Tammikuiset 2021

En tiedä vaikuttaako tää meidän tilanteeseen vaikka tilanne olisi tammikuussa tämä - meillä jo pieni kulta kotona josta isän on pidettävä huolta sen aikaa kun äiti on sairaalassa...tietenkin synnytykseen isä mukaan ja eihän sieltä synnytyssalista ihan heti pois heitetä, me taidettiin olla useampi tunti synnytyksen jälkeen salissa odottelemassa minne päästään. Pieni esikoinenkin kaipaa vanhempiaan varmasti kotona...Potilashotellista kyllä haaveilen seuraavan synnytyksen kohdalla, toivottavasti sinne pääsisi ja ihanaa jos sinne pääsisi koko perhe :)
Tsekkasin, että sinne hotelliinkaan ei tällä hetkellä saa tulla muita kuin äiti. Sithän se olis aika kurjaa olla siellä, jos tilanne on tammikuussa sama. Sit mieluummin ehkä osastolla jossa muita äitejä kans ja apua paremmin saatavilla.
 
Tsekkasin, että sinne hotelliinkaan ei tällä hetkellä saa tulla muita kuin äiti. Sithän se olis aika kurjaa olla siellä, jos tilanne on tammikuussa sama. Sit mieluummin ehkä osastolla jossa muita äitejä kans ja apua paremmin saatavilla.
Ah okei. En tiennyt. No, tammikuuhun on vielä aikaa, moni asia ehtii muuttua. :) veikkaan et stressailen tätä asiaa sit lähempänö mahdollista synnytystä. Nyt mua stressaa eniten se, onko mitään raskautta olemassakaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: SagaSofia
Milloin teillä on alkanut rintojen arkuus? Viime raskaudessa mulla alkoi jo ennen plussaa ja siitä tiesinkin että oon raskaana ja nyt mulla menossa 4+3 eikä vieläkään mitään tuntemuksia rinnoissa..
Mulla mies päivitteli rintojen suuruutta ennen plussaa josta asti ne on olleetkin enemmän ja vähemmän arat, välillä meinaa ees liivejä pystyy pitämään kun nännitki törröttää niin että viiltää, pitää pian jotain muita liivejä jo katella kun normi kaarituelliset vanhalla koolla tuntuu jo nyt ahdistavilta.
 
Toivon todella, että koronan suhteen olisi jo parempi tilanne tammikuussa. En vaan enää jaksaisi pelätä sitä tautia koko ajan. Nyt on jo vähän paremmat fiilikset sen suhteen, kun suunta on nyt ollut hyvä. Kaipaan miestä mukaan synnytykseen, mutta siitä eteenpäin kyllä pärjäilisin vauvan kanssa kaksin -pitäisi miehen kuitenkin olla esikoisemme kanssa.

Minulla on välillä myös olo, että ihan kun ei olisi raskaanakaan, mutta sitten tuntee kaivattuja nippaisuja, vessassa saa ravata taikka on kylmä tai väsynyt olo. Aion tehdä lähipäivinä viikkonäytöllisen testin ja varhaisultran varasin sitten kuitenkin, vaikka ensin ajattelin että ei varata. Se on 2,5 viikon päästä ja sitten olisi kasassa hyvän matkaa 7+.

Mielellään tulisin vasta sen jälkeen faceryhmään, mutta ilmoitelkaa ajoissa, jos se on menossa kiinni, niin täytyy sitten tehdä vaan päätös asiasta :) Vielä varmaan kannattaa sitä pitää kuitenkin auki, koska kaikki tammikuiset ei vielä tiedä edes olevansa raskaana
 
Näissä saattaa olla eroja eri alueilla, mutta täällä päin ei perhehuoneet eikä edes kahden hengen huoneet ole käytössä, koska koronapotilaille on jouduttu eristämään omia osastoja joille ei viedä muita potilaita, jolloin tilaa on vähemmän. Siksi terveet äidit pistetään monta samaan huoneeseen, ja sen takia siellä ei saa olla muita kun äidit ja vauvat. Synnytykseen mukaan pääsee kyllä. Mun mielestä Naikkarilla ja Jorvissa ei oo perhehuoneet eikä potilashotelli käytössä. Jos näin on vielä tammikuussa, aion toivoa että pääsisin samana päivänä kotiin. Kun en oo ensisynnyttäjä, saattavat päästääkin. Siis tietysti jos synnytys sujuu hyvin ja vauvalla ei oo ongelmia.

Täällä julkisella ei pääse mukaan ultraan eikä neuvolaan. Siksi me käydään lisäultrissa ja varmaan parilla neuvolakäynnillä yksityisellä, jonne mies pääsee. Siellä annetaan vain yksi aika kerrallaan puolen tunnin välein eikä saa tulla etuajassa, joten odotushuoneessa ei ole muita. Lisäksi kaikille jaetaan suumaskit ja hanskat aulassa, ja niitä ei saa ottaa pois ennen kun ulkona.

Mä en tiedä kumpi huolestuttaa enemmän, se että rokote keksitään ennen tammikuuta vai että ei keksitä. Jos ei keksitä, saa pelätä koronaa, ja jos keksitään, saa pelätä uskaltaako raskaana ottaa niin nopeasti kehitetyn rokotteen tai uskaltaako sen antaa kuinka pienelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Hemingway ja Tyttti
Koronan suhteen ymmärrän sekä sairaalojen linjausta että synnyttäjien ja isien huolta. Itsellä oma synnytys ja sen jälkeinen aika olisi ollut vielä suurempi katastrofi ilman miehen tukea. Jos seuraavan kohdalla kaikki menee hyvin, niin toivon kyllä polikliinista synnytystä. Lisäksi toivon, että sairaalat tarkkailevat tilannetta jatkuvasti ja herkästi lievittävät rajoituksia kun tautitilanne nyt helpottaa. Jospa testit myös kehittyisivät ja pikatesteillä saataisiin vaikka katsottua onko turvallista, että isä on mukana.
 
Hei!
Kuinka pian testin tekemisen jälkeen/millä viikolla olette soitelleet neuvolaan? :)
Mä ainakin oon kaikista soittanut aika heti testin teon jälkeen. Ja niin nytkin aattelin huomenna soittaa. Vielä pohdin että kerronko noi oikeat menkat joiden mukaan oisin testin tehnyt jo 2+4 niin pääsisin varmasti varhaisultraan vai vetoonko vaan vuotoihin ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Varasin nyt heti plussauksen jälkeen, se on meillä päin ohjeena, niin saa varmasti ajan hyvin ekaan neuvolaan. :)

Tsemppiä vuoteluiden kanssa, ne on niin pelottavia :( Jos ei ole mennyt kunnon vereksi, niin toivoa on. Itselläni meni aikoinaan kunnon vereksi yhden päivän aikana
 
Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: Nokare
Hei!
Kuinka pian testin tekemisen jälkeen/millä viikolla olette soitelleet neuvolaan?
Mä oon soittanut aina varhaisultran jälkeen, jolloin kuitenkin on vielä useampi viikko ensimmäiseen käyntiin aikaa. Sitten ei tarvitse peruutella mitään, jos siellä ei mitään kasvaisikaan. Ja toisaalta ensimmäisellä kerralla lähinnä mitataan äidin paino ja verenpaine, joten vaikka aika vähän viivästyisi, niin sillä ei ole merkitystä. Mutta kukin tekee omalla tyylillään.
 
Mä oon soittanut aina varhaisultran jälkeen, jolloin kuitenkin on vielä useampi viikko ensimmäiseen käyntiin aikaa. Sitten ei tarvitse peruutella mitään, jos siellä ei mitään kasvaisikaan. Ja toisaalta ensimmäisellä kerralla lähinnä mitataan äidin paino ja verenpaine, joten vaikka aika vähän viivästyisi, niin sillä ei ole merkitystä. Mutta kukin tekee omalla tyylillään.
Mä ainakin haluun että km sit näkyy kans kunnallisella koska 3. Jälkeen pääsee tutkimuksiin. Et senkin takia haluun olla neuvolaan ajoissa yhteydessä. Myös ne ekat verikokeet on jo vk8-10 ja ainaki pk seudulla labroihin vaikea päästä nopeesti joten haluun sen lähetteen sinne kyl hyvissä ajoin. Toki nää varmaan vähän paikkakunta kohtaisia mutta ainakin pk seudulla voi olla vaikea saada sit ultrat yms oikeeseen aikaan jos liian pitkään venyttää
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Mä ainakin haluun että km sit näkyy kans kunnallisella koska 3. Jälkeen pääsee tutkimuksiin. Et senkin takia haluun olla neuvolaan ajoissa yhteydessä. Myös ne ekat verikokeet on jo vk8-10 ja ainaki pk seudulla labroihin vaikea päästä nopeesti joten haluun sen lähetteen sinne kyl hyvissä ajoin. Toki nää varmaan vähän paikkakunta kohtaisia mutta ainakin pk seudulla voi olla vaikea saada sit ultrat yms oikeeseen aikaan jos liian pitkään venyttää
Keskenmeno näkyy kunnallisella sillä tavalla, että varhaisultrasta ohjataan kyllä julkiselle, jos esim. kkm. Itse olen kanssa pääkaupunkiseudulta ja tolla taktiikalla ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut ongelmia saada aikoja ajoissa (ei Espoossa eikä Helsingissä). Mutta kuten todettu, niin jokainen tekee niinkuin hyväksi kokee. Itselleni tähän liittyy ehkä sellainen filosofia, että olen raskaana vasta kun elävä sikiö on nähty. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Juu, kannattaa noudattaa paikkakunnan ohjeita. Meillä ohjeena varata heti, mutta toisessa raskaudessani en uskaltanut aiemmassa raskaudessa tapahtuneen keskenmenon takia varata vasta kun varhaisultran (yksityisen) jälkeen, ja sain vähän noottia siitä.

Aikaa ensimmäiseen neuvolaan ei meinannut löytyä, ja lopulta se oli niin myöhään, että en saanut np-ultraa sille viikolle, kun se olisi pitänyt ottaa. Se viivästyi parillä päivällä maksimista. Meillä varataan np-ultra vasta ensimmäisen neuvolan jälkeen, joten koko ketju sitten viivästyi kohdallani. Niitä np-ultrausaikoja ei sitten niin vain löytynytkään.

Eli paikkakunnan ohjeita tällä kerralla noudattaen :)
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Masunen ja Nokare
Hei,
Mahtuuko vielä mukaan myöhäinen tammikuinen? La on varmaan noin 27.1 ja toista lasta odotetaan. Kaikki on vielä niin alussa että voisin ainakin odottaa vielä viikon ennen kun uskallan liittyä FB-ryhmään.

Esikoinen on kolme ja epäonnistuineta raskauksia on taustalla useita ja ikä vielä siihen päälle. Oikeastaan ensi viikolla meillä olisi ensimmäinen käynti lapsettomuuspolille ja tulikin ylläri plussa juuri ennen sitä.

Voisin siis liittyä mukaan listalle,

27.1 lillans, toinen lapsi, ulkomailla
 
Hei kaikki,

Täällä myös yksi odottaja. Viikot ovat vähän epäselvät, koska raskaus tuli yllätyksenä, mutta todennäköisesti n. 6+4. Ensimmäinen käynti gynekologilla oli perjantaina (olen ulkomailla) ja huomenna ultra. Jännityksellä odotellaan, onko kaikki hyvin, ja millä viikolla olen :). Vähän on epäilyksenä, että voisin olla pidemmälläkin, koska huhtikuun kuukautiset olivat epämääräiset ja lyhyet, mutta katsellaan.

Ensimmäinen lapsi olisi toivottavasti tuloillaan, ja ikää on "jo" melkein 36 v., joten riskit vähän huolettavat. Kiva, että täällä on vertaistukiryhmä! Ja liittyisin mielellään myös FB-ryhmään - laitan siitä YV:n.

Tässä siis vielä tiedot:
murh - 1. lapsi - ulkomailla
 
Jatsii
Hei! Ilmottaudun joukkoon ja haluaisin myös liittyä FB-ryhmään. Miten pääsenkään liittymään sinne?
Mulla on nyt menossa noin 7 viikon alku. 1,5vkon päästä eka neuvola niin selviää tarkemmin millä viikolla olen kun mulla on aika epäsäännölliset menkat ollu aina.Pahoinvointia on ollut aika runsaasti, varsinkin illalla. Onneksi olen pystynyt vielä käymään töissä. Jännittäviä aikoja eletään. Olen ensimmäistä kertaa raskaana.
 

Yhteistyössä