Tammikuiset 2021

@sabs Täällä mennään kanssa 8+6 (omien laskujen mukaan 8+5, mut neuvolassa la muuttui päivällä.)

Meillä oli eilen neuvola. Toivoin että sieltä olisi jo saanut jotain vauvaesitteitä mukaan, mutta saatiin vaan jotain ajanvarauslappusia ym. tylsää. Olin kuvitellut että ehkä miehelle konkretisoituu tää odotus kun saa oppaat käteen.

Edelleen on huono olo ihan koko aika, mutta ei niin paha kuin vielä pari viikkoa sitten.
 
@sabs Täällä mennään kanssa 8+6 (omien laskujen mukaan 8+5, mut neuvolassa la muuttui päivällä.)

Meillä oli eilen neuvola. Toivoin että sieltä olisi jo saanut jotain vauvaesitteitä mukaan, mutta saatiin vaan jotain ajanvarauslappusia ym. tylsää. Olin kuvitellut että ehkä miehelle konkretisoituu tää odotus kun saa oppaat käteen.

Edelleen on huono olo ihan koko aika, mutta ei niin paha kuin vielä pari viikkoa sitten.
Käy pyytämässä apteekista vauvan odotus-kirjanen. On ilmainen ja tosi kattava paketti! :)

 
Moi kaikki <3

Pahoittelut @Zennuli, toivottavasti pääsette pian yrittämään uudelleen.

@Lilmi89 tais kysellä testeistä, itsehän tein seitsemän testiä aluksi ekan testi viikon aikana kun en voinut uskoa olevani raskaana ja kahdeksannen tein pari päivää ennen varhaisultraa :D Että ymmärrän hyvin tuon viivojen tuijottelun taian.

Me tosiaan ollaan yritetty nyt viisi vuotta lasta ja tuntuu ihmeelliseltä olla raskaana nyt. Käytiin hoidossakin, mut ei onnistunut vaikka vikaa ei löytynyt :/

Mietin miksi onnistui nyt ja ainoa oikeasti poikkeava edelliseen verrattuna on foolihappo, hmmm?!?

Itsehän ajattelin, että haluan perustaa perheen vasta kun aika on oikea ja kappas, ei vain tuntunut onnistuvan. Nyt olen 39-vuotias ja ehkä kaikki eletty elämä tarvittiin tähän pisteeseen pääsemiseen.

Katsotaan nyt kuinka käy, ensi maanantaina eka neuvola. Jännää.

Ja kaveri vinkkari Libero-kerhosta, sieltä saa tuotepaketin rekisteröitymällä. Hyvä vinkki tuo apteekin lehtikin.

Voimia ja jaksamista oloihin ja isosti tsemppiä kaikille :)
 
@Hemingway riippuu tietysti rintojen lähtötilanteesta ja siitä millaisia liivejä tykkää käyttää, mutta mä en kyllä ostaisi äitiysliivejä alkuraskaudesta, vaan ihan normiliivejä isommassa koossa. Siis jos äitiysliiveillä tarkotetaan imetysliivejä. Ne on usein hankala saada isommissa kuppikoossa ja tukevat todella huonosti, kun ei ole kaaritukia ja yleensä ovat pehmoisia ja saumattomia ettei tuu tiehyttukoksia imettäessä. Sillä imetysominaisuudellahan ei vielä raskaana ollessa tee mitään, ja todennäkösesti imetyskoko ei ole sama kun alkuraskauden koko, joten niistä ei oo hyötyä myöhemminkään.

Mulla on kuppikokoajo lähtötilanteessa ihan tarpeeksi, mutta nousi raskauden aikana kahdella kuppikoolla ja kun maha levitti kylkiluita, ympärysmittakin kasvoi 75 --> 80. Synnytyksen jälkeen ympärysmitta palautui takaisin, mutta kuppikoko pompsahti kahdella koolla vielä entisestään. Siitä sitten hiljalleen on palautunut niin että nyt on ympärysmitta sama kun alussa, mutta kaksi lisäkuppikokoa jäi. Imetän siis vielä. Alkuraskaudessa ostin jotain halpahallin rintaliivejä kuppikokoa ämpäri, ja imetysliivejä vasta synnytyksen jälkeen kun alkoi olla imetyskoko selvillä.
 
@Montecea kiitos vinkeistä. Alan olemaan juuri tuossa ämpäri sarjassa. Ahdistaa myös ajatus marssia ostamaan äitiysliivejä kun ei ole vielä ultrassakaan käynyt, niin normi rintsikat parempi vaihtoehto.

Kaverin polttarit tuloillaan ja nyt on päätetty aktiviteetiksi Seikkailupuisto. En ole ennen ollut mutta käsittääkseni siellä telmitään narujen varassa korkealla valjaat päällä. Uskaltaako mennä? Tuolloin olisi 12+0. Ajatus että killuu valjaiden varassa tuntuu ainakin epämukavalta.
 
@heminway teet juuri sitä mikä tuntuu sinulta oklta :) Itsekin olin varovainen raskausaikana, ihan vaan kun en halunnut raskausaikana tehdä mitään mikä oli mukavuusalueen ulkopuolella, polttareissa otin sitten muita vastuutehtäviä ettei ole aivan ulkopuolinen olo.

Täällä aamupäivisin varsinkin aivan oireetonta, ei ole enää etonut eikä hajut tee pahaa. Jännä.. 6+5 nyt
 
Noista äitiysliiveistä. Viime raskauden menin kokonaan ihan normaaleilla liiveillä. Vähän isompaa kokoa kävin ostamassa muutama kk ennen laskettua aikaa, eli itselläni ei ollut edes tarvetta uusille liiveille ennen sitä :)

Synnäriltä lähdettäessä puin sitten valmiiksi hankitut imetysliivit päälle.

Varmaan tuollaiset aktiviteetit on siellä puistossa ihan kielletty raskaana olevilta. Ja muutoin sitten sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Itse olin ja olen varmasti nytkin aika varovainen, ettei vaan tipahda, kaadu tai muuta vastaavaa.

Täällä pahoinvointi on nyt jatkunut nelisen päivää. Ei tällaista näin jatkuvaa ällötystä ollut viime raskaudessa lainkaan, ne oli vain sellaisia satunnaisia hetkiä jostain hajusta. Oon jostain kuullut, että toisesta pahoinvointi on pahempi. Ehkä se pitää paikkansa. Tosin eipä tässä ole vasta kun muutama päivä takana, joten vielä ei voi hirveästi johtopäätöksiä tehdä

Lähinnä vaan rasvainen ruoka maistuisi ja sellaista on tullut syötyäkin. Jos tätä menoa jatketaan, niin ennen ekaa neuvolaa on tullut 10 kg painoa :D
 
Yöllä heräsin vatsan kurnimiseen, ja illalla piti syödä tunnin parin välein... Tänä aamuna aamupala tökkii vaikka kamala nälkä. Eli kaitpa tuolla jotain tapahtuu, kovin vaihtelevaa vain on :O Maha on koko ajan sekasin ja yöllä oli hetken ihan kunnon kipuki mahassa, hiki tuli! Huh vielä pari päivää jännäämistä..

Tuleeko muilla öisin valvottua? :D

@Tyttti Jep hamppareita kun sais joka päivä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttti ja Masunen
Yöllä heräsin vatsan kurnimiseen, ja illalla piti syödä tunnin parin välein... Tänä aamuna aamupala tökkii vaikka kamala nälkä. Eli kaitpa tuolla jotain tapahtuu, kovin vaihtelevaa vain on :O Maha on koko ajan sekasin ja yöllä oli hetken ihan kunnon kipuki mahassa, hiki tuli! Huh vielä pari päivää jännäämistä..

Tuleeko muilla öisin valvottua? :D

@Tyttti Jep hamppareita kun sais joka päivä :D
Ainakin nyt ruvennut heräämään pissahätään öisin ja se ärsyttää, kun ei aina sit saa unta heti. Ja tosiaan on päiviä, kun koko ajan vaan nälkä vaik mitä söis. Ja janottaa, mut varmaa pitäs juoda vielä enemmän. Pelkkä vesi vaan rupee ällöttään niin sit kivennäisvedet menee alas. Mut toisaalta saa olla onnellinen et on jotain oireita :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttti ja Masunen
Aamuöistä/aamullista heräilyä on täälläkin jonkin verran, mutta onneksi ihan unettomia öitä ei ole ollut. Vessassa ei ole tarvinnut rampata, käyn illalla vielä ihan just ennen nukahtamista, niin sitten ei tarvitse yöllä nousta pissalle.(y)

Sitä kun sanotaan, että tässä vaiheessa ei tarvitse vielä lisäenergiaa, niin pöh. Syön koko ajan, muuten alkaa oksettaa. Olen aina ollut suht siro, mutta pillereiden lopetuksen jälkeen tuli jo muutama lisäkilo ja vähän jännittää kuinka paljon ehtii tulla seuraavaan neuvolaan mennessä.. :D
 
Heippa kaikki! Näitä juttuja käynyt täällä varovasti lueskelemassa viime viikkoina ja uskaltaisin nyt itsekin kommentoimaan. Täällä ensimmäistä odotellaan, viikkoja nyt 8+1 ja laskettu 15.1. Synnytän Taysissa. Eilen oli varhaisultra lasketun ajan määritykseen vuoksi kun kierto ollut välillä vaihteleva, mutta vastasi viikkoja ja pysyi laskettu samana edelleen. Pieni sydän näkyi sykkivän. :) Jännittävää aikaa. Oireet olleet jo ennen plussaa voimakas rintojen kipu josta arvasin raskauden, lisäksi aluksi oli pahoinvointia, mutta nyt jo helpottamaan päin. Tasaisella syömisellä saanut pidettyä oloa kurissa. Laitoin pyyntöä myös Facebook ryhmistä ylläpitäjille, koska näin ensimmäistä odottaessa on selvästi tarvetta paljon tiedolle ja kokemuksille.

Copmi, 15.1.2021, 1.raskaus, TAYS
 
Viimeksi muokattu:
Ääh, mulla on tosi vahvasti tunne, että meni kesken eilen 6+3. Aikaisemminkin on käynyt samalla viikolla keskeytynyt keskenmeno, tosin siitä on aikaa. Kaikki oireet hävisivät, aikaisemmin oli ihan kunnon pahoinvointia ja turvotusta, pari kunnon vihlaisua alakerrassa, mitä ei aikaisemmin ollut. Ar-ultra keskiviikkona, sitten selviää. On kyllä kova pudotus, jos kesken meni.
 
  • Surullinen
Reactions: Hemingway
Ääh, mulla on tosi vahvasti tunne, että meni kesken eilen 6+3. Aikaisemminkin on käynyt samalla viikolla keskeytynyt keskenmeno, tosin siitä on aikaa. Kaikki oireet hävisivät, aikaisemmin oli ihan kunnon pahoinvointia ja turvotusta, pari kunnon vihlaisua alakerrassa, mitä ei aikaisemmin ollut. Ar-ultra keskiviikkona, sitten selviää. On kyllä kova pudotus, jos kesken meni.
Toivottavasti olisi väärä tunne! <3 Mulla ainakin on jokaisessa raskaudessa ollut täysin oireettomia päiviä välissä. Ja turhaan olen niistä säikähtänyt.

Mulla on huomenna ar-ultra ja jännittää kanssa sairaana. Vaikka mulla on oireita niin ne on paljon lievempiä kuin aiemmissa raskauksissa. Ja jotenkin vaan se tunne siitä et on raskaana puuttuu. Vaikka oon yrittänyt ajatella etten odota liikoja etten pety jos siellä ultrassa ei mitään ole, niin totta kai se olisi vaikea paikka.

Raskaus ja äitiys on yhtä huolta.:rolleyes:
 
  • Surullinen
Reactions: Lilmi89
Kiva että on tullut uutta porukkaa ja tosi harmi, että kaikki eivät ole saaneet onnellisissa tunnelmissa matkaa kanssamme jatkaa. Minullekin voi tosiaan vielä laittaa kutsuja facebook-ryhmään. Kutsujen lähettäminen onnistuu sit vaan tietokoneella, joten saattaa sen vuoksi kestää. Esim. itse olin nyt viikon reissussa ilman tietokonetta ja eilen sitten ihan järkyttävä väsymys, ettei vaan millään saanut aikaiseksi. Vielä ei ole linjattu, milloin ryhmä laitetaan kiinni, mutta luulisin kohtuu piakkoin, koska nyt lähes kaikki tammikuiset jo alkavat tietää olevansa raskaana.
 
  • Rakkaus
Reactions: Lilmi89
@suloisa Tsemppiä huomiselle, mulla kans varhaisultra huomenna! Mulla ei jostain syystä jännitä vielä.... Outoo.

Ja täällä myös oireettomia päiviä! Ainoa mikä on ja pysyy on vieläkin tuo kauhea palelu joka ilta klo 21, ja joka päivä pitää päikkärit nukkua. Tänöän ei oo taas ollu etovaa oloa ollenkaan. Vaihtelevaa siis on :) Ainoa mikä huolettaa, on ne raskaustestit jotka vahvistu tosi nopeaa, kun se on kai tuulimunassa yleistä :O
 
@Lilmi89 Järjellä kun aattelee niin luulis että tuulimunassa olis nimenomaan toisinpäin, ettei hcg-arvot meinaa nousta kun on huono munasolu eikä alkiota ala kehittyä. Ehkä ennemminkin niissä taitaa olla kysymys lopulta yksilöllisistä eroista ihmisten välillä :) Itellä kyllä tuulimunaraskaudessa testin viivat oli hailumpia kuin nyt, kun sain tasavahvat viivat jo dpo18.

Mäkin tänään mietin, että ei oo yhtään raskaana oleva olo! Oon koko päivän tehny puutarhatöitä ja touhunnu kaikenlaista ja olo on ihan normaali. Eilen kyllä oli oudoin oire ikinä, kun en saanut ravintola-annosta syötyä kun bataattiranskalaiset ällötti niin paljon.. Ei oo mulle tyypillistä ettei ruoka maistu tai sitä jää lautaselle :D Tänään jo olin melkein tilaamassa doppleria mutten nyt sittenkään tiedä viittinkö. En tiedä onko ihan foliohattu-juttuja, mutta jossain sanotaan ettei kannattaisi ekalla kolmanneksella käyttää kun siitä tulee jotain lämpöaaltoja(?) mutta kuunnellaan meilläpäin neuvolassakin ja luulis olevan vielä järeämpi laite...
 
  • Rakkaus
Reactions: Lilmi89
Neuvoa kyselisin... miten kannattaa tehdä:
Sain tietää, että meillä kunnassa kustannetaan kaikille täällä varhaisulta viikolla 9-11.
Olin kuitenkin ajatellut mennä ensin yksityiselle varmistamaan sykkeen ennenkuin varailen äitiysneuvolaa. Nyt kuitenkin eroa ultralla olisi vain 1viikko siihen mitä olin ajatellut mennä omakustanteisesti käymään. Kyseessä on kuitenkin pieni paikka missä asun, että en turhaan haluaisi mennä neuvolaan, josta saisin lähetteen ilmaiseen varhaisultraan. En ihan vielä ole valmis kertomaan neuvolantätille, joka on puolituttu. Muita vaihtoehtoja ei ole, tätiä ei voi vaihtaa. Miten te tekisitte? Maksaisitteko itse ja kävisitte ennen neuvolaa ultrassa vai säästäisittekl rahat silläkin uhalla että kaikki tietävät sen jälkeen raskaudesta? Vaikka neuvolasta juttu ei leviäisi, on se kuitenkin keskellä kylää ja en pääse livahtamaan vastaanotolle niin ettei naapurit huomaa. Ne ”kyylät ” näkee kaiken
En haluaisi vielä kertoa koska mulla on mennyt niin monta raskautta keskenmenoon että haluaisin päästä sinne viikolle 12 ennen kuin tarvitsee kertoa kenellekään.
 

Yhteistyössä