Miten ihmiset kerkee kuskaamaan lapsiaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
näin juuri, kunnon hinta bensalle nin loppuis turhat ajot

... ja taas hinnat nousevat, koska tavaraa ja ruokaa kuljetetaan aika pitkiä matkoja....

Bensan hinta on kyllä ihan törkeä jo nyt. Ja ainakin kaikki mun tuntemat yrittäjät siirtävät sen ihan surutta asiakkaan maksettavaksi -> loppukuluttajalle...
Muistaako kukaan muuten niitä tutkimnuksia hamasta menneisyydestä missä oli tutkittu sitä kuinka bensan hinnan nousu on laskenut jyrkästi kotimaan matkailua? Loman vietto ympäri Suomea autolla telttaillen ja mökkeillen kilpailee nykyisin etelän matkojen kanssa. Saman hintaista hupia monestikin....

[QUOTE="hmm";22795087]En kerkeiskään kuskaamaan lapsia mihkään ja siksi ei olekaan lapsia.[/QUOTE]

ei niitä tarvii kuskatakaan. kyllä on hyvä oppia kulkemaan vähän itsenäisestikin.

... ja taas hinnat nousevat, koska tavaraa ja ruokaa kuljetetaan aika pitkiä matkoja....

Bensan hinta on kyllä ihan törkeä jo nyt. Ja ainakin kaikki mun tuntemat yrittäjät siirtävät sen ihan surutta asiakkaan maksettavaksi -> loppukuluttajalle...
Muistaako kukaan muuten niitä tutkimnuksia hamasta menneisyydestä missä oli tutkittu sitä kuinka bensan hinnan nousu on laskenut jyrkästi kotimaan matkailua? Loman vietto ympäri Suomea autolla telttaillen ja mökkeillen kilpailee nykyisin etelän matkojen kanssa. Saman hintaista hupia monestikin....

AIna on ollut etelänmatkat halvempia, eikä syy ole todellakaan bensan hinta!

[QUOTE="poikia3";22795082]Mun tokaluokkalaiseni koulumatka on 2,6 kilometriä, matkalla on 2 kadunylitystä, joista toinen on turvaton ja lisäksi sillan ylitys, jossa nyt talvella jalankulkijoilla on n 40 senttinen kaistale kävelytienä, autot menevät ihan vierestä.

Eli aamuisin minä vien pojan kouluun ja iltapäivällä hänet haetaan sieltä iltapäiväkerholta. Saattaa olla, että keväällä saa harjoitella yksinkin kulkemista.

Ekaluokkalaisena ei olisi edes uskaltanut kulkea yksin ja nyt lapsen turvallisuus menee edelle. Työt me vanhemmat pystymme järjestämään siten, että lapsi viedään ja haetaan.[/QUOTE]

Täytyy nyt vielä täydentää itseään, että kyydin se tokaluokkalainen saa aamuisin, iltapäivisin he kävelevät isän kanssa kotiin, ottavat veljen mukaan eskarista, ja kävelevät yhdessä siis tuon 2,6 kilometrin matkan.

[QUOTE="susa";22795029]Ja maailma pelastuu... Kyllä bensan verotusta voidaan nähtävästi kiristää ihan tuntuvasti, kun vieläkin riittää kiinnostusta turhiin, lyhyen matkan ajoihin.[/QUOTE]

No suoraan sanottuna mä en paljon maailman tilaa ajattele ajellessani. Ja me tankataan naapurimaassa, bensa maksaa 70 snt/litra :)

jos koulu alkaa kahdeksalta, niin samallahan sitä työmatkalla jättää lapset kouluun. Jos on liukuvat työaika ja ainoa sääntö, etttä ennen kello yhdeksää oltava töissä.

vai pitäisikö lasten vartavasten kävellä kovilla pakkasilla ja äiti ja isä ajavat koulun ohitse autolla suunnilleen samoihin aikoihin?

Äiti ja isä huristelevat koulun ohitse ja lapsi kävelee. Kun lapsi on lähtenyt, työtön isä ajaa lähikauppaan autolla hakemaan maitopurkin ja äiti ajaa autolla kuntosalille 1 km.

Mutta periaatteesta lapsi kävelee kouluun oli sää kuin sää !

Toki. Mutta sen tutkimuksen mukaan kotimaanmatkailu on vähentynyt kohonneiden bensanhintojen kanssa käsikädessä. Tästä on kyllä jo aikaa, joten mitään linkkejä en nyt tähän saa.

Itse olen ainakin sitä mieltä, että kotimaahan pitäisi saada paljon lisää houkuttelevaa tekemistä, ennen kuin se meillä kilpailisi lomailuvaihtoehtona. Eli että yksi Pohjoismainen lomaviikko vietettäisiinkin Ruotsin tai Tanskan sijaan täällä. Mökkiloma ei ole vaihtoehto, eikä meidän ajatuksemme lomasta, ja sitä saadaan viettää ihan tarpeeksi vanhempieni mökillä.

Meille se houkutteleva olisi esim. kuin Naantali nyt, mutta jokin muu paikka ja kohtuuhintaan. Ja vaikka Naantali onkin houkutteleva, emme taitaisi siellä kuitenkaan viikkoa viettää.

Mä en laita edes mun teinejä pyöräilemään 2,5 km koulumatkaa yli 20 asteen pakkasilla. Itekin kuljen autolla tuon matkan töihin. Ei tulis mieleenkään pyöräillä tai kävellä noin kylmällä.

EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ SIIS!!! Saanko tiedustella minkä ikäisiä vanhempia täällä on? Todennäköisesti neli- viisikymppisiä, jotka kuskaa lapsen kouluun vaikka olis kouluun vaan 100 metriä. En ymmärrä miksei terve lapsi voisi kulkea itse kouluun, jos matka on alle 3 km. Asia erikseen on tietty, jos on se -25 pakkasta. Aika vaikeeta vissiin tulee oleen meidän pojalla joskus tulevaisuudessa, kun pitäis mennä kouluun, kun mies menee 6 töihin ja itse ehkä n. puol 8. Tarvii varmaan hankkii josku lastenhoitaja kuskaan terve lapsi kouluun.

Terveisin 26-vuotias

Pomoni vaatii, että vien lapset kouluun ennen töihin ryhtymistäni.:saint: Ja haen iltapäivällä.

Eli en muista tiedä, mutta olen yksityisyrittäjä ja voin päättää itse työaikani. On sellaisiakin perheitä, joissa on kaksi vanhempaa eri työvuoroissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aika hauska, että ilmeisesti valtaosa palstalaisista yrittää saada minut tuntemaan itseni huonoksi äidiksi, kun lastani ei kuskata kouluun eikä hän sitä edes halua. Ja mitä tulee tuohon, kun joku sanoo ettei edes itse pyöräilisi töihin -20 asteen pakkasella niin sehän on ihan varustuksesta kiinni ja sitäpaitsi meillä ainakin tuo 7v poika suhtautuu pakkaseen ihan eri tavalla kuin minä. Minua paleltaa, vaikka puen miten ja poika ei tarvi likimainkaan niin paljon vaatetta ja mielellään menee ulos. Ja tuskin hän huvikseen suuttuu, kun joskus kuulee, että minun on pakko menojen takia viedä hänet autolla.

[QUOTE="alkup";22796416]Aika hauska, että ilmeisesti valtaosa palstalaisista yrittää saada minut tuntemaan itseni huonoksi äidiksi, kun lastani ei kuskata kouluun eikä hän sitä edes halua. Ja mitä tulee tuohon, kun joku sanoo ettei edes itse pyöräilisi töihin -20 asteen pakkasella niin sehän on ihan varustuksesta kiinni ja sitäpaitsi meillä ainakin tuo 7v poika suhtautuu pakkaseen ihan eri tavalla kuin minä. Minua paleltaa, vaikka puen miten ja poika ei tarvi likimainkaan niin paljon vaatetta ja mielellään menee ulos. Ja tuskin hän huvikseen suuttuu, kun joskus kuulee, että minun on pakko menojen takia viedä hänet autolla.[/QUOTE]

no ei kukaan ole niin sanonut että olisit huono äiti :D mutta et itsekään kunnioittanut sitä, että joku vie lapsensa kouluun .. niin makaa kuin petaa. Kannattaa seuraavaksi kerraksi opetella kirjoittamaan vähemmän hyökkäävästi niin toiveissa on saada aikaan rakentavaakin keskustelua.

[QUOTE="alkup";22796416]Aika hauska, että ilmeisesti valtaosa palstalaisista yrittää saada minut tuntemaan itseni huonoksi äidiksi, kun lastani ei kuskata kouluun eikä hän sitä edes halua. [/QUOTE]

Aika jännästi sä näitä vastauksia luet, jos tuollaisen kuvan saat. Mä ainakin (ja moni muukin ) on ihan vaan selittänyt, miksi kuskaa lapsiaan kouluun/miten ehtii kuskaamaan. Sitähän sä kysyit.

"Ja tuskin hän huvikseen suuttuu, kun joskus kuulee, että minun on pakko menojen takia viedä hänet autolla"

No TUO jos joku on omituista. Taitaa reppana hävetä sua, ettei halua kyydillä koulun pihaan jäädä.

[QUOTE="Oops";22796435]no ei kukaan ole niin sanonut että olisit huono äiti :D mutta et itsekään kunnioittanut sitä, että joku vie lapsensa kouluun .. niin makaa kuin petaa. Kannattaa seuraavaksi kerraksi opetella kirjoittamaan vähemmän hyökkäävästi niin toiveissa on saada aikaan rakentavaakin keskustelua.[/QUOTE]

En mielestäni kyllä ollut mitenkään hyökkäävää. Mutta ihmettelin sitä, että kaikkiko tosiaan kuskaa lapsiaan sinne ja miten kummassa ihmiset kerkee. Ei meitä olisi lapsena keretty edes kuskata. Vanhemmat lähti töihin ennen kuin koulu alkoi ja tulivat vasta, kun koulu loppui. Näin luulisi olevan valtaosalla vanhemmista nykyisinkin niin ihmettelen miten tuo onnistuu käytännössä.

Mutta kyllä minua suorastaan solvattiin siitä, että annan lapsen tuolla ajaa pyörällä ja vielä pakkasessa. Hyvänen aika sentään!

[QUOTE="Opettaja";22796460]"Ja tuskin hän huvikseen suuttuu, kun joskus kuulee, että minun on pakko menojen takia viedä hänet autolla"

No TUO jos joku on omituista. Taitaa reppana hävetä sua, ettei halua kyydillä koulun pihaan jäädä.[/QUOTE]

:D Ai vielä häpeääkin minua. :D Kyllä hän on ihan perusteluineen sanonut, että ei ymmärrä miksi ei voi mennä pyörällä, kun se käy niin nopeasti. Ihan iloisena ja reippaana on minut aina kouluun halunnut, kun siellä on joku syy minulla ollut olla eli esim. vanhempainillat, joulujuhla, terveydenhoitajalla käynti jne jne. Ihme logiikka. Ja vai olet vielä opettaja. :D

Kyllä meillä ekaluokkalainen kävelee pääsäänöisesti kaikki koulumatkat. Mulla ei ole autoa lainkaan ja isännällä sen verta pitkät työmatkat että tarvitsee auton omiin matkoihinsa.
Kyllä joskus ihmetyttää kovasti paljon kun naapurista viedään 5. ja 7. luokkalaiset lähes joka aamu autolla kouluun... Jaa, mistä tiedän, no ihan vaan siitä kun hyvin monena aamuna menevät meidän ohi. Minäkin kävelen oman koulumatkan joka on hieman pidempi kuin tytöllä.

Kyllä meitä monesti eskaritalven aikana ihmeteltiin kun aina vaan käveltiin...

Mutta koin asian myös niin että mä vietin silloin aikaa tytön kanssa, keskityin täysin hänen juttuihin...

2,5 kiometriä EI OLE ALA_ASTEIKÄISELLÄKKÄN MIKÄÄN YLIVOIMAINEN MATK, siihen menee reippaalla kävelyllä noin 40 minuuttia, eli jos lapsi lähtee tunita aiemmin jää hänelle aikaakin vielä pihalla leikkiä. laikunta ei ole KENELLEKKÄN haitaksi.

Pimeällä metsätiellä reilu 2 kilometriä ei ole kenellekään kiva matka. Itsekään en siellä halua kävellä, niin en todellakaan pistä pientä koululaistakaan kävelemään.

Yhteistyössä