Taaperoimettäjät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa Tehy-lehteä se minäkin luen,enkä ole väittänyt että maitosi on laihaa sokerilientä,eikä väittänyt se sairaanhoitajakaan.......

.....Mutta jos haluat niin voin kyllä lähettää sinulle tiedot muutamasta viimeisimmästä tutkimuksesta maailmalta (englanninkielisiä),

ai ei vai?

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit:
Tuossa vaiheessa imetystä maitosi on niin laihaa että mitään lapselle tärkeää ravintoainetta siinä ei enää ole.!

ja vaikka en tämä ap olekaan, niin laitahan minulle silti linkkejä näihin viimeisimpiin "maailmalla" tehtyihin tutkimuksiin. :)

Muakin naurattaa, että tämä omasta mielestään erittäin koulutettu (tai ainakin haukkui minut kouluttamattomaksi) sairaanhoitaja ei edes muista mitä on kirjoittanut. Silloin, kun kirjoittaa asioita joista tietää ja pysyy sanojensa takana niin ei sekoile ihan noin paljoa. :D

Huvittavaa muuten, mutta tässäKIN ketjussa taas kerran syyllistetään siitä, että imetysfanaatikot pilaa toisten imetyksen vouhotuksellaan yms yms. Ja kuitenkin minä alunperin kyselin miten muiden rintamaitoa saavien taaperot syö kiinteitä jayhtääkiä nämä taaperoimetysvastaiset/imetysvastaiset/imetyksessä epäonnistuneet saavatkin tästä aikaan ketjun, jossa vuolaasti kertovat siitä miten suorastaan haitallista se taaperon imettäminen on. Mutta siis minähän se olin varmaan, josta tämä johtui. Mutta varmaan nämä samaist tyypit väittävät, että oikeasti minä tein aloituksen syyllistämismielessä. :D

^ tällä samalla kaavallahan tää tuntuu aina menevän..

ja mitä tohon sun ap kysymykseen tulee, niin sanoisin, että maito voi vielä ollakin tuon ikäiselle se pääasiallinen ravinto, eli en stressais kauheasti kiinteiden määrästä. :)

Tää on palstalla ikuinen aihe, et joidenki mielestä taaperoimetys siis suunnilleen yli 3kk ikäisen imettäminen on hyh hyh juttu ja pedofiliaa sun muuta tässä on tullu luettua aikojen saatossa palstalta :whistle: np saahan sitä eri mieltä olla :)

Minä imetän vielä 1v8kk ikäistä lastani.
Uskallanpas väittää, että sairaanhoitajakoulutuksella ei tiedä imetyksestä yhtään enempää kuin maallikko. Fakta on ettei monet äitiyshuoltoa pyörittävät terveydenhoitajatkaan tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kätilö:
Uskallanpas väittää, että sairaanhoitajakoulutuksella ei tiedä imetyksestä yhtään enempää kuin maallikko. Fakta on ettei monet äitiyshuoltoa pyörittävät terveydenhoitajatkaan tiedä.

Voi tätä keskustelun tasoa sanon minä! Jokainen vaan kehuu itseään ja mollaa muita! No jatketaan samaa! Kätilöt synnytysvuodeosastolla oli jokainen eri mieltä miten ja milloin pitää imettää.Yks toi lisäruoka,toinen kielsi sen ehdottomasti.Yks neuvoi rintakumin käyttöä ja seuraavassa vuorossa sain haukut kun totutin lasta siihen. Että se niiden kätilöiden imetystiedoista. Apua sain lastenneuvolan maalaisjärkiseltä terveydenhoitajalta joka jaksoi kuulla itkuni ja lohdutti. Ja varsinaisen avun imetykseen antoi kummitätini,vanha ja kokenut keskolan sairaanhoitaja joka on varmaan työssään nähnyt monenlaista vauvaa ja syöjää ja vakuutti että kunnon ihmisiä kasvaa monenlaisista lähtökohdista ja mitään ei ole menetetty muutaman korvikepullon jälkeen! Niimpä sitten imetin 11kk enkä olisi kokenut syyllisyyttä lyhyemmästäkään ajasta.Tuo viisas ihminen sai vaan nämäkin asiat asettumaan vähän järkevämpiin mittasuhteisiin tässä maailmankaikkeudessa.

Multa kysy neuvolassa terkka et kun sinä imetät vielä (lapsi oli ehkä 1.5v) niin ootko imetystuen aktiivi :) ja mitenkä se on kun sillä on noita hampaita et eikö se satu kun imettää :) olin että :o

Toinen kokemus, oli 2v:n kanssa sairaalassa koska tällä oli keuhkokuume, ei syöny/juonu mitään rinta vaan kelpas... joka ainut hoitaja vuorossaan kyseli et tuleeko sulla oikeesti vielä maitoo :o ja yks totes et ei se nyt ihan paras mahdollinen juoma oo tässä :o et pitäis juoda pillimehua mielummin :o
nyt hymyilyttää (melkein) silloin ei :headwall:

Meidän sairaalassa on kaikki kätilöt ja vastasyntyneiden osaston sairaanhoitajat käyneet imetysohjaajakoulutuksen (joitain lyhytaikaisia sijaisia lukuunottamatta),mutta me ollaankin sellainen sertifikaattisairaala:)

Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen:

Voi tätä keskustelun tasoa sanon minä! Jokainen vaan kehuu itseään ja mollaa muita! No jatketaan samaa! Kätilöt synnytysvuodeosastolla oli jokainen eri mieltä miten ja milloin pitää imettää.Yks toi lisäruoka,toinen kielsi sen ehdottomasti.Yks neuvoi rintakumin käyttöä ja seuraavassa vuorossa sain haukut kun totutin lasta siihen. Että se niiden kätilöiden imetystiedoista. Apua sain lastenneuvolan maalaisjärkiseltä terveydenhoitajalta joka jaksoi kuulla itkuni ja lohdutti. Ja varsinaisen avun imetykseen antoi kummitätini,vanha ja kokenut keskolan sairaanhoitaja joka on varmaan työssään nähnyt monenlaista vauvaa ja syöjää ja vakuutti että kunnon ihmisiä kasvaa monenlaisista lähtökohdista ja mitään ei ole menetetty muutaman korvikepullon jälkeen! Niimpä sitten imetin 11kk enkä olisi kokenut syyllisyyttä lyhyemmästäkään ajasta.Tuo viisas ihminen sai vaan nämäkin asiat asettumaan vähän järkevämpiin mittasuhteisiin tässä maailmankaikkeudessa.

Eihän tässä ole mistään tuollaisesta ole kyse ollutkaan. Vaan kina alkoi siitä, kun joku väitti ettei taaperon imettämisestä ole mitään hyötyä lapselle eikä äidille. Ei tässä ole puhuttu mistään tuollaisesta mitä sinä puhut. Itse lopetin esikoisen imettämisen kun tämä oli 2kk, seuraavaa imetin 2v4kk ja tätä kolmatta toivon voivani imettää yhtä pitkään.... ainakin. ;) Mutta ihan itse olen tehnyt päätökset imetyksestäni, sen jatkumisesta ja lopettamisesta - en tarvitse muiden hyväksyntää tälläisiin asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen sairaanhoitaja:

Multa kysy neuvolassa terkka et kun sinä imetät vielä (lapsi oli ehkä 1.5v) niin ootko imetystuen aktiivi :) ja mitenkä se on kun sillä on noita hampaita et eikö se satu kun imettää :) olin että :o

Toinen kokemus, oli 2v:n kanssa sairaalassa koska tällä oli keuhkokuume, ei syöny/juonu mitään rinta vaan kelpas... joka ainut hoitaja vuorossaan kyseli et tuleeko sulla oikeesti vielä maitoo :o ja yks totes et ei se nyt ihan paras mahdollinen juoma oo tässä :o et pitäis juoda pillimehua mielummin :o

Minä kans taannoin jouduin eri terveydenhoitajalle mitä normaalisti ja tuli siinä sitten ilmi, että imetän edelleen 1v1kk ikäistä. Tämä th oli ihan tyrmistyneen näköinen ja kysyi, että imetänkö usein ja kerroin imettäväni varsin usein ja paljon. Sitten kasvojen ilme kirkastui ja sanoi hymyillen että "ja sulla sitten vaan riittää sitä maitoo sillai vai? Oletkin oikein superimettäjä!". Mua alko naurattaa... miten ihmeessä äitiysneuvolan th saattoi olla noin pihalla. Toki sitä maitoa riittää, kun imettää. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen sairaanhoitaja:

Minä kans taannoin jouduin eri terveydenhoitajalle mitä normaalisti ja tuli siinä sitten ilmi, että imetän edelleen 1v1kk ikäistä. Tämä th oli ihan tyrmistyneen näköinen ja kysyi, että imetänkö usein ja kerroin imettäväni varsin usein ja paljon. Sitten kasvojen ilme kirkastui ja sanoi hymyillen että "ja sulla sitten vaan riittää sitä maitoo sillai vai? Oletkin oikein superimettäjä!". Mua alko naurattaa... miten ihmeessä äitiysneuvolan th saattoi olla noin pihalla. Toki sitä maitoa riittää, kun imettää. :D

:D No, jospa se siitä jotain oppi! :D

Mitä hittoa katkerien ja asioista tietämättömien ämmien, jopa"sairaanhoitajan" pitää tälläiseenkin keskusteluun sekaantua?! Kun ap on asiallisesti kysynyt taaperon ruokinnasta niin nämä hyökkäävät kimppuun ja haukkuvat tapaa jolla ap hoitaa omaa lastaan. Ja yksi vielä kehtaa väittää että ap haukkuu ja että hänen kanssaan ei voi keskustella asiallisesti... Vaikka itse on aloittanut väittelyn ja itse haukkunut, eli hänen itsensä kanssa ei voi keskustella asiallisesti. Miksi edes avasitte ketjun? Miksi haluatte loukata? Miksi levitätte väärää tietoa? Miksi ette myönnä että ap tietää näistä asioista ja on oikeassa imetyksestä? Nämä asiat on totta mitä ap kirjoittaa imetyksen hyödyistä! Miettikää omaa suhdetta elämään ja lapseenne kun pidätte imettämistä ällöttävänä!

Ap, olen samaa mieltä sun kanssa. Mulla ei ole vielä kokemusta taaperoimetyksestä kun vauvani on 1kk. Mutta toivon että imetys jatkuu sinne asti. :)

vastaan ap:n kysymykseen (ketju on muuten sitä mitä se aina on kun otsikossa on taaperoimetys)
Meidän kaksi taaperotissittelijää ovat saaneet normisti ateriolla maitoa ruuan kanssa (enkä ole siis varmaan ihan oikea taaperoimettäjä.) ja ovat syöneet ihan hyvin ruokaakin, tämä nuorin alkoi syömään paremmin kun sai lusikan jolla annoin syödä (hieman vajaa 1v). edelleen imetän muutaman kerran pv + aamuyöllä ikää 1v 4kk.