Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Mutta han tasan tarkkaan niitä äitejä löytyy, joille mahdollisimman pitkä imetys on vallan kunnia-asia. Tällöin se saa muitakin ulottuvuuksia kuin lapsen ruokkimisen: halutaan ehkä tehdä tiettäväksi tietynlaista elämäntapaa tai ainakin kasvatusfilosofiaa ja tietyllä tapaa niiden myötä kiillotetaan sitä omaa (kuviteltua) sädekehää.
Näinhän se on.
Äiti tarttee imetystä oman statuksensa pönkittämiseksi, kun lapsi ei tee tissillä enää hevon helvettiä.
Eli mun pitäisi kieltäytyä antamasta lapselleni sitä mitä hän haluaa koska kaksplussalaisten mielestä hän ei sitä enää tarvii? :D Mä olisin ihan tyytyväinen imetykseen tällaisenaan vaikka tyttö huomenna aamulla ilmoittaisi lopettavansa. Sanoisin, että ok, ja olisin yhdellä tasolla helpottunut, toisella toki tulisi haikea fiilis. Mutta en missään nimessä pyrkisi painostamaan tyttöä jatkamaan :LOL: Vaikka tykäänkin imettää niin kaksi vuotta on mun mittapuun mukaan kuitenkin riittävä aika, ihan tyytyväisenä jatkaisimme elämäämme, molemmat.

åå
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mutta han tasan tarkkaan niitä äitejä löytyy, joille mahdollisimman pitkä imetys on vallan kunnia-asia. Tällöin se saa muitakin ulottuvuuksia kuin lapsen ruokkimisen: halutaan ehkä tehdä tiettäväksi tietynlaista elämäntapaa tai ainakin kasvatusfilosofiaa ja tietyllä tapaa niiden myötä kiillotetaan sitä omaa (kuviteltua) sädekehää.
Näinhän se on.
Äiti tarttee imetystä oman statuksensa pönkittämiseksi, kun lapsi ei tee tissillä enää hevon helvettiä.
Eli mun pitäisi kieltäytyä antamasta lapselleni sitä mitä hän haluaa koska kaksplussalaisten mielestä hän ei sitä enää tarvii? :D Mä olisin ihan tyytyväinen imetykseen tällaisenaan vaikka tyttö huomenna aamulla ilmoittaisi lopettavansa. Sanoisin, että ok, ja olisin yhdellä tasolla helpottunut, toisella toki tulisi haikea fiilis. Mutta en missään nimessä pyrkisi painostamaan tyttöä jatkamaan :LOL: Vaikka tykäänkin imettää niin kaksi vuotta on mun mittapuun mukaan kuitenkin riittävä aika, ihan tyytyväisenä jatkaisimme elämäämme, molemmat.
Tee toki aina niinkuin lapsi haluaa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Sara
Alkuperäinen kirjoittaja lälly:
on se kumma että SUOMESSA lapsia pitäisi imettää yli vuoden ikäiseksi, uskoisin että tuolla afrikassa tissimaidosta on oikeasti hyötyä kun ei sitä puhdasta juotavaa vettä edes ole, ei täällä suomessa jossa on ruokaa ja juomaa yllinkyllin
Juuri näin. :flower:
Aina nämä tissinatsit jankkaavat että kun muuallakin imetetään kuuskytvuotiaiksi asti.. joo o, Afrikka on hieman eri asia kuin Suomi.. täällä kun yleensä lapset saa ihan ruokaakin ja juomaa, toisin kuin siellä kehitysmaissa joissa tissi on ainoa mitä voi suuhun laittaa.
Keep telling yourself this, se, että sinun imetys ei aikanaan onnistunut, ei tarkoita, että muut eivät saisi pitää aidosti huolta lapsistaan. Valitettavasti kaikki se lapsiisi tunkema mikroruoka ja purkkipiltit kostautuvat aikanaan syöpänä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Kertokaa nyt ihmeessä, olisiko mun pitänyt jatkaa lapsen kiusaamista ja jatkaa imetystä?
Ei, mutta ei kai sun oo pakko muiden onnistuneita imetyksiä pilkata ja yökkäillä?
No sori mutta ton ikäisen lapsen imettäminen on ällöttävää. Mä en pilkkaa vaan ihmettelen et minkä takia ihmiset yrittää tehdä taaperoista pikkuvauvoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Harmittavan moni imetyskiihkoilija ei voi käsittää tekevänsä pelkkää hallaa koko imetysajatukselle näillä sairailla aloituksillaan.

Tällaisethan on varmin keino saada ihmiset kammoamaan koko ajatusta.
Jos tuosta kuvasta kammoontuu imetystä kohtaan niin kyllä silloin se "vika" on jo alun perin tämän kammoksujan päässä. Kun kerran imetys on täysin luonnollista niin MIKSI te lähdette yökkimään, arvostelemaan jne? Aivan naurettava ristiriita.
Mä en usko, että kovinkaan moni imetyksessään onnistunut yökkäilee ja arvostelee eli luulisin, että se taaperoimetyksen "sairaus" on omassa päässä ilman niitä kuvia ja taaperoimetysketjuja.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietenkin saat olla. Mutta mun pointtina oli se, että näissä imetyskestisluomu jne keskusteluissa mainitaan aina tuo sädekehän kiillotus, oman egon pönkitys jne. Ja siksipä minä kysyinkin, että miksi näin ei saisi olla? Ei kukaan koskaan kyseenalaistakaan sitä, jos "ei-hörhö" on ylpeä itsestään.
Mutta kun jostain kumman syystä "ei-hörhöt" ei tee näitä urpoketjuja näistä urpo-aiheista.

just
No mä voin sen myöntää ettei meillä imetys toiminut, eikä tee edes pahaa. Koska se oli meille molemmille parhaaksi. Kaiken maailman tukijutuista ja neuvolan apujutuista huolimatta imetys ei onnistunut. Ensinnäkin se sattui ihan helvetisti, poika ei saanut tarpeeksi maitoa ja vaikka mä yritin syödä kuinka terveellisesti tahansa niin hän sai vatsanväänteitä. Koitin kaikkia ihmedieettejä (maidoton, viljaton perunaton yms) eikä toiminut. Kaiken lisäksi tuo poika alkoi syömälakkoilemaan, rinta ei kelvannut ollenkaan, huuto alkoi jo siinä vaiheessa kun avasin imetysliivit. Sitten mulla kilahti ja annoin pojalle pullollisen korviketta, tuo pieni nukkui silloin ensimmäisen kerran yli 5 h putkeen, eikä vatsavaivoja tullut missään vaiheessa. Joten näin meillä siirryttiin kokonaan korvikkeeseen.

Kertokaa nyt ihmeessä, olisiko mun pitänyt jatkaa lapsen kiusaamista ja jatkaa imetystä?
:D olipa yllätys ettet ole imettänyt. ilmankos alat yökkimään ja pilkkaamaan niitä, ketkä siinä onnistuvat. defenssiä defenssiä...

yök, voiko muuten olla kamalampaa näkyä, kun pieni vauva syömässä korviketta?? :eek: ( joo, vastine vaan teille imetyksessä epäonnistuneille katkerille yökkijöille. )

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Näinhän se on.
Tässä tulee taas se kysymys, että ymmärtääkö lapsi aina omaa parastaan? Luopuuko tutista, tuttipulloista, vaipoista jne. ajoissa, jos vanhemmat eivät ota aktiivista roolia ja opeta - siis vieroita tutista, pullosta, tissistä tai vie aktiivisesti potalle?

Mä en ole koskaan sanonut, että taaperoimetys olisi sairasta, eikä se ole ihan täysin analoginen noiden muiden ilmiöien kanssa, mutta hiukan vertailua.

No miksi esimerkiksi vaipat pitää lopettaa? Eihän niistäkään mitään haittaa ole ja jos lapsi tahtoo niihin tehdä ja on hyvillään :) Vanhemmat ei tee minkäänlaista liikettä, että lapsi siirtyisi potalle tai pöntölle, antaa lapsen vaan onnellisena kakkia vaippaan leikki-ikäiseksi.

Ehkä se on vaan tervettä opettaa lasta pikkuhiljaa vauvasta etenemään. Eikö sun mielestä ole esimerkiksi sairasta, että äiti haluaa pitää 4 vuotiaan vaipoissa kokoajan koska tämä vielä sopii lapsellekin mainiosti, imettää tai ruokkia tuttipullolla sylissä , kun tämä lapselle sopii, pukea potkuhousuihin, kun tämä lapselle sopii.

Molemmille se sopii, mutta edelleen veikkaan että lapsen hoito on enemmän äidin halu toimia tietyllä tavalla. Miksi yleensä ketään lasta pitäisi koskaan opettaa mistään "eroon" kun ainahan voi leikkiä, että se iso lapsi on vauva :)
:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja lälly:
on se kumma että SUOMESSA lapsia pitäisi imettää yli vuoden ikäiseksi, uskoisin että tuolla afrikassa tissimaidosta on oikeasti hyötyä kun ei sitä puhdasta juotavaa vettä edes ole, ei täällä suomessa jossa on ruokaa ja juomaa yllinkyllin
Juuri näin. :flower:
Aina nämä tissinatsit jankkaavat että kun muuallakin imetetään kuuskytvuotiaiksi asti.. joo o, Afrikka on hieman eri asia kuin Suomi.. täällä kun yleensä lapset saa ihan ruokaakin ja juomaa, toisin kuin siellä kehitysmaissa joissa tissi on ainoa mitä voi suuhun laittaa hiekan lisäksi.
Olet siis samaa mieltä, että imetys ei ole haitallista ja sitä tehdään muuallakin (enemmistö imettää 2-vuotiaaksi tai yli).

MIKSI suomalaislapset siis kärsisivät imetyksestä? Miksi se pitäisi lopettaa?

Ovatko kaikki nämä imetysvastaiset henkilöt todella imettäneet niin lyhyen hetken että luulevat taaperoimetyksen vaativan äidin aktiivisuutta? Tämä on lapsesta kiinni. Minä voin olla täysin passiivinen, olla koskaan tarjoamatta, ja silti lapsi haluaa tissille. Pikkuvauva lopettaa imetyksen jos hänelle tarjotaan pulloa tissin sijaan, mutta 2vee ei toimi sillä tapaa. Hän osaa itse tulla luo ja pyytää rintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
No mä voin sen myöntää ettei meillä imetys toiminut, eikä tee edes pahaa. Koska se oli meille molemmille parhaaksi. Kaiken maailman tukijutuista ja neuvolan apujutuista huolimatta imetys ei onnistunut. Ensinnäkin se sattui ihan helvetisti, poika ei saanut tarpeeksi maitoa ja vaikka mä yritin syödä kuinka terveellisesti tahansa niin hän sai vatsanväänteitä. Koitin kaikkia ihmedieettejä (maidoton, viljaton perunaton yms) eikä toiminut. Kaiken lisäksi tuo poika alkoi syömälakkoilemaan, rinta ei kelvannut ollenkaan, huuto alkoi jo siinä vaiheessa kun avasin imetysliivit. Sitten mulla kilahti ja annoin pojalle pullollisen korviketta, tuo pieni nukkui silloin ensimmäisen kerran yli 5 h putkeen, eikä vatsavaivoja tullut missään vaiheessa. Joten näin meillä siirryttiin kokonaan korvikkeeseen.

:D olipa yllätys ettet ole imettänyt. ilmankos alat yökkimään ja pilkkaamaan niitä, ketkä siinä onnistuvat. defenssiä defenssiä...

yök, voiko muuten olla kamalampaa näkyä, kun pieni vauva syömässä korviketta?? :eek: ( joo, vastine vaan teille imetyksessä epäonnistuneille katkerille yökkijöille. )

Vastaa Essien kysymykseen? Olisiko todellakin parempi huudattaa ja näännyttää lasta kuin antaa korviketta?

Kuka on puhunut pienistä vauvoista?? Mä yökkäilen taaperoimettäjille :headwall:

No sori mutta ton ikäisen lapsen imettäminen on ällöttävää. Mä en pilkkaa vaan ihmettelen et minkä takia ihmiset yrittää tehdä taaperoista pikkuvauvoja.
Miksi oletat että imettäminen = yritetään tehdä taaperosta pikkuvauva? Imetettävä taapero ei ole sen taantuneempi kuin kukaan muukaan taapero, hän vaan saa osan tarvitsemastaan ravinnosta rinnasta. Sulla on ihan väärät luulot asiasta.

vieras
Tietenkin saat olla. Mutta mun pointtina oli se, että näissä imetyskestisluomu jne keskusteluissa mainitaan aina tuo sädekehän kiillotus, oman egon pönkitys jne. Ja siksipä minä kysyinkin, että miksi näin ei saisi olla? Ei kukaan koskaan kyseenalaistakaan sitä, jos "ei-hörhö" on ylpeä itsestään.
Mutta kun jostain kumman syystä "ei-hörhöt" ei tee näitä urpoketjuja näistä urpo-aiheista.
Juurihan Rieputarallaa kertoi olevansa ylpeä eikä ketään kiinnostanut ;)
Mutta miksi kukaan tekisikään ylpeilyketjua epäonnistuneesta imetyksestä tai kertisten käytöstä? Absurdi ajatus.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Keep telling yourself this, se, että sinun imetys ei aikanaan onnistunut, ei tarkoita, että muut eivät saisi pitää aidosti huolta lapsistaan. Valitettavasti kaikki se lapsiisi tunkema mikroruoka ja purkkipiltit kostautuvat aikanaan syöpänä yms.
Jos vielä saan joskus vauvan niin tiedätkö mitä: en edes ala imettää vaan lykkään pullon jo heti laitoksella suuhun.

Ja oikeasti, äidinmaito on yhtä terveellistä kuin viemärivesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Harmittavan moni imetyskiihkoilija ei voi käsittää tekevänsä pelkkää hallaa koko imetysajatukselle näillä sairailla aloituksillaan.

Tällaisethan on varmin keino saada ihmiset kammoamaan koko ajatusta.
Jos tuosta kuvasta kammoontuu imetystä kohtaan niin kyllä silloin se "vika" on jo alun perin tämän kammoksujan päässä. Kun kerran imetys on täysin luonnollista niin MIKSI te lähdette yökkimään, arvostelemaan jne? Aivan naurettava ristiriita.
Mä en usko, että kovinkaan moni imetyksessään onnistunut yökkäilee ja arvostelee eli luulisin, että se taaperoimetyksen "sairaus" on omassa päässä ilman niitä kuvia ja taaperoimetysketjuja.
Mä olen onnistunut omissani hyvin, ja silti yökkäilen nähdessäni ton ikäsen rinnalla.

Samoin mua oksettaa yli kolmevuotiaat vaipoissa, sekä yli 2 vuotiaat tutti suussa. =)

Minä oon tavannut monia ei-pitkään imettäneitä, jotka olettavat tuollaista, muttei tuu mieleen yhtään sellaista jonka kohdalla oikeasti voisi sanoa että imetys on tapa kiillottaa omaa sädekehää...

Tietynlainen kunnia-asiahan se voi olla; ei kai siinä ole mitään väärää, jos on iloinen siitä että on pystynyt imettämään suositusten mukaisesti ja kroppa toimii kuten on tarkoitettu?
Voi, minä olen itse niin mahdottoman ylpeä ja iloinen kun onnistuin tuon neljännen lapsen kohdalla imettämään pitkään. =) Sitä ylpeyttä ja iloa ei minulta vie nämä ihmeelliset 'syyllistävät' ja yököttelevät kirjoitukset, mutta pistää miettimään miksi ihmeessä joillakin on tarve jollakin tavoin mollata ja kyseenalaistaa pitkään imettäneitä. Toki aivan samanlaista kohtelua saavat ne, joilla imetys jostakin syystä ei ole onnistunut.
Onneksi en palstaillut/tätä palstaa ei ollut olemassakaan kun poikia pullolla syöttelin.

No lisätääs siihen kuvaan veltostunut tissi niin vot, johan paranee :D

Lapsi syömässä on suloinen, mutta jos mun pitäis valita katsonko kuvaa missä imetetään 2v vai 2v syö vaikka mansikoita niin tiedän kyllä kumpaa on kivempi katsoa.

Miksi oletat että imettäminen = yritetään tehdä taaperosta pikkuvauva? Imetettävä taapero ei ole sen taantuneempi kuin kukaan muukaan taapero, hän vaan saa osan tarvitsemastaan ravinnosta rinnasta. Sulla on ihan väärät luulot asiasta.
Se vaan on oksettavaa että lapsi jota pitäisi ohjata jo opettelemaan syömään ja juomaan itse käykin lutkuttamassa tissiä äidin helmoissa.

vieras
Jos vielä saan joskus vauvan niin tiedätkö mitä: en edes ala imettämään vaan lykkään pullon jo heti laitoksella suuhun.
Ja oikeasti, äidinmaito on yhtä terveellistä kuin viemärivesi.
Tämä ei ole kyllä mulle yllätys ollenkaan. Kuten sanoin, se "sairaus" ja yökkäily on jo valmiiksi siellä teidän omassa päässänne ;)

Mie
Ketjua lukematta pakko kommentoida että ihana, herkkä kuva :)
Itse imetin esikoista vain 10kk, olin siinä vaiheessa jo viidennellä kuulla pikkukakkosesta. Häntä imetinkin sitten tasan 2-vuotiaaksi. Nyt on kaksoset 6kk ja aion imettää niin pitkään kuin siltä tuntuu vauvoista ja minusta :)

Aivan hurmaava kesäkuva <3
Ap:lle ihanaa kesää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minä oon tavannut monia ei-pitkään imettäneitä, jotka olettavat tuollaista, muttei tuu mieleen yhtään sellaista jonka kohdalla oikeasti voisi sanoa että imetys on tapa kiillottaa omaa sädekehää...

Tietynlainen kunnia-asiahan se voi olla; ei kai siinä ole mitään väärää, jos on iloinen siitä että on pystynyt imettämään suositusten mukaisesti ja kroppa toimii kuten on tarkoitettu?
Voi, minä olen itse niin mahdottoman ylpeä ja iloinen kun onnistuin tuon neljännen lapsen kohdalla imettämään pitkään. =) Sitä ylpeyttä ja iloa ei minulta vie nämä ihmeelliset 'syyllistävät' ja yököttelevät kirjoitukset, mutta pistää miettimään miksi ihmeessä joillakin on tarve jollakin tavoin mollata ja kyseenalaistaa pitkään imettäneitä. Toki aivan samanlaista kohtelua saavat ne, joilla imetys jostakin syystä ei ole onnistunut.
Onneksi en palstaillut/tätä palstaa ei ollut olemassakaan kun poikia pullolla syöttelin.
Nimenomaan :whistle: Miten paljon skebulaa mäki sain niskaani kun kerroin pojan siirtyvän kokonaan korvikkeelle.

Yhteistyössä