Miten ihmiset kerkee kuskaamaan lapsiaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vien joka aamu tytön kouluun. matkaa hänellä 4,9 km joten ei saa linja-autolippua ja kävelemäänkään en tuota matkaa laita. Poika pääsee siinä samalla bussipysäkille mihin matkaa 1,5 km ( lähtee siitä sitten 20 km päähän kouluun )
Saman reisuun teen iltapäivällä eli haen tytön ja pojan usein erikseen pysäkiltä kun pääsevät eri aikaan.
Olen ä.lomalla ja vallan mainiosti voin tuon tehdä lapsieni eteen. Ihmettelenkin miki ei voisi viedä. Ei tuo pienten pukeminen niin hankalaa ja aikaaviepää ole ettei sitä viitsisi tehdä.

[QUOTE="vieras";22794648]Meillä poika käy nyt ekaluokkaa ja 99,9% koulumatkoista menee hänellä pyörällä. Muutaman kerran koko syksyn aikana jonkun menon takia poika vietiin kouluun ja haettiin. Näillä kerroilla olen ihmetellyt sitä että koulun parkkialue on aiva piukassa autoja ja sieltä haetaan ihan kaikenikäisiä koululaisia kotiin koulun päätyttyä.

Nyt ennen joululomaa poika sanoi kerran ohimennen, että hän on ainut, joka käy enää pyörällä koulussa. Kysyin, että käykö muut siis kävellen, kun on tullut paljon lunta johon poika vastasi, että ei kun ne kuskataan autolla.

Miten se on mahdollista? Itse olen kotiäiti ja periaatteessa voisin kuskata poikaa, mutta miksi ihmeessä tekisin niin? Terve 7vuotias poika voi kelillä kuin kelillä kulkea itse 1,5km koulumatkansa. Enkä halua pukea ja riisua edestakaisin kahta nuorempaa ja käynnistellä autoa pakkasilla noin lyhyen matkan takia. Älytöntä.

Mutta kun tiedän, että valtaosa vanhemmista on kuitenkin töissä niin miten pirussa ne kerkee juoksemaan kuskaamassa sitä jälkikasvuaan koululle ja takaisin?[/QUOTE]

Mä taas ajattelen niin, että KUN olen kotiäiti, niin juurikin sen takia voin kuskata lapsiani kouluun, vaikkei matkaa olekaan kuin reilu kilometri. Me ihmiset/äidit kun ollaan niin kovasti erilaisia.

kaikki vaan ei pysty vaihtamaan työvuorojaan lapsen takai, se EI TODELLAKAAN JOKA ALALLA ONNISTU.

HUUTAMINEN ON EPÄKOHTELIASTA, LAITA IHMEESSÄ CAPS LOCK POIS PÄÄLTÄ.
Enkä mä olettanut tai kuvitellut kaikkien siihen pystyvän. Enkä edes ehdottanut, että kaikkien olisi näin toimittava, että sen takia ei kannata vetää palkokasvia happirööriin.
Ihan vaan vastasin otsikon kysymykseen omalta osaltani.

Mä oon kanssa huomannu ton kuskaamisen. Sitten aamulla saa olla oikeesti tosi tarkka sielä autojen seassa, kun saattaa eskarilasita koululle. Ajetaan niin älytöntä vauhtia kun on jo kiire. Ja oikeesti eikö ne 1-6 luokkalaiset oikeesti jaksa kävellä yhtään, kun melkein ovelle saakka kuskataan. Vähän vois maalaisjärkeä olla matkassa.

Eiköhän tässäkin päde se, että kukin vanhempi hoitaa asian omalla parhaaksi katsomallaan tavalla. Asiat eivät yleensä ole niin mustavalkoisia ja kukin tekee päätöksensä oman tilanteensa mukaan.

A. meillä EI saa mennä kouluun pyörällä kun vasta III:lla luokalla
B. mies vie samalla eskarin eskariin, joten tyttö pääsee portille samalla kyydillä (pyörä mukana kelin salliessa)

[QUOTE="nih";22797383]Mä oon kanssa huomannu ton kuskaamisen. Sitten aamulla saa olla oikeesti tosi tarkka sielä autojen seassa, kun saattaa eskarilasita koululle. Ajetaan niin älytöntä vauhtia kun on jo kiire. Ja oikeesti eikö ne 1-6 luokkalaiset oikeesti jaksa kävellä yhtään, kun melkein ovelle saakka kuskataan. Vähän vois maalaisjärkeä olla matkassa.[/QUOTE]

meillä syksyllä yläkoulun vanhempainillassa rehtori puuttui asiaan, ja ihmetteli kun näitä teinejäkin joka aamu tuodaan autolla kouluun..ehkä ne samat sitten kuskataan myös alakoulussa ja sama meno jatkuu yläkoulussakin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22797679:
meillä syksyllä yläkoulun vanhempainillassa rehtori puuttui asiaan, ja ihmetteli kun näitä teinejäkin joka aamu tuodaan autolla kouluun..ehkä ne samat sitten kuskataan myös alakoulussa ja sama meno jatkuu yläkoulussakin.

Ja mitä helvettiä se jollekkin rehtorille kuuluu millä lapset tulee kouluun jos kerta tulevat. Joku saatanan ääliö teidän lasten koulussa taas pätemässä ja latomassa viisuaksia. Mitähän ne itsestään oikein luulee. Ihan kun olisi isojakin pamppuja :) Säälittävä laudahsus rehtorilta.
No heillehän se on iso homma

Ja mitä helvettiä se jollekkin rehtorille kuuluu millä lapset tulee kouluun jos kerta tulevat. Joku saatanan ääliö teidän lasten koulussa taas pätemässä ja latomassa viisuaksia. Mitähän ne itsestään oikein luulee. Ihan kun olisi isojakin pamppuja :) Säälittävä laudahsus rehtorilta.
No heillehän se on iso homma

no ihan vaikka sen takia, et koululle kulkevan tien kummallakaan puolella ei ole jalkakäytäviä, ja kun siinä kulkee 6-9. luokkalaisia oppilaita ja kymmeniä autoja, niin se vaan ei ole kamalan turvallista.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22797895:
no ihan vaikka sen takia, et koululle kulkevan tien kummallakaan puolella ei ole jalkakäytäviä, ja kun siinä kulkee 6-9. luokkalaisia oppilaita ja kymmeniä autoja, niin se vaan ei ole kamalan turvallista.

ja tuo on vain siinä teidän koulussanne ongelma ja rehtorin pitää siihen puuttua. Paljonko on tehonnut moinen? :)
Eli ihan turhaa edes mainita tuollaisesta asiasta. Kunhan yrittää päteä.
Jokainen tekee tyylikllään

ja tuo on vain siinä teidän koulussanne ongelma ja rehtorin pitää siihen puuttua. Paljonko on tehonnut moinen? :)
Eli ihan turhaa edes mainita tuollaisesta asiasta. Kunhan yrittää päteä.
Jokainen tekee tyylikllään

en tiedä onko tehonnut, mut kai se nyt rehtorin asia on siihen puuttua koska hänen murheensahan se loppupeleissä on, jos monen koululaisen turvallisuus vaarantuu kouluun tullessa.

No ei se vielä mittään, että autolla lapsia kouluun kuskataan, mutta se on ehkä vähän liikaa, että autolla pitää ajaa aivan pääoven eteen, läpi koulun pihan jossa on paljon oppilaita koulun alkua odottelemassa...mutta niinhän sitä on joku todennutkin, että liikenteessä jonkun kyyti saattaa olla toisen kuolema.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan.......;22795494:
EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ SIIS!!! Saanko tiedustella minkä ikäisiä vanhempia täällä on? Todennäköisesti neli- viisikymppisiä, jotka kuskaa lapsen kouluun vaikka olis kouluun vaan 100 metriä. En ymmärrä miksei terve lapsi voisi kulkea itse kouluun, jos matka on alle 3 km. Asia erikseen on tietty, jos on se -25 pakkasta. Aika vaikeeta vissiin tulee oleen meidän pojalla joskus tulevaisuudessa, kun pitäis mennä kouluun, kun mies menee 6 töihin ja itse ehkä n. puol 8. Tarvii varmaan hankkii josku lastenhoitaja kuskaan terve lapsi kouluun.

Terveisin 26-vuotias

Jos ajan joka aamu pojan koulun ohi ja lähdetään samaan aikaan, niin miksi en samalla heittäisi poikaa koululle autolla? Joskus ollaan muuten käveltykin yhdessä tuo sama matka, kun mulla ei ole autoa ollut käytössä. Iltapäivällä poika sitten kävelee ihan omin avuin pois koulusta, ellei satu olemaan joku erikoispäivä, että ollaan kiireellä menossa jonnekin esim hammaslääkäriin, asioille tms.
Sun pojalle ei tile olemaan mitenkään vaikeaa kulkea jalan kouluun jos vaan hänellä on kaksi tervettä jalkaa. Jokainen perhe tekee omat päätöksensä kotiintuloaikojen, leffojen ikärajojen ja myös sen asian suhteen, että miten sinne kouluun kuljetaan, autolla, pyörällä, jalan vai bussilla.
En usko että tässä on takana mikään ikäkysymys. ;)

Meillä teinejä kuskataan kouluun kovilla pakkasilla. Ja tullaan kuskaamaan.
Oi auta armias ku alkais reksi avautumaan ja ihmettelemään kuskaamisia jossain vanhempainillassa, niin jo vot!
se on ihan sama asia kuin sanois suoraan vanhemmille että olette huonoja vanhempia. Ei pal kantsis avautua :D

Se on nykyaikaa, kuskataan kouluun ja sieltä takaisin pleikan ääreen ja kerran viikossa (autolla) jalkapallotreeneihin.

Se on vain ikävää, että mitä enemmän lapsia kuskataan kouluun, sitä turvattomampi on myös koulun ympäristö. Karhunpalvelus lapselle muutenkin opettaa, ettei tartte edes normaalia koulumatkaa kulkea.

Lasten tarhassa opettajat vihjasivat kerran kauniisti vanhemmille, että osa yli 5-vuotiaista ei jaksa/ viitsi kävellä edes normaaleja matkoja joita pk:ssa tehdään. Laiskuutta, hyysäystä ja ylisuojelemista, se on kaikki tavallista nykyään.

No ei se vielä mittään, että autolla lapsia kouluun kuskataan, mutta se on ehkä vähän liikaa, että autolla pitää ajaa aivan pääoven eteen, läpi koulun pihan jossa on paljon oppilaita koulun alkua odottelemassa...mutta niinhän sitä on joku todennutkin, että liikenteessä jonkun kyyti saattaa olla toisen kuolema.

Samaa mieltä. Ja tähän asiaan oman lapsen koulun reksikin on puuttunut.

Jotkut vanhemmat ajaa autonsa kävelytielle, jotta pikku piltti pääsee vähän lähemmäksi koulua. Ja toiset taas kaartaa suoraan ovelle, läpi pihan. Ihan kun lapsi ei jaksaisi vaikka 100 m päästä kävellä, tien reunasta, siitä mihin esim. bussit pysähtyy.

Tämä on kyllä totta. Paitsi että tätä ei onneksi tapahdu kummankaan lapseni koulussa. Kummankaan koulun pihaan ei ihan helposti pääse edes ajamaan autolla, lapset jätetään parkkipaikalle, tai tytön koululla myös läheiselle kääntöpaikalle. Siitä on vielä muutama satametriä kouluun. Itse jätän tytön muuten läheiselle bussipysäkille joka on puolessa välissä koulumatkaa, siinä kohden nimittäin mun ja tytön "tiet eroavat" eli mä käännyn työpaikalle vievälle tielle ;) Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin tyttö mieluummin kävelee itse.

[QUOTE="hups";22798024]Meillä teinejä kuskataan kouluun kovilla pakkasilla. Ja tullaan kuskaamaan.
Oi auta armias ku alkais reksi avautumaan ja ihmettelemään kuskaamisia jossain vanhempainillassa, niin jo vot!
se on ihan sama asia kuin sanois suoraan vanhemmille että olette huonoja vanhempia. Ei pal kantsis avautua :D[/QUOTE]

No, toivotaan ettei kaikkien tarvitsis ihan koulun ovelle ajaa kun lapsiaan kuskaa. Mutta näinhän se on, että toisilla vaan on enemmän oikeuksia kuin toisilla. Harva se aamu (etenkin talvella ) tuossa vastapäisen pk:n portin edessäkin on joku auto parkissa vaikkei siihen saa edes ajaa...

No, toivotaan ettei kaikkien tarvitsis ihan koulun ovelle ajaa kun lapsiaan kuskaa. Mutta näinhän se on, että toisilla vaan on enemmän oikeuksia kuin toisilla. Harva se aamu (etenkin talvella ) tuossa vastapäisen pk:n portin edessäkin on joku auto parkissa vaikkei siihen saa edes ajaa...

ööö, anteeks mut missä mä puhuin koulun portille ajamisesta? Teinien koululle kun ei voi ajaa ovelle tai edes portille.

[QUOTE="sama";22798123]ööö, anteeks mut missä mä puhuin koulun portille ajamisesta? Teinien koululle kun ei voi ajaa ovelle tai edes portille.[/QUOTE]

No en mä pelkästään sua tarkoita, yleisesti vain totean. Niitä on nimittäin enemmän kuin yksi jotka katsovat oikeudekseen vedellä ajokillaan koulun oven eteen, että oma lapsi kerkeää ajoissa ja turvallisesti kouluun. Muista ei niin väliä. Mä liitin sun kirjoituksesi kommenttiini siksi, että mun korvaan sun asenne kuulosti jotenkin ärsyttävältä. Mutta ei se nyt niin vakavaa ole...;)

Yhteistyössä