Taaperoimettäjä Iltalehdessä, lehdessä kuva kuinka 4-vuotias lapsi seisoo ja imee äidin rintaa

Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
[QUOTE="Jenis";26279488]Iso laiva kääntyy hitaasti. Ja käsittääkseni maailmassa ei ole yhtään tunnistettua auktoriteettia (Nina TT:tä ei lasketa), joka olisi sitä mieltä, että 4-vuotiasta on edelleen hyvä imettää. Korjaa toki, jos olen väärässä.[/QUOTE]

No miten olis se WHO?

Tri Bill Sears? API International? La Leche League International? Lukuisat suomalaislääkärit jotka ovat imettäneet lapsiaan yli 3-vuotiaiksi? Evoluutiobiologi Tiina Kaitaniemi? Kanadan terveysministeriö? UNICEF? Minkälaista auktoriteettia sä haet?
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26279542]HS korjasi vain otsikkoa, koska se olisi voitu tulkita väärin. Itse tekstiä ei korjattu ja jutussa kävi hyvin selväksi tuo asia, että yli vuoden imetetyillä esiintyi aikuisena enemmän aggressiivisuutta (samoin kuin niillä joita ei imetetty lainkaan).

En jaksa sitä taas etsiä, kun juuri pari päivää sitten sama keskustelu käytiin. Uskokaa pois, että noin se meni. Tai googlettakaa itse. Tosiaan vain otsikkoa oli muutettu.[/QUOTE]

Luitko tutkijoiden yhteenvetoa tutkimuksesta, vai pelkkää uutisartikkelia?

Luitko siis esimerkiksi siitä, että yli vuoden imetettyjen osuus oli niin pieni, ettei sillä otannalla voi oikein tehdä mitään, etenkin kuin yli vuoden kestänyt imetys on meillä suomessa toistaiseksi kuitenkin aika harvinainen valinta? Ts yli vuoden imetettyjen profiili todennäköisesti poikkeaa normaaliprofiilista jonkun verran...
 
"vieras"
Kovin on aggressiivista tämä keskustelu monien osalta. Onkohan teitä imetetty yli yksivuotiaina? Vitsi vitsi :)

Mutta ihan oikeasti, miksi pitää keskustella tällaisella kiivaudella? Miksi ei voida kirjoittaa omaa kantaa perusteluineen ja jättää turhat kirosanat, haukkumiset ja provosoimiset pois? Ette kai te näin keskustele reaalimaailmassakin?
 
"ninaTT"
[QUOTE="jeps";26279641]Onhan nuo suositukset eriltelty.[/QUOTE]

Itseasiassa WHO on erikseen maininnut, että suositukset ovat maailmanlaajuisia ja koskevat myös länsimaita. Mm kanadan kansallinen suositus heijastaa tätä.
 
bijolooki
[QUOTE="ninaTT";26279811]No miten olis se WHO?

Tri Bill Sears? API International? La Leche League International? Lukuisat suomalaislääkärit jotka ovat imettäneet lapsiaan yli 3-vuotiaiksi? Evoluutiobiologi Tiina Kaitaniemi? Kanadan terveysministeriö? UNICEF? Minkälaista auktoriteettia sä haet?[/QUOTE]

No, minä en pitäisi yksittäistä ihmistä subjektiivisine mielipiteineen ylipäänsä minkäänlaisena auktoriteettina. Esimerkiksi jonkun evoluutiobiologin mielipide ei tälle evoluutiobiologille merkitse mitään tässä asiassa, ja muutenkaan. Tiedeyhteisön hyväksynnän saaneesta ja vertaisasrvionnin läpikäyneestä mielipiteestä voisi ehkä alkaa puhua auktoriteettina, jos nyt on pakko.

Eipä kyllä merkitse jonkun yksittäisen hihhulilääkärinkään, ei sen puoleen. Ja noita who:n suosituksiahan nyt on kommentoitu moneen otteeseen monella taholla, että ne koskevat lähinnä kehitysmaita. Suomessahan suositukset tosiaan ovat toisenlaiset, ja ihan syystä.
 
kysymys vaan
[QUOTE="ninaTT";26279848]Itseasiassa WHO on erikseen maininnut, että suositukset ovat maailmanlaajuisia ja koskevat myös länsimaita. Mm kanadan kansallinen suositus heijastaa tätä.[/QUOTE]

MIksi sinä uskot mieluummin jotain Kanadalaisia suosituksia, who:ta tai jenkkiläistä lääkäriä kuin suomalaisia imetyssuosituksia?
 
"hmm"
Hammaslääkärin sanat: Imetys kannattaa lopettaa siinä vaiheessa kun lapsella (paljon) hamapaita suussa; maito muuttuu silloin, kun lapsi ei sitä enää elääkseen/ainoaksi ravinnokseen enää tarvi, muuttuu silloin käytännössä sokerilitkuksi, Eli niitä tärkeitä vasta-aineita ja ravinteita saa VAIN tietyn aikaa, ei vuosia eteenpäin!!
 
-
[QUOTE="hmm";26279875]Hammaslääkärin sanat: Imetys kannattaa lopettaa siinä vaiheessa kun lapsella (paljon) hamapaita suussa; maito muuttuu silloin, kun lapsi ei sitä enää elääkseen/ainoaksi ravinnokseen enää tarvi, muuttuu silloin käytännössä sokerilitkuksi, Eli niitä tärkeitä vasta-aineita ja ravinteita saa VAIN tietyn aikaa, ei vuosia eteenpäin!![/QUOTE]

Yrittäkää nyt jo hyvän tähden päästä yli tästä sokerilitkulegendasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26279838]Luitko tutkijoiden yhteenvetoa tutkimuksesta, vai pelkkää uutisartikkelia?

Luitko siis esimerkiksi siitä, että yli vuoden imetettyjen osuus oli niin pieni, ettei sillä otannalla voi oikein tehdä mitään, etenkin kuin yli vuoden kestänyt imetys on meillä suomessa toistaiseksi kuitenkin aika harvinainen valinta? Ts yli vuoden imetettyjen profiili todennäköisesti poikkeaa normaaliprofiilista jonkun verran...[/QUOTE]

Tämä imetysasia ei ole minulle oikeasti kovin merkityksellinen, joten en ole lukenut. Mutta koska olet tutkimukseen noin tarkasti perehtynyt, niin kuinka suuri otanta oli? Mielenkiintoista kuulla. Ja voisitko laittaa tähän suoran lainauksen kohdasta, josta tuo ilmenee. Koko väitöskirjaa en jaksa lukea.
 
"irma"
[quote="hmm";26279875]hammaslääkärin sanat: Imetys kannattaa lopettaa siinä vaiheessa kun lapsella (paljon) hamapaita suussa; maito muuttuu silloin, kun lapsi ei sitä enää elääkseen/ainoaksi ravinnokseen enää tarvi, muuttuu silloin käytännössä sokerilitkuksi, eli niitä tärkeitä vasta-aineita ja ravinteita saa vain tietyn aikaa, ei vuosia eteenpäin!![/quote]

van-haa tie-toa!
 
Eikä ole ok
[QUOTE="vieras";26274859]Biologisestihan se on ihan normaalia. Varmasti esim. islamistisissa maissa meidän saunomiskulttuurimme on ällöttävää, mutta meillä se on sosiaalisesti hyväksyttävää, heillä ei. Täällä taas vauvaa isomman lapsen imettäminen on sosiaalisesti epäilyttävää, vaikka ihan WHO:kin suosittelee, että länsimaissa imetettäisiin lasta vähintään 2-vuotiaaksi.[/QUOTE]

Islam prescribed breastfeeding and commanded children do so until they attain full power and strength, as breastfeeding greatly impacts children's growth and development. Allah gave the required time period for breastfeeding. He said, “The mothers shall give suckling to their children for two whole years.” (Al-Baqarah: 233)
 
"vieras"
Ihme keuhkoajia nämä 4-vuotiaitaan imettävät... Siis ihan vapaasti saatte imettää lapsianne vaikka teineiksi asti, mutta miksi sitäkin asiaa pitää lehteen mennä mainostamaan.. Imetä vaan himassa sitä "vauvaasi".
 
"Äiti minäkin"
[QUOTE="irma";26279867]http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=126

Tää on myös hyvä ja informatiivinen.[/QUOTE]

Todellakin. Tällä palstalla tuntuvat olevan autuuttoman tietämättömiä tuosta imetystukilistasta.

Sain esikoiseni 37-vuotiaana, imetin häntä 1 v. 1kk, kuopukseni 40-vuotiaana, imetin häntä 11 kk. Paljon sain vinkkejä ja tukea juuri tuon palstan kautta, ja voin sanoa, että olen ylpeä vähän vanhempanakin äitinä, että imetin pitkään lapsiani :)
 
"vieras"
[QUOTE="Äiti minäkin";26280000]Todellakin. Tällä palstalla tuntuvat olevan autuuttoman tietämättömiä tuosta imetystukilistasta.

Sain esikoiseni 37-vuotiaana, imetin häntä 1 v. 1kk, kuopukseni 40-vuotiaana, imetin häntä 11 kk. Paljon sain vinkkejä ja tukea juuri tuon palstan kautta, ja voin sanoa, että olen ylpeä vähän vanhempanakin äitinä, että imetin pitkään lapsiani :)[/QUOTE]

Hienoa, että sait imetyksen onnistumaan. Se on tärkeää.

Sitä en ymmärrä, miten tästä keskustelusta on käynyt ilmi tietämättömyys imetystukilistasta.
 
"Äiti minäkin"
[QUOTE="vieras";26280017]Hienoa, että sait imetyksen onnistumaan. Se on tärkeää.

Sitä en ymmärrä, miten tästä keskustelusta on käynyt ilmi tietämättömyys imetystukilistasta.[/QUOTE]

Sanoin "tällä palstalla".

En lukenut koko ketjua, mutta luettuani muutaman vuoden ajan tätä palstaa ja vertailtuani sitä imetystukilistalla käymiini kesksteluihin on käynyt ilmi, että monet todellakin ovat vailla sitä tukea, jota olisivat tarvinneet imetykseen. Minä sain sitä ko. listalta ja ymmärsin kaiken hämmennyksen keskellä mm. vauvan rintaraivarit. Olen pahoillani siitä, että kaikki eivät ole onnistuneet, vaikka olisivat tahtoneet onnistua, mutta saanen myös olla - etenkin vanhempana äitinä - onnellinen omasta onnistumisestani? Yhtä kaikki, vauvamme ja lapsemme ovat tyytyväisiä, eikö?
 
"vieras"
[QUOTE="Äiti minäkin";26280057]Sanoin "tällä palstalla".

En lukenut koko ketjua, mutta luettuani muutaman vuoden ajan tätä palstaa ja vertailtuani sitä imetystukilistalla käymiini kesksteluihin on käynyt ilmi, että monet todellakin ovat vailla sitä tukea, jota olisivat tarvinneet imetykseen. Minä sain sitä ko. listalta ja ymmärsin kaiken hämmennyksen keskellä mm. vauvan rintaraivarit. Olen pahoillani siitä, että kaikki eivät ole onnistuneet, vaikka olisivat tahtoneet onnistua, mutta saanen myös olla - etenkin vanhempana äitinä - onnellinen omasta onnistumisestani? Yhtä kaikki, vauvamme ja lapsemme ovat tyytyväisiä, eikö?[/QUOTE]

Tietenkin saat! Minähän onnittelin sinua (ihan oikeasti, en ivallisesti).
 
"vieras"
[QUOTE="Äiti minäkin";26280094]Ihanaa, tämähän on ihan huippua :D[/QUOTE]

Täällä tosiaan tarvii jotenkin erikseen ilmaista, jos oikeasti on iloinen jonkun puolesta. Helposti tulee tulkituksi päinvastoin :)
 
"Äiti minäkin"
[QUOTE="vieras";26280117]Täällä tosiaan tarvii jotenkin erikseen ilmaista, jos oikeasti on iloinen jonkun puolesta. Helposti tulee tulkituksi päinvastoin :)[/QUOTE]

Niinpä!

Hyvät yöt riippumatta siitä, oletko sama "vieras", jolle toivotin hyvät yöt :)
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26280063]Kerro konkreettisesti, miten teidän keskustelu menee, jos lapsesi ei vaikkapa halua laittaa turvavyötä kiinni.[/QUOTE]

No nyt ei kyllä tule mieleen milloin olis sellaista vastustellut...? Ja vaikea mun on sepittää se lapsen osuus kun hän on niinku IHMINEN, erillinen minusta omine mielipiteineen, tarpeineen ja tahtoineen. Voin mä yrittää, projisoin jonkun oikeasti tapahtuneen keskustelun tämmöiseen turvavyötilanteeseen.

L: En halua turvavyötä.
M: Mikset? Nyt pitää lähteä, laitetaan kiinni.
L: EN HALUA! Ei saa!
M: Miksi ei? Kerro nyt, en ymmärrä mitä haluat. Totta kai turvavyö on laitettava kiinni, on vaarallista ajaa ilman. Jos tulee kolari niin turvavyö suojaa.
L: Mulla on pissahätä.
M: Aaaa, no käy pissalla ja lähdetään sitten. Hyvä ku sanoit.

Mitään kikkakolmosia näissä asioissa ei ole, koska lapsi ei ole kuriton koira joka pitää pistää paikalleen. Lapsi on ihminen, hänessä on muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se mene niin, että kun lapsi sanoo EI niin vanhemman pitää vain murjoa tahtonsa läpi koska lapsihan kiukuttelee vain testaillakseen vanhempaa... Jos tytöllä ei ole pissahätä niin muita syitä kieltäytymiseen voi olla esim se, että häntä jännittää, tai on nälkä, tai jano, tai että tahtoisi istua muualla (joka joko sopii tai ei sovi minulle), tai harmittaa, tai vaikka mitä. Minä en lähde siitä oletuksesta, että lapsi nyt vaan sanoi EI koska oli sillä tuulella, koska se on äärimmäisen loukkaavaa lasta kohtaan ja useimmiten täyttä paskaa; lapsi kyllä haluaa totella vanhempiaan ja täyttää ne odotukset joita häneen kohdistetaan. Kannattaa muuten miettiä tarkkaan, että mitä lapseltaan odottaa... Kiukuttelua, kieltäytymistä, perseilyä, vai yhteistyötä, empatiaa ja hyvää käytöstä?
 
"mmmm"
millä kriteereillä 4v on taapero?

mua ärsyttää että aina kaikissa taaperoimetysjutuissa on äiti ja leikki-ikäinen lapsi ja yritetään oikein saada kohua aikaan. tällä mun mielestä vaan aiheutetaan negatiivista taaperoimetykselle. jos jutussa olisi äiti ja 1v lapsi (oikeasti taapero) niin imetys olisi varmaan lähes kaikista ok ja hyvä asia.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä