Taas kuuli autollisen suusta miten se on helppao!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ainakaan uutena ostetussa autossa ei takuu (valmistusvirheet asia erikseen) ole voimassa jos autoa on huoltanut tai vaihtanut edes öljyt itse.

Näinpä ja se uusi auto vasta maksaakin. Siis onko se nyt niin vaikeeta tajuta, että kaikilla ei ole varaa autoon, eikä se ole pelkkä järjestelykysymys? Ilmeisesti on!
Vaikka tottahan se on, että täällä maalla on pakko olla auto ja kun se kerran on, perheen kulkeminenkin on sillä halvempaa, mutta silti on aika outoa sanoa, että 2älä valita, osta auto" kun se auton pitäminen on sikamaisen kallista ja vaivalloista. Meillä ainakin on useinkin auto katsastamatta jne, kun kukaan ei jaksa touhuta sen kanssa.

Uuden auton ostaminen on kyllä nopein mahdollinen tapa kuluttaa rahaa. Heti, kun olet pari sekuntia sillä ajanut niin arvo on jo laskenut huimasti. Toisaalta vanhaan autoon sisältyy aina riski, koska sen kuntoa ei pysty aina määrittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No minäpä ymmärsin tämän niin että autolliset vittuilee että helppoahan se kävely on, mutta eivät itse sitä tee.
Kyllähän sitä jokainen voi kävellä 20min suuntaansa, mutta kuka perkele niitä kauppakasseja jaksaa raahata. Erityisesti kun eihän tämän palstan mukaan edes saa lapsia rattaissa istuttaa jos ne ovat jo täyttäneet kokonaisen vuoden.

Niinpä.

Kyllä autolla pääsee helpommalla. Mulla ei ole autoa käytössä mutta silloin kun autolla pääsee niin ihan tasan käytän sitä mieluummin kuin kävelen ja raahan kasseja ja lapsia kauppaan ja sieltä pois

Alkuperäinen kirjoittaja lisää:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ainakaan uutena ostetussa autossa ei takuu (valmistusvirheet asia erikseen) ole voimassa jos autoa on huoltanut tai vaihtanut edes öljyt itse.

Näinpä ja se uusi auto vasta maksaakin. Siis onko se nyt niin vaikeeta tajuta, että kaikilla ei ole varaa autoon, eikä se ole pelkkä järjestelykysymys? Ilmeisesti on!
Vaikka tottahan se on, että täällä maalla on pakko olla auto ja kun se kerran on, perheen kulkeminenkin on sillä halvempaa, mutta silti on aika outoa sanoa, että 2älä valita, osta auto" kun se auton pitäminen on sikamaisen kallista ja vaivalloista. Meillä ainakin on useinkin auto katsastamatta jne, kun kukaan ei jaksa touhuta sen kanssa.

Kyllä meillä autossa on takuu 2vuotta ostopäivästä ja öljyt vaihtaa mieheni sekä tekee muut huollot itse myös. Eikä ole uusi auto =)

No siksi siinä takuu ei poistukaan itse tehdyn huollon myötä ;) .

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja henkariikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

tulee, mutta siltikin AUTOLLA kulkeminen halvempaa

Oletko oikeasti laskenu auton käyttökulut mukaan?
Siis jos laskee pelkän polttoaineen, ok, läkikaupungissa on halvempaa käydä omalla autolla, mutta jos laskee koko auton käyttökustannukset, niin on halvempaa ajaa taksilla linja-autopysäkille (15 euroa) + siitä bussilla kaupunkiin (toiset 15 euroa) ja auton pidon hinnalla ton tekee 10 kertaa kk+ lisäksi pari keikkaa taksilla kirkolle kauppaan.
Toki meillä on yksi auto, jolla perhe liikkuu yhdessä ja tekee pitemmät matkat, mutta mä todellakin luovuin omastra autosta, koska tarvittaessa on halvempaa ajaa taksi+bussi yhdistelmällä.

En asu rovaniemellä mutta vastaan että täällä missä asun niin tulee halvemmaksi kyllä. Huollot tekee isäntä ja jos auto menee rikki niin takuuseen menee. Vakuutukset tekevät vuodessa pari sataa, tähän renkaat jos pitää uusia, mahdolliset varaosasat ja bensat niin kyllä tulee halvemmaksi. Hyvillä bonuksilla ja alennuksilla ei muiuten vakuutuksetkaan kamalasti ole ;) Meillä on niin paljon ajoja vuodessa että paaaaaljon havempaa kuin mennä julkisilla.

Kyllä meillä autossa on takuu 2vuotta ostopäivästä ja öljyt vaihtaa mieheni sekä tekee muut huollot itse myös. Eikä ole uusi auto =)

Valmistajan takuun ehto on huoltoliikkeen leima huoltokirjassa. Eli kannattais varmistaa, onko myyjäliike ytodella myöntäny erillisen takuun. Tai sitten tietty, jos miehelläs on autokorjaamo =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
No minäpä ymmärsin tämän niin että autolliset vittuilee että helppoahan se kävely on, mutta eivät itse sitä tee.
Kyllähän sitä jokainen voi kävellä 20min suuntaansa, mutta kuka perkele niitä kauppakasseja jaksaa raahata. Erityisesti kun eihän tämän palstan mukaan edes saa lapsia rattaissa istuttaa jos ne ovat jo täyttäneet kokonaisen vuoden.

Niinpä.

Kyllä autolla pääsee helpommalla. Mulla ei ole autoa käytössä mutta silloin kun autolla pääsee niin ihan tasan käytän sitä mieluummin kuin kävelen ja raahan kasseja ja lapsia kauppaan ja sieltä pois

Ratkaisu ongelmaan: reppu ja lastenvaunut :D .

tulee, mutta siltikin AUTOLLA kulkeminen halvempaa

Oletko oikeasti laskenu auton käyttökulut mukaan?
Siis jos laskee pelkän polttoaineen, ok, läkikaupungissa on halvempaa käydä omalla autolla, mutta jos laskee koko auton käyttökustannukset, niin on halvempaa ajaa taksilla linja-autopysäkille (15 euroa) + siitä bussilla kaupunkiin (toiset 15 euroa) ja auton pidon hinnalla ton tekee 10 kertaa kk+ lisäksi pari keikkaa taksilla kirkolle kauppaan.
Toki meillä on yksi auto, jolla perhe liikkuu yhdessä ja tekee pitemmät matkat, mutta mä todellakin luovuin omastra autosta, koska tarvittaessa on halvempaa ajaa taksi+bussi yhdistelmällä.

En asu rovaniemellä mutta vastaan että täällä missä asun niin tulee halvemmaksi kyllä. Huollot tekee isäntä ja jos auto menee rikki niin takuuseen menee. Vakuutukset tekevät vuodessa pari sataa, tähän renkaat jos pitää uusia, mahdolliset varaosasat ja bensat niin kyllä tulee halvemmaksi. Hyvillä bonuksilla ja alennuksilla ei muiuten vakuutuksetkaan kamalasti ole ;) Meillä on niin paljon ajoja vuodessa että paaaaaljon havempaa kuin mennä julkisilla.

Valmistajan takuun ehto on huoltoliikkeen leima huoltokirjassa. Eli kannattais varmistaa, onko myyjäliike ytodella myöntäny erillisen takuun. Tai sitten tietty, jos miehelläs on autokorjaamo =)

ei ole korjaamoa mutta ammattikoulun leima =)

olen raahannut 2 km päästä YKSIN kävellen 4 kauppakassia. matkaan meni tosin paljon aikaa :whistle:

ai? ei miulla vaan menny. ja ihan samanmoisia retkiä oon mieki tehny...

No minulla ei ole edes korttia, mutta kyllä mulle on ihan arkipäivää kannella monta kauppasäkkiä melkei parin kilsan päästä, plus sitte vaunut ja koira mukana. Enkä oo sitä mitenkää kauheaksi todennut, voisinhan hyvin odottaa siihenki että isäntä tulee kotiin ja sitte käydään autolla, mutta en koe tarpeelliseksi kun on tosta lähikaupasta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Ohi aiheen menee mutta älkää alkako itse huoltamaan vähänkään uudempia ellei ole ammattitaitoa siihen, voi tulla yllätyksiä myöhemmin!

peesaan!! mun mies mekaanikko ja harmittelee ku jotkut pilaavat autonsa (niin uudet kuin vanhat) kun ovat kuvitelleet osaavansa. MUTTA KOROSTAN nyt ennen kuin tähän sanotaan mitään, että on niitäkin jotka ymmärtävät ja osaavat laittaa autoja vaikka ei olis ammattilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Ohi aiheen menee mutta älkää alkako itse huoltamaan vähänkään uudempia ellei ole ammattitaitoa siihen, voi tulla yllätyksiä myöhemmin!

peesaan!! mun mies mekaanikko ja harmittelee ku jotkut pilaavat autonsa (niin uudet kuin vanhat) kun ovat kuvitelleet osaavansa. MUTTA KOROSTAN nyt ennen kuin tähän sanotaan mitään, että on niitäkin jotka ymmärtävät ja osaavat laittaa autoja vaikka ei olis ammattilainen.

Totta, mutta itseensä ei kannata luottaa liikaa. Ihan jokainen kun ei osaa niinkuin jo totesit :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinhän se taitaa olla, on helppoa sanoa että eihän joku asia niin hankalaa ja raskasta ole , jos sitä ei itse joudu tekemään. :kieh:

Kaupassakäynti kävellen pidemmän matkan päähän on raskasta ja siksi autonomistajat lähes aina sen autolla tekevät...

minusta se kaupassakäynti varsinki kesäaikaan neljän piene lapse kanssa oli mukavaa, ajan kanssa mentii ja tutkitiin kuontoa samalla. ja pienin oloi vauva ja vanhin oli silloi 8v. kahdet vaunut matkassa ja matkaa neljäkilsaa. takaisin olikin kiva tulla kun oli ylämäkeä.

Varsin kivaa käydä lasten kanssa ajan kanssa, ja kaikki tuoretarvikkeet esim. lihat, maidot ja juustot ovat kotiin tullessa pilalla, ja pakasteita ei voi ostaa koskaan.

Niinpä.

Taitaapi kuitenkin olla helpompaa ja nopeampaa autolla. =) Eikä ap:n jutussa kai ollut kyse pelkistä satunnaisista kaupassakäynneistä vaan kaikista asioinneista, työmatkoista ym. Työssäkäyvällä ihmisellä ei välttämättä ole tuntikausia iltaisin aikaa käyttää kauppamatkoihin.

Minulta puuttuu sekä auto että ajokortti ja näistä syistä en minnekään korpeen voisi kuvitellakaan muuttavani. haluan oman vapauden kulkea joka meillä tarkoittaa lyhyitä kauppamatkoja ja toimivaa julkista liikennettä. leisesti ottaen olen tyytyväinen miten asiat täällä hoituvat, tietysti joskus vaikka kyläilyreissut toisella puolelle kaupunkia omakotialueelle mihin julkinen liikenne ei kunnolla kulje on rasittavaa, onneksi noita ei tarvi niin usein tehdä.

Mutta siis ap:n pointti ei tainnut kuitenkaan olla valittaa omaa tilaansa vaan lähinnä ärsyynnystä noista autoilijoiden kommentesita joiden mukaan kyse on vaan omasta mukavuudenhalusta. Tustkin ap:ta olisi niin ärsyttänyt jos sanojana olisi ihminen joka itse liikkuu ilman autoa kaikki matkat, säällä kuin säällä. Nyt kuitenkin oli kysymys ihmisestä joka ei liiku mitään ilman autoa ja sen pohjalta on valmis arvostelemaan toista... Ihan samoinhan minä 50m kaupasta asuvana voisin sanoa sille jolla kauppamatkaa on 15km ilman autoa ettei minusta ole mikään ongelma käydä hakemassa sitä unohtunutta maitotölkkiä kesken ruuanlaiton, käväisenhän itsekin usein pikapikaa kaupassa kesken muiden askereiden.

oon ihan tyytyväinen ilman autoa. käyn kaupassa kävellen ja vien lapsen hoitoon kävellen. kauemmas jos tarvitsee mennä menen linja-autolla, mikä on halpaa lastenvaunujen kanssa. mutta mä asunkin keskustassa.

Mä kuulun niihin ihmisiin, jotka jättävät auton mielummin pihaan ja kävelee, jos kävelyyn kuluu alta tunti, joten ehkä mun kuulun niihin auton ja ajokortin omaaviin, joiden on vaikea ymmärtää ap:n tuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Niinpä.

Taitaapi kuitenkin olla helpompaa ja nopeampaa autolla. =) Eikä ap:n jutussa kai ollut kyse pelkistä satunnaisista kaupassakäynneistä vaan kaikista asioinneista, työmatkoista ym. Työssäkäyvällä ihmisellä ei välttämättä ole tuntikausia iltaisin aikaa käyttää kauppamatkoihin.

Minulta puuttuu sekä auto että ajokortti ja näistä syistä en minnekään korpeen voisi kuvitellakaan muuttavani. haluan oman vapauden kulkea joka meillä tarkoittaa lyhyitä kauppamatkoja ja toimivaa julkista liikennettä. leisesti ottaen olen tyytyväinen miten asiat täällä hoituvat, tietysti joskus vaikka kyläilyreissut toisella puolelle kaupunkia omakotialueelle mihin julkinen liikenne ei kunnolla kulje on rasittavaa, onneksi noita ei tarvi niin usein tehdä.

Mutta siis ap:n pointti ei tainnut kuitenkaan olla valittaa omaa tilaansa vaan lähinnä ärsyynnystä noista autoilijoiden kommentesita joiden mukaan kyse on vaan omasta mukavuudenhalusta. Tustkin ap:ta olisi niin ärsyttänyt jos sanojana olisi ihminen joka itse liikkuu ilman autoa kaikki matkat, säällä kuin säällä. Nyt kuitenkin oli kysymys ihmisestä joka ei liiku mitään ilman autoa ja sen pohjalta on valmis arvostelemaan toista... Ihan samoinhan minä 50m kaupasta asuvana voisin sanoa sille jolla kauppamatkaa on 15km ilman autoa ettei minusta ole mikään ongelma käydä hakemassa sitä unohtunutta maitotölkkiä kesken ruuanlaiton, käväisenhän itsekin usein pikapikaa kaupassa kesken muiden askereiden.

Kirjoitin jo aiemmin aika lailla samalaista tekstiä... B) Peesaan muuten ihan täysin sun tekstiä, mutta reppu ja/tai lastenvaunut on ihan oikeasti helpoin tapa tehdä pieniäkin ostosreissuja.

ja helppohan se tosiaan autoilevan on sanoa ettei se ole yhtään raskasta kun kuitenkaan ei itse hoida mitään asioitaan kävellen. kokeilisi jokainen autoilija olla vaikka viikon ilman autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Kirjoitin jo aiemmin aika lailla samalaista tekstiä... B) Peesaan muuten ihan täysin sun tekstiä, mutta reppu ja/tai lastenvaunut on ihan oikeasti helpoin tapa tehdä pieniäkin ostosreissuja.

Riippunee tietty vähän siitä ostosmatkasta. Meillä kun kauppaan on sama matka mitä autotallille niin mahdollisen auton käyttö olisi suorastaan järjetöntä. :D Ja muutenkin lyhyemmillä matkoilla tuo ihan ok, sitähän käytän itsekin oikeastaan kaikilla kauppareissuilla. Mutta monesti kun kauppa on kauempana, joutuu käyttämään julkisia ja/tai ostoksia niin paljon että selkää todella painaa ja kädet kipeinä niin tulee tunne että auton kanssa saattaisi olla helpompaa... :whistle:

Jotkut valittavat ettei oo rahaa johonkin, sit rahaa on karkkiin, kaljaan, tupakkaan ja muuhun ei välttämättömään.Kannattaisi kirjata nää turhat ostot ylös ni näkee mihin raha uppoaa. Tekisi kyllä hyvää itsellekkin. Enkä tällä kirjoituksella tarkoita ap:ta enkä ketään muutakaan sormella osoittaen. Itse oon nii mukavuudenhaluinen että mieluusti menen autolla, mut kyllähän se kirpasee.

ja nyt lisään hieman vettä kiukaaseen kun ollut näistä autoista puhe, että kun ihmisiltä vaaditaan että auton käyttö pitää vähentyä ym(ilmastonmuutokseen liittyen) nii kertokaa hyvät ihmiset että miten se täällä lapissa onnistuu kun ei haluta omaa kotia myydä/jättää (varsinkin kun toinen on täällä töissä ja toinen siellä 100kilsan päässä) ja työmatkana 100km on ihan normaali. täällä kun kaupunkien välit ovat tuon verran.

mie olenki sitä mieltä että täällä ruuhkasuomessa se julkinen kunniaan ja oman auton käyttö vähemmälle. ei kait kaikkien hesalaisten tarvi lähetä autolla hesaan töihin??? tämä oli sitte vaan esimerkki.

lapissa on asiat toisin. ja henkariikka: mie oon asunu sielä lapissa paljon syrjemmässä ko sie, joten mie kyllä tiiän mitä on jos ei oo autoa ;)

Siis mulla on kortti.

800e palkalla ei paljon autoa osteta ja pidetä kun puolet menee jo vuokraan.

Jos liksa noin huono niin kannattaa sitten tosiaan vaihtaa työpaikkaa, missä ei tarvi lumessa tarpoa. Seuraavaksi kai tulee, että ei ole koulutusta niin hanki. Muutkin tekee niin.

Siis mulla on kortti.

800e palkalla ei paljon autoa osteta ja pidetä kun puolet menee jo vuokraan.

Jos liksa noin huono niin kannattaa sitten tosiaan vaihtaa työpaikkaa, missä ei tarvi lumessa tarpoa. Seuraavaksi kai tulee, että ei ole koulutusta niin hanki. Muutkin tekee niin.

On jopa kaksi koulutusta, mutta niissä ei työllisty valitettavasti :/ Ja sellaset alat jotka kiinnostaa niin niihin en ole päässyt. Ja opintotukikaan ei riitä enää kuin yhteen koulutukseen joten pakko harkita tarkkaan.

noh.. mulla on auto ihan siks että kokisin elämän ilman sitä liian vaikeaksi. kauppareissut, neuvolareissut ym. kesällä tuon kolme kilometriä käveleekin, mut kauppakasseja en ala roudaamaan sieltä asti. yksi kaveri asuu kävelymatkan päässä, loput kauempana, eikä täällä ole paikallisliikennettä muutoin kuin syljäkyliltä keskustaan ja takaisin. mulle auton käyttökustannukset on kk 105e (vakuutus, mahdolliset huollot, bensat ja katsastus/12kk). mieluummin mä sen rahan maksan kun tuskastelisin useita tuntia suuntaansa alle 5vuotiaiden kanssa.

Kukin tekee tavallaan. Ja ilman autoa olohan on ekoteko nykymaailmassa. Ymmärrän ap:n valituksen, mutta en sitä, ettei saisi valittaa. Varsinkin kun ap on ehdottanut muuttavansa lähemmäs kauppoja, mikä ratkaisisi hänen ongelmansa.

Ite tiijän hyvin mistä puhut. Isännällä on auto käytössä ja mulla ei ole edes korttia. Monesti on mielessä että olisi paljon helpompaa jos ajaisi sen kortin. Ei vaan helpolla ilkee kun on ikääkin jo sen verran. Nuorena olisi kannattanut ajaa. Normikauppareissut vielä sujuu. Mutta jos työn takia joutuu eri pisteissä kulkemaan autotta ni se on jo rääkkäystä. Ite en helpolla moiseen rupeis. Usein ne bussireititkään ei mee sinne päinkään mihin ite on menossa.

Yhteistyössä