***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***

Hei,
Paljon on taas asiaa tullut. En varmaan muista kommentoida kaikille.
Hiivasta sen verran, että mä olen ainakin hoitanut canestenilla sen pois, mutta vaan silloin kun oon ollu tosi varma. Silloin vaan pitää muistaa jättää asettimen käyttö pois. Ajattelin kyllä, että ensi kerralla kokeilen tuota maitohappobakteerijuttua. Mua vaivaa ilmeisesti edellisestä raskaudesta jääneet arvet ja peräpukaman riski, joten aattelin tässä tilailla aikaa lääkärille, jotta saan siihenkin sitten ajanmukaiset hoito-ohjeet.
Vaa'alla olen käynyt kerran kaks. Ihan samoissa lukemissa ollaan vielä menty. Vaikka vatsa onkin tosi turvonnut, puolet siitä on kyllä ilmaa (ja se on kamalaa).
Töistä ilmoittamisesta on ollut kanssa puhetta. Mä olen mun osa-aikaiseen firmaan ilmoittanut jo, ollaan kavereita kaikki keskenään, joten siellä ei hätää. Eri asia onkin sitten, että löydänkö kesäksi (touko, kesä, heinä) jotain töitä jostain, ja vielä sellaisia, että jaksan loppukuukaudet.
Taas oli tullut sekä huonoja ja hyviä uutisia. Tsemppiä kaikille epävarmuudessa eläville ja kovasti jaksamista. Tuplasti taas onnea kaksosten odottajille ja mukava kuulla myös niitä ihan "normaaleita" ultrakuulumisia.
Mulla on muuten pahoinvointi aika erilaista mitä viimeksi oli. Ekalla kerralla oksensin rajusti joka aamu, mut muuten olikin sitten helpompi olo, paitsi vatsakipujen osalta. Tällä kertaa huono olo vaivaa kokoajan ja oksennukset jää vähän vähemmälle. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä olotila, kun ei oikein mitään saa aikaiseksi. No luotan siihen, että kun pari viikkoa vielä menee ja se ruskuaispussi alkaa kuihtumaan pois ja pikkuisen verenkierto kiertämään itsensä kautta, niin jos mun huono olo sitten vähenisi. Koomisesti kyllä sitten yks yö pelästyin, kun tätä ajattelin, että siirtyykö se paha olo sitten sille pikkuiselle??
Onko teillä muilla muuten jano kokoajan? Mulla on varsinkin illalla ja se on kamalaa yön suhteen, vessassa saa juosta vähän väliä. Tänään oon yrittänyt juoda paljon jo päivän aikana, jos se helpottais sitä iltaa.
Jätin nyt sen messumatkan muuten väliin ja hyvä niin, eilinen ilta ja tää aamu on ollu aika kamalia, joten niiden viettäminen laivalla tuntuu jo ajatuksenakin kamalalta.
No juuh, nyt pitää taas jatkaa, on tän viikon saldo taas aika laiha opinnäytteen suhteen, kun poitsukin oli pari päivää kipeenä kotona.
Ihanaista viikonloppua kaikille.
t.kaiza ja "heebo2" 8+
 
ultrakuulumisia
elikkä kävin äsken hemossa ja oli erittäin asianmukainen lääkäri...
kyseli kaikki alusta loppuun. sitten ruvettiin tutkimaan ja siellä oli edelleen ruskuaispussi ja se lapsivesi juttu , mutta tutki kauan varmaan 20min ja koko ajan siihen ruskuaispussiin viereen ''tuikki'' sellanen valkoinen juttu ja lekuri sanoi että on koko 2mm ja luultavasti alkio siihen kehittynyt ja ensi viikolla pitäisi syke näkyä.. kalenterista tarkalleen laski että nyt pitäisi olla viikkoja noin 5+ jotain ja sanoi myös että hCG ei olisi luultavimmin noussut niin hyvin jos raskaudessa olisi jotain häikkää.. sanoi että on melko varma että kaikki on kunnossa mutta ei 100% sanoi soittavansa mulle18 päivä koska haluaa tietää mitä päksissä sanottiin.. lekuri painotti mua luottamaan mun tunteeseen että kaikki olisi hyvin jäi ihana olo ton lääkäri käynnin jälkeen.. ja tuli puhetta siit lekurista joka oli päksissä niin se sanoi että se lääkäri sanoo asiat liian suoraan ilman varmuutta... määräsi mulle tabletteja pahoinvointiin paino tippunut 4kg kehden päivän aikana...

elikkä ensi viikkoa odotellessa
 
Kaikki näköjään suht odottavissa tunnelmissa...jotkut odottaa neuvolaa ja toiset ultraa. Mulla tuo np-ultra on 18 päivä ja 20 päivä taas on lääkärineuvola ja sitä ennen on 14 päivä pojan 1-vuotis neuvola. Ja sitte 25 päivä pitäs nuo pojan korvat putkittaa...että kyllä tässä saa sairaalan ja neuvolan väliä mennä. :kieh:

Auts...mukavaa, että sait jotain selvyyttä asiaan :heart:

Vapelle tsemppiä häiden järjestelyyn =)

Kaiza kyseli janosta, niin mulla ainakin on jano koko ajan. Öisin kans pakko saada juotavaa jos herää...

En tiedä mikä hitto nyt taas on, mutta aamulla tuli punertavaa taas peperiin ja päivällä rusehtavaa vuotoa ja nyt tuntuu maha vähän kipeältä :/ Tosin toi kipu tuli sen jälkeen kun riehuin tossa pyykkien kanssa...taitaa olla merkki siitä, että akka rauhoitus nyt taas. :kieh:
Mutta tää vuoto vetää mielen matalaks vaikka vähäistä onkin...sitä vaan miettii, että voiko kaikki ihan oikeesti hyvin olla kun näin usein vuotelee... :| No ei auta kuin usko siihen että kaikki hyvin on, kun huonoa oloakin on ollut tänään ihan riittämiin. :x

katjuska ja vilpertti 9+3 :heart:
 
Täällä uusi tulokas! Onnekas sattuma tapahtui vuoden yrittämisen jälkeen, ja luulin kuukautisten tulevan, mutta mutta eipä niitä kuulunutkaan. Testin tein vasta 5.2 ja vielä seuraavana aamuna varmistustestin! Ei ole tullut pidettyä kirjaa kauheasti menkkojen kierrosta joten omie arvelujen mukaan ja nettitestin mukaan LA olisi 20.9. Parin viikon päästä ekan kerran neuvolaan ;)
Niin ja esikoista odotellaan, toivotaan että kaikki menee hyvin! Pikkasen kuitenkin pelottaa..
 
Hei vaan kaikille ja iso halaus menetyksen kohdanneille. Itse olen pitänyt hiljaiseloa kun tuntuu siltä, ettei tästä uudesta tulokkaasta uskalla iloita, ennen kuin ensimmäinen neuvolakäynti on suoritettu. Emme ole mieheni kanssa kertoneet tästä viel kellekään. Neuvola-aika olisi sitten 18.2. jolloin saa sitten asiaan isoimman varmistuksen.

Aamuisin on tosi kurjaa lähteä töihin, olo on niin kertakaikkisen kaamea, mutta luojalle kiitos ainakin tähän asti on raitis ilma tehnyt tehtävänsä ja paha olo on hävinnyt työmatkalla. En nimittäin halua kertoa töissä tilastani, ennen kuin vasta viikon 12 jälkeen. Se on jotenkin maaginen raja.

Vatsaa on nipistellyt päivittäin on sellainen menkkakipuolo, vähän nipistelee ja rinnat on arat.

Mut neuvolakäyntiä täs odotellaan... jos sit oltais taas vähän viisaampia
 
mulla on kans jano jatkuvasti.vettä on tullu kiskottua kyllä monta litraa päivässä =) mulla vaan negatiiviset asiat lisääntyy :/
mulla on kamala päänsärky joka päivä!sama oli edellisessä raskauksissa myös.pahoinvointi on lisääntynyt.olen koko päivän oksennellu,onneksi oli vapaata duunista.vähän pelottaa jos tää olo jatkuu miten jaksan töissä.
 
Voi millimenninkäinen :hug: Otan osaa menetykseen! Kauhean surullista. :'(

Onnea hienoista ultrakuulumisista! Ja onnitteluthalit rohkeille odottaville äideille, jotka on uskaltanu kertoa pomolle! :)

Itse olen ollut sairaslomalla lähes koko viikon järkyttävän pahoinvoinnin takia. Ei kertakaikkiaan pysty olemaan niin sosiaalinen kuin työni vaatii. Maanantaina mentävä, täytyy jotain keksiä tähän. Eiköhän se siitä. Kävin neuvolassakin. Aika ajoissa oli mun vuoro, neuvolantäti on jäämässä lomalle. Se ei ollu mikään kauhean kiva kokemus. Sanoin odottavani, että nää kuukaudet kuluu, ku on niin huono olo. Täti tokaisi, että "mitä sinä sitte ootat"... Sitte se oli aika tökerö ja tyly. Ei tullu ollenkaan kiva olo siellä. Sitte puhuttiin siitä uudesta systeemistä, jossa otetaan veriseula+niskapoimu-ultra ja määritetään down-riski. Ollaan miehen kanssa aborttia vastaan, eikä turhaan haluta tietää riskilukuja, turhaan vaan stressaa, ku ne ei meidän omiin päätöksiin millään lailla vaikuta. Jos tämä vauva ei ole elinkelpoinen, hän kyllä poistuu sitten itsestään kohdustani. Emme halua murhata lastamme. Siis tämä ei ole moralisointia ketään kohtaan, mutta mielestäni meilläkin on oikeus mielipiteeseemme myös neuvolassa. Sanoin, että haluamme ultran, mutta ei veriseulaa. No: Emme saa ultraa ollenkaan!!!!!!!!!!!! Aloin tietysti itkemään. Sanoin, että on mun mielestä tosi epäreilua, ettei saada ultraa. Neuvolan tädin mielestä se ei ollut lainkaan epäreilua, kun ei me sillä tiedolla kuulemma mitään tehdä. Siis häh?!?!?!? Eikö me muka haluta nähdä, onko kohdussa elämää? Emmekö me halua tietää alkion kokoa? Emmekö me halua tietää laskettua aikaa? Emmekö halua kokea todeksi pientä elämää??? Mä oon tosi katkera. Ilmeisesti yhteiskunnassamme ultrataan vain rodunjalostustarkoituksessa, mutta kai siinä nyt muutakin ideaa on? Yksityisellehän saa omakustanteisesti tietenkin mennä koska vaan, mutta olishan se kiva kuuliaisina veronmaksajina saada ihan kunnallinen ultra. Mitä mieltä te olette uudesta käytännöstä?

Höh. Anteeksi valitus. Muuten kaikki ihan hyvin. Mukavaa viikonloppua! :)
 
Mayah, kuulostaa oudolta. En ole ajatellut koko asiaa, sillä pidin itsestään selvänä, että saamme pelkän ultran. En myöskään halua veriseulaa. Minulla taustalla on se, että isoveljelläni on downin syndroma ja me olemme mieheni kanssa täysin valmiita ottaamaan down-lapsen. Ultran haluamme samoista syistä kuin sinä, lasketun ajan tarkentamisen ja lapsen näkemisen takia.

Nyt kaikille vielä tiedoksi, että down veljeni takia tiedän myös, että kehitysvammaisen lapsen pitäminen on iso päätös. En siis taustastani huolimatta halua tuomita muiden päätöksiä.

Vielä Mayah neuvolakäynnistäsi: harmi, että sinulle osui nöin tökerö neuvolantäti. Onko sinulla mahdollista päästä seuraavalla kerralla jollekin muulle henkilölle?
 
Kiitos kaunis vastauksista! En ollut lainkaan tietoinen moisista maitohappobakteereista! Kuulostavat hyvältä vaihtoehdolta, kun eivät ole varsinaisesti lääke. Oireet alkaa olla jo sen verran selkeät, että hiivaa tämä varmasti on. Ennen vauva-haaveita e-pillereitä syödessä olin kroonikko hiivan suhteen. Siksi oireetkin ovat suht tutut. E-pillereiden lopettamisen jälkeen olen tainnut saada hiivan kaksi kertaa.

Mukavaa viikonloppua kaikillen!
 
Hei Mayah ja ikävää kyllä että sinulle sattui niin työhönsä tympääntynyt täti neuvolakäynnillä. Mulla neuvola vasta 18.2. mutta jo puhelimessa aikaa varatessa hoitaja vaikutti aivan ihanan lämpimältä ihmiseltä... Onnitteli, kyseli vointia ja alkoi heti neuvoa ravintoasioissa yms. yms. Hän olisi jatkanut puhelua pitempäänkin, mutta itsellä oli kiire töihin. sen tähden odotan innolla ekaa neuvolakäyntiä ja toivon, että kaikki menisi hyvin... Vähän kyl jänskättää.

Mitä tähän aborttiasiaan tulee, niin itse en olisi valmis tekemään aborttia, jos tietäisin lapseni tulevan tarvitsemaan erityistä tukea. Työni puolesta olen paljonkin erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa ja olen sitä mieltä, että heilläkin on oikeus elämään
 
Heippa taas!
Täällä on kaikki hyvin :) Pelästyin haaleanvaaleanpunaista vuotoa, joka sitten lopulta oli todella onnetonta pari päivää (ei edes tullut housuihin asti) , joten puhelu neuvolatädin kanssa sai minut viimeistään vakuuttumaan siitä että kaikki on hyvin. Ja oireethan eivät ole kadonneet mihinkään! Jumantsukka, tälläkin hetkellä tekee niin pahaa että pitää varoa pykäämästä läppikselle ;)

Mayah, jo on syvältä tuo touhu! Kyllähän sun nyt kaiken järjen mukaan kuuluisi silti ultraan päästä! Jos ei muuta, niin yksityiselle sitten vaan... mutta on tuo kyllä jo tökeröä.

Aborttiasiassa on vaikea sanoa mielipiteitään mihinkään suuntaan sohaisematta ampiaispesään... mutta siis itse ajattelen niin, että jos joku lääkäri sanoisi minulle nyt, että 110 %:n varmuudella masuasukillani ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä synnyttyään, niin en itsekkäästi tiedä pystyisinkö tähän. En voisi nauttia raskaudestani tietäen, etten koskaan saa pitää lastani kotona eikä hän koskaan tule edes itse ymmärtämään olleensa olemassa.
Hankalan tästä asiasta tekee se, että kuka sitten osaa muka satavarmasti minulle kertoa tällaista asiaa? Ehkäpä spekulaatioilta välttyy parhaiten sillä, ettei ota selvää asiasta ollenkaan. En kuitenkaan kestäisi tehdä päätöstä ja elää sen kanssa vaikka asiasta tuota mieltä olenkin... Huh. Vaikeaa. Toivottavasti kaikilla kaikki menee hyvin! Ja anteeksi synkistelyni!

Vatsakasta viikonvaihdetta :heart:

Lydia ja Nuppu 7+4
 
Kovasti voimia kaikille joilla huonoja kuulumisia. Todella surullista.

Meillä ollut tänään hyvä päivä, mikäli tuota tyttären yrjötautia ei oteta lukuun joka huomenna on siis pojalla ja minulla sitten sunnuntaina (niinkuin ei tässä olisi tarpeeksi huonosta olosta kärsitty). Eka neuvola on nyt vihdoinkin ensi keskiviikkona ja heti hiihtoloman jälkeen on ultra. jännittää... Olo on aivan erilainen kuin edellisiä odottaessa ja mikäli 3sukupuoli olisi olemassa väittäisin tätä tulokasta semmoiseksi.... :D

8+1
 
Mayah: Enpä ole vielä koskaan kuullut, ettei saisi ultraa ollenkaan!!! Tuntuu ihan käsittämättömältä. Toivottavasti asiat selviää.

Heräsin käymään vessassa ja huomasin, että tisseistä on lähtenyt pieninkin kipu pois. Toki tiedän, että raskaudessa on oireettomia ja erittäin oireellisia päiviä, mutta kun kaikki varhaiset keskenmenoni ovat alkaneet siten, että tissit ovat "lässähtäneet" ja sen jälkeen vuoto on alkanut, olen taasen huolesta soikeana. Anteeksi, että puran tätä huoltani tänne ja pelottelen teitäkin samalla, mutta ei minulla oikein ole juuri nyt muutakaan kanavaa. Samoin ensimmäisessä keskenmenossani, joka oli keskeytynyt ja todettiin ekassa ultrassa 12.viikolla, olin huomannut oireiden katoamisen pari viikkoa ennen ultraa. Silloin ajattelin vain, että se on luonnollista, kun lähestytään jo sitä kahtatoista viikkoa. Ultrassa sitten todettiin sikiön kehityksen lakanneen juuri niihin aikoihin, kun oireetkin hävisivät. Useat keskenmenot ovat tehneet sen, että en tule kokemaan ns. normaalia raskautta onnen huumineen ja iloineen, vaan pelko on seurana koko ajan. Ei sille mitään voi. Vaikka järki sanoo, että huolehtiminen ei auta, eikä muuta asioita mihinkään. Että voisin aivan hyvin iloita niin kauan kuin iloa riittää, mutta ei se onnistu. En pysty käskemään mieltäni muuksi kuin se on. Sellaisina päivinä, kun tissit on turpeana, öklöttää ja väsyttää, on ollut helppo nauttia raskaudesta. Nämä fyysisesti helpot hetket ovat kamalia. En halua jälleen kerran joutua ilmoittamaan miehelle, että nyt se vuoto alkoi. Oman pettymyksen lisäksi on raskasta nähdä ja kantaa se toisenkin pettymys.
Äh. Nyt olen masentavaa seuraa. Yritän saada vielä unen päästä kiinni, jospa elämä näyttäisi sen jälkeen valoisammalta.
 
Lizard... :hug: sinulle. Toivotaan, että oireet palailee, jotta saat mielenrauhan. Itsellä kans oli tossa muutama oireeton päivä ja heti tuli mieleen, että onkohan kaikki hyvin, joten ymmärrän hyvin huolesi. Vaikka ihanaahan se ois, jos oireettomuudesta huolimatta kaikki ois hyvin. =) Mä voisin ainakin nyt tän kauheen pääsäryn ja ällö olon luovuttaa jollekin :whistle:

Meripihkalle onnittelut ja tervetuloa mukaan kirjoittelemaan :heart: :flower:

Mayahille onkin osunut oikein tätien täti siellä neuvolassa vastaan :kieh: Täällä ainakin varataan ihan itse tuo np-ultra aika tuolta sairaalasta, joten sinuna soittaisin sinne ja kyselisin asiaa. Vapaaehtoinenhan se veriseula on. Ja minusta silti pitää ultraan päästä vaikkei verikoetta ottaiskaan |O

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

katjuska ja vilpertti 9+4 :heart:
 
Heippa kaikki!!!

millimenninkäinen Mulla oli keskenmeno täysin kivuton. Ei mitää kipuja,vuosi vain pois. voimia :hug:

Täällä tissit arat ja väsy ja pikku vilu mutta muuten oireetonta. Samanlailla on esikoisesta ollut...

Kauheesti tekstiä ollut,mutta nyt pitää viedä esikoinen unille!!!

Mukavaa viikonloppua mammoille =)

Pieni 10+5
 
Lizard Kurjaa tuo oireiden väheneminen, huolta siitä tulee. Mullakin oli yhdessä välissä pari päivää ettei ollut oireita, kyllä sitä säikähtää. Toivottavasti oireet nyt palailevat että voit rauhoittua. Ja vaikka ei palaiskaan, toivotaan että kaikki olisi kuitenkin hyvin. :hug:
Mayah Argh mikä täti neuvolassa. Kyllä ultra kuuluisi ehdottomasti saada!
auts Kivoja uutisia, sait hiukan selvennystä tuohon asiaan onneksi. Sulla paino tippunut melko rajusti, toivottavasti pahoinvointi nyt vähän hellittää..
meripihka Onnea ja tervetuloa mukaan! :flower:
Katjuska Toivottavasti sun eilinen vuoto ja kipuilu mahassa on laantunut. Jospa ehtisit levähtää tarpeeksi.

Täällä puhuttu tuosta abortista, meillä ei asiaa oo sen kummemmin mietitty, sillä asia on täysin selvä. Vaikka lapsella olisi mikä, me emme raskautta keskeytä. Ajattelen niin ettei minulla ole oikeutta päättää, kuka tähän maailmaan syntyy ja kuka ei. Luotan siihen, että se asia on hiukan suuremman päättäjän käsissä..

Pitääpä lähteä syömään, ettei tarvi oksennella taas.
Hyviä vointeja!

syysmama 9+3 :heart:
 
Meille myös neuvolassa täti sanoi minulle, että jos osallistut np-ultraan, niin veriseula tulee samaan pakettiin. Sitten kun menin sairaalaan ultraan, niin ultrauksen jälkeen täti kysyi haluanko osallistua myös veriseulaan, että laittaako laput. Minä sitten ihmettelin, että täh, luulin että olin jo siihen suostumukseni antanut, niin sanoi että kaikki saavat ihan itse valita mihin seulontoihin osallistuvat ja vaikka np-ultraan osallistuinkin, minulla on silti oikeus kieltäytyä veriseulasta, se on ihan erillinen omansa.
Joten suosittelen että soitat neuvolaan ja sanot osallistuvasi sittenkin seulontoihin ja sitten kun menet ultraan, niin tyynesti kieltäydyt veriseulasta...ei kai ne sinulta väkisinkään voi verta ottaa :LOL:
Meillä sairaalaan soitetaan itse ultra-aika, mutta neuvolasta pitää silti lähteä myös tieto/lähete osallistumisestasi, eli siis pelkkä sairaalaan soittaminen ei riitä.

-Anniel ja vekkuli 17+2 (heinämammoista vierailemassa...)
 
Kylläpä sait kurjaa kohtelua Mayah ...
Toivottavasti käynnit on jatkossa vähän mukavampia.

Itseäni vaivaa se, etten oikein osaa iloita/nauttia raskaudestani, kun en edelleenkään syystä tai toisesta usko sitä todeksi.
Odottelen vain puolentoista viikon kuluttua olevaa ultraa saadakseni jonkin sortin vahvistuksen asialle, todisteita tai jotain...
Ilmeisesti turvonnut vatsa, pahoinvointi, arat rinnat ym. eivät riitä todisteiksi epäuskoiselle mielelleni... :headwall:

Tunnen hetkittäisiä ilon hetkiä kun esim. äitini kanssa juttelen asiasta, mutta muutoin en vain uskalla iloita asiasta.
En koe varsinaisesti mitään erityistä keskenmenon pelkoa tai pelkoa siitä, että pienellä ei muuten olisi kaikki kunnossa, mutta jotenkin huomaan jatkuvasti miettiväni, onko siellä todella elämää...
Välillä tunnen huonoa omaa tuntoa siitä, etten iloitse raskaudesta niin kuin olisin kuvitellut iloitsevani, olenhan haaveillut tästä jo pitkään.

Onko tämä itsesuojeluvaistoa pettymysten varalta vai onko minussa jotain vialla? Onko kenelläkään ollut vastaavanlaisia fiiliksiä...
En tunne olevani raskaana, vaikka tiedän että olen...

Auttakee joku...

-Meritähti ja Teletappi 11+3 ???
 
Mä vaan SYÖN SYÖN ja SYÖN ihan koko ajan jottei vaan tulisi mega äklöä oloa!!!Ja nyt on ruvennut särkemään päätäkin...vali vali..lahjoitan mielelläni kaikki oireeni jollekkin halukkaalle!!!Oon ihan kypsä tähän kun mitään ei saa aikaiseksi tehdä,kaikki on himassa retuperällä ja makaan vaan sohvalla ja syön ja katon telkkaa...tai nukun...juustonaksuja,poppareita ja irtareita..hoh hoijaa...että tämmöstä tänne tänä vkonloppuna! :D :D :D :headwall:
 
snodgrass
Iltaa!
Mayah olipas tyly neuvolantäti! Pidä puolesi vain, ja kannattaa kysyä jos tätsyä voisi vaikka vaihtaa... Mutta tosiaankin, olen samaa mieltä mitä kirjoitit. Pitäähän saada nähdä, että vauvalla on kaikki ok, vaikka ei kehityshäiriöiden mahdollisuudesta haluaisi tietääkään!
Meillä päin ei tuota veriseulajuttua ole vielä käytössä, mutta olin kyllä miettinyt jo etukäteen, että uskallanko sanoa ettei meitä varsinaisesti se niskapoimumittauksen tulos kiinnosta. Pelkäsin juuri ettemme sitten pääsisi ultraan ollenkaan. Taisin sen kuitenkin vahingossa jossain sivulauseessa livauttaa, mutta onneksi se ei haitannut. :)
Meritähti kyllä noi sun tuntemukset on varmasti ihan normaaleja. Mulla oli edellisen raskauden alussa samanlaista jostain syystä, vaikka oli hyvin toivottu. Ja esikoista odottaessa tilanne on vielä jotenkin erilainen. Minusta ainakin se, että yhtäkkiä sitten odottaakin lasta, on tulossa äidiksi, oli jotenkin niin suuri paketti, ettei aluksi tiennyt oikein mistä päästä siitä saisi kiinni. Ja ehkä siinä on myös sitä itsesuojeluvaistoa mukana, että koittaa varjella itseään mahdollisilta pettymyksiltä. Luulen kuitenkin, että ajan myötä tilanne muuttuu. Ei tarvita kuin jokin pienikin juttu, joka saattaa yhtäkkiä konkretisoida sinulle tilanteen. Ultra varmasti auttaa myös. Minusta esikoista odottaessa oli ihanaa aikaa se, kun alkoi tuntea niitä vauvan liikkeitä. Siitä pikkuhiljaa alkoi muodostua ihan todellinen suhde siihen vauvaan, vaikkei ollut vielä toista nähnytkään. Anna siis itsellesi aikaa, ja koita vain ottaa rennosti! =)

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Mun huono olo on nyt säännöllistynyt niin, että pääasiassa aamupäivällä ennen lounasta se iskee. Voi olla että joutuu useammankin pienen välipalan ottamaan ennen kuin sinne ruokaan asti päästään.
Oli muuten helpottavaa lukea että muillakin niitä kiloja on tullut... :D Kaikenlaista on tosiaan tullut syötyä. Mutta on se masu myös saanut enemmän muotoa, ja alhaalta se ei enää ole löysä, vaan enempi sellainen jäntevä. Meillä muuten sihteeri katsoi jo kysyvästi meikäläisen mahaa - oli pakko sitten sanoa, että vielä kaksi viikkoa jännätään! (no, hän tiesi keskenmenosta, joten tiesi tietysti odottaakin..)
hauskaa lauantai-iltaa kaikille!
snodgrass ja neponen 10+2
 
Viikot vierii mukavasti! Olette tosi aktivisia kirjoittelijoita ja hyvä niin! Itse vietän viikon internetittömässä opiskelukämpässäni ja arjen jälkeen saa pinnistellä, että pääsen kuulumisistanne perille. Paljon iloa ja suruakin on mahtunut mukaan. Halaus kaikille!

Viimeisen viikon ajan olen nukkunut ihan käsittämättömän paljon. Toivottavasti unetus loppuu pian. Hankalaa, kun tenttiavuksi ei viitsi ottaa ylimääräistä kofeiinia tablettimuodossa! Se on pelastanut aiemmin monilta torkuilta tenttikirjan ääressä.. :) Muutoin odotus sujuu vanhaan malliin rauhallisesti. Välillä mietin, että onkohan siellä ketään... Toivotaan, että on. Vaikka ainakaan vauvaa ei vielä mahan alueella pitäisi näkyä, niin jotakin pehmeää materiaalia siihen on kertynyt niin, että hyvinkin housut kiristää. Ruoka täällä maistuu kyllä mainiosti, joten liekö siinä suurin syy. Käytiin eilen miehen kanssa moottorikelkkailemassa n. 70 kilometriä ja se höykyn köykky sai kyllä olla tälle talvelle viimeinen kerta. Ajaessa ei niinkään täristänyt, mutta se takapukilla olo oli aikamoista hyppyytystä. Piti ihan isukkia toppuutella vauhdinhurmassaan.. Koko kropan lihakset on nyt niin piestyn tuntoiset, että hyvä kun sängystä pääsee.. =) Vielä ajattelin muutaman viikon käydä pelailemassa lentopalloakin harrastusmielessä kun se kerran ihan mukavalle tuntuu.

Kaikille voimia ja onnellisesta odotteluaikaa! Tää lähtis nyt vaihtamaan päivävaatteet päälle! =)

Liisukka ja masuasukki 10+5
 
Täällä puhuttiin siitä veri seulasta np-ultran kanssa. Meillä se on vapaa ehtoinen eli pakko ei ole. sain myös sen dvd:n sieltä neuvolasta ja ajattelin että jos sen katsoisi kun toi poika nukkuu...no pelatkoon isäntä ton pelinsä loppuun =)

Täällä muuten olo hyvä,ihan pientä öllöä ja väsymystä mutta muuten hyvin.

Olen vain loikoillut v-lopun kun siskot oli kylässä ja hoisivat poikaa =)

eipä muuta,mukavaa sunnuntaita :heart:

Pieni 10+6
 
Iltaa armaat kanssasisaret!

Kiitos ihanista kommenteista Tiinuliini, Taivaannasta, Lydia, Lizard, Katjuska, Syysmama, Anniel, Meritähti ja Snodgrass! Kiitos Annielille omasta kokemuksesta, jonka mukaan veriseula ei siis olisi pakollinen! Yritän sitä kautta :)

Voimia Lizardille! Kyllähän niitä oireettomia päiviä kuuluu ihan normaaliinkin raskauteen, mutta ymmärrettävää on huolesi. Koita nauttia raskaudesta ja hyvästä olostakin! :hug:

Oma: Kävin Naistenklinikalla muuten tänään kummallisten toispuoleisten vatsakipujen ja hartiapiston vuoksi. Veret kai oli ok, kun ei lääkäri niistä sen enempää puhunut. Sitten ultrattiin (!) ja siellä oli pienen pieni ihmisen alku oikeassa paikassa ja sydän sykki :heart: Itse en kyllä siitä oikeen nähny mitään sykettä, mutta sellainen kuulemma oli :D Huojentunut olo. Ja pääsin sitte ultraan, vaikka eihän tässä tokikaan kauhean tarkkoja mittoja ym. vielä saanu. Mutta hengissä se on ja oikeassa paikassa :heart:

Täytyy nyt selvittää se hartiapiston syy, on kuulemma tosi harvinaista, että olisi sekä kohdun sisäinen että ulkoinen raskaus. Huh! Mutta jospa se tästä se kipukin hellittäis :)

Kaunoisia unia ja reipasta alkavaa viikkoa! :D
 
Apua, mitä on tapahtunut syysmassukoille?? Pino oli tipahtanut jo toiselle sivulle!! :)

Taitaa kaikki olla aika odottavissa tunnelmissa... ihanaa, että suurin osa alkaa jo pikkuhiljaa päästä uudelle kymmenykselle viikoissa, sitä täälläkin odotellaan :) ja pari taitaa puksutella jo sitä maagista 12. viikkoakin. Onnea siis meille kaikille!

Nonni, me tilattiin nyt sitten parin viikon etelän matka maalis-huhtikuun vaihteeksi. Aattelin jaksaa pitkän lennon Thaimaahan ja takasin, kun neuvolantätikin ajatusta niin puolsi. :) Ja on ihanaa päästä miehen kanssa kaksin vielä kerran lomalle, seuraavaan kertaan kun voi sitten mennä jo vuosia. Vaikka ei siitä yhtään pahoillaan kyllä olla! :heart:

Täällä olo edelleen hyvä ja oireeton, ainoastaan nännit tuntuvat joka päivä erilaisemmilta :) niin ja nälkä, se myös yksi juttu. Jonka takia painokin on 2kg noussut :/

Jes jes, mutta iloista alkavaa viikkoa joka masuun!

suhveli + nappula 9+4
 

Yhteistyössä