Miten ihmiset kerkee kuskaamaan lapsiaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koulu ei voi kieltää lapsia kulkemasta pyörällä kouluun, se on siis vain suositus. Mutta koulun vakuutus ei korvaa onnettomuuksia mitkä sattuvat pyörällä ajamisesta 1.-2. luokkalaisille. Siksi myös tämä suositus että kouluun kävellään ja vasta 3.luokalla pyörällä.

Aijaa meijän lasten koulussa on ihan erikseen pyöräretkiä 1-2 luokkalaisillekin samoin kirjastoon ja urheilukentälle menevät polkupyörillä - mulle oli ihan uus juttu että vakuutus ei korvaa - kuin ne opettajat sit uskaltaa?

Meillä menevät pääsääntöisesti kävellen vaikka pyörälläkin olisi ihan turvallinen matka (pyörällä menevät just noina reissupäivinä), polkua pitkin matkaa tulee 500m ja pyörätietä reilu kilsa.

En koskaan suunnitellut tekeväni lapsia, mutta nyt kun niitä on siunaantunut niin totta helvetissä kannan vastuuni ja kantaa mieskin. Jos lapsi ei tunne että on valmis kävelemään ekalla luokalla kilometrejä pakkasessa tai ei muutenkaan tunne olevansa valmis liikenteeseen yksin, niin kyllä, minä järjestän elämän niin, että lapsi saa kuljetuksen tai saattamisen.

Kovaa työtä ja duunia on perhe, mutta minä sen teen, koska olen leikkiin ryhtynyt. Helpompihan se olisi tietysti pistää ne toisten vaivoiksi mummoloihin tai sanoa, että en ehdi, kun valita työ niin, että se tuottaa paljon rahaa että pääsee etelään eikä ehdi lasta viemään.

[QUOTE="sama";22798123]ööö, anteeks mut missä mä puhuin koulun portille ajamisesta? Teinien koululle kun ei voi ajaa ovelle tai edes portille.[/QUOTE]

no tuskin silloin rehtorilla on mitään sitä vastaan et koululaisia sinne autolla kuskataan..
taitaa tää meidän kyseinen koulu olla tässä kaupungissakin ainoa jonne lapset joutuu kulkemaan tuollaista turvattomampaa reittiä, toivottavasti kaupungin herrat suostuu tekemään sille asialle jotain, vanhempainyhdistys ja koulu nimittäin lähettivät anomuksen jalkakäytävän saamiseksi sinne tielle.

[QUOTE="veera";22798233]Aijaa meijän lasten koulussa on ihan erikseen pyöräretkiä 1-2 luokkalaisillekin samoin kirjastoon ja urheilukentälle menevät polkupyörillä - mulle oli ihan uus juttu että vakuutus ei korvaa - kuin ne opettajat sit uskaltaa?

Meillä menevät pääsääntöisesti kävellen vaikka pyörälläkin olisi ihan turvallinen matka (pyörällä menevät just noina reissupäivinä), polkua pitkin matkaa tulee 500m ja pyörätietä reilu kilsa.[/QUOTE]
Jaa-a, en tiedä. Ehkä tässä on koulukohtaisia eroja suoistuksissa tai eri tasoisia vakuutuksia? Tällaisen vastauksen olen itse saanut siis kun sitä kysyin kun tyttö oli ekalla luokalla. Ja kysyin juurikin ja vain koulumatkoista, en koulun retkistä. Lapsethan on vakuutettu myös koulumatkan ajan.

Mä oon ihmetelly myös samaa.. Siis sitä, että kotona olevat äidit kuskaa tästä naapurustosta n. kilometrin turvallisen matkan aamuin ja iltapäivisin. Ei mitään järkeä!

Antakaa niiden lasten liikkua. Jos se on teidän mielestä kurjaa, kylmää ja pimeää, niin opetelkaa hyvissä ajoin ennen koulun alkua tuollaisesta narina-asenteesta eroon, koska sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö kohtuullisen matkan kulkeminen turvallisella reitillä tekis itse kullekkin hyvää.

No, minulla on puolustuksena se, että kouluun on vähän vajaa 30 km, ei järjestettyä kuljetusta ja nuorin lapsista ekalla.

Saanko jatkaa kuljettamista yhä?:saint:

Höh, pistäkuule kävelemään vaan ettei rehtori hermostu :)
Miksi muuten teillä ei ole järjesettyä kyytiä? Onko lapsi mennyt omatahtoisesti kauemmaksi kouluun?

Muksuni käyvät kaikki muuta, kuin kunnallista koulua. Eli olen sen valitessani tiennyt, että vastaan itse kuljetuksista.

*alkaa pakata eväitä ja telttaa, että saavat lähteä kävelemään hyvissä ajoin ehtiäkseen ensi maanantaiksi kouluun*

[QUOTE="alkup";22794876]Ai siis minä en ajattele lapseni vointia ja hyvää oloa, kun oletan että hän on terveenä ihmisenä kykenevä kulkemaan tuon matkan itsekin? Jos se on kerran terveydelle haitaksi niin miksi kaupunki ei järjestä kuskausta kaikille vaan näin turmelee tulevie veronmaksajien terveyden?

Meidän mieskin on niin holtiton terveytensä kanssa, että kulkee pyörällä 2,5km matkansa... talvellakin.[/QUOTE]

Kulkeminen kävellen ei ole terveydelle haitaksi, mutta talvella pyöräilyyn liittyy isoja riskejä.

Sellainenkin tulee mieleen, että sinusta ja pojasta vain tuntuu, että kaikkia kuskataan. Jos jonain päivänä kuljetetaan yhtä osaa autolla ja toisena toista, niin sen voi halutessaan nähdä että kaikkia hemmotellaan.

Mä vien autolla koska mulla alkaa koulu samaan aikaan kuin ekaluokkalaisella ja nuorempi menee samalla päivähoitoon.
Enkä edes uskaltais vielä päästää ekaluokkalaista kävellen yksin kouluun. Kouluun n.2.5-3km ja monet tien ylitykset ja keskustan läpi. Tietenki eriasia olis jos asuttais enempi tuolla koulun suunnalla

Muksuni käyvät kaikki muuta, kuin kunnallista koulua. Eli olen sen valitessani tiennyt, että vastaan itse kuljetuksista.

*alkaa pakata eväitä ja telttaa, että saavat lähteä kävelemään hyvissä ajoin ehtiäkseen ensi maanantaiksi kouluun*

Asia ok :) Minusta on hienoa ,että vanhemmat viitsi lapsiaan kouluun viedä. Ja harrastuksiin myös. Itse muistan aikoinani kun ei vanhemmat kuskannut mihinkään vaan piti kävellä tai mennä linja-autolla niin tuli paljon vähemmän harrastettua kuin nykypäivän lapset.

Juu laita hyvät ja ravitsevat eväät että jaksavat taapertaa koko matkan ;)

Asia ok :) Minusta on hienoa ,että vanhemmat viitsi lapsiaan kouluun viedä. Ja harrastuksiin myös. Itse muistan aikoinani kun ei vanhemmat kuskannut mihinkään vaan piti kävellä tai mennä linja-autolla niin tuli paljon vähemmän harrastettua kuin nykypäivän lapset.

Juu laita hyvät ja ravitsevat eväät että jaksavat taapertaa koko matkan ;)

Kaipa nuo juoksevat kiinni hirven tai pari, jos kovasti alkaa nälkä vaivata... Isommat huolehtivat pienemmistä jne.

Täältä ei edes linja-autolla pääse. yksi menee aamupäivällä ja yksi tulee illalla, eivät osu kouluaikaan. Pysäkille olisi inhimilliset 5 km matkaa. Ilman katuvaloja ja usein auraamattomalla tiellä.

[QUOTE="Lilli";22799507]Mä oon ihmetelly myös samaa.. Siis sitä, että kotona olevat äidit kuskaa tästä naapurustosta n. kilometrin turvallisen matkan aamuin ja iltapäivisin. Ei mitään järkeä!

Antakaa niiden lasten liikkua. Jos se on teidän mielestä kurjaa, kylmää ja pimeää, niin opetelkaa hyvissä ajoin ennen koulun alkua tuollaisesta narina-asenteesta eroon, koska sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö kohtuullisen matkan kulkeminen turvallisella reitillä tekis itse kullekkin hyvää.[/QUOTE]

työssaäkäyvien lapsetko vain saavat autolla kulkea? täällä taas heikoimpien kimppuun hyökätään eli lasten. KUKAAN ei valita aikuisille miehille, jotka eivät kävele työmatkaa, vaikka sitä olisi alle 3km. ei puhettakaan.

Mutta vähän toista metriä pitkä arka ekaluokkalainen liikenteen sekaan, vaikka pelottaisi, koska sinä olet niin laiska että et jaksa kuljettaa omiasi tai koska omasi haluavat kävellä.

Kaipa nuo juoksevat kiinni hirven tai pari, jos kovasti alkaa nälkä vaivata... Isommat huolehtivat pienemmistä jne.

Täältä ei edes linja-autolla pääse. yksi menee aamupäivällä ja yksi tulee illalla, eivät osu kouluaikaan. Pysäkille olisi inhimilliset 5 km matkaa. Ilman katuvaloja ja usein auraamattomalla tiellä.

:)
Tuo on just tosi hankalaa kun auto ei kulje ku sen pari kertaa päivässsä.
Meiltä kyllä autoja kulee mut vien silti :) Ehkä mä vähän säälin aina lapsia kun joutuvat pakkasella varsinkin kävelemään ja itse jäisin sisälle lämpimään :)

Mä nyt töissäkäyvänä voisin viedä pojan lähikouluun samalla, kuin vien tytöt hoitoon, mutta meillä koulu on tossa ihan vierellä, joten poika ihan mielellään sen kävelee. Varmaan kylmillä ilmoilla kyytiin tulisikin, jos olisi kilometrejen kävelymatka muuten talsittavana. Kotiäitinä en olisi viitsinyt autoa käynnistellä ja pienille vaatteita pukea, jos koululainen yksinkin matkatkasta selviäisi.

Yhteistyössä