Tahkoojaplussat 64

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitu

Vieras
Tahkoojaplussat:

Mimmu: 29.10.2005 Venla, 53 cm, 3670 g
Kirppu: (esikoinen poika -97) 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g ja 1.7.2007, Anna-Sofia 51 cm, 4475g
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g ja 26.7.2007, Kaisla 50 cm, 3355 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g.
Mariska: (esikoinen Teemu 12/02) 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g
Suvi: 10.2.2007, Elsa 46 cm, 2500 g
Kata: 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli: 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g
Sandeman: 1.5.2007, Nella 50 cm, 3320g
Hertta: 27.7.2007, Hertta 51 cm, 3680 g

Odottajien la:t:
Aniliini 23.4.2008
Piritta 1.5.2008
Julia 19.5.2008
Nekku 3.7.2008
Keijukainen 7.7.2008
gissa 14.7.2008
Tiitu 12.8.2008

No niin, taas pyörähti sata täyteen. Hinoa hinoa, hyviä neuvolakuulumisita, Keijun raporttia vielä odotellessa;)

Heh, eläimellistä menoa, Mariskalla on orava-kuume ja Vili syö kissan kanssa:)

Mullakin np-ultra siirtyi jo ensi viikon perjantaille. Lähdin uudelleen selvittelemään sitä veriseula-hommaa Mehiläisestä ja sanoivat, että siihen on turha tulla ilman np-ultran lukuja, se analysoidaan yhdessä niiden kanssa. Ongelma oli se, että veriseula täytyy ottaa rv 11-12 ja se mun np olisi ollut vasta rv 13+. No, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja pääsee ultraankin aikaisemmin... Hyvä, että Keiju otit asian puheeksi, etten vaan marssinut suoraa turhaan sinne labraan. Ja hinta on 53 egeä ilman kelakorvausta.

Nyt en muista enää, mitä muuta piti kommentoida, kun viestit jäi vanhaan ketjuun...

Heips mahakkaat!

Kopsaan tuon kysymykseni/mietintäni tuolla haavepuolella noista seulonnoista tännekin. Vastailkaa jos viitsitte vaikka tännekin puolelle, käyn kyllä kurkkimassa täälläkin päivittäin. Nekku ja gissa jo vastailikin. Kiitos, on hyvä miettiä asioita monelta eri kantilta ja auttaa omissa ajatuksissa kuulla muiden mielipiteitä.

***********************************************'
Sitten on pakko heittää kysymys näistä seulonnoista sekä odottajille että muille. Käsittääkseni nuo seulonnat ovat siis vapaaehtoisia. Jos päätätte niihin mennä ja tulos antaisi aihetta epäillä esim. downia niin mitenkäs sitten edetään??? Olisiko teille silloin vaihtoehtona raskauden keskeytys vai ottaisitteko vain tiedon vastaan ja valmistautuisitte tulevaan elämään mahdollisesti kehitysvammaisen lapsen kanssa. Olen tätä jonkun verran pyöritellyt mielessäni, vaikka se nyt ei itselleni mitenkään ajankohtainen olekaan, mutta mietiskelin vaan, että miten te muut olette tämän asian järkeilleet/tunteilleet?

Huh, jopas on taas ollut päivä! Leo on ollut ihan mahdoton, ja Kaislakin aika känkkis. Nyt onneksi nukkuvat kumpikin, toivottavasti edes tunnin yhtä aikaa. Mulla on tänään hammaslääkäri ja teatteria tiedossa, ja olen kyllä tosi innoissani, että pääsen muutamaksi tunniksi pois kotoa. Paloi kyllä hihat, kun Leo oli joka paikassa koko ajan. You know! Söi linnunsiemeniä, levitti kukkamultia, hakkasi siskoaan muovivasaralla, repi verhoja ja koiraa, teki inventaariota keittiökaapeissa jne. Ihan kuin joku simpanssi ;), vaikka pääsi sentään päästelemään höyryjä kerhossakin tänään. Huh.

Mutta ovathan nuo suloisiakin, istuivat pulkassa sylikkäin ihan tohkeissaan. Ja Leo oli ihan mykkyrällä, kun kerhossa laulettiin onnittelulaulu huomisen kunniaksi.

Pitää myös mainostaa, että pieni erävoitto tuli eilen illalla Kaislan kanssa. Tyttö söi tuttia! Jee! Oli vähän merkkejä siitä, että saattaisi nukahtaa omaan sänkyyn, jos saisi riittävän pitkään makoilla siellä ja lutkuttaa tuttia. Täytyy kokeilla tänään, jos on yhtä hyvä onni tutin kanssa.

Täälläpä on ollut levottomia ja hauskoja juttuja!

Laitapa tosiaan Piritta kuva uudesta lookista. Mullakin on ollut otsis pari kertaa, vaikka se on mulla ihan tuhoon tuomittu juttu, koska mulla on edessä pari vahvaa pyörrettä. Muuttaa kuitenkin lookin niin täysin, että on tehnyt välillä mieli kokeilla sitä.

Hauskaa, Mariska, jos meinaatte vielä kolmatta lasta! Ja hei, te toista odottavat: tämä on oikeasti ihan kivaa :). Meillä lapsista on jo nyt seuraa toisistaan, eikä se työn määrä oikeastikaan tuplaannu toisen lapsen myötä. Ja rakkautta riittää kummallekin, aivan varmasti. Musta ainakin tuntuu siltä, että kummallekin lapselle on varattu ihan ikioma äidinsydän. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että on tämä tietysti rankempaa kuin yhden lapsen kanssa, mutta: päivääkään en vaihtaisi pois. Kahden lapsen kanssa pystyy liikkumaan siinä missä yhdenkin, ja ainakin niin kauan kun pienempi on vauva, pukeutumiset ja muut menevät lähes siinä missä yhdenkin kanssa. Ja kyllä se vaan ollut ihanaa helliä taas pientä vauvaa. Taaperolla kun on niin kova meno päällä, ettei meinaa äidin halit enää kelvata. Ja musta on ollut sekin tavallaan hauskaa, että on kummankin aikuisen syliin täytettä. On hieno fiilis, kun ollaan koko perhe koossa ja Leokin ymmärtää sen. Poika on ihan täpinöissään, kun vaikkapa köllötellään kaikki yhdessä sohvalla.

Hyviä neuvolakuulumisia, mahtavaa ! Se on kyllä kauhea tunne, jos sydänääniä pitää hakea. Ja ah, mikä helpotus kun ne kuuluvat! Ai vitsit, en malta odottaa, että tulee taas uusia vauvoja tähän porukkaan. Kivaa!

Nyt pitää ruveta lähettelemään digikuvia sukulaisille. Vielä on hiljaista...

Hello. Mulla edelleen vähän vaikeeta tää kirjoittelu välillä kun hommaa riittää. Ja menihän sitä aikaa täälläkin, riitti teidän jutuissa lukemista, hyvät naurut sain =) Tiitun skeptinen jälkihuomautus odottajien sukupuolen selvyydestä oli huippu! :D

Hyvä juttu Tiitu, että selvittivät tuota veriseulaa. Outoa silti tuo hinta, miks se toisessa Mehiläisessä ois noin kallis, ne on katsoneet mulle varmaan väärän hinnan. Mutta ei me hinnan takia sitä skipattu, tuntui vaan kun se niskaturvotus oli normaali ja mä pelkään kyllä silti muitakin kehityshäiriöitä etten olis varmaan rauhoittunut :(
Vielä kun näillä palstoilla riittää noita ihania ihmisiä jotka vakuuttelee ettei hoidoilla aikaansaadut lapset ole niin terveitä kuin luomut..no joo, asia sikseen.

Sanelma, tärkeä on tosiaan pohtia omaa kantaansa seulontoihin. Sitä kun helposti ajattelee että mennään katsomaan vauvelia ultrassa vaikka siellä voi tulla tosi huolestuttavia uutisia. Me ei olla asiasta miehen kanssa keskusteltu muuta kuin että jos on vaikeita kehityshäiriöitä niin kyllä me sitten keskeytettäis, niin kamalalta kuin ajatus tuntuukin. Lievistä häiriöistä en osaa sanoa vielä oikein mitään. Jokainenhan kyllä toivoo sitä ihan tervettä lasta.

Ihanaa että hyviä neuvolakuulumisia Nekulla ja Gissalla, vaikka Nekkua silti vielä huolestuttaa. Oliko syke kuitenkin ihan säännöllinen? Noi vauvathan tossa vaiheessa kai liikkuu niin paljon että sykettä voi olla vaikea saada kuulumaan. Niin oli meilläkin. Ensin kuului tasainen jumpsutus joka sitten hävisi kun tyyppi otti hatkat. Eikä meinannut löytyä millään uudestaan, jostain oikealta ylhäältä se sitten löytyi piitkän hakemisen jälkeen. Mies oli mukana ja oli ihan vedet silmissä ja sellainen vähän "juro" siitä tiedän että on liikuttunut muttei oikein kehtaa sitä näyttää.

Täytyykö Gissa sitä tulehduksenpoikasta nyt jotenkin hoitaa? Noi virtsikset on kai pirun yleisiä raskauden aikana.
Ah ihanaa että suakin ahdistaa vieraiden vauva-arki :)

Kiitos Katalle, varmaan sitä sujahtaa kaikkeen huomaamattaan, tässä odotuksessa on kaikkia angsteja kun kaikki on vielä vähän hakusessa.

Kirjoitit Nekku toiselle puolelle tosi sydäntäraastavasti ja kauniisti.
Kerroit että nyt pikkuisella on sama syke kuin Lotalla, mikäs se oli? Voiko niistä tosiaan arvioida sukupuolta?
Mulle nlatäti ei sanonut mutta oli merkannut korttiin 145. Se muuten jää vuorotteluvapaalle keväällä (jee!) eli mulla vaihtuu täti sit.

Taas ekana. Kata oli töissä ollessaan aina early birdie myös. Tiitu on perinyt sen paikan tällä puolella.

Hahaa, mua naurattaa Leon, Vilin, Samun ja Masan toiminnat. Tuttua. Meillä on myös kiipeilijä ja sängyillä pomppija ja kurkottelija yms. ”Ihan kuin simpanssi”, vitsit Stella, sulla onneksi huumori kukkii. :-D Tässä taas totean, että kylläpä on töissä kevyttä verrattuna tuohon.

P, tosiaan sun tukka! Wau. Laitahan kuvaa tulemaan. Mulla ollut otsis eri muodoissaan varmaan 10 vuotta. Suosittelen työkaluiksi ilmakiharrinta ja hyvää vahaa.

Ansku, L:nkin maku on siinä määrin ”makeutunut”, että sekoitan luonnonjugen joukkoon vähän sokeroitua jogua tai hedelmäsosetta tai marjoja. Muistaakseni se oli Danonen jogu, jossa oli 15 palaa.

Kuulkaas tällä äidillä on aika luksus oltavat. Mies ja likka lähtevät tänään sukuloimaan ja tulevat vasta_huomenna_illalla!!! Ah, saan jäädä ilman huonoa omista haahuilemaan kaupungille, sitten ihanaan puhtaaseen ja rauhalliseen kotiin, sohvalle namien ja lehden kanssa ja sitten vielä huomisen työpäivän jälkeen kavereiden kanssa syömään... Jee!!! Sain vihdoin aikaiseksi hoitaa meille siivoojan ja tulevat tänään sinne heilumaan.

Keiju, juu oli se syke ihan normaali eilen eikä th ollut mitenkään huolissaan ja munkin huoli on vähän hälventynyt. Lotalla oli syke aina ab. 145-150 ja kuultuaan, että on tyttö, th sanoi, että onkin ihan ”tyttösykkeet”. Kai niissä siis jotain totuudensiementä on, mutta ei tosiaan mitään varmaa.

Kiva Tiitu, että sait np:n ja seerumiseulan järkättyä haluamallasi tavalla. Mulla taisi verikokeesta jäädä kelakorvauksen jälkeen maksettavaa jotain 40 euroa.

Morgon,

Pirittalle onnittelu uudesta lookista;) Itseänikin vähän houkuttelisi kokeilla jossain vaiheessa otsista, viimeksi on ollut varmaan joskus yläasteella. Muuttaisi tosiaan varmaan paljon ilmettä, mutta vähän muakin mietityttää se laittaminen. Ensi viikolla kampaaja, joten laitetaan harkintaan..

Kivaa vaihtelua tiedossa Nekulla, nautihan olostasi.

Joo, joguja pitikin kommentoida; olen itsekin lopettanut tavallisten maustettujen syönnin, kun ovat ällömakeita makuuni. Ostankin yleensä maustamatonta, heittelen sitten joukkoon vaikka marjoja ja hedelmiä, myös pieni määrä hunajaa toimii hyvin.

Hmm, onkohan se "poikasyke" sitten matalampi vai korkeampi tuosta "tyttösykkeestä", tietääkö kukaan?

Töiden pariin taas, mielenkiiiiiintoista............not

Huomenta!
Samaa mieltä, Nekku kyllä kirjoittaa kauniisti ja suoraan tuosta surullisesta kokemuksesta ja hyvä niin. En väitä edes osaavani kuvitella miltä tuo voisi tuntua. Itsellä lähipiirissä tapaus, jossa ystävä synnytti täysiaikaisen kuolleen lapsen, kyllä siinä meni niin sanattomaksi, eikä löydy sanoja lohdutukseen.

Ihanaa, että muillakin sykkeet kuului hyvin! Mä kysyin eilen siltä tädiltä, että voisko siitä sykkeestä päätellä sukupuolta, kun jostain joskus sellaista olen lukenut. Ei kuulemma hänen mielestään voi. No, sisun syke on aina ollut päälle 160, päätelkää mitä haluatte :)

Mulla on aina ollut otsis, näytän ihan dorkalta ilman. No, nykyään kyllä sellainen sivujuttu, eikä suoraa, mutta kuitenkin.

Nekun vapaat kuulostaa ihanalta, tai siis meille ekaa odottaville vielä ihan normaalia, mutta voin kuvitella millaista juhlaa äidille :)
Mies oli ihan innoissaan, kun lähdin Tukholmaan, hän saa välillä olla yksinäänkin kotona. Lauantaina kuitenkin jo soitti, että ei olekaan kivaa, tule jo kotiin :)

Me jaksetaan vääntää tätä autoasiaa, mua ei huvita koko aihe enää. Ollaan annettu olla nyt pari viikkoa ja eilen käytiin kaupoilla, ja taas hirveä vääntö. Aivan tuskaa, ei huvita yhtään :( Voi kun olisi jo auto, niin ostaisin vaan kamat sen mukaan, eikä tarvis miettiä.

Huomenta!
Nekku, sun laatuaika kuullostaa fantsulta! Hinoa kun pistit siivoojat hommiin, todellista luksusta.

Mä en tiedä kumpi on tyttö- ja kumpi poikasyke mut oon kyllä lukenut että syke on korkeampi jos tyyppi on hereillä ja liikkuu paljon ja alhaisempi kun on paikallaan/nukkuu. No joo, aika loogista =) Mutta siis Lotan esimerkin mukaan meillekin olis tyttö tulossa :-)
Sulla on siis Gissa, varsin liikkuvainen tapaus! Ihana sun mies kun oli heti ikävöinyt.

Musta on kyllä ihan mielettömän hauskaa arvuutella sukupuolta! Siksi en kyllä haluaisi sitä etukäteen tietää.

Nekku, mulla on nyt sitten kampaaja ensi viikolla :) IOli varsin täyttä kuten sanoit mutta sain peruutusajan. Ollaan siis Tiitun kanssa menossa kumpikin ensi viikolla "muotoiltavaksi".

Mä tunsin eilen pari sellaista poksahdusta masusta kun istuin hiljakseen sohvalla ja katsoin telkkua. Ihan kuin olis ilmakupla puhjennut vatsaa vasten. Eli varmaan niitä hentoisia ekoja liikkeitä? Mulla siis tuskin on istukka edessä kun nyt viikkoja vasta vajaat 17.

Mä oon kans menossa syömään tyttöjen kesken huomenna töiden jälkeen, kivaa!

Vitsin jännää, että oli tosiaan jo liikettä Keijulla!!! Sulle ei sitten ultrassa sanottu istukan sijaintia? Niin kuin kerroinkin, meidän ultraaja oli tosi perusteellinen ja tuo jäi mieleen, että istukka on takaseinässä. Koskakohan mulla mahtaa tuntua, vaikuttaako se taaksepäin kallistus tähän asiaan?

Musta jotenkin tuntuu, että osaisin paremmin sisustaa sen huoneen ja maalata, jos tietäisin sukupuolen. Vaatteiden väreillä ei niin väliä, mutta saattaisi vaikuttaa joihinkin sisustuskamoihin. Enkä tiedä malttaako sitä muutenkaan odottaa :) Toisaalta eihän sitä välttämättä saa tietää, vaikka haluaisikin. Mies ei haluaisi, joten pitää vielä miettiä.

Vitsi mua väsyttää zzzzzzz

Keiju, siltä ne liikkeet mulla ainakin aluksi tuntui. Ihan kun ilmakupla olisi lähtenyt liikkeelle ja noussut syvältä kohti napaa :)

Juskan syke vaihteli 140-165, uskon, että vireyden mukaan.

Gissa, täällä myös mahdotonta autopohdintaa... Apua. Meille on tulossa Volkkarin Tiguan tai Opelin Antara. Jälkimmäinen toki jos vaan kuviot menee niin kuin pitäisi. (miehen isä on Opelmyyjä)

Kiire, joten moikka jo!

Aaah, hyvin nukuttu yö tekee kyllä terää. Loistavaa, ettei lastenhuoneesta kuulunut inahdustakaan ennen kasia. Sitä aina alkaa aprikoida, että mikä tällä kertaa oli niin, ettei poika herännyt lainkaan.. :-) Tyyny paremmin, iltapala täyttävämpi, pissaa vähemmän vaipassa? Hehh ja heh. Hm...taisi mamin leipomat sämpylät pitää sisällään jotain tainnuttavaa ainesosaa ;)

Ooh, Nekku, mitkä oltavat sulla on edessä! Ja etenkin toi puhdas koti! Sitä meinaan herkästi alkaa jynssätä wc-pönttöä tai peilejä tai imuroimaan, jos on sitä _omaa aikaa_. Mutta greit, just noin se pitää järjestää. Upeeta.
Mies meillä ehdotti samaa, siis menisivät mummolaan pitkäksi vklopuksi, koska siellä on lunta, ainaskin enemmän ensi kuussa. Ja toki se mulle sopii ;) Ja kieltämättä jo Matiaksen kannalta se on tosi kiva, kun pääsisi kunnon lumimaisemiin ja pulkkailemaan. Mutta ei ne kyllä liian kauaa voi olla poissa, koska ikävä se tulee mutsillekin jossain vaiheessa.

Sanelmalle oli vaikea kysymys. Mä en osaa oikein sanoa. Riippuis niin paljon tuloksista ja lääkäreiden ennustuksista, miten vammainen lapsi olisi ja millaiset elinoltavat hänellä olisi. Vaikeasti vammaista lasta en haluaisi.

Stella kirjoitit (taas!) kivasti teidän arjesta. Kiva, että lapsista on jo nyt seuraa toisilleen. Taaperoilla on tosiaan niin kova meno päällä välillä, ettei äidin hoivavietti aina täyty satarosenttisesti ;) Siksi ajatus vauvan tuhinasta ja avuttomuudesta tuntuu niin ihanalta.
Musta on myös ihana huomata, miten jo näin pieni lapsi selvästi tykkää siitä, kun koko perhe on koolla, ei tehdä mitään, vaan loikoillaan vaan sohvilla tai lattialla, höpötellään ja kikatellaan. Ja musta se on ihan valtavan tärkeää. Siksi pyritään pitämään vkloput vapaina, että jää noita löllöilyhetkiä. Muistan omasta lapsuudesta - ja myös nuoruudesta -, miten kivaa oli, kun koko perhe oli kotona ja katottiin vaikka vaan yhdessä telkkaa. Mulle on jäänyt hyvin mieleen esim. kun yhdessä katsottiin Napakymppiä (!) lauantai-iltaisin saunan jälkeen ja syötiin äiskän tekemään mansikkarahkaa =)) Sitä haluaa välittää omallekin lapselle, koska tietää itse, miten tärkeää se oli omassa lapsuudessa.

Kiva Keiju, että tunnet jo liikkeitä. Siitä ne poksahdukset vaan voimistuu. Musta ne tuntui aluksi ihan hassuilta, just ilmakuplilta ja poppareilta. Mulla oli viimeksi etuseinämässä istukka ja osin siksi liikkeet alkoi tuntua vasta 20 +.

Gissa, näin naapuritalon pihassa eilen Corolla Verson tila-automallin ja musta se näytti varrrrrsiin hyvältä. Kompakti koko, mutta silti tilavan tuntuinen.

Nyt lounasta ja sitten puhumaan palkkakonttuuriin taas näistä mun ä-vapaista...

Lusmu työntekijä täällä taas... Noh, tosin sain justiinsa kiitosta tehokkuudesta, että ei onneksi näy harrastukset tuloksissa. ;-)

Jee Keiju, on ne poksahdukset liikkeitä!

Kansan uskomus on kai se, että pojilla alhaisempi syke, siis ab. 130 luokkaa. Eikös meedio-molly povannut gissalle tyttöä, hih? Muistelen kerran loppuraskaudessa, että L:n syke huiteli yli 180, kun th paineli mahaa ja kokeili pään kiinnittymistä ja poloinen siitä säikähti. No joo, nää on vain arvuutteluja, mutta jatketaan samaan malliin, kun se on kivaa kuitenkin.

Jännää Keiju, että meet kampaajalle! Mua melkein jännittää, kun häntä suosittelin. :-) Mäkin muuten menen ens vkolla, torstaina muistaakseni. Voit kertoa multa terveisiä, jos haluat.

Me ollaan miehen kanssa molemmat kans sellaisia, että nautitaan kotona yksinolosta, mutta sitten se ikävä kuitenkin iskee aika nopsaan, kuten gissan miehelläkin. Nyt sitä yksin oloa osaa arvostaa vielä enemmän – ja ah – siistiäkin vielä tänään. Otettiin nyt aluksi tosin siivous vain joka toinen viikko. Vitsit, joku muu jynssää sen perhanan suihkukaapin ja kaakelitkin kirkkaiksi joka toinen viikko, suorastaan nautittava ajatus. Tuskin silti loppuu harrastukset meiltäkään...

P, L:nkin on aina tyytyväisin, kun ollaan kaikki kotosalla ja samat muistot lapsuudesta mullakin. La-iltana sauna ja hyvää ruokaa ja limpparipullo siskon kanssa puoliksi. Ja sunnuntaiaamuna noustiin äidin kanssa ennen muita ja mä toin peiton sohvalle ja katsoin siitä lastenohjelmia. Ihania muistoja!

Nälkä.

Gissa, mulle ei sanottu np-ultrassa istukasta mitään, sanoi että rakenneultrassa sen sitten näkee paremmin. Muuten oli kyllä asiantunteva kätilö, etsi niitäkin sisäelimiä joita ei välttämättä vielä sanota tuossa vaiheessa ja näytti mm. sen nenäluun.
Voi että mä odotan jo seuraavaa ultraa!! Siihen on itse asiassa tasan 3 vk.

Joo, just sellaiselta se eilen tuntui, kun ilmakupla oli noussut, sillai kutitti ja sit poks, se kupla puhkes. Kiva alkaa iltaisin tarkkailla jos tulis lisää. Mulla on sellainen tunne että tämä on ihan käsittämättömän vilkas kaveri, ultrassa ja eilisessä sydänäänien kuuntelussa ainakin pyöri ympäri ämpäri, ja ne poksutkin tuntui aina eri puolilla mahaa...

Sellaista vihlontaa on ollut kans, liittyy varmaan siihen kohdun kasvamiseen? Se on alkanut toden teolla tällä viikolla, samaan aikaan kuin masukin on alkanut pömpöttää.
Onko muilla?

Voi vitsit, multa on jäänyt tv:n katselu tosi vähälle. Ennen katsoin noita Huippumallejakin, mutta enää en muista.

Niin, Piritta, eikös olekin hauskaa, minkälaisia muistoja sitä itsellä on omalta lapsuusajalta. Just tuollaisia Napakymppimuistoja :D. Jospa sellaisia viattomia muistoja pystyisi antamaan omille ipanoillekin.

Meillä meni muuten sykkeet just niin, että Leolla oli matalat (130-140) ja Kaislalla korkeat (aina yli 150) eli oli "tyttö- ja poikasykkeet". Mutta en kyllä lähtis sykkeen perusteella silti veikkaamaan sukupuolta, vaikka onhan spekulointi toki hauskaa!

Tosiaan Nekku kirjoitit tosi hienosti tuolla toisella puolella. Luopuminen on niin sydäntä raastavaa, mutta jokaisen pitää siihen oppia tavalla tai toisella. Elämän suuria juttuja.

Meillä on ollut kummassakin raskaudessa se ajatus, että jos np-ultrassa olisi ilmennyt turvotusta, olisimme menneet eteenpäin tutkimuksissa. Jos olisi selvinnyt, että odotamme (varmasti) vammaista lasta, olisimme todennäköisesti halunneet keskeytyksen. Etupäässä sen tähden, että vakavasti vammaisen elämä usein on vaikeaa ja kivuliasta, mutta suoraan sanottuna myös oman jaksamisen tähden. Jos meille olisi syntynyt seulonnoista huolimatta vammainen lapsi, niin totta kai olisimme ottaneet hänet rakkaudella vastaan ja pitäneet hyvää huolta, mutta kun lääketiede mahdollistaa seulonnan, niin olemme halunneet käyttää sen hyväksi. Vaikea juttuhan tuo on.

Nekku, sun vapaasi kuulostaa kerta kaikkiaan kadehdittavalta. Nauti! Mun mies just tänään laskeskeli, ettei mene kauan, kun Kaisla pärjää ilman äitiä kokonaisen yön. Tarkoitti vissiin sanoa rivien välistä, että kohta voin lähteä käymään jossain ;). Eilinen teatteriesitys oli valitettavasti pettymys. Mietin esityksen ajan lähinnä lapsia ja katselin kelloa.

Nyt tää tökkii, ei saa kirjoitettua kunnolla. Palaan myöhemmin...

Ai niin Gissa, ei se kohdun taaksepäin kallistuminen varmaankaan enää vaikuta kun mulla on tosi voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja silti masu jo pömpöttää kunnolla ja ne pienet liikkeet tuntuu.

Keiju, ok, jos sullakin oli kallistunut (niin muistelinkin) ja kuplii jo nyt, niin ei tosiaan taida vaikuttaa. Jännä noita eroja, kun meillä teki np-ultran lääkäri ja rakenneultran tekee kätilö. Onko teillä tiedossa kuka tekee rakenneultran? Ei sillä, molemmat varmasti yhtä hyviä, kun siihen on kuitenkin koulutusta saanut, muuten vaan erot kiinnostaa!

Riinuska, hyvän näköisiä autoja molemmat, mä ottaisin tuon Tiguanin kiljuen :) Päätettiin kuitenkin, että niin paljon ei autoon laiteta rahaa, kun muutenkin kulut kasvaa lapsen myötä ja halvemmallakin pärjää. Se Versokin jää just hilkulla liian kalliiksi, kun ei huolita sitä vanhaa korimallia :) Tässä päätöksessä tuntuu olevan kovin vaikea pysyä, katsotaan kuinka käy!

Stella kirjoittaa mustakin aina niin ihanasti lapsiperheen arjesta ja saa mun paniikin helpottamaan :) Saa nähdä millainen kamaluus itsestä tulee äitinä, hui sentään :/

Mekin ollaan juteltu, että voitais ottaa jossain vaiheessa siivoja, ehkä sitten kun palaan töihin tms. Katsotaan pystyykö sitten kuitenkaan, pitäisi olla jonkun suosittelema tai jotain, että osaisi päästää kotiinsa?

Mä muuten laskin Kelan sivuilla, että viimeinen työpv on 6.6.08. Työkaveri vinkkasi, että sieltä sellainenkin laskuri löytyy. Keiju ja Tiitu, joko te tiedätte? Mä aion Keijun tavoin säästää koko kesäloman, mutta saattaa olla että pidän talviloman pääsiäisen aikaan, katson sitten fiiliksen mukaan.

Piti jotain muutakin kommentoida, mutta pää tuntuu tyhjältä. Täällä muuten satanut koko päivän räntää/vettä, ei paljon kiinnosta lähteä ovesta ulos :( Eilen oli ihanaa, kun paistoi aurinkokin vaihteeksi.

Täällä etelässäkin on aika hurja keli. Lunta pyryttää niin ettei meinaa nähdä ikkunasta ulos. Mun piti mennä katsomaan kenkiä mutta skippaan. Saas nähdä kauanko kestää bussimatka kotiin. Toivottavasti pelti ei pahemmin rytisisi, tuntuu pahalta ajatella että taas niitä onnettomuuksia kuitenkin sattuu :(

Gissa, meillä kummankin ultran tekee kätilö. Yksityisellä tietty lekuri ja me varmaan mennään vielä yksityiselle rakenneultraan myöhemmin omalla kustannuksella. Oon käsittänyt että täällä julkisella puolella kätilöt on kokeneempia ultraamisessa kuin lääkärit?

Keiju, Nnenna ainakin :) Tosi hyvännäköinen. Muiden nimiä en muista, paitsi että se Jade on niiiiin ällöttävä tyyppi.

Gissa, Antara meille kuulemma nyt sitten tulee. Jo ensi viikolla kait. Sitten pitää opetella ajamaan automaatilla, apua... Mä tykkäisin perinteisistä vaihteista kyllä. Ei meillekkään noin kallista autoa tulis jos ei miehellä olisi tullut sitä perintöä. Hullun kalliita nuo autot ja arvo laskee kuin lehmän häntä äkkiä.

Kirjoitan töistä, joten en taaskaan ehdi enempiä kommentoida.

Huomenta,

Ihanaa Keiju, että tunsit jo liikkeitä:)

Gissa, en ole vielä Kelan sivuilla käynyt laskemassa äitiysloman alkamisaikaa, mutta olen itsekseni laskeskellut, että tuohon heinäkuun ekalle viikolle se suurinpiirtein menee, varmaan aika lähelle tasan kuukausi sinua myöhemmin;) Aion myös säästää kesäloman, kun tuo menee niin sopivasti, olen kuitenkin aina pitänyt loman heinä-elokuussa vasta, joten ei mitään hinkua jäädä aikaisemmin. Talviloman pidän nyt maaliskuun alussa, mutta tietty sitä ehtii kertymään ensi talveksikin.

Mulla on muuten myös taaksepäin kallistunut kohtu:)

Perjantaita kaikille, jeeeee, viikonloppu häämöttää. Meille tulee 2,5-vuotias kummityttö yökylään, kivaa.

Huomenta!
Hihii Riinuska, mun suosikki on kans se Nnenna!! :-) Meinasin jo laittaa että sama siis kuin Sandella mutta odotin ensin sua jos vaikka et ole ehtinyt katsoa vielä niitä jaksoja. Mun mielestä siinä Karissa (Bratz-nukke) on kans jotain kaunista, silmät, huulet (?) mutta se näyttää kyllä vähän kiinanpalatsikoiralta. Mä oon kamala..
Joo, se Jade on kamala mut ainahan siellä on joku tollanen jota tuotantoyhtiö ei anna tiputtaa.

Mäkään en ole käynyt Kelan sivuilla mutta mulla on helppoa kun oon tasan viikon edellä Gissaa :-) Ja on kyllä ihanaa olla kesäkuukin "lomalla", alkukesä on ihana mutten koskaan raaski pitää lomaa vielä silloin. Ja kelitkin voi olla epävakaita.
Sehän voi Tiitu olla että joudut kuitenkin jäämään jo aikaisemmin sairikselle (no eihän sitä kukaan toivo tietenkään) joten ei varmaankaan kannata ottaa kesälomaa siihen alkuun.

Talviloma on mullakin maaliskuussa, se Nykin matka. Sopivasti ennen pääsiäislomaa :)

Mietin että mulle sano yks lääkäri kerran että taaksepäin kallistunut kohtu voi vaikeuttaa hedelmöitystä joillain, tuli vaan mieleen kun meillä niin monella on ja sitten ivf:ssä tärppäs? Tosin, kyllähän inssissäkin ohitetaan se kohdunkaula joten ehkä se ei nyt kuitenkaan ole siitä kiinni.

Ihanaa, perjantai! Tyttöjen kans meen tänään syömään ja huomenna tulee anoppi kylään, miehellä on vapaata joten muuten sitten ollaan kotona ja nautiskellaan, katsellaan ohjelmia nauhalta jne.

Mites muuten Julia, onko sulla erilainen raskaus nyt kuin Illistä? Ainakin pahoinvointia tais olla vähempi, entäs muuten?

Aniliini, teitkö muuten sormustestiä =)? Eikös se Vilistä ennustanut sulle poikaa?
Kyllä noissa sohvissa tosiaan on tärkeetä se että saa helposti puhtaaksi. Eipä sitä vielä ajattele muutenkaan noita pieniä kädenjälkiä ja muita tuhoja =)

Mukavaa perjantaita kaikille!

Jeps, Keiju, näin ajattelinkin, että saikkua kehiin vaan, jos ei pysty äitiysloman alkuun odottelemaan... Tietty toivon, ettei saikkua vaativia ongelmia tule, vaikka työpaikalta olisinkin valmis jäämään vaikka heti pois...Olen kaamea lusmu:(

Olen myös miettinyt, että voiko tuo taaksepäin kallistunut kohtukin olla osasyynä vaikeuksiin, muistelisin myös jotain sen suuntaista lukeneeni. Tosin eiköhän mun kohdalla kuitenkin suurempi ongelma ole se pco.

Mää oon kippee!!, sanoisivat täkäläiset: kuumetta, lihas- ja päänsärkyä, yskää, nuhaa, kurkkukipua.. JA raskauden aiheuttamia vaivoja samaan syssyyn; älytöntä alaselkäsärkyä, supisteluja, liitoskipuja, närästystä, ummetusta, unettomuutta. Lista on loputon... :S
Ääni käheänä, nenä punoittaa ja päätä särkee, mutta kuka joi sen kaiken viskin??? Minä se en ollut, vaikka olosta voisi niin päätellä.
Vili ja vauva -sambailusta päätellen- ovat onneksi elämänsä kunnossa. Mies palaa tänään umpiväsyneenä ma-pe-työreissusta, joka oli stressaava ja raskas kaikin puolin, hänkään ei ole paljoa nukkunut viikolla, joten lepäillessä mennee meidän vkl. Saanee mummit ja kummit keksiä Vilille aktiviteettejä, kun me vaan laiskotellaan.

Paljon olisi asiaa, mutta sormien nivelet eivät salli näpyttelyä, joten makuulle vaan.

Tämä oli valitusvirsi. Palaan, kun sävelet muuttuvat duurisointuisiksi.

Hyvää viikonloppua!