tämä maalainen kävi stadissa ja meni kyllä yli ymmärryksen meno siellä :/!!!!

  • Viestiketjun aloittaja äimistynyt
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Jaksan väitellä tästä varmaan maailman tappiin asti, että joskus tuntuu että Helsinki on tylyimpiä paikkoja joissa olen käynyt, ja jokainen kaupunkiaan puolustava antaa yhtä tylyn vaikutelman. MINÄ saan tehdä mitä lystään, MINÄ asun täällä, tämä on MINUN paikkani ja mene sinä muualle. Ok, saahan noin ajatella ja nauraa päin naamaa vielä. Minä olen mieluummin neutraali ja ystävällinen turistillekin, enkä nosta itseäni jalustalle asuinpaikkani perusteella ;)
Kuka tässä on itseään jalustalle nostanut asuinpaikkansa perusteella. Aina vaan jaksavat naurattaa nämä "Helsingissä ollaan niin tylyjä ja olevinaan" ja "muissa maissa osataan käyttäytyä paremmin" -jutut. En muuten itsekään asu Helsingissä ja olen ihan muualta alunperin kotoisin. Tosin olen asunut sen verran paljon myös muualla isommissa kaupungeissa, että tiedän kyllä aika hyvin sen että työmatkalaiset tai muuten kiireiset ihmiset eivät erityisesti arvosta esimerkisi metron rappusissa maleksivia ihmisiä, yleensä turisteja. Sama juttu kaupungista ja maanosasta riippumatta.
Itse myös autan turisteja lähes päivittäin, kun satun kulkemaan työmatkani "sight seeing ratikka" 3T:llä, joka on täynnä heitä. Joten jospa jätettäisiin se "Helsingissä ovat kaikki niin tylyjä" -juttu jo ihan omaan arvoonsa.
Jospa ei jätetä, koska saahan sitä nyt mielipiteensä sanoa jopa Helsingistä =) Minua naurattaa se minkä reaktion tuo lause saa aina aikaan, ja miten yhtäkkiä ei saakaan verrata suomalaista muuhun maailmaan.

Jokainen asuu siellä missä tykkää, mutta aina ei jaksa sitä että yhtä paikkaa ei saa kritisoida.
 
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
 
vieras
Helsinki on muuten kamalan hiljainen aamupäivisin. Silloin voi vaikka siksakkia kävellä Aleksilla. Ainoastaan muutama risteilijäturisti saattaa tulla vastaan. Kaupoissakaan ei ole juuri ketään, siis ei edes tuossa Suomen kaupallisuuden keskuksessa. Ihmiset ovat yhtä töykeitä kuin missä tahansa Suomessa. Otapa kartta esiin Manhattanilla, niin saat suorastaan hätistellä hyväntahtoisia newyorkilaisia neuvojia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Jaksan väitellä tästä varmaan maailman tappiin asti, että joskus tuntuu että Helsinki on tylyimpiä paikkoja joissa olen käynyt, ja jokainen kaupunkiaan puolustava antaa yhtä tylyn vaikutelman. MINÄ saan tehdä mitä lystään, MINÄ asun täällä, tämä on MINUN paikkani ja mene sinä muualle. Ok, saahan noin ajatella ja nauraa päin naamaa vielä. Minä olen mieluummin neutraali ja ystävällinen turistillekin, enkä nosta itseäni jalustalle asuinpaikkani perusteella ;)
Kuka tässä on itseään jalustalle nostanut asuinpaikkansa perusteella. Aina vaan jaksavat naurattaa nämä "Helsingissä ollaan niin tylyjä ja olevinaan" ja "muissa maissa osataan käyttäytyä paremmin" -jutut. En muuten itsekään asu Helsingissä ja olen ihan muualta alunperin kotoisin. Tosin olen asunut sen verran paljon myös muualla isommissa kaupungeissa, että tiedän kyllä aika hyvin sen että työmatkalaiset tai muuten kiireiset ihmiset eivät erityisesti arvosta esimerkisi metron rappusissa maleksivia ihmisiä, yleensä turisteja. Sama juttu kaupungista ja maanosasta riippumatta.
Itse myös autan turisteja lähes päivittäin, kun satun kulkemaan työmatkani "sight seeing ratikka" 3T:llä, joka on täynnä heitä. Joten jospa jätettäisiin se "Helsingissä ovat kaikki niin tylyjä" -juttu jo ihan omaan arvoonsa.
Jospa ei jätetä, koska saahan sitä nyt mielipiteensä sanoa jopa Helsingistä =) Minua naurattaa se minkä reaktion tuo lause saa aina aikaan, ja miten yhtäkkiä ei saakaan verrata suomalaista muuhun maailmaan.

Jokainen asuu siellä missä tykkää, mutta aina ei jaksa sitä että yhtä paikkaa ei saa kritisoida.

Saa arvostella ja saa verrata, mutta tuo aihe alkaa olla jo kohtalaisen kulunut mantra, jota jostain syystä vaan pitää toistella. En käsitä että miksi.
 
Hertsikka
Mun mielestä helsinkiläiset on kohteliaita ja avuliaita. Täällä ihmiset on kai tottuneet olemaan toistensa kanssa tekemisissä ja huomanneet, että ystävällisyys ja käytöstavat auttaa tekemään tästä kaupungista meille kaikille miellyttävän. En väitä, etteikö poikkeuksia löydy, mutta itse en ole kovin montaa tylyä tavannut.

Veikkaan, että maalta tulleet turistit ovat valmiiksi ennakkoluuloisia meitä kohtaan. Maakunnissa asuvilla on usein tosi nihkeä suhtautuminen Helsinkiä ja muutakin pk-seutua kohtaan, sellainen että menisivät vaikka mieluummin helvetin liekkeihin kuin tänne. Asenne on vähän sellainen että "noniin, etelän leuhka, luulekko olevas parempi ku me aidot maalaiset". Ei, en luule, enkä ole sellaista ikinä väittänyt. Vaikea se on sellaista asennetta kantavaa ihmistä on miellyttää.

Eli sieltä maaltakin kannattaa Hesaan tulla käymään mielellään vähän avoimemmin mielin. Tervetuloa!
 
kurvi
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Minä olen mieluummin neutraali ja ystävällinen turistillekin, enkä nosta itseäni jalustalle asuinpaikkani perusteella ;)
Justhan sä noin teit.
Sulla on muutenkin kumma tyyli dissata ihmisiä pilke silmäkulmassa, haukut ja arvostelet ja verhoilet sen kauniisti "hyväkäytöksisen maalaisen" puheeksi ja silmäniskuhymiöt päälle.

Helsinki on kaupunki, kaupungissa on paljon ihmisiä. Joku saattaa olla töykeä, mutta joku taas ei. Kaupungissa ei voi jäädä maleksimaan toisten eteen vaan täytyy ottaa toiset huomioon, asia, mitä moni maalainen ei tunnu tajuavan. Kaupungissa täytyy huolehtia itsestään.

Stokkalla voi olla välillä töykeitä myyjiä, mutta sellasta se on. On stadissa muitakin liikkeitä.

Missään Suomessa en ole törmännyt niin epäystävällisiin ja töykeisiin ihmisiin kuin maaseudulla. Hidastelu ja jaarittelu on minusta itsekästä ja röyhkeää.
 
Landepaukku
JA erikoisinta on myös se että vaikka monta "stadilaista" tunnen he eivät ole KOSKAAN haukkuneet minua tai ketään muuta maalla asuvaa, usein he vain kertovat että heilläkin on sukulaisia jossain pikkupitäjässä jumalan selän takana.
Kun taas AINA kun käyn mieheni paikkakunnalla saan kuulla vähintään yhdeltä ihmiseltä miten kamalia ja inhottavia stadilaiset ovat. Ja siitä parhaimmat on jaksanut jauhaa tunti kaupalla..
Käsittämätöntä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
Minusta taas Helsinki on kovin likainen ja roskainen. Englannissa en ole koskaan käynyt joten siihen en voi vertailla, mutta monessa muussa maassa olen käynyt ja niitä jos vertaan Helsinkiin, niin Helsinki on paljon likaisempi ja roskaisempi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
Suomalaiselle kaupungit on roskaisia, siis suomalaiset kaupungit mutta kun menee muualle voi todeta että ihan siistiähän täällä vielä on :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kurvi:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Jokainen asuu siellä missä tykkää, mutta aina ei jaksa sitä että yhtä paikkaa ei saa kritisoida.
Suomessahan nimen omaan saa ainoastaan haukkua Helsinkiä, se on hyväksyttyä.
Ei mun mielestä ole haukkumista sanoa että siellä tuntuu tylyltä, paikka on tyly. Jos sanoisin että kaikki helsinkiläiset on idiootteja niin asia olisi jo ihan eri.
 
Mikronakki
Voi jee näitä Helsinki-aloituksia. Mäkin haluan tehdä aloituksen: Olin Porissa ja siellä oli tosi töykeitä ihmisiä. Puutarhaliikkeessä oli vihamielinen tunnelma ja ihmiset puhuivat oudosti töksäytellen. Keskustassa kaikki olivat tuppautuneet kävelykadulle, kulkivat samanlaisissa vaatteissa ja olivat happamen näköisiä. En ymmärrä MITEN KUKAAN VOI ASUA PORISSA?

Ja vielä toinen:

Olin Tampereella keskustassa. Linja-autossa ei saa syödä, edes ottaa hörppyä vesipullosta. Outoja vanhoja äijiä seisoskeli kadun kulmassa ja tuijottivat minua happamesti. Kaupunki on todella roskainen ja näin ihmisten heittävän roskat kadulle. Kunnon ruokapaikkoja ei ole ja Stockmannilla on kallista. MITEN JOKU VOI VAPAAEHTOISESTI ASUA TAMPEREELLA????????????

Kiitos ja näkemiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
Minusta taas Helsinki on kovin likainen ja roskainen. Englannissa en ole koskaan käynyt joten siihen en voi vertailla, mutta monessa muussa maassa olen käynyt ja niitä jos vertaan Helsinkiin, niin Helsinki on paljon likaisempi ja roskaisempi..
Tämä on todellakin vain sinun mielipiteesi, kun useimmiten turisteilta kuulee täysin päinvastaisia kommentteja. Ja jos en nyt ihan väärin muista niin hiljattain Helsinki menestyi erinomaisesti jossain maailmanlaajuisessa vertailussakin viihtyisyydessä.

Ja tuo kyseinen kaveri (ja monet muutkin aiemmin) ovat estoitta kehuneet sitä kuinka ystävällisiä ihmisiäkin täällä on.

Ulkomaalaiset turistit yleensä tykkäävät kovasti Helsingistä, mutta muualta tulevat suomalaiset sitten eivät taas ollenkaan. Hmm. Asenneongelma?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kurvi:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Minä olen mieluummin neutraali ja ystävällinen turistillekin, enkä nosta itseäni jalustalle asuinpaikkani perusteella ;)
Justhan sä noin teit.
Sulla on muutenkin kumma tyyli dissata ihmisiä pilke silmäkulmassa, haukut ja arvostelet ja verhoilet sen kauniisti "hyväkäytöksisen maalaisen" puheeksi ja silmäniskuhymiöt päälle.
Missä olen taas haukkunut? Ihan oikeasti en tuolla kadulla liikkuessani välitä jos joku on hitaampi tai nopeampi tai turisti tai vanhus. En mulkoile vaan anna toisten olla ja elää. Enkä nosta itseäni jalustalle kun en edes maalla asu :D Paitsi joidenkin Helsinkiläisten mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kurvi:
Missään Suomessa en ole törmännyt niin epäystävällisiin ja töykeisiin ihmisiin kuin maaseudulla. Hidastelu ja jaarittelu on minusta itsekästä ja röyhkeää.
Tähän voin yhtyä, en sano että kaikkialla... Mutta esim. se, että ostoskärryjen kanssa jäädään keskelle käytävää jaarittelemaan tai muuhun ahtaaseen paikkaan, tai autolla ajellaan omaan tahtiin omalla kaistalla, eikä esim. tehdä tilaa liittyvälle liikenteelle jne. Sellaista toisten huomotta jättämistä.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja äimistynyt :
mistäs minä tiesin, ettei ratikassa/metrossa saa syödä tai juoda.. edes ottaa hörppyä vesipullosta tai haukata suklaata?! stokkalla oli järkyttävän kallista ja nirppanokkaisia myyjiä. kadulla vastaantulijat rynnivät päin, ei merkkiäkään kohteliaasta väistämisestä ja liukuportaissa kauhistuin, kun isompi porukka tunki ohi lähes työntäen minut alas. liian outoa touhua minulle, kiitos vain. ja jotkut hullut vielä muuttavat vapaaehtoisesti tuonne!!!! :(
Kuskin ei ole pakko ottaa kyytiin matkustajaa jolla on syömistä kädessä - mun lapsen ( 10-v ) piti heittää tikkari roskikseen että päästiin bussiin sisään

Stokka nyt on ihan oma lukunsa - ikinä en sielläedes käy :snotty:

Liukuportaissa seisotaan portaiden oikeassa laidassa että kiireisimmät pääsevät vasenta laitaa kävellen ohi. Myös kadulla kävellessä kannattaa katsella vapaata väylää, ts. väistää itse vastaantulijoita :snotty:

Kyllä täällä tulee toimeen kun tietää pelisäännöt.

 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja kurvi:
Missään Suomessa en ole törmännyt niin epäystävällisiin ja töykeisiin ihmisiin kuin maaseudulla. Hidastelu ja jaarittelu on minusta itsekästä ja röyhkeää.
Tähän voin yhtyä, en sano että kaikkialla... Mutta esim. se, että ostoskärryjen kanssa jäädään keskelle käytävää jaarittelemaan tai muuhun ahtaaseen paikkaan, tai autolla ajellaan omaan tahtiin omalla kaistalla, eikä esim. tehdä tilaa liittyvälle liikenteelle jne. Sellaista toisten huomotta jättämistä.
näin juuri.

 
Ihana palsta aihe, miksiköhän tämä aihe herättää aina näin paljon keskustelua. Minusta todellisuudessa vastakkain asettelu stadilainen/maalainen ei ole ollenkaan näin suurta. Helsinkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä, usein itse olen ollut huomaavinani että kaikkein töykeimpiä ovat muualta muuttaneet vai vähän aikaa Helsingissä asuneet.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Minne hesalaisilla on kiire? Kyllä minä seison liukuportaissa enkä ravaa kadulla. Mutta en myöskään tuki väylää eikä minua ole siellä tönitty. Johtuuko se siitä että olen mies? Töniminen osoittaa muista piittaamattomuutta.
mulla ainakin on kiire hakemaan lapsia päiväkodista joka menee kiinni 17.30 ja mun työvuoroni loppuu 16.45.
Jos ei kerkeä tiettyyn bussiin ja tiettyyn metroon, olen tarhalla vartin myöhässä ja hoitajat eivät todennäköisimmin erityisemmin arvosta sitä että heidän työaikansa venyy.

minä en töni ketään, mutta sitä jalkakäytävien ruuhkaa kummasti helpottaisi se jos muistettaisiin että suomessa on oikeanpuoleinen liikenne myös kävelytiellä....

metroliikenne sujuisi paljon helpommin kaikilta jos ulos tulevat päästettäisiin siitä ovesta ulos ennen kuin rynnitään itse sisään ja sitä omaa metroonmenovuoroa odotettaisiin jossain muualla kuin sen aukeavan oven edessä.
 
Kyllä minä tykkään käydä Helsingissä, varsinkin kesällä :) Vaikka siellä voi olla töykeitä ihmisiä, en siltikään menetä malttiani niistä tai jätä Helsingissä käymistä väliin erilaisten ihmisten takia, enkä myöskään likaisuuden tai roskaisuuden. Helsingissä on tosi kauniita ja ihania paikkoja ja ihania vanhoja taloja joita jaksan aina ihailla =)
 
:LOL: :LOL: :LOL:

Kai se niin riippuu siitä omasta kulttuurista mikä katsotaa tylyksi ja töykeäksi? Mä harvemmin kohtaan täällä pk-seudulla tylyjä tai töykeitä ihmisiä mutta mulla onkin eri käsitys siitä, mikä on hyvää käytöstä, mikä ei, kun joku pikkupaikkakunnalla kasvanut ja elänyt.

Ja kyllä Helsingissä jos jossakin suvaitaan erilaisuutta :xmas: Vai ihanko huvin vuoksi tännepäin muuttaa maaseudulta mm seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavat? Täällä on kielten, rotujen, sosiaaliluokkien ja vaikka minkä sekamelska. Muu Suomi tuntuu olevan vielä kovin homogeenistä ja tasapaksua.

Ihan ku Helsingistä ympäristöineen voisi sanoa "Tylyä ja töykeetä porukkaa, likaista, ahdasta" voisi 'maaseudusta' sanoa "Tyhjää ja ankeeta, päällekäyvää ja päsmäröivää porukkaa, ahdistavaa."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Mä en ole missään kaupungissa törmännyt siihen, että ihmiset hymyilis kokoajan ja hakis katsekontaktia vastaantulijaan :eek:
Äläs nyt. Joidenkin mukaan se on normi kaikkialla muualla paitsi Helsingissä (joka on maailman tylyin kaupunki).
 

Yhteistyössä