Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä paitsi, imetyksessä ei voi onnistua eikä epäonnistua omasta tahdostaan.
Tässä olen kyllä aivan eri mieltä.
Perustelehan.
Kyllä minä onnistuin toisessa imetyksessä ERITTÄIN pitkälti oman tahdon takia. Moni muu olisi luovuttanut niin kuin minäkin tein ekassa imetyksessä joka ei lähtenyt sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En voisi enempää samaa mieltä olla. Imetys on nostettu jaustalle, jonka koostumuksesta vain 20 % on lapsen ruokkimista, loppu jotakin ihan muuta.
Jaa, mulle se oli ehdottomasti eniten lapsen ruokkimista. Mitä muuta se 80% sinusta on?
Ehkä toi suhdeluku on hoeman liioiteltu :D.

Mutta han tasan tarkkaan niitä äitejä löytyy, joille mahdollisimman pitkä imetys on vallan kunnia-asia. Tällöin se saa muitakin ulottuvuuksia kuin lapsen ruokkimisen: halutaan ehkä tehdä tiettäväksi tietynlaista elämäntapaa tai ainakin kasvatusfilosofiaa ja tietyllä tapaa niiden myötä kiillotetaan sitä omaa (kuviteltua) sädekehää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Jos se imetys on NIIN LUONNOLLISTA niin miksi, oi miksi siitä sitten pitää oikein provosoivia kuvia tunkea palstalle? Ei kukaan muukaan tänne tunge kuvia lapsesta syömässä :LOL:

Siksi kun tämä VAUVAN ravinnonsaantitapa on todella vääristynyt joksikin ihan muuksi tämän aloittaja äidin päässä. Kuten lapsen tarpeeksi, oman egonsa kiillottamiseksi, läheisyyden luomiseksi jne.

Meillä lapset saa rakkautta ja läheisyyttä, ja ihan ilman tissejäkin. Ja juomat juodaan ihan mukista kuten tohon ikään jo todellakin kuuluu. :flower:
En voisi enempää samaa mieltä olla. Imetys on nostettu jaustalle, jonka koostumuksesta vain 20 % on lapsen ruokkimista, loppu jotakin ihan muuta.
Ihan mielenkiinnosta, oletteko imettäneet ja jos olette niin minkä aikaa?
Ihan vaan sillä, kun itse olisin voinut tällaisia kommentteja laukoa silloin kun olin teiniäiti, jolla ei imetys onnistunut...sittemmin kuva aika paljon laajentunut.
Tarkoittavat vasrmaan 20% lapsen ruokinnasta sitä taaperoaikaa kun lapsi syö kaikenlaista jo. Ruokinnan osuus imetyksellä ei ole enää iso. Tottakai se imetys on 100% vauvalle tai pulloruokinta vaihtoehtoisesti. Osuus vaan pienenee. Ja toi teiniäiti kommentti oli vähän tahditon, koska ninatt itsekin on tosi nuori äiti.

SD
Jaa, mulle se oli ehdottomasti eniten lapsen ruokkimista. Mitä muuta se 80% sinusta on?

Mutta han tasan tarkkaan niitä äitejä löytyy, joille mahdollisimman pitkä imetys on vallan kunnia-asia. Tällöin se saa muitakin ulottuvuuksia kuin lapsen ruokkimisen: halutaan ehkä tehdä tiettäväksi tietynlaista elämäntapaa tai ainakin kasvatusfilosofiaa ja tietyllä tapaa niiden myötä kiillotetaan sitä omaa (kuviteltua) sädekehää.
minkätakia pitää aina tehä tästä imetysmyönteisestä ajatustavasta "sädekehän kiilltotamista"??

vieras
inhoan siksi kun normiasiasta tehdään helvatallinen haloo. Jos laittasin 2 vuotiaasta kuvan vetämässä pottua naamaan ja kirjoittaisin on se kaunista, niin ihmiset luulisivat järjen valon sammuneen :whistle:
Mutta tiedätkö mitä, juuri sinunlaistesi takia niitä kuvia laitetaan. Siksi, että tietävät että nämä imetysintoilijoiden inhoavat provoontuvat helvettiin ;)

Minä oon tavannut monia ei-pitkään imettäneitä, jotka olettavat tuollaista, muttei tuu mieleen yhtään sellaista jonka kohdalla oikeasti voisi sanoa että imetys on tapa kiillottaa omaa sädekehää...

Tietynlainen kunnia-asiahan se voi olla; ei kai siinä ole mitään väärää, jos on iloinen siitä että on pystynyt imettämään suositusten mukaisesti ja kroppa toimii kuten on tarkoitettu?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Sitä paitsi, imetyksessä ei voi onnistua eikä epäonnistua omasta tahdostaan.
Tässä olen kyllä aivan eri mieltä.
Samoin eri mieltä. Hyvin paljon myös tahdon asia.
Todellakin hyvinkin paljon tahdon (ja tiedon) asia.
On toki, mutta jos joku ei tiedä asioista tarpeeksi (esim. itse sain imetystuesta ainoastaan neuvon, että kyllä se onnistuu kun tarpeeksi yrittää. Tämän jälkeen olin niin rikki + uupunut muista syistä, etten kerrassaan jaksanut hankkia esim. netistä lisää tietoa, kun kaikki mahdolliset imetysasennot, maidonnostatuskeinot, rintakumit, lypsämiset jne.) oli käyty läpi siinä vaiheessa), häntä ei mielestäni voi syyttää tietentahtoisesta epäonnistumisesta.

Turhaa syyllistämistä saavat osakseen myös ne naiset, joilla maito ei kerta kaikkiaan nouse. Niitäkin on.

Imetys siis voi epäonnistua, mutta äiti, joka tekee parhaansa, ei sitä tee.

vieras
inhoan siksi kun normiasiasta tehdään helvatallinen haloo. Jos laittasin 2 vuotiaasta kuvan vetämässä pottua naamaan ja kirjoittaisin on se kaunista, niin ihmiset luulisivat järjen valon sammuneen :whistle:
Mä voisin ottaa kuvan mun 2,5 vuotiaasta joka vetää parhaillaan pullosta yömaitoa. Mä veikkaan, että tähän hyökättäisiin ensitöikseen arvostelemaan ja vähissä olisivat ne kommentit joissa sitä puollettaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja SD:

minkätakia pitää aina tehä tästä imetysmyönteisestä ajatustavasta "sädekehän kiilltotamista"??

Sitä minäkin ihmettelen. Miksi sitä pitää mainostaa netissä? Lapsen ruokkiminen ja läheisyys ovat tärkeitä ja luonnollisia asioita, ja jos joku haluaa imettää vaikka 2-vuotiasta, niin antaa mennä. Miksi tehdä siitä aloitus esim. tänne? Mitä muuta tälläkään haetaan kuin sädekehää pään päälle?

Lunatic
Näinhän se on.
Äiti tarttee imetystä oman statuksensa pönkittämiseksi, kun lapsi ei tee tissillä enää hevon helvettiä.

Okei, mulla ei siis ole mitään tutkimustietoa noista raintoarvoista, kunhan olen kuullut sanottavan, että tissimaidon ravintoarvot heikkenvät ajan mittaan.

Anyway, mitä hiton tekemistä aikuisten välisellä seksillä on imetyksen kanssa?! Vai mikä järki tuossa rinnastuksessa oli? Yäk, sairasta.

Ja tosiaan, imetys ei tietenkään vähennä läheisyyttä, mutta taapero ei tarvitse läheisyyttä samalla tavalla kuin vauva. Ja niin kuin sanoit, se on vain läheisyyden yksi muöto, ei lainkaan välttämätön sellainen. Totta kai jokainen itsenäistyy omaa tahtiaan, joku tarvitsee aikuisenakin enemmän läheisyyttä kuin toinen. Mutta siihen ei tarvita nimenomaan imetystä.
Seon vanhaa kansan "viisautta" ilman mitään tieteellistä pohjaa. Ihan ehtana tavarana pysyy loppuun asti ja uudelleen ja uudelleen.

Mitä tekemistä imetyksellä on seksin kanssa? Tästäkö tämä kaikki inho kumpuaa? Mitä enemmän seksiä on julkisuudessa niin sitä enemmän se on näköjään muuttunu tabuksi :D Mukamas ollaan niin avoimia ja kyetään suhtautumaan asioihin niinku aikuiset muttei kuitenkaan. Mä selitän:

Seksi on kahden aikuisen välinen läheisyydenosoitus, parhaimmillaan rakkauden ja sitoitumisen osoitus. Se on fyysistä kanssakäymistä ja tuottaa molemmille osapuolille (heh, toiv) nautintoa. Miehen ja naisen välisessä seksissä saa myös alkunsa suurin osa maailman lapsista; seksi on kautta aikojen ollut lajimme säilymiselle ehto.

Imetys on lapsen ja äidin välinen läheisyydenosoitus, rakkauden ja sitoutumisen osoitus. Lapsille tämä on ollut elintärkeää, eli lajimme säilymisen ehto. Parhaimmillaan imetys tuntuu molemmista osapuolista sekä fyysisesti että henkisesti hyvältä. Imetys kuuluu vain tiettyyn elämänvaiheeseen sillä siitä tuleva maito on tarpeellista vain ensimmäisinä elinvuosina. Sen jälkeen lapsi menettää imukykynsä, mutta toisaalta seksikin kuuluu sitten vasta aikuisten maailmaan, eli voisi ajatella senkin kuuluvan vain tiettyyn elämänvaiheeseen.

Et vieläkään ole kykenevä kertomaan miksi imetys pitäisi lopettaa jos sekä lapsi että äiti haluavat jatkaa eikä siitä ole mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Näinhän se on.
Äiti tarttee imetystä oman statuksensa pönkittämiseksi, lapsi ei tee imetyksellä siinä vaiheessa enää hevon helvettiä.
:flower:

lälly
on se kumma että SUOMESSA lapsia pitäisi imettää yli vuoden ikäiseksi, uskoisin että tuolla afrikassa tissimaidosta on oikeasti hyötyä kun ei sitä puhdasta juotavaa vettä edes ole, ei täällä suomessa jossa on ruokaa ja juomaa yllinkyllin

Alkuperäinen kirjoittaja lälly:
on se kumma että SUOMESSA lapsia pitäisi imettää yli vuoden ikäiseksi, uskoisin että tuolla afrikassa tissimaidosta on oikeasti hyötyä kun ei sitä puhdasta juotavaa vettä edes ole, ei täällä suomessa jossa on ruokaa ja juomaa yllinkyllin
Ihmisen fysiologiaa. Siinäpä se.

vieras
Sitä minäkin ihmettelen. Miksi sitä pitää mainostaa netissä? Lapsen ruokkiminen ja läheisyys ovat tärkeitä ja luonnollisia asioita, ja jos joku haluaa imettää vaikka 2-vuotiasta, niin antaa mennä. Miksi tehdä siitä aloitus esim. tänne? Mitä muuta tälläkään haetaan kuin sädekehää pään päälle?
Sama koskee myös teitä. Miksi ihmeessä lähdette mukaan huutelemaan sairasta, yökkiä, arvostelemaan äidin tarkoitusperiä jne jne kun kerran kyse on luonnollisesta asiasta?

Minä imetin tätä toista pitkään, synnytin luomuna ja vieläpä kestovaippailin ( siis täyshörhö palstan mukaan!!) ja kyllä, olen ylpeä itsestäni. Miksi ihmeessä EN olisi?

Sama koskee myös teitä. Miksi ihmeessä lähdette mukaan huutelemaan sairasta, yökkiä, arvostelemaan äidin tarkoitusperiä jne jne kun kerran kyse on luonnollisesta asiasta?
ERITTÄIN hyvä kysymys.

Miksi mitään pitää mainostaa netissä? Lapsen leikit, puheet ja tekemiset on luonnollisia asioita, miksi niitä pitää täällä mainostaa kuvien kera ja hakea sädekehää pään päälle? Vai olisikohan niin, ettei kaikki olekaan mainostamista ja sädekehän kiillotusta?

Minä imetin tätä toista pitkään, synnytin luomuna ja vieläpä kestovaippailin ( siis täyshörhö palstan mukaan!!) ja kyllä, olen ylpeä itsestäni. Miksi ihmeessä EN olisi?

Joo, minä synnytin kaikkien mahdollisten kivunlievitysten kanssa ja lopulta jouduin sektioon, en imettänyt kuin hetken, käytin kertiksiä lapsella ja olen myös ylpeä itsestäni. Miksi EN olisi?

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja lälly:
Juuri näin. :flower:
Aina nämä tissinatsit jankkaavat että kun muuallakin imetetään kuuskytvuotiaiksi asti.. joo o, Afrikka on hieman eri asia kuin Suomi.. täällä kun yleensä lapset saa ihan ruokaakin ja juomaa, toisin kuin siellä kehitysmaissa joissa tissi on ainoa mitä voi suuhun laittaa hiekan lisäksi.

No mä voin sen myöntää ettei meillä imetys toiminut, eikä tee edes pahaa. Koska se oli meille molemmille parhaaksi. Kaiken maailman tukijutuista ja neuvolan apujutuista huolimatta imetys ei onnistunut. Ensinnäkin se sattui ihan helvetisti, poika ei saanut tarpeeksi maitoa ja vaikka mä yritin syödä kuinka terveellisesti tahansa niin hän sai vatsanväänteitä. Koitin kaikkia ihmedieettejä (maidoton, viljaton perunaton yms) eikä toiminut. Kaiken lisäksi tuo poika alkoi syömälakkoilemaan, rinta ei kelvannut ollenkaan, huuto alkoi jo siinä vaiheessa kun avasin imetysliivit. Sitten mulla kilahti ja annoin pojalle pullollisen korviketta, tuo pieni nukkui silloin ensimmäisen kerran yli 5 h putkeen, eikä vatsavaivoja tullut missään vaiheessa. Joten näin meillä siirryttiin kokonaan korvikkeeseen.

Kertokaa nyt ihmeessä, olisiko mun pitänyt jatkaa lapsen kiusaamista ja jatkaa imetystä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Okei, mulla ei siis ole mitään tutkimustietoa noista raintoarvoista, kunhan olen kuullut sanottavan, että tissimaidon ravintoarvot heikkenvät ajan mittaan.

Anyway, mitä hiton tekemistä aikuisten välisellä seksillä on imetyksen kanssa?! Vai mikä järki tuossa rinnastuksessa oli? Yäk, sairasta.

Ja tosiaan, imetys ei tietenkään vähennä läheisyyttä, mutta taapero ei tarvitse läheisyyttä samalla tavalla kuin vauva. Ja niin kuin sanoit, se on vain läheisyyden yksi muöto, ei lainkaan välttämätön sellainen. Totta kai jokainen itsenäistyy omaa tahtiaan, joku tarvitsee aikuisenakin enemmän läheisyyttä kuin toinen. Mutta siihen ei tarvita nimenomaan imetystä.
Seon vanhaa kansan "viisautta" ilman mitään tieteellistä pohjaa. Ihan ehtana tavarana pysyy loppuun asti ja uudelleen ja uudelleen.

Mitä tekemistä imetyksellä on seksin kanssa? Tästäkö tämä kaikki inho kumpuaa? Mitä enemmän seksiä on julkisuudessa niin sitä enemmän se on näköjään muuttunu tabuksi :D Mukamas ollaan niin avoimia ja kyetään suhtautumaan asioihin niinku aikuiset muttei kuitenkaan. Mä selitän:

Seksi on kahden aikuisen välinen läheisyydenosoitus, parhaimmillaan rakkauden ja sitoitumisen osoitus. Se on fyysistä kanssakäymistä ja tuottaa molemmille osapuolille (heh, toiv) nautintoa. Miehen ja naisen välisessä seksissä saa myös alkunsa suurin osa maailman lapsista; seksi on kautta aikojen ollut lajimme säilymiselle ehto.

Imetys on lapsen ja äidin välinen läheisyydenosoitus, rakkauden ja sitoutumisen osoitus. Lapsille tämä on ollut elintärkeää, eli lajimme säilymisen ehto. Parhaimmillaan imetys tuntuu molemmista osapuolista sekä fyysisesti että henkisesti hyvältä. Imetys kuuluu vain tiettyyn elämänvaiheeseen sillä siitä tuleva maito on tarpeellista vain ensimmäisinä elinvuosina. Sen jälkeen lapsi menettää imukykynsä, mutta toisaalta seksikin kuuluu sitten vasta aikuisten maailmaan, eli voisi ajatella senkin kuuluvan vain tiettyyn elämänvaiheeseen.

Et vieläkään ole kykenevä kertomaan miksi imetys pitäisi lopettaa jos sekä lapsi että äiti haluavat jatkaa eikä siitä ole mitään haittaa.
No miksi esimerkiksi vaipat pitää lopettaa? Eihän niistäkään mitään haittaa ole ja jos lapsi tahtoo niihin tehdä ja on hyvillään :) Vanhemmat ei tee minkäänlaista liikettä, että lapsi siirtyisi potalle tai pöntölle, antaa lapsen vaan onnellisena kakkia vaippaan leikki-ikäiseksi.

Ehkä se on vaan tervettä opettaa lasta pikkuhiljaa vauvasta etenemään. Eikö sun mielestä ole esimerkiksi sairasta, että äiti haluaa pitää 4 vuotiaan vaipoissa kokoajan koska tämä vielä sopii lapsellekin mainiosti, imettää tai ruokkia tuttipullolla sylissä , kun tämä lapselle sopii, pukea potkuhousuihin, kun tämä lapselle sopii.

Molemmille se sopii, mutta edelleen veikkaan että lapsen hoito on enemmän äidin halu toimia tietyllä tavalla. Miksi yleensä ketään lasta pitäisi koskaan opettaa mistään "eroon" kun ainahan voi leikkiä, että se iso lapsi on vauva :)

Ei kissat tai koiratkaan imetä kuin vauvojaan, se on ihan joka lajille ominaista opettaa lapsia vauvasta lapsuuden läpi aukuiseksi. Se on luonnollista, lapset kasvaa.

vieras

Joo, minä synnytin kaikkien mahdollisten kivunlievitysten kanssa ja lopulta jouduin sektioon, en imettänyt kuin hetken, käytin kertiksiä lapsella ja olen myös ylpeä itsestäni. Miksi EN olisi?
Tietenkin saat olla. Mutta mun pointtina oli se, että näissä imetyskestisluomu jne keskusteluissa mainitaan aina tuo sädekehän kiillotus, oman egon pönkitys jne. Ja siksipä minä kysyinkin, että miksi näin ei saisi olla? Ei kukaan koskaan kyseenalaistakaan sitä, jos "ei-hörhö" on ylpeä itsestään.

Yhteistyössä