Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tässä tulee taas se kysymys, että ymmärtääkö lapsi aina omaa parastaan? Luopuuko tutista, tuttipulloista, vaipoista jne. ajoissa, jos vanhemmat eivät ota aktiivista roolia ja opeta - siis vieroita tutista, pullosta, tissistä tai vie aktiivisesti potalle?

Mä en ole koskaan sanonut, että taaperoimetys olisi sairasta, eikä se ole ihan täysin analoginen noiden muiden ilmiöien kanssa, mutta hiukan vertailua.
Miten ihmeessä tutti, pullo tai vaipat ovat verrattavissa imetykseen? Imetys on luonnollinen kehitysaskel lapsen elämässä, ollut jo sata miljoonaa vuotta, kun taas nuo mainitsemasi härpäkkeet ovat länsimaissa olleet käytössä pari sukupolvea. Niihin muodostuvat riippuvuudet ovat keinotekoisia neurooseja, ei niitä voi verrata imetykseen.

Ei lasta tarvitse esimerkiksi kannustaa murrosikään, hormonitoiminta starttaa lapsen tahdosta huolimatta.

Ai niin, ja piti kysymäni että mitenköhän nämä taaperoimettäjät erottavat lapsen yrityksen vierottautua rinnasta ja rintaraivarit?
Kun joka tuutista uikutetaan kuinka lapsi kieltäytyy rinnasta ja siihen 100 mammaa jankuttaa että jatka yrittämistä jatka yrittämistä.

Miten lapsi voi vieroittaa itsensä rinnasta jos äiti ahkerasti sitä tissiä kuitenkin tuputtaa, eikä äiti ymmärrä vieroittaa lasta itse rinnasta?

minä
:D olipa yllätys ettet ole imettänyt. ilmankos alat yökkimään ja pilkkaamaan niitä, ketkä siinä onnistuvat. defenssiä defenssiä...

yök, voiko muuten olla kamalampaa näkyä, kun pieni vauva syömässä korviketta?? :eek: ( joo, vastine vaan teille imetyksessä epäonnistuneille katkerille yökkijöille. )

Vastaa Essien kysymykseen? Olisiko todellakin parempi huudattaa ja näännyttää lasta kuin antaa korviketta?
[/quote]

luulisi että luetun ymmärtäminen olisi akateemisella ihmisellä paremmin hallussa. noh, ymmärrettävää, kun kerran on noin kipeä paikka toi imetys.

aivan täydellisen paska hailee mitä essie syöttää lapsilleen. kunhan ei rotanmyrkkyä tms.
se ei ollut pointti. pointti on, että minä en yöki enkä oksenna kun näen lapsen juomassa pullomaitoa tai syömässä perunaa. siis ruokailemassa.

katkerat imetyksissään epäonnistuneet tässä nostaa haloon täysin luonnollisesta asiasta, ruokailusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Ai niin, ja piti kysymäni että mitenköhän nämä taaperoimettäjät erottavat lapsen yrityksen vierottautua rinnasta ja rintaraivarit?
Kun joka tuutista uikutetaan kuinka lapsi kieltäytyy rinnasta ja siihen 100 mammaa jankuttaa että jatka yrittämistä jatka yrittämistä.

Miten lapsi voi vieroittaa itsensä rinnasta jos äiti ahkerasti sitä tissiä kuitenkin tuputtaa, eikä äiti ymmärrä vieroittaa lasta itse rinnasta?
Tää taaperoimettäjä päätti kyllä ihan itse, milloin oli oikea aika lopettaa imetys.

Rintaraivareita ei ollut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Nimenomaan :whistle: Miten paljon skebulaa mäki sain niskaani kun kerroin pojan siirtyvän kokonaan korvikkeelle.
Ahaa. Eli tämä on sitten niin kuin kosto.
Ei ole kosto vaan mun rehellinen mielipiteeni. Mutta koen että mulla on oikeus tuoda se julki (hyvinkin värikkäästi) koska samaa kohtelua mä sain kun imetys epäonnistui mun kovasta imetyshalusta huolimatta.

Mut onks se oikeesti niin kivaa tunkea sitä hikistä tissiä tällä säällä lapsen suuhun? Kai te imettäjät edes putsaatte itteänne ennen imetyshetkeä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Jos vielä saan joskus vauvan niin tiedätkö mitä: en edes ala imettämään vaan lykkään pullon jo heti laitoksella suuhun.
Ja oikeasti, äidinmaito on yhtä terveellistä kuin viemärivesi.
Tämä ei ole kyllä mulle yllätys ollenkaan. Kuten sanoin, se "sairaus" ja yökkäily on jo valmiiksi siellä teidän omassa päässänne ;)
Musta olisi ihan mielenkiinnosta kiva teettää laaja gallup aiheesta kuinka suuri osa suomalaisista pitää esimerkiksi 3-4 vuotiaan imetystä kieroutuneena.

Meitä sairaita voi löytyä todella paljon, jotka emme tuota asiaa sulata. Taitaa teidän "terveiden" osuus olla melko vähäinen, uskoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tässä tulee taas se kysymys, että ymmärtääkö lapsi aina omaa parastaan? Luopuuko tutista, tuttipulloista, vaipoista jne. ajoissa, jos vanhemmat eivät ota aktiivista roolia ja opeta - siis vieroita tutista, pullosta, tissistä tai vie aktiivisesti potalle?

Mä en ole koskaan sanonut, että taaperoimetys olisi sairasta, eikä se ole ihan täysin analoginen noiden muiden ilmiöien kanssa, mutta hiukan vertailua.
Miten ihmeessä tutti, pullo tai vaipat ovat verrattavissa imetykseen? Imetys on luonnollinen kehitysaskel lapsen elämässä, ollut jo sata miljoonaa vuotta, kun taas nuo mainitsemasi härpäkkeet ovat länsimaissa olleet käytössä pari sukupolvea. Niihin muodostuvat riippuvuudet ovat keinotekoisia neurooseja, ei niitä voi verrata imetykseen.

Ei lasta tarvitse esimerkiksi kannustaa murrosikään, hormonitoiminta starttaa lapsen tahdosta huolimatta.
Ehhehe. Nyt tulee kyllä jo aika lailla paksua juttua. Tajuatkohan itsekää? Joo, sata miljoona vuotta sitten ne lapset kuoli, joita ei äiti (tai kukaan muu) voinut imettää. Onhan se kamalaa, että on keksitty tuttipullo ja korvikkeet, jolla saadaan ihmisiä pidettyä keinotekoisesti hengissä. Miksi imetystä ja pulloruokintaa ei voi verrata - molemmat on keinoja ruokkia pikkuvauvoja. Missä niiden ero on?

Entäs vaipat? Ei sun lapsesi olisi ollut vaipaton pienestä saakka ilman sun aktiivista panosta. Miksi vanhempi saa joissakin asioissa ohjata kehitystä (vaipaton vessaviestintä) mutta toisissa ei (tissistä vieroittaminen)?

Lunatic

Niinpä.
Väkivalloin tissiä vaan suuhun, ei hyvää päivää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Tää taaperoimettäjä päätti kyllä ihan itse, milloin oli oikea aika lopettaa imetys.

Sama täällä. Ja koskaan en ole vielä kuullut taaperoimettäjän kyselevän rintaraivareista, kyllä ne kysymykset on koskeneet pieniä vauvoja.

Mäki voisin sanoa että mun pieni mies vieroitti ittensä rinnasta 3 kuisena :xmas: Meinaan se huuto tosiaan alkoi jo kun imetysliivit aukes.

Se vaan on oksettavaa että lapsi jota pitäisi ohjata jo opettelemaan syömään ja juomaan itse käykin lutkuttamassa tissiä äidin helmoissa.
Se vasta oksettavaa onkin, että vauva, jonka pitäisi saada rintamaitoa, juo korviketta pullosta.
(se toimii nääs noinkin päin, eikö olekin hassua?)

Miksi jonkun toisen imetys sinua oksettaa? Ei kukaan sinun tisseissäsi kiinni ole.

Tuntuu, ettet ole ihan sinut oman imetyskokemuksesi suhteen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Jos vielä saan joskus vauvan niin tiedätkö mitä: en edes ala imettämään vaan lykkään pullon jo heti laitoksella suuhun.
Ja oikeasti, äidinmaito on yhtä terveellistä kuin viemärivesi.
Tämä ei ole kyllä mulle yllätys ollenkaan. Kuten sanoin, se "sairaus" ja yökkäily on jo valmiiksi siellä teidän omassa päässänne ;)
Musta olisi ihan mielenkiinnosta kiva teettää laaja gallup aiheesta kuinka suuri osa suomalaisista pitää esimerkiksi 3-4 vuotiaan imetystä kieroutuneena.

Meitä sairaita voi löytyä todella paljon, jotka emme tuota asiaa sulata. Taitaa teidän "terveiden" osuus olla melko vähäinen, uskoisin.
Eihän tässä edes ole kysymys 3-4-vuotiaista lapsista. Ap.n lapsi on 2 ja ainakin mun mielestä taapero on 1-vuotiaasta eteen päin.

No miksi esimerkiksi vaipat pitää lopettaa? Eihän niistäkään mitään haittaa ole ja jos lapsi tahtoo niihin tehdä ja on hyvillään :) Vanhemmat ei tee minkäänlaista liikettä, että lapsi siirtyisi potalle tai pöntölle, antaa lapsen vaan onnellisena kakkia vaippaan leikki-ikäiseksi.

Ehkä se on vaan tervettä opettaa lasta pikkuhiljaa vauvasta etenemään. Eikö sun mielestä ole esimerkiksi sairasta, että äiti haluaa pitää 4 vuotiaan vaipoissa kokoajan koska tämä vielä sopii lapsellekin mainiosti, imettää tai ruokkia tuttipullolla sylissä , kun tämä lapselle sopii, pukea potkuhousuihin, kun tämä lapselle sopii.

Molemmille se sopii, mutta edelleen veikkaan että lapsen hoito on enemmän äidin halu toimia tietyllä tavalla. Miksi yleensä ketään lasta pitäisi koskaan opettaa mistään "eroon" kun ainahan voi leikkiä, että se iso lapsi on vauva :)

Ei kissat tai koiratkaan imetä kuin vauvojaan, se on ihan joka lajille ominaista opettaa lapsia vauvasta lapsuuden läpi aukuiseksi. Se on luonnollista, lapset kasvaa.
Niin, vaipathan ovat täysin luonnollinen kehitysvaihe pienelle :whistle: Vaipattomuus lienee tässä se luonnollinen reitti ;) Vaipat ovat oiva apuväline, mutta esimerkiksi minä en koskaan opettanut lastani kunnolla vaippoihin ja ne jäivätkin ois aika itsestään n vuosi sitten, sen jälkeen käytetty vain satunnaisesti.

Meidän lähimmät sukulaislajimme imettävät 3-7 vuotta. Miksi me emme siis imettäisi, kun se on meidän lajillemme selkeästi luonnollisin vaihtoehto ja useimmissa tapauksissa myös paras?

Eläinkunnassa osittaisimetys on paljon, paljon yleisempää ku suomalaisnaisten keskuudessa. Simpanssit, gorillat ja muut suuret apinat imettävät "taaperoitaan", melkein siihen asti kunnes nämä muuttavat kotoa pois :LOL: Minä en sentään ihan niin pitkään ajatellut imettää :p

Sama täällä. Ja koskaan en ole vielä kuullut taaperoimettäjän kyselevän rintaraivareista, kyllä ne kysymykset on koskeneet pieniä vauvoja.
Arvaahan kymmenen kertaa oisko niillä pokkaa tulla sellasta enää kyselemään? :LOL:

Lunatic

Veikkaan että 90% pitää kieroutuneena. =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
:D olipa yllätys ettet ole imettänyt. ilmankos alat yökkimään ja pilkkaamaan niitä, ketkä siinä onnistuvat. defenssiä defenssiä...

yök, voiko muuten olla kamalampaa näkyä, kun pieni vauva syömässä korviketta?? :eek: ( joo, vastine vaan teille imetyksessä epäonnistuneille katkerille yökkijöille. )

Vastaa Essien kysymykseen? Olisiko todellakin parempi huudattaa ja näännyttää lasta kuin antaa korviketta?
luulisi että luetun ymmärtäminen olisi akateemisella ihmisellä paremmin hallussa. noh, ymmärrettävää, kun kerran on noin kipeä paikka toi imetys.

aivan täydellisen paska hailee mitä essie syöttää lapsilleen. kunhan ei rotanmyrkkyä tms.
se ei ollut pointti. pointti on, että minä en yöki enkä oksenna kun näen lapsen juomassa pullomaitoa tai syömässä perunaa. siis ruokailemassa.

katkerat imetyksissään epäonnistuneet tässä nostaa haloon täysin luonnollisesta asiasta, ruokailusta.[/quote]

Ilmeisesti tosiaan olen tyhmä tai jotain kun en ymmärrä. Kaipasin yksinkertaista kyllä tai ei -vastausta kysymykseen, onko parempi huudattaa ja näännyttää lapsi (Essien, minun tai kenen tahansa) kuin antaa tälle korviketta?

åå
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Niinhän sinäkin rinnastit imetyksen ja seksin :x

vieras
Mut onks se oikeesti niin kivaa tunkea sitä hikistä tissiä tällä säällä lapsen suuhun? Kai te imettäjät edes putsaatte itteänne ennen imetyshetkeä?
Sulla taitaa tosiaan olla joku ongelma tämän imetyksen kanssa :/ Ei, en imetä enää mutta ihan yhtä kivaa tai ihan yhtä epämukavaa se oli helteelläkin. Ja enpä enää muista, että putsasinko vaiko enkö. Kummallista, pitihän imetyksen olla kuitenkin elämän suurin asia :xmas:

vieras
Ihuna tyttö :heart: ja kaunis kuva.
Mäkin vannoin ennen et vuoteen loppuu ja esikoisen imetyksen lopetin tytön ollessa 1v ja muutaman päivän yli.
Neiti nuorempi on nyt vähän alle vuoden ja käytönnössä elää rintamaidolla, ei vaan ole alkuunkaan kiinnostunut muusta ruuasta, ihan täysvauva vielä, ei mikään taapero, paitsi siltä näyttää. Ja mä olen ajatellut jatkaa kanssa eläjieni piinaamista imettämällä edelleen. Toki joutaahan tuo nyt jo syömänkin opetella, mut mikäs tässä, maitoa piisaa ja likka kasvaa hyvin ja onnellinen. Vahingossa mustakin on siis tulossa taapero-julki-imettäjä :)

hmm
Hohhoh mikä ketju! Jos joku haluaa imettää taaperoa niin siitä vaan! Jokaisen oma valinta.

Mutta eikö noin isolle riittäisi pelkkä iltatissi? Tällöin ei tarttis julkisesti imettää...

Se vaan on oksettavaa että lapsi jota pitäisi ohjata jo opettelemaan syömään ja juomaan itse käykin lutkuttamassa tissiä äidin helmoissa.
Se vasta oksettavaa onkin, että vauva, jonka pitäisi saada rintamaitoa, juo korviketta pullosta.
(se toimii nääs noinkin päin, eikö olekin hassua?)

Miksi jonkun toisen imetys sinua oksettaa? Ei kukaan sinun tisseissäsi kiinni ole.

Tuntuu, ettet ole ihan sinut oman imetyskokemuksesi suhteen.
No onneks ei ole! Mä olen täällä "keskustelemassa" vaan siks että teillä olisi joku jonka kanssa väitellä.
IRL jos joku alkaa taaperoaan imettämään mun läsnäollessa niin mä vaihdan suosiolla sanaakaan sanomatta maisemaa.

vieras

Arvaahan kymmenen kertaa oisko niillä pokkaa tulla sellasta enää kyselemään? :LOL:
Tällä palstalla? Aivan takuulla olisi. Vai pidätkö taaperoimettäjiä niin fiksuina, että osaavat käyttää maalaisjärkeä ilman palstaa? :xmas:

Sulla taitaa tosiaan olla joku ongelma tämän imetyksen kanssa :/ Ei, en imetä enää mutta ihan yhtä kivaa tai ihan yhtä epämukavaa se oli helteelläkin. Ja enpä enää muista, että putsasinko vaiko enkö. Kummallista, pitihän imetyksen olla kuitenkin elämän suurin asia :xmas:
En muuten muista minäkään :D. Ihmeellistä...elämän tärkein asia, enkä sellaista muista.

Yhteistyössä