+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

VEENA
liikkeistä. Täällä ainaki saattaa yks pv olla sellanen että tuntuu että vauva tulee masusta läpi, potkii ja mönkii koko ajan. Sitten seuraava päivä saattaa olla että vaisuja hipaisuja tulee ihan harvoin. Saattaa olla et vasta illalla peitonalla tuntuu jotain.
Ihan normia se on.. Tottakai varmaan neuvolas saa käydä "liianki" herkästi. Se yleispätevä ohje kai on, et asettuu alalleen ja 10 liikettä tuntiin, eli vaikka 5 puoleen tuntii. Jos heti ei tunne niin kokeilee myöhemmin. Mutta kaikki mönkiminen ja muljuaminenki lasketaan liikkeeksi, ei pelkästää kovat potkut :) Sit monesti jos touhuaa paljon voi jäädä ne pienet liikkeet huomaamatta ja ajattelee ettei ole liikkunu yhtään..

Joten älä huoli :hug: Vaikka tiedän tunteen...minäki välillä paniikissa tökin ja heiluttelen mahaa silloin hiljaisina päivinä. Tota vaihtelua on tosi selkeesti. Ja mitä pitemmälle menee niin tilahan käy niin vähiin ettei liikkeet ole niin kovia :)

Mites muilla sellainen juttu, oletteko tunteneet jo: Vauva tuntuu et alkaa porautua häpyluuhun. Täysin uusi kipu, särähtää pitkin reisiä ja tuntuu että jotain änkää "pimpsasta" läpi. Samalla maha supistuu kovaks ja tuntuu et pissat tulee housuun .. Vaikka on tota supistelua ollu koko ajan niin jotenki erilaista :| Eli olisko tää jo sitä laskeutumista?? MAhan mallista en osaa sanoa mitään.. Samoin tuntuu et valkkaria "lirisee" tosi runsaasti aina kun supistelee :ashamed: Mä en tiedä joko näillä viikoilla se vois jo olla sitä kiinnittymistä? No, ke neuvolassa kai ne kattoo miten se vauva on pyörinyt.

Sateista mutta mukavaa maanantain jatkoa :)!!!
Kauniskuu 35+3

VAUVAN LIIKKEET: Neuvolan ohje on, että asettuu vasemmalle kyljelleen makoilemaan siihen aikaan, kun vauva yleensä on vikkaimmillaan ja tunnin aikana pitäs tuntua vähintään 10 liikettä. Jos ei tunnu niin voi jaloitella hetken ja sama uudelleen. Jos ei sittenkään tunnu niin yhteys ä-poliin. Mä olen vähän hysteerinen noitten liikkeitten kanssa siis kun on vilkas vauva eikä useinkaan tarvi erikseen laskea noita liikkeitä. Muutama viikko sitten oli koko päivän aika vaisu niin soitin illalla ä-polille ja kävin käyrillä ja ultrattiin, että kaikki oli hyvin. Kuulin sit vielä samana iltana, kun oltiin sairaalasta kotiuduttu, että yksi tuttu oli juuri synnyttänyt täysiaikasenkuolleen vauvan. Sekin vielä lisäsi tarkkuutta noitten liikkeitten kanssa vaikka tuo kohtukuolema onkin harvinainen. Sairaalan lääkäri ja kätilö oli ihania silloin, vaikka olikin turha käynti niin sanoivat, että mieluummin menee niinpäin kun, että vitkuttelee ja sattuukin jotain ikävää.
Ei tänkään vauvan liikkeet enää useinkaan kovin teräviä potkuja ole vaan sellaista möyrimistä. Joskus monottaa kyllä kovaakin. :)

Vauva käännettiin sairaalassa perjantaina oikein päin. Kokemus ei ollut niin kamala kuin etukäteen pelkäsin. Edelleen vauveli köllöttää RT:ssä. Liikkeet tuntuu nyt selkeästi ihan eri paikoissa.

Bartsu ja M 35+4

Veena: Meille neuvottiin samalla tavalla tuota liikelaskentaa, mistä bartsu ja kauniskuu puhuivat. Joskus ne vauvat vaan nukkuvat aika sikeästi. :hug: Just eilen olin neuvolan synnytysvalmennuksessa, ja siellä sanottiin, että jos huolestuttaa, niin aina kannattaa mennä neuvolaan tai neuvolan ollessa kiinni äitiyspolille käymään. Ne on siellä sitä varten.

Ihan totta, aika isoja eroja noissa turvakaukaloissa oli törmäystesteissä. Britax ja Maxi-cosi oli ihan samoissa, Britaxissa ainoa miinus oli, että vauva näkee huonosti kaukalosta ulos. :D Hmm, vähän jäin miettimään, että paljonkohan sellainen parikuukautinen vauva haluaa katsella maisemia. :LOL:

kauniskuu: Kuulostaa kyllä siltä, että vauva olisi laskeutunut aika alas, jos tuollaista paineen tunnetta tulee. Mulla tulee niitä sukkapuikkokipuja aina kun ukkeli punkeaa alaspäin. Mulla on vielä maha tosi korkea, kohdunpohja tuntuu ihan kylkiluiden alla, eikä ruokaa mahdu kerralla kovin paljoa mahaan.

ON: Eilen tosiaan oltiin neuvolan synnytysvalmennuksessa. Eipä siellä mitään ihmeellistä uutta tullut. Tuntuu aika hurjalta, että synnytys lähestyy, en ole henkisesti vielä yhtään valmis! Olen jotenkin ajatellut, että marraskuun loppuun on vielä pitkä aika, mutta voihan tämä syntyä jo sitä ennen. Tosin epäilen kyllä vahvasti, että joulukuun alussa täällä vielä valitan... :whistle: :D

Viime yö oli kovin rikkonainen. Hyvää asentoa ei tuntunut löytyvän millään. Oikealla kyljellä alkaa ahdistaa, johtuu ilmeisesti siitä, että istukka on enemmän oikealla puolella, ja se painuu patjaa vasten kun makaa kyljellään. Selällään en tietenkään voi enää nukkua. Tosin viime yönä vähän säikähdin, kun mies herätti ja kysyi, onko kaikki hyvin. Olin kuulemma nukkunut selällään ja hengittänyt tosi pinnallisesti ja nopeasti. :/ Ihme, etten itse herännyt siihen.

Oletteko jo muut miettineet kotiintulovaatteita vauvalle? Meillä on vain yksi vanupuku, mietin, että pitäisikö ostaa kuitenkin oikein kunnon toppapuku, vai pärjäisikö tuolla ja ostaisi vasta sitten hieman isomman toppapuvun?

Äh, mulla on tänään tentti! Ahdistus...

-Pantsu ja pikku-ukko rv 33 *poks*

Kiva kuulla etten olen ainoa joka on ollut liikkeistä huolissaan. Nyt olenkin tarkkaillut niitä vielä tarkemmin. Tuo kymmenen liikkeen sääntö oli hyvä kuulla! Se pelko joka tuli, kun liikkeitä ei saanut kuulumaan, oli ihan kamala. Varmaan hormonitkin vaikuttavat asiaan, kun en yleensä ole niin herkkä. Ensi kerralla aion mennä suoraan äippäpolille jos tulee noin hiljaista. Nyt onneksi pikkuinen on taas temmeltänyt.

Kauniskuu: Jospa se vauva asettuu tosiaan nyt pää alaspäin ja siksi tulee tuollainen tunne. Eikös sitä sanota että ne jotenkin ns. lukitsee itsensä siihen asentoon?

Bartsu: Hyvä että kääntö ei ollut kamalaa. Itse en osaa edelleenkään yhtään sanoa miten päin vauva on.

Pantsu: Toivottavasti meni tentti hyvin. En vielä tiedä millaisissa vaatteissa pikkuinen kotiin tuodaan. Meillä ei ole vielä muita haalareita kuin äitiyspakkauksen, mutta ajattelin että jokin pienempi voisi olla alkuun parempi.

Onko teillä muuten jo nimet tiedossa? Meillä on pojalle nimi keksittynä, mutta tytölle ei. Ja kun ei tiedä kumpaa merkkiä tämä muru on, niin olisi hyvä olla jotain ideoita kummallekin valmiina. Vaikea valinta :)

(.) Odottellaan edelleenkin aikaa seuraavaan ultraan jossa katsotaan onko istukka siirtynyt. Sanoivat silloin että ultra on rv32-34 ja että aika se postitetaan kotiin, mutta ei ole vielä kuulunut. Tietääkö kukaan onko edessä olevasta istukasta muuta haittaa, kuin että synnytys ei onnistu alateitse? Siis kun luin jotain netistä koskien "eteisistukkaa", ja niissä puhuttiin sen repeämisen riskeistä yms. ja aloin sitten miettiä onkohan tämä sama asia.

Veena 28+5

Veena: Kai ne riskit liittyvät juuri siihen alatiesynnytykseen. Siis siihen, että kun kohdunkaula alkaa pehmentyä ja avautua, niin on riski, että eteisistukka repeää. En kyllä ole asiantuntija, joten tää on vaan arvailua. :ashamed: Oliko sulla istukka kokonaan siinä kohdunsuulla? Mulla oli silloin nt-ultrassa osittain, mutta rakenneultraan mennessä se oli jo noussut siitä pois. Toivottavasti sullakin on käynyt niin, kun kohtu on kasvanut.

Tuosta istukan paikasta vielä. Mulla viime ultrassa syyskuun alussa gyne totesi, että istukka on enemmän tuossa kohdun oikealla puolella, siis edessä oikealla. Luultavasti siitä syystä ukkeli viihtyy vasemman kyljen puolella. Peppu tuntuu jo ihan selvästi vasemman kylkiluun alla ja välillä koko selkä painuu vatsanahkaa vasten. :D Sitä aina silloin tällöin hieron ja kutittelen, ja pikku-ukko vastaa potkimalla. Aika hassua.

Nimistä: Pojalle on ollut nimi valmiina jo pitkään, molemmat nimet löytyivät miehen suvusta. Tosin häissä tuli yksi tosi hyvä nimiehdotus, joten saa nähdä vaihtuuko nimi lennossa, kun pikku-ukko on maailmassa. :D Tytölle ei ole nimeä tarvinnut miettiä, se olisikin aikamoinen shokki, jos synnytyksessä paljastuisikin, että tää ukkeliksi kutsumamme vauva onkin tyttö. :LOL:

ON: Täällä myrskyää oikein kunnolla! :eek: Heräsin ennen yhdeksää ja olin ihan varma, että kello oli vasta kuusi, kun ulkona oli niin synkkää ja pimeää.

Eilen taas oli enemmän kipuilua alavatsalla. On hirmu vaikea tietää, että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. En viitsisi turhaan juosta neuvolassa. :ashamed: No, ensi viikolla on taas aika sinne, joten otan asian puheeksi sitten.

Meidän perheessä on vähän huolta, kun mun vaari on aika huonossa kunnossa. :( Se tsemppasi tosi kovasti meidän häihin, mutta nyt on taas tullut kipuja ja ongelmia. Äitikin sanoi, että taitaa olla meidän vaarin viimeinen syksy, saa nähdä jaksaako jouluun saakka. :'( Minä toivon tietysti, että ehtisi tämän ensimmäisen lapsenlapsenlapsensa näkemään.

Tänään pitäisi mennä käymään Hulluilla Päivillä. Kuvastosta en mitään erityistä bongannut, mutta ehkä paikan päältä voisi löytää jotain mukavaa.

-Pantsu ja pikku-ukko 33+1

Pantsu: En tiedä sen tarkemmin missä se istukka on. Kysyin silloin ultrassa asiasta ja hoitaja vastasi vain että se on edessä ja että sen takia pitää ottaa vielä uusi ultra. En sitten edes ymmärtänyt kysyä sen tarkemmin. Eikä hoitaja kyllä maininnut mistään riskeistäkään, mutta netissähän niistä taas asiaa riittää ;)

Ikävä kuulla että teidän vaari on huonossa kunnossa. Toivottavasti jaksaisi vielä sinnitellä pikku-ukon syntymään asti.

Täällä on kanssa kamala myrskykeli, onneksi ei tarvitse mennä ulos.

Hui, hullut päivät. Itse kierrän sellaiset kaukaa :D

nimet Meillä on tytölle jo nimi tiedossa. Oli itseasiassa jo ennen kuin hoidot tärppäs. Kerran huvikseen mietittiin asiaa ja päätettiin alustava nimi. :)

Vielä muutamia päiviä h-hetkeen ja sitten saa olla nättinä ja laitettuna. Jippa jee. =)

Oottekos miettineet yhtään ristiäisiä? Missä pidätte ja montako kummia on mahdollisesti tulossa?

Veena: Me ollaan tulossa viikonloppuna Tampereelle. Nähtäiskö perjantaina? Heh, mä olen kuule ollut ainakin kolmilla Hulluilla Päivillä töissä! Sitä jos mitä voi kutsua hulluudeksi. :LOL: Ei siellä keskellä päivää onneksi ollut kovin paljoa ihmisiä. Siellä oli tarjouksessa Aventin manuaalinen rintapumppu. Sitä jäin vielä miettimään, koska en tiedä kuinka käteviä noi käsikäyttöiset pumput on, jos pitää paljon pumppailla. Mukaan tarttui helistin/purulelu sekä digitaalinen kuumemittari vauvalle, niin ja kissoille tietysti pari leikkihiirtä. :D

millis: Meille ei tule ristiäisiä, mutta ollaan mietitty, jos pyydettäisiin pojalle silti "kummitukset" eli pakanakummit. :) Miehen veljeä ja mun siskoa ollaan ajateltu. Nimijuhlia varmaan vietetään, mutta ajankohta on vielä vähän auki. Se riippuu niin paljon siitä, koska tämä ukkeli haluaa pois masusta. :D Jos päättää tulla ennen laskettua aikaa, niin voitaisiin pitää jo joulukuussa, muussa tapauksessa menee varmaan tammikuulle. Ihan kotona varmaan pidetään.

-Pantsu

Ai niin meitsi jotenkin unohti koko hullut päivät. =) Töissä oli ihan samaa hulluutta koko päivän, vaikka en ookaan stockalla töissä.

Unohdin vastaa tohon ristiäisjuttuun. Meille on tulossa isot ristiäiset. Tapana miehen suvussa. JOten niitä ei kauheasti kotona pidetä. Varmaan kirkossa sitten kastetaan ja pidetään seurakuntasalissa muonitukset. :) Tavoitteena pitää ne tammi-helmikuun vaihteessa. KAtsellaan miten käy. Yhdeksi kummiksi olin ajatellut veljeäni, mutta hän ei kuulu kirkkoon joten joutuu sitten miettii muuta..

Huomenia :wave:

PANTSU eilen oltii neuvolassa lekurilla, se tykkäs et kaikki tuikkaukset, kivut ja säryt alakerrassa kuuluu kuvioon, eikä välttämättä merkkaa mitään synnytyksen lähenemistä. Sano, et vaikka supistelee näinki paljon, painetta alakerrassa ja noita kipuja, niin näyttäs sille ettei baby ole tulossa ennen LA:a. Joten toiv. sullaki kivut on iha asiaan kuuluvia eikä muuta kohdun /kaulan tilannetta :hug: . Muista lepo!!!! Mulla muuten sama ilmiö tossa istukka-asiassa.. Ainahan lapsi suosii jompaa kumpaa puolta mutta uskosin et tosiaan se istukka vaikuttaa, että pylly on vasemmalla aina.

VEENA Mulla oli kans alhaalla istukka mutta nous ylös ajan mittaan. Toiv. sullakin!! Niinku Pantsu sanoikin, hankaluus liittyy lähinnä alatiesynnytykseen. Onneks näitä seurataan ja kun sullakin on riski tiedossa niin voi etukäteen valmistautua. Hyvin kaikki menee!!!

Joo, tosiaan.. Tälläkertaa oli hauska lääkäri jotenki, totesi vaan vähän joka asiasta että "nou hätä, kuuluu asiaan ja on normaalia" , tyynnytti kyllä kaikki huolet :) Se oli sairaalan proffa tälläkertaa, tehtiin samalla se synnytystapa arvio. Pari kandia oli mukana, se oli vähän tylsää ku pariin otteeseen ronkittiin. Kuulema mahtuu syntymään, eli tarpeeks on lantiota ;). No, mut..joudun käymää kontrolliultrassa, koska olin laihtunu edelleen. Nyt siis -500g eka punnituksesta. Lääkäri totesi, että tällä menolla lähden laitokselta siis hyvin alipainoisena. No käyrien mukaan lapsi kasvaa, oma jaksaminen kärsii.. Mies on pahana laihtumisesta ja kantaa mulle kaupasta suklaata... Huoh.

RISTIÄISET pidetään kai pienimuotoiset.. kummeista ei hajuakaan.. Varmaan yks tai kaks pyydetään.. Nimi ei ole koskaan ollu valmiina, ei ole mitään "sukunimiä" suvuissa. Pojalle ehkä keksis helpommin.. No jotain hahmotelmaa ollaan mietitty.

SAIRAALAKAMAT varmaan ihan potkari ja joku paksumpi haalari riittää, autollahan sitä liikkuu kummiski..

HULLUTPÄIVÄT mua ei saa sinne kirveelläkään :D Inhoan vaeltavaa ihmismassaa ja pursuilevia vaatekasoja.. En mä tiedä onko siellä oikeesti mitään ratkasevan halpaa? LEnnot olis ollu hyvään hintaan, mutta kun pitäs tietää matka-ajankohta etukäteen.

PASSI En ees tienny, et nykysin lapselle hommataan oma passi. Ennenhän lapset oli käsittääkseni vanhemman passissa. Ompa hienoa kun ottaa vauvana 5 tai 10 (!!) vuoden passin vauvakuvalla :LOL: Kiva näyttää 5v ikäsenä jotain vauvakuvaa. Jotenki älytöntä. . Ei muuten olis mieleen juolahtanut, mutta "pakollinen" ulkomaan reissu tiedossa alkuvuodesta jolloin baby muutaman kk ikäinen..

Myrskyä pidellessä
Kauniskuu 35+6

Huomenia :wave:

PANTSU eilen oltii neuvolassa lekurilla, se tykkäs et kaikki tuikkaukset, kivut ja säryt alakerrassa kuuluu kuvioon, eikä välttämättä merkkaa mitään synnytyksen lähenemistä. Sano, et vaikka supistelee näinki paljon, painetta alakerrassa ja noita kipuja, niin näyttäs sille ettei baby ole tulossa ennen LA:a. Joten toiv. sullaki kivut on iha asiaan kuuluvia eikä muuta kohdun /kaulan tilannetta :hug: . Muista lepo!!!! Mulla muuten sama ilmiö tossa istukka-asiassa.. Ainahan lapsi suosii jompaa kumpaa puolta mutta uskosin et tosiaan se istukka vaikuttaa, että pylly on vasemmalla aina.

VEENA Mulla oli kans alhaalla istukka mutta nous ylös ajan mittaan. Toiv. sullakin!! Niinku Pantsu sanoikin, hankaluus liittyy lähinnä alatiesynnytykseen. Onneks näitä seurataan ja kun sullakin on riski tiedossa niin voi etukäteen valmistautua. Hyvin kaikki menee!!!

Joo, tosiaan.. Tälläkertaa oli hauska lääkäri jotenki, totesi vaan vähän joka asiasta että "nou hätä, kuuluu asiaan ja on normaalia" , tyynnytti kyllä kaikki huolet :) Se oli sairaalan proffa tälläkertaa, tehtiin samalla se synnytystapa arvio. Pari kandia oli mukana, se oli vähän tylsää ku pariin otteeseen ronkittiin. Kuulema mahtuu syntymään, eli tarpeeks on lantiota ;). No, mut..joudun käymää kontrolliultrassa, koska olin laihtunu edelleen. Nyt siis -500g eka punnituksesta. Lääkäri totesi, että tällä menolla lähden laitokselta siis hyvin alipainoisena. No käyrien mukaan lapsi kasvaa, oma jaksaminen kärsii.. Mies on pahana laihtumisesta ja kantaa mulle kaupasta suklaata... Huoh.

RISTIÄISET pidetään kai pienimuotoiset.. kummeista ei hajuakaan.. Varmaan yks tai kaks pyydetään.. Nimi ei ole koskaan ollu valmiina, ei ole mitään "sukunimiä" suvuissa. Pojalle ehkä keksis helpommin.. No jotain hahmotelmaa ollaan mietitty.

SAIRAALAKAMAT varmaan ihan potkari ja joku paksumpi haalari riittää, autollahan sitä liikkuu kummiski..

HULLUTPÄIVÄT mua ei saa sinne kirveelläkään :D Inhoan vaeltavaa ihmismassaa ja pursuilevia vaatekasoja.. En mä tiedä onko siellä oikeesti mitään ratkasevan halpaa? LEnnot olis ollu hyvään hintaan, mutta kun pitäs tietää matka-ajankohta etukäteen.

PASSI En ees tienny, et nykysin lapselle hommataan oma passi. Ennenhän lapset oli käsittääkseni vanhemman passissa. Ompa hienoa kun ottaa vauvana 5 tai 10 (!!) vuoden passin vauvakuvalla :LOL: Kiva näyttää 5v ikäsenä jotain vauvakuvaa. Jotenki älytöntä. . Ei muuten olis mieleen juolahtanut, mutta "pakollinen" ulkomaan reissu tiedossa alkuvuodesta jolloin baby muutaman kk ikäinen..

Myrskyä pidellessä
Kauniskuu 35+6

Pantsu: Ollaan perjantaina lähdössä sukuloimaan miehen kotiin, niin ei varmaan olla paikkakunnalla. (tosin tämä ei ole vielä ihan satavarmaa, sillä siellä on ollut flunssaa). Jos ollaankin täällä niin otan yhteyttä! Koitan tänään tiedustella mikä meidän suunitelma oikein on. Ois kyllä tosi kiva nähdä masujen kera!!

Millis: Meillä on kummi asia vielä auki. Tai yksi kummi on tiedossa mutta muuten ei ole päätetty mitään, ei edes sitä montako niitä kummeja pitäisi olla. Jotain kahden ja näljän väliltä, mutta montako.?

Kauniskuu: Tuo ronkinta ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.. Varsinkaan kandien tekemänä.. Joo, toivotaan tosiaan että se istukka on sieltä siirtynyt pois ja pääsisin ihan tavallisesti synnyttämään.

Veena 28+6

Kauniskuu: Hauskan kuuloinen lääkäri! :) Kyllä toi vähän rauhoittaa mieltä. Mulla oli kuitenkin viimeksi kaulaa jäljellä vielä 3 cm ja ihan kiinni, joten siinä mielessä ei mitään merkkejä, että ukkeli olisi tulossa piakkoin. Mulla on kandit olleet ihan helläkätisiä miehiä, tietysti vähän taitamattoman tuntuisia, mutta harjoitus tekee mestarin. ;)

Lepäillyt olen. Reipasta kävelyä pyrin välttämään ja menen yliopistollekin joko bussilla tai autolla, vaikka sillä tavalla matka kestää melkein kolme kertaa enemmän kuin kävellen! :kieh: Eilen ei tainnut supistaa kuin pari kertaa illalla, joten aika paljon se vaihtelee päivästä toiseen.

Vauvan passista: Tarvitseeko siinä olla sormenjäljetkin? Voisin kuvitella, että noin pieneltä sormenjäljen ottaminen on vähintäänkin mielenkiintoinen operaatio. :D

Veena: Ok, ilmoittele, kun tiedät. :)

Hulluista päivistä: Kyllä siellä osa tavaroista on oikeasti halvempia, mutta aika tarkkana saa olla. Esim. osa vaatteista on selvästi "kakkoslaatuista", vaikka ovatkin merkkituotteita. :/ Se Aventin rintapumppu oli kympin halvempi kuin netissä. Se digikuumemittari, jonka ostin eilen, on varmaan rikki tai ainakin patterit on mäsänä. |O Se näyttää sekä mulle että miehelle alilämpöä, jotain 34,4 astetta! :kieh: Pitää varmaan palauttaa se...

ON: Eilen sain lisää ikäviä uutisia. Hyvä ystäväni kertoi eronneensa miehestään. Olivat olleet yhdessä melkein yhdeksän vuotta. :( Tuli tosi paha mieli heidän puolestaan, molemmat ovat niin ihania ihmisiä. Mutta sellaista se elämä on...

-Pantsu 33+2

Pantsu: Sain vahvistuksen että lähdetään perjantaina sukuloimaan, eli en ole paikkakunnalla. Hö. :(

Meikäläistä ei kyllä hulluille päiville saisi millään. Ahdistava ajatuskin. Hyvä etten lähde karkuun kun joku tulee keltaisen muovikassin kanssa kohti :D Mutta en ole kyllä muutenkaan kovin shoppailu-orientoitunut tapaus.

(.) Pikkuinen on kohta viikon ajan joka päivä tunkenut jotain osaansa tuonne oikean kylkiluun väliin. Varsinkin kun istun pystyssä (siis esim. tietokoneella) niin sinne tuppaa ilmestymään jotain. Lieneekö sitten jalka vai käsi, mutta jokseenkin on epämiellyttävä tunne :headwall: Jostain syystä vasen kylki ei häntä innosta :saint:

millis: Oikein paljon onnea tuoreelle rouvalle! :flower: :heart: Oliko teillä mukava päivä? Ainakin ilmat suosivat ihanasti!

Veena: Harmi, ettei treffit onnistuneet. Toivottavasti teillä oli mukava sukuloimisreissu! :) Se on kyllä hassua, kun vauvat tuppaavat suosimaan jompaa kumpaa kylkeä. Tuo punkeaminen on varsin ikävää, etenkin nyt, kun peppu alkaa olemaan oikeasti aika ison tuntuinen.

ON: Tänään on pikku-ukkeli ollu tosi aktiivisella päällä ja on myöryämisellään saanut aikaiseksi kaksi oikein mojovaa supistusta! Ei mitään harkkasupistuksia, vaan ihan oikean tuntuisia. Kipu ei ollut tietenkään mitään sietämätöntä, mutta kuitenkin tuntui aika ilkeältä alavatsalla. Lisäksi supistukset kestivät jotain parikymmentä sekuntia-puoli minuuttia, eivätkä menneet asentoa vaihtamalla ohi. Makuulla ei pystynyt olemaan, seisominen ja kävely olivat parasta. Hengittämiseenkin sai keskittyä.

Muuten ei kyllä ole supistellut ja olo on ollut hyvä. Kävin tänään kirpputorilla, jossa oli pari kestovaippamyyjää esittelemässä. Ostin yhden sisätäyttövaipan sekä imuja sinne sisälle. Vielä pitäisi yrittää hamstrata noita vaippoja. Harsoja olen muutaman kerran jo pyörittänyt koneessa, ja kaikki vaipatkin kahdesti, että saa vähän imua niihin.

-Pantsu ja pikku-ukko 33+5

Oli mukava päivä. :) Olin kyllä niin kuollut koko päivän jälkeen. Mentiin itseasiassa molemmat heti nukkuu, kun päästiin hotelliin. :LOL: Vauva oli koko päivän mahassa rauhallinen, mutta hääyönä päätti sitten alkaa ilmoittella itsestään kunnolla. Siihen menni mun kunnon yöunet.
Jo kirkkoon mennessä tunsin, että tänään tullaan sitten itkemään ja niinhän siinä kävi. Meitsillä valui kyyneleet kun pappi puheli kauniisti ja kun lähdettiin kirkosta pois. Oli se vaan niin herkkä hetki...ja raskaus varmasti lisäsi vielä itkun tulemisen herkkyyttä.

pantsu Onko sulla ollut jo sairaalaan tutustuminen?

Mulle tuli äippäpakkauspäätös viime viikolla ja samaan syssyyn äippärahapäätös.

millis ja liinu 28+2

Huomenta!
Millis: Paljon onnea rouviintumisesta :flower: Hienoa että kaikki meni hyvin. Kuulostaa ihanalta tuo teidän seremonia :)

Pantsu: Harmi tosiaan :( Meillä meni viikonloppu sukuloidessa ja vasta sunnuntaina palattiin kotimaisemiin. Toivottavasti nuo supparit on rauhottuvat vielä, ettei pikku-ukko ota varaslähtöä. Mulla ei ole ollut vielä yhtään, siis harkkasuppareitakaan. Tai sitten en vain tiedä millaisia ne on :ashamed: Meille on muuten kanssa tulossa pääasiassa noita taskuvaippoja ja vaikuttavat aika käteviltä.

Onko kellään käsitystä paljonko minkäkin kokoisia vaippoja kannattaisi hommata? Ne pienemmät (s), eivät kai mene yhtä kauaa kuin isommat koot.

Meillä ei muuten ole tuota sairaalaan tutustumista ollenkaan. Pohdin että pitäisikö käydä vaan itsekseen katsomassa mistä ovesta ja mihin pitää mennä, ettei sitten siinä itse tilanteessa tarvitse alkaa arpomaan.

Veena 29+3

millis: Minäkin meinasin moneen otteeseen itkeä kirkossa, mutta sain hillittyä itseni. Juhlassa kyllä itkin sitten senkin edestä puheiden aikana. :D

Mä ainakin olen paljon herkempi kuin normaalisti. Synnytysvalmennuksessakin itkin sen videon aikana (tosin en onneksi ollut ainoa ;) ), ja kyyneleet saattaa tulla silmiin ihan vaan kauniin laulun kuuntelemisesta tai luontodokkarin katselemisesta. :ashamed:

Veena: Se on jännä, miten toisilla supistelee jo raskauden puolivälistä saakka ja toisilla ekat supistukset tulee vasta, kun synnytys käynnistyy. :) En usko, että nämä tästä lisääntyvät, kun muuten olo on ollut ihan hyvä. Täytyy muistaa levätä, vaikka tuntuu, että musta on tulossa ihan sohvaperuna. :ashamed: Välillä vähän ärsyttää, kun mies ei anna tehdä juuri mitään, mutta oikeassahan se on. Käsilaukkua saan kantaa, kaiken muun raskaamman kantamisen hoitaa mies. :D Pitää varmaan nauttia tästä niin kauan kuin tätä kestää. ;)

Täälläkään ei enää pääse tutustumaan synnytysosastoon. TYKS lopetti tutustumiskäynnit vuoden alussa. Synnytysvalmennuksissa on kyllä kiitettävästi kerrottu osastosta ja netissä on virtuaalikierros, johon olen käynyt tutustumassa.

Kestoista: Mäkään en ole ihan varma, kuinka paljon vaippoja pitäisi olla. :ashamed: Kyllähän niitä ainakin aluksi saa olla vaihtamassa aika tiuhaan, joten pieniäkin kokoja kannattaa hankkia reilusti. Kestovaippainfon sivuilla lukee, että täyskestoilulla menee noin seitsemän vaippaa päivässä, tämä siis vähän isommalla vauvalla. Määrään vaikuttaa tietysti sekin, kuinka usein haluaa olla pesemässä pyykkiä. Jos tavoitteena on pestä pyykkiä vain joka toinen päivä, niin vaippoja saa olla enemmän. Mulla taitaa nyt olla tuo seitsemän sisävaippaa + harsot, ja kuoria (4 villavaippahousua + 3 PUL-kuorta) on seitsemän. Kuoria ei varmaan tarvitse hankkia enempää, mutta noita sisävaippoja ja lisäimuja pitää kyllä olla parin päivän tarpeisiin. Jotain kuivaliinaakin pitää hankkia harsojen kanssa käytettäväksi.

ON: Tänään viedään meidän nuorempi kissaneiti steriloitavaksi. Voih, meidän vauva on jo niin iso. Sitten meillä on pieni potilas hoidettavana.

-Pantsu ja pikku-ukko 33+6

Huomenta pinoon!

Uusi viikko, uudet kujeet :)

Heti alkuun suurenmoiset onnittelut Millikselle :flower: Oli varmasti ihana päivä!!!

Vauvan liikkeistä: Huh, luvassa on siis mielenkiintoisia aikoja kun jalkaa ja kättä alkaa punkemaan milloin minnekin :eek: Varsinkin tuo Veenan vaavin mieltymys kylkiluihin kuulosti vähintään jännältä. Täällä pikkuverso liikuskelee ahkerastikin ja ainoa epämukavahko tunne tähän mennessä on, kun joku osa vaavelista painaa satunnaisesti ihan tuonne alas...auts! Toivottavasti Pantsulla ei kauhean useasti noin reippaita suppareita tule liikkeiden seurauksena. On kyllä aktiivinen pikkumies siellä! Ja kovasti toivon, että sun vaari ehtisi nähdä pikkuisen!!!

Vauvatarvikkeista: Sen verran tuli käytyä Hulluilla Päivillä kurkkimassa, että mukaan tarttui Aventin pulloja kaksi pakettia, kun olivat mun mielestä suht edullisia. Vaatteet jätin huoletta muiden innostuneempien pengottavaksi :)
Laitettiin vaunut tilaukseen viime viikolla ja joulukuussa pitäisi olla Saksan maalta paketti perillä. Himpan yli 400 euroa tuli sitten säästettyä tuossa.

Jaahas, jos sitä alkais tekeen töitä.
Mukavaa päivää kaikille!!!

Ensilumen toivossa Riio ja verso 25+2

MILLIS onnea juhlien johdosta!! :flower:

PANTSU tutulle kuulostaa noi sun supparit.. Niitä ollu tosi alusta asti ja useasti päivässä. Nykyisin lähes joka toinen tunti, eikä riipu siitä liikkuuko vai makaako paikallaan. No, neuvolalekurin mukaan ei ennusta mitään synntyksen lähenemistä-- toiv sellaki kaikki menee hyvin!!

LIIKKEET välillä taas sydän sykkyrällä kun lukee että kaikkien babyt liikkuu aktiivisesti.. Musta tuntuu että tää tyyppi on ollu koko ajan suht rauhallinen, vain hetkittäin niitä liikejaksoja päivässä. Näinä päivinä saa oikeesti tökkiä mahaa että tapahtuu edes jotain. Välillä mietin että johtuuko se siitä, että tää paino ei nouse ja että saako baby energiaa :ashamed: En tiedä..tuntuu et pitäskö tätä liikettä olla kokoajan vai riittääkö et edes joskus jotai tuntuu... Huoh.. vaikka ite ajattelin että en hysterisoi asiasta.
Silti joskus ku kattelee vauvan tavaroita tuntuu niin uskomattomalle että saanko mä lapsen oikeesti syliin koskaan :| ikuinen murehtija-pessimisti..

Mukavaa päivää!
Kauniskuu 36+3

Hei! Pitkästä aikaa täällä. Olen kyllä taustaillut ja lueskellut kuulumisianne mutta ei oo jaksanut vastata. Oon ollut aivan liian |O väsynyt. Mutta nyt taas saikulla ja aikaa riittää!

Millis -tuhannesti onnea! Rouvana on hyvä olla :heart:

Riio -meilläkin lähti viime viikolla tilaus pingpong-online.comista. Teutonia spirit s3 tilattiin ja noin pari sataa tuli halvemmaksi. Maksettiin visalla että saadaan alet ja mahdollisesti rahat takaisin luottokunnasta varmemmin. Ois ollut kiva ostaa paikalliselta yrittäjältä mutta kun säästö on jo niin suuri ettei normituloilla ole aina varaa paikallisia yrittäjiä tukea! Toimitusaika oli meillä noin 10 viikkoa. Toivottavasti tulevat ajoissa.

Pantsu; sieki olet siis saikulla? Toivottavasti supistukset menisivät ohi pelkästään kipuilemalla. Paikkojen ei tosiaan tarvisi aueta vielä. Mulla on jo nyt ko. ongelmia. Kestovaippa-asioiden kanssa en ole päässyt puusta pitkälle. Huuto.netistä oon katsellut niitä ruskovillan vaippapikkuhousuja että jos niitä ottais muutamia kotikäyttöön. Mun äiti saa sitten kanssa tehdä niitä villahousuja urakalla kunhan viikot täyttyy. Äitiyspakkauksen saan parin viikon sisään ja sitten vois harsokaupassa käydä lisäostoksilla. Pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja ostaa ensivaipat valmiiksi. Miltä rouvaelämä on alkanut muuten sujumaan?

Kauniskuu - mulla on ihan päinvastaisia ongelmia painon suhteen. Paino nousee ihan huomaamatta ja tuntuu että ainoa tapa estää syöminen on nukkua tai ommella suu kiinni
:$ Odotuksia on niin erilaisia. Oiskohan sulla nyt noiden liikkeiden kanssa että vauvalla on jo niin ahdasta että liikkeet onkin vähentyneet siitä syystä ettei tilaa yksinkertaisesti ole. Mullakin tuntuu liikkeita lähinnä tiettyihin aikoihin päivästä ja useimmiten istuma-asennossa... Ei täälläkään mikään ikiliikkuja mahassa möyri. Mutta kyllä se vauva sulta kaiken tarvitsevan energian saa -vauvahan ottaa kermat päältä ja sulle jää loput, jos jää!'

Veena; mulla ei oo hajuakaan pääseekö täällä tutustumaan synnärille perhevalmennuksessa. Saa nähdä, ensi viikon neuvolassa saan kuulemma kuulla lisää. Päätin jo aiemmin että jos en pääse tutustumaan niin käyn hellun kanssa itse katsomassa minne pitää mennä. Muutettiin tänne vasta kesällä eikä sairaala ole tullut tutuksi, paitsi aikaisempian inssien kautta. Mutta nyt kun sain lähetteen äippäpolille niin pääsenkin vähän kurkkimaan jo huomenna oys:n käytäviä!

Täällä tosiaan parin viikon työssäolo teki tehtävänsä -vatsa kipuilu meni koko ajan pahemmaksi. Loppuviikosta olin jo tosi poikki. Tänään lääkärissä todettiin vähän pehmentynyt ja alle 3cm kohdunsuu :( Tiukkaa lepoa, äippäpolille ultramaan kohdunsuuta ja ainakin loppukuu saikkua. Jos kohdunsuu on todella lähtenyt pehmemään niin voi olla että mun työt oli sitten tässä tälle erää. Oiskin kyllä parempi että jos tilanne on mikä on niin saisin heti saikun mammalomaan asti. Voisin keskittyä lepäämään ja työnantaja saisi jo nyt mun tilalle sijaisen. Olen esimies -tehtävissä eikä parin viikon saikkuja oikein voi kunnolla paikata. Tiedän itsekin kuinka pahan jamaan siellä jäädään. Onneksi mun esimiehet ymmärtää tään eikä minkäänlaista syyllistämistä sairastamista ole ilmassa. Sain just nyt tään viestin kirjoittamisen aikana puhelun Oys:sta ja pääsen sinne ultraa JO HUOMENNA. Tosi nopeasti ne ottaa tutkimuksiin. Hyvä niin, tietysti. Toivottavasti sieltä saadaan pelkästään hyviä uutisia.

Vauvalla kaikki on hyvin. Syke oli hyvä ja liikkeitä tuntuu, välissä paljon ja välissä vähemmän. Kunhan vaan nyt pysyy vielä monia viikkoja vatsassa.

Vointeja kaikille. lupaan pysytellä maisemissa taas paremmin!

perhone Milloinkas sulla on laskettu aika? Toivottavasti kohdunsuu ei lähde liikaa pehmentyyy yms.

Mullakaan ei oo ollut mitään harkkarisuppareita. Neuvolatäti kyllä antoi vinkkejä miltä ne pitäisi tuntuu, mutta en oo tosiaan tuntenut.

kauniskuulla ei oo enää kauaa kun saa oman vauvan syliin...

Täällä on ihan selkeästi erilaisia päiviä liiikkeiden suhteen. Joskus tuntuu, että neiti potkii ja touhuaa koko päivän mahassa. Ja toisinaan sitten selkeästi vähemmän. Mut onneksi on toi doppleri niin voi sitten varmistella, että sydänäänet yms kuuluu.

pantsu Onko teillä enemmänkin kissoja? Mites luulet, että kisut suhtautuu vauvaan?

PERHONE joo, kiitos :hug: ehkäpä tää on ihan normia.. ja siitähän ne neuvolassa "varotti" ettei saa lukee netistä kaikkea ja vertailla raskauksia keskenään.. Ja tottahan se on :)

SAIKUSTA Aamu alkoi "hienosti"... Tuli puhelua kelalta ja työnantajalta.
Oppia ikä kaikki. Kaikille neuvoksi vastaisuuden varalle:
Jäin jo aikaa sitten näitten suppareiden, kipujen ja unettomuuden takia saikulle. Kesälomien aikaan kehottivat neuvolasta työterveyteen lääkärille koska neuvolalekurille ei saanu aikoja. NO, työterv.lekuri oli ymmällään koodien kanssa ja kirjoitti saikkulappuun jotain supistuksista. Päätös tuli jälkeenpäin. Kela eväsi kaikki päivärahat .. syynä se että "supistelu on normaalia eikä estä työtä". Neuvolalekuri taas oli ymmällään, koska ne todella esti mun tapauksessa työnteon ja saikku kirjotettiin siksi ettei tila pahene. Mut paljon ei lämmitä, koska saikkulapusta tää ei ilmennyt.
Tän lisäks työnantaja eväsi palkanmaksun takautuvasti koska se vetosi siihen että KELA (!!!!) oli pitänyt mua työkykyisenä. Siis reippaat 2kk rahatta. Teen valituksen kelaan, lekuri kirjottaa lisä selvityksen. Mutta paljon lohduttaa.. käsittelyajat valituksissa n. 15 kk :eek: !!!
Ja hauskinta on että työnantaja pitää mua nyt "lusmuajana" koska olen ollu KELAN mielestä syyttä sairaslomalla.

ELI rakkaat sisaret. Pitäkää huoli et saikkulappu on kattava. Pelkkä lappu ei "takaa" oikeutta jäädä sairaslomalle.
Parempaa päivää kaikille.
Halauksin rahaton Kauniskuu

Olipas tullut paljon tekstiä päivän aikana! Mukavaa, kun keskustelu käy aktiivisena! :)

Riio: Mä en niitä Aventin pulloja ostanut, kun niissä on bisfenoli A:ta. Ostin kyllä sen rintapumpun, mutta siitä vauva ei ime maitoa, eikä sitä kuumenneta ja siitä ei sen vuoksi liukene tuota kemikaaliakaan niin paljoa äidinmaitoon. Ajattelin hankkia joko lasisia tai bisfenolivapaita tuttipulloja. Phillipsiltä on kuulemma tulossa uusia pulloja, joissa ei ole tuota bisfenoli A:ta.

Kauniskuu: Niinkuin perhone sanoi, raskaudet ja vauvat on yksilöllisiä. Toisilla on aktiivisempia tapauksia, toisilla rauhallisempia. Ole vaan levollisin mielin. Mulle neuvolalääkäri sanoi, että kunhan vauva liikkuu päivän aikana, niin kaikki on hyvin, ei niiden liikkeiden tarvitse olla kovin voimakkaita tai jatkuvia. :hug:

Voi itku tuota päivärahajuttua! :kieh: :eek: Ihan uskomatonta touhua! Ja Kelassahan ne onkin varsinaisia lääketieteen ja raskauksien asiantuntijoita, voi jessus! :headwall: Mullakin meinasi tulla ongelmia Kelan kanssa, kun saan vielä opintotukea tässä kuussa. Onneksi sain selvitettyä nekin jutut, enkä joudu ihan rahattomana olemaan ensi kuun loppuun asti. Meidän kohdalla virkailija toimi niin, että soitti MUN MIEHELLE ja kysyi, miksen ole perunut ensi kuun opintotukea! :eek: Joo-o, eletäänkö me jollain 1800-luvulla, jolloin vaimot olivat miehensä holhouksenalaisia? :kieh:

perhone: Kiva kuulla susta! :) Kurjaa, että olet joutunut jo nyt saikulle supistusten takia! :hug: Eikös sulla ollut vasta vähän yli puolivälin raskaus? Hienoa, että pääset nopeasti sairaalan seurantaan. Mulla ei ole varsinaisesti sairaslomaa, koska opiskelen ja pystyn siksi hyvin säätelemään päivien rankkuutta. Mutta rasituskielto on lääkäriltä, joten siksi olen panostanut lepoon. Eiliset supparit oli siitä jänniä, että ne tuli nimenomaan levossa. En tiedä mitä tuo pikku-ukko meinasi, kun niin kovasti touhusi. :D Rouvaelämä maistuu oikein hyvältä, kiitos kysymästä! :heart:

bartsu: Mä myin jo oman dopplerini. Ajattelin, että ukkeli liikkuu kuitenkin jo niin paljon ja jos tulee huolia, menen äitiyspolille. Akuutilla rahapulalla ei tietenkään ollut mitään tekemistä asian kanssa... :whistle: :LOL: Meillä on kaksi kissaa. Vanhempi ei varmaan ole kamalan kiinnostunut vauvasta, mutta tämä nuorempi on kyllä utelias tapaus. Luultavasti sekin kuitenkin välttää haisevaa ja äänekästä tulokasta, kuin tekee erityisen läheisesti tuttavuutta. ;) Pitää silti muistaa antaa niille paljon huomiota ja hellyyttä, kun vauva on kotiutunut, ettei tule mustasukkaisuutta ja sitä myöten haisevia protesteja. :kieh:

Pikku potilas on ollut kovin hiljainen koko päivän. Nukkunut lähinnä vaan. Mun syli on suosikkipaikka, ja muutenkin kissoista on tullut raskauden edetessä hellyydenkipeämpiä. Ehkä mä tuoksun jotenkin äidilliselle? :D

-Pantsu ja pikku-ukko (huomenna poksuu taas viikot!)

Yhteistyössä