Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
[quote="vieras]
Miksen voisi verrata imetykseen? Aivan hyvin voin. Samanlainen neuroosi sekin on ison lapsen kohdalla kuin vaippa sen ikäisellä. Imetyksen historiikin tiedän, minun näkemykseni tähän aiheeseen on se, että se on luotu synnyttäneelle äidille vauvansa ruokintaan ensimmäisiksi kuukausiksi. Hampaiden synnynkin sinä varmasti olet lukenut, ne ovat ihmislapsilla sitä varten, että aletaan syömään muuta ruokaa pikkuhiljaa. Tässävaiheessa ikun lapsella on ollut hampaat suussa toista votta metys on enää äidin neuroosi ja valinta. valinta tarjota isolle lapselle esimerkiksi veden sijasta rintaa. Samoin kuin se, että haluaa sulloa lapsensa vaippoihin ja potkuhousuihin isoksi

Eläinkunnassa imetys tapahtuu myös vauva-aikaan. kissanpoikasia emo imettää 6 viikkoa, vaikka kissan lapsuus kestää vuoden. Miksi ihmiselle olisi yhtään sen luonnollisempaa toimia toisin, ehkäpä se siis on ne ihmisaivot, jotka sen asian päättää, eikä luonto. muutenhan kaikkialla kluonnossa poikasia ravittaisiin imettämällä :) Eläimetkin alkavat juomaan vettä vartuttuaan, olisipa hauskaa nähdä vaikka 8 kuukautinen kissanpoika vielä emon rinnalla :D Kun suuri osa juo kuitenkin vettä janoonsa.

[/quote]

Ihmisen lapsuus kestää lain mukaan 18 vuotta, käytännössä 15-20 vuotta. Jos pitäisi imettää samassa suhteessa kuin kissa, niin pitäisi imettää kaksi vuotta.

Kun taas vertaa läheisimpiin sukulaisiimme, simpansseihin ja gorilloihin, niin ihmisen normaaliksi imetysajaksi tulee 4-6 vuotta.

Eli vähintään kaksi vuotta jos haluaa imettää ku kissa :LOL:

PS: Kai sinä olet kuullut puhuttavan MAITOhampaista...? :xmas:

viisi imettänyt
Ei niitä lapsia tarvi joka paikassa imettää. Rintalapsellakin voi olla rytmi ja suun nitella menonsa sitä mukaa.
Kaunis oli kyllä kuva mutta ei ehkä sovi otettavaksi vaikka City-Marketin käytävällä, kuten näkee.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ihana kuva :heart: Mä imetän myös vielä satunnaisesti kuopusta 1v 8 kk.
Kerrotko asiallisesti miten tämä satunnaisesti imettäminen hyödyttää sinun lastasi? Ravinnon saannin kanssahan tolla ei ole enää mitään tekemistä.
mä oon kanssa kiinnostunut
ainiin, korvikeäitien vakioselitys. äidinmaidosta loppuvat kaikki ravintoaineet kun vauva täyttää 1v. sori, unohdin.

En mä nää imetyksessä mitään rumaa, en sitten vaikka miten päin kattois.

Mut henk.koht en yli 1v ihan välttis imettäs. Vaikka joo, kuopuksen kans piti mukatakarajana olla se 6kk tai kun kun hampaita tulee, mut oli neiti 10kk kun ite lopetti. Mä kun en sitten missään välissä raaskinu.

Kerrotko asiallisesti miten tämä satunnaisesti imettäminen hyödyttää sinun lastasi? Ravinnon saannin kanssahan tolla ei ole enää mitään tekemistä.
No tässäpä aluksi tietoa imetystukilistan sivuilta.

Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa epäkelvoksi ravinnoksi: se on aina lapselle hyvää ruokaa.

Puolesta litrasta äidinmaitoa 1-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä ja auttavat sairastunutta lasta toipumaan
nopeammin; vatsataudissa äidinmaito voi olla ainoa sisällä pysyvä neste.

Pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua ainakin rintasyöpään ja munasarjasyöpään.

Helppo tapa lohduttaa, rauhoittaa, ruokkia sairasta.

cccc
Alkuperäinen kirjoittaja Jane Doe:
takarajana olla se 6kk tai kun kun hampaita tulee, mut oli neiti 10kk kun ite lopetti. Mä kun en sitten missään välissä raaskinu.
Toi viiminen lause selitää sut ja KOKO TÄN ketjun :)

Paitsi ton ninatt ylivertaisuuden

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ainiin, korvikeäitien vakioselitys. äidinmaidosta loppuvat kaikki ravintoaineet kun vauva täyttää 1v. sori, unohdin.
En oo korvikeäiti. Mutta eihän sillä voi olla ravintoarvoa jos sitä saa silloin tällöin.

Eläinkunnassa imetys tapahtuu myös vauva-aikaan. kissanpoikasia emo imettää 6 viikkoa, vaikka kissan lapsuus kestää vuoden. Miksi ihmiselle olisi yhtään sen luonnollisempaa toimia toisin, ehkäpä se siis on ne ihmisaivot, jotka sen asian päättää, eikä luonto. muutenhan kaikkialla kluonnossa poikasia ravittaisiin imettämällä :) Eläimetkin alkavat juomaan vettä vartuttuaan, olisipa hauskaa nähdä vaikka 8 kuukautinen kissanpoika vielä emon rinnalla :D Kun suuri osa juo kuitenkin vettä janoonsa.
Meijän katti oli sit varmaan lukenu jotain taaperoimetyssuosituksia, ku imetti pentujaan (monia kertoja päivässä ) ihan siihe saakka kunnes muuttivat pois 10 viikon iässä. Ois imettäny varmasti pitempään jos ois voinu. Oon kuullu tapauksia että kissanpoikakin olis vielä useamman kuukauden iässäkin imeny.

En oo korvikeäiti. Mutta eihän sillä voi olla ravintoarvoa jos sitä saa silloin tällöin.
:LOL: :LOL: :LOL: Ei tietenkään ole, ruokaa/maitoa pitää syödä ja juoda koko ajan että sillä on ravintoarvoa....

ei niin tietty. porkkana on terveellistä jos sitä syö päivittäin, mutta jos kerran viikossa, se voi olla tappava.

Alkuperäinen kirjoittaja cccc:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane Doe:
takarajana olla se 6kk tai kun kun hampaita tulee, mut oli neiti 10kk kun ite lopetti. Mä kun en sitten missään välissä raaskinu.
Toi viiminen lause selitää sut ja KOKO TÄN ketjun :)

Paitsi ton ninatt ylivertaisuuden
No etkö sä sitten sitä ekaa lausetta lukenu. 1v oli mun raja joten älä mua ketjuun ala niputtaan. Kitooos. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mutta eihän sillä voi olla ravintoarvoa jos sitä saa silloin tällöin.
Lol.
Etkai sä sano että lapsesi elää karkilla kun se saa sitä silloin tällöin?
Ootko sä oikeesti tyhmä vai esitätkö vaan? :D

Ensinnäkin, kyllä rintamaidossa on ravintoarvoa vaikka sitä saakin silloin tällöin.

Toisekseen, silloin tällöin rintamaitoa saava lapsi ei elä rintamaidolla, vai väittikö joku niin?

vieras
No tässäpä aluksi tietoa imetystukilistan sivuilta.

Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa epäkelvoksi ravinnoksi: se on aina lapselle hyvää ruokaa.

Puolesta litrasta äidinmaitoa 1-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä ja auttavat sairastunutta lasta toipumaan
nopeammin; vatsataudissa äidinmaito voi olla ainoa sisällä pysyvä neste.

Pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua ainakin rintasyöpään ja munasarjasyöpään.

Helppo tapa lohduttaa, rauhoittaa, ruokkia sairasta.
OK, eli sä imetät päivittäin kuitenkin. Mä jotenkin aattelin että satunnaisuus ei ole säännöllistä.
Mulla ei oo tullu mieleenkään toi sairastamispuoli kun nämä ei oo ollu sairaana kuin muutaman kerran elämänsä aikana, vattataudissa eivät koskaan. Esim esikoinen menee nyt seiskalle ja on tähän asti ollut koulusta pois sairauden vuoksi 4 päivää

minä
:LOL: :LOL: :LOL: Ei tietenkään ole, ruokaa/maitoa pitää syödä ja juoda koko ajan että sillä on ravintoarvoa....
no tottakai! pottua suuhun jatkuvalla syötöllä, välillä toki ihmisille täydellisesti sopivaa toisen nisäkkään maitoa, siis lehmän.

mussuti mussuti. taitaa olla rinsessan lapset melko lihavia, jos koko ajan heitä pitää syöttää... ettei ravintoarvot häviä ruokailujen välissä. :xmas:

Hieno hyökkäys on toi pulloruokittujen lasten äidit ovat katkeria. Miten ne äidit jotka yökkäilee ihan yhtä kovasti vaikka ovat omansa VAUVA aikana imettäneet. Mikäs sitten siinä on sulla selityksenä? :D
No enpä ole montaa yökkääjää tavannu jotka olis 1 veeksi asti imettäneet. Jos on lopettanut imetyksen vauvan ollessa vasta 6kk tai alle, niin voi olla vaikea hahmottaa miltä isomman lapsen imetys tuntuu ja miten se toimii.

Yhteistyössä