TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 27.7.05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

27.7.05

Vieras
TAMMIVAUVOJA:

22.12. poika (Taikuliina)
27.12. Alissa Emilia (Olivia)
31.12. tyttö (Sinna)

2.1 ""Pepsu"" (**Suski**)
3.1. poika (Saana)
4.1. Emma Amanda (Makia)
4.1. poika (Nene)

6.1. tyttö (Vane)
6.1. tyttö (Siiri70)
10.1. Perttu Justus (Piia)
10.1. Justus Juppe Elmeri (Mama)
10.1. tyttö (2xl)

11.1. Ronja Nea Katarina (Teresa)
11.1. Juho Nestori, kutsumanimi Nestori (Tammimamma76)
13.1. Linda (Heli)
14.1. tyttö (Miituu)
14.1. tyttö (Susanna)
15.1. 'Elmeri' (Dezi)

18.1. Luukas (Venla)
20.1. Teppo Johannes (Gina)
27.1. Peetu (Ansku)

Oliko se Teresa vai kuka aloittamassa atkinsia? itse ajattelin aloittaa zone-dieetin. Pakko päästä näistä läskeistä eroon... Aloitin myös äiti-vuava-jumpan, missä olen käynyt nyt kakwi kertaa. Tosi kivaa ja hiki valuu. Lihakset on nyt tosi kipeät kun en ole vuoteen harrastanut liikuntaa. Tunneilla käytetään vauvaa lisäpainona, on aika tehokasta jalkakyykkyjä tehdessä.
v
Meidän tyttö on nyt kohta 7 kk, ryömii sujuvasti ja nousee kontalleen huojumaan. Ainoa ongelman on se että heräilee yöllä 2-4 kertaa syömään tai pitämään rintaa tuttina. En raaski pitää mitään huudatusunikoulua. Olen yrittänyt vähitellen totuttaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Yöllä se ei kuitenkaan toimi, tassuttelu ei riitä, haluaa tissin suuhun. Rasittavaa...

Ensimmäinen hammaskin on tullut, tuntuu aika ""kivalta"" kun se pieni naskali puraisee nänniä.

Kiitos PIIA onnitteluista! Ja onnea Peetulle! On se vaan hurjaa, että meillä kaikilla oli laskettu aika suunnilleen parin viikon sisään ja Alissalla ja Peetulla on 1kk ikäeroa.

Mä olen siis täällä linjoilla taas, muutto on takana ja uusi ADSL saatiin juuri toimimaan. Olipahan homma tuo muutto, vieläkään ei ole kaikki tavarat paikoillaan...

Vauva-asiaa, meidän neiti päätti sitten jättää ryömimisen väliin ja alkoi suoraan konttaamaan sunnuntaina! Vähän horjuvaahan se meno vielä on, mutta konttaa useamman metrin kerralla. Niin ja olen tässä ihmetellyt, että miten syöminen menee aika usein itkuksi. Syy selvisi tänään, Ylhäällä pilkottaa kolmas hammas! Toivottavasti ei ala purra mua kovin pahasti... ;)

Alan lueskelemaan teidän vanhempia juttuja, kommentteja sitten ehkä myöhemmin!

Nopea viesti !
Hengissä ollaan.

Hampaita on nyt virallisesti kuusikappaletta ja kaupan mössöt maistuu hyvälle äidin ei! Siis neidille ;=)
Palailen kun päästään taas päiväjärjestykseen, eli vieraat ulos ja mies töihin...

Hih, onnea sankareille ja hammaskeijuille, kuusi hammasta on kyllä jo aika huippu! Meillä on kaksi tai mulla aika monta ja hällä kaksi.

Konttausta ei täällä osata vieläkään mutta möngitään ja sillä tyylillä edetään taaksepäin :-) Hieman ehkä päästään eteenpäin-sivulle mutta ei tuota vielä ryömimiseksi voi sanoa.

Pampersilta tuli mainoskirje ja UNEsta puhuttiin paljon. Mukana oli sellainen pieni unikirja ja oli kyllä aika mielenkiintoinen luettava. Juuri tuollaista yöheräilyä ja tissille tahtomista yms, kuinka vauva ei osaa nukahtaa uudestaan jos äippä tai iskä menee katsomaan. Eli pitäisi odottaa rauhassa josko jatkaa uniaan tai alkaa huutamaan. Mä tein viime yönä niin että kävin suoristamassa Puppen ku oli poikittain mutten nostanut tissille, vajaa tunnin jaksoi vielä odottaa ennenkuin nälkäitku (tai mikä lie mutta itku kuitenkin) alkoi. Kun vain olisi yöllä järjissään että osaisi toimia oikein, on vain aina niin taju pois että nostaa vauvan viereen ja ihmettelee kun hän maistaa tissiä ja jatkaa uniaan...

Mailissamme oli kivoja kuvia, laitoin Puppestakin tulemaan muutaman. Joo ja piti sanoa että luulin aina et lapset alkaa inhoamaan TILLILIHAA vasta koulussa.. no eilen ja tänään syötiin semperin peruna-lihasosetta josson tilliä. Eilen meni ihan suht ok alas, tänäänkin melkein koko annos mut yhtäkkiä tökkäs, oksensi... odotti hieman ja oksensi loputkin ulos. Nam. Siis ei nam.

Muuten meille ei mitään... ai joo, käytiin tänään saunassa (miedossa sellaisessa) ja suihkussa (se oli hauskaa kun suihku oli siellä ylhäällä ja sieltä tuli vettä paljon Puppen päälle ja MIES HOITELI PESUN JÄLKEISEN PUPPEN YÖPUKUUN! Ha! Mulle jäi tietty iltatissi... oli kiva jäädä yksinään saunaan loikoilemaan, naminam.

Joo, on taas melkein keskiyö, jos menis tuonne makkarin puolelle ja oikaisisi itsensä petihin. Kiitos ja kumarrus, öitä :-)

Ei mut pakollinen kakkajuttu! Sunnuntaina ja maanantaina hällä oli todella pitkästä aikaa (juhannuksena viimeksi) ripulia! Kunnon töräytykset päästeli, ei olis vaippa kauaa sitä pitänyt. No, sen jälkeen ei ole kakkannutkaan eli siis maanantain.. Liha varmastikin tekee sen niin ja luumua olen puurosta vähentänyt (kun jossain sanottiin et maha voi siihen tottua ja minähän uskon). Pitänee lisätä luumua ja antaa huomenna vaikka persikkaa välipalaksi, sillä tais nuo ripulikakkatkin tulla. Tai ehkä toi ei siis ripulia ollut kun kerran ts. kahdesti eri päivinä vain löysät teki.. eiks ripuli ole sellainen vähän tiheämmin tyhjenevä nestemäinen kakka.. anyway... mie meen taas :-P

Moi!

Ollut aika hiljaista täällä palstalla, mukava, että nyt oli vähän tullut juttua!
Taitaa porukka tosiaan olla ”lomilla”.

OLIVIALLE perheineen onnea uuteen kotiin! Saas nähdä pääseekö GINAkin muuttamaan isompaan.. Itse ajattelin tuossa syksyllä, kun ilmat huononee, aloitella lastenhuoneen sisustamisprojektin. Vähän olen jo suunnitellutkin.. meinasin ihan itse saada esim. uudet tapetit seiniin. Sen verran useita kertoja on tullut hommaa katsottua, että eiköhän se suju multakin.. Tällä hetkellä huone on työhuoneena, joten aika paljon saa tehdä muutosta. Tuskinpa kuitenkaan laitan Pepsua vielä ihan heti omaan huoneeseen nukkumaan, vaikka saakin oman huoneensa. Mutta kohtahan tuo alkaa olla jo iso tyttö ja lelujakin on kertynyt jo niin hurjat pinot, että onhan niille hyvä olla omat tilat. Nyt ne on keittiössä tai olohuoneessa.

Hampaista kun kirjoittelitte, niin Pepsulla ei tosiaan ole vielä ainoatakaan hammasta. Mahtaakohan olla ainoa hampaaton? No, ihan hyvä ettei ole niitä kiukkuja tarvinnut vielä kuunnella, mutta onhan ne sitten tosin vielä edessäpäin.

Välillä tosiaan tuntuu, että on ihan eri-ikäisiä nämä meidän piiperot. Tuntuu niin hassulta MAMA, kun kirjoitit, että PUPPE ei oikein tykännyt tillilihasta.. on niin vaikea kuvitella, että joku meidän Pepsun ikätoveri syö jo tillilihaa. Meinaan tuo meidän tyllerö ei tunnu kovasti noista kiinteistä perustavan. Maksimissaan on mennyt päivässä tähän mennessä yhteensä ehkä noin 1/3 osa purkillista (vrt. kaupan pikkupurkit) pöperöä. Kesäkurpitsaa suostui syömään joitakin teelusikallisia. Eipä kuitenkaan hätää, kun maitoa edelleen piisaa. Saa nähdä, että kuinka kauan jaksaa kasvaa maidolla, jos ruokahalu kiinteitä ajatellen ei parane. Ajattelin, että nyt en enää laajenna tuota makumäärää vaan yritän tarjota pelkästään noita jo maisteltuja Pepsun ”suosikkeja” :) Kesäkurpitsa, maissi ja päärynä. Vähän tuntuu joutavalta lämmitellä ruokaa pari teelusikallista jne. mutta jatketaan kuitenkin harjoituksia.

OLIVIALLE piti vielä sanoa, että ALISSALLA on tosi veikeät silmät noissa hymykuvissa. Silmät menee sellaiseen ”nauravaan” asentoon.. ihanat! :)

UNISTA sen verran, että ollaan nyt jonkin aikaa menty yö yhdellä imetyksellä. Ei Pepsu varsinaisesti vaadi yöllä tissiä, mutta olen tähän mennessä tarjonnut 2x yössä, ajatellut, että täytyyhän sen saada syödä kun kerran saa vain tissimaitoa. No, nyt kuitenkin kokeilin, että jos vaan tyrkkään tuttia.. näyttää sekin kelpaavan. En tiedä pärjäisikö aamuun asti, mutta olen nyt sitten vielä aamuyöllä syöttänyt jossain 4 jälkeen. Tänään vasta 5.30. Ihan hyvin siis mielestäni. Etenkin kun tähän ei kyllä nuo kiinteät tosiaankaan ole vaikuttaneet. Päivällä ollaan nyt jo useampia viikkoja nukuttu ainoastaan kolmet päikkärit.. kauheen paljon vaihtelee, minkä pituisia päikkärit on. Nyt ihan viimeaikoina tuntuu nukkuvan kaikkia unia sellaisen 1-1,5h. Aamulla on nyt heräilty seiskan pintaan ja illalla nukkumaan mennään 21.00.

Taitaa olla siivouspäivä.. alanpa siis hommiin, kun tyttö nukkuu päikkäreitään (Taidanpa muuten aina kirjoitella näihin samoihin aikoihin. Arvaa jo, että kuka kirjoittaa, kun katsoo, että tähän aikaan on viesti tullut.. MAMA yleensä muuten myös arvaan, että myöhään illalla kirjoittava olet varmaankin ollut sinä(niin siis ennen kun avaan ketjun ja näen vain kellonajan). Tosin DEZIkin kirjoittelee joskus myöhään..)

Pikaraportti!

Kävin ostamassa tunnelmankohottajat! Joku minussa on tökkinyt minua pitkään, siis tuon öklölöllön mahan lisäksi. Joku on tuntunut olevan linkallaan ja lömpsöllään eikä niinkuin ennen... OSTIN UUUUUDET IMETYSLIIVIT! Ha! Kaarituelliset! HA! Kummasti kohosi rinnus eikä tarvi edes röyhistellä. Normisti oon aina käyttänyt kaarituellisia liivejä mut raskaana ollessa kaarituet alkoi painamaan kun pallea turposi heti oitis. Niinpä olen tollaisia lötkyjä kaarettomia käyttänyt ties kuinka kauan ja vasta nyt hoksasin jotta nehän on löpsynyt ja tissukaiset roikkuu ties missä ja ostin uudet ja nam, onpas ryhdikäs olo.

PUPPE NAURAA! On oppinut meinaan nauraa käkättämään ja tekeekin sitä ihan koko ajan. En muista aiemmin pitäneen nauraen tällaista meteliä joten ehkä tämä nyt on sitä itseään. Ikävä vain että naurunsa on nimenomaan käkätystä joka satunnaisesti kääntyy kitinäksi/itkuksi eli nauraessaankaan en voi olla varma onko hän onnellinen. Mut aika ihanan kuulosta kuitenkin kuten Tammimammakin aikoinaan sanoi. Mites muut - paitti Teppo - joko kaikki nauraa niinku ääneen oikein?

Muuta ei ny ehdi, mies tossa touhuaa, on taas lähdössä viikonlopuksi reissuun. Ja ajattelin silittää kun kauhia pino Puppen vaatteita harsoja odottaa. Mut pyrkin palajaman taas oitis ja pian :-)

Aah tätä langattoman lähiverkon autuutta, nyt voin keskustella teidän kanssa vaikka parvekkeella istuskellen... Ihania uusia juttuja meidän uudessa kodissa!

SUSKI, nuo Alissan silmät on todellakin aika jänskät, hän on perinyt mun anopiltani hieman vinot silmät, jotka menee tosi sirrilleen, kun hän hymyilee tai nauraa. Vaunuissakin huomaa silmistä, että milloin tyttö hymyilee, vaikka tutti olisikin suussa...

MAMA, Alissa on nauranut aika kauan ääneen, useamman kuukauden. Nyt hänen mielipuuhaansa on näyttää kieltä ja sanoa NÄI-NÄI-NÄI-NÄI. Jokos muuten muistin mainita, että neidille tuli neljäskin hammas! Tänä aamuna ajattelin katsoa, että miltäs se kolmas hammas näyttää ja yllätyksekseni huomasin, että siellähän nököttää jo neljäskin!

Tyttö konttaa ihan uskomattomia matkoja, kun näkee jotain tarpeeksi kiinnostavaa. Sitten taas välillä heittäytyy, että ei osaa liikkua ollenkaan. Usein tuo tapahtuu, kun hän näkee isin, koska silloin on päästävä heti syliin... :)

Me lähdetään muuten lauantaina mummolaan junalla pikkuneidin kanssa kahdestaan, saas nähdä, miten 4,5 tunnin junamatka onnistuu...

MAMA, mäkin ostin tuossa vähän aikaa sitten Triumphin pitsiset kaarituelliset imetysliivit ja voi että ne näyttävät nätiltä mun muiden kulahtaneiden ja kellastuneiden liivien rinnalla! Mutta eivätpä ole yhtä mukavat päällä, tuet painaa ja pitsit kutittaa... Olenkohan ikuisiksi ajoiksi tuomittu maksamakkaran värisiin löpsyihin... ;D

Mepäs ostettiin tänään asunto! Tai siis tehtiin kirjallinen tarjous, joka hyväksyttiin... No mut ens viikolla päästään jo maalailemaan laittelemaan ja toivottavasti tämä vanhakin menee nopeasti kaupaksi. Muutetaan siis vaan pihan toiselle puolelle samaan yhtiöön. Eli Teppo pääsee tosi tosi lähelle päiväkotiin tien toiselle puolelle sit ens vuonna. Kivakiva. Luulen et nukkuukin kohta jo paremmin omassa huoneessaan. Nytkin nukkuu alkuyöt rauhallisesti, mutta kun me miehen kanssa mennään nukkumaan ja jutellaan ja sänkykin narisee ;) niin alkaa Teppokin pyörimään ja ähisemään unissaan.

SUSKI: niinhän ne väittää et yli puolivuotias ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Meilläkin kävi niin, et aika nopeeseen tahtiin Teppo pidensi yhtäkkiä syömävälejä yöllä ja yhtäkkiä olikin toinen yösyöttö pudonnut pois, ja nyt hän syö vasta klo 7 aamulla. Sit onkin jo tosi kiire, ei siinä puuroja keitellä vaan maitopulloa, kiitos, ja sassiin! Hampaita ei oo hälläkään. Ikenessä tosin edelleen pieni reikä.

Käytiin sukulaisissa synttärikahveilla ja Teppohan vierasti siis ihan tosissaan. Kattelee kyllä vieraita uteliaasti mutta heti kun täti otti syliin tuli iiiiso protesti-itku, joka lakkasi sitten heti kun tulin takaisin (kävin pari minuuttia pihalla). Tavallaan ihanaa olla vauvalle se tärkein tuki ja turva, mutta taitaa mennä meidän leffa-ravintola-iltasuunnitelmat uusiksi. Ei tuommosta raukkaa voi mummollekaan jättää, kun ei oo mummoo nähnyt muutamaaan viikkoon.

Mitä? Sinkkuelämää alkaa ja mä olen vielä hereillä ja jääkaapissa on pizzaa.... Se on moro! =)

Ostikko Olivia samanlaiset kuin minäkin - pitsiset mamabel liivit ja triumphilta juu! Pitsit kutittaa, kaarien en ihan vielä ole huomannut painavan. Sika kalliit.. tai siis.. .no ko ostin Puppelle myssyn ja se makso 9,5e ni se oli muka ""kallis"" ja yhtäkkiä hokasin ne liivit, hintaa en edes katsonut kun kokokin löytyi (siis 85E - E!) ja tuo olikin sopiva ja ainoa eikä DD:tä ollut niin ostin ja hinta oli 34,90e... Ok, mä olen tottunut ostaan suht hintavia liivejä kun mullon siis kuten sanottu nämä löpsyt, leveät suht isot pussit niin tuollaiset edullisemmat liivit yleensä alkaa hankaamaan ja kaarituet sinkoilee yms. Mut silti tuntui vähän pahalta ostaa näinkin kalliit liivit imetyksen aikana kun enhän mä tiedä kauanko vielä imetän ja kuinka kauan rinnat pysyy täyteläisenä :-\ Aivan sama, nostaa samalla itsetuntoa kun nostaa myös rintoja. Mullon kahdet triumphin kaarettomat imetysliivit (ja yhdet liivikaupasta ostetut, 50e, ei kertaakaan ole mahtunut päälle :-\ ja niitä kun pesee tuhannetta kertaa eikä väri muutu miksikään niin vähänhän se latistaa... sekä tunnelmaa että rintaa hihii.

Yksi kysymys PÄIVÄKIRJASTA... Välillä täällä joku aina sanoo ""ai eihän tämä ollutkaan päiväkirja"" kun on ""horissut"" omiaan.. niin kysyn vaan ETTÄ MITEN NIIN EI OLE PÄIVÄKIRJA?? Mua kiinnostaa teidän elämästä KAIKKI, siis tahdon jutella teidän kanssa muustakin kuin vauvasta, tahdon ""tuntea"" teidät sekä äitinä, tyttärenä, tyttöystävänä, vaimona, kihlattuna, tulevana kotiäitinä kuin myös ura-putkeen suuntautuvana, naisena ja ennenkaikkea IHMISENÄ! Tuohon ei pysty jos ihan puhdasta vauva-asiaa jaappaa.. eihän? Siis ihan vain mun mieliksi, kirjoittakaa ihan vappaasti mitä mieleen juolahtaa, täällä on ainakin yksi joka lukee KAIKKI päiväkirjan sivut :-))

NAURAMISESTA... pitää vähän paikata, ei Puppe ihan sentään vain itkenyt ole tätä puolta vuotta.. eli on hän jonkin verran kikatellut tai naurahdellut tai ""hiii"" tyyppisesti kiljahdellut iloa osoittaessaan, tai iskän kutittaessa parransängellään tai kun mama menee hakemaan päiväunilta. Mut tätä käkätysjuttua on hän nyt harjoitellut jonkin aikaa... mä en edes heti hoksannut et siis hänhän nauraa.. enkä itseasiassa huomannut naurun ""puuttumista"" ennenkuin Gina sanoi ettei Teppo naura vielä.

GINALLE AIVAN MILJOONA ONNEA UUDESTA ASUNNNOSTA JA SAMOIN TIETENKIN OLIVIALLE! Mie olen niin kade kade kade!!! Meillon neliöitä vaikka kuinka ja siltikään en saa pojalle omaa huonetta... Kun yläkerrassa olisi niinkuin tila mut eihän noiden portaiden kanssa vielä pärjää. Puppe ei vielä kävele portaita, doh, eikä häntä kukaan sinne jaksa montaa kertaa päivässä kantaakaan, yläkertaan meinaan. On hän sen verran painava poika. Jos olisi oma huone ei kuulisi kaikkia pikkutouhuja yöllä vaan vasta oikean ""hälytyksen"".

Samaan liittyy yösyöntien poistaminen - nyt olis aika kriittinen aika, 6kk, jolloin yösyönnistä vieroittaminen tulisi - kirjoista lukee hän - tehdä, olisi helpointa. Myöhemmin se voi olla tosi-kamalan-hirveän vaikeata. Mut... hitsi... kun osaisi rauhoittaa vauvansa ilman tissiäkin kun on tottunut tissillä nukuttamaan takaisin uneen. Mut yritetään juu... ties vaikka mummi tulisi pitämään unikoulua. Hei muuten, mistä mihin on vauvan yö? Siitä kun hän nukahtaa yöunille (eli meillä 21) siihen kun hän ensimmäistä kertaa haluaisi jäädä hereille (07, tainnutan tissillä takaisin uneen ja herää noin 9n aikaan)? Eli siis kymmenen tuntiako pitäisi raukan pärjätä ilman ruokaa? Ehkä iltapuuro tai vastaava pöperö auttaisi asiaan.. harkintaan. Viime yö meni näin: syönti 21 ja yöunille. Syönnit 00, 04jotain ja 08jotain... kai tuossa turhaakin on. Voi kökkö...

VIERASTAMINEN on meillä huipussaan, tästä jos pahenee niin vierastaa jo isäänsäkin. Tottuu kyllä sitten suht pian sellaisiin ihmisiin joita on aiemmin nähnyt paljonkin mut alussa pitää huutaa hirveästi ja etsiä äippäänsä. Ja - ikävä kyllä - lapsia vierastaa todella paljon. Mun syy... kun ei olla pahemmin lapsosia nähty kun ollaan vaan masennuksessa kotona kontattu. Tähän pitäisi yrittää saada muutosta mutkun mullei tosiaankaan ole montaa lapsellista ystävää niin mistä - MLL-kerhoko? - niitä yhtäkkiä keksii. Poikaparka.

Olenko mä kertonut Puppen ""HUULIHARPULLA SOITTAMISESTA""? Todella hienon kuuloista ja näköistä kun hän käsiään ja sormiaan vatkaa suunsa edessä ja soittelee menemään, ihan melkein voisi sanoa sävelen olevan hallussa. Saattaa joskus soittaa munkin sormilla, vetää lähemmäs ja työntää kauemmas ja bou bou bouw bouw kuuluu vaan. Jännä..

ÄITIYDEN SIETÄMÄTÖN KEVEYS - kirja on nyt päätynyt mamalle lainaan, kiitos PIIA, heti alku jo vaikuttaa tosi kivalta tekstiltä. Oon yrittänyt metsästää tota paikallisesta kirjastosta kuukausia ja nyt mummi sen sieltä lainaan sai. Oli meinaan aika pitkään myöhässä joltain toiselta lainaajalta, mummia nauratti jotta siellon samanlainen äippä kuin minäkin, mittään ei ehdi tekemään ja senkin huonosti... :-)

SYÖMISESTÄ kyllä voisin mainita sen verran että tota... ilmeisesti Puppe syö kiinteätä kuitenkin aika vähän ollakseen tuollainen 10,5kg pikkupoika... Aamupuuroa menee 1/2 - 3/4dl (kaura-luumu), yksi purkki hedelmä- tai marjasosetta, yksi purkki lihasosetta ja siinäpä se... Loppu siis tissiä. Onko tuo teitin mielestä vähän? Tarkoitus olis piakkoin lisätä yksi lämmin ruoka mut en tiedä mihin väliin kun aamut on meillä niin lyhyitä että nippanappa ehtii pojan kuivittaa kun tahtoo jo uudestaan nukkumaan ja illat on vähän samanlaisia. Ehkä 19.30 tissin voisi korvata jollain herkkupuurolla tms.. neuvokaa pliis jos ossootte.

Ja pakollinen KAKKAjuttu, ei tarvinnut lisätä luumua eikä syöttää persikkaa (vaikka söi persikkaa kuitenkin välipalaksi). Teki nyrkkikakkan juuri kun olin vaihtanut paipan puolenpäivän aikaan juuri kun oltiin jo alkamassa pukemaan mummille lähtöä varten. Siis vaikka oli kaksi päivää kakkaamatta niin ihan kivasti tuli.

Entäs sitten, nyt oon kyllä tainnut jaapata ihan jees määrän heh hehheee joten, eix se sitten oo menox vaan... ajoissa nukkumaan.

Pikakirjoitus ettei tiputa liian kauas...Joku kyseli hampaista,Ronjalla ei ole vielä yhtään,eikä vielä oikein häämötäkkään.Naurettu meillä on jo ääneen pari kuukautta,välillä enempi,välillä vähempi.Ronjuska syö taas vähän paremmin,tänään esim 1,5 dl puuroa,purkki riisiä ja broileria,purkki päärynää ja 2 dl jogurttia,maitoa 6dl ja velliä 2dl.Meillä neuvola maanantaina,luultavasti 10 kg suattaapi mennä puhki...Jeps mulle tuli tänään kesän viimeiset leiriläiset,pitänee mennä katsomaan onko kaikki hyvin tuolla aitassa,on siellä toki leiriavustaja noitten ipanoitten apuna.Jee,viimenen leiri...!!!

Mjoo...
Meillo aika hilijasta meillä palstalla.. ja näinolle alakaa ikävä kalavaa. Mie oon ykkinäinen, mies lähti taas sinne reissuun ja Puppe nukkuu ja mie oon ykkinäinen.

Soon kylä kumma et aina ku mies o' pois mää laita ittelleni jotain ihime tavotteita mitä kaikkee aio saaha tehtyä. Sitte ku Puppe onki asiasta iha eri mieltä ni mua alakaa hermostuttaa.. miksemmää voi iha vaa olla Puppen kaa ja tehä juttuja jos satu ehtii? Nyttenki o' pesukone pyörimäsä ja pullot likkoomasa ja housuja pitäs kaventaa ja huomiset reput pakata ko mennää mummilaa rattailla ja semmosta nyhyryä.

Oorrait, nuoha o' iha tavallisia kotitöitä mutta voisha noitaki tehä sillo kun mies o' paikala tai no teehämmää mutta silti. Imuroittinki koko huushollin tännää jossaki vaiheesa, nukuttii Puppen kaa päikkärit ja ko olin aatellu et kaks tuntii nukuttas ja ko ei nukuttu ko 1,5h ku hää halus jo ylös ni seki hermostutti. Rattailla käytiin kaupassa ko halusin ostaa hälle Fröbelin palikoiden DVD-n mutta eihä tuolla sekametelikaupassa ollukkaa yhtään deeveedeetä eli huomena pittää kattoo jostaki toisesta kaupasta.

Huonosti syö ruokaa nyt tuo poika, liekö hampaita tekkee? Syöttötuolikin tuntuu iha mälsältä ku hää huitoo noilla kätösillään iha mihi sattuu ja meillon sitten sosseita iha missä sattuu. Kulumakarvoista lähtien. Kauhian noppeesti vässyykin pikkumies, tuntuu ettemmää pysy sen kyytisä ko muka just herättii ni soon jo menosa takas nukkuun.

Ihanahan tuo on, mukelo, mutta sais kyllä tota äänijännettää vähä kiristää, pakkoko sitä on iha koko aja kailottaa, siihe pallaa pinna aika äkkiä. Hyppykiikkuun muistin laittaa hänet tännää ja oli ihanan onnellisen näkönen poika. Siihen mä sitä fröbelinpalikkaa taustamusiikiks haluanki ko kaverilla o' ja sen vauva ainaski tykkää iha sikana. Mullo muutama tyhymä muumi-cd missä ei oo sitten kuvvaa ku dvdssä soittaa eikä mulla oo olkkarissa cd-soitinta enkä kylä ala sinne raahaankaa semmosta. Ni että kuva olis kylä kiva.

Viime yönä Puppe söi perinteisesti klo 00, sitte 05 ja sitte heräs 08.30 eikä tissi heti maistunu... ei kai tuo iha hirvee oo tuo syömätahti? Vaa oisha se ihana nukkuu iha koko yö iliman herräämistä.

Kelit meillo viilentyny ja ommukavaa pukkee pojalle vähä enempi vaatettaki ja niitä ostamiani 70-74cm enneku mennee pieneks. Vähä joutuu ny kylä miettii mitä laittas ko shortsipuvula menty niin pitkän aikaa.

Kute yleesäkki ei mulloo iha yhtää mittää asiaa, kuha jaappaan...

meidän neiti heräsi viime yönä 5 kertaa tissille! unikoulu taitaisi olla tarpeen. Lapsen isä ilmoitti että ""jos pidät unikoulua se täytyy tehdä toisessa huoneessa"".
Minua hirvittää kuunnella vauvan huutoa, en tiedä pystynkö olemaan kovana. Yksi yö kokeilin etten ottanut vauvaa ylös sängystä, vaan pidin kättä selän päällä ja rauhoittelin; neiti huusi puoli tuntia, sitten annoin periksi. Pakko se kai on kuitenkin unikoulu pitää, kun eivät nuo yösyötöt itsekseen vähene. Masentaa.

SIIRI70, eiks sun mies vois hoitaa sitä 'unikoulua'? Ettei maidonhaju houkuttelis vauvaal Vai meinasko, ettei hänen untaan saa häiritä (mun mies sanois just niin)???
Oot kyllä tosi kovilla noin monen yöheräämisen kanssa, voimia sulle. En osaa kuvitella miten ite jaksaisin... Joten hyviä neuvoja en valitettavasti osaa antaa :-(. Toivottavasti joku muu...
Mä varmaan laittaisin PJ:n vaunuihin nukkumaan yöllä ja koittaisin hyssytellä siinä uneen, kun herää... En tiiä. Mutta ei kait sekään auta jos ei tykkää nukahtaa vaunuihin... Meillä onneks tutti kelpaa yöllä herätessä (ei nukkuessa), vaikkei sitä muuten paljon imetäkään (siis Ainun ja Nuk:in luonnonkumitutit, esim. Mam-tutit ei kelpaa ollenkaan). Nyt pari yötä on mennyt tosi hyvin (ei ole tarkoitus kiertää puukkoa haavassa, sori), kun on ollut viileämpää. Perttu on nukkunut pelkkä vaippa päällä unipussissa, ja tuuletusluukku on ollut auki. Käsivarret on tietty viileät, mutta muuten poitsu on ollut ihan lämpöinen. Eikä pääse härväämään niin kauheasti ympäriinsä kun on pussin 'vankina'.

Heissan !
Jokohan päästäisiin välillä hengähtämään vierailta.
Meillä pikkuneiti viihtyy parhaiten mitä enemmän on porukkaa seurattavana.
Hauska lukea että jotkut vauvat jo konttaa. Meillä vielä kieritään ja pyöritään navanympärillä. Jotain järkeä on jo menosuunnallakin kun pitäisi päästä isoveljen kauko-ohjattavien autojen perään. Ystävän pikkukoira oli myös aika ihana seurattava. Meillä kun ei noita lemmikkejä ole allergian takia. Tosin on ihan sama onko se liikkuva elävä tai ei ;=)

Nukuttu on hyvin, mutta SIIRI70, ymmärrän kyllä hyvin fiiliksesi huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Meillä kun tämä nro 1 oli juuri sellainen huononukkuja. Jos yhtään lohduttaa, tosin minua ei kyllä olisi silloin lohduttanut, niin nyt tämä hankala tapaus nukkuu kuin tukki (ollaan jopa porattu hänen parvisängyn alapuolella hänen unien aikaa eikä tiennyt mitään!!!) ja aamulla jopa tosi pitkään. Muistan kyllä että itseäni enemmänkin suututti tälläiset kommenti. Kun on valvonut vuoden putkeen niin ei paljoa lämmitä jos tietää että kyllä se helpottaa parin vuoden päästä :(((((
Eli tsemppiä ja laita mies hoitamaan unikoulu, juuri tuon maidontuoksun takia!

Mitäs muuta täällä olikaan tapahtunut, GINALLE onnea uuden asunnon johdosta!!!!

Neiti on alkanut juttelemaan oikein tosissaan ja nauraa päälle. Eli kertoo ilmeisesti tosi hyviä juttuja! Ei vaan ymmärretä niitä... Hauskin on kun aloittaa tämän vauva-vauva-vauva -jutun. Eli ihan selvästi sanoo että hän on vauva tai ainakin kuulostaa siltä ;=) Joskus kun hänellä on nälkä niin kuuluu että mam-mam-mam.
Nälästä tuli taas mieleen että ruoka maistuu hyvin. Annokset nyt eivät ole suuren suuria mutta suu auki odottaa kovasti innoissaan. Olen delegoinut parhaani mukaan syöttämistä muille. Ei nimittäin kuulu lempihommiini. Isoveli osaa jo syöttää tosi hyvin! Niin ja, 7v, serkku on myös aika taitava jo! Mies syöttää myös aina kun on paikalla. Tietää että äidistäkin on mukava joskus syödä lämminateria. Olen nimittäin pyrkinyt antamaan ruokaa meidän isompien syömäaikaan. En tiedä onko mitä apua kun muut syö samaanaikaan, mutta näkee ainakin että toisetkin syö. Ainut haitta on että jos olen yksin hänen kanssaan niin oma ruoka on aina kylmä... No jos vaikka unohtaisi itse syödä ja saisi näitä kiloja karisemaan ;=) Ei haittaisi mitään!!!!

Sitten se pakollinen kakka-juttu meiltäkin. Eli olimme isovanhemmilla neljä päivää ja neiti ei suostunut tekemään kakkaa siellä lainkaan. Tehtiin kaikki temput mitä keksin, istuminen lämpimässä vannassa, kuumemittari yms. Eikä tullut mitään ! Eikä sielä takapajulassa ole edes apteekkia että olisin saanut mallasuutetta. No, masua piti sitten vähän itkeä, oikeastaan toista kertaa koko aikana. Sitten kun pääsimme kotia niin heti tuli kahdet kakat ihan peräjälkeen. Ja olo helpotti heti! Eroahdistusta on myös ollut, olin talkoissa useamman päivän ja kävin vain rintaa antamassa välillä. Neiti huomasi että äiti juoksee vaikka missä, joten jokakerta kun menin ohi hän vaati (!) saada syödä, vaikka kotona menee monta tuntia ettei tarvitse rintaa. Aika hassu kuinka fiksuja nämä ovat!

Meillä on muuten pihassa sellainen 5kk vanhempi poika ja neitokaisen lempiharrastus on hänen toilailujen seuraaminen. Saatamme istuskella pihalla monta tuntia ja ihmetellä niitä. Neiti istuu hiljaa sylissä ja tuijottaa !

Jaaha olisko tässä nyt tärkeimmä. Palaillaan!

Puhuttiin kerran ysisarjoista eli niistä jotka alkaa 21reikäleipä. Haluaisin olla yksi niistä jotka saavat katsoa ysisarjat alusta asti ja meillon makkarissakin oma tv mut... meitin Puppe on ihan liian kiinnostunu nykyisin telkkarista.

Näin ollen joudun hoitamaan iltasyönnin pimeässä makkarissa enkä pysty katsomaan lemppariohjelmia. Monasti käy niin että pääsen katsomaan 21.15 jotain sarjaa, Selviytyjät tms, mut joudun palaan makkariin 21.50 enkä tiedä kuka tippui, se selviää vasta seuraavalla kerralla...

Selviytyjiä tulikin keväällä katsottua reilusti, tuntui että mulla tuli aina Selviytyjät (niin nopeaa meni viikot sitten kuitenkin). Nyt on Finaalit menossa (tulosruutu just loppuu eli on hoppu) ja SEN KATSON VARMASTI, katsoin eka osan Puppen vieressä ja hän ei saanut unta. Onneks tuli noi uutiset väliin...

Nyt, finaalia katsomaan ja cheeze ballseja nappailemaan..

Hih Amber voitti eli nainen voitti Selviytyjät hah! Kanssakilpailija Rob liene arvannut et Amber voittaa kun kerran kosi.. pysyypähän rahat perheessä. Olis kiva käydä kattoon jostain netistä vieläkö ne on yhessä.

Huomaako että olen yksinäinen ja tylsistynyt ?:-)

Housuista piti puhumani. Taas kävin katselemassa ja kokeilemassa itselleni farkkuja. Katselin ja kokeilin niitäkin farkkuja jotka maksaa 110e - täältä meiltä ei varmaan kalliimpia edes löydy.

EI OLE OLEMASSA MULLE ENÄÄ FARKKUJA!!! Kaikissa on niin kauhean matala vyötärö että tää mun öklöyäkmaha tursuaa ihan väkisin ulos, mitenkään sitä ei saa rullattua housuihin niin että pysyisi sisällä ja voi jestas että mä inhoan tätä!!

Anja Kahrin kirjassa sanotaan (siinä mitä Piia suositteli - oon lukenut nyt) ettei raskauden jälkeen saa pukeutua raskausajan vaatteisiin vaikkei vanhat mahtuisi, tulisi ostaa uudet. Joo, niin vaan täällä lenkkeillään niillä samoilla stnan verkkareilla joilla mentiin laitokselle tammikuun 10.pv!!! Voiko olla ihminen näin yäk!?!

Jos mies, jos nyt taas joskus kotiutuu jostakin joskuskaan, ei ota poikaa huolehtiakseen noin 4krt viikossa vaikka tunnin ajan niin päästelen sen päiviltä. Miehen siis. Haluna olisi alkaa Method Putkiston syvävenytys-juttuja harrastaan. Ostin sellaisen kirjan toivorikkaana helmikuussa... vähän on päässyt pölyttymään... Musta tuntuu ettei mun kannate lähteä mihinkään salille reenaan eikä mitään rankkaa ennenkuin oon saanut itseni venytettyä omaan pituuteeni.

Meinaan kun nyt tällä viikolla ollaan rattailtu yhteensä noin 30km niin oon huomannu kuinka jäykkä mä olen, en saa edes otettua täyttä ""lenkki-askelta"" kun takareidet ja reiden lähentäjät kiristää.. Rattaita lykkään yhä edelleen kuin hyökkäysvaunuja, mistään en osaa rentoutua, siis olen kutistunut ja kiristynyt ja kaikkea ja venyttely olis varmaan se mistä lähteä liikkeelle.

Diettaamaanhan mä en vieläkään halua kun imetän mut rehellisyyden nimissä, olis pitänyt lopettaa imetys jo talvella... niin sekaste mun hormoonit on menny (ja Anjakin on lopettanut! (:-) mutta kun sain päähäni jostakin että tissi olis hyvä niin... tässä on tulos; hermoraunio hikeensä hukkuva mielipuoli maailman ihanimman poikalapsen äippänä. Toivottavasti hälle ei tule traumoja.

Jokatappauksessa... kun nyt mennään asian vierestä niin pahasti niin mäpäs otan ja poistun. On puolen yön aika, tähän aikaan kaikki mielipuoliäipät menee nukkumaan :-)

Ollaan Alissan kanssa täällä P-Karjalassa mummolassa rentoutumassa. Tuo muutto taisi olla niin rankka juttu mulle, että siitä tuli posttraumaattinen stressi... ;) Mieskin jo sanoi, että ihan hyvä, että lähdette jonnekin tuulettumaan pariksi päiväksi, aloin kuulemma olla aika kireä...

GINA, onnea uudesta asunnosta! Se on niin ihanan kamalaa tuo asunnon vaihtaminen.

MAMA, on ne meidän liivit varmaan samanlaiset, en oo muita pitsisiä imetysliivejä missään nähnytkään. Paitsi Kappahlissa, mutta ne oli malliltaan ihan oudot eikä sopineet mulle yhtään. En kyllä ylipäätään tykkää hirveästi noista Triumphinkaan imetysliiveistä, niissä on ne trikoiset osat siinä kupin alla, siis mitkä jää rinnan ympärille, kun kupin avaa ja ne alkaa käytössä löpsöttämään ikävästi. Saisi tuon hintaiset liivit olla vähän parempaa laatua...

Vauva-asiaa, Alissa on nyt tuon konttaamisen joten kuten opittuaan alkanut nousta polviseisontaan siis ihan kaikkea mahdollista vasten. Nyt pitäisi ilmeisesti päästä sitten pystyyn... Hän on aika hassu, kun yhtä taitoa ei ehdi kunnolla opettelemaan kun jo pitää siirtyä seuraavaan! :) Oma hätäinen pieni kultani! Hän on ihan ilmiselvästi perinyt mun kärsivällisyyteni, jota ei ole ollenkaan... ;)

MOI! Meillä on kuusi ja puoli kuukautta vanha poika eli ""Tamminen -05"" olisiko mahdollista liittyä Tammisten postituslistaan? Missä? Kuinka? .....

t. 6kk (pian 7kk) ilman kunnon yöunta

Huomenta, siis meidän huomenia on tähän aikaan...

Kävin katsomassa meidän boxin pitkästä, pitkästä aikaa. Ihania kuvia ja juttuja kanssa! Tosi tomeria tyyppejä siellä on. Jännä kun meidän neiti on vasta kierimisvaheessa ja jotkut menee jo täyttä päätä etiäpäin ;=)
Tosin kyllä meilläkin osataan. Oltiin eilen biitsillä ja vielä kuukausi sitten neiti kesti hyvin alustalla, ihmetteli joko selällään tai mahallaan ja nyt sitten kieri kokoajan pois viltiltä. Sai jo kunnolla multaa kynsienalle, siitä se alkaa. Muutenkin motoriikka on kehittynyt tosi hienosti. Saa esim. puuhamaton soittojutun päälle ihan itse. Aikaa menee mutta kyllä aina lopulta onnistuu pikkusormilla näpräämään sen soimaan. (Siis siinä on sellainen pikkuinen vipu)

Vaatevalikoimasta oli tuskailua. Minä luin jostain mammalehdestä raskaanaollessa että kannattaa ostaa alkuraskaudesta strets-vaatteita (eikös se ollut että epätoivoisille naisille???), ne käyvät sitten kun on synnyttänyt, mutta ei ole ihan vielä palautunut omiin mittoihin. Ja niitä on sitten käytetty koko kesä... Eli olen se epätoivoinen nainen!

Miehellä ja esikoisella on vielä kaksi viikkoa lomaa. Mitenkähän me sitten pärjätään neidin kanssa kun molemmat lähtevät yhtä aikaa töihin ja kouluun???
Tuntuu varmaan aluksi aika oudolle. Esikoinen viihdyttää täällä pihan muitakin pikkuisia. Niin hyvin on perillä mistä nämä pienet tykkää ;=)

Keli on vähän kurja ainakin täällä. Onneksi sentään lupaa parempaa loppuviikoksi.

Pallaillaan taas !

Moi Mari ja Niles!
Tammiksiin pääsee mukaan ihan kirjuuttelemalla tänne elli-palstalle juttuja vauvoistaan, elämästään, touhuistaan yms yleistä, kaikki halukkaat ovat erittäin tervetulleita!! Ihan kiva jos joukkoomme tulisi uusia naamoja!

Tammisten mailiboxi on tarkoitettu vakitammisten vauvakuvien jakamiseen eli niin että pääsemme näkemään toistemme suloisia nuppuja. Maileissa olemme paljastaneet oikeat henkilöllisyytemme ja hieman kertoneet enemmän sellaisia asioita mitä tänne julkipalstalle emme halua kertoa. Tunnusten tulisi pysyä vain meidän tammisten tiedossa, eli ei niin että sitä kerrotaan tutuille ja sukulaisille ""käy katsomassa meidän vauvan kuvia"".. koska silloin siis toistenkin paltalaisten henkilöllisyys selviäisi.

Olemme sopineet ettemme ""ihan suoraan"" anna mailiboxin tunnuksia kaikille kyselijöille vaan vasta sitten kun olemme täällä palstalla tutustuneet heihin... (tätä ei saa ottaa henkilökohtaisesti!) ja kun meistä tuntuu et nyt ollaan jo hyvin tuttuja voimme tunnukset lähettää.

Kukaanhan ei kiellä teitä lähettämästä ""esittelymailia"" osoitteeseen tammikset@elisanet.fi kuvan (siis varsinkin vauvan kuvan =) kera. Tämä varmasti nopeuttaisi pääsyä mailiboxinkin lukijaksi :-)

Meillä siis ei ole (vielä) muuta keskustelukanavaa kuin tämä palsta, maili on pääasiassa kuvia varten. Tervetuloa joukkoomme ja myöhemmin myös kuviamme katselemaan!

Moi!

Tervetuloa joukkoomme kirjoittelemaan Mari ja Niles!! Mukava saada joukkoon uusia ihmisiä. :) MAMAhan jo tärkeät jutut selittikin.

MAMA ihanat on kyllä ripset teidän PUPELLA! Ja kyllä on nuo vauvat niiiiin suloisia nukkuessaan. Siitä tulikin mieleeni, että ei ole tyllerö meinannut pariin päivään nukahtaa ollenkaan vaunuihin. Päiväunet on muutenkin tosi epäsäännöllisiä tällä hetkellä. Aamu-uniltaankin saattaa herätä 30min-2,5h jälkeen. Siinä ei paljon tehdä suunnitelmia. Taitaapa olla joku ”vaihe”, vähän niin kuin kaikki vauva-asiat.

Tänään on tytölle maistunut kiinteät paremmin kuin koskaan aikaisemmin. On syönyt ehkä yhteensä ½ purkkia ruokaa. Saas nähdä jatkuuko suuntaus vai oliko vain poikkeus. Annoin suunnitelmistani poiketen tytölle tänään kukkakaalia ja se tuntui maistuvan. Päärynää meni myös aika paljon. Tissimaitoa menee myös ihan hillittömät määrät, tai ainakin siltä jotenkin tuntuu (Harmi, ettei tisseissä ole mitään virtausmittaria, ois hauska tietää, kuinka paljon maitoa todellisuudessa menee). Nyt on ekaa kertaa vähän sellainen meijeri-olo. En tiedä, mutta jotenkin on sellainen tuntemus, että aletaan olla aika äärirajoilla tässä maidontuotannossa, meinaan tyttö vetää sitä sellaisella imulla, että kaikki ”valmistettu” maito kyllä viedään. Mikä nyt ei esim. suihkussa suihkua ympäri kylppäriä. Hirveesti oon yrittänyt juoda, että olisi riittävästi nestettä kehossa..

Oli ihan hirvee viikonloppu. Oltiin tytön kanssa kahdestaan melkein koko ajan kun mies oli polttareilla(ei omillaan:) ja niiden jälkeen oli olo sitten sen mukainen. Meinas toisen kerran palaa pinna oikein totaalisesti nyt Pepsun vauva-aikana (eka kerta oli, kun silloin reilu 3vko:n ikäisenä itkut alkoi ja tuntui, että Pepsu ei nukkunut juuri lainkaan kahteen vuorokauteen) Nyt tilanteen aiheutti se, että ensinnäkin asunnossa oli n. 27 astetta lämmintä, molemmat hiessä äiti ja tyttö, sit oli kissa hoidossa eikä voinut pitää ovia auki ja tuulettaa. Sitten siihen se fakta, että tuntui taas siltä, että hoidan vaan tyttöä 24h/vrk. Pahimpana se, että Pepsu vaan huusi, kiukkusi, huusi ja kiukkusi. Mikään ei kelvannut, ei lelut, ei syli, ei vaunut, ei pinnis ei siis mikään kaikelle vaan kiukuttiin. Ruuat pitikin seiniä jne. Välillä nukutin väsynyttä tyttöä ehkä tunnin ja sitten siitä herätään puolen tunnin päästä ja taas kiukutaan. Yksityisistä vessakäynneistäkin on luovuttu pitkän aikaa sitten, mutta kun ei mukana olokaan riitä, sitten huudetaan siinä vessanlattialla… Sellainen viikonloppu, onneks on tänään ollut vähän helpompi tyllerö taas..ja onneksi sitten pahan päivän jälkeen tulee ilta ja pääsee yöunille.. silloin kun on oikeastaan ""vapaalla"".. tänäänkään ei tosin meinaa nukahtaa päikkäreilleen.

Meidän öistä pitää vielä sen verran kertoa, ettei tule liian positiivinen kuva, niin enää tosiaan on syöty vaan kerran (yks yö vasta 6 aikohin), mutta muuta ininää on sitten 1-10 kertaa yössä, ehkä yleensä 3-4 kertaa, jolloin pitää antaa tutti. Parantamisen varaa siis olisi, mutta tutin nosto ei niin paljon ainakaan tällä hetkellä mua häiritse. Toki jos muutenkin nukkuu tosi huonosti, niin sitten haittaa..

Luulin, ettei olisi ollut mitään kirjoitettavaa, mutta löytyihän sitä kuitenkin. Kas kun tuntuu, ettei PIIA olisi kirjoittanut aikoihin, vaikka olihan tuolla muistaakseni 30. päivä jotain juttua. Mitä PIIAlle ja PJ:lle kuuluu? Tästä tulikin mieleeni, että taitaa ANSKU olla kesälomalla, kun ei ole aikoihin kuulunut mitään.

:)

Yhteistyössä