Taapero tarhaan kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Jos en olisi valmis yrittämään elämään kahden lapsen kanssa, niin kai olisin tässä toisen lapsen antamassa adoptioon??? Ja sellaisestahan nyt ei ole kyse.

Esikoinen ei ole katoamassa minnekään. Esikoinen nimenomaan ei ole odottamassa omaa vuoroaan, vaan hän touhuaa omiaan siellä päiväkodissa. Ja kun esikoinen tulee päiväkodista kotiin, äiti jaksaa touhuta hänenkin kanssaan jotain, kun on ehkä saanut levättyä päivällä, jos vauvakin on nukkunut.

Yhtä hienoja ovat molemmat lapset, niin esikoinen kuin vauvakin.

Kun vauva kasvaa ja elämään alkaa tulla taas jotain rytmiä, aion vähentää esikoisen hoitopäiviä.

En tiedä, kuinka moni teistä on tai on ollut yksinhuoltaja taaperolle ja vastasyntyneelle. Minulla siis ei ole ketään, ei ketään, joka iltaisin tai viikonloppuisin katsoisi esikoista tai vauvaa edes hetken, että voisin levähtää. Tämän takia mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni, etten pääse uupumaan heti alkumetreillä.[/quote]

Entäs jos vauvasi ei nukukkaan päivällä kun esikoisesi on hoidossa? Esikoinen saa iltaisinkin sen hetken jonka näkee omaa äitiään vaan väsyneen ja kiukkuisen äidin joka ei silloinkaan jaksa olla hänen kanssaan!

Viimeinen lause kertoo kaiken sinusta "mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni". Sääli että kaikille niitä vauvoja suodaankin :/ :'(

Mä luulen, että jos olisin laittanut esikoiseni hoitoon, kun kuopus syntyi, hän olisi kokenut tulleensa hylätyksi. Siis että joutuu väistymään vauvan tieltä. Olisi varmaan vain pahentanut mustasukkaisuuskohtauksia.

Otin pojan (silloin 1v 10kk) mahd paljon mukaan vauvan hoitoon ja mustiskohtaukset loppuivat melko pian. Ei tullut mieleenikään hoitaa asiaa toisin!

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Esikoinen nimenomaan ei ole odottamassa omaa vuoroaan, vaan hän touhuaa omiaan siellä päiväkodissa. Ja kun esikoinen tulee päiväkodista kotiin, äiti jaksaa touhuta hänenkin kanssaan jotain, kun on ehkä saanut levättyä päivällä, jos vauvakin on nukkunut.

Ja miten rankaksi kuvittelet tämän käyvän esikoiselle touhuttuaan ensin 8 pitkää tuntia päiväkodissa (poislukien päiväuniaika) sitten vielä jatkaa touhuamista kotona äidin kanssa?? Jaksatko itse touhuta n. 10-12 tuntia??

Ja entäpä jos se vauva ei nukukaan silloin ei oletettavasti nuku äitikään, lähteekö vauvakin sitten hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa:
Jos en olisi valmis yrittämään elämään kahden lapsen kanssa, niin kai olisin tässä toisen lapsen antamassa adoptioon??? Ja sellaisestahan nyt ei ole kyse.

Esikoinen ei ole katoamassa minnekään. Esikoinen nimenomaan ei ole odottamassa omaa vuoroaan, vaan hän touhuaa omiaan siellä päiväkodissa. Ja kun esikoinen tulee päiväkodista kotiin, äiti jaksaa touhuta hänenkin kanssaan jotain, kun on ehkä saanut levättyä päivällä, jos vauvakin on nukkunut.

Yhtä hienoja ovat molemmat lapset, niin esikoinen kuin vauvakin.

Kun vauva kasvaa ja elämään alkaa tulla taas jotain rytmiä, aion vähentää esikoisen hoitopäiviä.

En tiedä, kuinka moni teistä on tai on ollut yksinhuoltaja taaperolle ja vastasyntyneelle. Minulla siis ei ole ketään, ei ketään, joka iltaisin tai viikonloppuisin katsoisi esikoista tai vauvaa edes hetken, että voisin levähtää. Tämän takia mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni, etten pääse uupumaan heti alkumetreillä.

Entäs jos vauvasi ei nukukkaan päivällä kun esikoisesi on hoidossa? Esikoinen saa iltaisinkin sen hetken jonka näkee omaa äitiään vaan väsyneen ja kiukkuisen äidin joka ei silloinkaan jaksa olla hänen kanssaan!

Viimeinen lause kertoo kaiken sinusta "mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni". Sääli että kaikille niitä vauvoja suodaankin :/ :'([/quote]

Tämä oli siis minun kommettini

Viimeinen lause kertoo kaiken sinusta "mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni". Sääli että kaikille niitä vauvoja suodaankin :/ :'(

Meillä on kans kaksi lasta vaikka tiesin väsyväni kahden kanssa kun he ovat pieniä, mutta halusin lapselle sisaruksen , enkä ainoaa lasta, hehän elävät aikuisuuteen asti sitten sisaruksina ja sisarus on hyvä juttu olla olemassa. Mies auttaa meillä paljon.

Vaikutta siltä, että olet ap järkevä ja vastuuntuntoinen äiti, joka kykenet arvioimaan tilannettasi hyvin. Mielestäni suunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Ei täältä kannata kuunnella näitä haukkujia, koska heidän ajatusmaailmansa on selvästi rajoittunut. Ymmärrät itse enemmän kuin he! Kyllä sitä on niin helppo tulla sanomaan toiselle että miten voit pelätä palavasi loppuun, jos ei ole itsellä kokemusta siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun toinen lapsista on vastasyntynyt, niin en koe tekeväni pahaa esikoiselleni, jos pidän häntä arkipäivinä 8 tuntia päiväkodissa.

Mä niin toivon, että tuohon 8 tuntiin ei päiväkoti tule suostumaan kun olet kotona!!

Pakko todeta, että toivon samaa.

KAKSIVUOTIAS pikkuinen hoidossa 40 tuntia viikossa vaikka äiti on kotona!

En todellakaan vastusta virikehoitoa, mutta tuossa ei ole mitään järkeä. En pistäisi edes 6 v ja 4 v lapsiani päiväkotiin 40 h/vko vaikka ollaan töissä/opiskellaan.

Päiväkodin puolelta on suostumus asiaan jo tullut. Ja nimenomaan juuri niin, että esikoinen SAA olla kahdeksanKIN tuntia päivässä hoidossa, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, aika harvoin edes nyt ennen kesälomia esikoisella oli noita 8 tunnin päiviä. Ja koska haluan jatkaa esikoisen päivähoitoa kuten ennenkin, ei noita 8 tunnin päiviä ole tarkoitus ainakaan lisätä.

Juu juu, päiväkodin tädit ovat varmaan tosi mielissään ;)

Ihan mielenkiinnosta, maksatko esikoisen hoidosta mitään?

Päiväkodin puolelta on suostumus asiaan jo tullut. Ja nimenomaan juuri niin, että esikoinen SAA olla kahdeksanKIN tuntia päivässä hoidossa, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, aika harvoin edes nyt ennen kesälomia esikoisella oli noita 8 tunnin päiviä. Ja koska haluan jatkaa esikoisen päivähoitoa kuten ennenkin, ei noita 8 tunnin päiviä ole tarkoitus ainakaan lisätä.

Harmi, toivon todella että järkiinnyt ja aloitat niillä lyhyemmillä päivillä ja sitten lisäät jos tarvetta on.

Jokainen tekee niinku parhaaks näkee, nää on näitä asioita mitä täällä ei kannata puhua ellei oo valmis kuulemaan kaikkee mahollista taivaan ja maan väliltä.

En tiedä, kuinka moni teistä on tai on ollut yksinhuoltaja taaperolle ja vastasyntyneelle. Minulla siis ei ole ketään, ei ketään, joka iltaisin tai viikonloppuisin katsoisi esikoista tai vauvaa edes hetken, että voisin levähtää. Tämän takia mielummin otan varman päälle ja pidän huolta itsestäni, etten pääse uupumaan heti alkumetreillä.

En ole ollut yksinhuoltaja, mutta siis suvut kaukana (toisessa maassa) ja olen ollut yksin kotona 1v3kk ikäerolla olevien lasten kanssa. Esikoisella on downin syndrooma, eli hän oli vielä käytännössä ihan sylivauva kuopuksen syntyessä, vaikkakin isokokoisempi. Mies oli yötöissä eli iltarutiinit jäivät ykisn minulle, samoin sain päivisin ravata kaikenmaailman kuntoutuksissa ja lääkäreissä toisella puolen kaupunkia kahden pienen kanssa ilman autoa.

Mutta meillä oli onneksi avoin päiväkoti sekä neuvolan perustama vanhempianryhmä jossa tavattiin muita tuoreita vanhempia ja esikoisen myötä käytiin tuollaisessa vertaistukiryhmässä jokatoinen viikko. Lähiseudun perheiden aknssa perustettiin tällaista omaa hoitopiiriä, eli tarvittaessa voitiin ottaa toistemme lapsia hoitoon.

Esikoinen aloitti päiväkodin kuntouttavista syist 1v10kk ikäisenä, jolloin kuopus oli siis 7kk. Hoitopäivien pituus oli 3h ja ne siis muokattu lapsen tarpeiden mukaan, ei aikuisten ja itse koin sen aika raskaaksi joka aamu lähteä tiettyyn aikaan liikkeelle molempien kanssa ja muutaman tunnin kuluttua taas kotiin hakemiset. Mutta saihan siinä vähän sitä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa, ehkä siivottua tai käytyä shoppailemassa, usein vietettiin kuopuksen aknssa tuo aika avoimessa päiväkodissa kun mies oli kotona nukkumassa.

Mitään kokopäivähoitoa en olisi osannut silloin kaivata ja mieletsäni olisin päässyt helpoimmalla ilman mitään päiväkotia. Mutta myöhemmin kun lapset ovat kasvaneet olen alkanut pitää hyvänä tuollaista muutaman lyhyen hoitopäivän viikkoa, sillä saa kuitenkin muuten tukiverkostoton vähän omaa aikaa vauvan kanssa ja isompi lapsi kavereita.

Nykyisin lapset ovat jo 5v ja kohta 4v, nuoremmalla on todettu autismi ja esikoisellakin roimasti autistisia piirteitä joista tutkimuksissa parhaillaan. Käytännössä he ovat siis kaikille lapsiperhetutuillemme aivan liian raskaita hoidettavia, päiväkodin lisäksi ainoana apuna ovat erikseen palkatut lastenhoitajat. Eli ymmärrän kyllä päiväkodin merkityksen tukiverkostona, mutta en usko monenkaan tarvivan oikeasti sitä tukiverkostoa 5 päivänä viikossa 8h aikaa. Useiten ne pari, kolme hoitopäivää riittää ihan hyvin.

Ihmiset hyvät! Esikoiseni on elämänsä aika viettänyt melko vähän kahdeksan tuntisia hoitopäiviä. Kuitenkin on hoitopaikan kanssa sovittu, että esikoinen VOI olla sen 8 tuntia päivässä hoidossa. Nyt ei ole tarkoitus kellon tarkasti pitää esikoista 8 tuntia päiväkodissa. Luultavasti hän on sen kuutisen tuntia hoidossa, kuten tähänkin asti. Tätähän olen painottanut, haluaisin jatkaa esikoisen hoidossa oloa kuten tähänkin asti.

Ihmiset hyvät! Esikoiseni on elämänsä aika viettänyt melko vähän kahdeksan tuntisia hoitopäiviä. Kuitenkin on hoitopaikan kanssa sovittu, että esikoinen VOI olla sen 8 tuntia päivässä hoidossa. Nyt ei ole tarkoitus kellon tarkasti pitää esikoista 8 tuntia päiväkodissa. Luultavasti hän on sen kuutisen tuntia hoidossa, kuten tähänkin asti. Tätähän olen painottanut, haluaisin jatkaa esikoisen hoidossa oloa kuten tähänkin asti.

Mikset vastaa sulle esitettyihin kysymyksiin? Mihin esikoisesi menee kun lähdet synnyttämään?

Kuus tuntia viitenä päivänä viikossa on myöskin paljon, liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Jokainen tekee niinku parhaaks näkee, nää on näitä asioita mitä täällä ei kannata puhua ellei oo valmis kuulemaan kaikkee mahollista taivaan ja maan väliltä.

Kaipasin kokemuksia, mielipiteitä ja neuvoja. Innolla olen lukenut kaiken. Jotkut kommentit lapsen hylkäämisestä ja perheen ulkopuolelle sulkemisesta kyllä loukkaavat, mutta sellaisten kommenttien kylväjät voivat mennä ihan itseensä. Tiedän kyllä, että en ole esikoistani hylkäämässä, vaikka hän tarhassa alkuun olisikin, kun vauva syntyy.

eipä auttanut tämä puhe kyllä yhtään asiaa! Esikoisen ei tarvitse jatkaa samaa elämää kuin ennenkin, hänen elämänsä muuttuu ihan samalla tavalla kuin sinunkin, ja sinä sen olet päättänyt muutta ei taaperosi! Sinä sysäät
esikoisen pois, ihan oikeasti!
Neuvolasta saat nopeasti apua jos oikeasti sitä tarvitset, jos et jaksa hoitaa
molempia! Jos oikeasti haluat pitää huolta molemmista lapsistasi, niin otat
esikoisen pois hoidosta ja yrität niinpäin. Jos et jaksa otat yhteyttä neuvolaan!

Kaipasin kokemuksia, mielipiteitä ja neuvoja. Innolla olen lukenut kaiken. Jotkut kommentit lapsen hylkäämisestä ja perheen ulkopuolelle sulkemisesta kyllä loukkaavat, mutta sellaisten kommenttien kylväjät voivat mennä ihan itseensä. Tiedän kyllä, että en ole esikoistani hylkäämässä, vaikka hän tarhassa alkuun olisikin, kun vauva syntyy.

Sun kanssas on aika harva samaa mieltä tästä asiasta, että esikoinen viedään kokopäiväiseksi hoitoon kun vauva syntyy. Siitä voit miettiä, kumpi on hyväksyttävämpi ja lapsen etuja ajatellen parempi käytäntö.

Esikoisesi ei tiedä, ettet häntä hylkää, vaikka sinä sen tiedät.

Toivon mukaan kommentit myös kolahtaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

Sun kanssas on aika harva samaa mieltä tästä asiasta, että esikoinen viedään kokopäiväiseksi hoitoon kun vauva syntyy. Siitä voit miettiä, kumpi on hyväksyttävämpi ja lapsen etuja ajatellen parempi käytäntö.

Esikoisesi ei tiedä, ettet häntä hylkää, vaikka sinä sen tiedät.

Peesi tähän.

Tuskin ninkään moni ihan huvikseen päätään aukoo...

ihan tiedoksi se elämä ei ainakaan helpotu kun vauva ja taaperosi kasvaa!
Kun on taapero ja vauva niin elämä on suht helppoa, sitten kun on molemmat kävelemässä, juoksemassa ympäriinsä ja tekemässä kolttosia, niin sitten sinä vasta loppu olet!
Omat lapseni on nyt 2 ja 4v enkä ole koskaan ollut näin väsynyt!

Mihin ne sitten laitat?

Hmm.. No ehkä tekisin niin, että ottaisin puolipäivähoitopaikan ja pitäisin sitä alussa varalla, jos kerran olet yh ja ihan yksin ja kuitenkin jo päättänyt että lapsi menee päivähoitoon. En kuitenkaan pitäisi esikoista 8h/vrk x5 hoidossa jos kerran itse on koko ajan kotona. 2v on kuitenkin vielä aika pieni.. Eri asia, jos lapsi olisi esim. 4-5v eikä naapurustossa olisi juuri muita lapsia joiden kanssa leikkiä, silloin puolipäivähoito voisi olla ihan paikallaan.

Voit varautua aikamoisiin mustasukkaisuuskohtauksiin iltaisin, jos viet esikoisen vauvan tieltä päiviksi hoitoon. Ja se on vain luonnollista käyttäytymistä lapselta...

Mutta tietääkö taaperosi? Vaikeata on ohittaa tosiasia että taapero-ikäinen ei millään voi ymmärtää asiaa muutoin kun että äiti mielummin vauvan kanssa kuin hänen. Rankkaa on pitää taapero kotona, mutta jos kuitenkin yrittäisit sitä aamupäivähoitoa. Se olisi jo taaperon kannalta paljon helpompi kestää.

Kyse on enemmänkin siitä mite lapsi asian kokee. Et sinä fyysisesti ketään hylkää, älä ymmärrä väärin.

Kuten sanottu, minun kokemukseni, mielipiteeni ja neuvoni on se 2-3 max 6h mittaista hoitopäivää viikossa, jonka uskon olevan myös äidille helpompi ratkaisu kuin se täyspäiväinen hoito.

Tuota osa-aikaista hoitoa pidän ihan hyvänäkin sinun kohdallasi vaikka yleisesti se 3v pärjääkin parhaiten kotihoidossa. Yksinhuoltajalle ilman tukiverkostoa on kuitenkin hyvä olla jokin taho joka auttaa lapsen hoitoasioissa.

Mutta jos siis ensimmäiset viikot pidätkin hoidossa täyttä päivää niin kokeile mahdollisimman pian niitä vapaapäiviä. Silloinkin vaikka esikoisen kanssa olisi iltaisin ja viikonloppuisin raskasta (mitä varmasti onkin noin pitkillä hoitoajoilla).

Ja mieti ihmeessä varalle mitä vastaat siihen kun väsynyt esikoinen aamulla kiukuttelee ja kysyy miksi hänen pitää mennä hoitoon vaikka sinä jäät vauvan kanssa kotiin.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä