+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

huomenta.

Kävin siellä neuvolalääkärillä ja parin viikon saikkulapun kanssa sieltä kotiuduin. Säihkähdin itsekkin sairausloman pituutta mutta se on kuulemma aika normaali. Alavatsakipuja on edelleen eikä ne halua että se alkaa kunnolla supistelemaan. Harjoitussupistuksia nämä kaiketi on, vaikea sanoa kun ekaa kertaa tällaisia on. Pissatautia ei ole mutta ottivat varmuudeksi muita näytteitä bakteeritulehduksen havaitsemiseksi. Tuloksia saa odottaa perjantaihin asti.

Verenpaineet oli aika korkeat, korkeammalle ei saa enää nousta. Hyvästi salmiakki :( muuten ok. paino oli noussut, ehkä liikaakin. Karkinsyöntiä mun tartee oikeesti rajoittaa. Pakko. Vauvan sykkeet löytyi heti, 150-160. Aiemmin tyyppi on oleillut syvällä ja niitä on saanut etiskellä. Aina saanut vähän jännittää. Ei nyt. Toisaalta ole viikon verran tuntenut jotain vatsassa, joita olen ruvennut epäilemään liikkeiksi ja ne voikin olla liikkeita jos kaveri on tullut tuohon lähemmäs majailemaan. Jännittävää.

Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille.

Tervehdys naapuripinosta! Itse olen lapsettomuushoidoista toukokuussa plussannut ja tässäkin pinossa on monta tuttua nimeä.

kuumetta, sinulle tulin tänne viestin kirjoittamaan. Vanhan vauvakuume-puolen kotipinomme jatkopino on täällä nimellä:
30 ja risat -esikoista odottaessa.
Olisi ihana saada sinut sinne! Ollaan sinua kaipailtu :heart:

Ja saa toki muutkin tulla!! :)
Kaikille hyvää odotusta!

Tirlittan rv 19+5

Minä myös saikulla =) Torstaina oli ultra ja valittelin lääkärille kun iltasin särkee mahaa, tsekkas kohdunsuun tilanteen ultralla ja teki siätutkimuksen. Kaikki kunnossa mutta sanoi että on hyvä jäädä pois töistä viikoksi ja katsoa tilannetta sen jälkee uusiksi. Jos mahaa särkee kun viikon päästä pitäis töihin mennä niin lisää saikkua :eek: Tosiaan noin helposti saikkua määrätään jos mahassa on kipuja odotusaikana.....neuvolan tätille valittelin viime viikon maanataina mahakipuja sanoi vaan että on varmaan ohi meneviä, ei muuta.

Mun tekisi NIIN mieli tätä pakettia..... Mut en tiedä kuinka hyvä se turvakaukalo on...
http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2333

Tiinuli ja perhone: Nyt vaan lepäilette!

kuumetta: Tervetuloa! :wave: Meistä on iso osa siirtynyt keskustelemaan tuonne kerhon puolelle, mutta täälläkin on melko aktiivinen pieni porukka. :)

ON: Viikonloppuna oli polttarit! :D Oli kyllä ihan mielettömän hieno päivä, aivan täydellinen! Pääsin mm. ihanaan jalkahoitoon, söimme hyvin, saunoimme ja välissä oli hauskoja pikku tehtäviä. Illalla menimme lavatansseihin, jotka huipentuivat muinaistulien sytytykseen ja ilotulitukseen.

Eilen sovittelin taas ylleni hääpukua ja sain myös sormuksen koetettavaksi. :heart: Enää ei tarvinnut "jatkomahaa" puvun alle. :D Tosin tilaa kasvulle on vielä, mutta kyllä se maha on vaan kolmessa viikossa kasvanut aika paljon!

-aamuvirkku Pantsu ja pikku-ukko rv 27 *poks*

huomenta.

Neuvolakäynti taas takana.

Sf-mitta oli 17cm
Hemogl. 110 laittoi rautakuurille
Paino ekaa kertaa noussut 389g/vko eli alusta lähtien tullut 3kg.
Sokerirasituskoe on kuun lopulla. Sain kaikki paprut eilen ja laitoin ne menee ensin palkanlaskijalle joka laskee mulle palkan jonka työnantaja maksaa ekat 3kk.

hei,

sain tänään tulokset niistä epäilyistä bakteeritulehduksista -tulehdusta ei ole mutta hiivaa kyllä. Hiiva voi hoitamattomana aiheuttaa vatsakipuja ja supistelua. Että josko nämä mun vaivat selittyis sillä. Toivottavasti loppuis nämä. Ei voi tehdä aivan mitään ettei vatsa reagoi. Nytkin piti lapsuuden kotiin tulla makaamaan ja potemaan kun hellu lähti työreissulle vkonlopuksi. Kiva porukoiden kanssa viettää perjantai-iltaa. Nekin lähtee kohta jo nukkumaan. Sama se sille mutta netti on alakerrassa josta sitä joutuu sitten evakkoon. Ja netti on nyt mun ainoo ystävä :LOL:

Tiinulille -toivottavasti sullakin helpottais vatsakivut. Makaaminenkin on joskus niiiiiiin tylsää.
hauskaa viikonloppua kaikille!

Iltaa pinoon!

Nyt löytyi vihdoin rauhallinen hetki istahtaa koneelle oikein kunnolla :)
Tervetuloa kuumetta turinoimaan odotusajan fiiliksistä&tapahtumista!

Täällä on ollut hyviä ultrakuulumisia ja lupauksia tulokkaan "sortista" =)

Toivottavasti saikkulaiset perhone ja Tiinuli voivat jo paremmin eikä kivut enää vaivaa! Kurjia tuollaiset riesat, HÖH!
Millikselle ja Pantalaimonille stressittömiä häävalmisteluja :flower: Ei ole enää pitkä aika teillä rouviintumiseen =)

( . ) Puoliväli napsahti täyteen eilen, JIPPIIIII!!! Jotenkin niin hitaasti mutta kuitenkin nopeasti tää aika mennyt. Vointi on ollut hyvä koko ajan. Ripeät kävelylenkit on nyt historiaa, kun alkaa alavatsaa alkaa kipristää, mutta voihan sen lenkin tehdä rauhallisempaankin tahtiin.
Loma meni mukavasti. Oltiin mökkeilemässä ja pari muuta pientä reissua tuli tehtyä. Jäi onneksi aikaa ihan vaan ollakin.
Kastemekon helmakin on tullut valmiiksi loman aikana :D Nyt pitäisi väkertää "paitaosa" ja hihat. Kotipuolen kavereista onneksi yksi on tekstiilialan koulut käynyt ja sain häneltä neuvot, kun en kertakaikkiaan tajunnut mitä mun ois pitäny tehdä... :ashamed:
Pantalaimon, onko vaippahousuja jo tullut tehtailtua lisää?? Huomasin, että tuo neulominen oli aika addiktoivaa. Saatoin iltasella juuttua työn ääreen ja ahnehtia, että vielä yksi kuviokierros, vielä yksi... :eek:

Tiistaina on sitten rakenneultra ja vähän jo jänskättää. Toivottavasti kaikki on hyvin edelleen :heart: Miekkonen tulee mukaan tällä kertaa :) kun sai työt järkättyä niin että menee vasta iltapäiväksi.

Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille!!!

Riio 20+1 :heart:

Heippa kaikille piiiitkästä aikaa! :wave:
3vko meni Aasiassa, matkamuistona hankala mahatauti, rankka antibioottikuuri ja loputon hiiva :( Muuten oli ihanaa, suosittelen kaikille!!

Niin suunnattomasti viestejä täällä että pyydän jo heti anteeksi että en osaa kaikkea ja kaikille kommentoida :ashamed:

PANTSULLE onnea häiden valmisteluun! Meil oli kans sillo 3vk sitten juhlat, turhaa murehdin mekon mahtumista, ei tarvinnu tehdä mitää muutoksia :) Otin vaan 1 kokoa norm. isomman, pienennettin rintakehältä ja muuten sopi kuin valettu. Sellanen kapea A-linjainen silkkipuku. Porukka oli ihmeissään, et ootsä muka raskaana ;), ei näkyny ku hieman sivuprofiilissa. Heh. Mut juhlat onnistu hyvin ja olin tosi onnen kukkuloilla. Päivä meni vaan hujahtaen, tuntuu ettei siitä muista mitään!! Shamppanjaa piti maistella ihan muodon vuoksi pikku tilkka :). Eipä tää raskaus häistä nauttimista haitannu, ainoo et tanssiminen jäi vähemmälle ja istua piti hela tiden. Jalat ja masu oli ihan tohjoa päivän lopuksi.
Sormus oli ihana yllätys, mies oli teettäny sen mun tietämättä, eli näin sen vasta alttarilla. Sormus vaan ei meinaa pysyy sormessa, on kutistunu kädet sen verran et kummatki hölähtää kädestä kun on sormet suorana :( No, ehkä turvotusta on jossai vaiheessa luvassa kumminki..
Kivalle kuulosti sun polttarit :heart: Mulla ei niitä ollu, mä en oikeestaan edes halunnu enkä lämpene ajatukselle muutenkaan... Kai se on merkki että mä oon jo vanha :LOL: Miehellä oli sit siitäkin edestä :D

Kohta neuvolaan.. katsotaan mitä täti sanoo tälläkertaa. Pitää sanoo tosta mahataudista ja lääkekuuristakin.. Ja viimeks jo "uhkaili" seurantaultralla kun nainen vain laihtuu lommoposkeksi.. eli siis paino miinuksella vrt. alkuraskauteen (painoindeksi oli normaalin alarajalla alkuraskaudessa) No, en tiedä, en todellakaan pihtaa syömisessä, koko ajan syön jotain, mutta enempää ei kerralla mahdu :ashamed: Maha kyl kasvaa käyrien ylärajalla. Pläh..

Jees.. Äippäpakkaus haettu, Emmaljungiin päädyttiin (pehmee koppa, mahtuu autoon, vauva on nii vähä aikaa siinä kuitenki) ja Maxi Cosin turvakaukalo.. Vihdoin uskalti tehdä jotain hankintoja.. :ashamed: Vauvavakuutus Pohjantähdestä, koska kattaa kaiken, myös maitokorvikkeet, allergiat, terapiat, silmäasiat jne. Se on voimassa heti, vauvasta vanhuuteen ilman lisäselvityksiä. Sen voi muuttaa sitte edullisemmaksi pari vuotiaana , jos ei ole ollu mitään ihmeitä.

Ihanaista päivää kaikille ja mukavaa alkuviikkoa
Kauniskuu 31+3

Heippa kaikille!

Tänään oli rakenneultra ja nassikalla kaikki hyvin :heart: Kovasti viuhtoi menemään eikä suostunut sivuprofiiliin, että oltaisiin saatu kunnon "vauvakuva". Painoa pikkuisella n. 370g ja pää noin mandariinin kokoinen. Sukupuolta ei siis kysytty ja ei sitä kyllä selkeästi nähnytkään (vaikka kuvittelin jotain nähneeni ;) ), joten tammikuussa selviää sitten oikeasti.
Ultran jälkeen miehen piti mennä töihin, joten omin auton ja kävin huvikseni katselemassa vaunuja. Kallista lystiä on vaunujen hankkiminen...

Kauniskuu, onnittelut naimisiinmenon johdosta ja tervetuloa takaisin Aasian lämmöstä :) Ihanalta yllätykseltä kuulosti tuo sormus. Toivottavasti sun vointi korjaantuu pian ja pääset jatkamaan odotusta normaalimeiningillä. Miten neuvolassa meni?

Nyt hipsin yöpuulle X) Hyvät yöt koko jengille!

Riio 20+3

perhone: Toivottavasti hiivalääkitys auttaa! :hug:

Kauniskuu: Ihanaa, että sait yllätyssormuksen! :heart: Tosi kiva, että juhlat sujuivat hyvin ja jaksoit olla virkeänä. :) Ja ihanan kuuloinen reissu teillä oli, vaikka vähän sairastelitkin!

Itse tässä juuri tuskailen istumajärjestyksen kanssa... :kieh: Pientä stressiä ilmassa, mutta ihan vain positiivisella tavalla. Viikonloppuna oltiin kaveripariskunnan häissä, ja jännitys omista häistä tuplaantui. :saint: Puku roikkuu jo vaatehuoneessa ja sormus odottaa lipaston laatikossa. Tasan kaksi viikkoa tyttönimellä, aika hurjaa! :D

Riio: Onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! :heart: Teilläkin sitten jännitys sukupuolesta säilyy syntymään saakka. :) Nyt on kahdet vaippahousut valmiina. Lankaa on kyllä kolmansiakin varten, pitäisi vaan paria kokoa isommat puikot käydä hankkimassa. Nyt on ollut muita kiireitä, joten neulominen on vähän jäänyt. Työn alla on kuitenkin jouluksi pikku-ukolle harmaa liivi. Ajattelin yhdistää niihin punaiset vaippahousut harmailla lahkeilla ja tonttulakin. :xmas: Hurjaa ajatella, että meillä on oma pikkutonttu silloin...

ON: Kävin viime perjantaina "huvin vuoksi" ultrassa. Kaikki oli oikein mainiosti. Pikku-ukolla oli painoa n. 1350g:a, ihan keskikäyrällä mennään. Paino-arvio laskettuna aikana on n. 3,7kg:a, jos kasvu jatkuu tasaisena. Äitiinsä ja isäänsä siis on tulossa. :D Vauva on jo asettunut pää alaspäin ja lääkäri arveli, ettei enää siitä kääntyile. Kovasti ukkeli kyllä potkiikin ylävatsalle, välillä jopa vähän häiritsee, kun maha heiluu ja muljuu. :D

Oma olo on jatkunut hyvänä. Portaissa pitää kulkea hieman rauhallisemmin ja öisin vetää magnesiumista huolimatta suonta. Viikonloppuna kramppasi pahimmillaan sekä säären etuosa että pohje! :kieh: Auh! Pitäisi varmaan alkaa käyttää tukisukkia, jospa se vähän hillitsisi tuota kramppaamista.

Mitäs Veenuskalle kuuluu? :attn:

-Pantsu ja pikku-ukko 29+1

hei taas kaikille!

Riio Mukavia ultrakuulumisia :heart: Miten te maltoitte olla kyselemättä sukupuolesta? Me kysytään kyllä, varmaankin käy tosin niin että emme saa mitään selville. Vai jäi kunnon vauvakuvat ottamatta -meillä np-ultrassakin kaveri oli selin ja nyt ne kuvat on piirongin laatikossa mätänemässä sillä ei niistä valittettavasti vauvaa tunnista. Toivonkin nyt että tällä kertaa saisimme paremmat kuvat, joista voisimme sitten teettää valokuvat kehyksiin. Vaunujen ostaminen on kyllä kallista ja vaihtoehtoja on aivan älyttömästi. Me ollaan jo mallista päätetty, nyt yritetään bongata käytettyjä huuto.netistä ja jos ei mieluisia löydy niin Saksasta sitten tilataan.

Pantalaimon oletkos jo harjoitellut uutta nimeä? Mie totuin nopeasti uuteen sukunimeeni mutta vasta ekaa kertaa kassalla uuden pankkikorttini kanssa tajusin että en ollut edes harjoitellut kirjoittaa uutta nimeäni. Siinä pankissa vetäsin pari koevedosta pankkitädin suttulappuun ennenkuin kirjoitin pankkikortin taakse "oikean" allekirjoitukseni =) ei ollut käynyt mielessäkään. Ootkos mistä muuten saanut ohjeita noihin vaippahousuihin? En itse ole käsityöihminen ja lupasin äidilleni hommata muutaman ohjeen joista saa sitten käsityksen millaisia niiden pitäisi olla. Äitillä on aina joku käsityö kesken ja oli ihan innoissaankin että saa uusia hommia.

Mistä tukisukkia voi muuten ostaa? Tulipas vaan pantsun kirjoituksesta mieleen... Meillä on tänään rakenneultra enkä todellakaan nukkunut hyvin. Olen taas onnistuneesti saanut itseni paniikkiin ja uskomaan että jotain on vialla. En ole koko aamulle onnistunut kuin muutaman kuplinnan tuntumaan vatsalla ja sehän tietysti parantaa tätä jännitystä. Ja kun toisaalta luulen että kaikki on ok. Pääsisi jo sinne. Enää reilu kolme ja puoli tuntia. KÄÄK :headwall: aika ei kulu millään.

Vatsakipuja on edelleen, hiivaan lääkekuuri loppui jo sunnuntaina. Maanantai oli aivan hirveä päivä ja eilinen vähän parempi. Tänään taas vatsaan koskee. Tässä ei ole mitään logiikkaa. Ja usko tilanteen kohenemiseen laskee päivä päivältä. Miten Tiinuli pärjäilee vatsakipujen kanssa?

rakenneultrassa käyty :D terve tyttövauva sieltä löytyi. Painoa oli 380g ja pituutta 20cm. Hyviä kuvia saatiin ja nyt ollaan sitten sukulaisille ilmoiteltu prinsessasta :heart: :heart: :heart: kuinka helpottavaa!!!

perhone: Onnea hyvistä ultranäkymistä ja tyttölupauksesta! :heart: :flower: Me saatiin rakenneultrasta ihan hyvä vartalokuva (ja todiste sukupuolesta :LOL: ) mutta ei silloin eikä viime kerralla saatu kasvoista oikein minkään muotoista hyvää kuvaa.

Olen muutaman kerran yrittänyt kirjoittaa uutta nimeä, mutta on se vaan vaikeaa. :D Pitää varmaan alkaa harjoitella. Villavaippahousujen ohjeita olen löytänyt netistä. Näillä ohjeilla tein ensimmäiset: http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/vauva-villaiset-vaippahousut.html ja näillä ohjeilla toiset: http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html Kestovaippainfon keskustelufoorumille on myös koottu paljon ohjeita. Myös Ekokauppa Ruohonjuuressa myytävien hahtuvavillojen yhteydessä tulee jonkinlainen vaippahousuohje.

Tukisukat ostin Stockalta. Luulen, että kaikista hyvin varustelluista tavarataloista löytyy niitä. Ne on siis lentosukat ja mulla ainakin toimivat ihan hyvin, kunhan vaan muistan käyttää niitä. :ashamed:

-Pantsu

Heip kaikki!
RIO ihan jees meni neuvolassa. Seuraava kerta viel katellaan käyrän kehitystä, sitten mahd. ultra jos alkaa yhtään mitat pienentyä. Muuten kaikki jees, hempatkin ennätyskorkeet 128 mutta sanottii et tod näk johtuu ripulin aiheuttamasta kuivumisesta. No, en tosiaan ainakaa oo huomannu olossa et hempat olis korkeet.. Kuten PANTSUkin sanoi, hyvä et jaksan rappuja nousta ja jalat kramppaa ja puutuu hetkessä. Vauva on kans pää alaspäin, eli ei varmaan käänny enää :heart:

PERHONE Onnea prinsessan johdosta :)!!! Tukisukkia saa tosiaan vaikka stockalta mut apteekit myy myös, sekä lentosukkia että erityisempiä tukisukkia jotka saa eri puristusluokilla ja eri pituisina (Jobst) .

SUKUNIMESTÄ Joo, hassua, nimestä tuli nyt niin lyhyt verrattuna entiseen, eikä ole enää -nen päätettä, et oikeesti piti ihan miettii miten vastaa puh. tai esittelee ittesä :) ei oo kummoiset ongelmat ;)

Huvitti kattoo maailmalla kun porukka ajaa mopoilla siten et koko perhe kasattu kyytiin. Välillä jopa 6 lasta saman mopon päällä. Sylivauva toisessa kainalossa ja ostokset toisessa , tukka liehuten mopolla pyyhällettiin :D Ei oo paljon Brioista tai Maxi Coseista kuultu :) Hauskaa... No, maassa maan tavalla ..

Jees, loppuviikkoja kaikille masukkaille!!

Kauniskuu 31+5

Huomenta kaikille :wave:

On ollut yksinkertaisesti niin älytön kiire töiden ja koulun kanssa etten ole kerennyt pyöriä täällä yhtään :ashamed:

Tervetuloa mukaan Kuumetta :wave: Kiva että pinossa tapahtuu :)

Mitäs kaikkea.. tuota noin.. No, vakuutusasiat tuli hoidettua. Siitä IFin lapsivakuutuksesta tuli tosiaan vähän huijauksen maku kun sen pystyy ottamaan vasta 2kk vauvan syntymän jälkeen. Eli se sulkee pois kaikki siihen mennessä olevat vaivat, kun taas muilla sen pystyi ottamaan tässä vaiheessa.

Niin juu ja muutamat ensimmäiset kestovaipat ostettu koekappaleiksi ja tulevat mummot ovat luvanneet myös alkaa niitä väsäämään.

Perhone ja Tiinuli: Toivottavasti kivut helpottavat. Itselläni on myös ollut kipuja esim. öisin herään joka kerta siihen kun vaihdan kylkeä kun alavatsasta vihloo (eli aika monta herätystä yön aikana). Ja lisäksi kävellessä sattuu. Yritin lähteä taas lenkille niin jo noin 10 min päästä on pakko kääntyä takaisin kotia kohti kun alkoi sattua niin paljon (ja se takaisin tulomatka kestikin paljon kauemmin kun piti tassutella niin hiljakseen ja pysähdellä ). Uidessa ei satu, joten sitä olen nyt lisännyt. Ja ajattelin myös mennä tsekkamaan mammajoogaa, josko se sopisi paremmin.

Niin juu ja vaunut ostettiin käytettyinä netistä ja nyt ne saadaan tällä viikolla. Jännää :) Eihän ne ihan pränikät ole, mutta tosi siistin näköiset kuitenkin ja edukkaat.

Kauniskuulle onnea rouviintumisesta :flower:

Pantsu: kuulostaa hauskoilta polttareita. Koskas se h-hetki olikaan???

Veena 25+3

Veena: Sä aloitit sen koulun? Onko ollut mielenkiintoista? H-hetkeen on alle kaksi viikkoa, ensi viikon keskiviikkona pyörähdetään maistraatissa ja lauantaina on sitten juhlat. :)

Mä kävin eilen äitiysjoogassa ja tykkäsin tosi paljon! Olen harrastanut astangajoogaa joskus vuosia sitten, joten perusasiat (hengitys, lukot) oli mulle tuttuja. Tunti oli mukavan rauhallinen, ei tullut hiki, mutta tänään kyllä tuntuu jännästi lihaksissa, että jotain on tullut tehtyä. :D Tunnilla kokeiltiin myös synnytyslaulua, se vaati vähän tunnelmaan pääsyä, mutta sitten kun heittäytyi, se tuntui tosi luonnolliselta. Haluan ehdottomasti kokeilla sitä kivunlievityskeinona, jos vaan mitenkään pystyn (ja muistan!). ;)

Miehellä oli viikonloppuna polttarit, ja se tuli eilen kotiin melkoisen krapulaisena. :D Kilttinä tyttönä hain sille pizzaa ja vietettiin loppuilta sohvalla röhnöttäen.

-Pantsu ja pikku-ukko 29+6 (Huomenna enää 10 viikkoa laskettuun aikaan! Mihin nää viikot oikein on menneet!)

Pantsu: Aloitin tosiaan sen koulun. Saa nähdä kuinka paukut riittää varsinkin sitten kun on se pikkuihminen perillä asti, mutta ainakin näin alkuun vielä on intoa piisannut. Tosin viime viikolla kun jouduin olemaan kellon ympäri töissä, niin alkoi vähän tökkiä. Onneksi ei ole enää montaa kuukautta äippälomaan :)

Kuulostaapas hyvältä tuo jooga. Jos vaikka tällä viikolla kävisi kokeilemassa. Mulla ei ole ennnestään mitään kokemusta joogasta, mutta kaippahan ne siellä neuvovat. Tosin tuo synnytyslaulu kuulostaa hassulta :D lauluääni kun ei valitettavasti ole siitä kauneimmasta päästä. Vauvalle olen kyllä lauleskellu (vaikka mieskin välillä tokaisi että pitäisi kuulemma sille vähän armoa antaa :D).

Veena 25+3

Veena: Kiva kuulla, että oot tykännyt! :)

Se laulu on ehkä vähän väärä sana. Siinä lauletaan vain yhtä vokaalia kerrallaan. Äänen annetaan tulla vapaasti vatsasta saakka, eli ei haittaa, vaikka ei pysyisikään nuotissa. :D Enkä usko, että varsinaisessa synnytyksessä sitä enää miettii laulaako kuinka päin honkia, kätilöllä ja miehellä voi olla korvissa pitelemistä muutenkin. :LOL:

Mun taas on hirveän vaikeaa jutella tai laulella vauvalle. :ashamed: Se on hassua, koska esim. meidän kissoille juttelen ihan sujuvasti, mutta omalle mahalle puhuminen tuntuu jotenkin... skitsofreeniseltä. Noh, eiköhän se poju mun äänen tunnista syntymän jälkeen muutenkin, vaikken hirveästi ole nimenomaan sille jutellut.

-Pantsu

Aurinkoista tiistaita pinoon!

perhone: Onnittelut hyvistä ultranäkymistä :) :flower: Tuli mieleen, kun ei itse tuota sukupuolta kysytty, että muuttuuko ajatukset vauvasta jotenkin, kun tietää kumpi sieltä on tuloillaan? Tuntuuko jotenkin enempi todelliselta tms.?
Veena: Tsemua opiskeluihin! Otin muuten kans yhteyttä IFiin kun siellä on muitakin meidän talouden vakuutuksia ja sain ehdotelman syntymättömän lapsen vakuutuksesta (vauvavakuutus) ja sehän muutetaan sitten 2 kk ikäisestä lapsivakuutukseksi. Jäi tosin epäselväksi, että entäs tuossa välissä...? Ymmärsin, että tuo vauvavakuutus kattaa syntymän aikaisen tapaturman/vakuutukseen kirjatut vammat/jotkin sairaudet, jotka todetaan 6kk:n sisällä syntymästä. On tuo sellainen viidakko ettei selvää ota erkkikään :/ Vielä ei olla tehty päätöstä mistä/mikä vakuutus otetaan.
Olen miettinyt kans tuota uimista, se voisi olla aika rentouttavaa ja helppoa pallomahan kanssa. Mulla myös kävelyretket on hidastuneet, kun alkaa kipristellä jossain kohtaa. Yritän kuitenkin käydä aina kun kelejä piisaa :)
Pantalaimon: Kaverini kertoi, että puhelimeen vastaaminen uudella nimellä oli sellainen asia, mihin piti oikein paneutua ensi alkuun. Totesinpa muuten, että en mäkään juttelemalla juttele mahalle... Joskus kun kunnolla muljahtaa saatan todeta jotain ja taputella "vastalahjaksi". Ja olen ihan varma, että vaavelit kyllä tunnistaa omansa kun joutuvat meitä kuuntelemaan eräänkin kuukauden :D Autossa tulee lauleskeltua radion tahtiin mutta muuten en kotosalla lurittele minäkään. Mietin vain, että olisiko kuitenkin hyötyä alkaa jossain vaiheessa hyräillä/lauleskella esim. jotain tuutulaulua...?
Tuleeko sulla jo paljon mietittyä tuota synnytystä?
Kauniskuullakaan ei ole enää pitkä matka vauvan saapumiseen. Millä mielellä?

( . ) Olen ollut tässä pakkolomalla ja ensi maanantaina pitäisi palata sitten takaisin työn ääreen. Sen verran hyvin on toimistorutiineista vieroittunut tänä aikana, että ei meinaa huvittaa lainkaan!!!
Huudettiin netistä 2-vaunut mummolaan, oli edulliset ja hyväkuntoisen näköiset, reilun vuoden käytössä olleet ruotsalaisvalmisteiset. Ykkösvaunut tullaan todennäköisesti tilaamaan Saksasta, kun hintaero Suomesta ostettuihin on aika huomattava. Turvakaukalo löytynee Suomesta kuitenkin sopuhintaan.
Sen verran olen saanut "lomalla" aikaiseksi käsitöitä, että ompelin äippälaatikkoon suojakankaat. On hieman pirteämmän näköinen kuin pelkkä laatikko :) Kastemekon yläosa odottaa edelleen :D
Huh, tulipas tekstiä!!!

Ihanaa viikkoa äitsyköille ja masukoille!

Riio 21+3

Riio: Mulle ainakin vauva tuli konkreettisemmaksi, kun saatiin tietää sukupuoli. Aloin miettiä enemmän kehittyvää persoonallisuutta, luonteenpiirteitä, kasvonpiirteitä jne.

Mäkin lauleskelen autossa tai kotona musiikin tahtiin, mutta en siis ilman tausamusaa hyräile tms. Tykkäsin pienenä kovasti, kun äiti lauloi tuutulauluja, joten olen ajatellut niitä laulaa tälle pojulle. Mutta masulle laulaminen on ajatuksena tosi outo. Miehen kuullen etenkin, mutta myös yksin ollessa. :ashamed: Joskus kyllä kommentoin masulle, kun sieltä tulee oikein mojova potku tai muuten vaan myllerretään oikein kunnolla. :D

Tänään olin taas perhevalmennuksessa ja siellä puhuttiin synnytyksestä. Kyllä se enemmän ja enemmän on mielessä. Olen miettinyt, että haluaisin liikkua mahdollisimman paljon, jos vain pystyn, kokeilla akupunktiota (täällä kuulemma kaikki kätilöt ovat saaneet akupunktiokoulutuksen, ihan yllättävä tieto!) ja synnytyslaulua. En kyllä poissulje lääkkeitäkään, enkä epiduraalia tai muita puudutteita. Nää on vain tällaisia etukäteismietteitä, olen päättänyt mennä avoimin mielin synnyttämään ja ottamaan tilanteen kerrallaan. Ei sitä kannata etukäteen kauheasti suunnitella. Luotan myös, että siellä on ammattilaiset apuna sekä oma mies tukena, kyllä se hyvin sujuu. :)

Olen kyllä hyvin herkistynyt kaiken synnytykseen liittyvän suhteen. Kun valmennuksessa näytettiin kuvaa isästä, jolla oli 15 minuuttia vanha tytär paidan sisällä ihoa vasten, olin ihan tippa linssissä. :D

-Pantsu ja pikku-ukko tasan 30 (aika hurjaa kirjoittaa taas uudella kymmenluvulla alkava raskausviikko!)

Äh, täällä kahtena aamuna herätty taas ihan luvattoman aikaisin ja lyhyiden yöunien päätteeksi! :kieh: Vaikka väsyttäisi kuinka, ei uni enää tule silmään. :(

Pikku-ukko on alkanut punkeamaan kohti lantiota, ja se ei sitten tunnu yhtään kivalta! :/ Huomaa, että massaa on tullut lisää, potkut ovat tosi voimakkaita. Lisäksi tila alkaa käydä ahtaaksi, joten asennon vaihtaminen on selvästi hankalaa ja siksi masussa kiemurrellaan ja möyritään niin että tuntuu. Varsinkin eilen illalla oli tosi tukala olo, vauva kiemurteli ja koko ajan supisteli. Eilen oli aika rankka päivä, olin melkein 12 tuntia yliopistolla, joten se varmaan vaikutti.

Huomenna neuvolalääkäri. Terveydenhoitaja varoitteli viime kerralla, että siellä on mukana opiskelija. Saas nähdä kuinka paljon mua ronkitaan...

-Pantsu 30+2

Kirjoittelenpas tännekin kun oon unohtanut. :)

Eipä mitään ihmeitä kuulu. VAuva potkii kovasti. Milloin antaa nukkua yön ja milloin ei. :) Taitaa olla se isin tuleva mimmifutistähti tulossa. :LOL: Mies höpöttää masulle monesti viikossa,että isi vie sut sitten mimmifutikseen.

Kävin neuvolalääkärissä näyttää mun jalkoja. On niin pahoja verenpurkautumia ja pari suonikohjuja. Laittoi synnytyssairaalaan jatkotutkimuksiin. Ei kirjoittanut sairaslomaa, koska raskaus vasta niin alussa. Olin ihan, että mitäh. Noh meen tuonne työterveyteen niin sieltä sitä sitten ainakin saa jos tuntuu siltä, että nyt ei enää jaksa.

Sf-mitta oli noussut hurjasti 2,5 viikossa. Oli kyllä eri mittaaja. :)

Meillä on seuraava perhevalmennus vasta marraskuun lopulla ja sitten vika joulukuun alussa.

millis ja Liinu 24+5

Huomenta!

Meille tuli eilen vaunut. Jee :) Olen tosi tyytyväinen niihin, kun käytettynä ostettiin ja mielestäni eivät pahemmin uusille häpeä (ainoastaan renkaista näkee että on olleet ulkona aiemmin). Hintakin oli kohdallaan. Nyt sitten pitänee perehtyä mitä mistäkin nappulasta oikein tapahtuu ja mikä taittuu mihinkin päin. Eilen illalla kyllä treenailin jo ;)

Riio: Meillä myös vakuutuksia IF:ssä ja sillä sieltä myös kyseltiin. Se IFin vauvavakuutus korvaa esim. vakavan tapaturman varalta tai jos on vaikeasti vammainen niin sairaalahoitoa eli se ei ole ns. hoitovakuutus. Ifillä se lapsivakuutus (joka siis korvaa hoitokuluja esim. yksityisellä käyntejä ) voi astua voimaan vasta kun lapsi on 2kk eli siihen ei sisälly mikään sairaus yms. jotka lapsella olisi esmes syntyessään. Kun taas muista paikoista sai sellaisen lapsivakuutuksen jonka pystyi ottamaan jo nyt (siis äidin terveyden tilanperusteella), eikä syntymän jälkeen. Itselle jäi vähän sellainen huijarifiilinki tuosta IFistä ja heillä onkin kuulemma tullut paljon sanomista tuosta menettelystä.

Ota Pantsu päivällä päikkärit, jos saisit silloin levättyä. Ja 12-tuntinen päiväkin tosiaan voi varmasti vaikuttaa. Tai lepäilet ainakin, jos et saa nukuttua.

Vauvalle laulelemisesta: Olen koittanut miettiä kehtolaulujen sanoja, mutta ei niitä tahdo muistaa. Yksi lastenlaulukirjakin saatiin, mutta ei siinä oikein ollut sellaisia lauluja. Laulan sitten niitä muutamaa jotka muistan ja sitten keksin sanoja itse (ei niin kaunista :D).

Vauvan vaatteista: Onko kukaan löytänyt mistään listaa tms. ohjeistusta että mitä kaikkea sitä oikein pitäisi hankkia? Siis kuinka monta bodya ja potkupukua jne.?

Veena 25+6

Öitä!

Veena, nappasin tälläisen Helistin.fi -sivustolta:

"Alla hieman listattuna vaatteita ja varusteita, joita vastasyntyneen hoidossa mahdollisesti tarvitsette kotona ja otathan huomioon, että listaus on suuntaa antava. Jokainen perhe päättää itse, mitä tarvitsee / haluaa kotiin hankkia:

Vaatteet ja tekstiilit:

Paitoja ja pikkuhousuja (4-8 kpl), vaihtoehtoisesti sama määrä bodyja.
Potkuhousuja (2-4 kpl).
Kertakäyttövaippoja 1 paketti (vastasyntyneen kokoa) tai kestovaippoja, mikäli vanhemmat haluavat käyttää niitä kertakäyttövaippojen sijaan tai yhdistettynä molempien käyttö (yksi kestovaippasetti löytyy äitiyspakkauksesta).
Sukkia 2-4 paria.
Nuttu
Päähine
Haalari (löytyy äitiyspakkauksesta, samoin kuin toppakintaat ja -tossut).
Makuupussi (löytyy äitiyspakkauksesta).
Vauvan peitto (löytyy äitiyspakkauksesta).
Patjan suojus (löytyy myös äitiyspakkauksesta, eli froteinen, toiselta puolelta muovitettu kangas suojaa patjaa "vahingoilta").
Lakanoita ja pussilakanoita (2-4 kpl, vaihto noin viikon välein, ellei vahinkoja satu).
Sideharsoja (löytyy äitiyspakkauksesta, mutta lisääkin voi hankkia).
Patja vauvalle (äitiyspakkauksesta löytyy patja, joka käy laatikkosänkyyn).

Hoitotarvikkeet:

Tutti
Pari tuttipulloa (siltä varalta, että joudut lypsämään rintamaitoa tai antamaan lisämaitoa).
Rintapumppu (jos maitoa tarvitsee lypsää).
Talkkia vauvan peppuun ja perusvoidetta (voide on myös äitiyspakkauksessa).
Kuumemittari
Kertakäyttöpyyhkeitä (kaupoissa on tarjolla monenmerkkisiä vauvan pepun, kasvojen ja ihon pyyhkimiseen tarkoitettuja pyyhkeitä, jotka ovat kätevä apu "pikkupesuissa").

Kalusteet ja muut tarvikkeet:

Hoitopöytä (voi olla esim. piironki, tai voit vaihtaa vaipat myös vaikkapa pesukoneen tai sängyn päällä), jonka päälle tulee reunallinen, muovinen vaipanvaihtoalusta.
Vauvan sänky: Ensisängyn saa esim. äitiyspakkauksen laatikosta, mutta kovin montaa kuukautta tällä ei pärjää. Isommalle vauvalle pinnasänky on yleisin vaihtoehto. Kokoon taittuva matkasänky on myös hyvä lisävaruste, jos matkustaa paljon.
Kylpyamme ja -pyyhe (yksi pyyhe ja veden lämpötilan mittaamiseen tarkoitettu mittari löytyvät äitiyspakkauksesta). Jalallinen kylpyamme helpottaa kylvettäjän työtä.
Lastenvaunut: Huomioi, että lastenvaunuja hankittaessa on syytä huolellisesti tarkastella mitä ostaa ja kuinka paljon niistä kannattaa maksaa. Vaunuja löytyy niin käytettyinä kuin uusinakin. Mikäli ostaa vaunut uutena on hyvä huomata, että kaikista vaunuista ei löydy lisävarusteita ns. vakiona ja toisista taas löytyy. Jotta vaunut olisivat ympäri vuoden toimivat, lisävarusteita tarvitaan runsaastikin: välttämättömimpinä voidaan mainita sadesuoja, hyttyssuoja, hoitolaukku, lämmin jalkapeite, kantokassi / kova kantokoppa. Vaunujen hinnoissa on myös huomattavia eroja, joten vaunujen ominaisuuksien suhteen (lisävarusteiden määrä, käyttöaika lapsen iän mukaan, heittoaisa, säädettävä työntöaisa, rungon kasaaminen ja kokoaminen, renkaiden koko Suomen olosuhteissa, turvallisuusstandardi EN 1888 täyttyminen, kangasosien laatu ja pestävyys jne.) kannattaa olla tarkkana, sillä aina kalleinhan ei ole välttämättä se paras vaihtoehto.
Babysitter tai rintareppu, pieni vastasyntynyt viihtyy parhaiten sylissä, mutta apuvälineet helpottavat arkea.
Turvakaukalo (ja myöhemmin turvaistuin) autoon. Erilliseen alustaan kiinnittyvät kaukalot ovat helpoin tapa vauvan kuljetuksessa.

Äidin on lisäksi tarpeellista varata itseään varten kotiin imukykyisiä terveyssiteitä, koska niille on käyttöä heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen ja jopa viikoiksi eteenpäin. Myös imetysliivit /liivejä ja liivinsuojuksia kannattaa hankkia. Näitä molempia löytyy jonkin verran äitiyspakkauksesta. "

Veena: Mä muistan sanat "Joka ilta kun lamppu sammuu"-lauluun, mutta siihen se jääkin. Äiti lauleli meille myös "Pieni tytöntylleröinen"-laulua, mutta se ei taida tälle pojulle oikein sopia. Täytyy kuukkeloida, josko siitä löytyisi poikaversio. ;) Kiva, että olet tyytyväinen teidän vaunuihin!

Riio: Kiitti tuosta listasta! Meillä on vaatteita tällä hetkellä ihan tarpeeksi (ja varmaan reilusti enemmänkin), mutta noita hoitovälineitä puuttuu, kuten myös isommat hankinnat eli vaunut ja turvakaukalo. Sovittiin miehen kanssa, että häiden jälkeen sitten paneudutaan näihin oikein kunnolla.

millis: Kurjaa, että sulle on tullut suonikohjuja! :( Toivottavasti saat työterveyslääkäriltä saikkua.

Sitten (.): Tänään oli neuvolalääkäri ja tässä vähän kuulumisia:

Verenpaine: 116/84
Hb: 120
Paino: +530g/vko (nyt yht. 10,6 kg:a tullut)
Sf-mitta: 28
Tarjonta: RT
Syke: + (ei mitattu muuten)
Liikkeet: ++
Pissa puhdas

Kohdunsuu on kiinni ja mittaa jäljellä 3 cm:ä. Mutta ikävä uutinen oli, että se on täysin pehmennyt! :eek: Ei siis pitäisi näillä viikoilla olla vielä, ainakaan ensisynnyttäjällä. :( Hyvä juttu oli, ettei vauva ole vielä laskeutunut, joten sen paino ei rasita kohdunsuuta. Mä ihmettelin pehmenemistä sekä lääkärille että terkalle, kun ei mulla ole ollut mitään erityisiä kipuja, vain harkkasupistuksia. Tosin niitä on ollut hieman tiheämmin ja lisäksi on tullut välillä sitä paineentunnetta tuonne alas. Kuulemma ne voi kuitenkin olla salakavalia ja aiheuttaa muutoksia, vaikkei varsinaisia kipuja ole ollut. Nyt tietysti on vähän huono omatunto, kun olen vaan mennyt ja touhunnut ihan entisenlailla, vaikka ehkä olisi pitänyt tajuta vähän hellittää. :ashamed:

Lääkäri määräsi nyt lepoa, ei siis vielä sairaslomaa, vaan sanoi, että itse täytyy oman voinnin mukaan rajoittaa menemistä. Kävely taitaa siis jäädä kokonaan, yliopistolle ei ole kuin lyhyt matka, mutta se on pääasiassa ylämäkeä/portaita. Onneksi luentoja ei ole kuin pari viikossa. Tänään olenkin sitten määräyksen mukaan lepäillyt, mutta silti on kolme-neljä kertaa supistanut. :/

-Pantsu ja pikku-ukko 30+3

Yhteistyössä