Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä olen imettänyt lapsen 1 vuotiaaksi. Ja silti mua ällöttää isommat lapset tissillä.

Ja tiätkö, jotenkin mä en sun kommenttejasi edes kykene ottamaan tosissaan, varsinkaan luonnonmukaisuudesta jne. :xmas:
Olen tavannut kastiasi aiemminkin, mutta sanoin, etten kovin montaa ole. Suurin osa tuntuu olevan näitä yritinkaksikuukauttamuttavauvahaluskahdentunninväleintissiäkääkmeillekorvikeoliparempivaihtoehtohyiiiiimetätköisoolastaällöö.

Mikset kykene pohtimaan asiaa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen liittyen? Mistä vedät rajan 12kk? Miksei 15kk? Tai 18kk? Tai 9kk? Miksi juuri se yksi vuosi? Varsinkin, kun tiedät olevasi maailmanlaajuisesti vähemmistössä ja taaperoimetyksen olevan normi suurimmassa osassa maailman kulttuureita - miksi vielä yrität sanoa, ettei se ole ok?
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja samma här:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesä:
Näytin äsken tuota kuvaa miehelleni. Mies sanoi ensin "niin?" johon minä vastasin, että kyseessä on julki imettäminen ja lapsi jo yli kahden vuoden. Mies kysyi edelleen "niin?" johon vastasin, että tästä kuvasta on tullut hirveä tappelu, koska lapsi on jo niin iso yms. Tähän mies totesi teidän vuohkaajien olevan "typeriä ämmiä!" Kuvaa ja tapahtumaa kauhistelijat: hankkikaa elämä :)
Nii kerta! Kun mieskin sanoo että ootte typeriä ämmiä. :D
Onpas sillä viksu mies ;) aatelkaa :eek:
Viksu jos on, niin sanoo samaa muistakin aiheista tällä palstalla. :snotty:
 
viisi imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No tuota tämmöinen vastakysymys, että onko se sitten luonnollisempaa että se liki kolmivuotias tenava kulkee sen [/b]tutilla varustetun maito/mehu/vesipullon kanssa......

Jos se imeminen on niin epäluonnollista siinä iässä :saint:
Aika hemmetin paljon vain näkee näitä kolmivuotiaita vaippapeppuja tuttipullon kanssa!


Näinpä.


Onhan se helppoa, ei ruoan laittoa, tissi vain suuhun ja tuttipullolla jatketaa. Vaipoista ei tietenkään luovuta, sehän rajoittaa liikkumista kun lapselle pissihätä tulee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Viri viri tööttööt.. Tässä taas fiksu ja muut huomioon ottava ihminen. Näitähän riittää.
Exäni mielestä en ottanut häntä huomioon kun puhuin joskus muille ihmisille. Jostain syystä en jaksanut välittää. Maailmassa on varmaan sata miljoonaa ihmistä joita häiritsee se, että käytän satunnaisesti alkoholia, en käytä burkhaa tai niqabia ja olen ateisti. En jaksa välittää tai "ottaa heitä huomioon". En myöskään anna kovinkaan suurta arvoa mielipiteelle joka rajoittaa minun ja lapseni liikkumista ja olemista niin paljon kuin tämä julki-imetyskauhistus. Jos häiritsee, niin ei tarvitse katsella. Imetyksestä ei lähde mitään kovaa ääntä, siinä ei roisku mitään likaisia ruumiinnesteitä eikä se haise. Miksi siis kenelläkään olisi oikeus kieltää meiltä se? Ihmiset saavat pitää rumia vaatteita, rumat ihmiset saavat kulkea kaduillamme ja kuka tahansa saa esimerkiksi mennä rannalle vähissä vaatteissa eikä kellään ole oikeutta rajoittaa muiden elämää sillä perusteella, että "se ei näytä kivalta".

Seksi, kuseminen ja ulostaminen ovat hyvistä syistä kiellettyjä julkisilla paikoilla. Imetyksen kieltämiseen ei ole mitään perustetta. En imettäessäni yritä esitellä itseäni tai vetää huomiota puoleeni, mutta peiton alle en mene, enkä missään nimessä vessaan. Siinä menee mun raja muiden "huomioon ottamiselle".

Sä olet muuten teksteines varsinainen malliesimerkki huomioonottavaisuudesta. Luetko sä koskaan mitä sä lähetät peräkkäisissä viesteissä? Ensiksi käyt henkilökohtaisuuksiin ja pyrit loukkaamaan, seuraavassa viestissä paasaat kuinka tärkeää on ottaa muut huomioon.
On myös olemassa käytöstavat ja etiketit pukeutumiselle, ei ole soveliasta paljastaa ylävartaloansa julkisella paikalla. vai unohtiko äitisi opettaa sinulle käytöstapoja???
Ilmeisesti on kaikki soveliasta kunhan toisten päälle ei vaan roiski mitään :D Tällainen teoria on hämmästyttävä, sehän takoittaa, että alapään kaivelukin housujen alla on ihan jees, kun siitä ei voi olla haittaa kellekkään. Ei ole pakko katsoa :xmas: Eikä haeta huomiota, voihan sitä ihanr auhassa raaputtaa, kun on omista tarpeista ja mielihyvän tunteesta kyse, eikä kenenkään päälle lennä mitään eritettä, eikä sukuelintä näe kukaan. Ja ennenkaikkea raapiminenhan on luonnollista :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
 
viisi imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Munkin mielestä kyllää yli 1-vuotiaan imettämisessä on enemmänkin kyse äidin kuin lapsen halusta imetykseen :whistle:
Muuttuuko se lapsi heti vai kun täyttää vuoden, niin isoksi? :D Onkos se ihan päivälleen sitten määrätty, että paheksunta alkaa? :)
Näsäviisaus on ihanaa =)
No pistäkää sitä ihan oikeaa viisautta sitten. :)
Rukoilijasirkka ei osaa nähdä mitään toisen näkökulmasta. Omaa viisauttaan jaksaa kyllä pauhaa kuin mikäkin oraakkeli.
Hän kyllä voisi tehdä sen palveluksen, että poistuisi vaikka raamattupiireihin. Joka tapauksessa pois täältä.
Joo tehkää KATEELLISET tästäkin kauniin Rukoilijasirkan haukkumisketju!

Aina joku harmaa puolustaa Rukoilijasirkkaa. Missäs mustat, muut kuin Grace?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
NinaTT ei tässä kyllä se ilkeä ole ollut, melko tahditonta edes väittää tuollaista. Jospa luet noita imetyksen vastustajienkin kommentteja ruusunpunaiset lasit pois silmiltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enkö ole esimerkissäni puhunut riittävän selvästi 3-5 vuotiaista imetetyistä ja tätä vanhemmista (kouluikäinen) :)?

mutta kun minä olen alunperinkin ollut sitä mieltä että se kaksi vuotta imetystä ihmislapselle on aivan hyvä. minunkin mielestäni se on luonnollista pienelle lapselle , tässä vaihtuvuus imettääkö joku vuoden, joku kaksi riippuu tapauskohtaisesti mikä kenenkin lapsen kehitykselle on sopivaa.
Vaihtoehtoisestihan alta vuoden vanhan imettämättömyyden joutuu korvaamaan pullolla. Mutta taas 4 vuotiaan imemättömyyttä ei tarvitse vastaavalla korvata, lapsi voi juoda janoonsa vettä ja syödä ravinnoksi sitä mitä vanhemmatkin.

Mun mielestä on järjetöntä yrittää suhteuttaa kissan imetysaikaa ihmisen vuosiksi, kun ei niitä voi vuosiksi muuttaa ihmisen maailmassa mitenkään . Paitsi matemaattisesti laskukoneella

Pointtini eläinmaailmaan viitaten kuitenkin oli se, että he imettävät todella vähän aikaa poikasiaan, eli sen ajan kun ne ovat vauvoja. Kissanpojat esimerkiksi alkavat syömään lihaa siinä 4-5 viikon ikäisenä, se on luonnon laki koska kissa on lihansyöjä. Emon maito jää kuvioista heti pian. Samalla he pikkuhiljaa siirtyvät vedelle. (elleivät ole sisäkissoja :D)

Mutta luonnossa näin käy lajille kuin, että tietty aika imetetään, ja tiettyyn aikaan yleensä siirrytään toiselle ruokavaliolle, tässävaiheessa imetys jää pois kun ollaan kasvettu kiinteälle ravinnolle.

Niin ja apinathan on meidän sukua, kai sielläkin voi muutama imeetysfanaatikko olla joka imettää 10 vuotta :xmas: En sitä epäile, siltä se minusta tuntuu, että moni ihmisistäkin on jäänyt sinne alkukantaiselle tasolle. tai ainakin kova tarve sinne on pyrkiä peruuttamaan takaisin.
En ole nähnyt kommenttiasi 3-5 vuotiaista. Voi olla, että mulla on menny kirjoittajat sekasin, sellasta taphtuu :p

Mutta sittenhän me olemmekin samaa mieltä imetyksestä. Minun mielestäni lasta imemetään mieluiten vähintään 2v, sen jälkeen maitoa ei enää tarvitse korvata millään ilman jotain erityistä syytä. Oma lapseni tulee aikanaan siirtymään juomaan pelkkää vettä (ja satunnaisesti mehua tms) eikä meillä mitään maitoa juoda.

Ihminenkin imettää hyvin lyhyen ajan; siihen asti, että lapsen elimistö kykenee prosessoimaan kaiken ravinnon kunnolla. Rautahampaitten puhjetessa on minun mielestä viimeistään aika lopettaa imetys ja silloin tekisin sen myös vasten lapsen tahtoa.

Kissoilla, kuten ihmisilläkin, on kuitenkin tietty aika kun pienokainen on osittaisimetyksellä, eli syö kiinteitä mutta turvaa ravinnonsaannin myös imemällä maitoa. KAtsomalla lähimpiä sukulaisiamme ollaan todettu, että ihmisellä tämä siirtymävaihe vie aika pitkään. Alussa kiinteiden ruokien määrät pitäisi olla paljon pienempiä ja tahdin paljon hitaampi, mutta elintason noustessa on monessa kulttuurissa ruvettu ihannoimaan "hyvin syöviä" lapsia kun on ollut mitä tarjota. Nyt alkaa sekin trendi kääntymään kun on ollut vähän liikaa mitä tarjota :D
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
etenkin rieputarallaa on asiantuntija asiassa, suurella omalla kokemuksellaan. :D

hän myös takuulla osaa neuvoa miten vauva synnytetään ja mihin suuntaan ponnistetaan. ja osaa kyllä kertoa mikä on tarpeetonta ja ällöttävää synnytyksessä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
Pian ne ryntää kertomaan, ettei suositukset meitä suomalaisia koske!

Meidän fysiikka ja biologia on vissiin sitten ihan omaa laatuaan maapallolla :xmas:
 
vieras

USKON SUOMALAISIIN ENNEMMIN, KUIN SUOSITUKSIIN JOSSAIN PIRUN AFRIKASSA
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL:n) ja useiden yliopistojen yhteistyönä valmistuneet tutkimustulokset tukevat nykyisiä suomalaisia imetyssuosituksia.

Kiinteän lisäruoan antaminen pitäisi suositusten mukaan aloittaa imetyksen ohella kuuden kuukauden iässä. Aikaisintaan lisäruokaa pitäisi antaa neljän kuukauden ikäiselle vauvalle.

Kiinteän ravinnon myöhempi aloitus saattaa olla yhteydessä astman ja allergian riskiin. Liian varhainen lisäruokien aloittaminen taas voi lisätä lapsuusiän diabeteksen riskiä.

THL:n ja yliopistojen tutkimuksissa seurattiin vuosina 1996-2004 syntyneitä 6 000:ta lasta. Heitä imetettiin keskimäärin kuusi kuukautta. Täysimetystä oli vain 1,4 kuukautta. Kiinteää lisäruokaa tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin 3,5 kuukauden iässä.
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä olen imettänyt lapsen 1 vuotiaaksi. Ja silti mua ällöttää isommat lapset tissillä.

Ja tiätkö, jotenkin mä en sun kommenttejasi edes kykene ottamaan tosissaan, varsinkaan luonnonmukaisuudesta jne. :xmas:
Olen tavannut kastiasi aiemminkin, mutta sanoin, etten kovin montaa ole. Suurin osa tuntuu olevan näitä yritinkaksikuukauttamuttavauvahaluskahdentunninväleintissiäkääkmeillekorvikeoliparempivaihtoehtohyiiiiimetätköisoolastaällöö.

Mikset kykene pohtimaan asiaa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen liittyen? Mistä vedät rajan 12kk? Miksei 15kk? Tai 18kk? Tai 9kk? Miksi juuri se yksi vuosi? Varsinkin, kun tiedät olevasi maailmanlaajuisesti vähemmistössä ja taaperoimetyksen olevan normi suurimmassa osassa maailman kulttuureita - miksi vielä yrität sanoa, ettei se ole ok?
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
ei tuo ollut mitään ilkeilyä, siihen verrattuna mitä imetyksenvastustajat on kirjoittaneet täällä!
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
etenkin rieputarallaa on asiantuntija asiassa, suurella omalla kokemuksellaan. :D

hän myös takuulla osaa neuvoa miten vauva synnytetään ja mihin suuntaan ponnistetaan. ja osaa kyllä kertoa mikä on tarpeetonta ja ällöttävää synnytyksessä. :D
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
Jaah, minähän se tässä ilkeilen :xmas: Sen sijaan on täysin hyväksyttyä verrata imetystä insestiin, yökkäillä ja laittaa oksennushymiöitä kun kertoo omasta imetyksestään tai kuten ap, laittaa kuvan.

Minä sentään jaksoin monta sivua ennen ku tollaseen sorruin, moni laittoi jo ensimmäiseksi viestikseen oksennushymiön. Ku mulle sitä niin usein hoetaan niin voinks mä nyt sanoa, että sitä saa mitä tilaa? :LOL: Vai onks kuittailu suvaittua vain jos itse on epäonnistunut imetyksessään vai mitentäänytmeni?
 
viisi imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Tunnen erään, joka imettää kahta lastaan. Toinen on vajaa 3-vuotias ja toinen vajaa 1,5-vuotias. Hän imettää tuota pienempää ihan julkisesti, mutta isomman kanssa menee yleensä vähän "katseilta piiloon" toiseen huoneeseen tms.

Kerran tämä isompi lapsista alkoi pyytää maitoa ja äiti lopulta myöntyi ja imetti siinä minun nähteni. Eikä ollut yhtään kamalaa, vaikka mä jotenkin varauksellinen olinkin.

Uskon kyllä, että lapsi todellakin saa imetyksestä ihan eri tavalla lämpöä ja läheisyyttä. Eikä sovi väheksyä äidinmaidon terveellisyyttä. Aivan takuulla se on terveellisempää kuin lehmänmaito ja vielä kätevästi kulkee mukana pilaantumatta :).

Et voi olla tosissas, nyt kyllä ropisi kauneuspisteetkin. Ei se 2vee saa siitä enää mitään, äiti vain ja miestään ei huoli.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
Ei tuo kyllä minusta mikään ilkeä kommentti ollut. Samaahan minäkin ( tosin harmaana ) ja hieman nätimmin olen tainnut sanoa useamman kerran.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
USKON SUOMALAISIIN ENNEMMIN, KUIN SUOSITUKSIIN JOSSAIN PIRUN AFRIKASSA
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL:n) ja useiden yliopistojen yhteistyönä valmistuneet tutkimustulokset tukevat nykyisiä suomalaisia imetyssuosituksia.

Kiinteän lisäruoan antaminen pitäisi suositusten mukaan aloittaa imetyksen ohella kuuden kuukauden iässä. Aikaisintaan lisäruokaa pitäisi antaa neljän kuukauden ikäiselle vauvalle.

Kiinteän ravinnon myöhempi aloitus saattaa olla yhteydessä astman ja allergian riskiin. Liian varhainen lisäruokien aloittaminen taas voi lisätä lapsuusiän diabeteksen riskiä.

THL:n ja yliopistojen tutkimuksissa seurattiin vuosina 1996-2004 syntyneitä 6 000:ta lasta. Heitä imetettiin keskimäärin kuusi kuukautta. Täysimetystä oli vain 1,4 kuukautta. Kiinteää lisäruokaa tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin 3,5 kuukauden iässä.
Ja missä tässä sanottiin, että on ällöä imettää yli 1-vuotiasta?
Täysimetys ei ollut ketjun aihe.
 
taaperoimetys rulez
Itse olen taaperoimettäjä sekä olen ollut myös TANDEMimettäjä (herra jestas, eikö niin??) ja imetän 2v 3kk ikäistä lastani. Minulla OLI vakaa aikomus vierottaa hänet tämän kuun aikana, mutta ei ole onnistunut. Taaperoimetys on todellakin LAPSIlähtöistä, väkisin ei voi ketään imettää!!!!! Rintamaito on lapselleni vielä niin tärkeä lohtu, ravinto (vähenevissä määrin kuitenkin), läheisyyden ja hellyyden lähde Ä-I-T-I, että en ota paineita vieroituksesta. Esikoinen lopetti 3v 1kk iässä ja tandemimetin 1,5v. Ap:n kuva oli kaunis, pitää itsestäkin otattaa vielä vastaavia ennen kuin imetys loppuu. IHANIA muistoja lapselle katsottavaksi aikuisena!
 

Yhteistyössä