Tahkoojaplussat 18

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siirappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi vihne, että olisikin kiva saada uusia plussaajia, mutta tiukassa tuntuu olevan, kun Sande epäili jo olevansa pois pelistä. Miten tää VOI olla näin takkuista???? Toivo nyt Hertassa, joka tosiaan voisi jo testata...

Julia, sori, mutta multa on mennyt ohi, miksi meet labraan? Onko tää joku sokerirasituksen rutiininomainen toinen vaihe?

Kivoja nimipohdintoja. Poikien nimistä mulle kolahtaa tällä hetkellä eniten jollain tapaa vanhahtavat nimet, kuten Olli, Ossi, Oiva, Niilo, Eelis, Leo, Topi, Topias, Tuomas, Onni, Juho jne. Hih, Mariska, mun mielestä perusnimet Matti ja Kalle on kivoja! Tykkään ns. helpoista nimistä, joita ei tarvii moneen kertaan kysyjälle tavata.

Riinuskan uni tosiaan hauska. Kyllä teitä tosiaan tulee mietittyä päivän aikana muulloinkin, kun tässä koneen ääressä.

Aniliini taisi kysyä, ollaanko laulettu vauvalle. Toisaiseksi se on rajoittunut miehen hoilaamiseen... Mun mielestä on jotenkin liikuttavaa, että tirriäinen tunnistaa mun äänen heti synnyttyään! Samoin mä taas hätkähdin sitä Prismaa katsoessani odotuksen vastuullisuuteen – hyvänen aika – mun verenpaine ja ruoka ja juoma ja lepo ja KAIKKI vaikuttaa sen pienen hyvinvointiin. Huh, ja vastuu on vasta alussa! Parhaat eväät tietenkin haluaisin pikkuiselle taata. (Mariska, uusinnasta en tiedä.)

Heräsin viime yönä karmivaan suonenvetoon pohkeessa, oli ensimmäinen laatuaan nyt raskausaikana, edellinen on ollut joskus kovana treeniaikana. Auts, tuli melkein paniikki ja vieläkin tuntuu pohje omituiselta. Toivottavasti ei tule jokaöiseksi. Tiedän, että magnesium autta, mutta mistä toi johtuu?

Howdy!
Hauska oli lukea noita nimijuttuja, ja saatiin vierailuja toiseltakin puolelta, kivaa! Ja olipa noiden poikien nimien joukossa meidän pojankin tuleva nimi =))) Mutta enpäs nyt kerro, mikä niistä, ettei ihan kaikki paljastu, heh.
Mustakin Lotasta tulee mieleen sellainen reipas, iloinen, pitkälettinen tyttö :)

Julialla ollut tosiaan kiva ilta! Mä en usko, että saan noin ihanaa yllätystä, mun läheisimmät ystävät kun asuu kahdella paikkakunnalla ja muut taitaa olla kiireisiä vauvojensa kanssa.

Eilen oli kyllä ekaa kertaa selviä supistuksia. En oikein osaa hidastaa tahtiani, vaikka siihen olisi jo syytä. Esim. kaupasta haluan suoriutua nopsaan ulos, ja kävelen sit sellaista pikavauhtia, joka ei selvästi tee hyvää masulle. Ja kävin kevyellä tanssitunnilla, joka ei kyllä millään muotoa rasittanut, mutta koko illan oli aivan kivikova vatsa ja epämukava olo. Mä olen vaan luonteeltani sellainen touhottaja ja energiapakkaus, että sais olla jalka ja käsi paketissa, että vauhti hiljenisi. Mutta nyt sen aika on, huomasin todella selvästi eilen.

Nekku, meidänkin piti eilen kuunnella vessapaperirullan läpi beben sykettä, mutta sit se unohtui. Prismasta toi idea tulikin =) Samoin olen ajatellut vkloppuna soittaa klassista musaa vauvalle ja pitäisi kai mun muutama tuutulaulu opetella, mä kun en osaa muuta kuin ""tuu tuu tupakkirulla, mistäs tiesit tänne tulla"" - ei kovin kannustavaa :D

Mariska, Prisma tulee siis uusintana su-ip, noin 14, tarkistin ton itsekin, koska näin vaan loppupuoliskon ma:na.

Mä ajattelin aloitella vauvavaatteiden laittoa vkloppuna =) Ihan siitä syystä, että nyt ne on meidän toisessa makkarissa pusseissa, mikä ei ole kovin järkevää. Vie tilaa, kerää pölyä jne. Ja yksi pino vie tilaa vaatehuoneesta, joka jo nyt pursuilee meidän vaatteista. Käydään hakemassa ritiläkoreja, jotka laitetaan vaatekaapin sisään. Niihin on kuulemma kätsyin laittaa pienen vauvanvaatteita. Mieskin on ihan innolla mukana shoppailussa - kerrankin!

Heips!

Voi kettu, kyllä on plussat tiukkaakin tiukemmassa, miten niitä revittäis. Mulla on tosi surku olo Sanden ja Hertan takia, niin jo eläydyin uusiin plussiin. Masentavaa. Mutta uutta päin, ei mikään muu auta. Haleja mimmit!! Ja suklaata.

Olen menossa ystävälleni kylään, asuvat tossa reilun sadan metrin päässä, pitäisköhän oikein ottaa kellosta aikaa, kuinka kauan menee kävelyyn. Taitaa jäädä
maalimanennätyksestä turhan kauas..
Niin se vauhti hidastuu ilman kipujakin, symppaukset Piritalle supistusten ""johdosta"", kokemusta on.

Meillä oli eilen 2 kk:n ikäinen vauva hoidossa n. tunnin, tyttö oli tosi kiltisti koko ajan, vuorotellen meidän sylissä. Miehen sylissä jutteli kovasti, taisivat löytää yhteisen kielen, siltä ainakin kovasti kuulosti molempien gäägää-ilmaisut. Ihanan kuuloista ja näköistä! Kun neidin äiti tuli tunnin päästä viereen, alkoi armoton huutokonsertti, varmaankin maidon tuoksu toi kovan nälän. Ihana vauva, hänestä tulee meidän kolmas kummityttö, mikäs sen mukavampaa! :)))

Näin muuten taas vauvaunta, tällä kertaa tytöstä. ;)

Nyt kyläilemään!

Mariska, uusinta tulee sunnuntain (kuten joku tiesi) lisäksi tänään Yle Teemalta klo 21. Yritän itse ehtiä katsomaan tänään. Menen Anopin sohvalle löffäämään illalla, mutta ehkä jo ysiks tuun kotio kun on tää aikanen aamu alla, niin uni tulee aikaisin.

Nekku, sokeritesti oli ok, eikä siitä sen enempää. Tän aamuinen testi oli maksatesti kun th alkoi epäilemään, että mulla vois olla raskaus-hepatoosi (maksan toimintahäiriö?) kun niin oudosti kesii nahka vatsasta ja kyljistä. En ole ennen edes kuullut mistään hepatoosista, kuulemma oireet ovat kova kutina ja nahan lähteminen pääasiassa kämmenistä ja jalkapohjista. Mulla ei niissä kyl ole kutinaa tai kesimistä, mutta th haluaa varmistaa asian. Oon varmaan vähän järkyttynytkin jos mulla on hepatoosi kun jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että vois olla jotain niinkin vakavaa kun olo on mitä mainioin. Th sanoi kun kysyin, että hoitona on lääkitys ja tarvittaessa sairaalahoito tiputuksessa koko loppuajan, sekä käynnistys noin rv 36! Noh, ei parane panikoida etukäteen ja en todellakaan usko, että se sitä olisi.

Hui Julia, kuulostaa kyllä pelottavalta tuo hepatoosijuttu. Toivottavasti kyse on jostakin ihan muusta. Milloinka saat labrasta tulokset?

Täällä on kaikki normaalisti, paitsi, että olen alkanut tuntea itseni lihavaksi :( Vaikka painoa ei ole kamalasti tullutkaan, niin silti jaloissa on vähän muhkuraa, iho kuivaa ja reisiin tulee pikkuisia näppyjä (on tullut koko raskauden ajan). No parempi ehkä reisiin kuin kasvoihin (jotka taas ovat olleet tosi hyvässä kunnossa), mutta silti on tosi ruma olo. Varmaan synnytän joissakin haarattomissa kelkkahaalareissa, ""etteivät kaikki näe kammottavia jalkojani"". Nooh, tuo oli huumorilla, tiedän, että siellä on ehkä muutakin mietittävää kuin ulkonäkö, mutta nyt inhottaa oikein urakalla. Eikä asiaa yhtään helpota se, että lupasin lähteä tänään kaverin kanssa pitsalle. Että tervetuloa vain lisäselluliitti! Mutta kunhan saan tämän tytsyn kartanolle, niin eiköhän se siitä pikkuhiljaa...

Toisaalta on ihan hehkeä olo, mutta tuo rasvan kertyminen jalkoihin ottaa pattiin. Mutta onnellinenhan tässä pitäisi olla siitä, että voi hyvin ja on terve ja pystyy liikkumaan. Vauvan tulosta nyt puhumattakaan :)

Siitä tulikin mieleeni, että Aniliinille on pitänyt lähettää sympatiaa moneen otteeseen, mutta on aina unohtunut. Mielessä on kyllä ollut. Ei ole kivaa tuommoinen kipuilu. Mulla liitoskivut hävisivät eikä niitä ole pahemmin ollut moneen viikkoon. Yöllä on hankala vaihtaa asentoa, kun se kuuluisa halko ilmestyy jalkoväliin (ei miehen siis, vaikka välillä sekin ;) painamaan, mutta muuten no problems.

Juuh, no eipä tässä muuta. Nokka kohti pizzaa...

P.S. Sandeman ja Hertta, isopit. Olin jotenkin ""varma"", että kumpikin plussaa. Mutta ei siihen enää kauaa mene, että tervetuloa vain tänne!

Ai juu, Ylen teema, taidankin tänään katsoa sitten, koska sunnuntain pväohjelma on vähän auki. No hiihdot taitaa olla hiihdetty, ei tuo räntäsade enää houkuttele.

Siirappi, samoja fiiliksiä vähän täälläkin. Jalat (ja käsivarret
=(( saaneet uutta hehkeää muotoa, mikä ei tosiaan aina ilahduta. Ja varmaan loppusuoralla yksi sun toinen kokee itsensä isokokoiseksi muualtakin kuin vatsan seudulta...Mutta onhan nämä niitä pieniä murheita ihanan odotuksen keskellä. Pitää myöntää, että joskus - edelleen - mietin, että voiko tämä tosiaan olla totta, meille tulee vauva! Olen vaan ihan järjettömän kiitollinen tästä, että mietin asiaa melkein päivittäin. Ja peilaan sivuprofiliiani peilistä kotona...ja tunnustan, äsken myös työpaikan vessassa :) Onneksi en jäänyt rysän päältä kiinni, hihhh!

Mutta mukavia pitsahetkiä Siirappi, itsekin himoitsen nyt herkkuja,varsinkin karkkia tekee ihan hirmuisesti mieli. Huomiseen kun jaksais odottaa - sit on pakko saada namia iso pussi. Viime vkoloppuna menikin 2 pussia salmiakkia...

Siirappi, luontoäiti se vaan hoitelee sulle energiavarastoja reisiin. Sitten kun imetät niin varastot kuluvat ja jalatkin hoikentuvat kuin itsestään. Syö pitsaa mieluhalulla; nyt se on ""sallittua""!

Siirappi, näytteenottaja sanoi, että maksa-arvot tulevat jo huomiseksi ja jotkut sappiarvot vasta viikon päästä. En alkanut tarkemmin kyselemään. Varmaan huomenna soitan th:lle jos vaan olen soittoajan puitteissa luurin lähettyvillä. Ensi viikon torstaina mulla on taas neuvola ja loput tulokset kuulen luultavasti siellä.

Piritta, aivan hassua, että täällä kahden tunnin matkan päässä Hkistä on vielä ihan loistavat ladut. Eilen viimeksi kävin hiihtämässä ja metsässä näytti kauniin talviselta kun puidenkin oksilla oli taas lunta (satoi eilen lähes koko päivän).
Nyt muuten tuntui pakotusta haarovälissä ja molemmin puolin häntäluuta tunnin hiihdon loppuvaiheessa ja sen jälkeen illalla. Ilmeisesti niitä kuuluisia liitoskipuja sitten.

Ankaralla on hyvät vinkit ja kannustukset ;))

Julia, eikös tuo raskaushepatoosi ole raskausmyrkytys näin ""suomeksi"". Se on kyllä ikävä juttu, toivottavasti ei ole sitä. No mutta, jos on, niin kyllä se siitä. Tosin voi olla, että joudutaan sitten käynnistelemään synnytystä aiemmin.

Nimistä.. mun mielestä taas oli paljon kivoja pojan nimiä, muttei tytön =) Vaikken tiennytkään etukäteen, että poika tulee.

Piipahdus...Siirappi, Ankara on tosiaan oikeessa, mun kahdella ystävällä kävi just noin että imetyksellä lähti kaikki ja ovat nykyään ihan kadehdittavan hoikkia, paljon hoikempia kuin ennen raskautta!

Piritta, mä olin ihan varma että me oltais ""nähty"" siellä Ricky Martinin konsertissa, me saatiin töistä liput ja muistin että sä olet samanlaisella alalla minne tipahtelee noita kutsuja...? Olisin mä voinut ehkä bongatakin sut sieltä jorailemasta :)

Eikös raskausmyrkytys ole toksemia nimeltään, ei hepatoosi? Ja raskausmyrkytyshän on tosi vaarallinen tila, ei mikään levolla ohitettava. Tuli vaan mieleen, ettei Julia lähde arvailujen perusteella huolestumaan, kyllä ne ammattilaiset osaa sitten auttaa ja neuvoa, jos jotain häikkää olisi. Ja eihän se kutina välttämättä hepatoosia ole.

Kollega toi pienen nyyttinsä näytillä, kuukauden ikäinen. Aika söötti, ja niin paljon tukkaa! Ai jai, kyllä tätä vauvakuumeista mammaa taas viedään =)

Tämmösen löysin...

Raskaushepatoosi on odottavalle äidille vaaraton, mutta saattaa lisätä sikiön riskejä raskauden loppuviikkoina. Hoitona on lepo, vähärasvainen ruokavalio sekä mahdollisesti kutinaoireita lievittävä lääkitys. Parantavaa hoitoa ei ole. Sikiön vointia seurataan tarkoin liikelaskennan, sydämen sykekäyrien sekä ultraäänitutkimusten avulla. Lisäksi maksan toimintaa seurataan laboratoriotutkimuksilla.

Synnytys käynnistetään yleensä noin 38. raskausviikolla. Äidin kutinaoireet häviävät nopeasti synnytyksen jälkeen ja maksa-arvot normalisoituvat yleensä parissa viikossa.

Raskaushepatoosi ei ole este uudelle raskaudelle, vaikka se toistuukin usein seuraavissa raskauksissa. Seuraavaan raskauteen on kuitenkin hyvä pitää muutaman vuoden väli, jotta maksa saa välillä levätä.

Keiju, tämä mami ei kovin enää revittele tanssilattialla :) Mutta joo, jäin ilman lippuja =( Ois pitänyt heti mennä hakemaan, eikä varailla netin kautta 20 min myöhässä. Nyt ruinaan lippuja toista tietä...
Riinuska, taisit siis sekoittaa noi kaksi asiaa? Ainakin sun hepatoosi-määritelmän perusteella.

Julia, niinhän se on, että rannikolla talvi viivästyy ja sitä vastoin lähteekin pian, kun mereltä tulee kosteaa ilmaa. Täällä on ihan loskakeli =( Ankiaa... Mä niin haluaisin vielä hiihtää, se on niin ihanaa. Harmi, kun ei päästy tänä vuonna esim. Rukalle, siellä kun on ihan mielettömän ihanat hiihtoladut ja ne tykkylumiset puut. Me suunnitellaan jo ensi vuoden lomia, kun kerrankin voi pitää vaikka kaksi vkoa talvilomaa. Huippua!

Läskeistä =) Niinhän se on, että luontoäiti hoitelee rasvakerrokset kroppaan ja sille on hyvät ""syynsä"". Enkä epäile, etteikö ne läskit katoaisi raskauden jälkeen.

Hei tänään alkaa Tehis, ihanaa! Mä olen ollut ihan paitsiossa tv:n suhteen, kun sieltä tulee nykyään melkein vaan kotimaisia tosi-tv-juttuja. Esim. eilen vilkaisin Sillä silmällä -sarjaa, ja se on niin karmeeta katsottavaa että...Enkä oikein ole päässyt CSI:n makuun, vaikka sitä moni kehuu ja tuntuu tulevan joka ilta. Lapsityrannit ja mallihaku-ohjelma on hyviä, mutta nekin tulee tietty päällekkäin.

Juu juttua on taas riittänyt, vaikenen hetkeksi :)

Huomenta.

Toivotaan että Julian vatsanahan kiristely johtuu vaan vatsan kasvusta, eikä olisi mitään sen vakavampaa.
Julialle viellä, mä oon niin kade kun sä oot jaksanut käydä hiihtelemässä. Mulla on joku laiskamato kausi, mun liikunnat jää muutamaan kävelylenkkiin ja sählypeliin per viikko. En oo vaan saanut itseäni ylös, ulos ja lenkille. Vaikka liikunnan jälkeen olo on ihana.

Tilitystä...
Eilen olin hirveän stressaantunut ja väsynyt kaikesta, talo oli sotkuinen, minä läski-laiskimus, remontti kesken, esikoinen uhmis...siis mä kiihdyin tosta kaikesta jotenkin ihan liikaa, loppuilta mua suppaili ihan kamalasti (ei kipeästi, mutta tosi epämiellyttävästi). Ja itku multa pääsi prismadokkarin jälkeen siinä kun oli juttua kun äiti stressaantuu niin vauvankin-pulssi nousee..jne. Tuli niin huono omatunto kun annoin itseni kiihtyä. Mies oli ihana lohduttaja kun vollotin keskellä olohuoneen lattiaa sitä kuinka huono äiti mä olen...
Joo tais mulla olla hormoonit ihan sekaisin. Kunnon yöunien jälkeen olo on ihan erillainen ja onnellinen. Näin ne mielialat heittelee...

Tunnin päästä lähden neuvolaan...ihana päästä kuulla tukutuku...höyryjunaa...:)

Mulla kun on tässä aikaa, niin kaivoin seuraavat tiedot esille.
( http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/031211.htm
http://www.lshp.fi/6b/Pre-eklampsia.htm )

PRE-EKLAMPSIA = raskauden aikainen verenpaineen nousu
( Toksemia = raskausmyrkytys)
Riskitekijät:
* ensimmäinen raskaus
* monisikiöraskaus
* sukurasitus
* ikä (< 20 tai >40 v.)
* ylipaino
* diabetes
* verenpainetauti (essentielli)
* (sikiön selittämätön turvotus, sikiön 13-trisomia, rypäleraskaus)
Oireet:
* verenpaine > 140/
* proteinuria > 0.3 gr/vrk
* turvotukset – etenkin ylävartalolla, viikkopainonousu > 1000 gr toistuvasti

*Tila ei ole kolestaattinen, joten siihen ei liity kutinaa ja sappihappojen nousu on epätyypillistä.

*Tavallinen oire on akuutti ylävatsakipu, jonka syynä on ilmeisesti vasospasmi sekä mikroangiopaattinen hemolyysi. Muita tavallisisa oireita ovat pahoinvointi, oksentelu sekä päänsärky.

RASKAUSHEPATOOSI ELI HEPATOGESTOOSI

Raskaushepatoosi on tavallisin raskauteen liittyvä maksasairaus. Sitä esiintyy noin 1 - 3 %:lla odottavista äideistä. Raskaushepatoosin vallitsevin oire on kutina, joka voi olla hyvin hankalaa etenkin öisin. Raskaushepatoosi aiheuttaa hyvin harvoin keltaisuutta.

Julialle siis hurjasti peukkuja, ettei kyseessä ole mitään sen kummempaa kutinan aiheuttajaa.

Mariska, onneksi nuo miehet osaavat (välillä) ""hommansa"" ja saavat meidät naiset järkiimme lohdutuksellaan. =)

Kävin äsken lääkärissä ja sain saikkua taas 30.4 asti. Siis seuraavaksi kuukaudeksi täytyisi kehittää jotakin tekemistä, mutta mitä?? Taidan painella kirjastoon ja hakea jotakin muutakin luettavaa kuin kaunokirallisuus. Olisi hyvää aikaa kehittää itseään tai jopa opiskella jotakin ihan uutta. Saas nähdä. Eilen olin aika maassa illalla, johtuen tästä työkyvyttömyydestä, mutta nyt on taas mieli ihan hyvä.

Palailen..

Huomenna aprillipäivä...iiks. Tästä voiskin vetäistä gallupin.

Galluppi: Mikä on paras/pahin aprillijekku mitä sulle on tehty?

Mulle tulee mieleen semmoinen kun nuorena (13 v) meitä oli monta tyttöä ihastunut samaan poikaan. Ja tää poika oli ihastunut vain yhteen meistä jolle lähetteli sitten kirjeitä. Se tyttö en ollut minä, mutta toivossa oli hyvä elää..
Minä sain eräs aprillipäivä tältä pojalta kirjeen jossa hän halusi tavata kello 7 leiksulla...ja voi ei kello olikin jo kahdeksan kun sen postilaatikosta kaivoin...No nopsasti fillarin selkään ja etsimään tätä kundia..kun hänet löysin niin hällä ei tietenkään ollut mitään hajua mistää tapaamisesta tms. vaan sain kamalat röhö naurut isolta poikaporukalta. Nolona sitten häntä kopien välissä poljin takasin kotiin, jossa kaksi ystävääni nauroivat vatsat kippurassa kun olivat saaneet mua jallitettua...ei ollut kivaa silloin ei...
Toi on vaan monista jekuista sellainen joka on jäänyt mieleen, ystävyys suhteita se ei pilannut (pitkäksi aikaa) vaan ystäviä ollaan näiden källittäjien kanssa vielläkin. :)

Sellaista...nyt neuvolaan...

Kiitosta vaan kaikille hepatoosi jutuista. Raskausmyrkytys ja hepatoosi todellakin ovat ihan eri asia.
Soitin juuri neuvolaan ja sain tuloksen maksa-arvojen osalta; täysin normaali. Niin arvelinkin, en jaksa uskoa, että jotain isoa vikaa olisi kun on niin hyvä olo. Sappiarvojen osalta tulos siis vasta viikon päästä, mutta jo nämä maksa-arvot kertovat lähes varmasti ettei mitään vikaa ole :)

Aniliinille tsemppiä saikulle ja tosiaan yritä ottaa huvin ja hyödyn kannalta. Sopivasti hömppälukemista ja ""opiskelua"". Mää rakastan lukemista ja uskon, että ensi viikon jälkeen kun loma alkaa, niin luen muutaman kirjan.

Mariska, eiköhän noita fiiliksiä äärestä toiseen tule vähän jokaiselle, jos se sua nyt yhtään lohduttaa ;) Hyvä, että tänään on kiva päivä.

AprilliG: en oikein muista mitään jekkua mihin olisin kunnolla mennyt. Tylsää. En myöskään muista huijanneeni ketään aprillin kunniaksi. Hih, yhdellä tutulla on aprillina synttärit ja kuulee aina olevansa aprillipilaa...onneks osaa ottaa huumorilla.

Huh, huh, Julia, onneksi arvot olivat kunnossa. Luin enemmänkin tuosta raskaushepatoosista, enkä halunnut kaikkea tohon edelliseen viestiin kirjoittaa, oli aika säikäyttäviä juttuja sekä äidin että sikiön hyvinvointiin liittyen. Erittäin hinoa siis, että sulla on kaikki hyvin.

Mitenkäs Mariskan neuvolakäynti sujui?

Kiitoksia tsempityksistä, kyllä tämä taas tästä. Sinänsä kivut eivät kumma kyllä hirmuisesti harmita, yleisesti vaan se, ettei voi käydä töissä tai tehdä ihan mitä huvittaa.

Mies juuri soitteli töistä ja kyseli isyyslomasta ja -rahasta kaikenlaista. Lueskelin sitten sille Kelan Lapsiperheille-vihkosesta asiaa.

Mä aloin kuulkas lukemaan wikipediasta kaikkea historiaan, maantieteeseen ja fysiikkaan liittyen, mulla on noista melko huono yleistieto, koska ne ovat aineita, joista en ole koulussa ollut kiinnostunut, väkipakolla vaan suorittanut. Alkaa tulla jonkinlainen käsitys maalimankartastakin. :) Kohta kirjasto aukeaa ja haen lisää opuksia paperiversiona, ettei tarvi koko aikaa koneen vieressä möllötellä. Kasvatustieteen kirjoja lähtee varmaan mukaan, työhönikin liittyen niihin on hyvä taas paneutua. Toivottavasti en haukkaa liian isoa palaa kerralla, alku ainakin on hyvä, saa nähdä miten pitkälle kiinnostusta riittää..

AprilliG: Joskus ala-asteella tytöt (muistaakseni en itse ollut mukana) kostuttivat pitkän hiuksen ja ""liimasivat"" sen luokan ikkunaan. Opettajan tullessa luokkaan, he kauhistuneina kertoivat, että lasi on hajalla, miltä se todella näytti. Kokeilkaapas! Ope meni hetkeksi lankaan, mutta tarkemmalla tarkastelulla tuli tietysti pila ilmi. ;)

Aurinkoista perjantaita!
Ihana päivä, ja masu täynnä mansikoita - nam nam! Mulla on sellainen tunika päällä, jossa leikkaus rintojen alla, eli todellinen ""mom-to-be-paita"", joten mun masu näyttää tässä todella ISOLTA ja ihanalta... :)

Hyvä kuulla Julia, että arvot kohdallaan. Tuota itsekin arvelin. Harmittikin nämä hepatoosi-raskausmyrkytys-keskustelut, kun alkoi mennä jo ihan väärille radoille. Mutta Riinuska, varmaan sulle siis jo selvisi, mitä tarkoitin: korjasin siis vain sun arvelun, mitä hepatoosi tarkoittaa, ei siis ole r-myrkytys vaan häiriö maksa-arvoissa. Ja kaksi täysin eri asiaa siis.

Voi aniliini, pitkä loma sulla kyllä edessä. Totta kai nyt pitää levätäkin, jos kipuilu jatkuu, mutta ymmärrän, jos tuntuu, ettei keksi tekemistä ihan joka pvälle. Mulla ois kyllä hirmuiset määrät hommaa, mutta nekin loppuis varmaan parissa vkossa :)

Miehellä ois varpajaiset illalla, siis tuoreen kaksosisän pitämät. Pitää tunnustaa, että miehen ""menetys"" illaksi harmittaa, koska suunnittelen aina meille ihanat iltaherkut pe-illaksi, ja nyt joudun nauttimaan niistä yksin =( Mutta toki haluan myös, että osallistuu ystävänsä ilonpitoon ja onneen. Tosin tuo miekkosesi on kuin tuuliviiri, saattaa aamulla sanoa, että menee, mutta illalla onkin jo eri mieltä.

Kas, jospa tekisikin tänään jotain ;) Mukavaa päivänjatkoa naiset, ja hei, tulkaas linjoille koko ronkka!

Heips.

Hyvä Julia että kaikki on o.k!

Neuvolassa kaikki paremmin kun hyvin. Ensimmäistä kertaa sain kehuja hienosta painonhallinnasta. Ja verenpaine oli tosi hyvä. Sydänäänet hyvät. Hyvä minä (me) siis! :)
Nyt voi sitten huolella mättää täytekakkuu kummipojan synttäreillä. En muuten muistaakseni vastannut siihen kummingalluppiin. Eli minä olen yhden pojan ( 2v) ja yhden tytön (2 v) kummi...miehellä on sitten eri kummilapset (kolme tyttöä).

Kyllähän sä Julia kerroitkin niistä kutinoista aikaisemmin, mutta lahossa päässä ei kaikki pysy. Onneksi vaikuttaa harmittomalta.

Aniliinilla tosiaa pitkä loma edessä, niinköhän susta on enää töihin. Toisaalta ehkä hyvä, että kirjoitti suoraan noin pitkän pätkän, ettei joka viikko tarvitse miettiä, että mitenkäs ensi viikolla. Hissukseen vain, teet mitä hyvältä tuntuu.

Heh, Piritta mua huvittaa nämä meidän yhteensattumukset... Nääs mun mies menee tänään myös varpajaisiin ja mua harmittaa samoista syistä, että osuvat nyt perjantaille ja ”yhteiseen herkkuaikaan”. ;-) Tietty olen iloinen, että osallistuu ystävänsä iloon. Köllin sitten kotona itsekseni. Ostan irtokarkkia ja vuokraan vaikka leffan ja takkaan tuli, eiköhän se siitä. Ja huomenna sitten yhdessä.

Voikaa pulskasti ja kivaa viikonloppua! Mä kurkin tänne kyllä viikonloppunakin.

Ahaa, no mä olin sitten käsittänyt ihan väärin. No, joka päivä oppii jotain uutta =)
Onneksi Julialla ei kuitenkaan ole mitään hätää, se on pääasia.

Aniliini, mähän olin viikolta 27 -> saikulla. Siivosin koko talon keittiönkaappeja myöten (vaikka munhan olisi pitänyt levätä suppareiden takia...), luin kirjoja, kävin kylässä, laiskottelin, SÖIN, tuijotin BB:a töllöstä (meillä näkyi 24h). Mutta kyllä aika kävi kieltämättä välillä pitkäksi. Silloin sai sentään nukkua... Nauti nyt siitä rauhasta kun sitä on, heh.

Kiitos läskilohdutuksista kaikille:) Olette varmastikin oikeassa, että kyllä ne ajan myötä lähtevät poiskin. Ja kuten Piritta totesit, välillä tuntuu vieläkin uskomattomalta, että meille oikeasti tulee vauva. Tuo mahan peilailu on tuttua :) Ja tulkoon vaikka sata kiloa läskiä, vauvaa en rimppakinttuihin vaihtaisi!

Hinoa Julia, ettei kokeista löytynyt mitään epänormaalia!

Aniliini, koeta myös levätä välillä. Kotona on kivaa, mutta kyllä aika välillä tulee pitkäksi, ainakin minulla. Nooh, nukun kyllä paljon ja lueskelen, jos en muuta keksi tai jaksa tehdä. Shoppailu yms. kaupungilla ravaaminen olisi kivaa, mutta sitä en enää juuri jaksa harrastaa. Parin kaupan pintapuolisen katsastamisen jälkeen alkaa ""halko ilmestyä jalkoväliin"" ja pitää pysähtyä lepäämään tuon tuostakin. Vauva ilmeisesti painaa ja aiheuttaa vihlontaa yms. Helsingissäkin kiersin mm. Sokosta niin, että kävelin ja katselin noin 10 minsaa ja etsin lähimmän tuolin (niitä on muuten siellä ihan kivasti :), jossa sitten istuin kympin ja jatkoin taas vähän matkaa ja taas tuolille. Tunsin itseni hieman hitaaksi :)

Kummigallupiin en minäkään ole vastannut, mutta en ole virallisesti yhdenkään pirpanan kummi, kun en kuulu kirkkoon, mutta myöskin kirkkoon kuulumattoman bestikseni 5 kk:n ikäisen tytön ""kummi"" olen, samoin mieheni.

AprilliG: Ei muistu mitään erikoisempaa mieleen, mutta tuo Mariskan oli aika paha...Varmaan otti päähän tuolloin urakalla.

Unohdin varmaan taas puolet kommentoitavista jutuista, mutta pääseehän tänne takaisin. Ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä roikun täällä pitkin viikonloppua...

Mukavaa vapaata kaikille!