Syyt sossupummiuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oikeasti ymmärrä. Mikä oikeuttaa roikkumaan vuosikausia työttömänä nostamassa ilmaista rahaa, vedoten joko röyhkeästi mukavuuteen ja siihen että rahaa tulee enemmän ilmaiseksi kuin töitä tehden, tai keräten kootut valitusvirret ja vinkumiset kun ei ole töitä, kun haen vaikka ja mitä mutta mistään ei löydy, kun en voi mennä kouluun kun, kun on liian pitkä matka eikä voi hankkia autoa kun on niin kallista ym. ja blaa.

Miksi SINÄ olet sossupummi?
Kategoriaan luettakoon muut kuin lyhyehkön hetken työttöminä olleet jne.

Entä sinä joka et ole, mitä mieltä asiasta?

Minulla on ollut elämäni aikana monia "sossupummius"-aikoja, jos tämmöiset ihan normaalit yhteiskunnan tukitoimet sellaisiksi lasketaan. Tosin itse sossusta en ole koskaan rahaa hakenut. Ensiksi olin sossupommi n. 20 vuotta kun asuin kotona. Vanhemmat maksoivat kaiken, loppuvuosina tosin pikkasen sain itsekkin hommattua rahoitusta. Lisäksi koulunkäynnit sun muut maksoi yhteiskunta.

Tämän jälkeen menin opiskelemaan yliopistoon. Yhteiskunta maksoi opiskelut ja maksoipa vielä tukea. Kesäisin tein töitä kyllä, mutta en muuten (jos olisin tehnyt, olisin joutunut maksamaan tuet takas). Notkuin tuolla yliopistollakin 8 vuotta. Sitten menin töihin ja hetkellisesti olin KUNNON KANSALAINEN! No, äkkiäpä tuli lapset ja siitä alkoi uusi sossupummiuskierre. Tukea tuli taas ovista ja ikkunoista. Ja se mitä ei yhteiskunta maksanut, anastettiin mieheltä. Käytännössä 8 vuotta vietin semmoista elämää, että hyvin vähän töitä tein. Kolme lasta siinä tuli ja he kaikki ovat sossupummeja tällä hetkellä.

3 vuotta sitten palasin töihin, mutta pätkäduuneilla homma eteni. Tällä hetkellä olen työtön eli taas sossupummailen. Työttömyyttä on jatkunut jo 2 viikkoa, joten ei hyvältä näytä...

Mieheni tienaa ihan ok, mutta ei niin paljoa että hänen veroeuroillaan olisi kustannettu minun ja meidän lapsiemme pummailut. Ja on hänkin kumminkin aika lailla ehtinyt pummailemaan ennen nykytilannetta...

Minulla on ollut elämäni aikana monia "sossupummius"-aikoja, jos tämmöiset ihan normaalit yhteiskunnan tukitoimet sellaisiksi lasketaan. Tosin itse sossusta en ole koskaan rahaa hakenut. Ensiksi olin sossupommi n. 20 vuotta kun asuin kotona. Vanhemmat maksoivat kaiken, loppuvuosina tosin pikkasen sain itsekkin hommattua rahoitusta. Lisäksi koulunkäynnit sun muut maksoi yhteiskunta.

Tämän jälkeen menin opiskelemaan yliopistoon. Yhteiskunta maksoi opiskelut ja maksoipa vielä tukea. Kesäisin tein töitä kyllä, mutta en muuten (jos olisin tehnyt, olisin joutunut maksamaan tuet takas). Notkuin tuolla yliopistollakin 8 vuotta. Sitten menin töihin ja hetkellisesti olin KUNNON KANSALAINEN! No, äkkiäpä tuli lapset ja siitä alkoi uusi sossupummiuskierre. Tukea tuli taas ovista ja ikkunoista. Ja se mitä ei yhteiskunta maksanut, anastettiin mieheltä. Käytännössä 8 vuotta vietin semmoista elämää, että hyvin vähän töitä tein. Kolme lasta siinä tuli ja he kaikki ovat sossupummeja tällä hetkellä.

3 vuotta sitten palasin töihin, mutta pätkäduuneilla homma eteni. Tällä hetkellä olen työtön eli taas sossupummailen. Työttömyyttä on jatkunut jo 2 viikkoa, joten ei hyvältä näytä...

Mieheni tienaa ihan ok, mutta ei niin paljoa että hänen veroeuroillaan olisi kustannettu minun ja meidän lapsiemme pummailut. Ja on hänkin kumminkin aika lailla ehtinyt pummailemaan ennen nykytilannetta...

Yrittäisit edes olla yhteiskunnan hyödyllinen jäsen.

Mä olen nyt ollut muutaman vuoden sossun rahoilla Kelan tukien lisäksi. Ensin olin työtön ja sitten aloitin opiskelut. En pidä itseäni sossupummina koska työttömänä olin kuitenkin työharjoittelussa ja nyt opiskelen. Valmistun parin kuukauden päästä ja työllistyminen melko varmaa.

Lisäys omaan viestiini, että vanhempani eivät ole koskaan saaneet sossusta senttiäkään. He ovat aina tehneet töitä elantonsa eteen. Eli turha väittää, että kaikkien kohdalla periytyvää.

[QUOTE="Vieras";28183857]Ilmaista rahaa ei saisi jakaa. Tukeen pitäisi liittää päivittäinen pakollinen vsikka 4 tunnin työpanos. Ulkona touhusmista, vanhuksille lukemista yms yms yms. Se että henkilö pskotetaan ulos neljän seinän sisältä on mitä parhainta mt ongelmien ja surjäytymisen ehkäisyä jos mikä. Jonkun ajan jälkeen tehokkaammat otteet henkilön siiryämiseksi takaisin työelämään kouluttamalla uuteen ammattiin. Jos ei suostu, niin tuet poikki. Jäisi sitten rahat käytettäväksi niille, jotka sen tuen oikeasti tarvitsevat.[/QUOTE]

Eli siis ehdotat työttömille osa-aikatyötä? Varmaan tarkoitat normaalilla tuntipalkalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28184627:
Eli siis ehdotat työttömille osa-aikatyötä? Varmaan tarkoitat normaalilla tuntipalkalla?

Eli ne sais x määrän rahaa pienestä työstä ja tarvisivat edelleen tukia jotta pärjäävät?
Eikö tuon työn pitänyt olla korvausta niistä tukirahoista kun muuten eivät näennäisesti tekisi mitään?
Muutama tunti päivässä mummojen ulkoiluttamista ja jäisi vielä yllinkyllin aikaa työnhakuunkin. Siis jos kyseessä on täysin mitään tekemätön tapaus.

Mikä vaan vaihtoehto millä pärjää on parempi kuin sossu. Toivottavasti ei tarvitse ikinä siihen turvautua, enää. Paska paikkakunta kyllä niille haaveille kun työt on niin helvetin tiukassa täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28184637:
Eli ne sais x määrän rahaa pienestä työstä ja tarvisivat edelleen tukia jotta pärjäävät?
Eikö tuon työn pitänyt olla korvausta niistä tukirahoista kun muuten eivät näennäisesti tekisi mitään?
Muutama tunti päivässä mummojen ulkoiluttamista ja jäisi vielä yllinkyllin aikaa työnhakuunkin. Siis jos kyseessä on täysin mitään tekemätön tapaus.

Ei, vaan jos työtön työllistyy, hän ei ole enää työtön. Tällöin hänen kuuluu saada työstä palkkaa, ei työttömyyskorvausta. Mummojen ulkoilutukseen yms perustuvien työpaikkojen luominen on ihan varteenotettava idea, mutta kannattaa myös muistaa, että parin tunnin silpputyöpaikkojen luominen on huonoa työvoimapolitiikkaa. Tavoitteena tulisi aina se, että luodaan pysyviä, mahdollisuuksien mukaan kokoaikaisia työpaikkoja - toki osa-aikaisiakin voi olla, muttei mitään silppua. Tavoite tulisi olla, että ihmset oikeasti työllistyvät niin, että pystyvät elättämään itsensä.

Tuet ovat korvaus siitä, jos työtä ja sitä kautta parempaa elintasoa ei olekaan tarjolla. Siksi tukia vastaan ei oikein voi edellyttää työntekoa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28184652:
Ei, vaan jos työtön työllistyy, hän ei ole enää työtön. Tällöin hänen kuuluu saada työstä palkkaa, ei työttömyyskorvausta. Mummojen ulkoilutukseen yms perustuvien työpaikkojen luominen on ihan varteenotettava idea, mutta kannattaa myös muistaa, että parin tunnin silpputyöpaikkojen luominen on huonoa työvoimapolitiikkaa. Tavoitteena tulisi aina se, että luodaan pysyviä, mahdollisuuksien mukaan kokoaikaisia työpaikkoja - toki osa-aikaisiakin voi olla, muttei mitään silppua. Tavoite tulisi olla, että ihmset oikeasti työllistyvät niin, että pystyvät elättämään itsensä.

Tuet ovat korvaus siitä, jos työtä ja sitä kautta parempaa elintasoa ei olekaan tarjolla. Siksi tukia vastaan ei oikein voi edellyttää työntekoa.

Hienoa ajattelua, mutta nyt ollaan jo tuossa oravanpyörässä että on henkilöitä jotka vuodesta toiseen makaavat kotona ja nostavat tukia. Syystä tai toisesta he eivät mene töihin tai mene töiden perässä muualle. Jos he jäävät notkumaan paikkakunnalle missä ei ole kunnon töitä tarjolla, se on tietoinen ja oma valinta tehdä edes jotain pientä niiden tukirahojen eteen. Noita "silpputyöpaikkoja" tehtailisin nimenomaan aloille jossa ollaan jo kusessa työtaakan suhteen ettei ehditä hoitamaan sitä omaa tehtävääkään kunnolla ja osa hyvästä työnteosta jää tekemättä kun ei ole käsiä ja aikaa.

Meillä on kotimaista työvoimaa, mutta kun ne hitto makaa kotisohvalla sipsipussin kera ja raapustaa kerran kuukaudessa lappuselle että nyt tarttis taas rahaa ettei joudu kadulle. Sehän ois kai se seuraava vaihtoehto jos ei tee mitään elämisensä eteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28184683:
Hienoa ajattelua, mutta nyt ollaan jo tuossa oravanpyörässä että on henkilöitä jotka vuodesta toiseen makaavat kotona ja nostavat tukia. Syystä tai toisesta he eivät mene töihin tai mene töiden perässä muualle. Jos he jäävät notkumaan paikkakunnalle missä ei ole kunnon töitä tarjolla, se on tietoinen ja oma valinta tehdä edes jotain pientä niiden tukirahojen eteen. Noita "silpputyöpaikkoja" tehtailisin nimenomaan aloille jossa ollaan jo kusessa työtaakan suhteen ettei ehditä hoitamaan sitä omaa tehtävääkään kunnolla ja osa hyvästä työnteosta jää tekemättä kun ei ole käsiä ja aikaa.

Meillä on kotimaista työvoimaa, mutta kun ne hitto makaa kotisohvalla sipsipussin kera ja raapustaa kerran kuukaudessa lappuselle että nyt tarttis taas rahaa ettei joudu kadulle. Sehän ois kai se seuraava vaihtoehto jos ei tee mitään elämisensä eteen?

Jos jollain alalla on liian vähän työvoimaa ja tekemätöntä työtä, niin eikö järkevämpi ratkaisu olisi luoda sinne oikeita työpaikkoja ja rekrytoida osaavaa porukkaa? Useinhan tilanne on päinvastoin, eli eläkkeelle jäävän tilalle ei palkata ketään, vaan jatkossa yksi ihminen tekee kahden työt. Ja esim. vanhustenhoito on todellakin ala, jossa saisi olla enemmän työvoimaa, mutta ei sinne voi ketä tahansa kuvailemaasi sohvalla makoilijaa laittaa ilman alan osaamista ja motivaatiota. Motivaatio työhön syntyy osittain palkasta, joten työntekijöiden tulee tietenkin olla palkattuja.

Kaikille ei löydy töitä hoiva-alalta eikä kuulu löytyäkään. Täystyöllisyyteen ei voida päästä, mutta tilannetta olisi mahdollista parantaa.

Sossuiluun ei kaikki ala vaikka heillä olisi siihen oikeus. Paska juttu koko sosiaaliturvan minirahat. Elämisen tuet kaikki kelan maksettaviksi,niin,että ne riittää ja tuo tarveharkinta sossukontrolli veks. Ei saa nöyryyttää ihmisiä.

[QUOTE="vieras";28184168]Tälläkö sä yrität oikeuttaa sossupummina elämisesi?[/QUOTE]

En ole sossupummi, mutta mieheni työsuhdetta ei jatkettu koska tämän tilalle otettiin ilmainen harjoittelija. Siinä siis ihan elävä esimerkki siitä, miten tuo "työttömät hommiin ilmaiseksi" ei toimi.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Akaatti
itse en pysty töihin menemään sairauteni vuoksi ja vaikka mieheni menisi saisimme silti vain saman summan kuin sossuntuella, joten ei ole järkeä lähteä raatamaan kun ei siitä hyötyä ole

Ihan jees siellä huudella, et mummoja ulkoiluttamaan yms! Mutta todellisuus iskee vasten kasvoja, kun menet kyselemään sellaista.
Noh, omalla kohdalla ehk tuo vajaakuntoisuus vaikuttattaneen asiaan ja etten näytä ulkoisesti "normaalilta" kun ihokarvat uupuu jne. Ja mistä mut taiotaan ilman rahaa normaalin oloseks? Ei siihen tukia irtoa, on kokeiltu kysyä. ;)
Mutta 2-6 tuntia olis voimien mukaan kiva jtn touhuta, mutta ei ole mahdollista nykypvänä.

Tuskin työtöntäkään helpolla laitetaan mihkään, kun siitä pitäis edes se 9e maksaa kulukorvausta. Äkkiä se meinaan tulee hintavaks jossain käydä pvä, kun itselläni aikanaan ei saanut edes ruokailuun tukea. (työharjoittelijana täysi maksu työmaanruokailusta, ei ollut eväiden säilytysmahdollisuuttakaan ja olisin tyytynyt iloiten edes siihen henkilökunta-alennukseen ruuan suhteen.. jota ei voitu kuulemma ilman oikeaa työsopimusta myöntää )

Se, että pääsis johkin touhuamaan mielen virkistykseks maksaa. On ne vakuutukset ym vähintään jonkun hoidettava. Työtön itsekö ne maksaa? Äkkiä tosiaan menee niin tappiolle kaikki osapuolet, että se hyvä mieli karisee varmasti vaikka kuinka hyvää tekisitkin. Vanhainkotiinkaan ei voida ketä tahansa kuulemma ottaa. On kysytty!
Voisin vaik rikkaruohoja nyppiä pinseteillä kunnan, virastojen ym piha-alueilta aikani kuluksi, et en vaadi mahdottomia edes menneisyyden koulutuksiin nähden mielestäni.

Ilmoittakaa hyvät ihmiset paikkoja, jonne ottaisitte "pikku-orjia" esim.ruokapalkalla ja työmatkalipun hinnalla!
Nuoruudessani pääsi viel helposti ns.juoksutytöksi/pojaksi, joka kirjaimellisesti pörräsi ympäri firmaa, siivoili taukotilat, pesi astioita, vei kirjeitä postiin yms.. sellaisia ei paljoa enää tarvita? :)
Varmasti meitä tekeviäkin löytyy silloin paikalle jos vaan olis niitä paikkoja mistä huudellaan vaan.
(Itse joudun napsimaan kipulääkkeitä liikkumisen edellytykseksi mutta ehkä joku nekin sivuuttaa kun tekevä tapaus tässä muuten löytyis.)

Ainiin.. sossusta en saa rahaa tosin. Mutta ihmettelen toki sitä itsekin, että ne tietämäni s.pummit kyllä ovat terveitä kuin hevoset niin sanotusti. Hyvät puhelahjat pitänee olla.. :D

[QUOTE="vieras";28183580]Ootkohan sä nyt käsittänyt jotakin väärin? Minutkin luetaan kategoriaan "muut kuin lyhyehkön hetken työttöminä olleet jne. " Varmaan pitäisit sitten minunkin voivottelija työttömyydestä vinkumisena. Mistään ei tosiaan minulle mitään vakinaista varsinkaan löydy.

Sossusta en saa, en ole saanut enkä koskaan edes hakenut rahaa! Työttömyyskorvaustakin olen saanut vasta vähän aikaa.[/QUOTE]

Oletko sossupummi jos et hae sossusta rahaa? Onko tässä joku piilologiikka jota en ymmärrä? Varmaan käsitit että aloituksella tarkoitetaan heitä jotka sossusta rahaa kuppaavat jollain muulla verukkeella kuin tilapäisellä työttömyydellä. Voisin luetella pitkän listan sellaisia jotka eivät kategoriaan "sossupummi" putoa, mutta soisin myös sisälukutaitoa keskustelijoilta ja saa ihan vapaasti itsekin pohtia mitä sanaan sisältyy :)

Mikäs tässä pummina ollessa, 1400€ kuussa käteen nyt kun työttömänä .
Nautin niin kauan kuin tätä kestää! 7 vuotta menty pätkätöillä, yli 30000€ vuodessa tienaan .

[QUOTE="vieras";28183584]Joskus niitä töitä ei ihan oikeasti löydy. Jos työpaikkoja on 1000 ja työttömiä 2000 niin ihan ala-astematikalla tullaan siihen tulokseen, että kaikille ei riitä töitä. Ja työttömyys on siitä inhottava asia, että siitä tulee itseään toistava ongelma. Kun olet ollut jonkun aikaa työttömänä sua ei enää palkata sen takia, että olet ollut työttömänä.[/QUOTE]

Entä he jotka valitsevat olla edes hakematta töitä? He jotka väittävät ettei töitä löydy koska ei löydy kouluttamattomalle, kokemattomalle ihmiselle siistiä toimistohommaa josta maksetaan vähintään 3000€/kk? Tunnen nimittäin yhden tällaisen työttömän, joka jaksaa valittaa miten duunia ei löydy kun kriteerit ovat nämä. Paitsi että töitä pitäisi kuulemma saada tehdä kotoa. Ja hän aidosti tuntuu uskovan että syyt työttömyyteen ovat muualla kuin hänessä itsessään. Mutta ihan miten vaan..

Jääytäni sairauden vuoksi töistä pitkälle sairaslomalle ja sen jälkeen irtisanouduin työstäni huomasin passivoituvani hyvin nopeasti. Sain todellakin ponnistella sitä vastaan, etten syrjäytyisi. Opiskelin uuteen alaani ja pidin siten kiinni tekemisen meiningistä, mutta jos en olisi kaiken aikaa ollut oma-aloitteinen nököttäisin taatusti nyt kotinurkissa elämää vieroksumassa. Ja vaikka TE-tsto, terveydenhuolto ja oppilaitokset olivatkin yhteistyöhaluisia kanssani pahinta oli jäädä ulkopuolelle sosiaalisesta elämästä. Opin kantapään kautta, että me ihmiset viime kädessä voimme vaikuttaa toisiimme myös hyvässä ja kannustaa toisiamme eteenpäin.

Uskon, että osalla on sama tarina kuin minulla takanaan. Kuitenkaan löytämättä ulospääsyä.

Juuri syrjäytymisen takia, sen takia koska syitä on mielettömän monia mutta lopputuloksia pahimmillaan vain yksi, on käsittämätöntä että järjestelmä suosii syrjätymistä, suoranaisesti työntää sitä kohti. Jos tarkoitus olisi todella kuntouttaa, työllistää, integroida uudelleen yhteiskuntaan ne jotka sieltä putoavat, toimittaisiin erilailla. Mikä on nykyisen järjestelmän todellinen tarkoitus? Ei ole selvinnyt minulle.

Miksi ap haluaa syyllistää maahanmuuttajat?

Haluanko? Tiedän lukuisia maahanmuuttajia jotka tekevät töitä, mm. näitä paskaduuneja joita suomalaiset eivät suostu tekemään koska duuni on paska, palkka liian huono, työajatkin ihan perseestä jne.

Ne maahanmuuttajat jotka tulevat tänne loisimaan, eivät ole sen parempia kuin suomalaiset jotka kokevat oikeudekseen loisia toisten persnahoista revityillä rahoilla, mutta eivät todellakaan ole ne suomalaisetkaan vaikka ovatkin jotenkin originellimpiä kansalaisia.

Työttömiä ja vähäosaisia tulee aina olemaan, yhteiskunta toimii niin. Täyttä työllisyyttä ei tulla koskaan saavuttamaan.

Ihmiset putoavat kelkasta erilaisista syistä, osa ehkä osittain omasta halustaan, mutta tuskin kukaan tahtomalla tahtoo syrjäytyä ja elää kädestä suuhun. Minusta on vähän outoa olla katkera niistä rahoista, sopii koeilla itse miltä minimitoimeentulolla eläminen vuosi vuoden jälkeen tuntuu. En yhtään ihmettele että jotkut menettävät uskonsa parempaan.

Sivistysvaltion kansalaisuus oikeuttaa perusturvaan ja perustoimeentuloon, ei niitä voi jonkun katkeruuden perusteella ottaa pois.

Ei kyse ole rahasta vaan periaatteesta. Siis niiden ihmisten periaatteesta jotka tuntevat itsensä oikeutetuksi kupata yhteiskunnan varoja loputtomiin poikimalla esim. 6 lasta kun molemmat ovat työttöminä vain koska sillä tavalla saa paremmin rahaa kun on niin paljon kersoja elätettävänä ja ja ja. Ymmärräks pointin?

Tottakai perus toimeentulo pitää taata kaikille, mutta mahdollista ei pitäisi olla loputtomiin hyödyntää ja hyödyntää ja ottaa ilmaiseksi kaikki vain koska ei viitsi tehdä itse mitään.

Yhteistyössä