Taaperoimettäjä Iltalehdessä, lehdessä kuva kuinka 4-vuotias lapsi seisoo ja imee äidin rintaa

Status
Viestiketju on suljettu.
säpäle harmaana
[QUOTE="ninaTT";26280565]No nyt ei kyllä tule mieleen milloin olis sellaista vastustellut...? Ja vaikea mun on sepittää se lapsen osuus kun hän on niinku IHMINEN, erillinen minusta omine mielipiteineen, tarpeineen ja tahtoineen. Voin mä yrittää, projisoin jonkun oikeasti tapahtuneen keskustelun tämmöiseen turvavyötilanteeseen.

L: En halua turvavyötä.
M: Mikset? Nyt pitää lähteä, laitetaan kiinni.
L: EN HALUA! Ei saa!
M: Miksi ei? Kerro nyt, en ymmärrä mitä haluat. Totta kai turvavyö on laitettava kiinni, on vaarallista ajaa ilman. Jos tulee kolari niin turvavyö suojaa.
L: Mulla on pissahätä.
M: Aaaa, no käy pissalla ja lähdetään sitten. Hyvä ku sanoit.

Mitään kikkakolmosia näissä asioissa ei ole, koska lapsi ei ole kuriton koira joka pitää pistää paikalleen. Lapsi on ihminen, hänessä on muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se mene niin, että kun lapsi sanoo EI niin vanhemman pitää vain murjoa tahtonsa läpi koska lapsihan kiukuttelee vain testaillakseen vanhempaa... Jos tytöllä ei ole pissahätä niin muita syitä kieltäytymiseen voi olla esim se, että häntä jännittää, tai on nälkä, tai jano, tai että tahtoisi istua muualla (joka joko sopii tai ei sovi minulle), tai harmittaa, tai vaikka mitä. Minä en lähde siitä oletuksesta, että lapsi nyt vaan sanoi EI koska oli sillä tuulella, koska se on äärimmäisen loukkaavaa lasta kohtaan ja useimmiten täyttä paskaa; lapsi kyllä haluaa totella vanhempiaan ja täyttää ne odotukset joita häneen kohdistetaan. Kannattaa muuten miettiä tarkkaan, että mitä lapseltaan odottaa... Kiukuttelua, kieltäytymistä, perseilyä, vai yhteistyötä, empatiaa ja hyvää käytöstä?[/QUOTE]

Mitä tuo lihavoitu kohta tarkoittaa? Miksi lapsen pitäisi totella aikuista? Miksi häneen kohdistetaan odotuksia? Eikö se ole juuri sitä, mitä vastaan sinä julistat?

Ja miten tuossa tilanteessa sitten edetään jos se lapsen vastaus on, turvavyö on epämukava tai häntä harmittaa. Helppohan se on vessassa käydä tms, mutta ei se ole aina niin yksinkertaista. Viimeisenä tuossa tilanteessa meillä ongelmana on, että pissattaa, koska meillä kyllä tarkistetaan ennen lähtöä aina, ettei ketään pissata.
 
KS
Miksi muuten neuvolat Suomessa eivät suosittele samoin kuin WHO?[/QUOTE]

Koska meillä on Valio ja mitä Suomelle tapahtuisi jos kaikki vauvasta vaariin eivät käyttäisi lehmänmaitotuotteita puolta litraa päivässä? Sen täytyisi olla jotain todella kamalaa...
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26280762:
Mitä tuo lihavoitu kohta tarkoittaa? Miksi lapsen pitäisi totella aikuista? Miksi häneen kohdistetaan odotuksia? Eikö se ole juuri sitä, mitä vastaan sinä julistat?

Ja miten tuossa tilanteessa sitten edetään jos se lapsen vastaus on, turvavyö on epämukava tai häntä harmittaa. Helppohan se on vessassa käydä tms, mutta ei se ole aina niin yksinkertaista. Viimeisenä tuossa tilanteessa meillä ongelmana on, että pissattaa, koska meillä kyllä tarkistetaan ennen lähtöä aina, ettei ketään pissata.
No en todellakaan ole sitä vastaan, että lapsiin kohdistetaan odotuksia :O kyllä minä ainakin odotan lapseltani sopivaa käytöstä, empatiaa, yhteistyökykyä yms. Parasta on jos lapsi saa pienestä asti haluta osallistua yhteisön hyvinvoinnin eteen. Ei totella sokeasti, koska joskus on hyvä kyseenalaistaa - vanhemmatkin tekevät virheitä, mutta pääasiassa kyllä, lapsen tulisi toimia niin kuin lapselta odotetaan. Toisia ei saa lyödä, ei sotketa turhaan, siivotaan omat jäljet jne. Kyse on siitä, että MITEN näitä asioita opetetaan. Mä lähden siitä, että lapsi haluaa toimia hyvin ja mun tarvitsee vain tukea sitä, näyttää mallia.

Miten toimia jos lapsen mielestä turvavyö on epämukava? No sitten tuetaan lasta siinä tunteessa, esim "Harmi, että turvavyö on mielestäsi epämukava. Turvavyöstä on kuitenkin paljon iloa kolaritilantessa, joten sitä ei voi olla laittamatta kiinni. Onneksi sinun tarvitsee pitää sitä vain X minuuttia/tuntia, kunnes olemme perillä."
 
"vieras"
Miksi muuten neuvolat Suomessa eivät suosittele samoin kuin WHO?
Koska meillä on Valio ja mitä Suomelle tapahtuisi jos kaikki vauvasta vaariin eivät käyttäisi lehmänmaitotuotteita puolta litraa päivässä? Sen täytyisi olla jotain todella kamalaa...[/QUOTE]

Just, salaliittoteoriahan siinä on takana... :D Iltasanomien artikkeli oli oksettava, ihan sama miten päin tuo selitetään, niin ei siinä ole järjen hiventäkään ja siinä loukataan jo ko. lapsen yksityisyyttä. Lapsi-parka, ei voi muuta sanoa.
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26283093]Just, salaliittoteoriahan siinä on takana... :D Iltasanomien artikkeli oli oksettava, ihan sama miten päin tuo selitetään, niin ei siinä ole järjen hiventäkään ja siinä loukataan jo ko. lapsen yksityisyyttä. Lapsi-parka, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]

No ei se nyt niin kamalan salaista ole, että suomessa juodaan rasvatonta maitoa koska voi on parempi vientituote, ja että korvikeyrityksillä oli hurjan paljon vaikutusta sekä tiedeyhteisöön että markkinoinnin kautta valtaväestöön etenkin 60- ja 70-luvuilla, mutta jäljet näkyvät yhä kulttuurissamme. Monessa muussa länsimaassa sallitaan yhä korvikkeiden markkinointi, suomessa yritykset ovat siirtyneet nk taaperokorvikkeisiin ja vieroitusvalmisteisiin :/

Kyllä, normipituisessa imetyksessä on järkeä :) Imetyksen ennenaikaisessa lopettamisessa "muuten vaan" ei ole mitään järkeä, IMO. Eri asia jos on joku syy. Lapsi joka julkisella paikalla voi ottaa tissiä ei tunnu itse pitävän sitä kamalan yksityisasiana ;)
 
"ninaTT"
[QUOTE="kielipoliisi";26283317]Suomi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Hyppäsi silmään.[/QUOTE]

Niin ja yleensä lauseen lopussa käytetään pistettä, sitäkään en tehnyt. Kamalaa.
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26283588]Miksi kiroilet ketjussa? Kiroiletko muutenkin paljon?[/QUOTE]

Puhuttaessa en kiroile kauheasti. Suomen kielen kirosanat ovat vielä sen verran vahvoja ilmaisuja mulle, oon nössö :D Tietyssä seurassa saatan innostua pudottelemaan kirosanoja, mutta useimmiten en käytä.

Palstalla kiroilen koska tarvitsen voimasanoja poistamaan sitä älytöntä turhautumista mitä täällä tulee :cool: Ei tätä paikkaa muuten jaksa. Mieluummin käytän voimasanoja kuin että käyn jonkun yksittäisen kirjoittajan "kimppuun".
 
"huh huh"
Ei kyllä tulisi mieleenkään imettää lasta vuotta enempää. Olin jo tosi iloinen kun imetys onnistui sen vuoden verran, mutta ilmeisesti pitääkin yhtäkkiä kokea epäonnistuneensa?! Hehe :D
 
"mamma"
No voi huhhuh näitä kommentteja taas!
Huomaa selkeästi että nämä ketkä vastustavat/pitävät ällönä tai muuten vaan sopimattomana pitkää/ison lapsen imetystä eivät tiedä asiasta tarpeeksi. Miksi tulla tänne koomentoimaan pelkäällä mututuntumalla?
1. rintamaito ei muutu sokerivedeksi edes 10 vuoden kuluttua, se on ihan samaa kamaa 4kk kuin 4vuoden kohdalla
2. rintamaito ei vaurioita hampaita
3. rintamaito sisältää sellaisia ravinteita ja verisoluja mitä ei millään muulla tavalla saa lapselle annettua, rintamaitoa saava lapsi saa osakseen äidin vastustuskyvystä sitä kautta että saa äidiltä valkosoluja rintamaidosta
4. imetyssuositus 2 vuotta koskee juurikin teollistuneita ja myös siis suomea
5. läheisyyttä voi lapselle antaa monella tavalla mutta sellainen lapsi joka saa vielä rintamaitoa sen läheisyyden lisäksi saa vielä jotakin enemmän kuin ei imetetty

jne,jne
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26283289]No ei se nyt niin kamalan salaista ole, että suomessa juodaan rasvatonta maitoa koska voi on parempi vientituote, ja että korvikeyrityksillä oli hurjan paljon vaikutusta sekä tiedeyhteisöön että markkinoinnin kautta valtaväestöön etenkin 60- ja 70-luvuilla, mutta jäljet näkyvät yhä kulttuurissamme. Monessa muussa länsimaassa sallitaan yhä korvikkeiden markkinointi, suomessa yritykset ovat siirtyneet nk taaperokorvikkeisiin ja vieroitusvalmisteisiin :/

Kyllä, normipituisessa imetyksessä on järkeä :) Imetyksen ennenaikaisessa lopettamisessa "muuten vaan" ei ole mitään järkeä, IMO. Eri asia jos on joku syy. Lapsi joka julkisella paikalla voi ottaa tissiä ei tunnu itse pitävän sitä kamalan yksityisasiana ;)[/QUOTE]

Ai että minä lopetin imetyksen ennenaikaisesti, kun lapseni oli melkein vuoden? Heheheheehehee tuo oli kyllä paras! :D

Ja nuo salaliittoteoriat on aika vaarallisen kuuloisia, kannattaa käydä juttelemassa jollekin ammattiauttajalle, jos alkavat liikaa hallita elämää.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";26283642]No voi huhhuh näitä kommentteja taas!
Huomaa selkeästi että nämä ketkä vastustavat/pitävät ällönä tai muuten vaan sopimattomana pitkää/ison lapsen imetystä eivät tiedä asiasta tarpeeksi. Miksi tulla tänne koomentoimaan pelkäällä mututuntumalla?
1. rintamaito ei muutu sokerivedeksi edes 10 vuoden kuluttua, se on ihan samaa kamaa 4kk kuin 4vuoden kohdalla
2. rintamaito ei vaurioita hampaita
3. rintamaito sisältää sellaisia ravinteita ja verisoluja mitä ei millään muulla tavalla saa lapselle annettua, rintamaitoa saava lapsi saa osakseen äidin vastustuskyvystä sitä kautta että saa äidiltä valkosoluja rintamaidosta
4. imetyssuositus 2 vuotta koskee juurikin teollistuneita ja myös siis suomea
5. läheisyyttä voi lapselle antaa monella tavalla mutta sellainen lapsi joka saa vielä rintamaitoa sen läheisyyden lisäksi saa vielä jotakin enemmän kuin ei imetetty

jne,jne[/QUOTE]

Tarkoitatko tuossa viidennessä väitteessä, että saa psyykkisesti vai fyysisesti enemmän?
 
"mamma"
[QUOTE="vieras";26283660]Tarkoitatko tuossa viidennessä väitteessä, että saa psyykkisesti vai fyysisesti enemmän?[/QUOTE]

No ainakin fyysisesti saa enemmän, sen maidon :D Uskon että voi ollaa niin että saa myös psyykkisesti jotakin siitä.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";26283665]No ainakin fyysisesti saa enemmän, sen maidon :D Uskon että voi ollaa niin että saa myös psyykkisesti jotakin siitä.[/QUOTE]

Ihan totta, tutkitusti psyykkisesti pieniä traumoja. Fyysisesti ei saa yhtään enempää, kuin nännin suuhun verrattuna lapseen, jota pidetään sylissä. Eikä siinä iltiksen kuvassa lapsi ollut edes sylissä, että fyysisesti sai aika paljon vähemmän kuin sylissä oleva lapsi, joka juo maitonsa mukista kuten ikäänsä kuuluu.
 
"vieras"
Minä imetin "vain" 6 kuukautta. Ja koko senkin ajan jouduin antamaan vastiketta lisäksi. Mitä te taaperoimetyksen kannattajat ajattelette minusta? Tekeekö se minusta huonon äidin? Millä tavalla tämä tulee teidän mielestänne näkymään lapsessani tulevaisuudessa?
 
"niinpä"
Täällä Suomessa ollaan joka asiasta, että "voi kauheaa sentään". Jos naapuri ei tee juuri niinkuin itse niin sehän on poikkeavaa! Imetys on ihan luonnollista ja jokainen saa itse päättää sen pituuden lapsen ja oman mielensä mukaan. Mua ei ällötä ollenkaan. Uskon, että moni näistä ällöäjistä on oikeasti kateellisia rohkealle naiselle/äidille, joka uskaltaa poiketa valtaväestöstä.
 
"mamma"
[QUOTE="mamma";26283665]No ainakin fyysisesti saa enemmän, sen maidon :D Uskon että voi ollaa niin että saa myös psyykkisesti jotakin siitä.[/QUOTE]

Muutenkin tämä koko keskustelu ihmetyttää. Mitä se kenenkään persettä nyt niin repii jos joku imettää vaikka aikuista? Miten se on keneltäkään pois? Onko tässä arvostelussa ja kauhistelussa takana se että kokee jotenkin itse epäonnistuneensa.Tai olisikin halunut imettää pidempään mutta se ei onnistunut tai ei jaksanut enää vaivautua ja omat intressit lopulta meni lapsen edun edelle, ihan siis omastakin mielestä eikä sitä nyt haluta sitten myöntää ja hyväksyä?

En vaan todellakaan ymmärrä miksi ei anneta muiden tehdä niin kuin haluavat ja toivotetaan vaan onnea valitsemalleen tielle? Mikä oikeus kellään on kauhistella kenenkään valintoja? Yhtälailla sitten pitkään imettävillä on oikeus arvostella ja kauhistella lyhyesti imettäneitä ja surkutella sitten niiden lasten kohtaloa. Kuulostaako kivalta?
 
"mamma"
[QUOTE="vieras";26283690]Ihan totta, tutkitusti psyykkisesti pieniä traumoja. Fyysisesti ei saa yhtään enempää, kuin nännin suuhun verrattuna lapseen, jota pidetään sylissä. Eikä siinä iltiksen kuvassa lapsi ollut edes sylissä, että fyysisesti sai aika paljon vähemmän kuin sylissä oleva lapsi, joka juo maitonsa mukista kuten ikäänsä kuuluu.[/QUOTE]

Saisko linkin siihen "aiheuttaa traumoja" tutkimukseen. Ja kyllä, se rintamaito sisältää sellaista mitä lehmänmaidossa ei ole. Kyllähän iso lapsi juo myös maitoa lasista ja tekee kaikkea muutakin mitä saman ikäiset. Se rintamaito vaan tulee kaiken sen lisäksi. Miksi on niin vaikea ymmärtää että imetetty lapsi saa jotakin enemmän kuin ei imetetty?
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";26283731]Muutenkin tämä koko keskustelu ihmetyttää. Mitä se kenenkään persettä nyt niin repii jos joku imettää vaikka aikuista? Miten se on keneltäkään pois? Onko tässä arvostelussa ja kauhistelussa takana se että kokee jotenkin itse epäonnistuneensa.Tai olisikin halunut imettää pidempään mutta se ei onnistunut tai ei jaksanut enää vaivautua ja omat intressit lopulta meni lapsen edun edelle, ihan siis omastakin mielestä eikä sitä nyt haluta sitten myöntää ja hyväksyä?

En vaan todellakaan ymmärrä miksi ei anneta muiden tehdä niin kuin haluavat ja toivotetaan vaan onnea valitsemalleen tielle? Mikä oikeus kellään on kauhistella kenenkään valintoja? Yhtälailla sitten pitkään imettävillä on oikeus arvostella ja kauhistella lyhyesti imettäneitä ja surkutella sitten niiden lasten kohtaloa. Kuulostaako kivalta?[/QUOTE]

Onhan se myös arvostelua, jos listataan syitä, miksi pitäisi imettää pitkään. Sehän tarkoittaa, että jos et imetä, olet evännyt lapseltasi nämä edut. Lapsesi on jäänyt näistä paitsi.

Kysyn nyt sinulta tuon kysymykseni:
Minä imetin "vain" 6 kuukautta. Ja koko senkin ajan jouduin antamaan vastiketta lisäksi. Mitä te taaperoimetyksen kannattajat ajattelette minusta? Tekeekö se minusta huonon äidin? Millä tavalla tämä tulee teidän mielestänne näkymään lapsessani tulevaisuudessa?
 
"vieras"
[QUOTE="niinpä";26283723]Täällä Suomessa ollaan joka asiasta, että "voi kauheaa sentään". Jos naapuri ei tee juuri niinkuin itse niin sehän on poikkeavaa! Imetys on ihan luonnollista ja jokainen saa itse päättää sen pituuden lapsen ja oman mielensä mukaan. Mua ei ällötä ollenkaan. Uskon, että moni näistä ällöäjistä on oikeasti kateellisia rohkealle naiselle/äidille, joka uskaltaa poiketa valtaväestöstä.[/QUOTE]

Nyt puhut ihan omiasi. Minä olen suvaitsevainen ihminen, ihan kaikessa, mikään ei yleensä järkytä, mutta noin ison lapsen imetys on sellainen, mitä en ymmärrä enkä tule koskaan ymmärtämään. Kaikki selitykset läheisyydestä/rintamaidon ravintoarvoista/luonnollisuudesta ja lapsen tahdosta menee ihan täysin yli hilseen, ei yksikään lapsi saa niin paljoa hyötyä tissittelystä 4+ vuotiaana, että se menee haittojen edelle. Emotionaalisten haittojen, psyykkisten haittojen ja kehityksellisten haittojen. Että ihan turha marmattaa, että ihmiset ei hyväksy kun ovat suvaitsemattomia, minä olen suvaitsevainen, mutta joku raja lasten hyväksikäytöllä lööppien takia pitää olla. Jos joku haluaa imettää isoa lasta, niin hoitakoot kotonaan.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä