Tahkoojaplussat 97

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys täältäkin taas... Ehkä hieman uuvahtanut sellainen, sillä vipinää on riittänyt. Hengissä kuitenkin.

V sairasti heti ensimmäisten päiväkotiviikkojen aikana kaksi korkealla kuumeella höystettyä flunssaa, siitä taisinkin jo kertoa. Sitten päiväkodissa on ollut sikainfluenssaepäilyjä (naapuriosastolta kerralla puolet porukasta pois ja osalla lääkäreiden mukaan ihan sopivat oireet, mutta kun ketään ei testattu, niin arvauksen tasolle jäi), kihomatoja ja kaikkea muuta kivaa - onneksi ei ole noita perusflunssia pahempaa ainakaan vielä osunut kohdalle! *koputan puuta rystyset verillä* Noita kihomatoja ihan kammoan, en ollut aiemmin moisista kuullutkaan, mutta nyt kutiaa joka paikasta, kun vain ajattelenkin asiaa. Hygieniasta olenkin pitänyt nyt huolta ihan hysteriaan asti ja melko lähelle mielenterveyden rajoja myös ;)

No, sitten kun päiväkodissa tautiaalto tuntui hieman helpottavan, S sai rotavirus- ja pneumokokkirokotteet, jälkimmäisen omalla kustannuksella. Illalla nousi kuume ja kauhea punoittava patti pistoskohtaan ja vatsa meni (ilmeisesti rotaviruksesta, kun se annettiin suun kautta) vähän sekaisin. No, ei siinä mitään, mutta kuusi päivää myöhemmin tytön naama oli ihan täynnä pientä kuivaa näppylää ja yksi isompikin läiskä ilmaantui. Ja ilmeisesti kutisi, koska neiti raapi naamansa viiruille. Viikkoa myöhemmin S alkoi ensin kiukutella syödessä ja meinasi lopettaa kokonaan, sain käyttää kaikki temput, että sain edes muutaman kerran päivässä jotain sisään, senkin kauhean huudon kanssa. Pakkohan se oli sitten lääkäriin mennä.

Onneksi mitään kuivumisen merkkejä ei ollut, laboratoriokokeita määrättiin ja lääkäri vahvisti jo edellisenä päivänä neuvolasta saamani suosituksen ryhtyä maidottomalle dieetille. Allergiaa siis epäillään ainakin noiden iho-oireiden perusteella, en sitten tiedä, johtuvatko nuo vatsaoireet myös allergioista vai jostain muusta. Keräsin sitten itselleni myös kauheat syyllisyydet, että onko allergia (tai mitä tuo nyt onkin) puhjennut siksi, että annoimme tuon pneumokokkirokotteenkin tai johtuuko sitten rotavirusrokotteesta, kun allergialiiton sivuilla keskusteluissa oli vähän sensuuntaisia epäilyjä ja ainakin jollakin sairastettu rotavirus oli ilmeisesti laukaissut allergian. Tehty mikä tehty, mutta nyt oli jo puhetta, että sen verran muutetaan, että se kolmikuukautisrokote annetaan eri kerralla kuin nuo seuraavat pneumokokki- ja rotavirustehosteet.

Nyt tilanne on sen verran rauhoittunut, että S nukkuu jo paremmin yöllä (ennen superhyvät yöt menivät välillä 1,5-2 tunnin pätkiksi), iho on pääosin jo oikein hyvä, vain pieniä reaktioita tulee silloin tällöin, ruoka maistuu ja vatsakitinätkin ovat vain ajoittaisia. Laboratoriotuloksia emme ole vielä saaneet, mutta varasin nyt kuitenkin allergialääkärinkin, käydään nyt sitten kyselemässä, miten tätä tilannetta voisi allergiaepäilyn suhteen selvitellä.

Elämä siis alkaa voittaa, mutta olisin kyllä aika tavalla loman tarpeessa. Harmi vain, että se ei nyt todellakaan tule kyseeseen, kun kaupan korvikkeet eivät tule maitopohjaisina kyseeseen ja tämä maidoton dieetti on vetänyt minut aika kuiviin pumppailujen suhteen. Joten aika tavalla olen täällä kotona jumissa, vain syöttövälin verran voi ennakkovalmisteluitta olla poissa - ja se kyllä syö naista. Mutta tytöt kasvavat ja voivat ainakin suhteellisen hyvin, joten eiköhän elämä tästä voita, kun saadaan vielä selvyys tuohon, mikä pienempää tarkalleen ottaen vaivaa.

Jaksuja Mimmulle! Kuulosti kyllä rankalta toi teidän alkusyksy, huh. Kaikenlaista. Toivottavasti vältytte lisävastoinkäymisiltä ja sairasteluilta ja ettei pikku-S:lle tulisi enää iho-oireita tai muuta kun olet maidottomalla. Onko selvinnyt varmuudella nyt onko ketään V:n päiväkodista sairastanut sikainfluenssan? Entä onko muilla tahkoojattarilla tuttavapiirissä sairastettu sitä? Minä en tunne ketään jolle se olisi iskenyt *kop kop*. Kyllähän sitä(kin) tartuntaa miettii nyt ihan eri tavalla kun on tämä pikkuinen. Minkälainen fiilis raskaanaolevalla Sandella on asiasta?

Know the feeling Mimmu kun on ainoastaan syöttövälin verran erossa vauvasta, meillähän on edelleen niin. Alussa se pelkkä ajatus tuntuikin raskaammalta kuin mitä se käytännössä tarkoitti ja loppujen lopuksi oli, mutta jotenkin tuli vaan niin sidottu epätoivoinen olo. Hyvinhän se on kuitenkin mennyt ja menee teilläkin! Häntä pystyyn!

Nyt kun M syö kiinteitä voisin jo jättää hänet jonkun muun hoitoon ja syötettäväksi, sillä hänhän pärjäisi esim. sosepurkilla ja vedellä yhden syöttökerran. Olisi kyllä ihanaa mennä vaikka aamupäivällä jumppaan, siitä hierontaan ja vielä lounaalle kavereiden kanssa. Ihan itsekseen. Lasken, että siihen menisi yht. n. 3-3,5 h. Olen vähän suunnitellut yhtä tällaista päivää joka viikolle, saas nähdä toteutuuko. Siis täytyy vaan itse saada aikaiseksi. Olen jotenkin ollut niin saamaton lately. Mikään ei oo oikein innostanut ja on tuntunut vähän plaahhh. Nyt olisi korkea aika ryhdistäytyä.

M:n puolivuotismitat oli 7,9 kg ja 69 cm. En tiedä onko painava/pitkä ikäisekseen? Minusta tietysti sopiva pikku paketti. Niin siis M on tänään 6 kk! Uskomattoman nopeasti on aika mennyt, nyyhh. Haikeeta. Toisaalta ihanaa :) Kyllähän se perushoitaminen helpottuu kovasti siinä 4 kk tienoilla jotenkin. Tuli enemmän rytmiä ja ruutinia päiviin, se ylenpalttinen oksentelu väheni ja maitokakasta päästiin eroon, goodbye niskapaskat ja vaatteiden vaihto joka toisen vaipanvaihdon yhteydessä jne jne.

M ja H nukkuu tosiaan hienosti! Ja niinhän nukkuu I:kin, eikö! Miten muut heinävauvat? Riinuskasta ei ole kyllä kuulunut tosi pitkään aikaan. Manna, H varmaan tankkaa iltasin? M syö hienosti läpi päivän ja varsinkin sitten illalla tankkaa mahan täyteen niin että se aivan pullottaa :D Nyt on vaan tullut hieman ärsyttävä tapa hänelle, nimittäin on hoksannut että ruuan pärisyttäminen on hauskaa. Saan hänet välillä unohtamaan sen ja keskittymään paremmin syömiseen, mutta mitenköhän siitä pääsisi eroon? Ei varmaan millään?... Ymmärtääkö puolivuotias pidemmän päälle lopettaa se jos olen johdonmukainen ja aina sanon että ei saa tehdä niin ja putsaan naaman ja odotan hetken ennenkuin jatkan syöttämistä? Pavlovin koirat :) Sellainenhan tepsii siinä nukkumisasiassa, hih.

Kiitti Keiju ruoka-aikakommentista. Ja hmmm, kiva tuo ruuan kanssa sotkeminen ja tavaroiden viskominen ruokapöydässä jossain muualla kuin kotona. Enpä ollut hoksannutkaan. Se varmaan tosiaan rajoittaa sit edelleen, huooh. Ihanaa kun Mai veti muikkuja :)

Hei Nasupista olikin tosi kiva kuulla taas! Onko E:n pikkuongelmat jatkunut? Soititko jo sinne neuvolaan? Mä en kyllä tietenkään osaa sanoa tuohon mitään, ihan hyviä veikkauksia sulla itsellä oli. Toivottavasti on jo paremmin tai menisi ohi yhtä nopeasti kuin tulikin, että alkaisi poika nukkumaan (päikkäreitä) ja syömään kunnolla taas. Mitä nyt täältä on aikaisemmin lukenut, niin olisiko joku Vaihe.

Ihana kuvitella miten Nasupin kaksoset nukahtavat omiin sänkyihinsä - varmaan samassa huoneessa? Siskokset. Olleet yhdessä aina, masusta lähtien. Niisk.

Onnea I:n tyttöserkusta! Joko kävitte katsomassa? Onko tytöissä samaa?

Piti kommentoida muidenkin juttuja vielä mutta näyttää oma hetki taas olevan ohi :)

Huomenta, tai siis aamupäivää. krooh. Viime yö olikin vaihteeksi tapahtumarikas kun N näki unia, taisin herätä 3-5 krt klo kahden ja neljän välillä. 3 krt Nellan kanssa ja 2 tämän juniorin painaessa rakkoa...! Että juhuuta vaan. Lisäksi N on räkäinen ja odottelen vaan että pkodista soittavat että saapi tulla hakemaan pois kun kuume noussut:-(. Ihan yhtä räkäisiltä kuulostivat kyllä muutkin lapset siellä että tartuntaa ei tartte ainakaan miettiä kun kaikki on samassa jamassa. Se on tää syksy?

Sikaflunssa mua hieman mietityttää, neuvolassa en tajunnut viimeksi kysyä että missä vaiheessa voisi rokotetta hakea, tuskin edes tiesivät silloin. Pikkuisen hirvittää rokotteen ottaminen kun mieleen juolahtaa kaikkia talidomidi-juttuja kun ei rokotetta ole testattu, mutta toisaalta juniori saisi sitten samalla suojan eikä tarttis ekaa puolta vuotta vahdata oireita. Kaverini on terveydenhoitaja ja sanoi että itse ottaisi rokotteen jos tarjotaan. Muuten en ole huolissani koska oon tässä(kin) suhteessa fatalisti, jos saan tartunnan niin sitten saan ja sen kanssa pitää elää. Ja toipua. Ylihygieeninen en ole mutta käsiä (myös Nellan) olen pessyt useammin mutta mitään yleisiä paikkoja en ole vältellyt. Hullareillakin piti käydä:-).

Hirvijahti alkoi viime vkonloppuna ja oli kyllä ihanaa aurinkoisessa, vaikkain kylmässä kelissä viettää aikuisten viikonloppua. Meidän itävaltalaiset kaverit oli täällä ja istuskeltiin iltaa ja saunottiin ja päivät mää haravoitsin ja löhösin kun muut olivat jahdissa. Saalistakin tuli joten olen nyt pari päivää säilönyt niitä aarteita...tänään vuorossa maksalaatikon teko.

Molly, pärisyttäminen on hauskaa....:-). Johdonmukaisuus auttaa monessa jutussa, mutta vielä kaksivuotiaallekin pitää noista asioista huomautella joten pitkä on taival:-). Omien menojen sopiminen ja niistä kiinnipitäminen olis ensiarvoisen tärkeää, vaikka ekat kerrat voikin tuntua oudolta ilman Mta. Mä olen unohtanut omat harrastukset ja siitä voi syyttää vaan itseä kun käkkii kaikki illat kotona eikä jätä lasta välillä isälle ja anna heillekin omaa aikaa. Meillä usein kyllä mies käy ulkoilemassa Nellan kanssa iltaisin tai käyvät esim rautakaupassa:-).

Taidan ottaa nyt torkut vaikka pitäis neidolle ostaa uudet kumpparit, anoppi huomautti tarpeesta kun ei villasukat enää mahdu vanhoihin. Miten paljon sitä kasvunvaraa pitää niissä olla? Ja P tosiaan 92 on nellan koko mutta kun monet esim h&mn sukkikset on kokoa 86/92 (pieniä) tai 98/104 (valtavia). Osta siinä sitten sopivia...

Aamupäiviä.
Täällä flunssanpoikasta myös. Miehellä ollut piiiitkään, tänään menossa lääkäriin, koska lienee noussut poskionteloihin ja minä taas olen vuorostani aloittanut niistämisen. H pärskii, mutta sitä hän tekee aika paljon muutenkin. Ei ole sinänsä räkäinen, vielä.

Hienoja mittoja Molly! Niin se rakkauden käpykin on nyt puolivuotias :) Muru <3 Aika menee niiin siivillä, ei ole enää pikkuinen vauva, jota selällään sylissä voisi heijata, eihän? Puhelit niistä pakkaskamuista. Meilläkin huimat 8 pakkasessa, mutta olikos ne kolmessa oljessa, en muista. Vois soittaa ja kysyä. Ajattelin postittaa myös meidän hemmon kuvan sinne. Me varmaan H:n ollessa vuoden vanha kokeillaan siirtoa tai joksus ensi syksynä. Kesästä haluan nauttia täysin siemauksin, ilman matkoja ja lääkkeitä. No, onnistuu tai ei, mutta jossain vaiheessa sisarus tai kaksi olisi erittäin toivottu. Yhtä siirrämme, todennäköisesti. Meidän perheet on väkimäärältään pieniä, joten toivomme siksi pojalle sisarusta tai kahta, että olisi sitten läheisiä. Niiden merkitys kun on vuosien aikana konkreettisesti korostunut. Yksikin lapsi meille sinänsä "riittäisi", mutta ajattelen enemmän poikaa jollain tavalla. Selitänkös nyt hiukan vaikeasti...)?

Voi Nasupin E:n vaihetta. Toivotan jaksamista ja pikaista muutosta parepaan. On se raskasta varmaan. Ja kun ei noin pieni osaa sitte itse sanoa, että mikä on :( Toivottavasti saat apua neuvolasta tai jostain muualta.

Kyllä se sikainfluenssa pyörii mielessä välillä, mutta jotenkin realitetti sen suhteen ei ole tavoittanut mua :/ Näin pienen kanssa sitä täpisee hygieniasta jotenkin muutenkin. Vaikkakin alun tarkkuus siinäkin on muuttunut. Ja meillä tuo koira huolehti, ettei ole liian puhdasta..käy pusuttamasa jne. poikaa! Tuo rokote onkin komsii/komsaa, kun sitä ei ole testattu. Mene ja tiedä, mikä on parasta. Mä ehkä jättäsin sen pöydälle, mutta helpommin sanottu, kuin sitten tehty.

Onpas Mimmulla ollut rankkaa. Voimia ja jaksuja sinne. Kiinni on on mukulassa enemmän, niinkuin Mollykin totesi, mutta kiinteiden alkamisen jälkeen helpottanee. Sinne on matkaa, mutta koita jaksella. Olisi kiva nähdä kuvaa teidän suloisesta pikkuneidistä :)

Riinuskasta ei tosiaa ole kuulunut? Hu-huuuu..

Sandella varsin raskas yö. Joko masu on iso? Tuo pissalla ravaaminen on rasittavaa, mä kovin pahimmillaan n. 10-15 x yössä. Nuku siinä sitten.Mutta se helpotti sitten lopussa, että oli myös jokin vaihe. Hei, sullahan on varmaan pakkanen täynn ihania metsän antimia. Ihanaa. Oletko käynyt sienessä/marjassa? Hirvenliha ei ole mun bravuuri, niinkuin ei muutkaan riistaruuat..saan niistä erikoisia ruokia tehtyä :)

Hei, poitsu jokeltaa, että on herännyt ja lähdemme kaupoille. Mentävä...

Iltoja kaikille!

Lähes uunituore äiti ilmoittautuu =) Luonto päätti, että vauvojen oli aika syntyä, tasan rv 34. Eilen aamulla syntyi pienet, tyttö 2130 g ja poika 1905 g, täydentämään äidin ja isän onnea. Vauvat vietiin suoraan keskolaan, jossa jatkavat kasvamista ja keräävät voimia. Kaikki näyttää nyt oikein hyvälle. Vähän tarvitaan apua hengittämiseen ja ruokailuun, mutta muuten ovat kyllä hyvävoimaisia. Vielä on edessä jonkinmoinen taival ennen kotiutumista. Mennään päivä kerrallaan.

terkuin
Onnellinen Peppi ja pienet ihmeet

Oi onnea, ihanaa kuulla Pepin tuoreet kuulumiset. Mä olen ihan viluväreissä täällä!! Paljon onnea pitkän matkan jälkeen pikkuruisista ihmeistä <3
Ottakaa nyt rauhassa vauhtia sieltä keskolasta ja sitten kotiin nauttimaan vilkaasta tuplaonnesta :)

Ohhoh, täällähän on vauvauutisia! Onnea ihmeellisten ihmisten johdosta Pepille! Tosiaan: pitkän matkan olette kulkeneet. Saisinpa olla kärpäsenä katossa näkemässä pikkuruiset sisarukset.

Voimia sairaalaeloon edelleen. Kaikki kuulostaa olevan hyvin. Onneksi vauvat ovat sen verran "isoja", ettei tarvitse sen suhteen olla ihan sydän syrjällään. ONNEA!!!

Onnittelut Pepille ja perheelle tupla-ilosta! Hyvänkokoisiahan nuo lapsoset jo olivat ja kasvavat päivittäin lisää! Mahtista.

UUh , tajusin just että oon sitte seuraava...KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄKKKK! Eikö ole yhtään edes tärppiä odottavia? Mun maha menee siis nyt rv29+1 ja on kyllä iso. Vaikka en sentään vielä vaapu kävellessä, nyt on vaan pari päivää tullut suppareita jopa levossa joten jotain siellä tapahtuu, kunhan ei vaan vielä tulis pois. Mutta taisi se nellakin näillä viikoilla harjotella mutta lopulta jouduttiin houkuttelemaan pois.

Manna, pakkanen on täyttynyt marjoilla (by appiukko) ja sienillä (by myself) ja ens viikonloppuna pitäisi alkaa tulla hirvenlihaakin. Kauhuissani mietin että MIHIN ihmeeseen mä laitan ne kun nyt jo on tunkua. Toissaviikonlopun sienisaalis oli aika mahtis ja onneksi kuivasin ne ja ONNEKSI kävin siellä toissaviikonloppuna koska viime viikonloppuna metsä olikin kaadettu!!! Saakelin juntit kävivät kaatamassa oikein harvesterin kanssa mun parhaan suppismetsän josta joka vuosi olen hakenut sienet. Täytyy etsiä uusi apaja kun noilla h-veden suunnilla ei ole sitä apaja-kilpailuakaan niin pahasti. Mettää riittää...

Uijui, täällähän on mahtavia uutisia! Pepille aivan mielettömät onnittelut pikkuisista kullannupuista. Hienoa että kaikki on hyvin ja ihan kivan kokoiset kaksoset (ainakin minusta) ovat. Nyt vaan ihmettelette heitä sitten :)

Ja onnea puolivuotiaalle pikku-M:lle! Niin se aika kuluu.Hällä kyllä tosiaan vatsa on hyvin toiminut, kesästä muistan :) Muistan tuon päristelyvaiheen, kyllä se menee ohi aika nopsaankin. Mä en kiinnittänyt siihen sen suurempaa huomiota. Myöhemmin Mai alkoi pruittailla veden kanssa..sekin on onneksi jo ohi.

Onhan oma aika toki tärkeää, musta vaan tuntuu että toiset tarvitsee enemmän sitä "get awayta" jaksaakseen taas lapsen kanssa paremmin. Jokainen tavallaan, eihän sitä väkisinkään tarvitse olla lapsen luota pois. Mulla alkaa tulla vaikeemmaksi lähteä Main luota nyt kun hän on vanhempi?

Mimmulle voimia rankkaan vaiheeseen! Aikamoista jaksamista tosiaan vaatii.

Sellainen kysymys näiden vuotiaisten vanhemmille että mitä lapset syövät aamupalaksi? Mai on tehnyt totaalisen puurolakon ja närppii vähän sitä sun tätä. Tällä hetkellä hitti ovat pakkasesta jäiset kotimaiset vadelmat, siihen vähän jogurttia ja sitten ihan leipää. Muuten syö kyllä hyvin lounaan ja päivällisen ja iltapuuron ettei kai haittaa jos aamiainen on niukempi, mutta jos aamupäivällä on johonkin meno niin tietysti toivoisin että söisi kunnolla ettei ole heti nälkä. Ja juo kyllä aamulla siis 2 dl maitoa heti herättyään, täyttäähän sekin vatsaa.

Mailla alkaa tulla nyt kovasti sanoja ja ilmoittaa kyllä ruoka-ajasta ja janosta ja muutenkin kommunikoidaan kovasti. Potallakin on jo käynyt tekosilla :)En jotenkin osannut edes ajatella että oma lapsi on näin ihana!! Siis mahtavaa seuraa, jo nyt. Voi sentään :) Meillä oli tänään eka hammashoitola :))

KIva kuulla Nasupista! Toivottavasti meidän tärät onnistuu pian.
Jaahas, mies ilmoitti että kahvi on kupissa. Palaan!

Voi miten ihania uutisia! Lämpimät onnittelut Peppi ja perhe. Ihan meni kylmät väreet mullakin, aina nämä uutiset saa liikuttumaan. Hienoa, että kaikki meni hyvin ja ovat hyvävointisia, vaikka reippaasti etuajassa syntyivätkin.

Onpas teitä tosiaan koeteltu koko alkusyksy Mimmu. Hui, miten voimakas reaktio tuli tuosta rokotteesta. Vaikeahan sitä on selvittää, mikä on vaikuttanut mihinkin. Ikävä juttu kyllä, jos ette voi käyttää korvikkeita, kuten Molly aikoinaan. Enpä olisi tullut itse lainkaan toimeen ilman niitä, kun oma maito oli niin liirunlaarunia. Kovasti jaksamista sinne!

Tähän kylmyyteen on jotenkin vaikea tottua. Oli niin pitkään lämmintä, että yhtäkkinen kylmyys ja tuuli ottaa luihin ja ytimiin, vaikka olisi kuinka goretexit yllä.

Keiju, meillä aamiainen on myös vähän tenkkapoo, koska kumpikaan ei TODELLAKAAN syö puuroa (vaikka th niin kehottaa tarjoamaan...), Matias oikeastaan vaan jogua ja leipää. Anna juo velliä tai sitten jogurttia/leipää. Vadelmathan jogun kera on tosi hyvä juttu! Mä koitan joka väliin tunkea näille nirppanokille hedelmiä ja kasviksia, että saisivat edes jostain vitamiineja.

M:kin jo puolivuotias! Siitä alkaa kyllä varsin ihana ikä, jos vaan yöunet pysyy hyvinä. Jo se, että lapsi istuu syöttötuolissa, on iso helpotus. Nyt olen aivan fiiliksissä, kun Anna pääsee portaat myös alas itse, joten ei tarvitse kantaa kainalossa mukana. Tuskin uskaltaa ääneen sanoa, mikä onni, ettei portaissa ole tapahtunut yhtään haaveria, vaikka trafiikki on aikamoinen ja M saa välillä päähänsä kaiken maan jekkuja ja Annan härnäämisiä.

Sanden familyllä kyllä loistavat antimet talven varalle. Heh, vaikka me ei juurikaan marjasteta eikä metsästetä, niin pakkanen tursuilee. Olen kyllä yksi hamstraaja kun kauppaan menen :) No mut eipä tartte kovin usein käydä kaupassa, kun vkon varrella tyhjennetään pakkasta.

Voi miten kiva kuulla Keijis, kuinka puhuit Maista :) Niin ne kehittyy ja saa uusia taitoja, mikä taas tekee pikkytyyppien kanssa olemisen vähän helpommaksi ja seurallisemmaksi. Anna on niin liikuttava, kun illalla nukkumaan mennessään huutaa "Matia, putuuuu" ja huulet törröllä menee veikan luokse. Ollaan miehen kanssa yleensä siinä vaiheessa ryytyneinä sohvilla, mutta katsotaan kyllä niin liikuttuneita meidän naperoita. Kaikki nahinat ja kiukut laantuu illaksi.

Ah, mä odotan mun lauantaita by myself. Vielä kun ois hieronnan saanut ujutettua leffan ja shoppauksen lomaan, mutta ei taida onnistua. Ihan vaan jo se yksinolo on luxusta. :)

Kahvin ja pyykkikoneen vuoro. Adios!

Voi niisk, itkuhan täällä tuli kun luin Pepin uutiset. Sylin täydeltä onnitteluja sinulle ja miehellesi! Voin kuvitella millaisessa tunteiden mylleryksessä olet, onni siellä päällimmäisenä. Kovasti jaksamista teille kaikille!

Onnea puolivuotiaalle Mollyn M:lle! :) Mäkin muistan hyvin, että se oli sellainen rajapyykki, jonka jälkeen arki alkoi tasaantua ja helpottua. Tulee ikäänkuin joku järki siihen touhuun :)

E:n ongelmat ovat ehkä hitusen helpottaneet. On hyviä ja huonoja päiviä. Syö ainakin kuin hevonen, ikinä ei ole näin syönyt. Päikkäreiltä herää edelleen viimeistään tunnin jälkeen itkien ja selvästi väsyneenä, joten olen ottanut syliin ja kun nukahtaa siihen, niin en uskalla ottaa riskiä ja siirtää sänkyyn takaisin, vaan ollaan sitten otettu yhdessä vielä tunnin tirsat. Ihanaahan se on, sylitellä pikkuista ja vain katsoa kun toinen nukkuu. Ei vaan pitkällä tähtäimellä kovin hyvä tapa totuttaa E sellaiseen. Ajattelin vaan, että jos on esim. eroahdistusta, niin saa sitten tankata syliä oikein kunnolla. Ehkä se on auttanutkin, kun E vaikuttaa paljon rauhallisemmalta. Tietty unimääräkin on lisääntynyt. Tähän voi vaikuttaa myös se yksiin päikkäreihin siirtyminen, ehkä nyt alkavat tottua siihen.

E:llä oli ihan samanlainen vaihe puolivuotiaana juuri ennenkuin oppi ryömimään. Ehkä on nyt siis jokin kehitysvaihe. Ainakin kiipeilee kovasti ja silloin on ihan onnensa kukkuloilla. Äitiä vaan hirvittää kun yksi kiipeää syöttötuolia pitkin ja roikkuu siinä kuin apina. Ja toinen hihkuu onnesta :) Tietysti myös kävelemään oppiminen on ihan hilkulla, eli ehkä E:llä nyt toistuu tuo sama juttu kuin aiemmin.

Molly, kaksoset nukkuvat samassa huoneessa ja sängyt on ihan liki toisiaan. Usein he nukkuvat tosi lähellä toisiaan, päät melkein vastakkain. Luin jostain, että se voi auttaa yöuniin, kun sängyt ovat lähekkäin ja he saavat toisistaan turvaa. Hyvin ovatkin nukkuneet, lukuunottamatta tuota rytminmuutosta ja siitä aiheutuvaa hetkellistä levottomuutta. E&e ovat kyllä koko ajan yhdessä. Ollaan nyt ruvettu miettimään, että olisi hyvä jos joskus meistä toinen tekisi jotain toisen kanssa ja toinen toisen. Että oppisivat vähän olemaan erossakin, kai se olisi ihan tervettä. On vaan niin kiva touhuta yhdessä koko perhe silloin kun mieskin on kotona, joten ei tule sitten tehtyä tuollaista.

Keiju, meillä kans on ruvennut puuro tökkimään, sekä aamulla että illalla. Varmaan kyllästyttää aina sama, vaikka tehdäänkin kyllä eri puuroja. Me annetaan usein sellaisia Muru-muroja, joissa ei ole sokeria ja ovat kai täysjyvää. Ihan sellaisenaan. Ovat kivoja palloja ja lapset tykkää. Niitä annetaan siis puuron ohella, kun keskittyvät niihin niin lapataan puuroa suuhun :) Leipää annetaan myös, siihen päälle margariinia. Ja juustopala joskus. Jogurttia oon myös ajatellut, sitä annetaan nyt välipalalla, jos syövät sellaisen. Sitten maitoa tietty lisäksi.

Neuvolasta just sain ohjeen, että joka toinen ruoka voisi olla kevyempi. Puurohan on aika tuhti, joten lounas voisi olla sitten kevyempi. Ja vuorostaan jos aamiainen on kevyt, kuten jogurttia, niin sitten lounas vähän tuhdimpi?

Miten voivatkaan olla neuvolat erilaisia täällä ja meidän edellisessä asuinmaassa! Siellä ei juurikaan neuvoja jaeltu, täällä oli ihan erilainen ote koko touhuun. Tosi kiva yllätys oli tuo meidän yksivuotisneuvola, saatiin hyviä vinkkejä ja muutenkin oli mukava "täti" :)

Meillä on just ihan samoja aatoksia miehen kanssa kuin Keijulla, että miten voikin omat lapset olla näin ihania :) Eilen juuri puhuttiin siitä. Se on varmaan tämä kun ne kehittyvät niin hurjaa vauhtia ettei sitä meinaa uskoa todeksi. Sitä on ihan mahtavaa seurata.

Nyt täytyy siivoilla hetki, jos vaikka kohta täytyy ottaa torkut E:n kanssa. Keiju, toivottavasti nyt vihdoin onnais meidän treffit :)

Heipat!

Hei!

Jeeee, onnea peppi ihan mielettömästi!! Mahtavia uutisia! Oliko alatiesynnytys vai keisarinleikkaus? Et tainnut päästä sairaalasta kotiin välillä vaan aika pitkään olit siellä vauvojen syntymään asti? Hienosti jobittu! Nyt on teidän kauan odotettu palkinto maailmassa, ihanaa!

Mä olen ihan uutta energiaa täynnä eikä aamulla väsyttänyt kuten yleensä vaan olin heti ihan pirteä ja lähdettiin jo ennen kasia viemään miestä töihin ja samalla reissulla kolmestaan kahvila-aamiaiselle matkan varrella! Kivaa. Epäilen että johtuu eilisestä pilateksesta, teki niin hyvää! Pelkästään se oma aika ja kotoa pois pääseminen ilman M:ää hetkeksi, ja tietysti itse liikunta. Nyt on kyllä vatsalihakset aivan sairaan kipeät - ihanalla tavalla.

Kiitos puolivuotisonnitteluista :) Mun mielstä M on nyt niin hyvässä iässä jotenkin. Kulkee kivasti mukana, rutiinit istuu, tietää milloin syöttää, ab. koska se nukkuu, ei tarvi niin huolehtia just noista vaipanvaihdoista sun muista koska tietää aika hyvin miten ja milloin vatsa toimii. Sitten kun ei kävele vielä niin ei hingu mihinkään rattaista vaan rakastaa olla niillä liikkellä ja vaan istua siellä ja katsella esim. kaupoissa ja kahvilassa - missä toki pääsee aina välillä syliin katselemaan ihmisiä ja maisemia.

Mäkin ostin äsken pakkaseen kotimaisia vadelmia :) Olen laittanut niitä puuron päälle, siis itselleni, aamiaiseksi. Puuro veteen keitettynä vaan ei oo niin herkkua ja sitä maitoa vältän. Kokeilen nyt soijamaitoon. Ainakin latte on hyvä soijamaitoon tehtynä joten ehkä puurokin? Sellaisenaan en sitä kyllä juo, pyh yh.

Mä muuten Manna ymmärsin hyvin mitä tarkoitit, et selittänyt yhtään vaikeasti. Samoja fiiliksiä.

Äh, nyt pitääkin mennä jo. Tulkaas tytöt linjoille! Joko Ansku hankki sen "surffailukoneen" itselleen? :)

Heissulivei ja mitä ihania uutisia: valtaisat onnittelut Pepin perheelle! =)) Niin pikkuisia, mutta sitkeitä tiitiäisiä siellä! :)

Arvaas vaan Molly olisiko mä täällä jo ollut raapustamassa moneen otteeseen, jos mulla uusi vehje olisi, mutta ei ole A saanut hankituksi surffailukonetta ja plaah, mun läppäri sanoi nyt totaalisesti sopimuksensa irti, joten en ole päässyt kuulumisiakaan lukemaan, kun en vaan saa raahatuksi itsäni tänne toiselle koneelle. Mua jurppii mun passiivijäsenyyteni täällä, ihan tunnen huonoa omaa tuntoa, kun en ole yhtä aktiivinen kuin ennen, mutta jos sen miniläppärin saisin veronpalautusrahoilla irti...

Mutta muiden kuulumisia alan lukemaan juurikin nyt ja tavaan niin pitkälle, kun ennätän, ollaan kohta lähdössä Vilin kanssa leffaan katsastamaan Viiru ja Pesonen joulupuuhissa! =)

Hyrrr, kun on kylmä, mutta tykkään kyllä näistä kirpakoista pikkupakkasista, mutta voi arggh tuota pukemista!!! Vili sentään pukee itse, mutta se ainainen hoputus ja tuhanteen kertaan pyytäminen ja käskeminen, ou ja nou. Värikästä syksyä! =)

Ihania uutisia, lämpimät onnittelut Pepin perheelle urheista kaksosista! Tosi mahtavaa, että pysyivät sisätiloissa kuitenkin noin pitkään, kun jännitys alkoi jo kauan sitten. Onnea vielä kerran!

Valtaisat onnittelut Pepille ja koko perheelle! Todella ihania uutisia! Kasvun ihmettä sitten vain pikkuisille myös täällä ulkomaailman puolella :)

Ja kiitokset symppauksista ja tsemppauksista :) Nyt on pari paremmin nukuttua yötä alla ja taas tuntuu vähän paremmalta. Labrakokeissa ei ollut mitään poikkeavaa. Käytiin siellä allergialääkärille ja sanoi, että aika selvä tapaus tämä on sen suhteen, että ruoka-aineallergiasta on kyse. Dieettiäni tiukennettiin kattamaan yleisimmin äidinmaidon kautta allergisoivat aineet, esimerkiksi kananmuna (nyyh), sitrushedelmät, kaakao ja suklaa (nyyh, nyyh) yms. Tein sitten tietämättäni melkoisen altistuskokeen, kun tein juuri lääkäriä edeltävänä päivänä maidottomia muffinsseja, söin niitä useamman illan ja aamun aikana ja kaavinpa kulhonkin (=> raakaa kananmunaa). Lopputulos: tähän asti toiseksi pahin reaktio sekä iholla että vatsassa. Eli näyttäisi aika selvästi siltä, että ainakin kananmuna on pahis. Maidosta en nyt ole sitten ihan varma, mutta reilun viikon päästä pääsemme altistukseen, joten siellähän se sitten selviää.

Tämä lääkäri muuten tuntuu olevan aika vahvasti kiinteiden varhaisen aloituksen kannalla, jos dieettini menee kovin kapeaksi. Siinä asiassa aion kyllä pullikoida vastaan ainakin niin kauan, kuin maitoa riittää sen verran, että tyttö kasvaa, vaikka sitten aiheutuisi itselleni kieltäymyksiä ja muita hankaluuksia, kuten tiheämpää yöheräämistä. Se 6 kuukautta täysimetystä kun ei ole kaikenkaikkiaankaan niin pitkä aika ja nythän ollaan jo puolivälissä. En tietysti aio leikkiä mitään supersankariäitiä oman tai lapsen hyvinvoinnin kustannuksella, mutta jokainen päivä on pieni voitto tässä suhteessa :)

Käykös Mollylle kaura? Olen ajatellut kokeilla, miltä kaurapuuro maistuisi kauramaitoon tehtynä. Olen sen verran hullu, että pidän kaurapuurosta ja useampaan otteeseen olen meinannut napata V:n loput, mutta sehän ei käy, kun puuro tehdään maitoon. Ja muuten se vaniljanmakuinen Nalle-kaurajuoma on minusta ok sellaisenaankin, joskin aika makeaa, mutta kahvin seassa tosi hyvää. Perheen ruuat olen tehnyt pitkälti noilla kaurakermoilla ja vastaavilla eivätkä mies ja V ole valittaneet, hyvin on maistunut. Helpottaa tosi paljon, kun minulle sopivia eineksiä ei paljon ole, niin ei sentään tarvitse montaa eri variaatiota vääntää.

Seuraava (tosin varsin mukava) haaste onkin sitten syntymäpäivät (V 4v - ajatelkaa, minun pieni vauvani! - ja minä n vuotta ;). Olen tullut vähän siihen tulokseen, etten varmaan edes yritä tehdä mitään munatonta kakkua, kun tuskin siitä kovin mairitteleva tulisi. Ellen sitten löydä jotain valmista. Tosin mietin, että esimerkiksi noilla "korviketuotteilla", liivatteella ja kekseillä voisi saada aikaan jotain maidotonta ja munatonta eikä kovin kauheaa. Mutta ehkä yritän vain muissa tarjottavissa kehittää pari itsellekin sopivaa lajia.

Jotenkin muuten tosi hellyttävä tuo ajatus Nasupin päät lähekkäin nukkuvista kaksosista, ihan täällä aloin fiilistelemään :) Kyllä nuo kaksosten suhteet ovat aivan erityislaatuisia.

Huomenta!

Mimmu, minäkin olen "hullu" ja tykkään kaurapuurosta :). Tsemppiä uuden ruokavalion opetteluun! Miehen siskolla oli sama juttu, kun imetti kuopustaan. Kananmunan jättäminen on tietty vähän haasteellista, kun munia käytetään niin monessa paikassa. Vinkkejä ja reseptejä löytynee vegaanien keskuudesta. Oisko jotain sopivia blogeja?

Olipa tosiaan kiva lukea Keijun tämän hetken fiiliksiä, kun jokin aika sitten olit aika turhautunut. Niin ne vaiheet vaihtelevat.

Mistä puheenollen... Luulin meidän neitosen uhmapiikin jo tulleen, mutta pahin olikin vasta edessä. Kaisla oli viikonloppuna NIIN mahdoton, että meinasi kyllä loppua hermot itse kultakin. Kaisla kelpuuttaa vain minut hoitotoimenpiteisiin ja kun isänsä haluaa/yrittää tehdä jotain, niin raivo on valtaisa. K haluaisi päättää ITSE aivan kaikesta ja apuuuuva, jos menet tekemään jotain hänen puolestaan, niin vartin itkupotkuraivarit on siinä. Päivän aikana on lukuisia rutiineja, jotka on saatava tehdä itse, onnistui siinä tai ei. Koko ajan kuuluu jostain "Kaisla haluaa" ja ihan joka ikisestä, pienen pienestä asiasta pitää kehittää draamaa. Huh, sanon minä! Outo ja ihana hiljaisuus laskeutui, kun pennut painuivat päiväkotiin :D.

Oli viikonlopussa toki paljon kivaakin. Itse olin lauantaina 2,5 tunnin tanssitunnilla ja lopussa jalat oli ihan vatkulia, mutta älyttömän hauskaa se oli. Sunnuntaina vietettiin aikaa Muksumessuilla ja Mimi & Kuku veivät meidän lasten sydämet taas kerran. Leo oli onnesta soikeana, kun pääsi halimaan Kukua. Sitten hän parkuikin varmaan puoli tuntia ikäväänsä. Illalla löydettiin netistä tieto, että kyseinen parivaljakko esiintyy Tampereella jo ensi viikonloppuna. Leon kanssa laskettiin, että kuusi yötä pitää vielä nukkua ennen konserttia ja poika kävikin vähän väliä näyttämässä kuutta sormea. Tänä aamuna sormia oli enää viisi ;). Kaisla sanoi polleana käsipäivää mm. Herra Hakkaraiselle ja Risto Räppääjälle. Suuria kokemuksia pienille ihmisille!

On kyllä ihan outoa, että Ansku käy täällä niin vähän, kun pitkiin ja ihanan rönsyileviin viesteihin on tottunut. Mutta sentään fb:ssä on ahkerat päivitykset.

Sanden pakkastilanne kuulostaa varsin oivalta, tehän olette lähes omavaraisia. Meillä pakkasessa on vaan marjoja ja mehua. Olen - toisin kuin Piritta - tosi huono hamstraamaan. Ei ikinä ole mitään varsinaiseksi ruuaksi kelpaavaa varastossa.

Seuraavaksi odotellaan sitten Sanden junioria syntyväksi.

Taidanpa nyt ryhtyä töihin. Mukavaa viikonalkua!

Sande kaipaili tärppiä odottavia.. Noh, täällä on nyt sen verran edistytty asian suhteen, että otin härkää sarvista. Soitin klinikalle! :) Juttelin ystävän kanssa viikolla ja jatkoin aiheesta miehen kanssa ja tulin sit siihen tulokseen, että joskus ne kuitenkin pitää käydä läpi, niin miksei sitten nyt. Ja päätin että päärkkele, tulta päin, nyt ei jäädä makaamaan enää. :) Inssiä siis hoitaja kaavaili, mutta ottaa asian lääkärin kanssa puheeksi vielä ja soittelee takaisin. Mahdollisesti siis jo seuraavaan kiertoon eli reilun parin viikon päästä. (Nyt siis loppukierto meneillään).

Viikonloppuna oli kuoroa, kulttuuria (improa) ja kotikotia. Nopeasti se vilahti taas..

Vippe! Ei saa säikäyttää vanhaa kaveria! :) Tuo sun kirjoituksen aloitus oli sellainen että mä meinasin jo lentää peruuksilleni, että nyt sä oot plussannu yllättäen! :) No mutta hei, hianoa kun etenette asian kanssa! Mun mielestä tosi kivaa!! Ja aivan erityisen kivaa päästä vähän jännäämään mukana. Oikeassa olet pohdintojen suhteen, päärkkele :)

Mäkin suunnittelen kylttyyriä täällä. Huomenna yhteen valokuvanäyttelyyn ja ensviikolla tanssiesitykseen tyttöjen kanssa. Keijis saattais tietää esiintyjän, lienee aika tunnettu. Mä oon niin noviisi siinä lajissa... Komediaankin tahdottais tällä viikolla miehen kanssa mutta se on niin huonoon aikaan ettei oikein yhdessä päästä. Toinen meistä voisi tietysti mennä mutta kun tuollaiset on ollut meidän juttu aina, niin olisi kiva mennä kahdestaan. No, soon, soon.

Voi apua Stella teidän Kaislaa, huhhh huuuuuh! Mä tulen olemaan ihan helisemässä ja puulla päähän lyötynä sitten kun M alkaa noita temppuja. Se on jotenkin niin älyttömän kiltti tyttö, että on tosi vaikee kuvitella että voisi olla mitään muuta. Ikinä. Hehee :) Toisaalta, kyllä hänestä tahtoa löytyy nytkin, jo. On edelleen niin huippu tapaus. Monta kertaa viikossa ihmetellään sitä ääneen miehen kanssa. Meidän tyttö.

Mäkin kaipaan Aniliinin kirjoituksia ihan kauhean paljon. Facebookista tosin seurailen minäkin aina teidän kuulumisia, mikä on kivaa.

Täällä löytyy myös hullu joka tykkää puurosta. Nyt just syön sitä aamuisin vadelmien tai muistikoiden ja mustaherukoiden kanssa. Sairaan hyvää. Ihan kuin jotain vadelmakaurapaistosta söisi :) Hedelmä mikä sopii tosi hyvin puuron päälle on mango. Nami.

Tulkaa tytöt jutulle! Mitä kaikkien arkeen kuuluu?

Täällä ainakin me. Tosin olin just sulkemassa konetta, kun aletaan Matskun kanssa tehdä palapeliä. On aivan HULLAANTUNUT niihin. Mä myös, kivaa yhteistä tekemistä. Kävin ostamassa taas pari uutta lauantaina. Ihan eri tavalla palapelit sujuu nyt jo ihan kärsivällisyyden ja keskittymisen tasolla kuin esim. keväällä.

Vipen lause sai mutkin hypähtämään penkistä :-) Mutta hei, onpa tosiaan kiva juttu, että päätätte yrittää vielä. Peukut ovat pystyssä täällä.

Stellan perheellä ollut mukavaa puuhastelua. Lapsen ilo ja kiintymys johonkin on vaan niin liikuttavan ihanaa. Voih tuota teidän Kaislaa. Tuntuu kyllä varsin tahtotyypiltä. Mutta niin kovin samanlaiselta kuin Anna on jo nyt. Huh, on kyllä välillä niin tuittua että. Ja eikös olekin vallan erilaista kuin pojan kanssa?? On neiti meillä jo niin itsenäistä laatua, ja ei saa auttaa ei - missään. Pitää oikein silkkihansikkain neitiä esim. pukea, koska voi saada slaagit mistä tahansa. Puuh....ja kaikki triplaten vielä edessä. Onneksi Masa pahin vaihe on taas laantunut (päiväunet auttoivat), että voi vetää henkeä hieman hänen kanssaan. Se on kyllä erittäin rasittavaa, jos isä ei kelpaa. Mielenkiintoista ja vaiherikasta tämä perhe-elämä :D

No voi Mimmu, onpa harmi, että joudut karsimaan niin monia (herkku)aineksia ruokavaliostasi. Toisaalta parempi niin, kuin se, ettei tiedä, mistä oireilu johtuu. Kananmuna on kyllä hyvää, muttei onneksi ihan maailman välttämättömin raaka-aine :) Paitsi leivonta on tietty vähän konstikasta. Zemppiä!

Ruoasta puheen ollen, kävin lauantaina katsomassa Julia&Julien. Voi apua miten ihana leffa! Olin aivan fiiliksissä loppupäivän ja olin ostamassa jo itse kirjaakin. Ihana, ihana. Upposi täysin tällaiseen parantumattomaan ruokaintoilijaan, ja mykistyinpä jälleen kerran M. Streepin roolisuorituksesta, puhumattakaan Amy Adamsista. Huippuja. Jokos mä hehkutin tarpeeksi... :) Seuraatko Keijis muuten tämän kauden Top Chefiä? Ihan hyviä tyyppejä siellä, taas.

No hitsit, kai munkin pitää alkaa viritellä puuroaamiaisia, kun niin kehutte:) Tulee niin kausittain. Nyt on jäänyt, kun ei lapset syö.

Kutsu kävi, joten se on moi taas.

Pahoittelut säikäytyksestä. Kävi kyllä mielessä, että ettei vaan ymmärrettäisi väärin.. :) Jees, inssiä pukkaa, hoitaja soitteli. Clomia naamaan ja kp9 ultraan.

Nii ja täälläkin yks hullu, joka vetää puuroa aamuisin. Ei sitä ilman osaa mopo käynnistyä ollenka. :) Mutta nyt pitää kiitää! Tsau!

Vautsi Vippe, ihan tuli kylmät väreet pelkästään siitä, että lähdette hoitoihin - ihan kuin olisin jo lukenut plussauutisia :) Tosi hienoa, että pystyit rohkaisemaan mielesi. Nopeasti homma teillä sitten eteneekin. Me ollaan tietty täällä ihan satasella tukena. Paljon tsemppiä!

Me sitten _vihdoinkin_ tavattiin Keijun kanssa, ihkaensimmäinen tahkoojatapaamiseni :) Keiju oli juuri niin kaunis, avoin ja sydämellinen ihminen kuin kuvittelinkin. Senhän te kaikki muut jo tiedättekin :) Ollaanhan me vuosia jo "tunnettu", joten tapaaminen oli luonteva ja leppoisa. Meillä oli oikein kiva aamupäivä Keijun ja Main kanssa, liian nopeasti vaan meni aika, jota ei muutenkaan kovin paljoa ollut. Ensi kerralla toivottavasti olisi vähän enemmän aikaa. Mai oli yhtä söpö kuin kuvissakin, ja miten hienosti hän jo taapertaa! :)

Meilläkin tykätään kaurapuurosta :) Kuuluu lähes jokaiseen aamuun meillä. Mimmu, kananmunan jättäminen voi tosiaan olla haasteellista, mutta Stellalta saitkin hyvän vinkin vegaanijutusta. Ainakin Animalian sivuilla on vegaaneille sopivia reseptejä.

Jaksuja Stellalle Kaislan "uuteen uhmavaiheeseen", toivottavasti olisi vain lyhytaikainen ohimenevä juttu. Ihana tuo Leon sormien näyttäminen, söpöä!

Kyllä kaksosilla tosiaan tuntuu olevan erityinen suhde. Joistain pienistä asioista sen jo huomaa, mutta en ikinä muista niitä jälkeenpäin. Pitäisi kirjoitella ylös. Kerroinko jo, että E&e ovat alkaneet painia keskenään? Se on niin hauskaa! Painivat, ajavat toisiaan takaa ja nauraa räkättävät ihan hulluna. Itsekin siinä nauraa ihan kippurassa :)

Meillä meni viikkis kivasti ja taas kerran liian nopsasti. Lauantaina oltiin ystävien tupareissa ja miehen vanhemmat vahtivat kaksosia. Me kyllä saateltiin lapset höyhiksille ja lähdettiin vasta sitten, joten oli aika helppo lapsenvahtikeikka. Eivät olleet heränneet kertaakaan, paitsi kun mummi kävi laittamassa lastenhuoneen ikkunan kiinni, niin e oli nostanut päätään ja "kysynyt" ihan kirkkaalla ääneellä: ai tä? Ja sen jälkeen käynyt takaisin nukkumaan. Hassu tyttö :) Siitäpä tuli muuten mieleen, että e otti ensimmäiset askeleet (ilman tukea) lauantaina! Käveli rahilta lelulaatikolle pari askelta. Muutenkin kävelee tosi terhakasti jos pitää toisesta kädestä kiinni. E yrittää ihan yhtälailla myös, mutta huojuu kuin lipputanko tuulessa :)

Jees, nyt dinnerii ja sitten shoppailee, heipsan!

Hyvä juttu, että Vippe ainakin julkisesti on aloittamassa yritykset, saa taas jännitettävää! :) Ainakin nyt tämän allergiaepisodin vuoksi tuntuu, että meidän lapsiluku on nyt varmaankin tässä.

Tosiaan netistä löytää kyllä kaikkea hyödyllistä näihin allergioihin liittyen. Harmi vain, että heti, kun maitojärkytyksestä oli selvitty, lähti sitten kananmuna ja suklaakin. Nyt siis noita yleisallergisoivia on tällä hetkellä välttämisdieetissä sellaisiakin, josta en ainakaan ole huomannut tulevan mitään oireita. Mutta nyt siis nollataan tilanne ja siksi tämä dieetti on kompromissi, jolla pyritään rajaamaan yleisimmin allergisoivat ilman, että joudun ihan vedellä ja riisikakuilla elämään. Arki kyllä sujuu, mutta nuo juhlat ja erityisestikin tuo kakkuasia aiheuttaa hieman päänvaivaa. Puhumattakaan ulkona syömisestä, jota en halua edes ajatella, ja tosiaan jo valmisruuat ovat aika pitkälti pois pelistä.

Stella, pitikin heti kuukkeloida Mimi ja Kuku. V oli eilen miehen kanssa myös siellä messuilla ja oli ihan tohkeissaan koko illan - ja ilmeisesti puolet messuosastoistakin oli ostettu tyhjäksi ;) Harmi, että minulla vain on kampaaja, joten mies tuskin lähtee näiden kahden kanssa tuonne keikalle, kun pienemmän kärsivällisyys voisi ehkä olla vähän koetuksella.

Piritta, palapelit ovat todella kivoja. Meilläkin V on jo pitkään tykännyt niistä, tosin nykyään tämä itsenäinen neitonen tekee niitä lähinnä yksinään. Pitäisikin varmaan ostaa vaikka joululahjaksi vähän vaativampia, kun taitavat alkaa käydä vähän liian helpoiksi - varsinkin, kun supermuistajamme muistaa suunnilleen ne ulkoa.

Ihania nuo kulttuuririentonne ja -suunnitelmanne. Onneksi ehdin tuossa jo käydä teatterissa ennen kuin tämä allergiaepisodi alkoi. Joihinkin museoihin esimerkiksi voi tietysti mennä vaunujenkin kanssa, mutta muuten taitavat olla mahdolliset kulttuuririennot aika vähissä nyt lähiaikoina. Vauvakinoa vähän ajattelin, vaikka elokuva ei herättänyt mitään mielikuvia - no, mikäpä herättäisi, kun lehdet ovat viime aikoina jääneet yleensä lukematta ja tv:n katselukin rajoittuu Pikku kakkoseen ja pariin suosikkisarjaan, joista niistäkin pääosa on YLE:n kanavilla - sillä en muista, milloin olisin viimeksi käynyt elokuvateatterissakaan.