***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***

Hei,
tämä kysymys helsinkiläisille:
Kumman olette valinneet synnytyspaikaksi, naistenklinikan vai kätilöopiston?

Minun pitäisi asia kohta puoliin päättää enkä oikein tiedä kummankaan paikan hyviä ja huonoja puolia. Kätilöopisto olisi lähempänä kotia, mutta olemme mahdollisesti vielä muuttamassa.

Voisitteko siis kertoa omat ratkaisunne ja syynne? Pystyisin ehkä sitten itsekin päättämään.
 
Lizard Voimia ja toivotaan, että pelkosi on aiheeton.

Mayah Se on sinun oikeutesi valita haluatko jotain tutkimusta tai hoitoa, vai et... Eikä ole olemassa "koko pakettia" Neuvolassakaan ei ole pakko käydä jos täti on noin surkee. Sinuna vaatisin saada käydä jollakin toisella tädillä, koitahan jaksaa!!

Painoa on tullu hurjat 2kg :eek: Jos sama tahti pysyy niin HuhHuh!! Esikoiselta painoa tuli yhteensä 22kg :whistle: Mutta rv:lla 20 oli tullut 3kg eli melkein 20 kiloa 20 viikossa...Järkyttävää, varsinki ku oon jo valmiiksi nyt ylipainonen :kieh: Tajuton nälkä on koko ajan, mutta ei pysty syömään paljoa, muuten tulee huono olo :x

Vähän on koko ajan väsy ja jouskari-80 kämppä on myös meillä todellakin retuperällä, mulla on kyllä aina talvi-aika sellanen et ei tahdo jaksaa pitää kotia kunnossa...Tv on hyvä ystävä :D

Kävin tällä viikolla oikeen syvä allasjumpassa... Sitte varmaan voin jatkaa sohvalla peukalojumppaa ainaskii pari viikkoo :D Tuli nukuttua sen jälkeen taas muutama yö hyvin, pitäis siis muistaa kyllä vähän liikkua vaikka tuntuu ettei jaksais, muutenki tuli parempi olo!! Ja sukulaisjuhlissa tuli oltua, kukaan ei huomannu ku autosta kävin hakeen "olutta" tuoppiin (alkotonta) Sitte olis vielä työporukan kans yks reissu, mistä pitäs selvitä ilman epäilyksiä.

Huomenna olis eka neuvola, saas nähdä päästäänkö/passitetaanko varhaisultraan. Ajattelin aamusta lähteä pojan kanssa vähän uimaan ja koettaa nauttia perheestä ku on tuo isäntäki talvilomalla....

Kasvavia masuja kaikille!!!!!

R iikka 7+6
 
Suhveli, kuulostaa aivan mielettömän ihanalle tuo teidän Thaimaanmatka! =) Eli jos sinäkin uskallat niin minäkin varmaan uskallan, meillä kun on miehen kanssa ollut myös puhetta lomareissulle lähtemisestä keväämmällä... Meidän piti alunperin lähteä syyskuussa Milanoon viikoksi, mutta se ei nyt sattuneesta syystä onnistukaan :D
Onko kellään kokemusta lentämisestä/matkustelusta ylipäätään raskaana ollessa? Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan! Mä kun kuvittelen vielä olevani niin kaikkivoipainen, että ihan hyvin luulen jaksavani reissata vaikka tappiin asti... hih, näin se ei varmasti tule menemään, joten viisammat, hjälph! :)
 
Jahas...nyt kokeillaan lähteekö tää viesti minnekään :kieh: Kun pinokaan ei oo viel läheskään niin pitkä kun viimeks kun alkoi takkuamaan :whistle:

Muoks...eli nyt näyttää toimivan taas, mutta laittakaa mulle heti yksäriä jos tää ei toimi, niin teen uuden pinon =)

Tänne ei mitään ihmeellistä...sitä hitsin pientä vuotoa vaan välillä on, mutta eipä se siitä oo runsastunut onneks. =) Toivon vaan ettei nyt ihan koko raskausaika tällaista ois. :|

Nyt pitää uudestaan lukee teidän jutut, kun niin keskityin parjaamaan vaan palstan toimintaa :whistle:

katjuska ja vilpertti 9+6 tai jotain :D
 
snodgrass
Ok, kokeillaan josko toimisi.
Mulla tuntuu vaan huono olo lisääntyvän, vaikka eikös sen pitäisi jo kohta alkaa laantua... =) No, toisaalta, mua jännittää eniten juuri nyt meneillään olevat viimeiset kaksi viikkoa ennen maagista rajaa, kun viimeksikin se km sattui niin loppusuoralla. Joten ehkä tuo huono olo auttaa pitämään pelonpoikaset kurissa...
snodgrass ja neponen 10+4
 
ai toimiiko se kenkkuilija nyt :eek:

täällä viime viikolla laantui huono olo mutta nyt taas kolkuttelee oksu ovella, onneks ei oo esiin tullut!

Töissä taas ja mieleen hiipuu pikku hiljaa mahdollinen saikku koska töissä aivan liikaa kiireitä ja pikkusen kustannuksella en ala leikkimään..

Jaksuja massukoille :hug:


Tini+ Nuppu 10+5 :heart:
 
Jospa tämä nyt toimisi, kirjoitin aijemmin pitkän viestin ja eihän sitä saanut lähtemään. :headwall:
Mayah Onpa hienoa että pieni löytyi ja syke myös! :) Jospa ne kivut menis ohi tai niille löydettäisiin syy.
suhveli Ihanaa, matka lämpimään! Meilläkin oli tarkoitus lähteä maaliskuussa ulkomaille, mutta saas nyt nähdä..

Oma: Kävin neuvolassa, pinkka lappusia lähti mukaan. Ultrattiin, pieni siellä viuhtoi ja syke oli vahva. Kuunneltiin vielä erikseen ja sieltähän se kuului. Oli ihana hetki.
Veriseula otettiin, nyt soittavat tän viikon aikana jos siinä jotain häikkää on, siinä tapauksessa olisi np - ultra.
Seuraava ultra on tän kuun 25.pvä rv 11+5, siinä varmistetaan vielä laskettu aika. Sit rakenneultra rv 19 -->
Muutenkin mulle jäi sellainen kuva että meidän neuvolassa ultrataan lähes joka käyntikerralla jos ei mitään erityistä ole, ja se on ihan hyvä. Päästäänpä näkemään pikkuista. Niin ja täti neuvolassa oli tosi mukava, mikä on kyllä hyvä juttu.

Hyvää alkanutta viikkoa ja hyviä vointeja teille kaikille!

syysmama 9+5 :heart:
 
Kiitokset monille teistä, jotka lohduttelitte oireettomuuttani!!! Turha paniikki oli se(kin) onneksi. Iltaa myöten oireet palailivat ja seuraavana aamuna oli vanha ellotus paikallaan heti kun silmät avasi. Kertaakaan ei ole tarvinnut ylen antaa, mutta pari kertaa on ollut lähellä. Jostain syystä aamulla töihin ajellessa on aina ehkä pahin olo ja miettii jo takaisin kääntymistä, mutta kun työt alkaa, ei edes ehdi olotiloja rekisteröimään. Paitsi nälän. Salaa jääkaapille aina tilaisuuden tullen. Minun kohdalla tämä oireellisuus on todellakin hyvä asia! Olen pari päivää ollut jopa onnellinen ja varovaisen optimistinen tämän raskauden suhteen. 7+5 on jo täynnä! Tämä on toinen kerta, kun kohdun sisäinen raskaus on edennyt näin pitkälle! Toivottavasti myös ensimmäinen kerta, kun etenee loppuun saakka!

Syysmama: Teillähän on harvinaisen ihana neuvolapaikka, jos ultria saa alvariinsa!!! Tahtoo sinne! Meillä on eka neuvola viikon päästä. Puhelimessa ainakin kuulosti oikein mukavalta naiselta se neuvolan tätsykkä. Meillä mies haluaa olla kaikessa mukana, neuvolakäyntejä myöten. Hää on niin intopiukeena odotusten ja pettymysten jälkeen, että jäisi varmaan minun puolesta äitiyslomalle ja imettäisikin, jos se olisi mahdollista...

Reipasta alkanutta viikkoa kaikillen!
 
Pitkästä aikaa jaksan kirjoittelemaan asti :ashamed: .
Paljon tullut juttua, niin etten kaikkea saa edes rekisteröityä päähäni :LOL: , oon ollut ihan älyttömän väsynyt, kokoajan voisi nukkua ja mitään kotihommiakaan en tahdo saada tehtyä |O no ehkä tämä kohta helpottaa.
Pahaolo onneksi hiukan helpottanut ja taidan taas uskaltaa niitä vitskujakin ottaa.
Ai että noi pojat sitten ehtii :headwall: tänään torkuin samalla kun ne katteli pikku2:sta, oli sitten jompikumpi napannut digiboxista kortin pois ja purrut sitä niin ettei maksulliset kanavat enää näy :kieh: Täytyy sitten huomenissa mennä kyseleen uutta korttia :whistle:
Täällä tarjotaan np-ultra ja rakenne-ultra samoin, muuten ei ultrata jollei mitään ihmeellistä oo. Oliskin kivaa nähdä vauvelia joka neuvola käynnillä, mutta onneks tarjoovat nämä edes.
Onko muilla jo alkanut selkävaivat :wave: Mulla on ihan hirveet kivut tuolla häntäluun päällä ihan alaselässä, aina kun lähtee liikkeelle tai kumartelee tai nostelee :/ Tiiä nyt sitten johtuuko jo paikkojen löystymisestä vai mistä, ei voi muuta todeta kuin että voi prkle jos tää loppuun asti kestää :(
Mutta nyt täytyy mennä syömään jotain iltapalaa :p .

saaramanta 10+2
 
Heippa hei,

Onko kenelläkään tietoa saako kunnallisesta np-ultrasta mukaan kuvia tai dvd:tä vaavista? Vai jaellaanko niitä vain yksityisellä?
Voi toki olla kaupunkikohtaistakin, mitenköhän Tampereella, tietääkö joku?

Nuista seulonnoista, ei olla päätetty halutaanko lisätutkimuksiin jos ultrassa jotain ikävää ilmenee.
Ei oikein ole ehdotonta mielipidettä kumpaankaan suuntaan, ehkä kuitenkin enemmän näkisin asian niin, että lapsi on sellainen kuin sen on tarkoitus ja tervetullut joka tapauksessa.
Toisaalta taas jos saisin tietää, että lapsi ei esim. tule elämään kovin kauaa ja elämä tulisi olemaan kivun täyttämä... nämä on vaikeita asioita, toivottavasti niiden pohtiminen ei tule eteen.

- Meritähti ja Teletappi 11+5

 
Moi kaikille! Lähes joka päivä käyn lukemassa teiän juttuja, mutta ei nyt oo ollu mitään kirjotettavaa..(tai sit oon vain laiska)
[/b]Tiinuliini: asun Helsingissä. Synnyttää olen kuitenkin ajatellut Tammisaaressa, äitinikin on siellä aikoinaan synnyttänyt ja muutenkin oon kuullut paikasta kehuja. Ainahan sitä joutuu varautumaan, et lähempänä voi olla pakko synnyttää. 100km on aika pitkä matka. Joten siis toiseksi vaihtoehdoksi oon ajatellu Kättärin haikaranpesää. Oon kuullu, et naikkari ois ns. vauvatehdas. Voi olla pelkkää juoruilua..
Hmm. ainiin, oisko joku muu, jolla rinnat ei pahemmin oo mihinkään muuttunu. Aluksi nännit oli kipeet ja rinnat pari pvää kuin kivet, mut siihen se loppu. Höh, oon aina unelmoinu isoista rinnoista, kun oon tällänen mahtava 70B :snotty:
Mukavaa arkea! Mä yritän sinnitellä koulussa 30h/vk ja siihen vielä töitä 20h/vk..
 
Oli tuossa jossain vaiheessa kyselyä neuvolaan menosta miehen kanssa. Tottakai, ainakin meillä mies tulee. Tämän esikoisenkin neuvola käynneillä oli jokaisessa mukana =) Oli ainakin minusta ihanaa ja kyllä ainakin meillä ihan positiivisesti ottivat vastaan.
 
Ensi viikolla olis jo np ultra :eek: , siis apua kuin nopeeta tää aika nyt menee! Esikoista kun odotti, niin se meni niiiin hitaasti että :D Nyt varmaan osaltaan vaikuttaa tuo, että on tuota käsityötä ihan eri lajiin kuin silloin, siitä pitää huolen ystävänpäivänä 4kk täyttävä tuleva isoveli ;)

Nyt minäkin olen jo alkanut uskoa tään todeksi! Kun tuota oloa ei ole huonoa ollut sen kummemmin kuin esikoisenkaan odotus aikana, ainut vaan että väsy ihan valtava. Pitää saada nukkua kaikki väliajat mitkä mahdollista..
 
heips kaikille!
Meritähti, meillä ultrat saa vhs:lle ja muutaman kuvan, yksityiseltä ei saatu kun yks kuva mukaan.Mut varmaan tosiaan kunnittain vaihtelee!Täälläkin siis kunta tarjoo ton np-ultran ja rakenneultran, ellei sit ilmene jotain muuta syytä ultrata. Meillä mies ei tuu kun ultriin ja ehkä pari kertaa neuvolaan, ekaa oottaessa ei päässy kun pari kertaa mukaan kun oli toisella paikkakunnalla töissä, enkä sen mukana oloo niin ees kaivannu. Huomenna mulla onkin jo eka neuvolalääkäri, poikakin menee papalle niin pääsee ihan yksin meneen.Mä en kyl yhtään tykkää noista sisätutkimuksista mut onneks niitä ei oo kun sen kolmisen kappaletta niin eiköhän ne kestä...kiinnostaa kyl nähä onko painoon tullu muutoksia, oon ainaki joka päivä oksentanu vähintään neljä kertaa et voi olla et olis jopa paino laskenu... :D
Ilmeisesti kaikki muutkin on vähän oottavalla kannalla kun on alkanu kirjottelutahti hyytyyn, itekin oottaa vaan et tää pari viikkoo kuluis nopeesti siihen np-ultraan, sen jälkeen jotenkin enemmän uskookin et vauva on tosiaan tulossa, vaikka mekin siellä yksityisellä käytiin mut silti...Nyt täytyykin lähtee lukeen kokeisiin, mies vei tänään telkkarin huoltoon, saas nähä kuin kauan tää akka kestää ennen kun vierotusoireet iskee, mä oon meinaa hirvee tv-narkkari :D Hyvät voinnit kaikille!
Daydreams ja pipana 11+0
 
ai niin ,tohon piti vielä sulle kommentoida Mayah, sähän voit soittaa sinne neuvolaan ajanvarausaikaan ja selittää että tahot jonkun toisen tädin!Ei ne suuremmin ees kysele kun sanot vaan ettei kemiat oikein kohannu ja tuntisit olos paremmaks jonkun toisen "asiakkaana".Mäkin vaihdoin nyt tähän odotukseen eri tädin kun täällä nyt äitiysneuvola ja lastenneuvola yhdisty ja mun oma täti on tuolla lasteneuvolassa töissä, nyt kun sekin alko hoitaan meitä äitejä niin tottakai halusin sit mieluummin oman tutun sukulaisen kun sen tädin joka mulla oli viime raskaudessa.Tää täti josta vaihdoin pois oli kyllä mun tädiltä kyselly et miks mä hänet olin vaihtanu mut ymmärsi kyllä kun kuuli et ollaan sukua.Vaihda säkin siis vaan rohkeesti, kurjahan sinne on mennäkin jos siellä aina tollanen nyrpee akka vastassa!
 
Heips.

Olin eilen ekaa kertaa neuvolassa. Olivat antaneet mulle väärän ajan ja puoltoistatuntia vaihtuikin puoleen tuntiin. No ei siinä mitään, tärkeimmät käytiin läpi. Ja sydänäänetkin kuuluivat jo vaikka viikkoja on vasta 9+3. Oli aivan ihana neuvolan täti (en tiedä oliko kätilö vai terveydenhoitaja vai mikä) aivan eri luokkaa kun viimeksi. Antoi mulle ylimääräisen ajan lääkärille ensi viikoksi, kun mua vähän huolestuttaa noi arpikudokset edellisestä synnytyksestä tuolla alapäässä ja niiden venyminen. Ultrakin on jo ihan muutaman viikon päästä. Nopeaan se aika menee. Oli tosi kiva kuulla se pieni syke, tai siis lujaahan se veteli, sai jotenkin todentuntua tähän asiaan.
Mä kerroin noin kuukausi sitten parille HYVÄLLE YSTÄVÄLLE koulussa tästä pikkuisesta alusta ja nyt kaikki vanhat koulututut, jo valmistuneetkin lähettelee onnitteluviestejä. On se hassua, miten tommonen kiinnostaa kaikkia ja juoru kulkee. Ei se mua suuremmin häiritse, vähän hassua vaan kun meidän vanhat kaverit saa tietää vasta kahden viikon päästä, kun on yhteistä menoa (halutaan kertoa kasvotusten), eikä edes miehen sisarukset vielä tiedä (no niille kerrotaan nyt viikonloppuna).
No juu, nyt takaisin hommiin.
Tinii, mites jaksoit messut?? Multa se sitten jäi väliin kokonaan...
Voikaa hyvin!
-k ja kaveri 9+3-
*muoks* Mayahille vielä, kyllä mä yhdyn muiden mielipiteeseen, että anna palautetta, vaihda "tätiä" ja vaadi päästä sinne ultraan. Sillä ko. tädillä on ollut vaan huono päivä, ei se ole sun vikasi, eikä sun kuulu siitä kärsiä.
 
Täällä on mammahousut jalassa ekaa kertaa :D

Eilen käytiin miehen painostamana bebesissä shoppaamassa tämmöset mammafarkut kun istun töissä sen kahdeksan tunti päivittäin ja housun reuna tuntui todella pahasti mahassa ja aiheutti supistuksiakin..

Nyt sitten on massun hyvä olla vaikka itse olenkin hieman järkyttynyt vähän mammamaisista housuistani :D
Mutta masuasukin hyvinvointi on tärkeintä :heart:

Paha olo jyllää ja ei meinaa millään helpottaa.. miekkonen sanoi aamulla jo että jää kotiin lepäilemään mutta oli niin kauheesti tärkeitä työhommia tehtävänä että oisin vaan tuskastellut kotona pohtien että mitenköhän töissä menee..

Epäilen kovasti että tällä työtahdilla joudun jäämään tosi aikaisin saikulle kun verenpaine muutenkin on jo omaa luokkaansa.. en enää messu matkoillekaan halua, sillä lentää en enää tämän massun kanssa haluaisi!

Kaizalle: messulla oli tosi tosi rankkaa mutta selvittiinhän siitä :) upeet messut oli kuitenkin, harmi ettet päässyt paikalle.

Töissä lähti juuri yksi kotio oksennustautia potemaan.. lähden itsekin kohta kun en halua saada tartuntaa..
en muutenkaan millään jaksaisi olla täällä mutta kuka nyt töistä nauttisi??

Huomenna taas paukkuu viikot!


Tini+Nuppu 10+6 :heart:
 
juu oksennustauti jyllää.. kuten tuossa perjantaina kirjoitin että tyttö oksentaa, niin tulihan se meille muillekkin, poika,mies ja minä oksennettiin koko sunnuntai- maanantai yö, minä vielä eilen illalla. tiedä sitten että oliko se jo tuota pahoinvointia vaan joka jyllännyt jo muutaman viikon.. Onneksi huomenna neuvola niin saa vähän uskoa tähänkin maha-asukkiin ja sen hyvinvointiin.. toivottavasti...
 
Pääsinhän kirjautumaan sisään! Viimeksi kirjoittelin pitkän litanian kaikkea mahdollista eikä viesti lähtenytkään eteenpäin, harmitus sentään. Toivottavasti saan tämän tekstin postattua.

Meritähti, minullakin on ollut samanlaisia tuntemuksia kuin sinulla. En vielä osaa/uskalla iloita. Odottelen "kunnon" varmistusta, että saan oikeasti tietää olevani raskaana. Tein 2 positiivista testiä, ja siltikin tuntuu aivan uskomattomalta. Oireitakin on jonkin verran, vatsaa nipistelee, rinnat herkät, väsyttää ja päätä särkee. Jonkin verran on ollut huonoa oloakin, mutta aika vähän kuitenkin. (onneksi?) =)

Minuakin kiinnostaisi tietää lisää vastauksia kysymykseen kättäri/naikkari? Onko täällä ketään jolla olisi kokemuksia Jorvin sairaalasta?

Jänskättää, viikon kuluttua olisi eka neuvola, ehkä sitten tämä raskaus tuntuu jo todellisemmalta =)

Jaksamista kaikille mammoille!
 
Minäki yritin tuossa jokunen aika sit kirjotella mut viesti ei tallentunu. Täälläki aivan kamala pahaolo koko ajan. Onneksi työnantaja on sen verran joustava ja ymmärtäväinen että kotio voi mennä jos oikein pahaks menee.

Koska yleensä on eka ultra? Oon yli 10vkoa nyt raskaana enkä oo kuullu mitään ultrasta.
 
marja80:

Koska yleensä on eka ultra? Oon yli 10vkoa nyt raskaana enkä oo kuullu mitään ultrasta.

Ainaskin meillä päin pitää ultra aika itse varata. Itse varasin heti ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen. Käytäntöhän voi vaihdella paikkakunnittain. Kysy neuvolastasi.
 
Marja:
Eka ultra riippuu paikkakunnasta missä asustelet..
Helsingissä np viikoilla 10 - 12+6, muualla yleensä vähän myöhemmin..

Jossain ultrataan kyllä eka ultra jo tosi aikasin mutta sehän ei vielä sitten ole tuo np.. onpas sekopäistä tekstiä :D

Olitte kyselleet kättäri/naikkari valinnasta ja täytyy sanoa että noista kahdesta ehdottomasta KÄTTÄRI. Naikkari on kuten aiemmin mainittu niin omien kokemuksien mukaan kauhea vauvojen liukuhihnatehdas ja sinne en kyllä mene mielelläni takaisia..

Oma napa päätyy toivon mukaan LUSiin eli tammisaareen n.100km päähän kotoa ja sinnehän lähdössä on myös Cora samasta pinosta :)
Siellä syntyy kai keskimäärin max pari vauvaa/vrk joten hyvin ehtivät keskittyä jokaiseen yksilöön, tämä ainakin sellainen mitä itse kovasti arvostan!

Pari tuntia vielä pitäis puskea töissä ja sit uimaan :)

*muoks* ja meillä ainakin helsingissä ultra aika tuli kirjeellä kotiin eikä itse sille voinut mitään tehdä kuin odotella!
 

Yhteistyössä