Tajuaako enää kukaan, että avoliitto on syntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avioliitto kunniaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä vikaa on avoliitossa. Jälkeenpäin kadutti, kun meninkin naimisiin. Koko sanakin avioliitto on ihan vanhanaikainen. No jos lähden kotoa pois ja asun pari vuotta jossain, niin ehkä se liitto raukeaa sillä..??

Alkuperäinen kirjoittaja Nuuskamuikkuli:
Kyllä minä mielelläni menisin naimisiin, jos vain mies kosisi.

Näitä ripulihousumiehiä, jotka eivät koskaan uskalla kosia, on Suomi täynnä. Ja yksi syy on se, että naiset suostuvat rakastajattariksi laillistamattomina asuinkumppaneina. Toinen syy on se, että miehet eivät rakasta senhetkistä kumppaniaan (ovat ehkä muuttaneet painostuksesta yhteen), vaan salaa toivovat löytävänsä vielä paremman.

Ei myöskään pelkkä avioliittokuori ts kodin leikkiminen muodon ja muodin vuoksi mitään auta, jos parilla ei ole syvempää käsitystä koko asiasta. Ja monillahan ei ole.
Toisaalta laillistamattomilla asuinkumppaneilla voi olla hyvinkin syvällinen ja moraalisesti kestävä pohja.

Silti olen niin vanhanaikainen, etten käsitä, miksi suhdetta ei voi laillistaa, jos asutaan saman katon alla vuosia rakastavaisina. Miksi sitä ei voi vahvistaa maistraatissa tai kirkossa?

Mies ehdotti mulle aikoinaan avoliittoa. Sanoin kauniisti Kiitos ei. Jos et vihitä, niin sitten on eri tiet.

Vei kiltisti vihille ja yhteistä liittoa on takana 23 vuotta ja onnellisia ollaan. Kyllä avioliitto voi kestää. Meidät varmaan vasta kuolema erottaa.

Avoliittolaisille kunnon vero. Sillä voisi sitten lisätä vaikka lapsilisiä tai laskea bensaverostusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristitty:
Aloittajalle vastaus: Hyvin harva tuntuu enää tajuavan tai mieltävän avoliittoa synniksi. Höpölöpö-perusteita kyllä tuntuu tulevan. Eihän se tee tekoa synnittömäksi, jos kaikki muutkin sitä tekevät.

annappas sinä sitten jotain muuta kuin niitä höpölöpö-perusteita..? mitään raamattulöpinää on mulle ainakin turha tulla heittää.

mä en ainakaan tunne itseäni mitenkään rakastajattareksi vaikka ns. susipari ollaan. tasa-arvoinen, toisiaan paljon rakastava, kolmen lapsen vanhempia ollaan ja vaikka asiaa ei olla nyt kirkossa tai maistraatissa käyty "laillistamassa" niin samalla lailla ollaan verrattavissa kuin avioparitkin. eniten ketuttaa se että avopareille ei suoda samoja oikeuksia kuin aviopareille, juuri kuten joku jo mainitsi kuolemantapauksesssa. testamentit kehiin niin perintökin jakautuu kuten haluaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Avioliitto kunniaan:
Nyt kun kaikenkarvaiset parisuhteet ovat tapetilla, niin tajuaako enää kukaan, että avoliitot eivät oikeasti edes ole liittoja ja että ne ovat syntiä.

Minusta tuo on äärimmäisen vanhanaikainen ajattelutapa, mutta jos rajat asettamalla tulet onnellisemmaksi ja tunnet hallitsevasi elämääsi, niin pidä toki tiukat sääntösi.

Itse kyseenalaistan yksiavioisuuden ja sen, että ihminen olisi onnellinen vain yhden kumppanin kanssa. Kannatan vapaita suhteita, niin kauan kuin niillä ei loukata ketään. Suhtaudun kielteisesti mustasukkaisuuteen ja omistushaluun, vapaaseen rakkauteen sen sijaan suhtaudun avoimesti. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Inhottava avoliitto:
Avoliittolaisille kunnon vero. Sillä voisi sitten lisätä vaikka lapsilisiä tai laskea bensaverostusta.

Hah hah! Avoliittolaisethan jo nyt maksavat enemmän veroa kuin avioliitossa olevat esim. perintövero yms. Lapsilisiä ei tarvitsisi maksaa ollenkaan, hankkikoot lapsia ne, joilla siihen on varaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea moista "harrastusta"? Just luin yhdestä tutkimuksesta, jonka mukaan huonosti toimeentulevilla ja lapsia hoitamaan kykenemättömillä on enemmän lapsia kuin niillä, joilla todellisuudessa olisi resursseja kasvattaa lapsista tasapainoisia ja terveitä ihmisiä.

Bensaverotusta taas pitäisi laskemisen sijasta nostaa roimasti, koska maailma tukehtuu saasteiden aiheuttaman ilmastonmuutoksen takia kokoajan kiihtyvällä vauhdilla. Lopeta oman napasi ympärillä pyöriskely ja ajattele vähän pidemmälle. Kulje julkisilla kulkuneuvoilla, älä ajako ruuhkassa peräkkäin yksi henkilö/auto. Sellaista järjettömyyttä todistan joka aamu bussipysäkillä seisoskellessani... Masentava näky!

Alkuperäinen kirjoittaja avoliittolainen:
Mun mielestä avoliittoa suurempi synti on tehdä huorin (=pettää kumppania - jos joku ei tiedä), tehdä lapsia ja hylätä ne, erota avioliitosta (kun kerran pappi on sanonut taikasanat), vihkiä eronneita, hyljeksiä homoja, hyljeksiä naispappeja, ylentää itsensä...

Synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven ja ottakee nysse malka sieltä omasta simmusta ekka poies! PRKL!
------->

"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä"

Alkuperäinen kirjoittaja Inhottava avoliitto:
Mies ehdotti mulle aikoinaan avoliittoa. Sanoin kauniisti Kiitos ei. Jos et vihitä, niin sitten on eri tiet.

Vei kiltisti vihille ja yhteistä liittoa on takana 23 vuotta ja onnellisia ollaan. Kyllä avioliitto voi kestää. Meidät varmaan vasta kuolema erottaa.

Etpä sinä ainakaan älynlahjojesi vuoksi ole naimisiin "päässyt"... Lienee yhtä tollo puolisonakin, kun on noin kauan katsellut ?

Perustele miksi avoliitossa olevien pitäisi maksaa enemmän veroa kuin muiden?

Oletko lukihäiriöinen vai yritätkö olla muka ovela? Jos viittaat viimeiseen, niin ehkä sinun Herrasi voi olla PRKL, muttei minun, joten kiroilu on siis sallittua niille ketkä eivät pirua pelekää ;P

Alkuperäinen kirjoittaja avoliittolainen:

Oletko lukihäiriöinen vai yritätkö olla muka ovela? Jos viittaat viimeiseen, niin ehkä sinun Herrasi voi olla PRKL, muttei minun, joten kiroilu on siis sallittua niille ketkä eivät pirua pelekää ;P

... mikä manaus. Vaikka rohkeudellakin manattuna. Jos Jumalaan turvaat, niin toivot muille Herran siunusta. Jos et, niin olet ateisti, joka perkelettä manaa avukseen sitten ihan huvikseen tai muuten vaan avukseen kiroillen: ohjatessasi Herran Sanaan (viittaus malkaan silmästä).

Alkuperäinen kirjoittaja prööt:

En ole kirjoittaja, jolta tuota tiedustelit, mutta vastaanpa kuitenkin. Jos nyt otsikosta poiketen jätetään se syntiasia pois, niin olen tällä verotuskäytännöllä ymmärtänyt seuraavaa. Yhteiskunnassa tehdään erilaisia sääntöjä ja sopimuksia, joiden mukaan toimitaan (lakeja, työehtosopimuksia jne). Avioliitto on yksi tuollainen sopimus, josta seuraa tiettyjä verotus-, perimys- ym. oikeuksien muutoksia. Lainlaatijan silmissä vähiten tulkintoja aiheuttava tapa määritellä ero erilaisten kämppisten ja sitoutuneiden parien välille on juuri tuo sopimuksen tekeminen (= avioliiton solmiminen). Lisäksi on sovittu kaava, kuinka sopimus puretaan. Avoliitossa oleva ei ole tuota yhteiskunnan määrittelemää sopimusta kumppaninsa kanssa tehnyt, jolloin tietenkin myös seuraamukset jäävät tulematta. Tämä sopimuksen tekeminen tai tekemättä jättäminen ei tietenkään kerro mitään yksilön omasta sitoutumisesta suhteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin minusta...:
Alkuperäinen kirjoittaja prööt:

En ole kirjoittaja, jolta tuota tiedustelit, mutta vastaanpa kuitenkin. Jos nyt otsikosta poiketen jätetään se syntiasia pois, niin olen tällä verotuskäytännöllä ymmärtänyt seuraavaa. Yhteiskunnassa tehdään erilaisia sääntöjä ja sopimuksia, joiden mukaan toimitaan (lakeja, työehtosopimuksia jne). Avioliitto on yksi tuollainen sopimus, josta seuraa tiettyjä verotus-, perimys- ym. oikeuksien muutoksia. Lainlaatijan silmissä vähiten tulkintoja aiheuttava tapa määritellä ero erilaisten kämppisten ja sitoutuneiden parien välille on juuri tuo sopimuksen tekeminen (= avioliiton solmiminen). Lisäksi on sovittu kaava, kuinka sopimus puretaan. Avoliitossa oleva ei ole tuota yhteiskunnan määrittelemää sopimusta kumppaninsa kanssa tehnyt, jolloin tietenkin myös seuraamukset jäävät tulematta. Tämä sopimuksen tekeminen tai tekemättä jättäminen ei tietenkään kerro mitään yksilön omasta sitoutumisesta suhteeseen.

Sanopa vielä kerran ja selkokielellä vastaus kysymykseen, johon yritit vastata. Minua ainakaan tuo kapulakielesi ei vakuuta, ja todelliset perustelut avoliittolaisten suuremmalle verotukselle puuttuvat kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :)):
... mikä manaus. Vaikka rohkeudellakin manattuna. Jos Jumalaan turvaat, niin toivot muille Herran siunusta. Jos et, niin olet ateisti, joka perkelettä manaa avukseen sitten ihan huvikseen tai muuten vaan avukseen kiroillen: ohjatessasi Herran Sanaan (viittaus malkaan silmästä).

Etkö tiedä, että ateistille perkelettäkään ei ole olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä juttu:
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Avoliitto ja au-lapset ovat häpeä, eikä niitä koskaan saisi rinnastaa avioliittoon eikä liitossa syntyneisiin lapsiin.

Täyttä asiaa! Lisäksi useimmiten noilla avoliittojen au-lapsilla on kokonaan toinen biologinen isä, kuin tämä ruokatalouden aikuinen mies, äiskän kumppani. Toooosi hyvä kasvualusta kehittyville lapsille ja nuorille. Ei pidä ihmetellä, mistä johtuvat nuorison päihde- ja mielenterveysongelmat.

"avoliittojen au-lapsilla on kokonaan toinen biologinen isä, kuin tämä ruokatalouden aikuinen mies" Millähän aikakaudella tuonkin kirjoittaja oikein kuvittelee elävänsä. Taitaa moni avioliitossa elelevä mies vaan luulla olevansa muksunsa isä - sitä kun ei tarvitse todistaa. Ja sitten ihmetellään kun vaavi on ihan mamman pomon näköinen...

Alkuperäinen kirjoittaja ehe-ehe:
"avoliittojen au-lapsilla on kokonaan toinen biologinen isä, kuin tämä ruokatalouden aikuinen mies" Millähän aikakaudella tuonkin kirjoittaja oikein kuvittelee elävänsä. Taitaa moni avioliitossa elelevä mies vaan luulla olevansa muksunsa isä - sitä kun ei tarvitse todistaa. Ja sitten ihmetellään kun vaavi on ihan mamman pomon näköinen...

Kyllähän sitä avioliitossakin voi tietämättään elättää toisen miehen lapsia. Ei avioliitto sulje pois esim. pettämistä, eikä avoliitto puolestaan tee sitä minun mielestäni helpommaksi. Jos on toiseen ihmiseen sitoutunut, ei suhteen virallistaminen vaikuta suhteen laatuun. Tekee vain eroamisen hankalammaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ellanella:
Alkuperäinen kirjoittaja ehe-ehe:

Kyllähän sitä avioliitossakin voi tietämättään elättää toisen miehen lapsia. Ei avioliitto sulje pois esim. pettämistä, eikä avoliitto puolestaan tee sitä minun mielestäni helpommaksi. Jos on toiseen ihmiseen sitoutunut, ei suhteen virallistaminen vaikuta suhteen laatuun. Tekee vain eroamisen hankalammaksi.

Pettämistä tosiaan voi tapahtua sekä avo- että avioliitoissa. Tarkoitin kommentissani lähinnä sitä tilannetta, että YH-äiti lapsikatraineen on saanut houkuteltua talouteen miehen. Miehellä kuitenkin on ollut selkärankaa sen verran, ettei ole mennyt avioon YH:n kanssa. Tällaisessa tilanteessa lasten kasvualusta ei ole hääppöinen.

Yhteistyössä