Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
syysmasu
orvokki: ensimmäinen lapsi, inssien välinen "luomuihme", 36v, la 27.8.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 12.9.
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 20.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Lappeenranta, La 23.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9.
tintitys:toinen(poika 09),etelä-savolaista luomua,25v,la 26.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 26.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9

Täällä menee hyvin. Yökkäilen aamuisin ja aina parin tunnin välein on huono ällötys olo... jääkaappia ei voi avata, yök. Hajut on voimistuneet, pyykkipesuaine haisee kamalalta, suklaassa kumma haju myös, maidon haju heikottaa. Nyt on aika rajut nämä alkuoireet, mutta toivottavasti pian helpottaa. To eka neuvola. Iltapäivisin tarvitsisi päikkärit ja yöunet ovat pidentyneet hiukan. Tasaiseen tahtiin mennään.
Muuten vointi hyvä.

Jenni83 ei kirj.

Meitä onkin täällä jo aika monta :)

Mulla myös ällötys oloa, varsinkin iltaisin. Syön puolet päivällis annoksestakin mitä yleensä, kun tulee vaan huonompi olo??!!!
Joten syöminen on nyt ollu sellasta väkisin änkemistä, paino pudonnut pari kiloa, mutta maha pömpöttää :)

rv 8+3

Helinä
Nanna2010/Ensimmäinen lapsi/luomu/25 v/Itä-Uusimaa/la 27.9.

Tervetuloa Nanna lisäsin sut tohon listalle, jos haluut ite myöhemmin muokata sitä viel niin se onnistuu kun mustaat sen ja kopioit tekstinkirjoituskenttään ja siitä :)
Täällä on hyvä fiilis kun ikävä valkovuoto on loppunut eikä kutise tai muuta, joten ilmeisesti ne lääkkeet autto vaik pari päivää meni vaikuttaessa. Kylläpä tippu kivi sydämmeltä kun sen lisäksi että se oli ikävää oli se minusta aika huolestuttavaakin.
Tuntuu että päivät matelee lauantain varhaisultraan, tulis jo!
Mitenkä muuten jos on kauhee synnytyspaniikki niin saako sektion valita? Olen aina ollut siinä luulossa, että sektio on vaan hätätapauksissa ja alatiesynnytys se ainut vaihtoehto?

Helinä rv 8+5

Nea
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä;10413567:
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Heips!

Muokkailin pikkuisen kohdaltani tuota listaa...Kävin siellä varhaisultrassa ja LA siirtyi tuonne 26.9. Sydän löi ihanasti, ja hematoomakin on pienentynyt!! Mulla on siis rv vasta 6+4.

Helinä:Mulla on myös tosi kova synnytyspelko, on ollut aina. Olemme jopa siirtäneet lapsen hankintaa sen vuoksi muutamalla vuodella. Jos kohdallani olisi kyseessä pelkkä jännitys, synnyttäisin ehdottomasti alakautta, mutta pelkkä ajatus saa minut kammoamaan koko asiaa. Olen siis vakaasti harkinnut sektiota. Otan asian puheeksi ensimmäisellä neuvolakäynnillä, ja saan sieltä toivottavasti lähetteen pelkopolille. Tiedän että tämä jakaa varmasti mielipiteitä, mutta en voi itselleni mitään.

Nea ja pieni 6+4

Nea
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.

...Sori kun mokailen, nyt pitäs olla päivitys kohdaltani o.k.

Nanna2010
Ajattelin listata alkuraskausoireitani:
- alussa pientä nipistelyä vatsassa/menkkamaiset oireet
- arat rinnat
- väsymys
- jatkuva pissahätä/yölliset vessakäynnit
- pientä turvotusta
Ei siis vielä aamupahoinvointia :)

Kerroin eilen raskaudestani siskolleni, hänkin kertoi minulle ensimmäisenä kun hän oli raskaana. En olisi muuten kertonut ihan vielä mutta työtilanteen takia oli vähän pakko; hänelle oli tarjottu 1 vuoden sijaisuus muualla ja sanoi ettei hän täältä, missä me molemmat nyt ollaan töissä, kuitenkaan tule saamaan sellaista tarjousta...

Kohta tulee myös sellaisia tilanteita, jolloin joudun sanomaan ei alkoholille ja ihmiset alkavat kysellä miksi. Olen jo pitänyt "tipattoman tammikuun" mutta enää ei voi sitä käyttää..

Te jotka ootte käyneet varhaisultrassa - ootteko käyneet yksityisellä vai mitä kautta olette varanneet ajan sellaiseen?

Nanna2010
Ajattelin listata alkuraskausoireitani:
- alussa pientä nipistelyä vatsassa/menkkamaiset oireet
- arat rinnat
- väsymys
- jatkuva pissahätä/yölliset vessakäynnit
- pientä turvotusta
Ei siis vielä aamupahoinvointia :)

Kerroin eilen raskaudestani siskolleni, hänkin kertoi minulle ensimmäisenä kun hän oli raskaana. En olisi muuten kertonut ihan vielä mutta työtilanteen takia oli vähän pakko; hänelle oli tarjottu 1 vuoden sijaisuus muualla ja sanoi ettei hän täältä, missä me molemmat nyt ollaan töissä, kuitenkaan tule saamaan sellaista tarjousta...

Kohta tulee myös sellaisia tilanteita, jolloin joudun sanomaan ei alkoholille ja ihmiset alkavat kysellä miksi. Olen jo pitänyt "tipattoman tammikuun" mutta enää ei voi sitä käyttää..

Te jotka ootte käyneet varhaisultrassa - ootteko käyneet yksityisellä vai mitä kautta olette varanneet ajan sellaiseen?
- mua paleltaa

Viimeksi muokattu:
Syysmiss ejk
Tuosta synnyttämisestä. Ei varmaan olla Suomessa vielä siinä vaiheessa, että äiti voi ihan noin vain ilmoittaa haluavansa sektion niin kuin Jenkkilässä. Kyllä pitää olla jokin syy. Synnytyspelko on toki yksi.
Mulla lievää synnytyspelkoa aiheuttaa ensimmäinen synnytys, joka päätyi kiireelliseen sektioon. Olin synnytyssalissa 20 tuntia. Vauva ei mahtunut syntymään, vaikka kätilö sitä kovasti väitti. Kätilön painoarvio meni yli puoli kiloa pieleen.
Mutta periaatteessa siis voi olla että "joudutaan" leikkaamaan joka tapauksessa.

Huomenna saan sikainfluenssa rokotteen. Kerron kokemukset siitä.

Syysmiss 6+4

Helinä
Joo mua ei varsinaiseti synnytys pelota, ainakaan vielä. Olen nimittäin ollut oikestaan ajattelematta sitä paljonkaan. Enemmänkin mua pelottaa se epiduraalin laitto kun olen kovasti piikkikammoinen mutta kivut on varmaan ilman semmoiset, että siinä tilanteessa ei varmaan enää piikki niin kauhea olekkaan. Mulla on kaksi kummipoikaa joista toinen n. 4,5 kg tuli alateitse ja se kesti 27h ja toinen joka tuli sektiolla, kun oli lapsivedet mennyt jo joku päivä sitten eikä synnytys käynnistynyt. Kumpikaan niistä ei mennyt siis hyvin toisessa tietysti tekoaika ja lapsen koko olivat kivuliaat ja toisessa kerkesi tulehdusarvot alkaa nousemaan molemmilla ja oli leiklkauksen jälkeen pari päivää tosi kipeetä. Mulla taas äidillä ja siskoilla on ollut melko helpot alateitse synnytykset kaikki on ollut päälle kolmikiloisia ja tullut ongelmitta. Joten itsekkin toivoisi suht helppoa synnytystä tuli se siiten kumpaa kautta vaan. Pitää nyt katsoa rupeaako se pelottamaan kun ottaudun ajattelemaan asiaa.

Helinä rv 8+6 (huomenna 9, jei!)

Varpu
Mulla ei synnytyspelkoa ole, vaikka tiedän pääseväni sen kokemaan tällä kertaa tuplana :). Esikoisen synnytys kesti 16 h, josta ponnistusvaihe 20 min. Ja poika painoi 4040 g syntyessään. Jäi hyvä mieli synnytyksestä. Ei ongelmia. Mitä nyt napanuora oli kolme kertaa pojan kaulan ympärillä, mut sekin huomattiin vasta kun poika oli "pihalla". Niin sitä ei kerinny panikoimaan.

Mulla on 24/7 kestävä öllötysolo. Täysjyväleipä ja appelsiinit maistuu. Nälkä on koko ajan.

Syyspaketillako se oli kauhee pahoinvointi, miten pärjäät?

Mulla on tiistaina neuvola ja sillon antavat ajan np-ultraan.

Eipäs muuta kuin hauskaa viikonloppua joka masulle!

Varpu 7+5

Jenni83 ei kirj.
Kannattaa keskustella tosta synnytyspelosta neuvolassa ja miettiä vaihtoehtoja ja että miksi se synnytys pelottaa.
Esikoisen synnytys meni mulla tosi hyvin, muistaakseni kesti 7h josta ponnistusvaihe 15min.
Olen sanonutkin, että mielummin synnytän, kun olen raskaana.
Kyllä mua varmaan sillon 5v sitten jännitti ja pelotti kamalasti, mutta kaikki sitten tapahtui äkkiä, kun 2 viikkoa ennen laskettua aikaa lapsivedet lorahti kotona vessan lattialle, sydän pumputti tuhatta ja sataa, hyvässä mielessä!
Oli jotenkin onnellinen tunne, että nyt se tulee, meistä tulee vanhemmat.
Mulla on älyttömän huono kipukynnys, että mielestäni ylitin itseni sata nolla, vaikka lapsivedet sitten tulikin, ei supistuksia kuulunut, annettiin käynnistys nappia niin johan alkoi poltot ja kovat olikin!!! Mun mielestä käynnistys napin saaneet, saa kovempia supistuksia, en tiedä onko totta, mutta jostain olen kuullut!
Nyt toivon pärjääväni ilman niitä!

rv 8+5

Syysmiss ejk
No nyt on sikapiikki käsivarressa, sain aamupäivällä. Eipä kyllä tunnu missään, ehkä ihan vähän aristaa tuosta pistoskohdasta.
Malttamattomana odotan ensi viikon ultraa ja ekaa neuvolaa! Mun on varmaan pakko käydä ostamassa yhdet mammahousut tänä viikonloppuna. Iltapäivisin mahaa turvottaa niin kamalasti, että on melkein pakko avata nappi housuista. Samalla hankin pari löysempää paitaa, ettei pömpöttävä maha näy. Multa nimittäin tultiin eilen ihan pokkana kysymään töissä, että oletko sä raskaana? Sanoin, että en ole, mulla vaan on vähän tullu painoa :-D
Yritän pitää salassa sinne viikolle 12 asti, saa nähdä onnistuuko. Onneksi on reilu esimies, jonka tiedän jo suhtautuvan asiaan positiivisesti. Kun vaihdoin työpaikkaa 2 vuotta sitten, sanoin jo työhaastattelussa, että meillä on suunnitteilla toinen lapsi noin 2 vuoden sisään. Esimies sanoi silloin arvostavansa suoraa puhetta, ja että lasten saaminen on täysin luonnollinen asia.

No joo, viikonloppuja!

Syysmiss 6+5

Mai*82
Muimui!

Mulla on myös sikapiikin otto edessä huomenna, taikka sitten maanantaina ekan neuvolan yhteydessä.

Synnytyksestä senverran että mulla on myös Syysmiss:n tavoin jäänyt ekasta synnytyksestä pieni pelko. Vieläkään en ole varma miksi sektioon päädyttiin, mutta ilmeisesti siksi että napanuora oli kaulan ympärillä (vaikkakin myöhemmin yksi kätilöistä sanoi että "niinhän melkein kaikilla"..)
Meidän vauva siis ei vaan halunnut alakautta tulla.
Sain oksitosiinia kun supparit oli kestäneet jo vuorokauden ja kohdunsuun aukeaminen oli ottanut takapakkia. Oksitosiini-annoksen jälkeen vauvan sydänäänet kuitenkin dippasivat pahasti, ja siinä oltiinkin sitten yhtäkkiä kovan härdellin keskellä pylly pystyssä yrittämässä saada vauvaan takaisin päin.. :) Tää toistui kolme kertaa ennekuin lääkäri teki sektiopäätöksen.
Sivukorvalla kuulin hänen mainitsevan hoitajalle "kaulakorusta". Ja mulle hän sanoi siinä kursiessaan haavaa kiinni että mitään estettä alatiesynnytykselle seuraavaksi ei ole.
Mutta hyvin kävi kaikesta huolimatta. Kuului kova parkaisu heti kun vauva oli kaivettu pihalle, ja se oli ihana ääni se :))

Vielä pari kuukautta sitten ajattelin että seuraavalla kerralla vaatimalla vaadin suunnitellun sektion niin ei sitten tuu mitään ikäviä ylläreitä!
Mutta nyt kun asia on ajankohtasempi niin toivon kuitenkin kovasti että onnistuisi alakautta.
Sektiossa pääsee toki helpommalla siinä synnytystilanteessa, mutta se kipu alkaakin sitten sen jälkeen!! Mulla ainakin se toipuminen oli ihan tuskaa enkä haluaisi siihen uudestaan joutua!
Ymmärrän kyllä ihan täysin synntyspelon ja kyllähän ne varmaan sektion sallii jos vaan jaksaa olla sitkeä.. Kaikkensa varmasti yrittävät ennen sitä.
Ja toisaalta voihan se toipuminenkin käydä helpommin jos siihen on etukäteen asennoitunut ja varautunut!

Kuvotus on vähän lisääntyny täällä ja turvotus jatkuu. Mäkin olen jo kerran joutunut ahtamaan itseni vanhoihin mammahousuihin.. Apua. Hirvittää kyllä joutua astumaan vaa'alle maanantain neuvolassa!!

Mai 6+5

tintitys
eka neuvola takana.sain kuulla olevani lihava.no aattelin olla turpoomatta ihan niin paljoo nyt kun edellistä oottaessa.ja taas joudun sokerirasitustestiin.viimeks olin siinä kaks viikkoo ennen laskettua aikaa..ei siinä mitään ollu mut oli kuulemma käytävä..
aattelin kyllä kieltäytyä jos ei pissassa oo mitään häikkää ni en haluu kärvistellä uudelleen sen litkun kaa..
lääkärin aika on sit parin viikon päästä ni pääsee kurkkaa että onko siellä ketään

"tintti"6+5

...
Nyt se paha olo löysi mutki... Oon tämän viikon voinu pahoin ja oksennellu,tosin tänään ei oikeen oo mikään pysyny sisäl,mukavaa... No tätähän mä kerjäsin,ku olin ettei oo mitään kunnon oireit :) Muuten oon ollu aika onnellisin ja rauhallisin mielin,kyl se ultra vaan rauhotti ku näki et se siel on.

Mä en ite kyllä tiiä otanko sikapiikkiä. Täytyy miettii ja tutkiskella.

Mut hyvää viikonloppua kaikille vaan :)

Jenna 8+0

Helinä
Täällä olot entisellään, väsymys taitaa pahentua entisestään, toivoisin todella, että rupeis se pikkuhiljaa helpottamaan lähiviikkoina.
Huomenna aamulla varhaisultra, ootan jo ihan täpinöissäni.
Ei jaksa kirjoittaa nyt enempäää, täytyy mennä nukkumaan.

Helinä rv 9+0

sari
täälläkin eka neuvola takana ja ensimmäistä tässä odotellaan,neuvolantäti oli jotenkin niin aikatauluista sekasin etten en oikein tienny kumpi tässä nyt olikaan raskaana ja asiakkaana. :)
siel mitattiin paino ja verenpaine,mut ei se hemoglobiinia ottanut,vai otetaanko se sit labrassa kun ottaa muut verikokeet,onks tietoo?vai unohtikohan se terveydenhoitaja..
mulla lämpöily alkaa pikkuhiljaa helpottaa mikä ollut alusta asti ja en ole oikein jaksanut liikkua ollenkaa ja flunssa oli nyt viime viikolla.ihan hirveää väsymystä ja turvotusta havaittavissa(kunnon möhömaha),duunihousut ei mee millään kiinni ,mut onneks omat farkut ihan hyvin vielä.:)onneks oksentelu fiilistä ei oo ollut ja ruoka maistuu.
jouduin myös syömään jo pari lääkekuuria virtsatietulehdukseen ja emätin tulehdukseen,toivottavasti nyt pysyis terveenä ettei tarvitsis syödä lääkkeitä.
sikarokotetta en meinannut ottaa ainakaan viel ,pitää kattoo jos sit ekan ultran jälkeen loppukuusta.
jännittää kovasta onks masussa kaikki hyvin,eka ultra pitäis olla n.kolmen viikon päästä,en raaski maksaa sitä varhaisultraa vaik houkuttais kovasti.
Oikein hyviä vointeja kaikille ja yritetään jaksaa !!!! :)

Sari 7+6

Varpu
Pikana vastaan Sarille, että kyllä mulla aikasemmassa raskaudessa otettiin hemppari lähes joka kerta ja nytkin otettiin ekalla käynnillä. Se otetaan sormenpäästä pikatestillä, että luulen sun terkkarin nyt unohtaneen sen. Koska hemppari yleensä laskee jokaisella raskaana olevalla ja joutuu lisärautaa napsimaan. Mut kerkeehän tuota sulta vielä mitata myöhemminkin.

Niin ja sitä vielä tuossa ihmettelin kun meillä on sama rv, mut eri laskettuaika. Mulla on tänään kanssa rv 7+6 ja laskettuaika pari päivää aiemmin kun sulla. Ei sillä, että tuolla nyt kauheeta väliä on mut tulipa huomattua :).

Viikonloppuja! Tää lähtis töihin....

Varpu 7+6

piuku
Heippa! Täällä olisi yksi syysvauvaa odottava mukaan ketjuun. Olen 23v ja toinen lapsi kyseessä. Esikoinen on 9kk vanha ja tämän laskettuaika olisi 15.09.10
On vähän äimistynyt olo tästä raskaudesta koska tein r.testin aamupahoinvoinnin takia vaikka minulla oli ihan vasta ollut menkat. Menkat tuli ajallaan 18.01 oli kp1. Jotenka se plussa siinä ruudussa oli aikamoinen yllätys. Kävinkin sitten alkuraskauden ultrassa ja todettiin että viikkoja oli silloin jo 7+5. Elikkäs saanut alkunsa jo joulukuun puolessa välissä. Nuo "menkat" osas kyllä huijata meikäläistä... Noh kaikki onneksi näytti olevan hyvin ja syke nähty.
Piuku 8+3 (iiik)

sari
Pikana vastaan Sarille, että kyllä mulla aikasemmassa raskaudessa otettiin hemppari lähes joka kerta ja nytkin otettiin ekalla käynnillä. Se otetaan sormenpäästä pikatestillä, että luulen sun terkkarin nyt unohtaneen sen. Koska hemppari yleensä laskee jokaisella raskaana olevalla ja joutuu lisärautaa napsimaan. Mut kerkeehän tuota sulta vielä mitata myöhemminkin.

Niin ja sitä vielä tuossa ihmettelin kun meillä on sama rv, mut eri laskettuaika. Mulla on tänään kanssa rv 7+6 ja laskettuaika pari päivää aiemmin kun sulla. Ei sillä, että tuolla nyt kauheeta väliä on mut tulipa huomattua :).

Viikonloppuja! Tää lähtis töihin....

Varpu 7+6

joo kiitos tiedosta, pitää muistaa sanoo siit hemoglobiinin otosta neuvolassa ens kerralla.
joo meni päivät vähän sekaisin,puhun yleensä mikä viikko suurinpiirtein... :):):)

Viimeksi muokattu:
Helinä
Alkuraskauden ultrassa kaikki oli hyvin heppu heilu paljon siellä ja sydän löi. mittä oli n 22-20 mm et vikkoja vähemmän mitä menkoista laskettuna n, 2+4 päivää. Muuten kaikki hyvin ja normaalisti ovuloin näköjään vasemmalta ja kohtu oli eteenpäin kallistuntu. Päivitän lasketun aikani tohon listaan viel ton nt-ultran jälkee sit.

Mut hyviä vointeja kaikille!

Ja tervetuloa uusille

Helinä 8+6 (lasken nyt 3 päivää taakseppäin)

...
Kiva kuulla et Helinäl kaikki ultras hyvin. Vähän jo oottelinki et koska kuullaan miten meni :) Mut hienoa.

Me oltiin miehen kans viikonloppu ihan kamalas vatsataudis,tuntuu ettei vielkää oo ihan kunnos,mut onneks pahin on ohi.

Ja tervetuloa uusille munki puolesta.

Jenna 8+2

Syysmiss ejk
Voi järkytys tätä pahoinvointia! Viikonloppu meni ihan maatessa ja väkisin syödessä. Mikään ruoka ei maistu, ja jotkut hajut ovat niin vastenmielisiä! Esim ruisleipä, jota tähän asti olen rakastanut, aiheuttaa yökkimis-reaktion. Raahauduin kuitenkin tänään töihin, jos jaksaisin keskiviikkoon ultraan asti, sitten voisin samalla pyytää sairaslomaa.
Lauantai aamuna nousi hetkellisesti kuume, en mitannut kuinka paljoa. Kuume laski kuitenkin parissa tunnissa, kun otin torkut. Oletan tämän olleen sikapiikin aiheuttamaa. Pistoskohta aristaa enää ihan vähän, kun siitä painaa. Viime yönä pystyin jo nukkumaan vasemmalla kyljellä.
Multa täytys varmaan kanssa toi hemppa kattoo, on semmosta heikottavaa ja huimaavaa oloa.

Piukulle tervetuloa! Aikamoisen yllärin sun kroppa järjesti :-D

Argh, ryhdyn hommiin, jospa tämä olo tästä helpottuisi.

Syysmiss 7+1

Yhteistyössä