Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Onhan se hienoa että pitkällä imettämisellä torjutaan ennakkoon rintasyöpää. Itsekästä? ai niin, mutta kun LAPSI ITSE HALUAA.
voi vittu!! ihan kun kukaan lasta pakottas sitä tissiä syömään?! näyttääkö toi kuvan lapsi susta siltä että äiti pakolla sitä antaa? itsekästähän ei ole olla imettämättä?

Kesä
Näytin äsken tuota kuvaa miehelleni. Mies sanoi ensin "niin?" johon minä vastasin, että kyseessä on julki imettäminen ja lapsi jo yli kahden vuoden. Mies kysyi edelleen "niin?" johon vastasin, että tästä kuvasta on tullut hirveä tappelu, koska lapsi on jo niin iso yms. Tähän mies totesi teidän vuohkaajien olevan "typeriä ämmiä!" Kuvaa ja tapahtumaa kauhistelijat: hankkikaa elämä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Minä en ohjannut lapseni kehitystä vessahätäviestinnässä. Sä et taida tietää paljoa siitä(kään)? :D Tää on mainiota ku kuus imetysyökkäilijää jotka ei tiedä aiheesta hölkäsenpöläystäkään yrittää päteä :) Harmi vaa, että tässä ei ole paljoa mistä väitellä ku vastapuolella ei ole mitään sen kummempaa argumenttia ku "yök" ja "iso lapsi".

Tottakai on hyvä, että nälkäkuoleman sijaan lapsille voidaan tarjota jotain muuta. Ennen vanhaan lapsi sai usein toisen äidin maitoa. Suomessa sitä pidetään ällöttävänä :LOL: Mutta lehmänmaito on tosi hyvää :xmas:

Mä en ohjaillut lapseni kehitystä vessa-asioissa yhtään sen enempää ku sinä ohjailit lastasi liikkumaan kantamalla häntä-Vessahätäviestintä on, jälleen kerran, se luonnollinen, ihmiselle normaali tapa ja täysvaipattaminen siitä poikkeamista.

Mikä imetyksen ja pulloruokinnan ero on? No, rintamaito on ylivertaista ravintoa, imetyksessä äiti saa myös paljon hyödyllisiä hormoneita, mm syöpäriski pieneee huomattavasti, imettäessä lapsen suu ja posket tekevät kovempaa työtä ja asettuvat oikeisiin asentoihin toisin kun pullolla ruokittaessa... Listaa voisi jatkaa pitkään. Pullo on muovikappale, äidin rinta ihan elävä. Riippuvuus pullosta on keinotekoinen ja luotu, riippuvuus rinnasta on geeneihimme koodattu. Jo vastasyntynyt vauva haparoi rintaa ja "ryömii" itse rinnalle. Laita muutaman minuutin ikäisen vauvan viereen tuttipullon niin hn tuskin osaa sillä tehdä yhtään mitään. Rinnan hän osaa.

Ei, korvikevauvat eivät kaikki ole sairaita ja kieroutuneita. Mutta. Ilemeisesti moni oman vauvansa pulloruokinnut on jossakin vaiheessa kieroutunut, katkeroitunut, vieraantunut luonnosta - tai jotain. Jos pienen, vasta kaksivuotiaan lapsen imetystä, pidetään sairaana.

Väitätkö sä nyt ihan oikeasti, että sinä vanhempana olit aivan passiivinen vessahätäviestinnässä? Miten vastasyntynyt tai pieni vauva osasi itse mennä sopivaan paikkaan tekemään tarpeensa? Mä ihan todella olen luullut, että vanhempi tarkkailee lastaan ja vie tämän pissalle esim. lavuaarin ylle, kun merkit vaikuttavat siltä, että pissaa on tulossa. Vauvan kannalta se ei ole yhtään sen luonnollisempaa kuin vaippojen käyttökään - vauva tekee tarpeensa siihen missä sattuu olemaan silloin kun hätä on.

Luonnollisuus tulee siitä, että sopivissa olosuhteissa kasvaneita lapsia on ollut käytännöllistä pissattaa alkeellisissa olosuhteissa muualle kuin vaippaan, koska vaippojen pesu on ollut hankalaa.

Vauva tosiaan hamuaa rintaa ensimmäiseksi, ei pulloa. Siinä mielessä rinta on luonnollisempi. Mutta jos vauva ei syystä tai toisesta saa ravintoa rinnasta, hän oppii juomaan pullosta. Tämä ei merkitse automaattista negatiivista riippuvuutta. Itse asiassa en ymmärrä, millä logiikalla väität riippuvuuen rinnasta olevan normaalimpaa. Lapsi ei ole riippuvainen sen enempää rinnasta kuin pullostakaan sinänsä. Vauva on riippuvainen ravinnosta, jota niistä kummastakin tulee. Siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa ymmärtää olla riippuvainen välineestä (olipa se sitten tissi tai pullo), on aika vierottaa niistä molemmista, koska silloin lapsi on jo riittävän vanha syömään kiinteää ruokaa ja juomaan aikuisten tavoin lasista tai mukista.

Näin. Ja muuten, tarkennuksena: korvikkeella ruokittu vauva ei ole mikään korvikevauva.

viisi imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Munkin mielestä kyllää yli 1-vuotiaan imettämisessä on enemmänkin kyse äidin kuin lapsen halusta imetykseen :whistle:
Puoli vuotta on suositeltavaa ja sitten aletaan antaa ruokaa ja imettäminen vähenee. Ja kyllä tosiaan 2veellä täytyy olla jo vesipullo mukana ja osaahan hän jo pillimehujakin juoda.
Tulee tunne että äiti haluaa pitkittää vauva-aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kesä:
Näytin äsken tuota kuvaa miehelleni. Mies sanoi ensin "niin?" johon minä vastasin, että kyseessä on julki imettäminen ja lapsi jo yli kahden vuoden. Mies kysyi edelleen "niin?" johon vastasin, että tästä kuvasta on tullut hirveä tappelu, koska lapsi on jo niin iso yms. Tähän mies totesi teidän vuohkaajien olevan "typeriä ämmiä!" Kuvaa ja tapahtumaa kauhistelijat: hankkikaa elämä :)
jep!! hienoa :)

åå
Alkuperäinen kirjoittaja Slottade:
Onhan se hienoa että pitkällä imettämisellä torjutaan ennakkoon rintasyöpää. Itsekästä? ai niin, mutta kun LAPSI ITSE HALUAA.
voi vittu!! ihan kun kukaan lasta pakottas sitä tissiä syömään?! näyttääkö toi kuvan lapsi susta siltä että äiti pakolla sitä antaa? itsekästähän ei ole olla imettämättä?
Voi vittu vaan itselles. Enkö mä just kirjoittanut, ETTÄ KUN LAPSI HALUAA niin imetetään. Pitääkö hakea ratakisko????

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Hieno hyökkäys on toi pulloruokittujen lasten äidit ovat katkeria. Miten ne äidit jotka yökkäilee ihan yhtä kovasti vaikka ovat omansa VAUVA aikana imettäneet. Mikäs sitten siinä on sulla selityksenä? :D
No enpä ole montaa yökkääjää tavannu jotka olis 1 veeksi asti imettäneet. Jos on lopettanut imetyksen vauvan ollessa vasta 6kk tai alle, niin voi olla vaikea hahmottaa miltä isomman lapsen imetys tuntuu ja miten se toimii.
Mä olen imettänyt lapsen 1 vuotiaaksi. Ja silti mua ällöttää isommat lapset tissillä.

Ja tiätkö, jotenkin mä en sun kommenttejasi edes kykene ottamaan tosissaan, varsinkaan luonnonmukaisuudesta jne. :xmas:

vieras
Hieno hyökkäys on toi pulloruokittujen lasten äidit ovat katkeria. Miten ne äidit jotka yökkäilee ihan yhtä kovasti vaikka ovat omansa VAUVA aikana imettäneet. Mikäs sitten siinä on sulla selityksenä? :D
No enpä ole montaa yökkääjää tavannu jotka olis 1 veeksi asti imettäneet. Jos on lopettanut imetyksen vauvan ollessa vasta 6kk tai alle, niin voi olla vaikea hahmottaa miltä isomman lapsen imetys tuntuu ja miten se toimii.
Yksi ilmoittautuu. Tai oikeesti noin on olli 1v1vko, 1v3 vko ja 1v 6 vko ;) mutta mun mielestä yli kaksi vuotiaan imetys YÖK.
Yksi ystäväni käy silloin tällöin kylässä ja hän aina kutsuu lapsensa tissille, kun toteaa että alkavat olla täynnä. Mun mies sitten sanoi että mä voisin ehtottaa sille että levittäisi ne meijerit vaikka makkarin puolelle mielummin kuin kaffepöytään. Ja toiseksi se taapero ei ala huutamaan kesken leikkien ja "kuole" nälkään jos äiti juo kahvit ensin ;)

Voi vittu vaan itselles. Enkö mä just kirjoittanut, ETTÄ KUN LAPSI HALUAA niin imetetään. Pitääkö hakea ratakisko????
tosta kirjotustavasta voi käsittää asian kahdella eritavalla. kirjota selkeemmin ja mee makaamaan sille ratakiskolle.

minä
ja noista hikisistä tisseistä; pullot ne vasta likasia on!! jää kaikenmaailman haitallisia pesuaineita mitkä liukenee maidon mukaan..
joo, etenkin tiskikoneen pesuainejämät ovat aika järkyttäviä. ja korvikeäidit silti tarjoilevat niitä lapsilleen onnellisina. ja kehtaavat vielä valittaa hikisistä tisseistä.. :whistle:

no, lusikalla annettu jne...

viisi imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Munkin mielestä kyllää yli 1-vuotiaan imettämisessä on enemmänkin kyse äidin kuin lapsen halusta imetykseen :whistle:
Muuttuuko se lapsi heti vai kun täyttää vuoden, niin isoksi? :D Onkos se ihan päivälleen sitten määrätty, että paheksunta alkaa? :)
Näsäviisaus on ihanaa =)
No pistäkää sitä ihan oikeaa viisautta sitten. :)
Ymmärrät toki, että ei siinä päivämääriä katsota, vaan NOIN vuoden iässä (10kk-14kk) allergiariski lehmänmaitoon pienenee.
''Vasikat tarvitsevat lehmänmaito, sanoi meille allergisen lapsen lastenlääkäri. Nyt iompana kyllä juo.

åå

tosta kirjotustavasta voi käsittää asian kahdella eritavalla. kirjota selkeemmin ja mee makaamaan sille ratakiskolle.
En kai mä voi mitään sille jos sä et käsitä :hug:

Lukematta nyt koko ketjua läpi, niin...

...mun mielestä ensinnäkin itse kuva oli todella hieno. Kaunis ja herkkä, ja ihan äkkisiltään katsottuna ei voi edes huomatakaan kyseessä olevan imetystapahtuman.

Mitä sitten itse taaperoimetykseen tulee...Mulla on kaikki kolme lopettanu imetyksen aivan omasta halustaan - esikoinen 1v2kk, keskimmäinen 9kk ja nuorimmainen 1v2kk ikäisenä - joten meillä ei ole ollut sen asian suhteen minkään muotoisia itkuja...lapsilla siis, minä olin jokaisesta kerrasta hämmentynyt ja hölmistynyt, yhä olen sillä nuorimmaisen lopettamisesta on vasta vajaa pari viikkoa - tuntuu aika tyhjältä ja jollain tapaa puolikkaaltakin...

Mä en oikein osaa kritisoida taaperoimetystä, koska se on mun mielestä kuitenkin niin luonnollinen asia. Kauniskin jopa. Saahan lapsi siinä sen maidon lisäksi myös sen kaipaamansa läheisyyden, miten se voi olla kiellettyä ja rumaa? Mun käsittääkseni aika harvinaista on kuitenkin, että yli kaksi vuotiasta vielä imetetään mutta en mä sitäkään lähtis vielä "kauhistelemaan" - jos joku ikäraja asialle nyt pitäis olla, niin kolme vuotias vois jo itsenäistyä äitinsä rinnoilta...

vieras
[quote="vieras]
Miksen voisi verrata imetykseen? Aivan hyvin voin. Samanlainen neuroosi sekin on ison lapsen kohdalla kuin vaippa sen ikäisellä. Imetyksen historiikin tiedän, minun näkemykseni tähän aiheeseen on se, että se on luotu synnyttäneelle äidille vauvansa ruokintaan ensimmäisiksi kuukausiksi. Hampaiden synnynkin sinä varmasti olet lukenut, ne ovat ihmislapsilla sitä varten, että aletaan syömään muuta ruokaa pikkuhiljaa. Tässävaiheessa ikun lapsella on ollut hampaat suussa toista votta metys on enää äidin neuroosi ja valinta. valinta tarjota isolle lapselle esimerkiksi veden sijasta rintaa. Samoin kuin se, että haluaa sulloa lapsensa vaippoihin ja potkuhousuihin isoksi

Eläinkunnassa imetys tapahtuu myös vauva-aikaan. kissanpoikasia emo imettää 6 viikkoa, vaikka kissan lapsuus kestää vuoden. Miksi ihmiselle olisi yhtään sen luonnollisempaa toimia toisin, ehkäpä se siis on ne ihmisaivot, jotka sen asian päättää, eikä luonto. muutenhan kaikkialla kluonnossa poikasia ravittaisiin imettämällä :) Eläimetkin alkavat juomaan vettä vartuttuaan, olisipa hauskaa nähdä vaikka 8 kuukautinen kissanpoika vielä emon rinnalla :D Kun suuri osa juo kuitenkin vettä janoonsa.
Ihmisen lapsuus kestää lain mukaan 18 vuotta, käytännössä 15-20 vuotta. Jos pitäisi imettää samassa suhteessa kuin kissa, niin pitäisi imettää kaksi vuotta.

Kun taas vertaa läheisimpiin sukulaisiimme, simpansseihin ja gorilloihin, niin ihmisen normaaliksi imetysajaksi tulee 4-6 vuotta.

Eli vähintään kaksi vuotta jos haluaa imettää ku kissa :LOL:

PS: Kai sinä olet kuullut puhuttavan MAITOhampaista...? :xmas:[/quote]

Enkö ole esimerkissäni puhunut riittävän selvästi 3-5 vuotiaista imetetyistä ja tätä vanhemmista (kouluikäinen) :)?

mutta kun minä olen alunperinkin ollut sitä mieltä että se kaksi vuotta imetystä ihmislapselle on aivan hyvä. minunkin mielestäni se on luonnollista pienelle lapselle , tässä vaihtuvuus imettääkö joku vuoden, joku kaksi riippuu tapauskohtaisesti mikä kenenkin lapsen kehitykselle on sopivaa.
Vaihtoehtoisestihan alta vuoden vanhan imettämättömyyden joutuu korvaamaan pullolla. Mutta taas 4 vuotiaan imemättömyyttä ei tarvitse vastaavalla korvata, lapsi voi juoda janoonsa vettä ja syödä ravinnoksi sitä mitä vanhemmatkin.

Mun mielestä on järjetöntä yrittää suhteuttaa kissan imetysaikaa ihmisen vuosiksi, kun ei niitä voi vuosiksi muuttaa ihmisen maailmassa mitenkään . Paitsi matemaattisesti laskukoneella

Pointtini eläinmaailmaan viitaten kuitenkin oli se, että he imettävät todella vähän aikaa poikasiaan, eli sen ajan kun ne ovat vauvoja. Kissanpojat esimerkiksi alkavat syömään lihaa siinä 4-5 viikon ikäisenä, se on luonnon laki koska kissa on lihansyöjä. Emon maito jää kuvioista heti pian. Samalla he pikkuhiljaa siirtyvät vedelle. (elleivät ole sisäkissoja :D)

Mutta luonnossa näin käy lajille kuin, että tietty aika imetetään, ja tiettyyn aikaan yleensä siirrytään toiselle ruokavaliolle, tässävaiheessa imetys jää pois kun ollaan kasvettu kiinteälle ravinnolle.

Niin ja apinathan on meidän sukua, kai sielläkin voi muutama imeetysfanaatikko olla joka imettää 10 vuotta :xmas: En sitä epäile, siltä se minusta tuntuu, että moni ihmisistäkin on jäänyt sinne alkukantaiselle tasolle. tai ainakin kova tarve sinne on pyrkiä peruuttamaan takaisin.

Mä olen imettänyt lapsen 1 vuotiaaksi. Ja silti mua ällöttää isommat lapset tissillä.

Ja tiätkö, jotenkin mä en sun kommenttejasi edes kykene ottamaan tosissaan, varsinkaan luonnonmukaisuudesta jne. :xmas:
Olen tavannut kastiasi aiemminkin, mutta sanoin, etten kovin montaa ole. Suurin osa tuntuu olevan näitä yritinkaksikuukauttamuttavauvahaluskahdentunninväleintissiäkääkmeillekorvikeoliparempivaihtoehtohyiiiiimetätköisoolastaällöö.

Mikset kykene pohtimaan asiaa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen liittyen? Mistä vedät rajan 12kk? Miksei 15kk? Tai 18kk? Tai 9kk? Miksi juuri se yksi vuosi? Varsinkin, kun tiedät olevasi maailmanlaajuisesti vähemmistössä ja taaperoimetyksen olevan normi suurimmassa osassa maailman kulttuureita - miksi vielä yrität sanoa, ettei se ole ok?

Nii kerta! Kun mieskin sanoo että ootte typeriä ämmiä. :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Viri viri tööttööt.. Tässä taas fiksu ja muut huomioon ottava ihminen. Näitähän riittää.
Exäni mielestä en ottanut häntä huomioon kun puhuin joskus muille ihmisille. Jostain syystä en jaksanut välittää. Maailmassa on varmaan sata miljoonaa ihmistä joita häiritsee se, että käytän satunnaisesti alkoholia, en käytä burkhaa tai niqabia ja olen ateisti. En jaksa välittää tai "ottaa heitä huomioon". En myöskään anna kovinkaan suurta arvoa mielipiteelle joka rajoittaa minun ja lapseni liikkumista ja olemista niin paljon kuin tämä julki-imetyskauhistus. Jos häiritsee, niin ei tarvitse katsella. Imetyksestä ei lähde mitään kovaa ääntä, siinä ei roisku mitään likaisia ruumiinnesteitä eikä se haise. Miksi siis kenelläkään olisi oikeus kieltää meiltä se? Ihmiset saavat pitää rumia vaatteita, rumat ihmiset saavat kulkea kaduillamme ja kuka tahansa saa esimerkiksi mennä rannalle vähissä vaatteissa eikä kellään ole oikeutta rajoittaa muiden elämää sillä perusteella, että "se ei näytä kivalta".

Seksi, kuseminen ja ulostaminen ovat hyvistä syistä kiellettyjä julkisilla paikoilla. Imetyksen kieltämiseen ei ole mitään perustetta. En imettäessäni yritä esitellä itseäni tai vetää huomiota puoleeni, mutta peiton alle en mene, enkä missään nimessä vessaan. Siinä menee mun raja muiden "huomioon ottamiselle".

Sä olet muuten teksteines varsinainen malliesimerkki huomioonottavaisuudesta. Luetko sä koskaan mitä sä lähetät peräkkäisissä viesteissä? Ensiksi käyt henkilökohtaisuuksiin ja pyrit loukkaamaan, seuraavassa viestissä paasaat kuinka tärkeää on ottaa muut huomioon.
On myös olemassa käytöstavat ja etiketit pukeutumiselle, ei ole soveliasta paljastaa ylävartaloansa julkisella paikalla. vai unohtiko äitisi opettaa sinulle käytöstapoja???

vieras

Olen tavannut kastiasi aiemminkin, mutta sanoin, etten kovin montaa ole. Suurin osa tuntuu olevan näitä yritinkaksikuukauttamuttavauvahaluskahdentunninväleintissiäkääkmeillekorvikeoliparempivaihtoehtohyiiiiimetätköisoolastaällöö.

Mikset kykene pohtimaan asiaa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen liittyen? Mistä vedät rajan 12kk? Miksei 15kk? Tai 18kk? Tai 9kk? Miksi juuri se yksi vuosi? Varsinkin, kun tiedät olevasi maailmanlaajuisesti vähemmistössä ja taaperoimetyksen olevan normi suurimmassa osassa maailman kulttuureita - miksi vielä yrität sanoa, ettei se ole ok?
ihminen on ihminen eikä apina

mä vaa
100 % peesi tähän =) =) ja papukaijan merkki rinsessalle =) HIP HIP hurraa
Mulla on aina tasan sellainen olo että siinä on äiti lukenu kaiken mahdollisen kirjallisuuden mitä on eteensä saanut aiheesta vauva, ja unohtanut sen että äidiksi kasvetaan pikkuhiljaa jokainen omalla tyylillään

vieras

varmasti on ok, kuhan ei muille paljastele...myös muualla maailmassa ei ole soveliasta imettää julkisesti

samma här
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Nii kerta! Kun mieskin sanoo että ootte typeriä ämmiä. :D
Onpas sillä viksu mies ;) aatelkaa :eek:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="vieras]
Miksen voisi verrata imetykseen? Aivan hyvin voin. Samanlainen neuroosi sekin on ison lapsen kohdalla kuin vaippa sen ikäisellä. Imetyksen historiikin tiedän, minun näkemykseni tähän aiheeseen on se, että se on luotu synnyttäneelle äidille vauvansa ruokintaan ensimmäisiksi kuukausiksi. Hampaiden synnynkin sinä varmasti olet lukenut, ne ovat ihmislapsilla sitä varten, että aletaan syömään muuta ruokaa pikkuhiljaa. Tässävaiheessa ikun lapsella on ollut hampaat suussa toista votta metys on enää äidin neuroosi ja valinta. valinta tarjota isolle lapselle esimerkiksi veden sijasta rintaa. Samoin kuin se, että haluaa sulloa lapsensa vaippoihin ja potkuhousuihin isoksi

Eläinkunnassa imetys tapahtuu myös vauva-aikaan. kissanpoikasia emo imettää 6 viikkoa, vaikka kissan lapsuus kestää vuoden. Miksi ihmiselle olisi yhtään sen luonnollisempaa toimia toisin, ehkäpä se siis on ne ihmisaivot, jotka sen asian päättää, eikä luonto. muutenhan kaikkialla kluonnossa poikasia ravittaisiin imettämällä :) Eläimetkin alkavat juomaan vettä vartuttuaan, olisipa hauskaa nähdä vaikka 8 kuukautinen kissanpoika vielä emon rinnalla :D Kun suuri osa juo kuitenkin vettä janoonsa.
Ihmisen lapsuus kestää lain mukaan 18 vuotta, käytännössä 15-20 vuotta. Jos pitäisi imettää samassa suhteessa kuin kissa, niin pitäisi imettää kaksi vuotta.

Kun taas vertaa läheisimpiin sukulaisiimme, simpansseihin ja gorilloihin, niin ihmisen normaaliksi imetysajaksi tulee 4-6 vuotta.

Eli vähintään kaksi vuotta jos haluaa imettää ku kissa :LOL:

PS: Kai sinä olet kuullut puhuttavan MAITOhampaista...? :xmas:
Enkö ole esimerkissäni puhunut riittävän selvästi 3-5 vuotiaista imetetyistä ja tätä vanhemmista (kouluikäinen) :)?

mutta kun minä olen alunperinkin ollut sitä mieltä että se kaksi vuotta imetystä ihmislapselle on aivan hyvä. minunkin mielestäni se on luonnollista pienelle lapselle , tässä vaihtuvuus imettääkö joku vuoden, joku kaksi riippuu tapauskohtaisesti mikä kenenkin lapsen kehitykselle on sopivaa.
Vaihtoehtoisestihan alta vuoden vanhan imettämättömyyden joutuu korvaamaan pullolla. Mutta taas 4 vuotiaan imemättömyyttä ei tarvitse vastaavalla korvata, lapsi voi juoda janoonsa vettä ja syödä ravinnoksi sitä mitä vanhemmatkin.

Mun mielestä on järjetöntä yrittää suhteuttaa kissan imetysaikaa ihmisen vuosiksi, kun ei niitä voi vuosiksi muuttaa ihmisen maailmassa mitenkään . Paitsi matemaattisesti laskukoneella

Pointtini eläinmaailmaan viitaten kuitenkin oli se, että he imettävät todella vähän aikaa poikasiaan, eli sen ajan kun ne ovat vauvoja. Kissanpojat esimerkiksi alkavat syömään lihaa siinä 4-5 viikon ikäisenä, se on luonnon laki koska kissa on lihansyöjä. Emon maito jää kuvioista heti pian. Samalla he pikkuhiljaa siirtyvät vedelle. (elleivät ole sisäkissoja :D)

Mutta luonnossa näin käy lajille kuin, että tietty aika imetetään, ja tiettyyn aikaan yleensä siirrytään toiselle ruokavaliolle, tässävaiheessa imetys jää pois kun ollaan kasvettu kiinteälle ravinnolle.

Niin ja apinathan on meidän sukua, kai sielläkin voi muutama imeetysfanaatikko olla joka imettää 10 vuotta :xmas: En sitä epäile, siltä se minusta tuntuu, että moni ihmisistäkin on jäänyt sinne alkukantaiselle tasolle. tai ainakin kova tarve sinne on pyrkiä peruuttamaan takaisin.

[/quote]

Niin ja apinat lienevätkin ainoita jotka imettävät 4 vuotta ihmisten lisäksi, tämä aivoista lähtevä teiroiani siis pätee tässäkin asiassa. imetys 4 vanhalla on aivotoiminnan tuote. Muut lajit eivät sitä tee kuin vauvoilleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:
100 % peesi tähän =) =) ja papukaijan merkki rinsessalle =) HIP HIP hurraa
Mulla on aina tasan sellainen olo että siinä on äiti lukenu kaiken mahdollisen kirjallisuuden mitä on eteensä saanut aiheesta vauva, ja unohtanut sen että äidiksi kasvetaan pikkuhiljaa jokainen omalla tyylillään
toiset paremmalla, toiset huonommalla.. nähävästi

Yhteistyössä