Tajuaako enää kukaan, että avoliitto on syntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avioliitto kunniaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[quote="ellanellaEipä elämä ole noin yksiselitteistä. Vaikka menisi naimisiin toiveenaan viettää koko loppuelämä toisen kanssa, niin matkalla voi tulla yllätyksiä. Saattaa tulla ero, joten yksinhuoltajaksikin voi joutua ihan ilman omaa tahtoaan, jos kumppani löytää vaikka jonkun toisen tai sitten "kasvetaan erilleen". Pitäisikö sitten yhden kerran epäonnistuttuaan olla loppuelämä yksin ja selibaatissakin vai? Enkä kyllä tiedä mitään masentavampaakaan kuin sen, että aviopuolisot elelevät viilenneillä tai jopa vihamielisillä tunteilla varustettuina kulissiliitossa jopa kymmeniä vuosia. Sekö sitten on hyvä kasvualusta jälkeläisille? Eiköhän jokaisella ole oikeus etsiä onnea ja olla onnellinen?

[/quote]

Jokaisella on oikeus etsiä onnea ja olla onnellinen. Tämä koskee myös lapsia, ei vain aikuisia!!!!

Jos ollaa kasvettu erilleen, ei ero ole se ainoa oikea ratkaisu, ainakaan heti. Pitää yrittää kasvaa takaisin yhteen ja sitten kovan yrittämisen ja apujen hakemisen jälkeen jos ei onnistu, niin sitten vasta erota. Nykyään erotaan heti kun tuntuu että ollaa kasvettu erilleen.

en pitkään aikaan oo muistanukaan kuinka syntinen oon... elän avoliitossa itseni kanssa samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja ollaanpa tuota jokusen kerran harrastettu seksiäkin. voi mua...

Olen itse uskossa ja todella paha mieli tuli näistä kirjoituksista. Nimenomaan "uskovaisten" osalta. Hedelmistään puu tunnetaan ja hyvä niin. Olen oikeastaan ihan sanaton tästä järkyttävästä tuomiosta, jota jotkut uskoltavat julistaa toisille. Millaisen todistuksen te annatte Kristuksen rakkaudesta näillä sanoillanne?

Kaikkea ei pidä hyväksyä, se on totta. Aina pitää kuitenkin muistaa, että älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi. Meistä yksikään ei ole niin arvokas ihminen, että voi toisen tuomita.

Se joka näin julistaa (mm. aloittaja) Voi kysyä itseltään onko hän synnitön? Onko Kristuksen tahto, että julistat tällaista näin julmalla tavalla? Entä mitä mieltä Kristus on siitä, kuinka olet ottanut itsellesi kunnian tuomita ihmisiä?

Totta on, että avioliitto oli Jumalan suunnitelma ihmisille. Syyt sille on helppo ymmärtää, kun tänäpäivänä näkee kuinka hajalla perheet ovat. Se oli meidän parhaaksi ja on edelleen.

Tunnen monia ihmisiä (mm. vanhempani) jotka eivät ole koskaan naimisiin menneet. Yhteistä taivalta takana on noin. 30vuotta. Yhdessä on menty sekä ylä, että alamäet. Sitoutuminen on lähtenyt sydämestä! on tehty päätös olla yhdessä ja selvitä niistä huonoistakin ajoista, sekä iloita kun on ihanaa.

Tällaisia perheitä ja suhteita minä ihailen. Ihailen uskollisuutta, rakkautta, kärsivällisyyttä ja turvallisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja syntinen:
en pitkään aikaan oo muistanukaan kuinka syntinen oon... elän avoliitossa itseni kanssa samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja ollaanpa tuota jokusen kerran harrastettu seksiäkin. voi mua...

Kyllä sitä nyt vitsaillaan, mutta aikanaan tulee maksun aika tuostakin touhusta....

olen omat uskomismietiskelyni miettinyt kymmenen vuotta sitten enkä jaksa niihin enää tuhlata aikaa. en usko että on olemassa mitään sellaista mitä sinä varmaan jumalaksi kutsut, joten kukaan ei ole myöskään keräämässä mitään maksuja elämästäni.

olen erittäin tyytyväinen elämääni. :)

olen omat uskomismietiskelyni miettinyt kymmenen vuotta sitten enkä jaksa niihin enää tuhlata aikaa. en usko että on olemassa mitään sellaista mitä sinä varmaan jumalaksi kutsut, joten kukaan ei ole myöskään keräämässä mitään maksuja elämästäni.

Jos tässä ajassa ei viitsi tuhlata aikaa tuonpuoleisiin asioihin, niin ehkä sitten on paremmin aikaa ajatella iättömyydessä.

Kuuntelin äsken Radio Suomea. Siellä uutisoitiin edesmenneen paavin julistamisesta pyhimykseksi. Joku nainen oli rukoilleessaan kääntynyt paavin puoleen ja parantunut Parkinsonin taudista.

Viime lauantain Presso-lehdessä oli iso artikkeli arkkipiispa Jukka Paarmasta ja helvetistä.
Tuonelan olemassaolo mietityttää ihmisiä. Jos ei kaikkia Ellejä, niin muita sitäkin enemmän.

Paarma puhuu aikuisen uskosta ja elämisestä elämänsä oikein.

Mietin usein "kunnollisen puolison" roolia avioliitossa. Jos toinen ei yksinkertaisesti vaivaa päätään "syntiajatuksilla", niin miten toista voi vetää tilille "synneistä".

Minäkin haluaisin pyhymyksiä Suomeen. Ihan oikeita ja eläviä ei jo manan majoille menneitä. Varsinkin Elleissä vaihtaisin oikein mielelläni ajatuksia pyhymysten kanssa.

Vaikka olen elänyt kuin pyhimys, niin ei minusta pyhimystä saa tekemälläkään.
Löydän jatkuvasti itseni syntiä tekemästä. Käytän aikaani väärin. Laiminlyön asioiden hoitamisia. Kätken kynttiläni vakan alle. Löysäilen tyhmissä hommissa enkä käytä aikaani palvelemiseen.

Onneksi sentään tuo Jeesus aikoinaan riippui ristillä ja sovitti syntini. Luulisin, että ateistitkin pääsevät samalle onsingolle. Minä ainakin lupaan pitää teidän puolia Pietarin edessä. Jos ex-aviomieheni ei pääse taivaaseen, en minäkään sinne välitä tulla.
Vaikka avioliittokaavassa sanotaan "kunnes kuolema erottaa", niin minusta kuolema ei erota aviopuolisoita vaan pikemminkin yhdistää.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs.:

Kyllä sitä nyt vitsaillaan, mutta aikanaan tulee maksun aika tuostakin touhusta....

Tarkoittaako maksun aika tässä tapauksessa sitä, että koska samaa sukupuolta olevilla avopareilla harvemmin on (yhteisiä) lapsia, niin avoleski joutuu maksamaan perintöveroa raskaimman kautta?

Alkuperäinen kirjoittaja Agnostikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs.:

Tarkoittaako maksun aika tässä tapauksessa sitä, että koska samaa sukupuolta olevilla avopareilla harvemmin on (yhteisiä) lapsia, niin avoleski joutuu maksamaan perintöveroa raskaimman kautta?

Mutta kyllä se vielä loppuu, kun joudut aikanaan tilille.

Meille uskovaisille usko on uskomisen asia. Emme ole voineet vielä tänäkään päivänä todistaa aukottomasti Jumalan olemassa oloa, joten emme voi muuta kuin uskoa siihen. Toisaalta meille uskoville pitäisi myös olla itsestään selvää se, että meidän tehtävämme ei ole tuomita kanssaihmisiä tai saatella heitä "tilille", vaan vain sillä rakkaalla armeliaalla Luojalla on sanansa sanottavana siitä asiasta. Tämä vain tahtoo monilta uskovilta unohtua.

Kommentti: yhtä lailla ateisti on uskovainen kuin Jumalaan uskovakin. Ero on ainoastaan siinä, että ateistin tarvitsee paljon enemmän uskoa kuin Jumalaan uskova. Tyhjästä on paha nyhjästä, jos maailmankaikkeutta ajattelee:)

Kannattaakohan olla olla nyt niin tyytyväinen? Jumalahan vihaa homoja ja lesboja, kuten me kaikki erittäin hyvin tiedämme. Tulet kyllä näkemään, että aikanaan noistakin sanoistasi joudut tilille.

Jos kysytään ihmisiltä kysymys, että jokainen joka tuli uskoon helvetinpelossa nostakoot kätensä. Minä toivon, että yksikään käsi ei silloin nousisi ylös.

Uskon, että Jumala kyllä kysyy meiltä uskovaisiltakin joskus kysymyksen; Miksi pelottelit, miksi olit ahdasmielinen ja tuomitsit? Kun teit näin, niin moni ihminen käänsi selkänsä minulle. Sensijaan, että olisit kertonut minun rakkaudestani, Pojastani Jeesuksesta ja sovituskuolemasta, sinä tuomitsit ihmiset ja olit ahdasmielinen. Miksi näin?

Tärkeintähän tässä kaikessa on se, että Jeesus kuoli jokaisen syntien puolesta. Kun ihminen kuolee niin on kaksi vaihtoehtoa: Joko sinä itse vastaat kaikesta Jumalan edessä tai sitten Jeesus vastaa sinun teoistasi. Jeesus tahtoo sovittaa jokaisen ihmisen synnit.

Ei saa koroittaa ketään toisen yläpuolelle, sillä olemme kaikki samanarvoisia ihmisiä. meistä jokainen on syntiä tehnyt. Toinen tuomitsee, toinen juoruilee, joku vähättelee, joku on ylpeä, joku pettää jne jne lista on pitkä.

Onneksi on Jeesus joka rakastaa meistä jokaista ja haluaa meille jokaiselle antaa yltäkylläisen elämän. On joku jolle voi kertoa omasta heikkoudestaan esim. juoruamisen suhteen ja pyytää apua siihenkin asiaan.

Muistetaan uskovaisina, että mekin olemme ihan yhtä vajaavaisia kuin kaikki muutkin. Eikä pelastus johdu teoista vaan armosta:) Onneksi. Sillä ei maa päällään kanna yhtäkään ihmistä, joka omilla teoillaan voisi pelastua;)

Hyvää kevättä jokaiselle.

vapaakirkko kirjoittaa hyvin ja todella asiallisesti, vaikka en noista jeesus- ja jumala-jutuista samaa mieltä olekaan. on silti mukava edes välillä huomata, että myös uskovaisissa on mukavia ja suvaitsevaisia ihmisiä. :)

far iseukselle sanon sen, että juuri sinunlaistesi uskovaisten takia ennakkoluuloni ja mielipiteeni uskovaisista yleensä ovat melkoisen negatiivisia. jos se sinun jumalasi on kaikki maan päällä elävät luonut, niin aika ihmeellistä olisi, että se alkaisi vihata omia luomuksiaan. itselleni Se Juttu on ihmisten välinen suvaitsevaisuus ja hyväksyntä, koska en mihinkään korkeampaan voimaan usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Far Iseus:
Kannattaakohan olla olla nyt niin tyytyväinen? Jumalahan vihaa homoja ja lesboja, kuten me kaikki erittäin hyvin tiedämme. Tulet kyllä näkemään, että aikanaan noistakin sanoistasi joudut tilille.

Vai niin, että Jumala oikein vihaa... Oletkohan nyt kuitenkaan ihan oikeilla jäljillä, tulkintasi Jumalasta on aika julma. Eikö Jumala rakastakaan kaikkia luomiaan?

Kyllä meissä uskovaisissa on paljon suvaitsevaisia ihmisiä:) Jostain syystä vaan sellaiset lakihenkiset ja tuomitsijat usein pitävät itsestään suurempaa ääntä mm.internetistä. Sitten käy niin, että kaikkia uskovaisia pidetään sellaisina. Samalta minustakin tuntuu kuin teistä, kun kohtaan sellaisen ihmisen. Kyllä se vähän ahdistavalta ja väärältä tuntuu.

Monesti sellainen ihminen ei edes kuulu seurakuntaan, sillä ei pysty käymään siellä. On niin erimieltä kaikesta ja aina napit vastakkain.

Raamatussa sanotaankin niin, että sellaiset jotka eivät tunne Jumalaa, puhuvat hänestä väärää. Se on juuri tätä, että ihmiset puhuvat Jumalasta kaukaisena, ankarana ja julmana. Puhuvat väärää. Ihminen joka tuntee Jumalan, kertoo hänen rakkaudestaan ja armostaan.

Muistetaan, että myös uskovaisissa on ihmisiä, jotka eivät ole elävässä uskossa. On ihmisiä, jotka eivät ole käsittäneet sijaiskuolemaa ja armoa.

Jos tapaatte ihmisiä, jotka langettavat teille helvetintuomion tai ovat ahdistavia, niin älkää välittäkö sellaisesta, jos mahdollista. Se ei ole oikein koskaan. Ja älkää antako sellaisten ihmisten antaa meistä kaikista samanlaista kuvaa. Koittakaa muistaa, että kristinuskon tärkein sanoma on Jeesuksen rakkaus, eikä Jumalan ankaruus. Krititty ei pahalla kerro kenellekkään, että on Jeesus tai kerro tarinaansa kuinka tuli uskoon.

Ihminen tahtoo kertoa sen asian toisille, sillä se on niin suuri juttu ja uskovainen tahtoo, että kaikki tuntisivat samanasian, sillä se on niin mahtavaa;)

Annetaan kaikkien kukkien kukkia:)

vapaakirkko kirjoittaa hyvin ja todella asiallisesti, vaikka en noista jeesus- ja jumala-jutuista samaa mieltä olekaan. on silti mukava edes välillä huomata, että myös uskovaisissa on mukavia ja suvaitsevaisia ihmisiä. :)

far iseukselle sanon sen, että juuri sinunlaistesi uskovaisten takia ennakkoluuloni ja mielipiteeni uskovaisista yleensä ovat melkoisen negatiivisia. jos se sinun jumalasi on kaikki maan päällä elävät luonut, niin aika ihmeellistä olisi, että se alkaisi vihata omia luomuksiaan. itselleni Se Juttu on ihmisten välinen suvaitsevaisuus ja hyväksyntä, koska en mihinkään korkeampaan voimaan usko.

Huh, huh, kyllä on karmeeta luettavaa. Voi ihmis raukkaa. Kerran se eteen aukenee miten asiat on. Ja asiat on niin, että homous ja huoruus on Jumalan edessä suuri synti ja sitä se on jos ei Jumala ole liittoa siunannut, toisin sanoen pappi vihkinyt heidät pyhään avioliittoon. Käskyissäkin sanotaan sitten neuvo;älä tee huorin. Täytyy puolisolle olla uskollinen. Ja vain heteroliitot ovat sallittuja.

Tämä aika on sitä Sodoman ja Komoran aikaa jonka Jumala vedenpaisumuksella hävitti. Enää Hän ei niin tee, mutta kerran jokainen on Jumalan kasvojen edessä vastaamassa teoistaan.Kannattaa rukoilla Jumalalta oikean tien löytämistä jolta pääsee taivaaseen.

Sen löytäminen on elämämme kallein asia.

Tietysti minut leimataan aivan alimpaan kastiin, mutta ei se haittaa, olen vain onnellinen, että olen löytänyt Jumalan lapseuden. Kaikki tapahtumathan ovat lopun aikojen merkkejä joita voi lukea raamatusta. Näin ne menee ennenkuin kaikelle maan päällä olevalle tulee piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Far Iseus:
Huh, huh, kyllä on karmeeta luettavaa. Voi ihmis raukkaa. Kerran se eteen aukenee miten asiat on. Ja asiat on niin, että homous ja huoruus on Jumalan edessä suuri synti ja sitä se on jos ei Jumala ole liittoa siunannut, toisin sanoen pappi vihkinyt heidät pyhään avioliittoon. Käskyissäkin sanotaan sitten neuvo;älä tee huorin. Täytyy puolisolle olla uskollinen. Ja vain heteroliitot ovat sallittuja.

Ovatko asiat niin? Vai uskotko vain, että ne ovat niin? Ihmiselle, joka ei usko tai uskoo erilailla, mikään sinun uskoosi perustuva ei ole kestävä perustelu "syntisyydestä". Tämä keskustelu on siis hyvin turhaa.

Sinulla muuten taitaa olla ihan omat käskysi, jos niissä sallitaan vain heteroliitot.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullista sinulle!:

Mitäpä, jos kerron, että minun "uskoni" mukaan viisastelu loppuu joka tapauksessa viimeistään jo ennen sinun uskosi mukaista "tilille joutumista".

Alkuperäinen kirjoittaja Ateisti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja Surullista sinulle!:

Mitäpä, jos kerron, että minun "uskoni" mukaan viisastelu loppuu joka tapauksessa viimeistään jo ennen sinun uskosi mukaista "tilille joutumista".
Kerroit jo. Huomasitko?
Loppuuhan se, olet oikeassa. Ehkä sitten tilipäivänä huomaat, ettei olisi ehkä kannattanut viisastella, vaan ottaa asioita jopa todesta. Toivottavasti niin käy jo ennen tilipäivää ja ymmärrät sen, mikä on sielusi pelastuksen kannalta oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhanaikaista hömpää;8093866:
Mielestäni koko mennä namisiin on vanhanaikaista ja vain uskovaisille.

Heh,kuka on nykyaikana vielä niin tyhmä että menisi naimisiin? kun enemmistö suhteista menee perselleen ajankuluessa.
Sen siaan ennenvanhaan oli pakko jatkaa ja jäädä jonkun tyypin kaa jos olit ilmaissut alttarin edessä 'haluan' eikä sitä sitten saanut erota.olkoot nainen tai mies minkälainen p********* tahansa. höh höh mitä p**** satuja aikuisille koko naimisiin meno.

Jos rakastaa toista ja ihan oikeasti haluaa olla toisen kanssa koko lopun ikänsä niin silloin voi mennä naimisiin. Missä on usko elämänmittaiseen parisuhteeseen? Sen ei ehkä ihan välttämättä tarvitse olla avioliitto, mut jos on sisimmässään sitoutunut kumppaniinsa niin se on tosi hyvä syy elää yhdessä koko loppuelämä.

itse en usko Jumalaan, helvettiin enkä uudestisyntymiseen.

Kun minä kuolen, niin minun osaltani kaikki on siinä. Se mitä jäljelle jää palaa uunissa tuhkaksi ja tuhkan jälkikasvu heittää toivomuksestani metsään. Eikä laiteta kiviä eikä muistomerkkejä.

Minä olen kuoltuani elämäntyöni tehnyt ja seuraavat sukupolvet jatkavat minun perimääni, jos jatkavat. Se ei ole minun päätettävissä oleva asia.

Mutta jos jatkavat, perimäni hupenee koko ajan pienemmäksi ja pienemmäksi, mutta sitä on aina oleva hitusen verran uusissa sukupolvissa.
Se Raamatun kertoma ikuinen elämä minun osaltani on näissä uusissa sukupolvissa.

Kuolemani jälkeen olen olemassa vain virallisissa rekistereissä tietoriveinä ja läheisten ihmisten muistissa. Sitä mukaa kun sukupolvet vaihtuvat, muistot minustakin haihtuvat taivaan tuuliin. Näin on enemmän kuin hyvä. En haluaisi olla se joka muistetaan ikuisesti jostain.

Ei ole olemassa mitään henkistä taivasta jossa koko maailman ihmiset ja menneet sukupolvet mahtuisivat olemaan. Se on jo ajatuksenakin niin absurdi, että huhheijaa, mutta uskokoon ken tahtoo, jos se hänen tätä maallista elämää helpottaa.

Raamatussa ei missään anneta ohjetta siihen, millä tavalla avioliitto solmitaan niin, että se on sitten Jumalan edessä se oikea yhdessäolemisen muoto. Mainitaanko Raamatussa missään edes sellaista sanaa kuin "avioliitto?"

Kun mies ja nainen (Raamatussa sanotaan "vaimo") menevät yhteen, menevät sitten millä rituaaleilla tahansa, he ovat tehneet keskenään liiton ja sen liiton pitäisi olla sitten Jumalankin edessä oikein. Kun Suomeen muuttaa joku pariskunta vaikka Kiinasta, ja jotka ovat naimissa sikäläisten papereiden mukaan, eivätkö he ole sitä myös Suomen lakien mukaan? Vaikka eivät olekaan täällä mihinkään avioliittopapereihin liittoaan merkityttäneet. Vai pitäisikö heitä kohdela avoliittolaisina?

Mielestäni liitto on silloin "pyhä" ja synnitön, kun se sellaisena pidetään. Eli jokainen vastaa tästä liittonsa oikeellisuudesta ja synnittömyydestä niin itselleen, toisilleen kuin sille Jumalallekin, jos sitä tahtoo ajatella.

Yhteistyössä