Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Syysmiss
Just joo, kiva! Kirjotin eilen tänne pitkän selityksen, mutta se on näköjään jääny välille! MURRR!!
Zbb:llä ja Nealla ollu vähän jännitystä ilmassa. Nealla vissiin onneks kaikki hyvin, lähettelen vielä tarrasukkia Zbb:lle!!
Ellumiinille tervetuloa!

Ajatteli, että jos pari viikkoa vielä kirjoitetaan tähän ketjuun, ja sitten aloitetaan uusi ketju johon kopsataan ensimmäiseksi viestiksi täydellinen listaus odottajista. Siitä on sitten helpompi tsekata tilannetta.

Varasin tänään alkuraskauden ultran 10.2. Ihan vaan tuosta paikallisesta Mehiläisestä. On vähän halvempi kuin Femeda. Tuolloin olisi viikkoja 7+3, niin luulisi jo sydämensykkeen näkyvän.
Neuvolankin varasin, sen sain vasta 25.2., oli ruuhkautunut neuvola vielä viime vuoden sikainfluenssa rokotusten takia. Silloin viikkoja jo 9, mutta eipä tässä toisessa raskaudessa niin alkuinfoa tarvitsekaan.

Mulla on kanssa paino normaali-painoindeksin ylärajalla. Ekasta raskaudesta jäi painoa 7 kg, enkä saanut sitä pudotettua. Ihan vaan motivaation puutetta. Yritän pitää painon kurissa. Vatsa on kyllä jo ihan turvoksissa ja suolen toiminta selvästi hidastunu, vaikka olen lisännyt kuituja ruokavalioon. Kohta otan Levolacin peliin.

No joo, nyt kaupan kautta kotiin! Voikaa hyvin!

Syysmiss 5+2

zbb
Sain ajan yksityiselle tänään, ja kävin siellä....Onneksi kävin.
Pikkuinen on vielä matkassa, ja vuodon syykin selvisi. Minulla on kohdussa kohtalaisen suuri verenpurkautuma ( istukan "porautumisen" vuoksi)...sekä toisessa munajohtimessa on hiukan vettä..? joten kivut ja vuoto johtuvat siitä. Ruskuaispussi näkyi, ja sisälläkin näytti olevan elämää =) Sydänääniä ei tosin saatu kuulumaan, koska rv 5+5 menossa. Alkio vastasi raskausviikkoja...joten nyt vain odottelen ensi viikon varhaisultraa. Käynti helpotti fiiliksiä hurjasti...mutta kyllä tuo kipu ja vuoto hiukan mietityttää vaikka syyn siihen sainkin. Onko teillä muilla ollut esim. aiemmassa odotuksessa vastaavaa? ...Gyne sanoin myös että seksiä olisi hyvä välttää nyt jonkin aikaa. No nyt sitten pitää vaan toivoa parasta.

Paljonko sulla tuli vuotoa? Jatkuuko vuoto yhä? Millasta ja kuinka kovaa kipua?

Ku mulla ei tahdo muuta ku tihkuttaa sellasta rusehtavaa ja vaaleanpunaista vanhempaa verta... Kivut on aika menkkamaista, ei hirveitä kouristuksia, mut sellasta jomottelua ja vihloksintaa. Alaselkääkin jomottelee vähän, mut koitan pistää syyksi tätä koko päivän koneella istuskelua. Ei muutenkaan tuo selkä mulla vahvin alue ole.

Meinasin kyl itsekin varhaisultraan mennä, jos alkio viikonlopun yli selviää. Huomenna päätin, et ostan taas lisää testejä, ja seuraan sit kotona, jos hormonit lähtee laskuun :(

Viimeksi muokattu:
Varpu
Aina vaan vääääsyyyytttäääää..... Hyvä syyttää pakkasia, kun ei jaksa ulos lähtee...... Jospa tää tästä.

Onneks tosiaan Nea pääs säikähdyksellä. Mulla ei asiasta ole mitään kokemusta tai tietoa sen enempää. Toivottavasti raskaus jatkuu normaalisti.

zbb: jos sulla vaan on jotain tyhjennysvuotoa. Onko tää sitä aikaa kun olis normisti menkat?

Musta tuntuu, että turvottaa ja öllöttää vaan koko ajan enemmän ja enemmän. Torstaina olis se eka neuvola ja ultraan pääsee taas kattoo. Jänskättää, sytkyttääkö siellä molemmat sydämet.

Nyt salkkareita kattoon. Se on molskis!

Helinä
Mullaki taitaa suurin osa painosta olla turvotusta, aamulla oli jo huomattavasti 'hoikempi' olo ku illalla ja vaakaki näytti vaan 65 ja rapiat et kyl sieltä se about kilo on tullu. Onneks neuvola on heti aamusta 8.00 eikä illalla :D
Rinnatkin tuntuu turpeiselta, ei varsinaisesti huomattavasti isommat viel, mut täyteläisemmät ja rakaammat. Tuntus olevan täyttä tavaraa entisen löllön sijaan ;). Mies huomasi muutoksen about viikko sitten ennen minua. Ja nännit kyl aristaa niin et suihkussa ei meinaa löytää välillä hyvää asentoo.
Mulla kans ummetusta josta joku mainitsi ja alan kans olemaan sitä myöten täynnä et ajattelin lisäapuja ottaa. Mitkä on turvallisia ummetuslääkkeitä raskaana oleville?
Joskus muakin huolestuttaa kun mahaan jomottelee aina välillä hyvin menkkamaista kipua ja turvonnut olo, mut olen toistaiseksi kuitenkin aattellut että se on normaalia kun mitään ei ole vuotanut.
Kysyin tänään äitiltäni, että mitenkä hänen raskaudet menivät ( meitä 3) niin äitillänikään ei ollut pahaa oloa eikä hän oksennellut. Lisäksi meitä yhdistää appelsiinihimo ja äiti sanoi saanensa joka raskaudessa viikolla 12 yhden päivän kestävät kovat nivus ja alavatsa kivut. Muuten kuvaili olleensa raskaana elämänsä kunnossa, tukka kasvoi jne.
Toivotan kovasti tarrasukkia zbb:lle, toivotaan että kaikki hyvin
Ja tervetuloa uusille!
Helinä rv 7+4

Mai*82
Heivaan!

Helinä: Itse käytin edellisessä raskaudessa Agiocur nimistä valmistetta ummetukseen. Ainakin mulla toimi vatsa mukavasti tän kanssa. En tiedä onko sitä eri muodoissa mutta mä käytin sitä joka on rakeina.

Zbb:lle paljon tsemppiä ja niitä tarrasukkia myös multa!! Tuli mieleen että eikös jollekkin täällä annettu ohjeet vuodon yhteydessä että vain runsaasta ja kirkkaasta vuodosta tulee tässä vaiheessa huolestua!?

Mullakin on edelleen menkkamaisia kipuja ja vähän väliä tuntuu että jotain hulvahtaa alkkareihin mut ei se onneksi ainakaan vielä ole verta ollut.. :)
Tätä panikointia. Mutta tästä se sitten lähtee se eikä se äitinä lopu enää koskaan. Korkeintaan muuttaa hiukan muotoaan.. Noin niinku kärjistettynä :)

Turvotus on saapunut tännekkin enkä ole vaakalla edes uskaltanu käydä muutamaan päivään. Tuntuu melkein että pitäis jo siirtyä mammapuolen vaatteisiin..

Hirveesti on alkanut houkuttaa varhaisultran varaaminen, neuvolaan kun on vielä se kaks vkoa. Sen kuitenkin päätin että jos jostakin syystä siellä ei saada vielä sykettä kuuluviin niin ampasen kyllä hetimiten ultrattavaksi!

Vointeja kaikille!

zbb
Ei kestäny mulla pieni matkassa :( Yöllä olikin jo täysin kuukautiskipuja vastaavat kivut ja nyt aamulla sitä vastaava vuoto perään...
Kiitos tuestanne ja onnea teidän odotuksiinne, tarrasukkia kaikille!

Syysmiss ejk
Voi ei zbb!!!!! Pahoittelut, tiedän tasan miltä tuntuu. Mulla kävi just samallalailla viime marraskuussa. Nyt vaan täys yritys päälle seuraavaan kiertoon, olen kuullut, että keskenmenon jälkeen voi tärpätä uudelleen helpommin.
*hali-rutistus*

zbb
Niin... tämä kun oli sellanen yllätysraskaus... Koska mitään yritystä ei ollut tätä ennen, niin ei tästä mitään yritystä seuraa :p Pitää kattoa sit... voi mennä vuosiakin...

Ja mullekin tämä tosiaan on toinen km

Nea

Ku mulla ei tahdo muuta ku tihkuttaa sellasta rusehtavaa ja vaaleanpunaista vanhempaa verta... Kivut on aika menkkamaista, ei hirveitä kouristuksia, mut sellasta jomottelua ja vihloksintaa. Alaselkääkin jomottelee vähän, mut koitan pistää syyksi tätä koko päivän koneella istuskelua. Ei muutenkaan tuo selkä mulla vahvin alue ole.

Meinasin kyl itsekin varhaisultraan mennä, jos alkio viikonlopun yli selviää. Huomenna päätin, et ostan taas lisää testejä, ja seuraan sit kotona, jos hormonit lähtee laskuun :(
Mulla tuli verta veskissä käynnin yhteydessä ihan hulahtamalla, pönttö oli ihan punanen. Sen jälkeen tiputti joka veski käynnin yhteydessä ruskeeta vuotoa, jota tulee vieläkin ihan pikkusen.. Kivut olivat/ovat ajoittain kovaakin menkkamaista jomotusta, useimmiten juuri kohdun kohdalla. Välillä pistä myös sivuille. (mulla se hematooma= verenpurkaus oli jotain 19.3 elim, ja alkio jotain
16.9 mm...jos nyt oikein muistan. Eli se hematooma oli vähän isompi ku se alkio tällä hetkellä.)

Lääkäri määräsi mulle sairaslomaa viikon, sinne seuraavaan ultraan asti. Nyt pitää leipäiillä ja toivoa että vuoto ei ala uudelleen...ja alkaa "imeytyä kohdusta mun verenkiertoon" ja sitä myötä häviäisi sieltä pois kokonaan. Toivon koko sydämestäni että syke löytyy ensi viikolla ultrassa.

Viimeksi muokattu:
Nea

Mulla tuli verta veskissä käynnin yhteydessä ihan hulahtamalla, pönttö oli ihan punanen. Sen jälkeen tiputti joka veski käynnin yhteydessä ruskeeta vuotoa, jota tulee vieläkin ihan pikkusen.. Kivut olivat/ovat ajoittain kovaakin menkkamaista jomotusta, useimmiten juuri kohdun kohdalla. Välillä pistää myös sivuille. (mulla se hematooma= verenpurkaus oli jotain 19.3 mm, ja alkio jotain
16.9 mm...jos nyt oikein muistan. Eli se hematooma oli vähän isompi ku se alkio tällä hetkellä.)

Lääkäri määräsi mulle sairaslomaa viikon, sinne seuraavaan ultraan asti. Nyt pitää leipäiillä ja toivoa että vuoto ei ala uudelleen...ja alkaa "imeytyä kohdusta mun verenkiertoon" ja sitä myötä häviäisi sieltä pois kokonaan. Toivon koko sydämestäni että syke löytyy ensi viikolla ultrassa.

Jaksamista sulle ZBB!

Viimeksi muokattu:
Syysmiss ejk
Mulla kanssa silloin tällöin nippailee menkkamaisesti alavatsasta. Myös repäisykipuja on jos tekee äkkinäisen liikkeen (esim nousee seisomaan nopeasti). Valkovuoto on megarunsasta.
Ällötys on myös lisääntynyt, joitan ruokia ei tee yhtään mieli. Kahvi vielä maistuu, sen juontia olen kyllä rajoittanut siihen 2 kuppia päivässä.
Näettekö te muut paljon unia? Itse näen muutenkin paljon unia, mutta nyt olen huomannut unien lisääntyneen entisestään. Muistan tämän saman "oireen" ensimmäisestä raskaudesta.

Mai*82
Täällä näyttäis paino nousseen mukavat puoltoista kiloa!!!
:/
Eipä hyvältä näytä mun tavoitteen kannalta, joka siis oli alle 15 kilon nousu.. No toivottavasti tää tästä tasoittuu.
Turvotus eritysesti -tai oikeastaan meilkeinpä pelkästään- mahan seudulla on ihan valtaisaa! Kaikki housut tekee tiukkaa ja eilen kesken kauppareissun jouduin avaamaan farkkujen sepalukset kun puristi niin että teki jo kipeetä!
Näyttääkin ihan siltä kuin olisin jo reilustikin pidemmällä tässä projektissa :) .
Ja viikkojahan on kasassa jo huikeat 5+3 :)

Nyt on monena iltana nukkumaan mennessä iskeny pahoinvointi johon on samalla liittyny ylävatsan pakotus/polttelu. Voiskohan olla närästystä..? Miltään perus raskauspahoinvoinnilta se ei kuitenkaan tunnu, ennemminkin alkavalta mahataudilta kun siihen liittyy tuo kivuntapainen.

Sais nuo pakkaset jo hellittää niin sietäisi mennä ulos tätä turvotusta tuulettamaan!!

Mai*82 5+3

Helinä
Isot pahoittelut Zbb:lle!
Mull aolo aika lilla ennallaan aamulla pientä pahaa oloa, mahassa välillä jomottelee, väsyttää ja tissejä aristaa. Nyt on kyllä ruennut muakin iltasin turvottamaan toden teolla, olo on kuin ilmapallolla. Ja janottaa kovin, vaikken ole edes suolasta syönyt. No mut aamua kohden helpottaa joten eiköhän se siitä :)
Neuvola on jo ylihuomenna, jänskättää jo hiukan ja iiiinnnolla odotan ultra-ajan saantia. Voi olla, että ultraääni päivänä ei meinaa housuissaan pysyä

Helinä rv 7+5

Syysmiss ejk
Nyt olisi iso päätös mietittävänä. Ensi viikolla saisin työterveyshuollon kautta sikainfluenssa rokotteen. Itse asiassa ilmoittauduin jo tammikuussa halukkaaksi saamaan rokotteen, ennen kuin tiesin olevani raskaana. Tietysti voin vielä perua.
Netti on täynnä kirjoituksia rokotusta vastaan ja sen puolesta. Yksi terveydenhuollon ammattilainen ei suosittele rokotetta ensimmäisellä kolmannekselle, ja toinen taas sanoo tämän suosituksen johtuvan vain siitä, ettei mahdollista keskenmenoa yhdistettäisi suoraan rokotteeseen. Yhtään todistettua keskenmenoa ei vissiin olla vielä rokotteen piikkin voitu laittaa.

Jos rokotteen nyt ottaisi, niin sitten syntyvälläkin vauvalla olisi suoja tautia vastaan, jos ensi syksynä uusi aalto tulee. Samoin olisin itsekin suojassa raskauden ajan, jos uusi aalto tuleekin jo nyt keväällä.
AAaaaargh!!!!! Pää räjähtää. Aion tehdä lopullisen ratkaisun ihan omien tuntemusten mukaisesti, enkä kenenkään "suosituksesta".
Mitens teillä muilla, vieläkö mietitte asiaa, vai saitteko rokotteen jo viime syksynä?

Syysmiss 5+4

Inga
Itse olin samassa tilanteessa viime viikolla ja panikoinnin jälkeen soitin sinne HUS:in teratologiseen tietopalveluun kysyäkseen neuvoja. Lopputulema oli että otin rokotteen. Näin suositteli myös neuvola. Tulin pahoinvoivaksi seuraavana päivänä ja nousi vähän lämpöä mutta olen kuitenkin tyytyväinen siitä että se on otettu. Nyt ei tarvitse pelätä mahdollista toista aaltoa tai matkustelemista.

orvokki
minäkin painin tuon possupiikki jutun kanssa....
kaikki terveydenhuollon ihmiset joita olen jututtanut suosittelee sitä,
joten taidan itsekin päätyä siihen.

neuvola ensi viikolla veriseulaa varten, joten kysyn sieltä jos antas mulle piikin vaikka samalla.

Helinä
Mäkin olen ottanut sikapiikin. Sain sen vähän ennen raskautumistani kylläkin, mutta olisin ottanut varmaankin raskaanakin.
Huomenna olisi neuvola heti aamukakhdeksalta. Olen ollut todella aamu-uninen niin voi tehdä vaikeaa herätä, mutta eiköhän se siitä.
Lisäksi sorruin tänään varamaan kuitenkin sen varhaisultran, ja ajan sain 6.2. Silloin viikkoja 9+1, joten pitäs näkyä ja kuulua.
Mulla ei ole eläissäni ollut hiivatulehdusta, mutta nyt olen aika varma että on. Valkkaria tulee tosi paljon ja on kokkareista, lisäksi kutittaa ja hiukan vihloo virtsatessa :/ Pitää huomenna kertoo siitä neuvolassa.
Neuvolantäti pyyti myös etukäteen katsomaan joltain nettisivustolta sikiötutkimuksia ja perehtymään niihin, mutta olen kokonaan unohtanut sen sivun nimen, pitää koittaa googlesta kaivella.
Helinä rv7+6 (huomenna 8, jee)

Varpu
Tänään kävin neuvolassa. Siellä molemmat tyypit vahvasti mukana. ♥ Eipä siellä ihmeitä. Ens kerralla enemmän. Laskettu aika on 19.9., mut sanoivat, että kaksoset syntyy keskimäärin kuukauden etuajassa. Joten elokuun puoliväliä saa pitää h-hetkenä.

Mä sain tosiaan sen sikapiikin jo syksyllä. Itse varmaan sen nyt ottaisin, jos en olis sitä saanu. Mutta se on jokaisen oma asia. Mieheni otti sen viikonloppuna, kun ajateltiin, että eipähän ole sitten syksyllä pikkuisia ainakaan hän tartuttamassa. Ja poikakin sai jo ennen joulua piikin.

Mullekin appelsiinit maistuu, muutama kilo tullu syötyä. Esikoista odottaessa neuvolassa sanottiin, että raudanmaku saattaa tulla suuhun raskauden edetessä ja siihen auttaa appelsiinimehu. Tämä tuli todistettua sillon. Mut appelsiinimehussakin on sokeria, niin aidot aplarit on terveellisempiä.

Nyt nukkumaan. Huomenna odottaa 9 tunnin työpäivä.

Varpu 6+4

Nea
Lepo on hieman auttanut vatsakipuihin ja vuotokin on loppunut kokonaan, (kahteen päivään ei mitään) joten toiveekkaana odotamme ensi viikon ultraa. Tällä hetkellä rv 6 + 2, ja olo vaihtee päivittäin. Eilen oli taas päivä, jolloin kuvotus oli aikamoista (en tosin oksentanut).... tänään olo taas hiukan parempi. Onko teillä muilla ollut vatsan kanssa ongelmia? Mulla ummettaa aika paljon, olenkin lisännyt ruokavaliooni luumuja ja puuron aamiaiseksi..se on hiukan helpottanut tilannetta....

Kaveri toi eilen kasan vauva ja kaksplus lehtiä luettavaksi...=)...Siinä on ihan mukavaa tekemistä kun pitäs olla levossa...toivottavasti tää raskaus ei oo mun kohdalla koko ajan ihan tämmöstä "pakkolepäilyä"...olen kuitenkin aika aktiivinen ihminen, tykkään käydä lenkillä tms. Täytyy vaan toivoa parasta, tietysti vauva on etusijalla =)

Helinä
Eka neuvola takana. Juttua oli paljon ja sain nt-ultran, lääkärinajan ja labra-lähetteet. Varhaisultraan menemme reilun viikon päästä niin sitä saa odottaa nyt seuraavaksi tapahtuvaksi.
Risuja neuvolan täti ei juurikaan antanut painosta (oli itsekkin tukeva) totesi vaan, että kun painoindeksi on yli 25 niin joudun sokerirasitustestiin. Nyt napattuja extrakiloja on jo kolme :/ pitää vähän ryhdistäytyä, noita kun en voi laittaa raskauden piikiin.
Muuten hemoglobiini oli 129 ja verenpaine ja pissanäytteet ok. Kipuja ei tuntunut kun paineli alavatsaa, että hyvillä mielin varhaisultraa odottelen.

Helinä rv 8+0

Yhteistyössä