[QUOTE="irma";26279673]No niin. Näin lööpin vilaukselta tänään ja ajattelin heti että täällä varmaan läppä lentää. On se kumma miten niin luonnollinen, perheen sisäinen ja äidin ja lapsen välinen asia voi herättää kuohuntaa. "Pitkä imetys vaurioittaa lasta henkisesti", hei haloo - ihanko näin? Miksi pitkää imetystä pitää edes perustella muille? Miksi pitää aina vetää juttuun mukaan 8-vuotiaat tisuttelijat (ihan ookoo kai sekin, mutta varmaan tosi harvinaista)? Onko lapsi heti vuoden täytettyään liian iso rinnalle?
Imetän kohta kolmivuotiasta siitä syystä, että lapsi ei ole halunnut lopettaa sitä ja koska en ole nähnyt järkevää syytä vieroittaa. Imetys on lapselle rakas ja tärkeä läheisyysjuttu. Olen pitkään jo mennyt taaperovieroituksen suositusten mukaisella linjalla "älä tarjoa, älä kiellä", mutta lasta ei huvita luopua mielestään kivasta jutusta. En etukäteen suunnitellut imettäväni näin kauan, vuodet vain vierivät nopeasti ja lapsilähtöisen kasvatustyylin omaksuneena minulle kävi näin, että olen nyt marginaalissa ja ilmeisesti tosi ällöttävä. Ihmettelen sitä, että imetys nähdään jotenkin riettaana. Mulle rinnat ovat ennenkaikkea sitä varten, että niillä ruokitaan jälkikasvua. Imetys ei ole mulle seksuaalista. Pitkän imetyksen eduista olen lukenut sen verran paljon, että pakkovieroitus tuntuu turhalta idealta.
Muuten, Johannes Virolainen kommentoi eläessään käyneensä äidin rinnalla vielä 4-vuotiaana, ja että hänellä oli siitä lämpimät muistot. Ennen meilläkin osattiin...
Vielä neuvolasta ja vuoden imetyssuosituksesta. Jostain tiedotteesta luin, että neuvolat eivät seuraa WHO:n suositusta siitä syystä, etteivät ei-imettävät äidit tuntisi huonommuutta imettämättömyydestään.[/QUOTE]
Ei sun tarvikaan perustella muille. Mutta juuri tuosta "henkisestä vaurioitumisesta" (tosin vähän rajusti sanottu mutta siis haittaa kuitenkin psyykikiselle kehitykselle) on myös tutkittua tietoa, josta laitoin väitöskirjalinkin juuri.
Minulle on aivan sama, kuinka pitkään kukin imettää, mutta harmittaa, jos väitetään kovasti jotakin asiaa todeksi vain mutu-tuntumalla.