasti.
Niin ja kaikki kivunlievitys otetaan vastaan, olen todella kipuherkkä.

Ehdottomasti ikävin raskausoire on ehdottomasti pahoinvointi, joka siis jatkuu edelleen. Oksentamaan en ole joutunut useasti, mutta jo pelkästään se, että joka päivä on huono-olo väsyttää jo hiukan ja aina pitää olla jotain hätäsyötävää mukana.

Meillä on jo tavallaan yhdet nimet mietittynä, mutta en tiedä päädytäänkö niihin. Niissä on mukana vähän suvussa menevää perinnettä. Eivät toisaalta ole kovinkaan yleisiä, mutta kuitenkin ihan tunnettuja.

Tulipas pitkä sepustus, toivottavasti jaksoitte lukea

Eme 18+6

Olen taustailia enkä varmaan usein ehdi kirjoittaa vaan lukaisemaan teidän juttuja. Mutta muutama komentti nyt.

Joo liikeiden tunteminen on yksilöllistä. Minulla kävi niin että esikoisen liikkeet tunsin jo viikolla 17, en ollut sen kummemmin osannut edes vielä odottaan niitä ( dora ei ollut mielikuvituksen tuotetta=)) soitin neuvolaan kun säikähdin elohiirtä ja kuplia, kun kuvailin tuntemukset neuvolasta sanoi, että vauva siellä potkii ja siitä n. viikko tunsin jo pikkupotkuja. Kuopuksesta tunsin ekat liiikkeet vasta viikolla 19, vaikka kovasti yritin jo ajoissa tunnustella.=) Nyt ei vielä liikkeitä voi tuntea kun viikoja niin vähän.

Ja nimistä. kivoja nimiä on paljon. Nykyisin taitaa olla muotia kaikki lyhet nimet. Itse tykkään sointuvista nimistä, nimen pituudella ei väliä. Kun nimi on pehmeä ja sillä on jokin kaunis merkitys ja käy suuhun hyvin niin se sopii. Pojalle esim. Samuel, Benjamin, Joonatan tai Daniel. Tytölle: Emilia, Olivia tai Sofia. Myös perinteisistä nimistä Onni tai Viljami on kiva. Tytöllä: Anna, Anni, Helmi ja Helena
Nimi kuin nimi se on aina yleensä kiva kun se saa kasvot.

Kaikkea hyvää teille odotukseen!

Malttamaton helou täältä! Noin viiden tunnin päästä ois eka ultra, vau!!!!! Oon ihan täpinöissään täällä, näin untaki viime yönä siitä.

Huomasin muuten tänä aamuna että mulla on tullu pari vaaleaa haiventa tuohon vähän navan alle, onko muut kokenu samaa?? Viittaako tää nyt mahdollisesti poikaan?!:D Muutenki oon huomannu et esim säärikarvat kasvaa aivan mieletöntä vauhtia, kauhee sänki jo yhden päivän aikana saati sit jos jättää viikonki ajelematta. Sit mä mietin et voikohan mulla olla jotain mieshormoneja kropassa ku mä oon nykysellään niin kauheen kiukkunen ja aggressiivinen ku vielä pari viikkoo sit pillitin joka asian takia, mut nyt vaan suutun kaikille ja kaikelle.:) No, ihan leikkimielellähän minä näitä spekuloin, mut kuitenni...

Tiiättekö muuten Dora jo että tuleeko teille tyttö vai poika? Tai onko fiiliksiä jompaan kumpaan suuntaan? Mä aattelin tossa vielä vähän aikaa sit että varmaan tulee tyttö mutta nyt on poikafiilis, nää nyt vaihtelee siis mulla melkeen joka päivä...;)

Täpina-Tinnu rv 12+0

voi miten jännää tinnulla.. kerrothan sitten kaikki!

olikohan se dora joka kyseli joskus aikaisemmin kokemuksista epiduraalista.. hyvä ystäväni synnytti pari viikkoa sitten ja sanoi ettei epiduraali auttanut pätkäkään, ainoastaan selkä, siis pistoskohta, oli tosi kipeä koko homan jälkeen, eli enemmän haittaa kuin hyötyä.. ilokaasu oli kuulemma ollut kaikkein tehokkainta.

vauvalehdessä taisi olla juttua vesisynnytyksestä ja ammeessa lillumisen tehokkuudesta varsinkin avautumisvaiheessa, kuulosti musta oikein houkuttelevalta. vesi kun tuntuu auttavan aina vaikka mihin kipuihin. lisäksi repeytyminen on harvinaisempaa kuulemma vesihoidon kanssa, kun paikat on pehmeämpinä ja joustavampina.

mutta, kaikki on toisen käden tietoa, omakohtaista kokemusta kun ei ole...:)

ihan järkyttävä väsymys, nukuin tyylikkäästi pommiin tänä aamuna ja tuntuu etten olisi vieläkään herännyt. vähän huonoa oloa pukkaa muutenkin, ihan kuin olisi krapula..:) vaikka kyseessä lienee enemmän hormonihumala.

vielä yksi kysymys:

milloin olette kertoneet sukulaisille, ystäville ym? polttelee ihan kamalasti kertoa kaikille, vaikka tiedän miten hölmöä se on... onneksi saa sentään täällä höpöttää. yhdelle ystävälle olen vasta oikeasti kertonut, koska jännättin plussaa yhtä aikaa.

Ellinooralle: Me kerrottiin toissa ku oli rapiat 9 viikkoa täynnä eka neuvolan jälkeen. Oli menoja niille paikkakunnille muutenkin, niin ajateltiin samalla kertoa ettei tarvitse sit jossakin vaiheessa varta vasten lähteä kertomaan. Musta ei ainakaan olis ollu kiva kertoo puhelimitse/kirjeellä vaan halusin nähdä tulevien isovanhempien reaktiot. Osa kavereista on kyselly aika suoraan häiden jälkeen että onko perheenlisäystä tulossa enkä ole nähnyt syytä valehdella jos joku on sitä kysyny, mut sit semmosille jotka ei oo kyselly niin ollaan kerrottu vähän fiiliksen mukaan. Mies kerto työkavereilleen heti...:)

Vielä vajaa 3 tuntia...

Moikka, olipas tullut paljon uutta luettavaa. Pitääpä minunkin vastata *Dora*n galluppiin.

En ole vielä oikein ajatellut koko synnytystä kun vieläkin (7+3) tämä raskaus tuntuu vähän epätodelliselta tai siis että tuloksena tästä sitten joskus tosiaan on vauva :). Jonkin verran olen miettinyt jo ennen raskaaksi tuloakin synnytystä, ja ei se niin kamalasti pelota. Haluan kuitenkin luultavasti epiduraalin, ystäväni jolla on kaksi lasta kertoi sen olevan aivan uskomattoman hyvä, kipua ei sen jälkeen tuntunut lainkaan. Myös isäni joka on lääkäri on kehunut epiduraalia paljon kokemustensa perusteella. Toisaalta ei se kai aina niin hyvä ole, riippuu ilm. vähän tilanteesta. Mutta näitä asioita ehtii miettiä myöhemminkin.

Varmaankin vatsakivut, sekä repäisykivut että särkeminen, jonka kovuuden takia menin viikko sitten jopa päivystykseen. Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa. Tällä viikolla on sitten tuota pahoivointia alkanut jonkin verran tulla, eihän sekään mukavaa ole... mutta hyvän asian puolesta tässä kärsitään ;)

Jonkun verran on nimiä vuosien varrella jo tullut mietittyä. Pojalle meillä on pari ehdokasta, molemmat ehkä hiukan erikoisia mutta silti suomalaiseen suuhun sopivia. Tytölle ehkä vaikeampi keksiä nimiä, mutta on meillä joitain ehdokkaita. Minun mielestäni erikoiset nimet on ihan ok, onhan se aika tylsä jos esim lapsen luokalla on monta saman nimistä lasta. Toisaalta minusta joskus ajatellaan liikaakin, onko nimi kansainvälinen ym. Kyllähän nyt esim ihan supisuomalainen nimi Ville ääntyy varmaan ihan hyvin ulkomaalaistenkin suussa. Erikoisista nimistä esim Tähtien sodan mukaan nimettyjä Frodoja en oikein ymmärrä ja ehkä joskus muutenkin sellaiset 'keksimällä keksityt' nimet särähtävät korvaan. Jokainen kuitenkin tavallaan. Mutta ehkä ahkerampi nimien miettiminen alkaa sitten myöhemmin, nyt keskityn ensin siihen 12 viikon maagisen rajan saavuttamiseen.

Ellinooralle muuten tervetuloa ketjuun ja paljon onnea plussasta! Kivaa kun syysyrittäjiä tulee lisää ketjuun!
Oliko se juuri Ellinoora joka kyseli koska aiotaan kertoa raskaudesta muille. Me aiotaan kertoa vasta ensimmäisen ultran jälkeen. Päätettiin jo ihan alussa että vielä ei asiasta puhuta, vasta sitten kun keskenmenoriski on sen 12 viikon täytyttyä pienempi. Ehkä ollaan vähän turhankin varovaisia, mutta olisi tosi ikävää jos joku menisi pieleen kun olisi jo ehtinyt 'toitottaa' asiasta kaikille. Tähän asti ollaan kerrottu vain minun siskolleni.

Jee, ensi viikon perjantaina on ensimmäinen neuvola! Vähän ehkä jo jännittää.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Valo 7+3

joo, valo, olen periaatteessa samaa mieltä, että vasta ultran jälkeen kerrottais, siinä olisi joulukin sopivasti lähellä... mies on enemmänkin samaa mieltä kun on aikaisemmassa liitossaan yhden keskenmenon kokenut ja taitaa vieläkin vähän pelätä asiaa.

mutta kun tekis niin hirveästi mieli puhua siskojen ja äidin kanssa asiasta! ja toisaalta en haluaisi anopille kertoa niin pian, kun hän on aikamoinen hössöttäjä ja tiedän, että menee ihan sekaisin kuultuaan asiasta... eli parempi varmaan olla hiljaa tasapuolisesti kaikille vielä, ettei sitten tarvitse selitellä enää.

ehkä juttelen huomenna sen kaverini kanssa, joka synnytti pari viikkoa sitten.. on ainakin tuore kokemus..:)

onneksi ei täällä saa puhua vapaaasti!