Syyskuun tulokkaat 2o1o**** Helmikuussa

joo kyl mäki alan kallistuun nyt raskauspahoinvoinnin puolelle, nälkä on tosiaan ihan järkyttävä, äsken söin päärynän ja heti helpotti vähän oloa, sen voimalla nyt sinne kauppaan ja äkkiä..

toivottavasti ei hirveesti ainakaan oksu lennä, mä oon aina varpaanväleihin asti kipeenä jos kerranki oksennan. tulee ihan hakattu olo =(
 
Voi, pahoittelut laralle, toivotaan,e ttä se vielä hyväksi muuttuisi.

Kyllä on vahvasti pahoinvoivia, itselle iskee epäilys kun ei ooo paljon ollut kun pientä kuvotusta jos on syömisestä vierähtäny joku tunti, oksentanut en ole kertaakaan. Nyt tuo etovuuskiin on vähentynyt jonkun verran on heti herättyä ja illalla ennen nukkumaanmenoa vielä. Voi olla, että töissä on niin kiire ettei jouda kroppaansa kuuntelemaankaan.
Olen tänään ollut hyvillä mielin kun hillitön valkovuoto ja kutinat on loppuneet. Tänään ei ole juurikaan ollut valkkaria. Kivi tippui kyllä sydämmeltäni kun tuntui niin huolestuttavalle vaikka olikin vain valkovuotoa. Ilmeisesti se canesten toimi sittenkin, vaikka muutaman päivän myöhemmin kuin odotin =)
Tunnit tuntuu matelevan lauantain varhaisultraan. Suurimman osan ajasta olen aika varma et kaikki on hvyin, mutta välillä tulee epävarmoja hetkiä niin ei sitten tarvitse arvailla ainakaan , että onko siellä elämää vai ei.
Pitäisi aloittaa noiden omegojen syönti, mutta niissähän ei saanut olla sitä a-vitamiinia jos oikein muistan?

Felessa rv 8+5
 
En olekkaan tänne aikoihin kirjotellu vaikka lukemassa käynkin lähes päivittäin :ashamed:

Tervetuloa kaikki mukaan odottamaan suurta pientä ihmettä :heart:

:hug: kaikille joilla on murheita :hug:

Laralle :hug: voimia

kävin itse tänään ultrassa ja sieltä löytyi oikeasta paikasta pienimatkustaja jonka sydän sykki vahvasti :heart: vastasi aikalailla viikkoja ja muutenkin kaikki oli hyvin :heart: olo on todella onnellinen !

unikeiju+pikkupapu 7+2
 
Tänään tuli 10 viikko jo täyteen. Mulla on masukin jo kasvanut ihan kunnolla...yksi ystävä jolle mahaa näytin luuli että oon jo pitemmällä...no on se sen näköinen...mutta painoo ei ole paljoa silti tullut...saapa nähdä milloin töissä huomaavat. Aion kyllä kertoa jo jos joku huomaa.
Laralle voimia...varmasti raskasta aikaa...
:hug:
Mulla ei ole yhtään pahoinvointia ollut...muutenkin olen elämäni kunnossa...uni kylläkin tulee helposti...
Valkovuotokin hiukkasen vähentynyt alusta...Eli tämmöistä tänne...
Syönyt olen hyvin ja ulkoillut... :heart:
 
Fantomi:...vai että mahatauti ! =) ...voihan se tietty ollakkin, mut epäilen vahvasti et tää mein "tila" tekee sen sulle. :LOL:

Heksu76: Onnittelut 10 rv:sta!...sulla se maaginen 12 rv raja lähenee!...Täälläkin odotellaan kovasti tuota masun kasvua ja "noita turvallisempia raskausviikkoja" =)

Kesälomista sen verran...olin ajatellut että pitäisin loman sellain et jäisin sitten suoraa äippälomalle...meilläkin on töissä jo kiivaat keskustelut kuka pitää lomansa ja milloin...saa nähdä miten ne sitten menee. Ihanaa ajatella, et päästään sitte kesäks uuteen kotiin!...Tää väliaikasessa asunnossa asuminen pahvilaatikoiden ja tavaroiden keskellä ei oo kauheen mukavaa,mut hyvin sitä jaksaa kun tietää mitä odottaa!

(.) Tänään sitten palaan töihin saikulta...Alkokin jo tää kotona lepäileminen kyllästyttää...sitä vaan miettii liikaa kaikkea. :ashamed: Onneks se mun ultra meni hyvin, ja pienen sydän löi ihanasti :heart: ...ja mikä parasta hematooma on pienentyny! :heart: Onks teillä muilla käyny niin varhaisultrassa et pienen sydän lyö kovasti, mutta sydänääniä ei saatu kunnolla kuulumaan?....Itseäni jäi tietenkin vaivaamaan tuo kovasti....meen varmaan "kuuntelemaan" ne sydänäänet vielä tässä ennen np-ultraa...ihan oman mielenterveyden kannalta :D

Mukavaa loppuviikkoa kaikille, ja tarrasukkia pienille!

Wanda81 & pieni 6+4
 
Wanda81, ei mulla ole koskaan ultrassa kuunneltu sydänääniä. Kyllä ne on aina vaan näkynyt. Sitten neuvolassa joskus isommilla viikoilla alettu dopplerilla kuuntelemaan...

:heart: Ihania ultrakuulumisia monilla! :heart:
Mulla se jännitys olisi edessä tänäiltana. :whistle:


Epeti rv 7+2
 
Huomenta kaikille!

Wanda81: Miä huomasin, että se sydänäänten kuuleminen ultrassa riippuu myös siitä laitteesta. Esikoisesta käytiin Felicitaksella lääkärinvastaanotolla, ja silloin saatiin tosi tarkat ultrakuvat ja myös kuultiin pienen sydänäänet tosi selkeästi. Nyt puolestaan ajateltiin säästää hinnassa ja menin samaan paikkaan kätilön vastaanotolle, jolloin se ultralaite oli paljon huonompi. Tiistain ultrassa ei sillä laitteella saatu edes varmuutta, onko masussa yksi vai kaksi asukasta (sydämen syke kyllä nähtiin jo silloin) ja eilen ultrattiin vähän paremmalla (mutta ei kuitenkaan niin tarkalla kuin esikoisesta aikoinaan), jolloin nähtiin selvästi sydämen sykkivän, muttei kuultu mitään. Keskussairaalan nt-ultrassakaan ei aikoinaan kuultu yhtään mitään, vaan ainoastaan nähtiin sydämen lyövän ja vauvan liikkuvan. Eli se on pitkälti laitteistokohtaista :) Ja miulla esikoisesta kuultiin neuvolassakin ekat sydänäänet vasta rv 17+5, sillä istukka oli etuseinämässä ja kohtu taaksepäin kallistunut -> ei saatu aiemmin kuulumaan.

ON. Tänään eka neuvola.. No, eipä siellä varmasti mitään kummoista ole, kunhan löpistään ja käydään papereita läpi.

Jonspe ja Lilliputti 7+6
 
Tervehdys täältäkin!

Paha olo on vaanjatkuu kaiken aikaa, rannekkeista ei ole mitään apua. Mitään en saa aikaiseksi, huusholli on hirveessä kunnossa yms. :headwall:

Onnea kaikille hyvistä ultra ja muista uutisista. Itellä eka neuvola viikon päästä perjantaina kun viikkoja on tasan 10, kaipa se ultra siitä sitten piakkoin.

Miia ja tyyristyllerö 8+6
 
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :flower:

Laralle :hug: , toivotaan että tänään ultrassa asiat selviää!

Mulla on kauheita mahavääntöjä. Menin vielä eilen pitkästä aikaa tanssiharjoituksiin, enkä tiiä olisko pitänyt, maha on ihan kummallinen, vaikka yritin välttää hyppyjä ja vatsaliikkeitä. Toisaalta ei sen pitäisi olla haitaksikaan, tuli vaan lantion seudun lihakset niin kipeiksi. Ootteko muut harrastanu liikuntaa nyt alkuraskaudessa?

roosamaria ja nuppunen noin 8 rv
 
Lumiruusu, kiitos kun kerroit! Nyt kyllä pidän vielä entistäkin vähemmän siitä lääkäristä, kun ei mistään tuollaisesta voinut varoitella. Onneksi on tämä palsta ja te kaikki ihanat palstalaiset :flower:

Roosamaria 69, liikuntaahan suositellaankin harrastettavan mahdollisimman paljon, joskin omaa vointia kuunnellen =) Jos se tanssi ei nykyään tunnu hyvältä, niin sinuna lopettaisin sen ja vaihtaisin johonkin rauhallisempaan. Itse en ole oikeastaan muuta liikuntaa harrastanut kuin koiran kanssa lenkkeilyä (me kyllä tehdäänkin sitten pari tunnin - puolentoista lenkkiä päivässä) ja parin viikon päähän sain varattua sulkapallovuoron. En kyllä kuvittelekaan pelaavani sulkkista ihan tosissaan, kunhan pallotellaan. Jossain neuvolasta saadussa listassa suositeltiin seuraavia liikuntamuotoja: kävely, uinti, hiihto, luistelu. Niin ja lantionpohjan lihaksia pitäisi treenata paljon!

Wanda81, komppaan Jonspea, eli laitteista riippuu, kuuluuko sydänäänet vai ei. Esim. sillä laitteella kuulu, millä mut ultrattiin, mut se olikin kuulemma uunituore hankinta. Olettaisin, et vanhemmilla laitteilla ei kuule.

Shuri ja Onni-Ilona 9+4
 
No niin nyt neuvolassa käyty. Ultralla katottiin pikkuista. Kaikki hyvin, syke näkyi ja viikkoja vastasi. Ihan vatsanpäältä saatiin näkymään. Olo oli helpottunut, vaikka ei kyllä etukäteen asiaa murehtinutkaan. Paperit täyteltiin ja juteltiin niitä näitä. Loppukuusta on sitten np-ultra keskussairaalassa. Kuukauden päästä lääkärin neuvola. Kovasti th sanoi, että soita jos tulee jotain niin voit tulla aikaisemmin käymään. Juteltiin myös sairaslomalle jäännistä. Hän oli samoilla linjoilla kanssani, että aikaisemmin kuin viimeksi, etten olisi niin huonossa kunnossa kuin muissa raskauksissa.

Voisiko joku joka osaa korjata listaa, että minun la on 14.9?

-Poni 8+3
 
Moikka!

Mä liityn tähän teidän porukkaan! Mulla la tod.näk 27.9, eli rv 7+0 tänään =) Toista lasta odotellaan, ja synnytän PHKS:ssa. Ikää mulla on 24v.

Alku on sujunut melko hyvin, pientä pahoinvointia lukuunottamatta. "Tyttö olo" on, koska esikko-pojasta ei ollut pahoinvointia ollenkaan, nyt on joka aamu vähän.

-dask 7+0
 
Voi ei lara :( Mä nyt niin kauan toivon parasta kunnes sulle toisin sanotaan.. Millasia kipuja sulla sit olikaan? Anteeks en nyt muista eikä ole aikaa lähteä lukemaan aikasempia tekstejä.. :ashamed:

Mulla on iskenyt UMMETUS :$ Maha kipeytyy ihan sikana kun syön.. tuntuu et mikään ei suolistossa liiku :/ Oon nyt vetänyt activiaa.. ja on se vähän helpottanuki. Ostan vielä tonne risteilylle kuivattuja luumuja, jos taas tulee tukkonen olo. Sit saakin käydä kunnolla vessassa :LOL:

Mun pitäs alkaa pakkaa mut en jaksaisi!! :) Makaan vaa sohvalla ja kulutan aikaa täällä forumilla :p No oon sentään aamureippaillu tänään, kävin vesijuoksemassa 40min :saint: On taas vähän toi selkä kipeytyny niin toi on hyvää liikuntaa silloin! Ja toki muutenkin :)

Mä rakastan kuntosalilla puurtamista ylikaiken, mutta nyt viikon sisään tullu sellainen "väsynyt" olo, ettei kauheesti jaksa paahtaa siellä.. Tulee ihan huono omatunto. Mut oon päättänyt kuunnella itteeni. Jos olo on poikkinainen, niin sitten vedetään kevyemmin..on se aina kuitenkin parempi kuin ei mitään.

Mulla tuli EHKÄ tänään vähän ruskeaa vuotoa paperiin (tosi haaleeta).. mut päätin että en ajattele/huolestu ennen kuin sitä alkaa tulla Paljon! Koska toi voi olla aika normaaliakin. Ei ole aamun jälkeen tullu. Olin jo sen unohtanuki, mut muistin sen nyt ku alavatsassa alkoi tuntua pientä polttelua/menkkamaista kipua..
Toivottavasti risteilyn ajan nyt kaikki menis hyvin, koska JOS jotain sattuis niin ei ole kiva olla kaukana kotoa. Mutta kuten jo sanoin, tää ajatus jää nyt tähän :) Mulla on kaikki hyvin ;)

Ok.. kait se on pakko lähtee miettii mitä sitä ottas mukaan.. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!! Ja meille kaikille miljoonat tarrikset masuihimme :)

Lätäkkö ja pikkunen 7+0
 
estelle Kiva kun on jonkun kanssa samalle päivälle osunut LA! Niskapoimu-ultra sitten parin viikon päästä paljastaa paremmin (ehkä?) paremmat arviot, pysyykö päivä samana :)

Pahoinvointi jatkuu ympärivuorokautisesti, muutaman viikon viellä kun jaksaa niin eiköhän tämä tästä.. neuvolassa oli paino pudonnut hiukan mikä oli kurjaa kun muutenkin olen niin laiha-eipä vaan oikein tiedä mitä sitä söisi kun kaikki etoo :x No, taas pakko sanoa että kun sen pari viikkoa jaksaa niin sitten alkaa mässyäminen, ja lupaan syödä kahden edestä!
 
Heips,

Minäkin haluaisin ilmoittautua joukkoonne. Olen 33-v ja kolmatta lasta odotetaan. Lapset ovat syntyneet 05 ja 07. Tätä kolmatta ollaan yritetty huonolla tuurilla jo 1,5 vuotta. Kolme keskenmenoa on ehtinyt olla meidän nuorimmaisen syntymän jälkeen.

Olen käynyt lukemassa teidän kuulumisianne, mutta tänään sain hyviä uutia ultrasta ja uskaltaudun esittäytymään. Ultrassa siis nähtiin tänään syke sekä sunnilleen viikkoja vastaava pikkuinen. Kylläpäs tuntuikin mukavalta =)

Olo on aika kamala. Pahoinvointia joka päivä ja pahenee aina iltaisin. Lisäksi olen onnistunut saamaan sekä angiinan että keuhkoputkentulehduksen ja olen siis antibioottikuurilla. Ei muuten ole helppoa totella lääkärin ohjetta ottaa lääke kolmesti päivässä tyhjään mahaan ja kaksi tuntia ennen ruokailua. Kamalan huono olo aina kun maha on tyhjä ja oksentaa ei saa... :x

Mulla ne rannekkeet ehkä hieman helpottaa, mutta ei paljon. Ginger alea ostin eilen, kun siitä oli täällä ollut monelle apua. Hieman vaan mietityttää kuinka paljon sitä uskaltaa juoda, kun inkiväärivalmisteita ei suositella raskaana oleville. Mulla se juoma ei kyllä auttanutkaan, mutta tänään appelsiinien syöminen helpotti oloa - nam.

Viivariina ja pikkuruinen rv7+5
 
Epeti, jonspe ja shuri: Kiitos teille tuhannesti, kun helpotitte mun tuskaa noiden sydänäänien kuulumisen osalta! :hug: ...Tuntu vaan niin oudolle kun niitä ei kuulunu, pääasia että näkyvät =)

Hei Viivariina ja Dask!! :wave:

Lätäkkö: Tuosta ummetuksesta....Mulla tulee sitä heti,jos en syö aamulla puuroa ja päivällä muutamia luumuja...Tätä ongelmaa ei ollu ollenkaa ennen raskautta. Onneks tuolla oikealla syömisellä voi vaikuttaa tuohon ongelmaan. Luumubonat on myös hyvä juttu, kannattaa kokeilla! Toivottavasti sulla tulee mukava risteily!

Viivariinalle pikaista paranemista! Sulla sattu noi angiinat sun muut vähän kökköön aikaan.. :ashamed: Sun kannattaa syödä maitohappotabletteja ainankii ton antibioottikuurin ajan...jos se ei sitte kävis niin pahasti mahaan.

(.) Täällä ensimmäinen työpäivä takana sairausloman jälkeen....Suunnaton väsymys alko iltapäivästä...siinä kun sitä sitten koitti tirkistellä päätteelle ja tehdä tarkkaa hommaa...Onneks otin pikkusta välipalaa töihin mukaan, ni sain pidettyä yökötyksen poissa suurinpiirtein. =) Mitä housuja te käytätte nyt?...siis tarkoitan, että itse pidän lantiomallisista farkuista ihan mielettömästi, mutta nyt alkaa tuntua siltä että ne painavat aika ikävästi alavatsaa. Itseasiassa tuntuu et kaikki mun housut tuntuu ilkeille vyötäröstä...sit kun töissä istuu koko päivän... Ei jotenkii kehtais vielä äippähousuja ostaa, vaikka turvotusta onkii ilmassa :LOL: Tosin mun ystävä sano, et esim. HenkkaMaukassa ois semmosia äitiysmammafarkkuja, joita vois pitää jo nyt, ja ne menee sitte myöhemminkin kun vatsa saa lisää muotoa :)

Niin..ja liikunnasta vielä. Lenkkeilyä meinaan harrastaa mahdollisuuksien mukaan, meinas seinät kaatua päälle, kun piti viikko vaan maata sen hematooman vuoksi. On mulla kortti ryhmäliikuntatunneillekkin, mut en tiedä oikein et tuleeko siellä nyt käytyä. Ehkä joku Bodybalance tms. vois olla ihan hyvä juttu nyt. Ennen raskautta kävin paljon Bodycombat tunneilla...siinä on niin paljon hyppyjä tms. joten jätän varmaan ne tunnit nyt väliin.

Wanda81 & pieni 6+4
 
Viivariina ja Dask :wave:

Ihania ultrakuulumisia teillä :)

omaa napaa: Hengissä ollaan vielä, vaikka en sitä yöllä uskonukkaan. Viime yön vietin vessassa, sain jopa tunnin nukuttua. Nyt tuntuu niinku jonku nyrkkeilysäkkinä olisin ollut. Ylämahaa kouristaa heti jos syö tai juo jotain, ja selkään sattuu koko ajan. Ummetus loppu ainaki siihen paikkaan kun noro pyyhkäs lävitte. Paino tippu 2 kg alle vuorokaudessa ja olo on kyllä sen mukanen, pyörryttää heti kun joutuu seisoon, istuminen onnistuu jo. Yöllä pyörrytti jopa sängyssä maatessa. Ja oli KYLMÄ...makoilin täkin ja 2 viltin alla ja silti tärisin. Nyt täytyy vaan yrittää nesteyttää itteensä ja toivoo et vointi alkaa koheneen..
 
Moe taas.

Täällä on ollu hyvä päivä. Ei yhtään etovaa oloa (olen kyllä syönytkin melk. kokoajan). Shoppailemassa olin 6h ja nyt pikkusen väsyttää! Piti niitä vauvanvaatteita hypistellä ja kumma kyllä, ne hypistely painottui pojan vaatteisiin <3 Kokeilin sit yhtä paitaa ja kaveri sano rinnoistani että ne on meijerit :D Eli turvotusta ainakin :)

Ensi tiistaita kovasti odotellaan ja luetaan teidän kuulumisia.

Emilii ja Öttiäinen rv 6+5
 
Fanttomi huh huh! Paranemisia ja älä epäröi hakeutua tiputukseen jos mikään ei pysy sisällä! :hug:

raitahippo, jee, onnittelut! :)

roosamaria, salilla käyn kuten ennenkin, mutta sehän onkin aika rauhallista liikuntaa, voimaa tulee käytettyä kunnolla, mutta liikeradat ovat luonnollisia ja toistot rauhallisia. Poljen välillä kuntopyörää, niin saa sitä aerobistakin liikuntaa, itse kun en hikoile salilla ollenkaan. Lihaksista huomaa kyllä, että salilla käy.

Vielä noista sydänäänistä: Jos sydämensyke näkyy niin sydän lyö. Ei ole mitään tarvetta erikseen kuunnella niitä. Jos taas ei ultrata, niin äänten kuunteleminen saa isomman roolin. Jos äänet kuuluu, niin sydän lyö, eikä puolestaan ole tarvetta sitä ultralla varmistaa. Näin luulisin... :)

lätäkkö, kuten sanoit niin sulla on kaikki hyvin! Itselläkin tuli about viikko sitten ruskeaa vuotoa yhtenä iltana ja siihen se sitten jäikin. :) Hyvää risteilyä!!!

Tervetuloa uusille!

(.) En tiedä joko kerroin tästä, mutta mä en nykyään mitään muuta tee, kuin käyn koulussa ja nukun! Eilen nukkumaan menin 17.30 ja muinakin iltoina TOSI aikaisin. Ja nukun aamuun asti. Ja iltapäivällä alkaa väsyttää kovasti... En tiedä onko tää väsymys enää normaalia, täytyy kysyä neuvolassa maanantaina. Puutostiloja tuskin on, kun syön rautaa ja monipuolisesti vitamiineja.

T.Estelle rv8+5

P.S. Jos joku joskus päivittää listaa, niin mun nimimerkkihän on estelle, ei estella. Löytyy listalta: L.A.11.9. Ei kyl oo mikään iso asia... :)
 
Wanda81 Mä käytin edellisessä raskaudessa loppuun asti lantiomallisia farkkuja. Kiepsauta hiuslenkki napinlävestä ja toinen pää nappiin. Vähän pidempi pusero mikä peittää virityksen niin toimii takuu varmasti! Hiuslenkki joustaa kivasti eikä kiristä oikein missään vaiheessa!

Tervetuloa uusille mukaan porukkaan!

Fanttomilla taiskin sitten olla kunnon tauti! sitä on vissiin nyt liikkeellä! No toivottavasti olo helpottaa ja alkaa ruokakin maistua! Muistahan juoda!

Naksuvarvas ja kakkonen 9+
 
Täällä ollut surkea päivä, ahdistunut olo ja jotenki itsesäälissäkin ryvin puolet aamua. Hormonit? Olen nyt kunnolla pahoinvoinut viikon ja se tuntuu kyllä hirveen paljon pidemmältä ajalta. En voi uskoa, että vasta viikon. Enkä jaksaisi, jos vielä ois muutama samanmoinen eessä mutta siihen täytyy varautua. Kyllä sitä aina hehkutetaan, kuinka ihanaa aikaa raskaus on mutta nyt ei tunnu pätkääkään siltä ja sit sätin itseäni noin kamalista ajatuksista. Kaikki sanoo, että kyllä se siitä ja onhan se sitten sen palkinnon arvoista mutta en vaan osaa ajatella noin tällä hetkellä. "Loppuu se aikanaan" niin varmaan mutta ei se nyt just auta! Ja sitten harmittaa, kun tiedän, että ihmiset koittaa vaan lohduttaa ja mä vaan kiukuttelen kun MULLA on paha olla ja itkettää ja KELLÄÄN ei oo näin kamalaa vaikka tiedän, että monella on kamalampaa. Tänään mukaan liittyi myös uusi ilkeä ajatus eli KUKAAN ei voi ymmärtää mua. Nii, eipähän tässä maassa montaa raskaana olevaa olekaan...kammottaa jo itseänikin nää ajatukset.

Samanmoisia ajatuksia kellään?

Odotuksen pitäis olla niin positiivista ja iloa pursuavaa ja mä vaan haluaisin itkeä suurimman osan ajasta, joten tää on kamalan ristiriitaista. Ja oon mä onnellinen, oon toki, haluan Nöpön enemmän kuin mitään muuta mutta tätä raskautta en halua. Naurettavaa?

Anteeksi, pyörin nyt vain tämän oman napani ympärillä, yritän kyllä nousta täältä suosta mutta se on niin vaikeaa, aika menee todella hitaasti ja olo on usein todella kurja. Ja jos nyt jo näin kurja ni miten kurjaksi tää vielä muuttuu?

Sannimarja ja Nöpö 7+3
 

Yhteistyössä