Tahkoojaplussat 91

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puuh mikä viikko takana!

Keskiviikkona sitten neiti aloitti oikein kunnon rintaraivoamisen. Ilta oli karmeaa taistelua, yöllä sitten söi suht hyvin, mutta torstaina jatkui taistelu koko päivän. Parhaimmillaan tein 1,5 h töitä että sain typyn syömään. Välillä ei kelvannut rinta muuten kuin niin, että kävelin ja roikotin siinä rinnan alla ja siinä sitten söi. Mutta kyllä kannatti. Torstai-iltana alkoi sitten hellittää ja nyt on taas syöty melko normaalisti siitä lähtien. Kyllä meinasi usko välillä loppua, mutta olin kovana enkä antanut pullosta. Saa nähdä kuinka tämä vaikutti muutenkin vähän hitaaseen painon nousuun. No huomenna on neuvola niin se selviää pian. Mollyn M ainakin oli kasvanut hienosti!

Perjantaina sitten kaupunkireissulla puhkesi autosta rengas ja kaikkea muuta kivaa, joten ohjelmaa on riittänyt. Treffasin siitä huolimatta myös yhden mamma kaverin ja kyllä sitä pitäisi tehdä enemmän, kun siitä niin piristyy.

Eilen alettiin tehdä puita klapeiksi, siis mies tekee, ja koska sirkkeli lauloi koko päivän niin että kuuluu myös sisälle kuin korvan juuressa soisi, niin jäi tytöllä pitkät päiväunet väliin sekä eilen että tänään. Eilen illalla simahtikin sitten aikaisin ja nukkui niin sikeästi, että piti vähän herätellä yöllä syömään, kun tissit alkoi kiristää. Tänään otti sitten nukahtaminen vähän koville, mutta simahtihan se tyttö viimein.

Tänään oli mummi I:tä kaitsemassa niin pääsin vähän puuhastelemaan. Ajoin mm. ekan kerran nurmikon tälle kaudelle. Olipahan taas urakka, mutta kyllä tuli kesän tuntu!

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Toivotaan, että aurinko hellii meitä.

Voi kroooooooooooooh. Nellan tutittomuus ei todellakaan ole mennyt helposti. Ei ole ekan illan jälkeen sitä itkenyt mutta kyselee kyllä ja nukahtaminen on NIIIIIIIIIIN vaikeaa! Usko meinaa loppua. Täytynee heittää tutit roskiin ettei jonain heikkona hetkenä luovuta ja kajoa niihin. Viikonloppuna ei suostunut nukkumaan päiväunia, ei malta rauhoittua joten sitten nukkui autossa lauantaina 2x10 min ja sunnuntaina 15 min. Varsinaisia powernäppeja. Mutta milloinkas tämä mama sitten saa päiväunensa? Väsyttää niin turkasesti ja yhnä kun pitää olla koko ajan vieressä ja jos ummistaa hetkeksi silmänsä niin toinen huutaa vieressä "äiti heäää"
Millä ihmeellä tuon lapsen saa rauhoittumaan sänkyynsä? Ja heräilee yölläkin huhuilemaan tuttia:-(. ARGH. Viime yö oli ihan horroria kun itse näin vielä kamalia painajaisia ne tunnit mitä sain "rauhassa" nukkua. OHHHOH.

Ei sitten menty perjantaina taksilla vaan vaarin autolla jossa oma istuin. Piti tytöille kertoa tämä oma tila, kun sättivät mua autolla tulosta ja drinksujen vähyydestä. Ihan onnittelivat reilusti vaikka luulen että yhdellä heistä on ollut sekundääri lapsettomuus aika kipeä asia. Ei siis suostu puhumaan aiheesta. Ja toinen kävi ekan helpon raskautumisen jälkeen IVFn kautta jotta sai toisen. Niin meidän kropat on erilaisia.

Mua ahistaa jos tuo tytteli meinaa jättää päiväunia pois kotona, eihän kaksivuotiaan vielä niin kuuluisi tehdä?

Sanelma, irl vertaistuki on AINA tervetullutta vaikka itse tuntuisi ettei oikein jaksaisi. Piristää huomattavasti enemmän kuin tämä virtuaali. Vaikka on tämäkin hinoa!

Me lähdetään jo keskiviikkona maalle, saapi nähdä millaisia turisteja ollaan Nellan kanssa kun ei hän oikein ole vielä siellä viihtynyt. Mä olen suunnitellut leikkialuetta yhteen männikköön mutta yllättäen se ei ole ihan ykkösenä tekolistalla. Hiekkalaatikosta puhuin jo viime vuonna. Olis myös aika siistiä päästä yksin metsään katselemaan korvasieniä. Anopille niitä jo osoittelin niiden pihapiiristä, ei oikein ole sieni-ihmisiä, eikä havainnoi luontoa sillä tavoin.

Nyt meinaan ottaa päikkärit ja sitten käydä lenkillä ja siivota pihaa.

Huijui, Sandemanille jaksuja! Toivottavasti sait otettua päikyt! Mä en osaa valitettavasti sanoa mitään tuohon tuttiasiaan.

Sanelman I oli sitten saanut rintaraivarin. Mä aina mielenkiinnolla luen teidän arkijuttuja kun mennään niin peräjälkeä. Mietin, että milloinkohan meillä sitten :) No mutta onneksi jaksoit jatkaa taistelua ja näyttäisi kelpaavan taas. Muitakin pikku vastoinkäymisiä ollut auton yms. kanssa teillä, huh. Mutta ihanaa lukea ruohonleikkaamisesta ja sellaisesta, uuuuuh kesä! Joko rantasauna on korkattu? Varmastikin.

Meillä oli se 1kk lääkäri viime viikolla, kaikki hyvin! Raukka sai rokotuspiikin ja mä melkein nyyhkytin enemmän kuin M :( Oli kyllä kurjaa. Huusi kuin hyeena hetken, mutta reippaasti oli kuitenkin ja rauhoittui sitten hetkessä. Painoa oli tullut 1,5 viikossa 600 g! Sitä ennen kahtena edellisellä viikolla n. 150 g/viikko. Nyt painoi siis 4,4 kg. Kaaressa makaaminen on loppunut tai ainakin vähentynyt huomattavasti. Sen sijaan pulauttelee nykyään enemmän kuin ekoina viikkoina. Tuntuu että puklaaminen on ehkä yhteydessä mahakipuihin, eli jos masua vääntää niin juuri saatu maito lentää kaaressa ulos. Jos kaikki ok niin pysyy sisällä. On kyllä muuten niin tyytyväinen ja rauhallinen ja kiltti vauva. Ei turhia valittele tai itkeskele koskaan. Muutaman kerran on huudahtanut/kirkunut koko elämänsä aikana, juuri niitä ilmavaivoja. Mutta muuten tapittaa vaan suurilla silmillä ja on ihana :)

Huh, meillä on ollut paljon ohjelmaa ja menoa viime viikolla. Tänäänkin oli aamiaistapaaminen ja huomenna mammatreffit. Tosiaan, irl seura on niin huippua. Uskon, että loppuviikko ollaan sitten kuitenkin aika hissukseen. Meillä on miehen kanssa muuten yhdeksäs hääpäivä tällä viikolla! Ja mulla synttärit vkl. Kuten Nasupillakin syntsät :)

Mitäpä muille kuuluu uuteen viikkoon?

Viikonalkua täältäkin. Meillä ollut murhetta myös mun auton kanssa ja tietokoneen:/ Plaah, tekniikan pettäminen on niin hanurista, kun en itse osaa tehdä niin mitään sitten hajonneelle tavaralle! Tietsikka jumittaa edelleen, auto pitäisi tsekata, koska se täytynee vaihtaa. Koeajoon tulee tänään yksi ehdokki, mutta katsotaan nyt..

Sandella tutinvieroitusta ja väsymystä. Puuh. Jaksamista kovasti. Kyllä se varmaan aika lohdutonta voi olla, jos lapsi anelee rakasta tuttia, mutta itse pitäisi olla vain lujana. No, lopussa kiitos seisoo eli eiköhän se siitä. En osaa mitään muuta minkä(kään) sanoa. Toivottavasti saisit itse levähtää jossain välissä, että jaksaisit.

Sanelmalla ja Mollylla menee niin hienosti vauvojen kanssa, että. Samalla tavalla minäkin kiinnostuneena lueskelen pikkuvauva-ajan juttuja etekin, kun itsellä pian edessä sama juttu. Vertaistuki on niin hienoa; täällä ja livenä. Toivon tosiaan, että mullekin sitten tulisi irl-kamuja arkeen mukaan. No, aika kivasti täällä on neuvolan kautta jotain äitiryhmiä ja voihan niistä poikia sitten jotain. Ja pari mammalomalaista kamua on ja yksi odottaja tulee "perässä."

Hienosti Mollyn M kasvanut!! Vaikka pulauttelee, niin hyvin menee ruoka masuunkin asti. Voi toista, saanut rokotuksen.Äidille kovempi paikka. Ihanan leppoiselta ja seesteiseltä tyypiltä kuulostaa teidän tytsy; kumpaanko on tullutkaan. Odotan niin tapaamista jo innolla!!
Onnea muuten hurjan monesta hääpäiväsaldosta ja lisää vain tulossa! Ja myös synttärionnea molemmille; Nasupille ja Mollylle!

Haettiin viikonloppuna vaunut ja muita tykötarpeita. Jotain puuttuu vielä..Itkuhälytin, hoitoalusta ja sen sellaista. Saatiin vaunuista _tosi_ hyvä alennus. HIntaan alentavasti vaikutti varmaan sekin, että haluttiin valmistuksesta poistuva runko, joka oli myös myyjän mielestä paljon parempi, kuin uudet runkovaihtoehdot ja siksi poistuvan runkomallin päälle siirrettiin uudet systeemit. Ostettiin samalla imetystyyny, joka palvelee varmaan nukkumakaverin virkaakin mulle pikapuoliin ja monet on kyllä sitä tyynyä kehuneet muutenkin. No, mene ja tiedä, mutta hankittu on. Hirveän hankalaa on miettiä, että mitä kaikkea sitä nyt pitäisi olla, mutta kaippa ne vaunut, pienet vaatteet ja muuten perusjutut riittävät alkuun.

Vitsit, mulla on aamuisin niin mahtavan hyvä olo ja nytkin tein lenkin aurinkoisessa säässä koiran kanssa. Oli ihana tuuleton keli ja kaikki kevään ihanat tuoksut ilmassa. Sitten iltapäivän puolella alkaa olo olla puristava. Jalkoja alkaa pakottaa, turvottaa ja pinna alkaa kiristyä. Supisteluja tulee putkeen ja kroppa niistäkin väsyy. Pitäisi ymmärtää levätä, kun mahdollisuus on ja tajuta sekin, ettei tosiaan voi huitoa kuin ennen. Puuh..

Nyt taidan ottaa omasta puheesta vaarin ja mennä hetkeksi oikoiseksi sohvalle. Etä taas jaksaa..

Heippa, vihdosta viimein. Tautisumasta toettu, huuooooooh. Korva-, silmä-, kurkku-, otsaontelotulehdukset ja vatsa- ja räkätauti oli viedä mehut, kerta kaikkiaan. Kaikki meistä sairastimme suurimman osan em. Mutta hengissä ja hyvissä voimissa ollaan, hitusen saa vielä pikkunokkia niistellä. Oli usko loppua, mutta sitten sain ajatukseni käännettyä siihen suuntaan, että toisilla perheillä on paljon suurempia murheita kuin pikkuiset räät ja köntsät. Kiitos kaikille, jotka fb:ssa sympatiseerasitte, mä kävin siellä aina muutaman minuutin silloin tällöin kurkkaamassa, mutten kerta kaikkiaan jaksanut tänne raapustaa mitään.

Unet on kateissa täällä(kin), jos on Nellallakin. Eri syistä, Vili se vaan edelleen heräilee öisin huutamaan, mun on pakko ottaa kohta lääkäriin yhteyttä. Mutta ainoa keino niiden lopettamiseen on rauhoittava lääkitys iltaisin, arvatkaa vaan halutaanko sellaista?? :( Ja Siljakin nukkuu levottomammin kuin ennen, toivon mukaan johtuu tukkoisesta nenästä. En mä alle viiden herätyksen ole selvinnyt kuukauteen/kahteen. Ihmeesti sitä vaan jaksaa.

Nohnoh, täällä ollaan ihan positiivisella fiiliksellä, vaikka hitusen tulikin narina-asiaa.. Mutta mukavia aurinkoisia hetkiä ollaan vietetty täysin pihalla viime päivinä. =))

Niin, voihan kökköjen kökkö sitä Nellan tuttiasiaa.... Nekku muisti ihan oikein, että luopuminen oli meilläkin helppoa, mutta sen sijaan seuraamukset eivät. Uhma kasvoi ihan silmissä, nukahtaminen sekä päivä-, että yöunille ihan hornaa.. Kunnes Vili keksi "unimutinan", jolla nukuttaa itsensä, tekee sitä edelleen. Ensin puhelee itsekseen esim. lähipäivien tapahtumista/jutelluista asioista/lastenohjelmista. Tänäänkin jotain sellasta, että "Silja ei saa syödä suklaamunan leluja. Mää osaan sanoa jo kindel-muna, kindlel, kindlel, kindel...." ja lopulta se muuttuu puuroiseksi supinaksi, josta ei enää saa selvää. Välillä jään kuuntelemaan. :)

Sanoisin päikkäriasiaan Sande, että älä luovuta. Vaikka pinna on palaa totaalisesti
välillä. Meillä se on aika kausittaista tutista luopumisen jälkeen, joskus käydään monia päiviä/viikkoja kovaa taistoa unta vastaan, nyt taas niin seesteinen vaihe, että ihan pitää rastia vetää seinään. Tsemppiä, ette elele helppoja hetkiä. Ja heitä vaan ne tutit jorpakkoon, muistan vielä kuukauden jälkeenkin ajatelleeni, että jos, jos, jos antaisin... En antanut. Itkien olin monta kertaa ojentamassa kättä tuttikätkölle, mutta jotenkin pidin pintani. Tää ei helpota SUN tuttituskaa yhtään, mutta jos vertaistuesta olisi edes milli apua. Tosin meillähän tuo kaikki on takana. Ja edessä.

Keijun (ilmainen) Barcelonan matka jäi mieleen, kiva kuulla kohta matkarapsaa! :)

Nekun tavoin pidän kuopusta varmaan aina vähän vauvana, kyllä on meidänkin perhe koossa. :)

Meidän vauva on alkanut päästelemään sanoja, kakan lisäksi tulee ainakin (v)auva, hei hei, äiti ja tutti muutaman kerran, lamppu (paappu), muumi ja tietty muumilaulun maamamaamapaapapapaapa.....

Ai niin, tänään tuli "kakka" pottaan, siis Siljalta. Pikkuruinen rusina! :D Oli ilman vaippaa ja näin kun ähisteli, niin kiidätin potalle ja sinne napsahti. Mutten vielä aio aloittaa päivittäistä tutustuttamista, kun ei tykännyt siinä istua.

Elli saanut painonsa noususuuntaan, joko tuli labrojen loput tulokset?

Nyyh, Teemun kouluuntutustumisaamua. Sitä oikein kiittää itseään ja "hakkaa päätään seinään", kun tuollaisissa tilanteissa pinna kärähtää. Mutta erehtyväisiä me kaikki ollaan, jälkiviisas saa äitikin olla. Ja kiva sylihetki teillä ennen lähtöä oli. Sä aina niin kivasti kuvailet Mariska noita "raivopuuskia" ja niitä seuranneita herkistelyitä ja sylityksiä. :)

Voihan Iin rintaraivareita, koettu on täälläkin, mutten valitettavasti muista yksityiskohtaisesti miten niistä selvittiin. Mutta olette onneksi -toivottavasti- voiton puolella. :)

Voih, Molly, nuo ekat rokotukset on _niiiiiin_ kamalia, siis lähinnä äidille. Mä muistan kanssa ihan vapisseeni (siis itkun pidätyksestä) kun Viliä piikitettiin. Synnärillä ei menty miehen kanssa ollenkaan mukaan, kun eka verensokeri mitattiin kantapäästä, puhumattomina seiniä pälyillen vaan odotettiin huoneessa, että tuovat vauvamme takaisin koitoksesta. Nyt Siljan yksivuotisneuvolassa mun ei tarvinnut enää edes hammasta purraa, niin siihenkin sitten turtuu. Ihana tuo sun kuvaus, että vaan tapittaa silmillään ja _on_ ihana. =)))

Ihanaa Manna kun voit hyvin, tai ainakin aamuisin olet energinen. Ja hankintoja tehty. Mihin vaunuihin päädyitte? Värikin kiinnostaa. :) Voi murhe vempeleitä, tuttua, että välillä vähän vehkeet reistailee. Kuulostipa ronskilta. :D Mutta teknisiä värkkejä tarkoitin, vaikka kyllähän sitä kroppakin välillä panee hanttiin.

Nyt mun on ilmeisemminkin aika vetäytyä peiton alle. Tulkaahan juttusille huomenissa! :)

Heipsan!

Meillä on täällä riittänyt juhlimisen aiheita kaveriporukassa ja on ollut kerrassaan ihania päiviä. Nyt alkaa taas arki tasaantumaan, kunnes mun vanhemmat tulevat ensi lauantaina tänne viikoksi. Siis jeeeeeeeeee!!!! En malta odottaa, että saan juoda aamukahvin ihan kaikessa rauhassa, kun isovanhemmat touhuilevat lasten kanssa, heh. Tarkoitus olisi myös ottaa ensimmäinen kahdenkeskinen hetki miehen kanssa ja mennä ulos synttäri-illalliselle. Silti eniten odotan sitä, että isovanhemmat pääsevät viettämään aikaa lasten kanssa, eivät ole heitä nähneet joulun jälkeen. Kyllä varmasti hämmästyvät, miten ovat pikkuiset muuttuneet oikeiksi ilopillereiksi.

Neuvolan täti oli myös aivan ihastuksissaan ja innoissaan. Hän on ollut pari kuukautta saikulla eikä olla nähty aikoihin. Meidän vauvoissa tapahtui puolen vuoden kohdalla niin merkittävä muutos, ettei tunnistaisi samoiksi. Ennen niin kovin itkuisat pikkuiset ovat nyt koko ajan hymyileviä ja vilkkaita kavereita. Ja meidän elämä on helpottanut ja muuttunut _todella_paljon_. Vaikka olenkin tainnut tämän teille jo kertoa useaan otteeseen :)

Pakko muuten kertoa eilinen tilanne. E karjui e:lle päin naamaa, oikeasti ihan parin sentin päästä. e rupesi itkemään, kun oli vähän väsynyt ja pelästyi. Rauhoittelin sitten siinä aikani ja siirsin leikkikehään, jotta saa touhuta hetken rauhassa, mutta velipoika ryömikin perässä, nousi vähän yläkropallaan leikkikehää vasten ja jatkoi karjumista päin siskon naamaa pinnojen takaa - ja nauraa räkätti päälle! No e ei tästä onneksi enää hermostunut, kun oli vähän ylempänä ja jotenkin se kehä rauhoitti. Otin videokameran esille, mutta tietty tilanne oli jo ohi siinä vaiheessa.

Voi noita rokotuksia, eivät ole kivoja. Onneksi yleensä kai vauvat rauhoittuvat aika pian sen jälkeen. Meidän pieniltä otettiin niiiiiin monia verikokeita laitoksella, että pikkuruiset kantapäät olivat ihan ruvilla. Siis _kamalaa_ se veren kaivelu kantapäästä. Järkyttävää. Mä meinasin hajota joka kerta kun näin niiden labratyttöjen tulevan, joka päivä useita kertoja. Ja kuitenkin halusin olla mukana tukemassa pikkuisia, se oli ihan kidutusta.

No jaah, nyt täytyykin mennä. Lyhyeksi ja omanapaiseksi jäi. Palaan vielä tänään jos ennätän. Adios!

Kiva kuulla Nasupistakin taas pienen tauon jälkeen!
Mukavaa että Anskulla alkaa taudit olla historiaa. Ainakin tällä erää. Ei kai näiden pienten kanssa voi kokonaan koskaan välttyä sairasteluilta, mutta tuo teidän kierre oli kyllä jo melko kohtuuton. Onneksi on nyt takana päin.

Mollyn aatokset pienokaisestaan kuulostaa kauhean tutuilta. Odotappas vaan kunhan M alkaa sulle suoda leveitä hymyjään, niin olet entistä myydympi.

Meillä I on aika kova hymyilemään kyllä. Varsinkin aamulla heti herättyään on oikea päivänpaiste. Ei ole siis ainakaan tainnut periä mun aamuärtyneisyyttäni. Hyvä niin. Yrittää kovasti jo myös nauraa ääneen, mutta yleensä tulee vain kaikenlaisia hulluja kiekaisuja. Muutenkin on tosi kova juttelemaan. Harjoittelee ahkerasti erilaisia äänteitä. Juttelee leikkimatolla lelukaaren alla roikkuville leluille ja viihtyy siinä kyllä välillä tosi pitkäänkin huitomassa. Äippä ehtii silloin hyvin touhuta kotiaskareita.

Mannallakin on nyt sitten iso hankinta tehtynä, kun vaunut on valittu. Kerropa tarkemmin mihin ratkaisuun päädyitte. Mun pitäis puolestani huomenna lähteä sänkykaupoille. Pakko kiireesti hommata I:lle pinnis, koska tuo korisänky alkaa auttamattomasti jäädä pineksi. Kapalossa nukkuen menee vielä, mutta ilman kapaloa kädet ja jalat hakkaa jatkuvasti laitoihin. Ja vähän välillä pääkin, kun oikein alkaa mönkiä. Vaikka niin kai sitä sitten vähän ajan päästä kolisee pinniksessäkin...

Mä taidan olla poikkeus tuossa verikoe/rokotus asiassa. Ainakaan mulla ei ole ollut mitään vaikeuksia katso ja avustaa, kun I:ltä on otettu verikokeita sekä kantapäästä että kyynärtaipeesta. Hienosti tyttö on ne kyllä kestänytkin. Varsinkin nuo kädestä otetut näytteet on menneet yllättävän kivuttomasti.

Mitäs vielä... No tänään I sai vihdoin kunnon päikkärit nukuttua ulkona vaunuissa. Tämä siitäkin huolimatta, että pihaamme rajoittuvalla pellolla oli kylvöt menossa ja isäni paukutti raksalla naulapyssyä. Vähän pidempään otti nukahtaminen, mutta kun sitten nukahti niin olis saanut varmaan taas vaikka pommi räjähtää vieressä eikä olis herännyt.

Ai niin, ja nyt on autossakin koko kirros uusia kiekkoja alla. Eilen kävin ostamassa uudet renkaat. Pitikin hankkia, mutta kun nyt sattui tuo rengasrikko, niin hankinta vähän aikaistui.

Tulkaahan välillä jutulle, vaikka kyllähän tämä palstailu taas varmaan näin kesän tullen vähän harvenee, kun on niin mukava olla ulkona. Lämpenisi nyt vaan ihan kunnolla, niin ei tarvitsisi niin kovasti pähkäillä, että mitä pukee lapselle päälle. Meillä kun ei ihan hirveästi ole näin pienelle mitään päällysvaatteita. Talvi sevittiin ihan sillä turvakaukalon lämpöpussilla eikä olla tosiaankaan ostettu mitään välikausivaatteita kokoa 56.

Eipä tässä muuta kuin mukavaa illan jatkoa kaikille.

Ja vielä neuvolan mittaustulokset eiliseltä. Ikää 2 kk: paino 4820 g ja pituus 56,5cm. Eli painoa tullut 200 g reilussa viikossa ja pituus oikeastaan pysynyt samana. Mutta paino siis noussut nyt selvästi rintaraivareista huolimatta, joten ei senkään vertaa syytä huoleen. Ja tämä terkka sanoi, että täysimetetylle vauvalle 120g/viikko on kuulemma vielä ihan ok. I:llähän edellisessä punnitusvälissä tuli 140g/viikko, joten oikeastaan tämä "kasvukontrolli" oli kyllä aivan tuulesta temmattu juttu!!

Myöhäisiltaa.
Ihanaa, kun Anskun kotona nyt tautivapaata. KYllä hirveä sairastelusuma teillä olikin. Jospa siinä olisi koko vuoden taudit tai kahden :) Ihania kuvia taas fb:ssa pikkuisista touhuissaan. Tosi ikäviä nuo Vilin yöt. Voi poikapoloa. Jääkö hänelle muistikuvia yön tapahtumista? Toivottavasti löytyisi apua ja ymmärrän, että lääkevaihtoehto voi tuntua kurjalle, mutta olisiko se kuitenkin kierteen katkaisun vuoksi väliaikainen yksi vaihtoehto? No, te saatte varmasti asiallista apua lääkäriltä ja voitte pohtia vaihtoehtoja. Jaksamista öihin. Haussuja muten nuo Vilin unimutinat:) Voin kuvitella!!

Nasupilla kuulosta menevän tosi ihanasti!! Onpas tosi kiva kuulla, että hyvin menee. Naperoista olisi kiva saada uusia kuvia. Mukavaa, kun saatte vieraita ja samalla apua arkeen ja itselle aikaa. Ja miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa:)

Sanelman pikku- I kasvaa jo ensisängystään ulos; heh* Pinniksen ostoon. Me ajateltiin laittaa äitityspakkauksen laatikko pinnikseen tai jotenkin tehdä pienemmäksi pnnistä alkuun. Kehto meillä on, mutta ei haluta koiran takia öisin nukuttaa kehdossa. Se on lähinnä päivisin varmaan käytössä, kun voidaan valvoa koiran touhuja samalla. Hiukan mietityttää tuon koiran kanssa vaikka se on niin hyväntahtoinen ja iloinen, mutta aika vilkas tapaus. Ja haluaa olla _kokoajan_ mukana ja seuraamassa. Mutta olisiko niin, että alkuun on enemmän kiinnostunut vauvasta, mutta ei sitten enää pidemmän päälle? Onhan täällä tosiaan hyviä esimerkkejä, että koirat ja vauva/lapset voi asua samassa kodissa, että kaippa me selvitään :) No, näitä pohdintoja vaan..
Miten muuten koiraihmiset vielä..Haukkuuko teillä koirat sisällä ja mietn vauva on reagoinut? Etenkin Nasupin toinen koira kiinnostaa, kun on samaa rotua tuossa meidän haukussa? Meillä tuo haukahtelee ja välillä moneen kertaan ilmoittaa ohimenevistä ihmisistä, niin mietin, että miten paljon pieni vauva siitä häiriintyy? Herääköhän aina vai onko jo mun masussa tottunut koiran haukuntaan ja metelöintiin:)?

Ne vaunut..On Brion kombit, combact-rungolla ja kovalla kopalla, siis yhdistelmät. Väri on (neljästä vaihtoehdosta) musta-harmaat. Aika tummat ne on, kieltämättä, mutta ei haluttu oliivinvihreitä tai ruskeita, eikä sitten kokomustiakaan.

Huomenta! Täällä vähän kiirusta pukkaa, mutta jos nyt jotain ehtisin kirjoittaa.

Hyvä, että Aniliinin perhe on toipumassa kovista koettelemuksista. Kurjia kyllä nuo Vilin yöt. Ymmärrän, ettei lääke tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Vaikea keksiä mitään ratkaisua. Voimia!

Sanelman I on hymytyttö :). Ensimmäisten kehitysaskeleiden seuraaminen on kyllä valloittavaa. Katselin maanantaisella Helsingin-reissulla muutamia pikkuvauvoja ja tuli ihan kauhea ikävä kahdenkeskisiä hetkiä avuttoman pikkunyytin kanssa. Ne ajat unohtuvat niin nopeasti. Joten taas käy käsky: nauttikaa!

Ne treffit pitäisi muuten nopeasti sopia, sillä mun kalenteri täyttyy uhkaavasti. Yritän laittaa tänään sähköpostia asiasta.

Vai on Nasupin perheessä alkanut jo sisarusten välinen kiusoittelu :). Hupaisaa.

Manna, kyllä mä luulen, että vauva tottuu nopeasti koiraan ja toisin päin. Meidän koirahan oli vasta 1-vuotias, kun Leo syntyi. Alkuun se oli pari päivää ihan täpinöissään vauvasta, mutta sitten unohti koko jutun eikä reagoinut enää mitenkään. Leo ei kyllä noteerannut koiraa juurikaan. Kai se oli tottunut koiran ääniin jo kohdussa. Lapset ovat pieninä olleet melko vähän kiinnostuneita koirasta. Koirakaan ei ole varmaan kertaakaan esim. nuollut naamaa (ei kyllä tee sitä muutenkaan).

Jahas, huomaan kellosta, että mun pitääkin jo mennä. Palaan spostilla asiaan. Näyttäisi tulevan aurinkoinen päivä vaikka povattiin kai sadetta.

Moro vaan tyttelit,

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti. No news. Jotenkin en saanut siitä samanlaisia kiksejä kuin viimeksi mutta eihän edellisestä kerrasta olekaan kuin 2 vuotta. Aika hyvin oli jutut muistissa. Tosin tuo np-ultra on aikaistunut vähäsen joten pääsen siihen varmaan jo viimeistään kesäkuun alussa. Ihan jees, kamala pino paperia tuli mukaan ja niitä illalla vähän tutkisteltiin. Masu ei vielä näy kun on tuota vararavintoa kertynyt. Tänään siis rv8+0.
Eilen olikin mun kummityttö siskoineen leikkimässä, oli menoa ja meininkiä:-). N oli aivan innoissaan vähän isompien tyttöjen leikeistä ja pysyi hienosti menossa mukana. Tänään onkin pkodin kevätretki, lähtivät bussilla tuohon yhteen kaupungin saareen. Ihan täpinöissä oli koko porukka kun odottelivat parijonossa aamulla:-)). Tosi liikkistä:-).
Voi toivottavasti treffit kävis sillä viikolla 24 ma tai ti koska meidän loppuviikko buukkaantui juuri eilen. Olis niin hauska nähdä muitakin mamoja!

Hauskaa että Sanelman I ja Mollyn M kasvavat ja pitävät äidit iloisina hymyillään. Ne ekat hymyt on niin spesiaaleja!

Ihan karmea on ollut tuo Anskun perheen tautikierre, hus pois.

N nukahtaa edelleen vaikeasti, eilen rättiväsyneenä meni tunti. Sitten kömpi hirmuhuudon kanssa meidän sänkyyn puoli yksi jossa nukkui puoli neljään. Sitten halusi omaan sänkyyn. Sillä on kai joku läheisyyskausi menossa kun ei ennen ole halunnut meidän välissä nukkua. Toisaalta mietin kun kuuntelin medihelin ääntä yöllä että onpa ihanaa että mun tärkeimmät on tässä samassa sängyssä ja turvassa. Huh, raskaudentuomaa tunnemyrskyä. Ihan tulee nytkin tippa linssiin. Taitaa olla syytä ottaa päikkärit jotta jaksaa matkustaa illalla ja touhuta viikonlopun. Vaan ensin lihakeiton keittoon ja vihannesten pilkkomiseen. Ps. eilinen kauden eka raparperipiirakka maistui taivaalliselta!

Hei taasen!

Lapset päikyillä, äiti missäpä muualla kuin netissä... :)

Stella, heh, kieltämättä tilanne vaikutti sisarusten väliseltä kiusanteolta, mutta ei taida vielä olla tajua sellaiseen :) E on kyllä välillä tosi innostunut siskostaan, nauraa ihan ääneen e:n jutuille. Ja sitten me nauretaan kaikki, kun se tilanne on niin koominen :)

Manna, kyllä mäkin uskon, että teillä ihan hyvin vauva-/koirayhdistelmä toimii. Ainakaan aluksi ei varmaan ole mitään ongelmia. Meillä on nyt vähän varomista, kun E liikkuu niin paljon ja on koko ajan koirien perässä. Täytyy vaan opettaa koirat väistämään, koska eihän nuo pienet vauvat mitään ymmärrä ja kiskovat täysillä turkkia.

Ihanaa kuulla Sanelman ja Mollyn vauva-arjesta. Sieltä ne hymyt tupsahtelevat ja kohta ääneen nauraminenkin. Se on ihan paras ääni maailmassa! :)

Mahtista, että Aniliinillakin on taudit selätetty! Huh, olihan koettelemus. Ikävä vaan, että Vilin uniongelmat sen kun jatkuu :( Ja Siljallakin nyt tökkii. Toivottavasti pian helpottaisi. Ymmärrän, että lääkityksen aloittaminen mietityttää. Olisin varmaan itsekin ihan solmussa asian kanssa, joten en oikein osaa ottaa siihen kantaa. Tsemppiä teille!

Meillä nukutaan nyt taas ihan hyvin, tutitellaan toki öisin, mutta joinain öinä ei lainkaan. Nukkuvat pääsääntöisesti klo 19-06 putkeen. Viime öinä E on herännyt jo ennen viittä, en tajua miksi. Siinä on itse vähän silmät ristissä, ja tietty koko päivän rytmi vähän sekaisin, varsinkin kun sellaisena aamuna tietysti e posottaa seiskaan asti. Me ollaan nyt koitettu jättää se iltamaitopullo sylissä annettuna pois, eli annetaan se puuron yhteydessä ja sitten sänkyyn. Ongelmaksi on muodostunut se, ettei maitoa uppoa puuron kanssa kovin paljoa ja pelkään, etteivät saa tarpeeksi päivän annosta. Täytyy ehkä antaa puuro vähän aiemmin ja sitten vielä iltamaito vähän ajan päästä. Minkälainen iltarytmi teillä muilla on? Puuro, pesu ja nukkumaan? Vai puuro viimeisenä? Mites Keiju, Tiitu ja Gissa, annatteko iltamaitoa? Niin, Tiitu ja Gissa ehkä vielä imettääkin?

Ai niin, mun pitikin vaunuista puhella aiemmin. Mä olen huomannut kääntyvät etupyörät ihan must ominaisuudeksi. Varsinkin kaksosten vaunuissa se on erityisen tärkeää, koska painoa on niin paljon ja kääntäminen _tosi_ kökköä ilman kääntyviä etupyöriä. Niinpä me päätettiin hankkia uudet vaunut, kun vanhat oli tosi jähmeät täällä kaupungissa. Ostettiin Mountain Buggyn Urban Junglet, twinmalli. Aivan loistavat vaunut. Niiiiin erilaista nyt työnnellä. Tosi ketterät kaikinpuolin. Myös leveydellä oli merkitys, meidän kotiin Helsingissä ei olisi vanhat vaunut edes mahtuneet ilman kasaamista. Nämä uudet mahtuvat, ovat tosi kaposet ja silti vauvoilla on enemmän tilaa siellä kuin vanhoissa. Ja uudessa on myös väliseinä vauvojen välissä, se on ihan loistava. No, tämä selostus ei ehkä kiinnosta ketään, varsinkaan kun kuulin, että tuota vaunua ei edes myydä Suomessa :/ Sinänsä ehkä vikatikkiostos, kun varaosien saanti ja mahdollinen korjauttaminen voi olla vaikeaa. En olisi kuvitellut, koska kaikissa muissa pohjoismaissa ko. merkki on myynnissä ja täällä se on tosi yleinen, sekä yksösillä että kaksosilla. Kaksostenvaunuja ei muunlaisia täällä näekään. Noniin, tulipahan sitten pidettyä kunnon myyntipuhe :)

Hauskaa helatorstaita kaikille!

Hei kyssäri vielä: milloin olette ottaneet pinnasängystä pinnasuojuksen, sen pehmusteen siis, pois? Meillä on probleema sen kanssa, kun E repii sitä koko ajan alas niin, että se on jo hajonnut kahdesta kohtaa. Otin sen sitten kokonaan pois, mutta nyt se aina lyö päätään pinnoihin ja nukkuu naama kiinni pinnoissa niin, että naamassa on hirveät painaumat. Linuksella taisi olla samantapaista ongelmaa? Hyviä ideoita otetaan vastaan :)

Voi ihanuus tuota Viliä ja sen unimutinaa! Se oli musta niiiiin ihana "mää osaan sanoa jo kindel-muna... kindlel kindlel kindel" :) Voi suloinen!! Mutta kamalaa, että sen yöt on niin levottomia. Toivottavasti tosiaan ei itse muista kauhukohtauksia sitten päivällä. Vaikeaa ottaa kantaa näin ulkopuolisena, Mannan sanat kuulosti lohduttavilta. Meni miten meni, lääkkeillä tai ilman, niin toivottavasti on pian takanapäin. Voiko lisääntynyt/aikaistunut valo vaikuttaa asiaan? Oliko Vili sellainen että nukkui hyvin pimeässä? Vai pitikö pojalla mielummin olla yövalo. No, eipä se nyt varmaan siitä ole kiinni ja valoisaa on tainnut olla jo pitkään aikaisin aamusta ja myöhään illalla.

Hui, Anskun perheen taudit kuulosti a i v a n k a m a l i l t a, huh huh. Nyt ei enää.

Mua nauratti myös tuo E:n karjuminen siskolle :D Lähti vielä oikein perään huutelemaan lisää, hihiii!

I on oikea hymytyttö, voi että. Mä odotan niiiin paljon sitä ekaa oikeaa hymyä. Ja sitä ääneen nauramista. Nyt on M alkanut ääntelehtimään niitä vokaaleja. Huutaa "aaiii" ja "aguuu" :) Alussa ei viihtynyt ollenkaan mahallaan mutta nyt on alkanut tykkäämään siitä asennosta. Nostelee reippaasti päätä ja jumppaa niskaa. Hyvä tyttö! Menee eteenpäinkin hauskasti kun on vastustusta jaloille jota vastaan potkia. Röyhyjäkin on alettu saamaan aikaan. Alussa ei jotenkaan osannut, tai ei saatu tulemaan.

Kiitos muuten kaikille sähköpostivastauksista siihen viestiin jonka laitoin!

Joko Keiju palasi Barcasta? Ja oliko Tiitulla kiva reissu tyttöjen kanssa? Eikös sekin ollut jo?

Äh, paljon jää kommentoimatta. Kävin muuten Manna googlaamassa teidän vaunut, hinot!! Nyt pitää mennä, tyttö vaatii palvelua.

Missä muuten Nekku ja Piritta?? Skumppailevat kuitenkin kahdestaan (siis kuudestaan) jossain takapihan terassilla eikä kerkee linjoille ;)

Takaisin linjoilla...

Sande, tarjoaisit meillekin raparperipiirakkaa, nam... :) Sullakin viikkoja kasassa jo 8. Vastahan sä plussasit!

Sanelma, hyvinhän I on kasvanut. Mulle sanottiin yhdessä paikassa että 120 g/vk pitäisi tulla ja toisessa paikassa, että ekan kuukauden aikana syntymäpainon päälle pitäisi tulla kilo. Tai vähintään 800 g kun imettää ja vauva siis saa pelkästään äidinmaitoa eikä mitään korviketta lisäksi. Menisin enemmän tuon ekan neuvon mukaan - ja painoahan ei tule tasaisesti saman verran joka viikko kun välillä tulee enemmän ja spurtteja, välillä vähemmän. Höh. Turhaan säikäyttelevät tuollaisilla kasvukontrolleilla. Toisaalta nehän on juuri sitä vaan, kontrolleja. Hyvähän se on tsekata ja jos näyttää ettei oma maito riitä niin ainakin tietää ja tajuaa antaa sit korviketta lisäksi. Oletko Sanelma pumpannut? Oletko siis lähtenyt omille teille muutamaksi tunniksi vielä ja jättänyt miehen I:n kanssa kotiin? Mä en ole vielä sitä tehnyt. Suunnittelen ehkä testaavani pulloa M:lle noin viikon päästä kun tämä elämänsä ensimmäinen viiden viikon "kriisivaihe" on hänellä takanapäin. Mulla on hyvä kirja kotona missä käsitellään vauvan kehitysvaiheita eli siis kriisejä, kun maailmankuva avartuu vähän kerralla ja tajuavat taas vähän enemmän ja viisastuvat, hih.

Laitoin pari uutta hauskaa kuvaa M-albumiin facebookiin, käykää katsomassa :) Mä en saa niitä pienennettyä kotipostissa kuten sain työmailissa ennen ä-lomaa joten hankala laittaa sähköpostitse, yleensä kierrätän nykyään miehen työpostin kautta ja se on vähän työlästä ja aikaavievää - myös hänelle, heh. Tietotekniikan ihmelapsi-minä.

Missä kaikki? Tulkaahan linjoille pliis.

Uusi päivä, sama tyyppi jatkaa yksinpuhelua :)

Kävin kaverin kanssa kahvilla ja ostin kivasta kaupasta pari uutta hienoa vaatetta M:lle. Vitsi tää on kyllä mahtavaa aikaa, mä niiiiiin nautin! M posotti viimeyön klo 22.30-03.30 ja 04.30-08! Superia.

Hankittiin babybjörnin sitteri, siinä se nyt tuossa huitoo menemään, jalat ja kädet käy vimmatusti ja selittelee juttujaan lelulleen. Pistin sellaisen pehmeän kirjan roikkumaan sen eteen, siinä on tähti ja hiiri yms. kuvoita mustavalkoisina muutamilla väriläiskillä, sille se juttelee - tai oikeestaan murisee :) On jaksanut jo 20 minuuttia siinä viihdyttää ja keinuttaa itseään.

Mitä muille?

Heippa, pikainen ilmoittautuminen ennen saunaa :)
Hinoja kuulumisia kaikilla, ja varsinkin pikku-M:n yöunet, wautsi wau!!Kiitos ihanista kuvista Molly, niin söötti pikkuneiti ja tosiaan jo ihan eri näköinen kuin aluksi.

Hyvä Manna ja Mimmu kun otitte saikun vastaan, Mimmu saanutkin todella kummallista kohtelua lääkärissä.

Anskusta kiva kuulla piiitkästä aikaa ja kiva kun taudit on selätetty. Nasupillakin siellä elämä hymyilee, kiva kun saatte hoitoapua. Hauska tuo sisarusten välinen "matsi".

Sanden ultrassa kaikki hyvin, jes! Siitä se sitten lähtee. Hyvää matkaa maalle!

Kiitos, matka meni hyvin. Varsinkin retki kuohuviinitilalle ja Gaudin puisto olivat ikimuistoisia. Sää suosi, oli aivan upea keli.Osa porukasta ehkä kännäili liikaa jne näitä tavallisia..jotenkin ärsyttää kun toiset ei osaa arvostaa noin mahtavaa lahjaa.
Kotona oli mennyt loistavasti ja Mai oli nukkunut kaikki yöt 11-12 tuntia putkeen!! Pari yötä oli tosi känkkä mun kotiintulon jälkeen ja jotenkin kovin sylinkipeä. Mutta nyt on jatkanut noita hyviä öitä, posottaa siis todella aivan putkeen ilman kitinöitä, tutinkin ilmeisesti itse löytää puolinukuksissa kun ei sitä pyytele. Joten tuuletan täälläki, jee!

Mai selkeästi kehittyy nyt vauhdilla. Nousee nyt pystyyn koko ajan ja myös viihtyy pystyasennossa. Tapailee sanoja (ei siis vielä mitään järkevää), keksii koko ajan uusia juttuja ja nauraa käkättää. Uusin, ei niin kiva, on sikaili ruokapöydässä. Ottaa ruokaa suuhun, työntää sen ulos, päristelee ja nauraa käkättää..pakko katsoa muualle kun naurattaa niin pirusti.

Hei, mies huutelee saunaan..pakko mennä! Voikaa hyvin.
Onnittelut synttärisankareille jälkikäteen, täällä kans yks samaan sumaan syntynyt. Vuosi tuli viime viikolla lisää.

p.s. Manna, mä en saanut niitä kuvia, ois ihana nähdä. Jaksatko laittaa uudestaan?

Huooomenta. Eat päiväunet jo otettu..Viimeyönä sain nukuttua vajaa 3 tuntia, kun levottomat ja kipeät jalat vaivasivat _todella_ paljon. Tosi ikävä vaiva. Pää oli väsynyt, mutta kroppa ei antanut nukkua. Siinä samassa sitten aloin kuulostella vauvaa, enkä saant kontaktia...Yön pimeinä tunteina aloin stressata, että mikä nyt on ja sitten oli toinenkin syy olla nukkumatta. No, aamulla sitten silmät ristissä nlassa :) Kaikki on kamulla ok ja myös mun arvot ok. Täti sanoi, että lapsivettä on hyvin kohtuullisesti, koska vatsa on niin "kompakti" ja vauvan käsittely vatsan päältä on tavallaan niin helppoa. Sitten arveli, että "tulee varmasti iha hyvän kokoinen vauva." Mähän oli heti kauhuissani, että jotain 5 kiloistako tässä nyt odottelen syntyväksi, kun muutenkin kauhistuttaa synnyttäminen:O!!! No, sanoi kyllä, ett tässä vaiheessa ei voi sanoa vielä juuta ei jaata syntymäpainosta, mutta vaikuttaa, ettei ihan pieni tulokas kuitenkaan ole. 2 viikon päästä on lääkärinla ja siihen lähetteeseen kirjasi sanan "iso?", joten lääkäri tunnustelee varmaan vauvaa kanssa ja tarvittaessa saan lähetteen polille, JOS niin katsovat. Huoh..Jännittää, ei voi muuta sanoa, kun viikot lisääntyy.

Keijun reissu kuuloti ihanalle. Aina noita urpojakin saattaa sattua samoille matkoille joita saa sitten hävetä...Siis lähinnä alkon kanssa läträäviä. Toiset ottaa sitten pohjanmaan kautta, varsinkin, jos on "ilmaisen viinan bileitä." Hei, laita sulle kuvia, kun saan postin auki. Mun maili ei auennt nyt. Vai voisiko joku edeelleen lähettää Keijulle kuvat? Se olikin heittänyt keijis-postista takaisin lähettämäni mailin, että olet kyllä listassa, mutta liekö sun laatikko täynä. Sullahan on se toinenkin osoite.

Mä palaan uudelleen paikalle, kun nyt on hirveä kiire. Pankkiin on aika ja sinne pitää lähteä ihan just..

Pikainen ilmoittautuminen: täällä ollaan, mutta en jotenkaan saa kirjoitettua, kun ei siihen tunnu oikein olevan ikinä rauhaa. E ei anna mun olla koneella ja iltasella yritän pysytellä off-line.

Meillä kaikki ihan ok, E tosin melko kärtty, on vähän flunssainen ja vaatisi jatkuvaa viihdyttämistä. Sitä ei oikein mun hermo kestä. Muutenkin olin oikeastaan unohtanut, miten tavallaan rasittavia nää vähän alle vuotiaat on… Pääsevät jo tekemään tuhojaan, mutta eivät tajua "mitään”. No, on E ihanakin tietty.

Labrat olivat muuten ok! Jee. Ensi vkolla punnitus.

On siirtynyt yksiin päikkäreihin, joten iltaisin on aika väsynyt ennen kuin saadaan puurot naamariin.

Nasuppi, meillä menee iltatoimet järjestyksessä: puuro, pesut, maito. Puuron ja maidon välillä about tunti. Heti puuron perään ei maistu. Pesut taas on pakko tehdä puuron jälkeen, koska tuppaa hieromaan sitä liisteriä naamaan ja käsiin ja vaatteisiin…

Onneksi olet Manna jo lomilla, ettei tarvii yöllä stressata vielä seuraavan päivän jaksamista töissä! Menet ihan omaan tahtiin. Synnytys varmasti jännittää, mutta tiedätkö, että mä menisin sun puolesta, jos voisin. Musta se on ollut jotenkin niin mahdottoman hinoa! :-D

Myytiin meidän tuplat pois tilaa viemästä. Samaa mieltä, kääntyvät etupyörät aivan must feature niissä!

Ihanalta kuulostaa Sanelman ja Mollyn vauva-arki. Voih, se pikku, pikkuvauva-aika menee NIIN hetkessä ohi, kuten Stella totesi.

Hei, mun tarttee tutkailla kalenteria sen treffipäivän suhteen, vielä en oo ehtinyt.

Adios taas. Me mökkeillään vkl.

Nekulle pikainen kiitos vastauksesta! Ongelma meillä tosiaan on nyt se, että maitoa ei uppoa. Edes vaikka jätettiin pieni väli puuron jälkeen ja käytiin pesulla. Sitten E herää klo 04-05 nälkäisenä, pakko syöttää ja toivoa, että menee takaisin nukkumaan. Joskus menee, joskus ei... Täytyy koittaa vielä pidentää tuota puuron ja maidon väliä.

Mulla on ihan sama fiilis kuin Nekulla, että menisin kyllä Manna vaikka sun puolesta synnyttämään! :) Tosi mahtava kokemus se oli ja se jää kyllä harmittamaan, että "sain" kokea sen vain kerran, jos meidän perhe on nyt kasassa. Mutta toki asialla on hyvätkin puolensa, en valita :) Muista Manna, että se on oikeasti tosi upea, mahtava, liikuttava, elämän paras hetki, kun se pikkuinen tömpsähtää sun masun päälle. Se on todellakin sen kaiken puuskuttamisen arvoista :) Ja kyllä sä siitä puuskuttamisestakin selviät. Jos olisin tiennyt, mitä se on, niin en olisi pelännyt yhtään etukäteen.

Hei nyt täytyykin mennä, pitää siivota huomisia vieraita varten. Mies vei kaksoset kävelylle, jotta voin siivoilla rauhassa ja täällä mä vaan hypin koneella. Nyt töihin.

Moi!

Manna meillä koirien kanssa mennyt tosi hyvin. I huomasi koirat kun oli 7 viikkoinen. Tykkää katsella niitä ja hymyilee niille leveästi. Koirat haukkuvat ilmoitusmielessä välillä sisällä kovaankin ääneen ja I ei kyllä välitä siitä ollenkaan. Ei edes herää vaikka nukkuisi. On siis tottunut siihen ääneen jo mahassa. Ja koirat on kyllä melko välinpitämättömiä I:tä kohtaan vaikka eivät ole aikaisemmin olleet lasten kanssa tekemisissä. Tai ehkä juuri siksi...

Viime yönä nukkui nyt sitten ekan yön pinniksessä. Eipä itse huomannut vaihtoa vaan nukkui yhtä hienosti kuin pikkusängyssäkin 22-6.30 yhdellä syötöllä.

Nasupille kysymys kapalosta. Kuinka pitkään käytitte kapaloa yöllä? Vai käytittekö yöllä? Vähän mietityttää, että kuinkahan se nukahtaminen sujuu sitten kun ei enää kapaloon saa rullattua. Nyt auttaa kyllä illalla nukahtamaan rauhoittumista kovasti.

Olen Molly pumpannut maitoa talteen. Pakkasessa on n. 3 litraa tallessa. Koiran kanssa olen aloittanut taas agility treenit ja eilen jätin I:n ekaa kertaa hoitoon mummille (äitini) maitojen kera. Eivät tosin olleet sitä tarvinneet, koska olin poissa vain pari tuntia ja syötin just ennen kuin lähdin. No maidot jäi äitini pakkaseen valmiiksi seuraavaa kertaa varten varalle. Nyt on onneksi rintaraivaritkin pysyneet lähes poissa, joten uskaltaa varmaan turvallisin mielin sitä pullomaitoakin antaa jos tarve hoidon aikana tulee.

Tampereen treffeistä mulle sopii kumpi päivä vaan!! Kaivakaahan kalenterinne esiin. Toivottavasti mahdollisimman monelle sopii.

Huomenna meillä onkin taas ristiäiset. Olen itse sylikummina ja vähän jännittää kuinka tuo neitokainen tulee käyttäytymään toimituksen ajan. No onneksi siellä on sylejä vapaana ja kun ei vielä vierasta, niin eiköhän se ihan hyvin mene. Isikin kun on kummina, niin ei voi olla hänenkään sylissään toimituksen aikana.

Mutta nyt täytyy lähteä iltatoimia valmistelemaan. Täytyy vielä kylvettää I.
Hyvää viikonloppua kaikille!!

Hei taasen,

tänään on näköjään nettipäivä :)

Sanelma, käytettiin kapaloa aika pitkään, mutta kun en nykyään tahdo enää muistaa edes omaa nimeäni, niin en kyllä yhtään muista tarkalleen, milloin jätettiin se pois. Tosi pitkään kuitenkin käytettiin, kun se toimi niin hyvin. Se taisi jäädä siinä vaiheessa pois, kun eivät oikein enää tahtoneet pysyä siinä, kädet olivat jo niin voimakkaat ja hyvin nopeasti koko kapalo purkautui. Vaihdettiin siinä vaiheessa unipussiin. Olin ihan varma, että tulee himuisesti ongelmia, mutta eipä nuo sitä kapaloa tuntuneet kaipaavan. Kai se oli jo sen verran löysä ollut loppuvaiheessa anyway. Kyllä kai sitä voi käyttää ihan oman fiiliksen mukaan kuinka kauan vaan, jos se vauvaa rauhoittaa. Jossain vaiheessa se sitten jää itsestään pois, kun ei vaan enää toimi.

Meillä on ihan sama koiratilanne kuin Sanelmalla, eli vauvat kai tottuivat koirien haukuntaan jo kohdussa, joten eivät ole olleet siitä moksiskaan. Ainoastaan joskus kun koirat ottavat yhdessä hirmuiset ilohepulit, niin lattialla temmellyksen sekaan joutuvat vauvat välillä säikähtävät ja rupeavat pelästyksissään itkemään. Nykyään meillä molemmat koirat ignooraavat vauvat lähes täysin, ainoastaan toinen tuo leluja vauvoille, jos vaikka saisi leikkikaverin.

Pieni piristys tähän viikonlopun alkuun. Sattuipa tässä eräänä päivänä, että heijasin kaupassa ostoskärryä. Luulin kai tulleeni vaunujen kanssa ostoksille. Kyllä nolotti, mutta onneksi huomasin sen aika nopeasti. Huhheijjaa ja oma pää takaisin kiitos. Luin, että aivot kutistuvat 8 % raskauden aikana ja palautuvat entiselleen puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Mulla ihan varmasti kutistui tuplasti tuo määrä eikä ole vieläkään palautunut.

Hauskaa viikonloppua! :)

Pikaisesti: Me jätetään Tampereen treffit väliin. On kaikenlaista äksöniä joka viikolle kesäkuussa. Ollaan itse asiassa huomenna menossa Tampereelle :). Mennään miehen serkun luokse kylään (tai ollaan kyllä hotellissa yötä), niillä on kaksi lasta, vanhemmalla on la synttärit ja su mennään Särkänniemeen. Koskas järjestettäisiin kokoontuminen Helsingissä? Meille käy koko kesä ;).

Mä en vaan käsitä noita teidän pikkuisia, jotka nukkuvat koko yön putkeen. Että semmoisiakin vauvoja on olemassa, ihan uskomatonta. Meillä yöt parantuneet ihan selkeästi, olipa tossa yksi toinenkin yö, että nukkui heräämättä, mutta yleensä sen kerran-pari itkaisee ja tsekkaa, että ollaan paikalla.

Sande, oot kyllä tosi urhea tuttiasiassa. Mää olisin varmasti langennut jo... Saa nähdä kuinka käy ensi viikonlopun jälkeen, argh.

Sanelma: H:llakin oli noita rintaraivareita jossain vaiheessa, olihan se epätoivoista. Ei tullut kyllä mieleenikään antaa pullosta.. Nopeasti se menee ohi!

Hiphei, Hertta sai pk-paikan siitä pk:sta, josta toivottiinkin! 12.8. aloittaa (3pvä/vko max 7h), niisk..

Hyvät yöt!

Onnea synttärisankareille tätäkin kautta:)

Kiitos koirakannustuksesta:) Mietityttää kyllä, mutta kuuluu asiaan. Ettei vain mitään tapahtuisi. Kaksin ei ole koiraa ja vauvaa tarkoitus tietenkään jättää. Olimme viikolla kylässä koiran kanssa pikkuvauvaperheessä ja vauvan ollessa lattialla istuin minäkin maahan ja koira tuli varovaisen utealiaasti katsomaan vauvaa. Tämä ei ollut ihan pikkuinen, vaan 9 kuukautinen, niin koira ihmetteli äntelyä ja liikkumista. Oli kuitenkin enemmän ihmeisään, kuin kovin kiinnostunut. Ja makasi hiukan kauempana vauvasta hieman varautuneena, että "mikäs otus tuo on". Meni ihan kivasti se tapaaminen. Ja leikki-ikäisten kanssa koira onkin jo aika paljon ollut, mutta heidän kanssa lähinnä se menee siihen, että lapset juoksee ja kiljuu, jolloin koira lähtee mukaan leikkiin hyppimällä ja juoksemalla perässä.

On kyllä hyviä nukkujia nämä viimeiset Tahkoojavauvat!Itse henkisesti varaudun niihintunnin kahden pätkäuniin, jos sitten olisikin toisin, niin kaikki olisi vain positiivista:) Molly, laitatko mulle sen kirjan nimen, jos se on hyvä; niistä vauvan kehitysvaiheista? Mulla on ollut Suuri Äitityskirja kovassa käytössä miehen kanssa, kun saatiin se lahjaksi mun äidiltä. Siitä näkee kivasti vauvan kehitysvaiheita ja mies etenkin sitä innokkaana lukee.

Sanelma kummina; onneksi olkoon ja mukavia juhlia. Nyt onkin ylippilasjuhla-aika ja sitten on rippijuhlia meillä kahdet. Ja kaikki poikia; mitä ihmettä ostaa pojalle ylioppilaslahjaksi vai antaako mielummin rahaa? Toinen rippipoika on muuten kummipoika..Aika rientää!

Harmi, ette Hertta pääse treffeille Treelle. Olisi ollut kiva nähdä. No, jospa kesällä meilläpäin, kun Mollykin ja ehkä Sanelmakin tulisi tännepäin?Hieno juttu tuo Hertan pk-paikka!

Ihania kuvia Mollyn fb:ssa muuten. ja noista vaatteista, kun puhuit..Mulla odottaa tuossa kasa pikkuisia, lähinnä 56-kokoisia vaatteita pesuun menoa. Ja lakanat ym. pitäisi pestä. Mulla on vain kahdet 50-senttiset vaatteet ostettuna siis bodit ja housut sekä sellainen plyyssinuttu+housut. Kaverit ovat luvanneet tuoda lisää, jos tarvitsee. Aika paljon on nuo anopit kiikuttaneet jo...Piti jo sanoa, että ei enää pliis niitä pieniä. Jos ensin katsoisi, mitä tarvitsee. Oli aivan ihania, etenkin tyttöjen vaatteita, tullut nyt kauppoihin. Tiedä sitten miten käytännöllisiä ovat.

Kiitos vielä synnytyskannustuksestakin. Nuo positiiviset kommentit auttaa kummasti. Välilä meinaa mietityttää liikaa, mutta eipä saisi etukäteen liikaa miettiä.

Miten muuten Stella teillä menee pojan puheharjoitukset? Entä miten Vilin yöt on Ansku sujuneet? Piritasta ei ole toviin kuulunut; rouva taitaa puuastella uudessa ihanassa kodissaan ahkerasti?

Miten Mimmu jakselee? Kaikki ok?

Nekulle ja poppoolle hauskaa mökkiviikkistä. Toivottavasti sää suosii. Ja mikä mahtavinta: Ellillä kaikki ok! Ihan mahtavaa!

Meille tulee tänään jonkinlainen kaivinkone tuohon pihalle tasaamaan noita kasoja. Täytemaata aletaan ajamaan pikkuhiljaa. Voi sitä pölyä varmaankin. Aikansa kutakin tämän projektin kanssa.

Aurinkoista viikonloppua!

Viimein! Kyllähän tuo otti aikansa ennen kuin saatiin taas kone kuntoon. Tosin tällä hetkellä on puuhaa niin paljon, ettei suurempia vieroitusoireita ehtinyt syntyä, eikä konetta ajatella. Ääh, nytkin tulee ihan omanapaisesti, kun en saa rauhassa istuskella (tietty..) Ollaan kotiuduttu erittäin hyvin uuteen kotiin, ja pikkuhiljaa tavarat ovat löytäneet paikkansa. Edelleen lasten huoneet ovat säälittävän tyhjät - ihan mahdoton löytää kivoja mattoja ja kalusteita huoneisiin. Ja tyhjää on vielä vähän siellä sun täällä, mutta pikkuhiljaa...Tykätään toooosi paljon uudesta asuinalueesta, täällä on sit hiljaista! On kuulkaa iso juttu meikäläiselle jo se, että voi ripustaa pyykit ulos narulle :D Ja tietty se takka, jossa käryytetään joka lauantai makkarat.

Anna mankuu syliä, joten lyhyeksi jäi tällä kertaa. Palaan ehdottomasti paremmalla ajalla lukemaan kuulumisia ja jutustelemaan. Kivaa viikkistä leidies! Mä meen nyt istuttamaan mun tuijia ja muratteja :)