Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
vivi
Nyt siis vain omakohtaisia kokemuksia =)

Minulle varhaisultra tehtiin alateitse, sellaisella sauvalla. Siinä saa tietää onko alkio oikeassa paikassa, löytyykö sitä alkiota ja sen sykettä. Lisäksi tietää pituuden ja määrän =) Eli onko masussa yksi vai useampi asukki. Tämä tietysti rauhoittaa kovasti mieltä mutta sanoisin että tuosta ultrasta saa enemmän irti kun käy vasta vko6 ->

Itelläni kun viikkoja oli kasassa 4-5 niin kone ei näyttänyt mitään viikkoja. Lääkärin mukaan laite näyttää viikot vasta vkosta 6 eteenpäin. Eli minunkin kohdalla haluavat ultrata vielä 3 vkon päästä uudelleen. "Valokuvan" sain mukaani mutta eipä siitä näy kuin ruskuaispussi =)

Jos rahaa on ja hirvittävä hinku niin eikun aikaa varaamaan vaan. Suosittelen silti että malttaisitte odottaa tuon rv 6 niin saisitte ultrasta enemmän irti ja oletettavasti sykekin saattaisi näkyä.

....
Nyt siis vain omakohtaisia kokemuksia =)

Minulle varhaisultra tehtiin alateitse, sellaisella sauvalla. Siinä saa tietää onko alkio oikeassa paikassa, löytyykö sitä alkiota ja sen sykettä. Lisäksi tietää pituuden ja määrän =) Eli onko masussa yksi vai useampi asukki. Tämä tietysti rauhoittaa kovasti mieltä mutta sanoisin että tuosta ultrasta saa enemmän irti kun käy vasta vko6 ->

Itelläni kun viikkoja oli kasassa 4-5 niin kone ei näyttänyt mitään viikkoja. Lääkärin mukaan laite näyttää viikot vasta vkosta 6 eteenpäin. Eli minunkin kohdalla haluavat ultrata vielä 3 vkon päästä uudelleen. "Valokuvan" sain mukaani mutta eipä siitä näy kuin ruskuaispussi =)

Jos rahaa on ja hirvittävä hinku niin eikun aikaa varaamaan vaan. Suosittelen silti että malttaisitte odottaa tuon rv 6 niin saisitte ultrasta enemmän irti ja oletettavasti sykekin saattaisi näkyä.

Mä tein testin viime viikon perjantaina ja plusaa näytti. Luulisin et nyt olis menossa 4+5 :) Varasin jo ajan varhaisultraan,aika olis parin viikon päästä. Ihan just sitä ajattelin et siel jotain vois jo näkyäkki. Miten sen kelakorvauksen saa,vai pitääkö olla joku muu syy kuin paniikki? :) Ajattelin ku pyytävät hintaa 80euroa ni onko se sitte se summa? Ja onnea kaikille :)

Viimeksi muokattu:
Jenni83
vivi, joskus oon miettinytkin, että mitäs muille ketjulaisille kuuluukaan, hienoa törmätä uudestaan!!!
Samanlaisia fiiliksiä ollut täälläkin, jotenkin haluttiin nauttia esikoisesta ja nyt se ikäero sitten kasvoikin yli 5 vuoteen, mutta miten tämä aika on mennytkin näin nopeaa???!! Mun vauvakuume iski viime kesänä, etten ennen sitä oikeestaan sellasta potenut ja onneksi uteliaat kyselijät ei häirinny kysymyksillä, koska toinen??!!
Elämän tilanne muutenkin tuntui sopivalta ajalta "tehdä" toinen, kun juuri syksyllä muutettiin (vähän kyllä vielä keskeneräinen) omakotitaloomme ja töissäkin sellanen tilanne, että nyt tai ei koskaan!

Kiitti vinkeistä työpaikka pippaloihin tekosyiksi :)
Muuten voisin mennäkkin autolla, mutta sovittu jo kimppakyydit, kun eukkoja tulee samalta suunnalta :/ Ja mä oon niin surkea kuski, etten uskalla ajaa illalla Tampereen keskustaan :D ihan totta!!! Mua ei ole luotu auton rattiin!!!
No tällänen kävi mielessä, kun pomo kuitenkin tarjoo siellä keila paikassa, otan juoman ja olen muka juovani ja sitten loppupeleissä annan sen työkaverilleni (hyvä ystäväni) Siellä kuitenkin ollaan 4 keilaradalla niin ei kukaan huomaa juonko vai en...En ole tosin kertonut tälle ystävälle jolle juomani vippaan, että olen raskaana, joten täytyy kertoa...No, saa nähä mitä tästäkin tulee!!!
Ruoka paikassa voisin valitella kamalaa päänsärkyä, että ei maistu :D

Muistaako kukaan entuudestaan, että kuunnellaanko ekalla neuvola käynnillä jo vauvan sydänääniä? Mä olen sillon vkolla 7+, eikös ne voi jo silloin kuulua?
On vieläkin niin epäuskoinen olo, enkä viittisi tohon ultra hommaan lähteä...
Mutta taas toisaalta...
Pelottaa välillä kamalasti, että mitä jos sitä ja tätä...
Joka vessa reissunkin aikana tulee katsottua, onko tullut verta...
"vähän" vainoharhainen akka!
Jos jaksais sinne neuvola reissulle asti pysyä järjissään!

-rv 5+5 ...kai :)

annikki27
Uskoltautuu ilmoittautumaan mukaan tähän ketjuun. Testiin paukahti plussa (aika haalea kyllä mutta ei mikää haamujen haamu) tänään. Silti en uskolla oikein vielä olla onnellinen. Edellinen meni kesken 6+5. Esikoinen olisi kyseessä, jos pysyy tällä kertaa matkassa.
Ihanaa lukea muiden ajatuksia täältä...se rauhoittaa mieltä​

Varpu
Ihanaa lukea, että samanlaista "hysteriaa" ilmassa mulla niin kuin muillakin. Eli itse myös joka vessareissulla tarkastan, ettei vaan verta ole tullu... Ja tänään halusin vaan varmuuden vuoksi tehdä toisen testin. Esikoiselta tein kans kaksi testiä, niin jotenkin nyt halusin myös varmistaa toisella. Ja kyllä se tummanpunainen viiva ilmeistyi tähänkin testiin. :)

Mä olen menossa varhaisultraan tosiaan rv 5+4. Aikaa varatessa mulle sanottiin, että riittää kun viikot on päälle viisi. Ja haluan siis sinne mennä, koska samainen lääkäri on hoitanut minun lapsettomuutta. Kelakorvauksen saa mielestäni aina yksityisiltä lääkäreiltä automaattisesti. Nykyäänhän niitä ei tarvii hakee erikseen vaan kelakorvaus lasketaan jo laskua maksaessa ja vähennetään loppusummasta.

Esikoiselta kävin ekassa neuvolassa rv 8+ ja sillon kuunneltiin sydänäänet. Nythän menen jo aiemmin ja sillon ultrataan.

Tänään kävin ostoksilla ja hypistelin äitiysvaatteita salassa. :) Mietin, et on kyllä paljon helpompi raskaus vaatetuksen suhteen kuin esikoiselta, joka on syntyny huhtikuussa. Sillon piti toppavaatteita ahtaa ison mahan ympärille. Nyt on onneks paljon tunikoita ym. niin luulisin olevan helpompaa. Meillä on myös kahdet juhlat ensi kesänä, niin varmaan tunikoilla (juhlavammilla) pärjää. Joo, täytyy myöntää, että elän tätä raskautta ajatuksissani jo synnytykseen asti, mut mä oon tällänen. Kiva suunnitella asioita eteenpäin. Täytyy vaan toivoa, ettei tarvitse pettyä.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Nyt hauskojen kotivideoiden pariin.

tiiko
Kelakorvauksen saa mielestäni aina yksityisiltä lääkäreiltä automaattisesti. Nykyäänhän niitä ei tarvii hakee erikseen vaan kelakorvaus lasketaan jo laskua maksaessa ja vähennetään loppusummasta.QUOTE]

Kela korvauksen saa vain jos lääkäri muistaa laitaa raskausviikot ja jonkun diagnoosin selvitykseen. Syynä täytyy olla esim. verenvuotoa, kovia kipuja tms.
Tai me ainakin ollaan tarkkoja niistä, mikä ketuttaa tietty nyt, kun olis itellä ultra edessä vain uteliaisuudesta :)

Viimeksi muokattu:
Mai*82
Heipsan,

Täällä elettiin pieniä jännityksen hetkiä aamulla.. Halusin tosiaan saada vielä sen toisen plussan tehtyä mielenrauhani vuoksi, edellinen kun oli melko hailakka. Tein testin oikein aamupissasta kuten suositellaan ja ajattelin että nyt kyllä varmaan rävähtää ihan huippukirkas viiva. Muttamutta.. ei sieltä rävähtänytkään yhtään mitään! Negan heitti. Tai saattoi ehkä olla haamujen haamu jos oikein katsoi.
No tietysti heräsi siinä sitten pelko kemiallisesta raskaudesta, mutta päätin kuitenkin juosta apteekista hakemaan vielä uuden testin ennen kuin päästin harmin valloilleen.
Ja sieltä sitten pämähtikin ihan mukavan tumma ja selkeä plussa :)) HUHHUH.
Että kyllä nuita viallisiakin testejä on olemassa!

Mulla myös viime raskaudessa kuunneltiin sydänäänet jo ensimmäisellä nla-käynnillä, viikkoja oli 9+. Neuvolan täti kuitenkin painotti kovasti että ei saa huolestua vielä siinä vaiheessa vaikkei ääniä löydettäisikään.

Kävimme edellisessä raskaudessa 4D-ultrassa (Femedassa), ja tuolloin saatiin kelahyvitys heti siinä kassalla vaikkei meillä mitään lääketieteellistä syytä ollutkaan.
En sitten tiedä onko tuo ollenkaan verrattavissa varhaisultraan.
Voisiko olla klinikasta kiinni.

Tämä lähtee nyt tuijottelemaan tuota positiivista testiä :)

Enttinen
Täällä raskausoireet melko tukevana, paljon enemmän ällötystä nyt kuin viime raskaudessa, jossa meni helposti banaanilla ohi. Hermo on kyllä kans niin tiukalla, että soi. Paha mieli sitten kaikilla, ihan eniten minulla, kun tulee uhmaikäiselle huudettua :(

Tuntuu kyllä, että paino nousee pelkästä ajatuksesta. Aion olla tarkka tällä kertaa, viimeksi painoa tuli niin reilusti. Olen nyt pystynyt urheilemaan normaaliin tapaan viisi kertaa viikkoon, hiihtämistä ajattelin huomenna kokeilla. Hitaasti pitää kyllä mennä, sykkeet nousee niin helposti minulla siinä lajissa.

Onneksi maanantaina jo VU. Ennen muuta haluan tiedon siitä, onko kyytiläisiä yksi vai kaksi, jotta on aikaa asennoitua kaksosiin, jos näin on. Toki odotan kovasti sydämen sykkeen näkemistä! Pitäisi jo nähdä, näin minulle klinikalta sanottiin.

Huoh, yritän lukea tenttiin, melko paljon kiinnostavampaakin löytyisi...

Hyviä vointeja!
Enttinen 6+4

Varpu
Hepä hei!

Enttinen: mä tulin just hiihtämästä. Hiihdin 11 km. Kyllä se vaan on mukavaa. Mitä sä urheilet? Ajattelin vaan, onko sulla kokemusta kuntonyrkkeilystä? Itse käyn nyrkkeilemässä, mutten vielä haluaisi siellä kertoa raskaudestani. Hyppynarulla hyppiminen on ainakin jätettävä jossain vaiheessa, mut haluisin käydä mahd. pitkään. Mulla tuli ekasta raskaudesta n. 30kg ihan omaa tyhmyyttänikin lisää painoa. Niitä olen tässä 3,5 vuoden aikana karistellu. Nyt painan vähemmän kuin sillon kun aloin esikoista odottamaan. Toivottavasti paino pysyis kurissa.

Tulkaas muutkin kertomaan kuulumisianne!

Jenni83
Heippa!

Mä kans yritän painoni kanssa pysytellä kohtuu lukemilla, olen pieni kokoinen 160cm nippa nappa ja kun aloin esikoista odottaa painon 50kg, Noooooh, päivää ennen likan syntymää painoin 76kg, eli 26kg tuli viimeksi.
Mutta osa syy oli raskausmyrkytys, kun nestettä kertyi paljon.
En ole tässä esikoisen jälkeen eli n.5 vuoden aikana päässyt takaisin 50kg, eikä se koskaan ole mun tavoite ollutkaan. Nyt painan 57kg, mutta jos tuota ilkeää myrkytystä ei tule, toivon pääseväni alle 15kg, TAVOITE!!!
Itse käyn kerran viikossa jumpassa ja liikun paljon kävellen.

Mietin kans tuota vaatetus hommaa, jotenkin alitajuisesti toivoin kesävauvaa ja se vierähti nyt syksy vauvaksi, mutta ihanaa kun ihan kesäkuumalla ei ole ihan viimesillään ja kuitenkaan ei tarvi loppuraskaudessa vielä talvitakkiin hypätä!
Esikoinen, kun tuli huhtikuussa oli vielä sen verran viileää, että toppatakkia tuli pidettyä aika loppuvaiheessakin.
Ja joka päivä vedin kamalan hupparin ja verkkarit jalkaan, että vau! :)
Mutta osasyy oli se painokin, kun ei alku raskausaikana ostamani mamma vaatteet enään mahtunu päälle, eikä enään lopussa kannattanu uusia ostella.

Ihan mielenkiinnosta, ootteko subilta katsonu tätä Martina ja Esko ohjelmaa?
Uteliaisuuttani katsoin jakson netistä.

Enttinen
Varpu: Harrastan triathlonia, joten niissä merkeissä aika laajasti tulee tehtyä vähän kaikkea. Uintia toivottavasti pystyn pitkää tekemään, samoin hiihtoa nyt talvella. Juoksun voin vaihtaa cross traineriin ja vesijuoksuun ja pyörän keväällä spinningiin. Ratsastus on oman hevosen myötä toinen aktiiviharrastus, mutta se jää nyt taas melko pian telakalle. Ei mulla kuntonyrkkeilystä ole mitään kokemusta. Itse jätin jo jalkapallon viime viikolla pois, kun harkoissa kaaduin voltin kautta ympäri. Kontaktilaji sekin. :)

Meinasin huomenna klinikalla kysellä, onko heillä tiedossa ketään fysioterapeuttia/personal traineria, jotka ois oikeesti suunnitellut raskaana olevien treeniä. Tuntuu, että kaikkien lääkäreiden ja neuvolan tätien ohje on suunnilleen "voit sauvakävellä".

Mullakin tuli viimeksi reilusti yli 20 kiloa ja nyt jos siinä alle 15 pysyisi. Viimeksi en paljoa miettinyt, nautiskelin vaan. Mulla jäi 13 kiloa laitokselle, joten paljon oli nestettäkin. Painan nyt ehkä pulitoista kiloa enemmän kuin esikoisen odottelua aloitellessa, mutta lihaksistokin on toki eri kunnossa. Tuntuu vaan tosiaan, että nyt jo turvottaa niin, että jokainen viinirypälekin menee varastoon :)

Nea
Täällä myös tuli plussa testiin tänään! Toisesta kierrosta tärppäsi =) Tunteet ovat onnen sekaisista epätodellisiin fiiliksiin =)
Lueskelin että olette varailleet alkuraskauden ultraan ajan piakkoin, itselläni rv 4 +3....Joten taidan minäkin varata ajan heti ensi viikolla. Haluan myös varmistaa että kaikki on o.k.
Tsemppiä kaikille masun kasvatteluun!

....
Täällä myös tuli plussa testiin tänään! Toisesta kierrosta tärppäsi =) Tunteet ovat onnen sekaisista epätodellisiin fiiliksiin =)
Lueskelin että olette varailleet alkuraskauden ultraan ajan piakkoin, itselläni rv 4 +3....Joten taidan minäkin varata ajan heti ensi viikolla. Haluan myös varmistaa että kaikki on o.k.
Tsemppiä kaikille masun kasvatteluun!

Onnea kovasti :) Mulla kans toisest kierrost tärppäs. Itellä menos laskujeni mukaan 5+0. Et aika samoissa mennään....

Viimeksi muokattu:
Helinä
Joo oon nyt päätyny varhaisultran kanssa semmoiseen päätökseen, että koiotan malttaa mieleni ja oottaa viikolle 12, mut jos ei malta tai jotain outoa tulee eteen, niin annan itselleni periksi :)

Mä kun en ole aiemmin ollut raskaana niin ei ole vertaillukohdetta, mutta olen aina ollut painoindeksini ylärajoilla, mutta koittanut pitää itseni terveissä lukemissa. Mulla kans pitutta häthätää se 160 ja painoa raskaaksi tullessa 64kg ja nyt kyllä jo tuntuu, että maha on vähän turvonnut ja 'pullahtanut' josta voisi päätellä, että raskauteni tulee näkymään aika nopsaan. Mites muilla? Toivoisin että pysyisin hyvissä lukemissa järkevällä syönnillä, koitan nyt pupeltaa salaatteja ja hedelmiä ruuan lisäksi. Herkkuihin tulee ratkettua pari kolme kertaa viikossa.

Koiria minulla on kaksi joiden kanssa tulee käveltyä enenmmän ja vähemmän. Nyt on ollut valitettavasti se vähemmän kun on sata rautaa tällä hetkellä tulessa niin on nyt aika ja voimat tiukilla. Mikäs se sykkeen raja muuten on ja miten liian kova syke sit vaikuttaa?

Tervetuloa muuten uusille!

Nyt on alkanut pikkuhiljaa kehittyä jo oireita eli kevyttä kuvotusta esiintyy silloin tällöin ja tissit on arat ja raskaammat :)

Helinä rv 6+2

Jenni83
Huomenia!

Siis, mun väsymykselle ei ole enään rajaa!
Nukuin la-su välisenä yönä 10h, siihen vielä pikku sunnuntai tirsat 1,5h ja illalla rättiväsyneenä (tekemättä yhtään mitään) klo21.30 nukkuun ja heräsin tänä aamuna klo8.
Jäin tänään pimun kanssa kotiin, kun sille nousi eilen illalla kuume ja yskinyt koko v-lopun.
Lääkäri ajan sain klo15, saa nähä onko vaan perus flunssaa vai tarviiko antibioottia.
Vois samalla pyytää itelle jotain piristettä :D

Eilen sitten oli niin ällötys olo, että...
Koko päivän tuntui, että olisi ollu pala kurkussa.
Kolmen jälkeen päivällä en pystynyt syömään mitään, join vaan pillimehuja :)
Onko sitten pahoinvointia tai muuten vaan ällö-päivä.

rv. 6+1 (??)

Syyspaketti
Täytyy sanoa, ettei tässä kovin onnellinen olo ole. Oksentelu on nyt päivittäistä ja pahoinvointi jatkuvaa. En aio mennä varhaisultraan, koska jaksan odottaa kyllä varsinaiselle käynnillekin asti. Olen laihtunut pari kolme kiloa ja paino tuskin nopeasti nouseekaan, jos samanlainen oksentelutahti jatkuu. Isompia vaatteita menen ostamaan vasta sitten, kun niitä oikeasti tarvitsen. Yritän pärjätä entisillä vaatteilla mahdollisimman pitkälle. Toivon, että pakkaset menevät pian ohi ja saa alkaa pukeutua keveästi. Vatsa on arka ja napakat farkut on voinut unohtaa jo aikoja sitten. Turvotuksen vuoksi on ollut talvitakin mahtumisen kanssa vähän ongelmia, mutta onneksi kohta voi siirtyä käyttämään kevättakkia.

PS: En ole katsonut Martina ja Esko -ohjelmaa. En aio katsoa sitä, koska en pidä kyseisistä ihmisistä pätkääkään.

orvokki
moi vaan kaikille ja tervetuloa uusille!

jenni83 täällä ihan samoin! iltasin iskee jo 18-19 aikoihin ihan hirvee väsy ja pitäs päästä nukkumaan. Sinnittelen kuitenkin vielä pari tuntia ja eikun unta palloon se 10 tuntia ainakin :)
Ja tämä voimattomuus on jotenkin käsittämätöntä. Mutta vissin sitä sillon pitää olla rennosti eikä repiä itteään. Oon kyllä huomannut että raitisilma lenkki auttaa asiaan, ainakin hetkellisesti.

Ompa sullakin ikävä tuo pahaolo.
Minulla ei juuri kummemmin pääse vaivaamaan jos vain huolehdin ettei nälkä tule.
Olen myös huomannut että klementiinit ja kylmä luomumaito auttavat!

Tänään kerroin jo pomolleni mikä on tilanne niin pääsevät työtilannetta miettimään.
Kovasti onnittelivat ja tulikin oikein hyvä mieli. Meillä on onneksi aina raskauksiin suhtauduttu kannustavasti.

Torstaina on eka neuvola ja mieheni on ihan innoissaan tulossa mukaan:)
Täällä nyt rv 8+3

Martsu84
Täällähän on meitä jo melkoinen joukko!

Itse vaan varhaisultraa odotan, joka on ylihuomenna. On niin semmoinen epätodellinen olo et olenko raskaana, kun ei kropassa tunnu juuri mitään. Turvotusta on hieman mahassa ja sormissa mut se nyt voi johtua mistä vaan. Väliin tissejä aristaa aivan aavistuksen ja mahassa saattaa tuntua joku nippaisu ja kun aivastin rajusti niin mahaan pisti hetken mut muuten olo on normaali, ei pahoinvointia ei mitään.

Mulla on 10 kiloa ylipainoa et pääsisin normaalipainon puolelle painoindeksissä, joten tarkoitus olis elää suht terveellisesti, liikkua niin paljon kun hyvältä tuntuu ja pyrkiä siihen, ettei paino nouse kuin muutaman kilon. Pitää eka neuvolakäynnillä ottaa puheeksi et mitä ne suosittelee sopivaksi painon nousuksi. Ylipainoisilla kai joskus suositellaan ettei nouse paino koko raskauden aikana ollenkaan, mut en tiedä onko niillä tapauksilla isompi ylipaino, mut se selvinnee :)

- Martsu rv 6+2

Selia
Moi!

Hetkellinen loikkaus tuolta elokuun ketjusta, kun oon teidänkin juttuja välillä kurkkinut :).

Meidän ketjulaisilla on monella käytössä SeaBand Pahoinvointirannekkeet ja moni on tuntunut saavan niistä ainakin vähän helpotusta oloon. Vinkiksi vaan, jos olo menee tosi kurjaksi :).

Selia

Mai*82
Voimia pahoinvoiville!!

Itselläni ei vielä kummempia oireita ole. Vatsanippailuja sekä lievää kuvotusta ja väsymystä ajoittain. Saas nähdä millaisiksi oireet tästä kehittyy, ensimmäisessä raskaudessakaan mulla ei oireilu juuri kummemmaksi yltynyt missään vaiheessa. Päällimmäisenä sieltä tulee mieleen hormonimyrskyt.. sitä kiukun ja ahdistuksen määrää! Sitä kestikin sitte vaihtelevassa määrin koko raskauden ajan.

Mulla on myös tavoitteena -näköjään monen muun tavoin :)- pitää tällä kertaa painonnousu kurissa. Viimeksi tuli reilut 20 kiloa joista kohta 10 kk jälkeen on jäljellä noin 1,5. Hyvinhän nuo on siis karisseet mutta olo ei niitä kantaessa ollut mikään mukavin!
Meillä on myös kaksi liikunnan kipeää koiraa joiden kanssa yritän pitää kuntoa yllä. Muille harrastuksille tässä ei oikein olekkaan nykyään aikaa..

Oletteko muuten meinanneet ottaa sikainfluenssa rokotetta? Uutta aaltoa ovat ilmeisesti lupailleet kevääksi.

-Mai*82 ja rv 4+1-

Syyspaketti
Oletteko muuten meinanneet ottaa sikainfluenssa rokotetta? Uutta aaltoa ovat ilmeisesti lupailleet kevääksi.

-Mai*82 ja rv 4+1-
En ole ottanut kyseistä rokotetta, mutta en myöskään ole vielä päättänyt, otanko rokotteen vai en. Asia varmaan ratkeaa ensimmäisellä neuvolakäynnillä, joka on lähempänä r-vkoa 12. Saattaa olla, että sairastin jo kyseisen influenssan viime syksynä, mutta en tietenkään voi olla varma, koska mitään testejä ei tehty.

Viimeksi muokattu:
syysmasu
Kivasti tullut lisää meitä tänne foorumille. Minulla nyt viikkoja n. 5+5 ja huomenna ajattelín soittaa neuvolaan. Varhaisultrassa olisi mukava käydä, niin saisi raskauteen varmuuden. Ei mitään oireita vielä, rinnat vain hiukan arat. Mies sanoi, että olen kärtyinen ajoittain, lyhyt pinna :) Ehkä hiukan maha turvonnut. Joten onhan minulla ehkä jotain rask oireita kuitenkin, kun alkaa asiaa tarkemmin ajattelemaan.

Olen hiihtänyt paljon ja jostain syystä paino nousee, vaikka syön mielestäni terveellisemmin. Hassua, kun olin ajatellut saada 3 kiloa liikkumisella pois, niin menee väärään suuntaan näillä viikoilla. Syön muuten myös odottajan multitabsia tämän foolihapon takia. Mielestäni syön kasviksia ym foolihappoa sisältäviä paljon, mutta aloitin varmuuden vuoksi.
Töissä en ole puhunut mitään koko asiasta, eikä kukaan muukaan mieheni lisäksi tiedä. Ajattelin, jos sitten vasta kertoisi, kun joku uskaltaa kysyä, mutta töissä täytyy varmasti kertoa kuitenkin jo maaliskuun aikoihin sijaisjärjestelyiden takia. Tänään ystäväpariskunta ilmoitti raskaudestaan, olisi ollut kiva kertoa, että myös meillä odotellaan, mutta en vielä hehkuttanut. Ehtiihän sitä sitten ja lapset ne kertovat sitten kaikille kun on sen aika. Lapsille en halua yhtään liian aikaisin sanoa, koska he eivät jaksa odottaa. Niin ja eilen toinen tyttöni kysyi, että milloin sun masussa alkaa kasvamaan vauva, niin sanoin, että katsotaan, toivottavasti pian :)
Hyviä vointeja kaikille :) - syysmasu-

Enttinen
No niin, ultra takana ja kaikki oli vallan hienosti siellä :) Yksi möykky mukana, sydämen läpätys näkyi selvästi ja pituus (huimat 96 mm) vastasi täysin viikkoja. Hyvä mieli tuli ja mieskin alkoi uskomaan asiaan.

Kyselin myös liikunnasta. Kaikki sykerajat ovat siis menneen talven lumia. MItään muut aohjetta ei enää ole kuin omat fiilikset. Eli ihan kaikke asaa tehdä, kunhan ei supistele. Loistavaa! Hiihdossa olikin eilen tuskaa yrittää pitää sykkeet alle 150. Nyt siis lenkille, muuten muutun näin iltaisin demoniksi...

Enttinen 6+6

Helinä
Kiva kuulla, että Enttisen varhaisultra on ollut menestys rupee jo melkein pyörtämään omiakin päätöksiään :) Mullla neuvolakin vasta reilun viikon päästä eikä siellä edes vielä kuunella sydänääniä, kun neuvolan täti sano, että jos ei kuulukkaan niin saattaa turhaan huolestuttaa, vaikka kaikki olisikin hyvin. No odotellaan jos odotus käy sietämättömäksi niin olen itselleni armollinen ja menen yksityiselle.

Mulla kans väsymystä piisaa. Nyt olen joka päivä tipahtanut päikkäreille töitten jälkeen ja sit yöunet päälle. Teen 6päiväistä viikkoa 8tuntia päivässä niin saa nähä jaksanko samalla tahdilla loppuun asti. Tänään tuli päivällä jännä tunne ihan kuin olisi ollu ovulaatio :) Tiedän luultavasti hyvin epätodennäköistä, mutta oikealla puolella sieltä kohti vihloi päivällä hetken minkä olen aiemmin aina tulkinnut ovulaatioksi. Muilla vastaavia? Oisko ne sittenki ollu vaan ilmavaivoja.

Sikapiikin sain jo joulukuussa niin ei tarvitse sitä murehtia, mutta paljon olen kuullut sitä puolesta ja vastaan.

Kuinka moni meinasi ottaa sukupuolen selville kun se aika on käsillä?
Me meinasimme selvittää ja alamme sit keräilemään tavarat vasta sen mukaan.

Helinä rv 6+3

Varpu
Enttisellä hienoja uutisia. Meillä on kans vähän sama tuo juttu, että "mieskin alkaa uskomaan". Meinaan, kun on hoidoilla ekasta kierrosta tärpänny, vaikkakin 3,5 vuotta yritystä takana. Mies ei meinaa uskoa, että sit ekasta onnistu. Mut mulla on tosiaan viikkoja ylihuomenna vasta 5+4, joten saa nähdä mitä siellä näkyy.

Mä otin sikapiikin jo syksyllä. Olen hoitoalalla, niin "pakko" työnpuolesta.

Mua vaan väsyttäis aina. Illalla piti jättää treenit väliin väsymyksen takia, mitä ei ole tapahtunu koskaan ennen! :)

Taidan mennä pojan viereen sohvalle kattoo lastenohjelmia. Niin tuosta sukupuolesta; en ole varma otetaanko selville. Ekasta otettiin, mut nyt en todellakaan tiiä. Olen kyllä itse niin malttamaton, että saatan asiaa kysyä, vaikkei mies tahtoiskaan.

Voikaatten hyvin

Varpu 5+2

Yhteistyössä