S
Sossupummi
Vieras
En oikeasti ymmärrä. Mikä oikeuttaa roikkumaan vuosikausia työttömänä nostamassa ilmaista rahaa, vedoten joko röyhkeästi mukavuuteen ja siihen että rahaa tulee enemmän ilmaiseksi kuin töitä tehden, tai keräten kootut valitusvirret ja vinkumiset kun ei ole töitä, kun haen vaikka ja mitä mutta mistään ei löydy, kun en voi mennä kouluun kun, kun on liian pitkä matka eikä voi hankkia autoa kun on niin kallista ym. ja blaa.
Miksi SINÄ olet sossupummi?
Kategoriaan luettakoon muut kuin lyhyehkön hetken työttöminä olleet jne.
Entä sinä joka et ole, mitä mieltä asiasta?
Minulla on ollut elämäni aikana monia "sossupummius"-aikoja, jos tämmöiset ihan normaalit yhteiskunnan tukitoimet sellaisiksi lasketaan. Tosin itse sossusta en ole koskaan rahaa hakenut. Ensiksi olin sossupommi n. 20 vuotta kun asuin kotona. Vanhemmat maksoivat kaiken, loppuvuosina tosin pikkasen sain itsekkin hommattua rahoitusta. Lisäksi koulunkäynnit sun muut maksoi yhteiskunta.
Tämän jälkeen menin opiskelemaan yliopistoon. Yhteiskunta maksoi opiskelut ja maksoipa vielä tukea. Kesäisin tein töitä kyllä, mutta en muuten (jos olisin tehnyt, olisin joutunut maksamaan tuet takas). Notkuin tuolla yliopistollakin 8 vuotta. Sitten menin töihin ja hetkellisesti olin KUNNON KANSALAINEN! No, äkkiäpä tuli lapset ja siitä alkoi uusi sossupummiuskierre. Tukea tuli taas ovista ja ikkunoista. Ja se mitä ei yhteiskunta maksanut, anastettiin mieheltä. Käytännössä 8 vuotta vietin semmoista elämää, että hyvin vähän töitä tein. Kolme lasta siinä tuli ja he kaikki ovat sossupummeja tällä hetkellä.
3 vuotta sitten palasin töihin, mutta pätkäduuneilla homma eteni. Tällä hetkellä olen työtön eli taas sossupummailen. Työttömyyttä on jatkunut jo 2 viikkoa, joten ei hyvältä näytä...
Mieheni tienaa ihan ok, mutta ei niin paljoa että hänen veroeuroillaan olisi kustannettu minun ja meidän lapsiemme pummailut. Ja on hänkin kumminkin aika lailla ehtinyt pummailemaan ennen nykytilannetta...