tämä maalainen kävi stadissa ja meni kyllä yli ymmärryksen meno siellä :/!!!!

  • Viestiketjun aloittaja äimistynyt
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Mä en ole missään kaupungissa törmännyt siihen, että ihmiset hymyilis kokoajan ja hakis katsekontaktia vastaantulijaan :eek:
Äläs nyt. Joidenkin mukaan se on normi kaikkialla muualla paitsi Helsingissä (joka on maailman tylyin kaupunki).
Ehkä mä en vaan oo huomannu, kun mä kuljen naama norsun vehkeellä silmät maahan luotuna kuten jokainen itseään kunnioittava stadilainen :LOL:
 
paska tunnetusti valuu alaspäin-
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vai ihanko huvin vuoksi tännepäin muuttaa maaseudulta mm seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavat? Täällä on kielten, rotujen, sosiaaliluokkien ja vaikka minkä sekamelska.
Paska tunnetusti valuu alaspäin...

 
kokemus
Hmmm, mä kanssa huomasin tuon päällekävelemisilmiön kesällä Helsingissä. Raivostuttavaa!! Ja ei kyllä kävelty mitenkään niin leveästi etteikö tönimättä ohi olisi päässyt. En ole muissa Suomen kaupungeissa törmännyt vastaavaan...?
 
ei hesalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
Minusta taas Helsinki on kovin likainen ja roskainen. Englannissa en ole koskaan käynyt joten siihen en voi vertailla, mutta monessa muussa maassa olen käynyt ja niitä jos vertaan Helsinkiin, niin Helsinki on paljon likaisempi ja roskaisempi..
Tämä on todellakin vain sinun mielipiteesi, kun useimmiten turisteilta kuulee täysin päinvastaisia kommentteja. Ja jos en nyt ihan väärin muista niin hiljattain Helsinki menestyi erinomaisesti jossain maailmanlaajuisessa vertailussakin viihtyisyydessä.

Ja tuo kyseinen kaveri (ja monet muutkin aiemmin) ovat estoitta kehuneet sitä kuinka ystävällisiä ihmisiäkin täällä on.

Ulkomaalaiset turistit yleensä tykkäävät kovasti Helsingistä, mutta muualta tulevat suomalaiset sitten eivät taas ollenkaan. Hmm. Asenneongelma?
Olin kesällä Pariisissa ja kyllä se oli luksuskortteleita lukuunottamatta yleisilmeeltään roskaisempi ja rähjäisempikin kuin Helsinki. Lontoossa kävin pari vuotta sitten ja samankaltainen mielikuva jäi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Landepaukku:
JA erikoisinta on myös se että vaikka monta "stadilaista" tunnen he eivät ole KOSKAAN haukkuneet minua tai ketään muuta maalla asuvaa, usein he vain kertovat että heilläkin on sukulaisia jossain pikkupitäjässä jumalan selän takana.
Kun taas AINA kun käyn mieheni paikkakunnalla saan kuulla vähintään yhdeltä ihmiseltä miten kamalia ja inhottavia stadilaiset ovat. Ja siitä parhaimmat on jaksanut jauhaa tunti kaupalla..
Käsittämätöntä.
Amen. Samat kokemukset mulla.
 
Back to USSR
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Peesi ainakin osalle eli Stokkalla on nirppanokkaisia myyjiä - osa. Ei ne kaikki ole, mutta esim. nää kosmetiikkaosaston myyjät on usein sellaisia.
Voisiko joku paremmin asioita ymmärtävä avata minulle tätä Stockan myyjien käytöstä? Näin maalaisena luulin, että myyjien ylimielinen ja töykeä käytös jäi 80-luvulle. Millä perusteella joku kouluttamaton myyjä-henkilö kuvittelee itsensä asiakkaitaan paremmaksi ja unohtaa palveluhenkisen ja yritystä myyvän käytöksen?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Helsingissä on aika tylyä väkeä, puhumattomia tuppisuita jotka katsoo muualta tulevia tai erilailla puhuvia ihmisiä vinoon.. Okei, yleistän, mutta tämmöinen maku sieltä jää suuhun kun siellä käy. Hemmetin likainen ja roskainenkin kaupunki se on :x
Hauskaa, juuri Englannista maaseudulta käymässä ollut ystäväni totesi spontaanisti että on käsittämätöntä kuinka siisti kaupunki Helsinki on ;)
Minusta taas Helsinki on kovin likainen ja roskainen. Englannissa en ole koskaan käynyt joten siihen en voi vertailla, mutta monessa muussa maassa olen käynyt ja niitä jos vertaan Helsinkiin, niin Helsinki on paljon likaisempi ja roskaisempi..
Mitä maita ja kaupunkeja tarkoitat? Itse olen käynyt mm Amsterdamissa, New Yorkissa, Bostonissa, San Franciscossa, Budapestissa, Riiassa, Tukholmassa, Tallinassa ja Brysselissä. Helsinki ja Tukholma puhtaimpia; ei graffitia ja hylättyjä taloja ja rakennuksia, hyvin vähän roskia kaduilla, tähän kesään asti ollut hyvin vähän kerjäläisiä ja muuta randomporukkaa kaduilla, humalaisetkin haetaan talteen ku poliisille soittaa. Julkinen liikenne on toimivaa ja ajallaan (tosin viime talvi oli vähän o_O mutta silloinkin junat oli hyvin aikatauluissaan verrattuna monen muun pääkaupungin liikenteeseen).
 
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helsinki on muuten kamalan hiljainen aamupäivisin. Silloin voi vaikka siksakkia kävellä Aleksilla. Ainoastaan muutama risteilijäturisti saattaa tulla vastaan. Kaupoissakaan ei ole juuri ketään, siis ei edes tuossa Suomen kaupallisuuden keskuksessa. Ihmiset ovat yhtä töykeitä kuin missä tahansa Suomessa. Otapa kartta esiin Manhattanilla, niin saat suorastaan hätistellä hyväntahtoisia newyorkilaisia neuvojia.
Näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Back to USSR:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Peesi ainakin osalle eli Stokkalla on nirppanokkaisia myyjiä - osa. Ei ne kaikki ole, mutta esim. nää kosmetiikkaosaston myyjät on usein sellaisia.
Voisiko joku paremmin asioita ymmärtävä avata minulle tätä Stockan myyjien käytöstä? Näin maalaisena luulin, että myyjien ylimielinen ja töykeä käytös jäi 80-luvulle. Millä perusteella joku kouluttamaton myyjä-henkilö kuvittelee itsensä asiakkaitaan paremmaksi ja unohtaa palveluhenkisen ja yritystä myyvän käytöksen?
Itse saan Stockalla aina erinomaisen hyvää palvelua, en ole piiiiitkään aikaan havainnut siellä yhtään nirppanokkamyyjää, vaan hyvin palvelualttiita ja mukavai myyjiä.
 
kuula
Stockalla on ulkonäkökriteerit sille, ketä palvellaan ja ketä ei. Jos menet crocseissa ja shortseissa sinne, niin ei toivoakaan. Mutta jos menet turkissa ja Guccin käsilaukku keikkuen olkapäällä, ympärilläsi pyörii ainakin kolme myyjää.
 
...
tämä nyt ei tietenkään kaikkiin "maalaisiin" päde, mutta hermo on mennyt useankin kerran, kun joukolla parkkeerataan liukuportaiden ylä- tai alapäähän, ja kadulla mennään koko perhe rivissä suu auki, eikä huomioida yhtään muita ihmisiä. juttu nyt vaan on, että kaupungissa asuessa on muitakin ihmisiä, ja ne tulee ottaa jotenkin huomioon. mutta niitä ihmisiä on niin paljon, ettei kaikille mitenkään ole mahdollista hymyillä tai huomioida heitä henk.koht. suomessa ei vieläkään osata asua kaupungeissa samalla tavalla kuin oikeasti isoissa metropoleissa ulkomailla, joissa nämä asiat ovat ihan arkipäivää.
 
mm
Itse en tykkää asioida Stockalla, kyllä sieltä helposti niitä nirppanokkaisia myyjiä löytää. Ihmiset on erilaisia joka paikassa. Joka kaupasta voi löytää myös ystävällisiä myyjiä.
Mutta kuten täälä on monet kirjoittaneet, niin julkisissa saa kyllä juoda vettä. Se seinällä oleva pullon kuva, jossa on rasti päällä, tarkoittaa siis alkoholin juomiskieltoa.
Liukuportaissa kuuluu seistä oikealla puolella jotta kiireisimmät (esim toiseen junaan juoksevat) voi mennä vasemmalta ohi. Tämä ei ehkä ole selvää kaikille, jos asuu pienessä kaupungissa.
Ja kun ihmisiä on paljon, niin joissain paikoissa voi tulla olo, että kävellään päälle. Yleensä tätä ongelmaa ei ole, jos vähän seuraa ympäristöään. Esim kävelee kadun oikeaa puolta. Jossain rautatieasemalla joutuu väkisin väistelemään ihmisiä. Ja kannattaa huomioida ne pyöräilyväylät, ettei jää alle.
Sen olen huomannut, että kun menen pienellä paikkakunnalla kauppaan, jossa on paljon ihmisiä, niin kauppa on ihan tukossa. Mihinkään ei pääse kulkemaan ja kaikki käytävät on tukittu. Samoin parkkipaikat on ihan tukossa ja vaarallisia, kun ihmiset ei anna kenellekään tietä ja ajelevat ihan mistä sattuu. Kaikilla on vaan hirveää hätä, ettei joku muu pääse edelle. Tällaista ongelmaa ei isossa kaupungissa ole. Ihmiset osaavat järjestäytyä ja autot antaa tietä kaistaa vaihtaville.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
tämä nyt ei tietenkään kaikkiin "maalaisiin" päde, mutta hermo on mennyt useankin kerran, kun joukolla parkkeerataan liukuportaiden ylä- tai alapäähän, ja kadulla mennään koko perhe rivissä suu auki, eikä huomioida yhtään muita ihmisiä. juttu nyt vaan on, että kaupungissa asuessa on muitakin ihmisiä, ja ne tulee ottaa jotenkin huomioon. mutta niitä ihmisiä on niin paljon, ettei kaikille mitenkään ole mahdollista hymyillä tai huomioida heitä henk.koht. suomessa ei vieläkään osata asua kaupungeissa samalla tavalla kuin oikeasti isoissa metropoleissa ulkomailla, joissa nämä asiat ovat ihan arkipäivää.
Tuollainen käytös on epäkohteliasta, mutta niin on töniminenkin. Minä pyydän kohteliaasti tien tukkijoita väistymään ja aina se on tehonnut.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Neith:
jaa, mie en oo moista huomannut ja olen sentäs asunut täällä 28v :D
siis toki stockalla on töykeitä myyjiä mutta se johtunee siitä että ei näytä siltä jotta olis varaa sieltä mitään ostaa :snotty:
mun pakko heittää kommentia väliin XD mä kävin yhden kerran stockalla, hieman rähjäisen näköisenä kesken työpäivän ja mä sain tosi hyvää palvelua,olin katsomassa häämeikkejä ja mut meikattiin ja esiteltiin tuotteita.. tosi hyvä mieli jäi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuula:
Stockalla on ulkonäkökriteerit sille, ketä palvellaan ja ketä ei. Jos menet crocseissa ja shortseissa sinne, niin ei toivoakaan. Mutta jos menet turkissa ja Guccin käsilaukku keikkuen olkapäällä, ympärilläsi pyörii ainakin kolme myyjää.
Ihan siisti peruspukeutuminen riittää hyvään palveluun, ei tarvita mitään turkkia tai Guccia.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
tämä nyt ei tietenkään kaikkiin "maalaisiin" päde, mutta hermo on mennyt useankin kerran, kun joukolla parkkeerataan liukuportaiden ylä- tai alapäähän, ja kadulla mennään koko perhe rivissä suu auki, eikä huomioida yhtään muita ihmisiä. juttu nyt vaan on, että kaupungissa asuessa on muitakin ihmisiä, ja ne tulee ottaa jotenkin huomioon. mutta niitä ihmisiä on niin paljon, ettei kaikille mitenkään ole mahdollista hymyillä tai huomioida heitä henk.koht. suomessa ei vieläkään osata asua kaupungeissa samalla tavalla kuin oikeasti isoissa metropoleissa ulkomailla, joissa nämä asiat ovat ihan arkipäivää.
Tuollainen käytös on epäkohteliasta, mutta niin on töniminenkin. Minä pyydän kohteliaasti tien tukkijoita väistymään ja aina se on tehonnut.
Juu, niin pyydän minäkin, en tietenkään töni. Yleensä se pyyntö vain saa aikaiseksi tosi vihaisen tuijottamisen. Ei puhettakaan, että pyydettäisiin anteeksi tms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Back to USSR:
Voisiko joku paremmin asioita ymmärtävä avata minulle tätä Stockan myyjien käytöstä? Näin maalaisena luulin, että myyjien ylimielinen ja töykeä käytös jäi 80-luvulle. Millä perusteella joku kouluttamaton myyjä-henkilö kuvittelee itsensä asiakkaitaan paremmaksi ja unohtaa palveluhenkisen ja yritystä myyvän käytöksen?
Millä perusteella oletat Stockan myyjien olevan kouluttamattomia?

 
dsff
Mä en voi käsittää tätä maalaisten "vihaa" meitä Stadilaisia kohtaan. Aina ollaan joka välissä haukkumassa, että ollaan nirppanokkia ja hapannaamoja, mutta mitäs nää maalaiset sitten on? En ole tavannut yhtäkään pk-seutulaista, jolla olisi tämmöinen käsittämätön asenne maalaisia kohtaan. Kateutta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Back to USSR:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Peesi ainakin osalle eli Stokkalla on nirppanokkaisia myyjiä - osa. Ei ne kaikki ole, mutta esim. nää kosmetiikkaosaston myyjät on usein sellaisia.
Voisiko joku paremmin asioita ymmärtävä avata minulle tätä Stockan myyjien käytöstä? Näin maalaisena luulin, että myyjien ylimielinen ja töykeä käytös jäi 80-luvulle. Millä perusteella joku kouluttamaton myyjä-henkilö kuvittelee itsensä asiakkaitaan paremmaksi ja unohtaa palveluhenkisen ja yritystä myyvän käytöksen?
Liittyisikö asia yrityksen imagoon? Eli halutaan pitää ne resuiset poissa, jotta liikkeen maine säilyisi paremman väestön kauppana. Ei tuollainen asia ole myyjien, vaan esimiesten vastuulla.
 
ei helsingistä
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ite asun 100km:n päässä sieltä ja toi on totta, että kävellään päin, ei edes yritetä väistää. Ja tuo tietty töykeys/nirppanokkamaisuus on kanssa siellä yleistä, kun vertaa vaikka Tampereeseen.


Niin, Tampereella taas aggressiviset ja muuten vaan kilipäät mellastaa... :)
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Back to USSR:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Peesi ainakin osalle eli Stokkalla on nirppanokkaisia myyjiä - osa. Ei ne kaikki ole, mutta esim. nää kosmetiikkaosaston myyjät on usein sellaisia.
Voisiko joku paremmin asioita ymmärtävä avata minulle tätä Stockan myyjien käytöstä? Näin maalaisena luulin, että myyjien ylimielinen ja töykeä käytös jäi 80-luvulle. Millä perusteella joku kouluttamaton myyjä-henkilö kuvittelee itsensä asiakkaitaan paremmaksi ja unohtaa palveluhenkisen ja yritystä myyvän käytöksen?
Liittyisikö asia yrityksen imagoon? Eli halutaan pitää ne resuiset poissa, jotta liikkeen maine säilyisi paremman väestön kauppana. Ei tuollainen asia ole myyjien, vaan esimiesten vastuulla.
Ei varmana liity. Yhdelläkään liikkeellä ei ole tänä päivänä varaa valita asiakkaita ulkonäön perusteella. Itse olen ollut vuosia sitten työssä design-sisustusliikkeessä että kultasepänliikkeessä, ja jo silloin todettiin, että ihan yhtälailla se "resupetteri" saattoi tulla ja ostaa liikkeen tyhjäksi. ja vieläpä käteisellä.

 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja dsff:
Mä en voi käsittää tätä maalaisten "vihaa" meitä Stadilaisia kohtaan. Aina ollaan joka välissä haukkumassa, että ollaan nirppanokkia ja hapannaamoja, mutta mitäs nää maalaiset sitten on? En ole tavannut yhtäkään pk-seutulaista, jolla olisi tämmöinen käsittämätön asenne maalaisia kohtaan. Kateutta?
Se on sitä omaa epävarmuutta. Tullaan kaupunkiin oikein katsomaan, että onkohan ne tosi "leuhkoja". Ja onhan ne, kun sen niin haluaa tulkita. Siitä tulee itselle vähän epävarma olo ja sitä voi sitten paikata haukkumalla muita.
 

Yhteistyössä