Miten ihmiset kerkee kuskaamaan lapsiaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on hauskaa, että näen asian juuri päinvastoin: se, joka kannustaa lastaan liikkumaan ja ulkoilemaan, ajattelee paljon enemmän lapsen pitkän tähtäimen hyvinvointia kuin se, joka istuttaa lasta autossa. Näin eri lailla asian voi nähdä. =)

No jos ne lapset menee 3-4 aamuna kävellen ja 5 aamuna kävelee takas koulusta kotiin .. mutta autolla pääsee sen 1-2 aamuna viikossa niin se vie turmelukseen ja velttouteen? hehe ;) teilläkään ei varmaan koskaan syödä mannapuuroa koska ruispuuro on paljon terveellisempää.. tajusitko pointin? :)

¨"kun minä saan auton irti lämppäristä ja kaksi pienempää vöihin autoon puettuna niin koululainen on ehtinyt jo viisi kertaa sinne koululle"

on se vaikeaa :D ehkä nykyajan autot on sinulle liian monimutkaisia

Sanoinko sitä monimutkaiseksi? En mielestäni. Jos kuitekin ymmärsit niin, niin korjattakoon, että tarkoitin sitä, että kun pukee kaksi lasta ja laittaa ne vöihin plus irrottaa auton lämppäristä niin siinä ajassa se ekaluokkalainen on jo ehtinyt sinne koululle asti. Sillä ei ole mitään tekemistä monimutkaisuuden kanssa vaan ihan sen tosiasian kanssa, että ihan hirveesti turhaa työtä ja moniko 2v nauttii siitä, etä sitä riepotetaan tuolla jatkuvasti jonkun koulumatkan takia.

[QUOTE="alkup";22794910]Sanoinko sitä monimutkaiseksi? En mielestäni. Jos kuitekin ymmärsit niin, niin korjattakoon, että tarkoitin sitä, että kun pukee kaksi lasta ja laittaa ne vöihin plus irrottaa auton lämppäristä niin siinä ajassa se ekaluokkalainen on jo ehtinyt sinne koululle asti. Sillä ei ole mitään tekemistä monimutkaisuuden kanssa vaan ihan sen tosiasian kanssa, että ihan hirveesti turhaa työtä ja moniko 2v nauttii siitä, etä sitä riepotetaan tuolla jatkuvasti jonkun koulumatkan takia.[/QUOTE]

tilateita on erilaisia, onneksi itse en koe olevani niin ehdoton että sanoisin jotain tyyliin "en ikinä kuskaa" kommentteja, voin toimia niinkuin parhaaksi näen ja tilanteen mukaan :)

kun lähden viemään lapsia kouluun, mitä tapahtuu siis ainoastaan vapaapäivisin, ajoitan samalla kauppareissun tms. siihen. Joskus käynnistän auton vain ja ainoastaan viedäkseni lapset kouluun. Ai kamala.

hyvää loppuvuotta sinulle!

jos mä sen lapsen sinne 1-2 x viikossa kuskaan niin ei se ole keneltäkään pois, vähiten sinulta ;) ja jos koulumatkat on lapsen ainoa liikunnan lähde niin ei hyvin mee silläkään

Toisaalta lapselle voisi olla hyväksi oppia arkiliikuntaa, joka sitten jäisi mukavasti tavaksi myös aikuisena. Näin kasvatetaan ylipainoisia lapsia, kun ajatellaan, että käytänhän minä sitä lasta jossain karateharkoissa kerran viikossa. Ihmisen liikunnan tarve on paljon suurempi kuin kerta, kaksi ohjattua liikuntaa viikossa. Toisaalta näissä liikuntaseuroissa pärjäävät ja jaksavat parhaiten ne lapset, jotka harjoittavat liikuntaa myös ohjatun liikunnan ulkopuolella eli kulkevat itse matkat harjoituksiin tai koulumatkat tai liikkuvat runsaasti ulkona koulupäivien jälkeen.

Mutta monessa saa pyöräillä ja se on terveellistä. Pyöräilee kai ne lapset muutenkin ja suurin osa hengissä säilyy! Ja niitä matkojakin on niin erilaisia. Toisen matka on huomattavasti turvallisempi kuin jonkun toisen. Eiköhän ne vanhemmat yleensä parhaiten tiedä mistä lapsi suoriutuu. Toiset haluaa kasvattaa pullossa ja pumpulissa...onhan näitä tuloksia nähty. Kaikenlaisia kurlaajavanhempien lapsukaisia...

Koulu ei voi kieltää lapsia kulkemasta pyörällä kouluun, se on siis vain suositus. Mutta koulun vakuutus ei korvaa onnettomuuksia mitkä sattuvat pyörällä ajamisesta 1.-2. luokkalaisille. Siksi myös tämä suositus että kouluun kävellään ja vasta 3.luokalla pyörällä.

Meillä poika (3.luokka) saa talvisin joka aamu kyydin kouluun, koska täältä löhtee aina jompikumpi vanhemmista samaan aikaan töihin. Iltapäivällä tulee kävellen kotiin. Pyöräilee sitten kun säät taas sallivat, eli lumien ja jäiden lähdettyä. Tytär (6.luokka) kävelee joka aamu, menee eri kouluun kuin tuo poika. Välillä tarjoan kyytiä hänellekin, mutta kävelee mieluummin.

Mitähän nykypäivänä ajateltaisiin kun isoveli kävi välillä hakemassa tarhasta ja on viisi vuotta vanhempi. Itse olen kulkenut aina kouluun yksin pyörällä tai bussilla. Isä näytti pari kertaa reitin ja sitten mentiin. Tämä tosin oli 80 luvulla. Itsellä ei mitään mahdollisuutta kuskata työaikojen takia.

No jos ne lapset menee 3-4 aamuna kävellen ja 5 aamuna kävelee takas koulusta kotiin .. mutta autolla pääsee sen 1-2 aamuna viikossa niin se vie turmelukseen ja velttouteen? hehe ;) teilläkään ei varmaan koskaan syödä mannapuuroa koska ruispuuro on paljon terveellisempää.. tajusitko pointin? :)

Niin, otin vain kantaa siihen, että mikä on lapsen hyvinvoinnin ajattelemista ja mikä ei, kun totesit, että "toiset ne ajattelee enmmän lastensa vointia ja hyvää oloa kuin auton akkuja..."

Totta kai silloin tällöin mekin viemme autolla kouluun, jos vaikka on hirveä pakkanen (yli 25 astetta tai jotain). Mutta meillä todellakaan auton akut eivät mene lasten hyvinvoinnin edelle emmekä sen vuoksi ole viemättä lapsia autolla kouluun, niin kuin viestistäsi ehkä voisi ajatella. =)

[QUOTE="huoh";22794936]Toisaalta lapselle voisi olla hyväksi oppia arkiliikuntaa, joka sitten jäisi mukavasti tavaksi myös aikuisena. Näin kasvatetaan ylipainoisia lapsia, kun ajatellaan, että käytänhän minä sitä lasta jossain karateharkoissa kerran viikossa. Ihmisen liikunnan tarve on paljon suurempi kuin kerta, kaksi ohjattua liikuntaa viikossa. Toisaalta näissä liikuntaseuroissa pärjäävät ja jaksavat parhaiten ne lapset, jotka harjoittavat liikuntaa myös ohjatun liikunnan ulkopuolella eli kulkevat itse matkat harjoituksiin tai koulumatkat tai liikkuvat runsaasti ulkona koulupäivien jälkeen.[/QUOTE]

mutta satunnainen kuljettaminen ei "tapa" tätä arkiliikuntaa ... huoh vaan itsellesi :)

Mä teen yövuoroa, joten ehdin kuskata tokaluokkalaista kouluun ja takaisin. Koulumatka on 3,4 km. Keväällä polkee pyörällä, mutta talvella kuskaan. Liikuntaa lapsi saa sitten koulun jälkeen, kun juoksee ulkona kavereidensa kanssa monta tuntia.

Kuudesluokkalainenkin menee kouluun siinä sivussa, tosin nyt talvella haluaa usein kävellä kaverinsa kanssa. Keväällä menee sitten pyörällä.

On siinä sekin etu, että saavat nukkua aamuisin pidempään kun menevät kyydillä. Mun mielestä on pieni vaiva kuskata, suurin osa kavereistakin menee autolla kouluun.

[QUOTE="huoh";22794936]Toisaalta lapselle voisi olla hyväksi oppia arkiliikuntaa, joka sitten jäisi mukavasti tavaksi myös aikuisena. Näin kasvatetaan ylipainoisia lapsia, kun ajatellaan, että käytänhän minä sitä lasta jossain karateharkoissa kerran viikossa. Ihmisen liikunnan tarve on paljon suurempi kuin kerta, kaksi ohjattua liikuntaa viikossa. Toisaalta näissä liikuntaseuroissa pärjäävät ja jaksavat parhaiten ne lapset, jotka harjoittavat liikuntaa myös ohjatun liikunnan ulkopuolella eli kulkevat itse matkat harjoituksiin tai koulumatkat tai liikkuvat runsaasti ulkona koulupäivien jälkeen.[/QUOTE]

juri näin. Meidän pojat harrastavat judoa ja nuo vetäjät sanovat, kävelevät tai pyöräilevät harkkoihin, että se on hyvä asia.( matkaa on 2,8 km) Tämä on kyllä PARANTANUT heidän sorituksiaan myös harkoissa.

[QUOTE="huokaus";22794884]ja kun minä olin lapsia me hiihdimme kouluun puupalikoilla 45 asteen pakkasessa sysimustan metsän läpi ja väistelimme susia[/QUOTE]
Joo, kouluun hiihdettiin mekin muttei meillä ollu etes suksia, joutu käyttään mielikuvitusta. Ylämäkeä oli molempiin suuntiin koko matkan ja karhut kuseksi kintuille niin että lahkeet jääty. Kun päästiin perille huomattiin ettei ollut edes koko koulua kun oltiin niin köyhiä sillon.

Oli ne aikoja.

[QUOTE="vieras";22794979]Mä teen yövuoroa, joten ehdin kuskata tokaluokkalaista kouluun ja takaisin. Koulumatka on 3,4 km. Keväällä polkee pyörällä, mutta talvella kuskaan. Liikuntaa lapsi saa sitten koulun jälkeen, kun juoksee ulkona kavereidensa kanssa monta tuntia.

Kuudesluokkalainenkin menee kouluun siinä sivussa, tosin nyt talvella haluaa usein kävellä kaverinsa kanssa. Keväällä menee sitten pyörällä.

On siinä sekin etu, että saavat nukkua aamuisin pidempään kun menevät kyydillä. Mun mielestä on pieni vaiva kuskata, suurin osa kavereistakin menee autolla kouluun.[/QUOTE]

no meidän yläastelainen ja lukiolainen kulkevat bussilla, mutta kyllä savat kävellä tai pyöräillä jos haluavat. Harkkoihin hekin kulkevat talviaikaan kävellen tai pyörällä ( muuna aikana ajavat mopolla) ja ainkaan nuo eivät pääse yhtään nopeampaan jos menevät linja-autolla, pyörällä kun tuo matka menee 20 minuutissa.

ala-astelaisen matka menee kävellen 10-15 minuuttia, oten ei olsi järkeä edes lähteä viemään, jos olis auto

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";22794979]
On siinä sekin etu, että saavat nukkua aamuisin pidempään kun menevät kyydillä. Mun mielestä on pieni vaiva kuskata, suurin osa kavereistakin menee autolla kouluun.[/QUOTE]

Ja maailma pelastuu... Kyllä bensan verotusta voidaan nähtävästi kiristää ihan tuntuvasti, kun vieläkin riittää kiinnostusta turhiin, lyhyen matkan ajoihin.

[QUOTE="susa";22795029]Ja maailma pelastuu... Kyllä bensan verotusta voidaan nähtävästi kiristää ihan tuntuvasti, kun vieläkin riittää kiinnostusta turhiin, lyhyen matkan ajoihin.[/QUOTE]

näin juuri, kunnon hinta bensalle nin loppuis turhat ajot

Minusta on naurettavaa, että joku vanhempi kuskaisi lapsensa kouluun, kun koulumatka on VAIN 1,5 km! Kaikki tyylillään, mutta minusta toi on jo jotain ihan naurettavaa. Sama kuin joku hakisi postin laatikolta 50 m päästä. Ihan oikein ap, ettet kuskaa lastasi kouluun autolla. Pyörän selkään en kyllä minäkään varmaan noin pientä vielä päästäisi yksin, mutta toi ei tosiaan ole matka eikä mikään kävellä. Minä en nuorena edes asunut missään peräkylässä, mutta kävelin itse bussille 1,5 km matkan, ja siitä siis vielä bussilla kouluun, eikä se ollut matka eikä mikään. Tavallinen koulu olisi ollut lähempämä, mutta halusin itse erääseen toiseen kouluun.

Rollo hei, nyt ei vissiin puhuttu lukioikäisistä tai yläasteikäisistä.

ei mutta meidän tytöllä oli ahirvala asuessakin matkaa kouluun hitusen alle 5kmja kyllä hän usien sen matkan käveli tai pyöräili, oli ala-asteella. poika kulki bussilla, un oli eri koulussa ja matkaa oli 7 km ja koulusta sia bussikortin.
Tunnisa myuuten tyttö tuon matkan käveli ja oli siiis 5 luokkalainnen

Minusta on naurettavaa, että joku vanhempi kuskaisi lapsensa kouluun, kun koulumatka on VAIN 1,5 km! Kaikki tyylillään, mutta minusta toi on jo jotain ihan naurettavaa. Sama kuin joku hakisi postin laatikolta 50 m päästä. Ihan oikein ap, ettet kuskaa lastasi kouluun autolla. Pyörän selkään en kyllä minäkään varmaan noin pientä vielä päästäisi yksin, mutta toi ei tosiaan ole matka eikä mikään kävellä. Minä en nuorena edes asunut missään peräkylässä, mutta kävelin itse bussille 1,5 km matkan, ja siitä siis vielä bussilla kouluun, eikä se ollut matka eikä mikään. Tavallinen koulu olisi ollut lähempämä, mutta halusin itse erääseen toiseen kouluun.

no me ajellaan lämpöisellä autolla ohi ja vilkutetaan kun sä nauraa hohotat pakkasessa ja pimäessä ojan penkalla :)

Mun tokaluokkalaiseni koulumatka on 2,6 kilometriä, matkalla on 2 kadunylitystä, joista toinen on turvaton ja lisäksi sillan ylitys, jossa nyt talvella jalankulkijoilla on n 40 senttinen kaistale kävelytienä, autot menevät ihan vierestä.

Eli aamuisin minä vien pojan kouluun ja iltapäivällä hänet haetaan sieltä iltapäiväkerholta. Saattaa olla, että keväällä saa harjoitella yksinkin kulkemista.

Ekaluokkalaisena ei olisi edes uskaltanut kulkea yksin ja nyt lapsen turvallisuus menee edelle. Työt me vanhemmat pystymme järjestämään siten, että lapsi viedään ja haetaan.

Lisään vielä tähän omaan kirjoitukseeni, että tietenkin on eri asia, jos joku vanhempi nyt sattuu menemään töihin samoihin aikoihin, ja se koulu on matkan varrella, niin ei se silloin ole iso juttu, jos sen lapsen tosiaan matkan varrella tiputtaa kouluun. Ihan erikseen, varta vasten kuskaaminen, on minusta turhaa...

ei mutta meidän tytöllä oli ahirvala asuessakin matkaa kouluun hitusen alle 5kmja kyllä hän usien sen matkan käveli tai pyöräili, oli ala-asteella. poika kulki bussilla, un oli eri koulussa ja matkaa oli 7 km ja koulusta sia bussikortin.
Tunnisa myuuten tyttö tuon matkan käveli ja oli siiis 5 luokkalainnen

Viidesluokkalainenkaan ei ole ekaluokkalainen. Ekaluokkalainen on vielä pieni koululainen. Viidesluokkalainen on paljon vanhempi ja paljon kokeneempi kulkemaan yksin, tai ainakin pitäisi olla.

Kyllä mun tyttö saa vaikka kolmasluokkalaisena kouluun kävellä, mutta ekalla tai tokalla en anna siihen lupaa. 3 km ei ole pitkä matka, mutta kun matkan varrella on isoja teitä ylitettävänä & kohtia josta ei todellakaan ole hyvä kävellä yksin pimeässä niin mun lapsi EI kävele yksin siellä, vaan menee joko bussilla tai isänsä kyydissä. Ja pyörällä ei mene kouluun ennen kun kolmannella vasta, kuten koulun sääntökin sanoo.

Yhteistyössä