tälläiset aamut on raskaita olla perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öttiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle perhepäivähoitaja sanoi, että hänelle on ihan sama mitä päivän aikana teen, kun lapsen vien hoitoon. Meidän sopimuksessamme ei lue, että mun vapaapäivät on lapsenkin vapaapäiviä. Viikossa kyllä aina yhden vapaapäivän pidämme, kun en ole koulussa. Mulla on siis opiskelua 2-3 päivänä viikossa, mutta välillä tarvitsen rauhaa kotitehtävien tekoon ja silloin vien lapsen hoitoon.

Ymmärrän paremmin kuin hyvin hatutuksen siitä, että hoitoaikoja vekslaillaan fiilispohjalta. Pitäisi noudattaa sopimusta ja antaa hoitoajat ajoissa (tosin meidän lasten päiväkodeille riittää kyllä edellisellä viikolla), ja poiketa niistä vain äärimmäisessä hädässä (juna ei tule, odottamaton ruuhka jne.).

Mutta voi jumankauta naiset, kaikesta sitä saadaankin kilpailu ja vääntö aikaiseksi. Kuka nukkuu vähiten ja kuka pärjää vähimmällä unella, tosi tervettä! Eiköhän varsinkin lasten kanssa työskentelevät, mutta myös muut, toimi fiksuimmin huolehtiessaan mahdollisuuksien puitteissa omasta unentarpeestaan ja nukkuessaan siihen aikaan kuin saavat nukkua. Ne, jotka puunaavat lattialistoja vielä aamuyöstä ja heräävät kukonlaulun aikaan antavat kyllä ihanan lahjan lapsilleen, kun vahingoittavat omaa terveyttään ja kuolevat nuorempina. HALOO! Eri juttu sitten, jos jatkuvalle univajeelle ei voi mitään (huonouninen pikkulapsi herättelee tms.), mutta yöunista tinkiminen jatkuvasti ehdoin tahdoin on yksinkertaisesti aivan käsittämättömän typerää.

[QUOTE="ihmettelen";27605213]Miksi teet puuron kattilassa? Kuulostaa tosi lapselliselta tollanen, että puuro on liedellä ja sitten, voivoi, sitä ei enää voi antaa, kun se on jo jäähtynyt. Siis hä. Eikö sulla ole mikroa? Tee puuro mikrossa, sähköäkin kuluu vähemmän eikä sun aikaa kulu tuollaiseen pelleilyyn. Ja miksi heräät 5.30 jos lapset tulee hoitoon 6.30? Kuluuko sulla tunti heräämiseen?[/QUOTE]

Puuroa en tee mikrossa sillä en käytä mikroa ruuan valmistukseen. Puuron jäähtyessä kattilassa kasvaa siinä mikrobien määrä . TÄmä on ihan hygienia ja terveys syistä. Todellakin toivon ettei oma lapseni joutui syömään väärin jähytettyä ruokaa joka pikaisesti puoli lämmitetään mikrossa.

Aamulla keitän kahvit, pesen vessan (ellen tee illalla) , valmistan aamupalan ( ei ole pelkkä puuro) tuorepaloineen. Valmistan oman aamupalan siinä samalla ellen syö sitten itse samaa puuroa .
Onko tuo nyt vaarallista jos otan aamulla ajan itselle? Ja halutessa haluan nukkua myöhempää jos lapset tulee myöhempää.

On oma asiani minkä verran aikaa kuluu mutta on väärin olettaa vanhemmilta ,että on aivan sama milloin hoitoon tullaan ja milloin lähtään.

Tiesitkö , ettei moni luomu, lisäaineetonsa ja lähiruokaa tarjoava hoitaja käytä mikroa?

Mutta aina löytyy näitä , että tee toisin . Veny ja pauku ja hoida lasta kuin vanhemmat kotonaan ...

Onneksi työssä on nämä lapset jotka ei haleja ja hymyjä säästä. Joitten kanssa saa koko päivän olla ja kuunnella mitä eriskummallisempia juttuja :)

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;27605042:
Siis kenenkään ei pidä itse tajuta, että aikatauluja noudatetaan vaan ap pitää sitä vahtia ja vaatia? Siis täh??? Eli kaikki onkin ap:n vikaa? Eikö nyt helkutti sentään voi ihan OMALLA järjellä päätellä, että niistä aikatauluista pidetään kiinni???? Pitääkö aikuisia ihmisiä opastaa/vahtia joka asiassa??? Siis mitähhhhh???

Elä hermostu puolestani :). Vahdin minä ja sanon. Olen useasti jo sanonut. Ja nyt seuraavaksi sanon että morjens hakekaas uusi hoitopaikka ;) Mutta näitä vanhempia on joille saa sanoa ja sanoa, antaa ns. sakkoja ylitöistä jotka maksetaan vain useamman sanomisen jälkeen . Jopa hoitomaksut maksetaan röyhkeästi myöhässä... mutta se on jo asia erikseen.

Ihan tuollaista minulla ei ole kuin ap:lla, mutta aina näitä myöhästelijöitä on riittänyt. Mielestäni pelkät ruuhkat eivät ole mikään syy myöhästyä. tällaisiin pitää vain varautua! Samoin sääkin on aika hyvin tiedossa jo netissä. Sen voi tarkastaa aamulla ennen töihin lähtöä. Mulla on myös näitä "aamupalaa klo 9 tyyppejä". Ei ymmärretä ollenkaan, että siellä hoitopaikassa on myös muita lapsia kuin se oma Jessica-Janica.

Aloittaja taitaa hoitaa minun entistä hoitolastani. Juuri tuollaista se oli. Lapsi kyllä tuotiin aamulla suht koht samaan aikaan, mutta hakemaan tultiin milloin sattui. Hyvin usein kaksikin tuntia myöhässa, ilman ennalta sopimista tai ilmoitusta. Eikä puhelimeen vastattu, kun koitti soittaa. Jäi moni oma meno menemättä, kun ei lasta haettukaan. Lapsi oli hoidossa vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina ja kipeänä. Äiti ei koskaan ollut huomannut lapsen olevan kipeä, ei vaikka hoitoon tullessa oli tulikuuma ja itkuinen. Reilun vuoden jaksoin tuota lasta hoitaa ja sitten lopetin. Käy sitä lasta sääliksi ja kovasti. Viikonloput lapsi on mummojen luona, kun äiti haluaa omaa aikaa. Sanoi ihan suoraan useaan otteeseen, että "pää hajoaisi" jos pitäisi useampi päivä olla kotona lapsen kanssa. Lapsi on kuulema erityisen vaativa ja hankala. Minä hoidin lasta sen reilun vuoden, enkä minä huomannut hänen olevan ollenkaan vaativainen eikä hankala, päinvastoin hiljainen ja vetäytyväinen, meni monta kuukautta, ennenkuin häntä sai halata tai hän meni muiden lasten leikkeihin mukaan. Sain vahvasti sen kuvan, ettei kotona leikitä tai halailla :/

Minä en kyllä allekirjoittaisi sopparia, jossa lukee, että lapsi on hoidossa vaan tasan tarkkaan vanhempien työajan. Viime viikollakin lähdin töistä aiemmin ja kävin uimassa ennen kuin hain tytön. Jatkoin sitten illalla kotona töitäni, kun lapset olivat nukkumassa.

Minusta oli hyvin selkeää, että lapsemme pph:lla oli aikanaan selkeä aamupala-aika ja lomat ilmoitettiin molemmin puolin hyvissä ajoin. Hoitoajat olivat myös selkeästi sopimuksessa, ja tiesin, että pph:n oma iltaohjelma iltaopiskeluineen menisi sekaisin 15 minuutinkin myöhästymisestä, joten huolehdin siitä, että ruuhkista huolimatta ehdin ajoissa hakemaan.

Hieman minua kummastutti, oliko tämä yksi hankalan äidin lapsi ainoa hoitolapsi, kun hänen mukaansa piti heräämiset ja puurot ajoittaa.

[QUOTE="vieras";27603517]Itseasiassa Suomessa on edelleen subjektiivinen päivähoito-oikeus eli lapsen saa kyllä tuoda vapaapäivänään hoitoon jos ei ole kyse vuoropäiväkodista, ja jos hoitoajat noudattavat etukäteen sovittuja.

Perhepäivähoitaja tai päiväkodin lastenhoitaja ei päätä sitä missä tilanteessa vanhempi on oikeutettu tuomaan lapsen hoitoon ja milloin ei.

Jos kyseessä on esim. työtön tai muuten kotona oleva päiväkodin johtaja sopii ne hoitoajat ja yleensä tällöin lapsella on lyhyempi hoitopäivä.

Käsittämätöntä sekin että näitä virikepaikkoja kyllä on mutta se on kamalinta jos joku töissäkäyvä äiti joskus haluaa pitää puolikkaan päivän lapsivapaata vaikka asioiden hoitamiseen kaupungilla.[/QUOTE]

Eihän tää liity subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen millään tavalla! Se nyt on ihan selvää, ettei päiväkotiinkaan voi pelkällä omalla ilmoituksella viedä lasta hoitoon klo 8, jos sopimuksessa lukee klo 9. Ja tässä tapauksessa ei ole 8 tunnin hoitopäivä, jos lapsi on hoidossa 8.20-17.

Ap, ota yhteyttä omaan esimieheen ja kysy mitä vastaavanlaisissa tilanteissa voi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täti;27605836:
Aloittaja taitaa hoitaa minun entistä hoitolastani. Juuri tuollaista se oli. Lapsi kyllä tuotiin aamulla suht koht samaan aikaan, mutta hakemaan tultiin milloin sattui. Hyvin usein kaksikin tuntia myöhässa, ilman ennalta sopimista tai ilmoitusta. Eikä puhelimeen vastattu, kun koitti soittaa. Jäi moni oma meno menemättä, kun ei lasta haettukaan. Lapsi oli hoidossa vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina ja kipeänä. Äiti ei koskaan ollut huomannut lapsen olevan kipeä, ei vaikka hoitoon tullessa oli tulikuuma ja itkuinen. Reilun vuoden jaksoin tuota lasta hoitaa ja sitten lopetin. Käy sitä lasta sääliksi ja kovasti. Viikonloput lapsi on mummojen luona, kun äiti haluaa omaa aikaa. Sanoi ihan suoraan useaan otteeseen, että "pää hajoaisi" jos pitäisi useampi päivä olla kotona lapsen kanssa. Lapsi on kuulema erityisen vaativa ja hankala. Minä hoidin lasta sen reilun vuoden, enkä minä huomannut hänen olevan ollenkaan vaativainen eikä hankala, päinvastoin hiljainen ja vetäytyväinen, meni monta kuukautta, ennenkuin häntä sai halata tai hän meni muiden lasten leikkeihin mukaan. Sain vahvasti sen kuvan, ettei kotona leikitä tai halailla :/

Voi pientä :(

[QUOTE="huhhuh";27603547]No joo, pakko olla nukkumassa klo 23 jos nousee töihin klo 3.45! Mutta vaikka tein ennen vuorotyötä ja tulin töistä 00.30 niin en enää 7 maannut kuin lahna sängyssä![/QUOTE]

Ota tästä kruunu,,mä kiillotin sen sulle valmiiksi....

[QUOTE="öttiäinen";27605727]Puuroa en tee mikrossa sillä en käytä mikroa ruuan valmistukseen. Puuron jäähtyessä kattilassa kasvaa siinä mikrobien määrä . TÄmä on ihan hygienia ja terveys syistä. Todellakin toivon ettei oma lapseni joutui syömään väärin jähytettyä ruokaa joka pikaisesti puoli lämmitetään mikrossa.
QUOTE]

No eihän sitä puuroa tarvitse lämmitellä miksrossa, jos tekee sen siellä parissa minuutissa juuri silloin kun se tarvitaan.

Ehdottaisin että pph sopisi säännöt vanhempien kanssa. Jos olet kunnallinen, niin säännöthän on olemassa talon puolesta. Otat ylemmälle taholle yhteyttä ja pyydät tiedot kirjallisesti vanhemmille. Jos taas olet yksityinen, niin irtisano hoitosuhde, jos oikeuksiasi poljetaan koko ajan.
Oma muksu oli pari vuotta perhepäivähoidossa, kunnallisessa. Meillä oli ainakin tiukat säännöt hoitoajoista ja niistä ei saanut lipsua eikä lipsuttu. Perhepäivähoitajien työaikakin on nykyään lailla säännöstelty eli kahdeksan tunnin työaikaa on noudatettava ja tähän on vanhempien sopeuduttava mikäli haluavat pitää lapsen perhepäivähoidossa.

Viimeksi muokattu:
Eihän kampaajallekaan voi mennä sovitusta ajasta poikete, eikä lääkäriin.
Sekä moneen muuhun paikkaa.

Avoimet ovet on sellanen juttu kun voit mennä ja tulla kuinka itse lystäät. Myös syömättä tai syötynä. ;-

[QUOTE="hoitaja";27606017]Itse teen sen takia valmiiksi jotta ehtii jäähtymään.
Lapsihan ei halua syödä tulikuumaa puuroa.[/QUOTE]

No entäs sitten kun niitä lapsia ei tulekkaan aamupalalle? Siinä sitten oot tehnyt puurot ei kenellekkään. Hävikkiä ja rahan repimistä. Täälläpäin -sen tiedän- hoitajat tekevät aamupalat vasta kun lapset ovat paikalla, juuri sen vuoksi että on tullut niin paljon hävikkiä.

En minäkään tykkäis, jos mulle työnantaja ilmoittaisi tänään, että tule huomenna töihin klo 8, sitten iltamyöhäisellä laittaisi viestin, että eiku, tulekin vasta kympiksi -ja aamulla kuudelta soittais, että ei kun tulepa sittenkin jo seitsemäksi.

Miten typeriä voi hoitolasten vanhemmat olla?

No entäs sitten kun niitä lapsia ei tulekkaan aamupalalle? Siinä sitten oot tehnyt puurot ei kenellekkään. Hävikkiä ja rahan repimistä. Täälläpäin -sen tiedän- hoitajat tekevät aamupalat vasta kun lapset ovat paikalla, juuri sen vuoksi että on tullut niin paljon hävikkiä.

en mä sitä puuroa keitä kuin litran. Ja jos sitä nyt sattuu jäämään
niin meillä ei tule vahinkoa.

Laitan lopun sämpylätaikinaan tai jemmaan yhdelle välipalaksi (ei hoitolainen) tai laitan koiralle.

No entäs sitten kun niitä lapsia ei tulekkaan aamupalalle? Täälläpäin -sen tiedän- hoitajat tekevät aamupalat vasta kun lapset ovat paikalla, juuri sen vuoksi että on tullut niin paljon hävikkiä.

Täälläpäin pph:t saavat hyvissä ajoin listat, joissa on tieto siitä, ketkä minäkin päivänä tulevat hoitoon -ja kellonaikahan on sovittu hoitosopimuksessa. Normaalijärjellä varustetut fiksut aikuiset ihmiset osaavat ajoissa (esim. edellisenä päivänä hoidosta hakiessaan) ilmoittaa, jos poikkeuksellisesti eivät seuraavana aamuna tulekaan aamupala-aikaan, kuten yleensä.

Täälläpäin pph:t saavat hyvissä ajoin listat, joissa on tieto siitä, ketkä minäkin päivänä tulevat hoitoon -ja kellonaikahan on sovittu hoitosopimuksessa. Normaalijärjellä varustetut fiksut aikuiset ihmiset osaavat ajoissa (esim. edellisenä päivänä hoidosta hakiessaan) ilmoittaa, jos poikkeuksellisesti eivät seuraavana aamuna tulekaan aamupala-aikaan, kuten yleensä.

Se mitä mä olen seurannut niin ne kellonajat on vaan lumetta. Tullaan kun tullaan ja haetaan kun haetaan.

[QUOTE="vieras";27605275]Et sitten osaa lukeakaan? Siinä luki kotitöitä tms. ;) Miksi ihmeessä ne kotityöt pitäisi tehdä illalla, miksi ilta ja yö pitäs maata laiskana lahnana sohvalla kun voisi tehdä jotain tehokastakin? On siinä paras kyllä arvostelemaan toisia :laugh:[/QUOTE]

No ensinnäkin,tuo oli ensimmäinen viesti jonka tähän ketjuun kirjoitin. Toiseksi,osaan lukea ja sinä kirjoitit viestiisi selvällä suomenkielellä että joskus teet vielä kotitöitä puolenyön aikaan.

Minusta on ihan normaalia että päivät touhutaan,tehdään töitä ja hoidetaan kotia,ilta ja yö ovat rauhoittumista varten. Mutta toki jonkinasteisesta maniasta kärsivät varmasti jaksavat siivota ja pestä ikkunoita jopa 72h putkeen lepäämättä.

Ihan mielelläni makaan laiskana lahnana sohvalla kun hoidan hommani ajoissa pois alta :)

Monta mielipidettä ja kysymystä ihmettelyä tähänkin ketjuun mahtui... itse olen työni valinnut koska halusin hoitaa omat lapset itse ja kun muut kyselivät hoitopaikkaa siirryin pikkuhiljaa perhepäivähoitajaksi...nyt työuraa takana yli 20v ja edelleen pidän työstä. Onhan tämä raskasta toisinaan mutta antoisaa!
Olen yksityinen, koska haluan itse valita perheet joiden kanssa työskentelen, silti välillä sattuu huonoja kokemuksia, mutta onneksi suurin osa vanhemmista arvostaa työtäni ja osoittaa sen myös mm t.äsmällisyydellä.
Mulla on työaika 5 pv viikossa 7-17. joku tulee aikaisemmin, joku haetaan myöhemmin...olen pyrkinyt joustamaan työajoissa jotta vanhemmilla olisi helpompaa...kuitenkin yhden lapsen kohdalla suositeltu hoitoaika on 8h. Olen siis töissä 10h...en koko aikaa leiki lasten kanssa vaan teen myös kotitöitä...ruoka, keittiön ja eteisen siivous yms jotka liittyvät hoitolapsiin. joskus saatan tyhjentää pyykikoneen tai tehdä jotain "omaa" työtä... koko tuon ajan olen kuitenkin vastuussa toisten lapsista...ei se ole fyysisesti raskasta, mutta iltaisin on yleensä todella väsynyt kun päivän on selvitellyt lasten riitoja, yrittänyt opettaa tapoja, ohjannut leikkejä jne jne...
MUTTA minulla on myös oma perhe..eli omat koululaiset tarvitsee apua kokeisiin lukuun, läksyjen tekoon, harrastuksiin kuljettamiseen ja nämä asiat tehdään tuon 10h työpäivän päätteeksi + kaikki muu siivous ja pyykkäys mitä ei päivälä ole ehtinyt tehdä!
Ei sinun työssäkäyvän äidin kannata olla kateellinen helposta päivästä...meillä pph.llakin voi olla omia pieniä lapsia jotka valvottaa yöllä!
Meillä ei matkustella ulkomaille ...1600,- palkalla eletään kyllä ihan "kädestä suuhun" ja yrittäjänä lomat on lyhyet (ja palkattomat)mutta tässäkin joutuu laittamaan arvot järjestykseen eli olen halunut olla läsnä omien lasten lapsuuden ja tarjota myös muiden perheiden lapsille mahdollisuuden rauhalliseen kiireettömään arkeen...
Ja jos vaan mahdollista niin nukun aamulla niin pitkään kuin mahdollista :)

Yhteistyössä