+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Perjantai-iltaa kaikille!

Mukavaa, jos tarvikelistasta oli hyötyä :) On pitänyt etsiä se jo aiemmin, kun olen miettinyt myös mikä mahtaisi olla se minimivarustus millä pärjää :D

Millis: Toivottavasti saat helpotusta jalkavaivoihin! Mulla on kans joitain verenpurkaumia, mutta ne on tulleet jo ennen raskautta ja mietiskelen aina välillä, että mahtavatko pahentua raskauden edetessä. Auttaisikohan tukisukat mitään?

Pantalaimon: Nyt hidastat tahtia mammaliini ja lepuutat aina kun mahdollista!!! Älä soimaa itseäsi kuitenkaan ihan loputtomasti, joohan! Olet kuitenkin touhuillut oman jaksamisen puitteissa ja mistä olisit voinut tietää että kohdunsuu voisi pehmentyä sellaisesta. Lepäily ja hommien delegoiminen auttanee nyt kaikista parhaiten!
Sulla oli hyvät neuvola-arvot! Mua jänskättää seuraava nla, kun tuntuu että painoa on tullut humpsista vaan... Mulla on "aiemmassa elämässä" ollut verenpaineiden kans ongelmia, mut nyt raskauden aikana vp:t on olleet tosi hyvät. Toivottavasti jatkuu samalla tavalla!

Tuutulauluista: Mulla on kans nuo laulunsanat vähän hakusessa! Aina sitä kertosäkeen tai pari lausetta laulun alusta muistaa, mutta sitten mennäänkin improvisaation puolelle :D

Toissa-aamuna heräsin 05 aikaan siihen, että oli järkky nälkä ja että masussa oli melkoiset bileet menossa! Nyt tuntui jumpsaukset ihan selkeästi ja oli ihan pakko tuijotella massua pikaisen haukkapalan jälkeen, että näkyisikö/tuntuisiko mitään ulospäin ja kyllähän se pömppö värisi =) Nyt pääsee mieskin moikkaamaan pientä tiitiäistämme jatkossa!

Hyvää viikonloppua ja vointia kaikille!!!

Riio 21+6 (Jee, huomenna taas uutta viikkoa!)

tarvikelista Toi oli kyllä hyvä. Suurinosa onkin jo, mutta hoitopöytä puuttuu. Oon yrittänyt huuto.netistä pongailla, mutta eipäs ole sopivaa osunut silmiin tai sitten ne on jossain Lapissa. :) Vaatteita oon ostanut jonkin verran, mutta lähinnä vasta noita pienempiä et pärjätään kotona ne ekat hetket. :) Onhan siinä noi joulun alennusmyynnit, niin sieltä voi sitten katsella isompia vaatteita.

pantsu Sun pitää nyt vaan muistaa levätä.

Riio Mulla on töissä tukisukat käytössä. En muuten selviäisi siellä. Auttaa ne ainakin siellä ettei oo jalat kipeänä.

Tuutulaulu En oikein osaa lauleskella mitään masuasukille, mutta yritän joka päivä jutella sille niitä näitä. :)

Minkähänlaiset jonot tuolla Kelassa on. Mietin vaan, että kauankohan menee ennenkuin tulee mitään päätöksiä paljonko tulee rahaa. Suunnilleen kävin laskeskelee nettilaskurin avulla, mutta saa nähdä oliko se sinnekään päin. Saa bähdä joutuuko sitä menee pankkiin neuvottelee uutta maksusopimusta asuntolainasta vai miten käy.

pantsu häät lähestyy. :)
Mullakin on maanantaina lakanaversion sovitus ja vien samalla kankaat ompelijalle. Jee.

millis ja liinu 25+1

Pantsu: Nyt otat sitten ihan rauhassa ettei pikku-herra lähde vielä tervehtimään vanhempiaan. Mistäs tuollainen pitäisi muka tietää? Hitto vie. Ja mistä sen voi yleensäkään tietää onko kyseessä harkkasupistus vai ihan oikea supistus? Kivustako? Ei muuta kun lepoa vaan ja passuutat kaikkia muita oikein luvan kanssa noissa hääjärjestelyissä. Niin se onkin sitten teidän perheellä jännä viikko edessä :heart:

Kävin sitten kokeilemassa sitä mammajoogaa. Ihan mukavaa puuhaa oli, joskin väkisinkin jokin tirskahdusta pääsi suusta kun piti äännellä (vaikka koitin purra hammasta) :ashamed: Melkein kaikki liikkeet pystyin tekemään, vaikken tosin ihan kaikkia kun jotkut aiheutti hieman niitä alamassuvihlomisia. Tai oikeastaan vain yksi liike oli sellainen. Ensi kerralla onkin sitten jokin vähän erilainen tunti. Niin ja uimassa kävin myös taasen, se ei satu ollenkaan ja jaksoin kilometrin polskutella. Jotain pitää yrittää, kun ei tuo kävelyllä käynti oikein onnistu.

Riio: Kiitti listasta! Loistava lunttilista! Meillä alkaakin olla aika hyvin kaikkea muuta, paitsi vauvan vaatteita, mutta niitäkin toivon mukaan saadaan lainaan.

Koskas Millis teillä olikaan hääpäivä?

Leppoista viikonalkua masumatkaajille ja niiden äideille :)

Veena 26+3

Veena: Kiva, että oot jaksanut käydä polskuttelemassa ja tykkäsit joogastakin. :) Mä en eilen mennyt joogaan (vaikka lääkärin luvalla olisin saanut), kun käytiin appivanhempien luona kylässä. Pitää tässä tällä viikolla vähän koettaa joogata kotona, se rentouttaa mukavasti. Mulle ne selinmakuuliikkeet oli vähän tukalia, mutta lepäilin välillä kylkiasennossa, niin se helpotti.

millis: Mulla tuli päätös ainakin yllättävän nopeasti, parissa viikossa. Mutta se ilmeisesti vaihtelee tosi paljon paikkakunnittain. Sullakin on sitten aika iso masu häissä. :D Onko järjestelyt muuten sujuneet hyvin?

Riio: Mä olin aika yllättynyt, että paino on pysynyt noin hyvin kurissa, terkkakin sitä kommentoi, että sopivan tasaisesti on tullut. Hemoglobiinikin on ollut koko raskauden tuossa 120 pintaan. Syke oli aika korkea, mutta ilmeisesti se kuuluu tähän raskauden vaiheeseen.

ON: Selvästi on lepäily auttanut. Nyt kun vertaa iltoja normaaleihin arki-iltoihin, niin ei ole samanlaista kireyttä mahalla, eikä supistele juuri ollenkaan. Mä luulin, että sellainen kiristys ja paineentunne kuuluu vaan asiaan, kun masu ja vauva kasvavat. :ashamed: No, toivottavasti lepo nyt auttaa, eikä uusia muutoksia kohdunsuulla tapahdu vielä vähään aikaan.

Pikku-ukolla alkaa tila käydä vähäiseksi. Pepun tuntee ihan selvästi, kun se työntyy tuohon kylkiluun alle. :) Potkut on muuttuneet sellaisiksi muljahduksiksi. Miten teillä muilla on masu kasvanut? Mulla on tullut se kokonaan tuohon eteen, takaapäin ei oikeastaan huomaa, että olen raskaana (paitsi ehkä hieman levinneestä lantiosta ja pepusta :ashamed: ).

-Pantsu ja ukkeli 30+6

Veena Meillä on hääpäivä kolmen viikon kuluttua. Tulee kyllä nätti puku raskaana olevallekin. :)

pantsu Mulla ei hirveästi ollut järjestämistä, onneksi. En olisi varmaan jaksanut. Meille tulee vaan perhe ja siis kaikki sisarukset perheineen paikalle. Mennään syömään parempaan ravintolaan ihan kunnolla ja sitten kirkossa on vihkiminen. Mies oli varannut jopa hääyöksi huoneen. Mitähän sitä jaksaa touhuta siellä. :LOL: Kiva silti mennä kirkossa naimisiin. En itte halunnut mennä maistraatissa. Ja mies ei antanut periksi etteikö mentäisi ollenkaan naimisiin ennen vauvan syntymistä.

Mä oon kyllä ihan pihalla noista supistuksista sun muista. Ei mitään käsitystä miltä ne tuntuu. Terkkari antoi vinkkejä, mutta en oo sellaisia tuntenut. Lenkillä oon vaan huomannut, että pitää mennä sika hiljaa. Muutoin alkaa nipistää.

Mulla on masu kasvanut ihan kiitettävästi. Mulla huomaa kyllä takaakin päin, että raskaana ollaan. Se on tuossa sivuilla sekä edessä. :) TAas yksi sanoi eilen töissä, että jaa taitaa olla tyttö tulossa. :)

Kauhea väsymys. Nukuin yöllä 10 tuntia ja eiku väsyttää silti. Varmaan toi hemoglobiini vaikuttaa ja joku muu seikka. Kai pitää ottaa päikkärit. :)

millis ja liinu 25+2

Masusta: Mulla kanssa kasvanut tuohon suoraan eteen. Siis että takaapäin ei oikeastaan näy että olen raskaana. Kai se perinteisen käsityksen mukaan merkkaa poikamahaa, jos en ihan väärin muista? Ja sitten mulla on navan alla yksi musta karva, joka kai merkkaa myös poikaa :D Ei tosin taida olla kovin tieteellistä ja testattua tietoa :LOL:

Tuntuu kyllä pitkältä ajalta kun ajattelee että on vielä kolme kuukautta kunnes vauvan on aika tulla maailmaan. No, onhan tässä tietty pientä puuhaakin.

Pantsu: Hyvä että lepäily on auttanut :) No eihän tuollaista voisi edes mistään tietää ettei kuuluisi asiaan. Kun sanotaan että kaikenlaisia tuntemuksia voi olla ja kaikki on ihan normaalia. Ja ne harjoitussupparitkin on yleisiä, niin outoa että ne sitten voikin kypsyttää sitä kohdun kaulaa. Huomenna onkin sitten jänskä päivä!!! :heart:

Millis: Eipä ole teilläkään enää h-hetki kaukana.

Itseäni ei jännittänyt silloin etukäteen yhtään, mutta kun kirkon käytävää piti lähteä kävelemään, niin alkoi jännittää ihan pirusti. Kyllä me sitten vähän törttöiltiinkin vihkimisen aikana, mutta ei se niin vakavaa ole, lähinnä hauskaa :D

millis: Meillä on nyt toistaiseksi seksikielto, saa nähdä antaako lääkäri jonkun erityisluvan hääytöä varten? ;) Mä en ole ennen tätä viikkoa juurikaan stressanut häistä, mutta nyt on sellaista pientä paniikkia ilmassa. Järjestelyt on sujuneet kivasti tässä kaiken muun ohessa, ja kun ei mitään megahäitä olla järjestämässä, enkä ole muutenkaan perfektionisti, niin stressitasokin on pysynyt matalalla. :)

Veena: Kolme kuukautta menee äkkiä. :) Mulla alkaa tulla pikkuhiljaa sellainen "aika loppuu kesken"-fiilis, mutta toisaalta myös sellainen "tulis nyt jo"-tunne. Ristiriitaista! :D Niinpä, en minäkään ole viitsinyt joka tuntemuksesta neuvolaan soittaa, kun joka paikassa sanotaan, että nipistelyt ja harkkasupistukset on ihan normaaleja. :ashamed:

Supistuksista: Mulla ne tuntuu selvästi vatsan kovettumisena. Sekä kohtu että vatsalihakset menevät ihan koviksi, lisäksi maha on hassun muotoinen, yleensä oikealle vino, mutta joskus myös vasemmalle. :D Ei ne mullakaan vielä kipeää tee, mutta välillä, jos oikein kovasti supistaa, niin tulee ahdistava olo.

ON: Tik-tak-tik-tak. Viimeiset tunnit neitinä vierähtää... :D

-Pantsu tasan 31 *poks*

Heips kaikille!
PANTSU: Itku! Toiv. nyt osaat vaan olla aloillaan et tyyppi pysyy masussa vielä hetken. Mulla ihan samanlaisia supistuksia, tosi usein päivän mittaan. Maha menee umpikovaksi ja "epäkeskoksi". Ei välttämättä tarvi edes liikkua kun supistaa, ja tulee paineen tunnetta. Kävellessä kun supistaa, meinaa jalat pettää, niistä lähtee ikäänku tunto. Neuvola piti ihan normaalina :/ .. Niinhän se toki kai sitte onkin. Kiva kun opiskelija ensin tokas, et tää sun kohdunsuu on pehmee.. "Oikee" neuvolalekuri sanoi, että ihan ok tää on, ihan normaali. Pläh.. tuntuu olevan kokeilijastakin näköjää kiinni. Mitään erityisohjeita ei tullu. Mut sä muista ottaa iisisti!!! Lepäilet ja nautit!!!
Ja sama juttu noi "muuttuneet" potkut, enemmän muljuaa ja hankailee kylkiluita jaloillaan :). Hassua ja hauskaa. Tuntuu ihanalle kaikki jytinät ja tärinät mahassa.

MILLIS: Hattua nostan jos saat kuitenki useemman tunnin yöunet.. Itellä max 2h ja sitten ylös kun pissattaa, supistaa tai koskee selkään.. yhteesä korkeintaa 6h unet. :ashamed: Kaveri sano et saa kevyeen nukutttuu 9h PUTKEEN ja sit vasta tarvii pissalle nousta (siis loppuraskaudessa vielä) Ite olin vaan et huokaus :). Mut pidä huoli itestäs, ota päikyt kun vaa voit ja kerää voimia!! Ja hempat tosiaan vaikuttaa.

MAHA: Kaikki tullu eteen, sellanen pallukka, takaa ei näy mitään. Vanhat jäärät väittää poikamahaksi..no sitähän se ei oo :) .. Neuvola oli aamulla.. kaikki ok. Paino edelleen sama ku raskauden alussa.. eli kiloakaan ei oo tullu :( Ei tietoa miks, neuvolatäti sanoi että eipä se oo ku omasta jaksamisesta pois. Sanoi että kerran on sattunu samanlainen tapaus, laiha nainen jolle tuli 1kg raskaudessa ja silti normikokoinen terve lapsi. Mä huolin kun mahakumpareen kasvu kääntyny hitaammalle, laskee alkuperäsestä käyrästä.. että lapsi sais kuitenki kaiken tarpeellisen???? :eek: En tiedä.. syön kokoajan, makeaa, jäätelöö, oikeeta ruokaa... silti näin.

No eipä siinä, liikunta on jääny supistusten vuoks oikeestaa kokonaan pois.. Pelottaa että synnärillä on ihan rapakunnossa ja ei jaksa :( Hemmetti.. No, aika näyttää.

Ihanaa viikonjatkoa!! Voikaa hyvin ja nauttikaa syyspäivistä!!
Kauniskuu 33+4

Piti tulla toivottamaan onnea Pantsulle tähän päivään :heart: Onneksi se seksikielto hääyönä ei ole ihan niin dramaattinen kun on tullut ehkä joskus etukäteen treenattua, että tietää mistä on kyse ;)

Kauniskuu: Oho, yksi kg vain ja olet kuitenkin jo noin pitkällä. Ja mahaakin siis on. Kai tässä yksi pohtii tuleeko liikaa kiloja ja toinen tuleeko liian vähän. Mutta kaippa ne seurailevat pienen kehitystä tarkasti kun olet tuollainen harvinaisempi tapaus.

Veena 26+5

PANTSULLE onnea päivääsi!!! :heart:

VEENA joo, sitäpä minäki ihmettelin, eipä nuo neuvolassa juuri hötkyile asian suhteen.. Joka kerta vaan sanovat että seurataan seuraavaan kertaan. Maha kumminki kasvaa vaikka ei ihan järkyttävää tahtia.. Lapsi liikkuvainen ja sydän lyö napakasti.. Joten noh, kurjinta tässä on tää energiaton olo ja pelko, että sitten maitoa riittäis kun sen aika on :( Onneks tuo vararasva takamuksessa on vielä ihan riittävä :)

Huh..ompelin aamun verhoja, sellasia isoja ja pitkiä jotka pitäs pitää "sileästi" seinää /ikkunaa vasten. Ensin kyl mietin että antasin jolleki alan ihmiselle hommaks.. Ei ihan mun hermojen hommaa :) Noh, ovatpahan tekijänsä näköiset; vähän sinne päin :D

Aurinkoista keskiviikkoa
Kauniskuu 33+5

pantsulle Onnea tähän päivään. :heart:

Kauniskuu Sulla ei oo vielä sitten paljon kiloja tullut. :) Mulla on tullut kanssa aika vähän 2,8kg yhteensä.

Mä kyllä en osaa mitäään tuollaisia ompelu ja käsityöjuttuja. OOn kyllä niin surkea. En varmaan osaa käyttää edes ompelukonetta. Mieskin osaa käyttää sitä paremmin kun minä. Se lyhensi itte omat housunsa. :)

millis ja liinu 25+4

Kiitokset onnitteluista! :heart: Maistraattiosuus oli aika nopeasti ohi, ei siinä juuri ehtinyt tajuta, että mitä tapahtuu, kun jo kysyttiin "Tahdotko...?" :D Sen jälkeen käytiin syömässä ravintolassa, hoidettiin vielä muutamia hääjärjestelyitä ja tavattiin pappi, joka oli oikein mukavan tuntuinen. Arki jatkuu normaalisti, mä jäin kotiin askartelemaan ja mies lähti salibandytreeneihin. ;)

Kauniskuu: On se tuokin kurjaa, että joutuu miettimään, miksi paino ei nouse. Onneksi vauva ottaa kaiken tarvitsemansa. Kai syöt ekstraterveellisesti, että saat tarvittavat ravintoaineet?

millis: Mäkin olen vasta pikkuhiljaa opettelemassa uudestaan noita kädentaitoja. Kyllä ne sieltä ala-asteelta jonnekin selkärankaan on jäänyt, koska yllättävän helposti on muistuneet mieleen. Ompelukoneen kanssa kyllä olen tapellut moneen otteeseen. :D

-rouviintunut Pantsu ja pikku-ukko 31+1

Oih, Onnea Pantsuseni :hug: Ja ikimuistoisia juhlia myös :heart:

Multa ei kyllä myöskään löydy minkäänlaisia ompelutaitoja. Puutöissä voisin vielä pärjätä, mutta noissa neulontahommissa ei ole kyllä mitään toivoa. Onneksi lähipiirissä on muutama erittäin innokas, jotka on jo aloittaneet kutomaan ja etsimään kestovaippakaavoja :)

(.) Vauva temmelsi innokkaasti koko eilisen päivän. Aamusta iltaan tuli iskua kylkiluista alamahaan. Ensi viikolla onkin sitten pitkästä aikaa neuvola+lääkäri ja myös perhevalmennukset alkavat. Jännää B)

Veena 27+0

Moimoimoi!

Olipas vikkelä viikko!!! Eka viikko töissä loma- ja lomautusputken päälle ja arvashan sen että työpöydällä olevan suman purkamiseen se kuluu. No, eipä käynyt aika pitkäksi... kerrankin!

Täällä vaikuttaa kaikilla odotukset etenevän mukavasti ja on vietetty ihania hetkiä.
Onnea Rouva Pantsulle :) :flower: :) ja Millis seuraa pian perässä (vai oliko jo???)
Kauniskuulle toivon stressitöntä mieltä! Miten sun veriarvot? Mainitsit energittömästä olosta... Mua rupes hymyilyttään hirveästi kun laitoit noista ompelemistasi verhoista, että "ovatpahan tekijänsä näköiset", kun mulla on tuo kastemekko vielä hitusen vaiheessa ja näyttää siitäkin tulevan varsinainen masterpiece :LOL:

Masusta: Tästä omastani on kehkeytynyt "tasapaksu pallo" eli olen ns. yhtä vatsaa rinnoista alaspäin... Ja näytän pitävän kärkeä pinon painonnousussa =) 5,2 kg tässä vaiheessa.
Ainoa "vaiva" mikä on ollut jo jonkin aikaa on se, että välillä istuessa tai seisoessa tulee kipuja ylävatsaan. Tuntuu että suolet menisi solmuun tai jotain :| En muista olenko rutissut tästä jo aiemmin... Välillä ottaa vaan sen verran "makeesti" että ajatus katkeaa ja ainoa mikä näyttää auttavan on se että menee pitkäkseen (joten töissä aika mahdoton toteutettava...) .

Neuvolakäynti oli viime torstaina ja ihan hyvin tuloksin. Pikkuverson sydän pompsahteli 130 :heart: ja mun paineet oli kunnossa. Hb oli laskenut joten passitus rautakuurille.
Sokerirasitukseen pitäisi sitten varata seuraavaksi aika (parin viikon päästä ).
Kelan papereita en ole vielä täyttänyt, mutta ajattelin hoitaa ne pois tulevalla viikolla.
Vakuutuksetkin tuli sitten siirrettyä toiseen yhtiöön vauvavakuutuksen myötä. Otettiin nyt sellainen vakuutus joka astuu voimaan heti vauvan syntymästä. Kuitenkin mietityttää, että olisko pitänyt harkita vielä sitä syntymättömänkin lapsen vakuutusta... :/

Leppoisaa sunnuntain jatkoa mammoille ja massuille !!!

Riio ja pikkuverso 23+1

RIIO : joo, mä innostuin vuuuuooosien jälkeen ompelemaan! Tein tosiaan ne verhot, pinnikseen reunasuojat ja hoitopöydälle pehmusteen :) Heh.. kaikkea tää raskaus teettää.
Veriarvot on mulla ollu hyvät, nyt reilut 120. Mut kaippa tuo kyytiläinen ottaa energiasta omansa. No, olen nyt skarpannu eksrana ja syöny vähän "väkisinkin". Ei enää näytä kovin hyvälle kun lihaksetkin on kuihtunu pois :ashamed: Ja tosiaan että jaksais synnärin jälkeen.

Ihana, mä ajattelin kans kastemekkohommelia.. jätän sen homman kyl systerille joka on alan ammattilainen. Millasen sä ajattelit mekosta? Tahtosin pellavaisen tai sitten luonnonsilkkisen..mut jotenki yksinkertasen. Noh, aikaahan vielä on :)

Toi kipu ylämahalla oli mullaki vaivana joku aika sitten tosi voimakkaasti. Kasvava kohtu alkaa sulloa suolta ja masua niin littuun, että ennenku elimet tottuu, niin kipu voi olla hankalaakin. Plus että sitte kun baby alkaa potkia ja kaivella kylkiluita niin tuntuu että hengitys salpautuu :) Mutta siis, älä huolestu :) Kuuluu asiaan.

Tylsiä iltoja.. mies tekee paljon töitä päivystäessä.. No, on tullu opeteltua myös TV-löhöilyn taito :) Hauskinta itsensä hauskuutusta on mässätä vadillinen jäätelöä kun kattoo jotain malliohjelmaa :D No, ei musta mallia tulis ilman jäätelöäkään :p

Mites muut, mä alan potea jo toooosi lujaa kaipausta raskausaikaan. Tajusin juuri kaupungilla, että ei kande enää kattella äippävaatteita :ashamed: Juuri kun alkoi nauttia mahasta ja kävellä ylpeänä se pystyssä, se "viedään" pois. Mä kaipaan monestakin syystä tätä raskautta..eikä vähiten siksi, että tää oli niin monien vuosien ja rankan yrityksen tulos.. No, ei sillä ettäkö en odottais vauva-aikaa, mutta kai tää on tätä alkavaa jännitystä ja "pelkoakin" tulevasta. Kun tajuaa ettei periaatteessa kovinkaan monta viikkoa kun pieni voi olla maailmassa milloin tahansa. ..Huoh.. :heart:

I made a wish and You came true

Kauniskuu 34+3

KAUNISKUUlle piti tulla kommentoimaan, että mulle on tullut myös jo ikävä raskausaikaa. Vaikka vatsa on iso niin mä kuitenkin nautin siitä ja ihastelen sitä enkä ole lainkaan vielä sillälailla tuskastunut, että haluisin sen pois, vaikka vaivoja onkin paljon. Kai se on sitäkin, kun tiedän lähes 100%:sesti, että toista tällaista lottovoittoa ei enää tule.

YLÄMAHAVAIVOISTA: Mullaha on ollut monta kuukautta jo tuossa pallean kohdalla puutunut ja samalla kosketusherkkä alue. Välillä arempi ja välillä taas hiukka parempi. Joku hermo siellä kai on pinteessä, kun kohtu kasvaa. Vauvelin pää painaa kivasti myös kylkiluissa niin, että hengittäminen käy ajoittain ihan työstä...

Bartsu ja Marianne 34+4

BARDOLLE: Kai se on sitäkin, kun tiedän lähes 100%:sesti, että toista tällaista lottovoittoa ei enää tule. Toi kommentti oli juurikin kun omasta suustani.. Todellakin.. naulan kantaan. Huoh. Mutta sitäkin suurempi onni tämä on.
:heart:

Heissuli!

Kiitokset "vatsainfosta" :) ... Työkaveri mainitsi samaa, että on ollut ylävatsakipuilua ( ja ollaan lähes samoilla rv:lla ). Eipä sikäli, täytyy olla kiitollinen, että odotus on mennyt muuten vaivattomasti, joten juilikoon!!!

Kauniskuu: Oletpas tosiaan ollut ahkerana ompelusten kanssa. Ja hyvä että välillä otat rennosti =)
Olen neulonut kastemekkoa ihan tavallisesta valkeasta puuvillalangasta ja ohjeet on bongattu Pirkka-lehdestä. Oi, olisin voinut niin kans "nakittaa" mekon tekemisen jollekin taitavalle, mutta niitä on ystäväpiirissä aika rajallinen määrä. Yksi ystävä on tekstiilialan ihminen, mutta aika kiireinen joten en ole tohtinut vaivata (paitsi kun olen tarvinut apua esim. ohjeen tulkkaamisessa tai silmukan tekemisessä ;) ) Ehkä tää on jokin itsensä ylittämisen paikka ja todistelu, että oikeasti pystyn tähän ja teen jotain ihan itse :D

Odotusajasta ja masusta: Mä olen kans ruvennut ihastelemaan tätä pömpökkääni =) ja musta on niin hämmentävän ihanaa, että siellä asustaa meidän kovasti toivottu pikkuinen! Samalla ajatuksissa on jotain malttamattomuutta, että haluaisi jo tavata hänet... Mutta kypsytellään nyt ihan kaikessa rauhassa! Tammikuu on ennenkuin huomaakaan!

Riio 23+3

Huomenta pallomahaiset ystävät!

Juhlat on juhlittu ja arki on taas lähtenyt rullaamaan. Oli kyllä ihan mielettömän ihanat häät! :heart: Kaikki sujui hyvin, sää oli mahtava ja minäkin jaksoin jorailla ja juhlia puoleen yöhön.

Mun mummu löysi mun vanhan ristiäismekon, joka on ollut myös mun pikkusiskolla ja kahdella serkulla. Luultavasti se tulee meillekin, vaikka mielessä kävi myös vaihtoehto, että mun hääpuvusta (tai osasta siitä) olisi voinut tehdä kastemekon.

Mulla ei ole ylävatsakipuja, mutta alkuraskaudesta tuttua närästystä ja lievää huonovointisuutta on kyllä, jos en muista syödä riittävän usein. Ukkeli myös puskee peppua joskus tosi kipeästi kylkiluihin ja palleaan. Silloin ahdistaa henkeä ja mukavaa asentoa on vaikea löytää. Yleensä yritän vähän töniä pikkukaveria alemmas. :D

Kävin tänään vaa'alla ja mulla on paino tippunut melkein kilon! :eek: Johtuisikohan stressistä?

Kauniskuu: Mulla on vähän samoja fiiliksiä. Olen yrittänyt nauttia tästä masusta ja kaikista ihanista liikkeistä, koska kuten sanoit, tätä on odotettu niin kauan. Vaikka joskus tulisikin uudestaan raskaaksi, niin ei tätä ihka ensimmäistä raskautta voi enää kokea uudestaan. Mullakin on pientä pelkoa ja jännitystä ilmassa. Sunnuntaina sain oikein kunnon rimakauhukohtauksen (osittain siinä purkautui häästressiäkin), ja itkin miehelle, että miten me oikein pärjätään vauvan kanssa. :ashamed: Supistelujen takia mun malttamattomuuteni päästä näkemään vauva on vähän lieventynyt. Olen ihan tyytyväinen, jos hän kasvaa marraskuun loppuun saakka masussa.

Mutta kohta pitää alkaa katsella jo imetysvaatteita! ;) Meiltä tosiaan puuttuu vielä vaunut ja turvakaukalokin, sekä kaikennäköistä pientä härpäkettä. Pitäisi tuo Riion lista tulostaa, laittaa jääkaapin oveen ja vetää yli sitä mukaa, kun jotain tulee ostettua. Oletteko harkinneet muuten rintapumpun ostamista jo etukäteen, vai vasta sitten tarpeen tullessa?

Ai niin! Me saatiin isompi kämppä, juuri sellainen mihin jonotettiin! :D Muutto on loka-marraskuun vaihteessa. Huh, sitäkin saa alkaa jännittää pikkuhiljaa. Mulle meinasi tulla siitäkin pieni rimakauhu. Jotenkin nyt on niin isoja muutoksia tulossa muutenkin, ja sitten vielä uusi asunto... Ei tää pieni pää meinaa pysyä perässä. :ashamed:

Kivaa keskiviikkoa kaikille! =)

-Pantsu ja pikku-ukko 32+1

Riio: Mulle on ainakin painoa tullut ihan hyvin. Ekalla nevolakäynnillä paino oli 60 (oma arvio ennen raskautta oli 58) ja tänään 66,5. Kuulemma ihan sopivasti on tullut. Kysyin että mikä se suositus on, niin sanoivat että jos yksi 1kg/per viikko tulee niin sitten pitää tsekata tarkemmin. Ja niistä vakuutuksista piti vielä sanoa että meilläkin on nyt loppupeleissä se vauvavakuutus ja lapsivakuutus. Tiedä sitten onko järkevää vai ei, mutta se meni aikamoiseksi säätämiseksi.

Rva Pantsu: Mahtavaa että juhlat meni hienosti :heart: Ja mitäs sä oikein stressaat siellä?? Koita rentoutua, kun kaikki on hyvin ja juhlatkin ohi. Niin ja onnea uudesta kodista! Me saadaan vissiin rintapumppu yksiltä tutuilta, niin se tulee hoidettua. Muuten en välttämättä ostaisi etukäteen, jos käykin niin ettei tule maitoa.

Kauniskuu: Itselläni voi tulla ikävä vauvamahaa, vaikka onkin vielä aikaa jäljellä. On se vaan niin ihana :)

(.) Tänään oli neuvola ja lekurikäynti. Oli joku tuuraava lääkäri joka selitteli siinä ettei oikein osaa käyttää niitä laitteita, eikä oikein ollut varma mistään ja kohdunsuunkin kun tarkasti niin ei ollut turhan mukava kokemus. Muuten kaikki oli hyvin :)

- Alapaine oli edelleen aika alhainen (118/58)
- paino ok 66.5kg eli 447g/per viikko (tosin pari minuuttia aiemmin vaaka näytti 67)
- hemppaa ei tsekattu
- ft:n epäily olevan noin 24cm, muttei ollut siitäkään ihan varma
- Syke oli 145
- Lapsivedenmäärä normaali

Niin ja päästiin yllätyksenä vilkaisemaan pikkuista ultrasta, kun lääkäri ei osannut sanoa miten päin hän oli :)

Veena 27+5

Täällä käyty eilen sokerirasitustestissä ja ei ollut mitään hämminkiä.

Mulla oli samalla kertaa toi neuvolakäyntikin

verenpaine 125/67
Paino +225g/vko eli nyt tullut yhteensä 3,8kg
pissat sun muut puhtaita
Hemo 111
Sf-mitta 23,5cm
Syke 130
ja vauva oli vinossa. :)

Mulla ei lääkäri tuota lapsivedenmäärää edes katsonut. Viimeksi rakenneultrassa katsottu.

Kävin tänään hääkampauksen suunnittelussa ja tukka laitettiin ojennukseen. Huomenna vielä vikan kerran puvun sovitus. Jippa jee.

millis ja liinu 26+4

Veena: Kummin päin vauveli oli? :) Lähinnä häästressiä tarkoitin tuolla stressaamisella. ;) Painon putoaminen ei haittaa kyllä ollenkaan. :D Mulle on nyt tullut 10 kg:a. Neuvolan terkan mukaan se on varsin hyvä määrä, ei yhtään liikaa. Mäkin ajattelin tuota rintapumppujuttua, että mies voi sitten käydä ostamassa mulle sellaisen, jos tarvetta ilmenee.

millis: Hienoa, ettei sokerirasituksessa ollut mitään. Mulla lapsivedenmäärä on katsottu vain käsikopelolla. Lääkäri on siis heilutellut mahaa, ja todennut, että vettä on normaali määrä. Oi, onnea hääjärjestelyihin! :heart: Mä jo haikeudella muistelen kaikkea. :)

ON: Tilasin sitten eilen ekan imetyspaidan netistä. Oli alennuksessa puoleen hintaan. Yhdet villavaippahousutkin tilasin, kun en viitsinyt maksaa postituskuluja vain yhdestä tuotteesta. :D Tänään mennään katsomaan turvakaukaloja ja vaunuja. Yhdessä liikkeessä on Maxi-cosin cabriofix tarjouksessa, ollaan sitä mietitty. Eilen meinattiin muuten tilata jo vaunut, mutta ne olivatkin sitten ehtineet jo loppua siitä nettikaupasta. :eek:

Nyt syömään aamiaista!

-Pantsu ja pikku-ukko 32+2

Pantsu: Loppujen lopuksi lääkäri päätyi siihen että vauva oli pää alapäin. Vaikka ensin oli vastakkaista mieltä. Ja neuvolakorttiin kirjoitti tarjonnan kohdalle RT, eli eikös se sitä tarkoita. Nyt on onneksi häästressi ohi, niin voit keskittyä vaan kaikkeen kivaa odotusajan hamstraamiseen :D

Imetyspaitoja olisikin varmaan hyvä varata jokunen kipale. Pitäneekin katsella.

Millis: Hyvä että sokerihommat kunnossa. Mulla lääkäri paineli mahaa ja totesi että lapsivedenmäärä on normaali kun ei ole maha liian pinkeä.

Huomasitteko muuten että kaksplussan sikainfluenssa keskusteluita oli siteerattu eilisessä Aamulehdessä? Sivun A02 kolumnissa :D

(.) Meille ei ole vieläkään tullut äitiyspakkausta :kieh: Päätös tuli vihdoin postissa maanantaina ja siinä lukee että pakkaus postitetaan kahden viikon sisällä. Tulisi jo. Vähän kuin joulua odottaisi :D

Veena 27+6

Ärh! :kieh: Eilen heräsin siihen, kun naapurissa joku oksensi! Siis niihin oksennusääniin heräsin. Yök! No tänään sitten heräsin siihen kun meidän kissa oksensi sängyn alle! Oikeesti, ei voi olla näin huono tuuri... :headwall:

Veena: Mullakin arvottiin viime lääkärikäynnillä, että onko poika pt- vai rt:ssa. Ensin lääkäri kokeili ylävatsalta, ja totesi, että on kyllä tosi kiinteän tuntuinen kohta tässä, voisi olla pää. Saman totesi myös opiskelija. Lantion kohdalta kokeiltaessa ei tuntenut mitään kiinteää, ja sydänäänetkin kuuluivat aika ylhäältä vatsasta. Kaikki viittasi siis perätilaan. Sisätutkimusta tehdessään lääkärin ilme kuitenkin kirkastui, ja se hihkaisi: "Täällä se pää on!". :D Minä kommentoin sitten, että no sehän on hyvä, että vauvalla on kiinteä peppu jo näin nuorena. :D Siinä repesi sekä lääkäri että opiskelija. :LOL:

ON: Ostettiin sitten eilen turvakaukalo! :D Ei kuitenkaan sitä Maxi-cosia mitä ajateltiin, vaan Britaxin Babysafe isofix-jalustalla. Siinä liikkeessä olikin tarjous vaihtunut, ja tuohon turvakaukaloon sai Britaxin omat matkarattaat kaupanpäälle! :eek: Kaukalon saa rattaisiin kiinni adapterilla aika kätevästi. Lisäksi niissä on kahden vuoden takuu, kun normaalisti matkiksilla on vain puolen vuoden takuu! Aika hyvät kaupat tehtiin omasta mielestämme. Eihän matkiksille ole rataskäyttöä vielä pitkään aikaan, mutta on niiden hankinta varmaan jossain vaiheessa edessä. Ja tosiaan, kun niitä voi käyttää jo nyt kaukalon kanssa, niin se tekee niistä vähän monipuolisemmat.

Vähän jännitti noin ison hankinnan tekeminen. Ollaan varmaan miehen kanssa alitajuisesti vältelty ostamasta mitään suurta. Jotenkin tuonne takaraivoon on jäänyt edelleen pelko siitä, ettei meille tulekaan vauvaa, :ashamed: vaikka tässä vaiheessahan se nyt on jo melkein 100%:sen varmaa. Vaunuja ei uskallettu ostaa, naureskeltiin myyjälle, että eiköhän tässä kaukalossakin ole ihan tarpeeksi sulateltavaa. :D

Me lähdetään tänään mökille pienelle honeymoonille! :heart: Hyvää viikonloppua kaikille masuille! :wave:

-Pantsu 32+3

Pantsu: Yök, ei mikään paras herätys :x Ihana kiinteä peppuinen pikku-mies :D Meillä on tosiaan vaunut jo hankittuna, mutta ne olivat tosiaan aikasta edukkaat kun käytettynä ostettiin ja sen takia tosiaan tulikin hankittua ne aika ajoissa. Turvakaukalo on sovittu ostettavaksi yhdeltä tutulta, mutta sitä ei olla vielä haettu. Oli muuten hurjia eroja noissa turvakaukaloissa kun katsoi niitä testejä.

Me saatiin vihdoin viime viikolla se äitiyspakkaus. Kyllä oli kun joulu oisi ollut kun sitä pönki ja ajatteli kuinka niitä pikkuruisia jalkoja koittaa epätoivon vimmalla asetella niihin pikkuruisiin sukkiin :)

Eilen alkoi ahdistaa, kun meidän aiemmin niin vauhdikas vauva, ei ole muutamaan päivään liikkunut juuri mitään (tai hyvin vaisusti). Ja illalla sitten alkoi ahdistaa ja pelottaa että onkohan siellä kaikki kunnossa. Yritettiin kaikkea taputtelusta ja laulelusta lukemiseen ja makean juomiseen, mutta ei hän oikein vilkastunut. No muutama liike tuntui sitten lopulta. Mutta aamulla kun heräsin hän onneksi temmelsi ja nyt on touhunnut aamun mittaa useampaankin otteeseen. Onko kellään käsitystä että milloin pitäisi huolestua? Tai siis mikä määrä liikkeitä on liian vähän?

Veena 28+3

Yhteistyössä