Syyskuun tulokkaat 2o1o**** Helmikuussa

Huomenta!

Olipas paljon surullisia uutisia täällä. :'( Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille. :hug:

Ja onnitteluja niille jotka oli käyneet ultrassa. :flower:

Ikäerosta oli kyssäriä. Meille on kanssa tulossa alle 2 vuotta ikäeroksi, 1v ja 11k tarkalleen. Kolmosen ja nelosen välillä oli 1v ja 5 kk ja esikoisen ja kakkosen 1v 2 vkoa, että kokemusta on näistä pienistä ikäeroista. :LOL:
Mie kanssa tuota vaunuasiaa oon nyt pohtinut ja tullu siihen tulokseen että ostan ihan tavalliset vaunut, en tuplia. Meilläkin tuo koiruus vaatii lenkkiä, mutta meinasin että jos tuolla Manducalla ja seisomalaudalla pärjäilisi.

(.) Huomenna olisi sitten eka neuvola. Meinasin kysästä että josko voisi kokeilla että kuuluuko nuo sydänäänet, täällä kun ei mitään ultria neuvolassa ole. Tuskin kuuluu, mutta olisihan se kiva ylläri jos jotain saataisiin kuulumaan. :)
Paha olo vaan jatkuu, tuntuu että ei enää auta syöminenkään. Kuvottaa illalla, yöllä, aamulla ja päivällä. :x Vetää voimat ihan loppuun tuollainen, lisäksi tämä väsymys ja nuo työvuorot, niin ei jaksaisi tehdä mitään. Koti on kaaoksessa ja itse tekisi mieli vaan nukkua.
Aikaisemmin kun pärjäsin ihan hyvin sellasilla 5 tunnin yöunilla niin nyt menee 11 tuntia ihan kevyesti ja edelleen vaan väsyttää. Ootan niin kovin että pääsen pois tuolta töistä ja saan tän unirytmin taas normaaliksi.

Eipä tässä muuta, voikaa hyvin.

AngelEyes ja vaava 8+4
 
Kylläpäs meidän pinossa on paljon huonoja uutisia, halauksia ja jaksamista kaikille!

Onneksi on sentään hyviäkin kuulumisia :) Niin paljon täällä juttua tuntuu riittävän, että täytyy paremmalla ajalla lukea kaikki tarkasti läpi!

Täällä on viikko mennyt ihan kivasti, mitä nyt selkää ja päätä särkee jonkun verran. Hupu07 ihmetteli nälkää. Minulla oli kolmisen viikkoa ihan tauoton nälkä, eikä mikään tuntunut riittävän. Vähintään tunnin välein oli syötävä jotain, muuten paha olo iski heti. Nyt on nälkä hieman väistynyt, mutta tilalle on tullut sellainen heiveröinen jatkuva ellotus, ja mahdoton jano :D Onneksi ei kuitenkaan niin paha olo ole ollut kertaakaan,että oksennuttaisi..

Töissä olo tuntuu aika ylivoimaiselta aina puolenpäivän jälkeen. Tulen monesti töihin jo kuuden aikaan, ja tosiaan ruokatunnin jälkeen on vaikeuksia pitää silmiä auki.. Iltapäivällä onkin pakko ottaa päiväunet, että jaksaa vielä sitten hevoset hoitaa, ja kotihommiakin tehdä..

Nyt täytyy palailla takaisin sorvin ääreen, mukavaa keskiviikkopäivää kaikille :)

ja Kiiralle onnea hyvistä uutisista niin masuasukin, kuin työpaikankin suhteen!
 
Onpas paljon ikävää luettavaa.
Tosin paljonhan täällä on myös mukavia ultrauutisia ollut...

Itselläni oli eilen eka neuvola, aika turhaksi koin sen, koska tuntuu, että ei kannata iloita ennen kuin on nähnyt sen sykkivän sydämen. Ihmettelen suuresti, miten voi reilussa vuodessa muuttua käytäntö, että eka UÄ on tehtävä miel. ennen rv 10. Esikoisen aikaan eka UÄ olisi ollut vasta np-UÄ rv 12, mutta aiemman keskenmenon takia lääkäri teki UÄ mielenrauhani vuoksi rv 11. Nyt sain siis neuvolan lääkärille kahden viikon päähän UÄ ajan, rv silloin 10+1. Kuulema sikiöseulan seeruminäyte on otettava ennen rv 11+6, eli jos laskettu aikaa heittää on seeruminäytteen ottaminen turhaa... Niinpä soitin tänään yksityiselle ja varasin varhais-UÄ ja sainkin sen jo tälle illalle.

Nyt perhosia vatsassa ja jännitys päällä. Jotenkin itselläni on sama fiilis, mitä monella muullakin on täällä ollut, että onkohan siellä kohdussa minkäänlaista elämää... Mutta ilmoittelen mitä siellä näkyy...
 
dask, meillä on Brion double wavet. Nyt talven on olleet käytössä siis kahden kantokopan kanssa, joilla toimineet ihan ok. Katsotaan sitten tuossa kevään mittaan, millaiset ovat muuten. Sopivat ihan hyvin tänne maalaismaastoon, mutta ovat aika kömpelöt. Lisäksi ovat sen verran leveät, ettei normiovista kulje. Kuitenkaan kantokoppien kanssa alkaa olemaan lapsilla jo ahdasta...

Laralle kommentoin tuohon väsymykseen, että kyllä sen voittaa, kun ottaa itseään niskasta kiinni. Pakkohan se on, täälläkin kaatuisi muuten koko talous (lapsineen ja koirineen) niskaan muuten... Hyvähän se on opetella jo nyt priorisoimaan oikeesti tärkeät hommat, jättää vaikka niitä kotitöitä sitten vähän vähemmälle, vauvan synnyttyä ei kuitenkaan ihan kaikkea ehdi. :)

Janko, en tiedä kuinka tarkkaa se veriseulan päivä oikeesti on. Mulla se olisi neuvolan lasketun ajan mukaan tasan rv12+0 ja voisihan se siitä eteenpäinkin heittää.

Ja np-ultrasta vielä: Tosiaan jos tehdään alakautta, on rakko oltava tyhjä. Jos tehdään mahan päältä, on rakon hyvä olla täynnä, koska se nostaa kohtua ylöspäin.


Epeti rv 8+2
 
valkoinenhento kyseli np-ultrasta. Meillä se tehtiin alakautta ja rakko piti olla tyhjä. Nytkin neuvottiin tulemaan varttia ennen, että ehtii käydä pissalla. Niskaturvotus mitattiin ja samoin koko. Mukaan sai kuviakin :) Mä menin siitä suoraan sitten labraan otattaan verikokeet. Kolme putkiloa verta ja meinasin pyörtyä. Pitää yrittää taas tällä kertaa tsemapata itsensä koitokseen. Vihaan verikokeita yli kaiken!

Omissa oloissa ei täällä muutoksia, sama ällötys jatkuu :x

Meripihka ja kirppunen 9+5
 
Heipä hei vaan kaikille! :wave:
Ja isot halit kaikille jotka ovat saaneet huonoja uutisia! :hug:
Fanttomi: Mulla on kahdella hyvin läheisellä ihmisellä käynyt niin että toinen alkio on mennyt kesken ja vuotanut pois. Ja molemmat ovat olleet jo varmoja keskenmenosta, no onni kuitenkin on molemmilla ollut kun sitten ultrassa on näkynytkin että toissessa sikiöpussissa sydän sykkii ja molemmilla on nyt terveet lapset. Toiselle kuitenkin alussa kokoajan lääkäri ilmoitti että kyllä tämä toinenkin menee kesken, että se valuu pois sen toisen kanssa. Mutta lälläslää sille paskantärkeälle lääkärille, eipäs valunut pois vaan oli sitkeä sissi ja nyt terve ja ihana lapsi! :) Että ei ne lääkäritkään aina kaikkea tiedä!! Toivotaan nyt että sullakin sielä vielä toinen ois kyydissä! :heart:

Ja sitten vähän omaa napaa: Sain vihdoin ja viimein varattua ensimmäisen neuvolan se ois 22.2. kun ei ollut aikaisemmin sopivia aikoja. No sitä odotellessa. Ja pahaolokin on nyt rantautunut tännekkin eilen oksensin ja oli tosi kivaa kun esikoinen 1v katteli vierestä ja hoki äitti, äitti.. minkähänlaisia traumoja sekin saa?! :D
Väsymys on kanssa ihan tajuton, vähän huono omatunto on kun yks-vee kattoo piirrettyjä ja äiti makaa sohvalla naama pahoinvoinnista valkosena ja ei jaksa tehdä mitään. Mutta luojan kiitos, mun mies pääsee aikaisin töistä ja sit se touhuaa ja hyysää pojan kanssa. Ja muutenkin sit huolehtii mustakin. :ashamed:
minä ja RosinaRusina 7+3 tai neuvolan laskujen mukaan 7+5
 
rosinarusina: Millasia kokemuksia sulla on muuten KSKS:stä? Mä oon käyny siellä päivystyksessä ja ens vkolla meen kontrolliin ja tuntuu, et siel ei oo oikeen mikään tähän mennessä toiminu... Vähän hirvittää, että mitenkähän siellä synnytys sujuu, kun jo näissä peruskäynneissä on ollu niin paljon ongelmia. Miten sulla meni kaikki siellä?

Tai jos muilla on kokemuksia KSKS:sta, niin kuulen mielellään.

- Hieman kalvakka solete 7+5 (ekan neuvolan perusteella)
 
Olipas tosiaan paljon surullisia uutisia niinkuin jotkut muutkin olivat huomanneet :'( Voimia yhä kaikille surullisille :hug:

Ja onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille :flower: Esim Laralle! =)

Tervetuloa myös uusille.Ainakin yksi tais olla tullut vai olikohan kaksikin...

Mulla on ollut monta päivää pientä pääkipua.En kuitenkaan oo ottanut lääkettä enkä ota yleensäkkään kuin vasta sitten jos tunnen et migreenikohtaus ois tulossa tai päänsärky muuten kovenee niin paljo et alkaa olla tuskanen olo.Illalla väsy on valtavaa.Ei jaksas tehä mitään.Eikä asiaa yhtään helpota mies joka ei oo koskaan apuna :'( Välillä oon aivan maassa ja välillä taas päätän jaksaa ja olla valittamatta.Kärsiä hiljaa.Tänään vaan alko tuntua että muthan on ihan lannistettu jos vaan tyydyn tähän loppu elämäks.Eikä tosiaan haluta tollasta miestä sittekään kun lapset on isoja ja on aikaa toisille jos se ei nyt välitä esim mun väsymyksestä ja siitä että auttas koko perhettä voimaan hyvin.Se on jotenki niin poissa vaikka ois kotonakin...en kyllä aikonu puhua miehestäni nyt mut taas lipsahti :ashamed:

Ultra on ensi viikolla ja odotan sitä kovasti mut silti kyllä jännittää.Toivon niin kovasti että vauva ois terve.Verikokeet otettiin viimviikolla ja oon kyllä onnellinen et sieltä ei oo soitettu.Neuvolasta sanottiin et sieltä soitetaan jos on jotain "häikkää".Toisaalta ei siltä kyllä sillonkaan soitettu ku mulla "hälytti" se veriseula.Montakohan päivää niissä vastauksissa menee?

Aivan hassua kyllä kun oon nyt katsellut vauvanvaatteita niin aina katselen poikien vaatteita jollen katsele sit jotain kummallekkin sopivia.Nyt vaan tuntuu että se on poika =) Mutta toisestakin mulla kyllä ihan alkuraskaudessa tuntu et se on poika mut ku vähän pitemmälle mentiin ni olinkin varma että tyttö tulee ja niin tuli.Esikoisesta olin ihan 100% varma että on tyttö ja tyttö tuli.Kolmannesta taas epäilin poikaa erillaisen raskauden takia,mut silti tuntu ultrassa oudolle ku sanottiinki tytön sijaan poika =) siis sen takia oudolle ku kahden edellisen kerran oli sanottu tyttö niin tuo poika sano tuntu niin uudelle ja oudolle korvissa =) Mutta tosi hienolle,saimme myös pienen pojan kahden tytön lisäksi :heart: Nyt sitten vaan jänskätään tuleeko kolmas tyttö vai toinen poika
:D
Rakkaudesta äiti ja Aarre11+1
 
ainiin äidilleni kerroin raskaudesta ja hän vaikutti ilahtuvan vaikka ei nyt mitään kovin suurta tunteenpurkausta tullutkaan..no en sitä odottanutkaan.Meillä on ollut ennen lapsiemme syntymää aika huonot välit äitini kanssa,mutta nyt ne on sellaiset että toimeen tullaan mut mistään negatiivisesta mistä äitini voisi loukkaantua en koskaan mainitse.Eipä oo kyllä ollut tarvettakaan koska välimme ovat aika etäiset.Isääni välini ovat vaan lähentyneet ja siitä olen onnellinen koska äitini ja isäni erosivat minun ollessa pieni ja olen nähnyt lapsena isääni aika harvoin.Nyt hän soittelee ja käy usein ja on ihana ukki joka leikkii ja höpöttelee lastemme kanssa =)
 
Huh, nyt on varhaisultrassa käyty. Viikot 7+6 vastasi täsmälleen kiertoa ja siellähän se pieni köllikin ja sydän hakkasi vimmatusti. Saimme myös kuulla nuo aina yhtä ihanalta kuulostavat sydänäänet. :heart: Kyllä nyt on helpottunut olo. Toivotaan vaan, että kaikki etenis normaalisti ja pikkuinen pysyisi kyydissä =)

Tsemppiä muidenkin odotukseen!!! =)
 
HYVIÄ UUTISIA =) Kävin tänään neuvolassa lääkärillä. Saatiin sydänäänet kuulumaan dopplerilla. Mun vuoto johtuu jostakin infektiosta, johon saan lääkkeet jo huomenna. Sen verran pitää nyt varoa, etten mitään painavaa saisi nostella enkä pahemmin koirankaan kanssa lenkkeillä, ennen kuin on infektio hoidettu. Ja pieni mahdollisuus on, että mulla vuotaa jotain kohdun sisään, milloin tilanne on vakavampi. Mut lääkäri ei epäillyt tätä kovin vahvasti. Nyt voi suht huoletta odotella ensi viikon ultraa =)

Lara-
, kokeileppas semmoista, että kirjoitat listan paperille kaikista askareista, mitä sinun pitäisi tehdä. Sit raakasti vedät yli kaikkein turhimmat. Kun on kerran päättänyt ettei jotain juttua tee, ja siis antanut siihen luvan, niin sitten ei tule niin huonoa omatuntoa, kun jättää sen tekemättä. Ja kuten joku muukin sanoi, niin tässähän pitää jo alkaa harjoitella sitä asioiden priorisointia, kun pikkulapsen kanssa (+väsymystä varmasti silloinkin!) ei kuitenkaan saa kaikkea tehtyä.

Kiira-, onneksi olkoon sekä työpaikasta, että masuasukin puolesta :flower:

Wanda81, kyllä mullakin on ihan tuon kuvailemasi tyyppinen atooppinen iho, ja silti paljon finnejä. Pahasta aknesta kärsin noin 5 vuotta, ja senkin jälkeen on välillä mennyt tosi pahaksi. Näin talvisin kuivan ihon hilseily on ihan kamalaa, mut kyllä ne finnit pykää pintaan sen hilseen keskeltäkin. Aikuisena ihottumaa mulle ei ole tullut niin helposti kuin lapsena, mutta edelleen on niitäkin kausia, kun on koko kroppa ihottumalla. Vinkki atoopikoille: Mulla on ihon terveyteen auttanut paljon, kun parin viikon välein levitän öljyä iholle. Olen käyttänyt joko manteliöljyä tai ihan marketista ostettua oliiviöljyä. Pitempiaikainen öljynkäyttö ei silti ole niin tehokasta kuin jatkuva rasvaus. Joskus teen oliiviöljystä ja suolasta omatekoisen kuorintaseoksen, mut se pitää kyllä levittää hyvin hellävaroen, ettei saa ihoaan entistä pahempaan kuntoon.

Janko, jos ikkuna ekaan veriseulaan menee umpeen, niin myöhemmillä rviikoilla voi tehdä toisen seulan. Se ei ole aivan yhtä tarkka kuin eka seula, mutta melko tarkka sekin.
 
Jankolle onnittelut ultran johdosta! :)

Kiiralle myös onnittelut, upeaa, että sait paikan!

Krizze no höh... Kuulosti kyllä tosi turhalle tuo sinun eka käyntisi! Minä en kuulu enää Kelaan, vaan Ruotsin sairasvakuutuskassaan, minulla on ruotsalainen henkilötunnus jne, eli helppo tilanne! Kun nyt siellä Kanadassa tulette ainakin jonkin aikaa asumaan, olisi varmaan parasta irtisanoutua Kelasta (ennalta tietyksi ajaksi määrätty opintotuki ei siihen lopu), ja vaihtaa paikalliseen kassaan, niinkuin kai aioitkin. Terveydenhuolto ja lääkkeet ovat nimittäin todella kalliita, jos ei korvauksia tule, mutta jos kuuluisit paikalliseen kassaan, voisi jotain juttuja tulla ilmaiseksikin...

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: otetaanko tuo veriseula kaikilta? Minulta otettiin kattavat verikokeet tuossa n.viikko sitten, mutta en tajunnut kysyä seulasta mitään, kun tuloksia maanantaina katsottiin. Np-ultraan en pääse, joten jos vauvalla olisi kromosomipoikkema, en saisi tietää sitä kuin vasta rakenneultrassa! Täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä, mutta kertokaa te hyvät ruotsintaitajat mikä se veriseula olis ruotsiksi!? :LOL: Mistä mä tietäisin tollasii. Np-ultrakin oli omien sanojeni mukaan niskatutkimus, mutta tajusivat kyllä heti mistä puhuin! :D

Kuka olikaan muuttamassa Saksaan? Ihan pinon alkuaikana oli puhetta siitä, mutta olen unohtanut. Mekin oltais sinnepäin muuttamassa jopa tämän raskauden aikana, gulp! Kovat keskustelut siitä, että mikä olisi raskauden/synnytyksen kannalta parasta, on käynnissä kotona.

Iloa iltaanne ja onnea kaikille, joilla ultra lähitulevaisuudessa!

T.estelle 9+4
 
solete: No mulla on vähän ristiriitasia tunteita KSKS:ää kohtaan. Raskausaikana sappivaivat jotka vaivasivat otettiin tosissaan ja ottivat jopa synnärille yöks että kaikki varmasti oli meillä ok. Mun synnytys käynnistettiin kaks päivää aikasemmin kun poika sit syntyi ja sen ootus ajan et se "käynnistyslääke" tehos niin olin kanssa synnytysosastolla. Sillon ja synnytyksen jälkeen palvelu oli tosi hyvää, osu ihana kätilö ja kätilöharjoittelija mulle ja vaikka poika sit synty lopuks imukupilla niin mulle ei jääny synnytyksestä mitään traumoja, ja siitä kiitos kuuluu kätilölle ja sille harkkarille. Ihania ihmisiä!!!

Kerettiin olla kotona kaks päivää ja sitten jouduttiin osastolle takasin kun pojan bilirubiini arvot nousi niin korkeiksi. Silloin se palvelu oli tosi kökköä. Kätilö ja sairaanhoitaja oli tosi peestä. Oltiin osastolla takasin ilta seittämältä ja ekan kerran sen jälkeen kun ne laitto pojan valohoitoon, niin sitä tultiin kattoo seuraavana päivänä kahden aikaan kun olin puoliltapäivin käynyt sanomassa luukulla et miksei meitä huomioida. Sillon tää kätilö joka oli ihan hanurista sano et kuule sä oot sen äiti ja sun pitää hoitaa sitä.. no hmm.. poikahan oli sielä hoidossa niiden arvojen takia ja minä en ole mikään sairaanhoitaja. :(

Että joo sielä on varmaan suurin osa ihania kätilöitä, mut tuo yksi oli jotain kamalaa. Sama nainen oli huutanut kaverilleni hätäsektion jälkeen että nyt ylös sieltä petistä, ei tämä ole mikään hotelli.

Nythän se Gravita (tai jotain sinne päin) :) on se entinen äitipoli, sielä en oo vielä kertaakaan käynyt, kun sitä ei vielä sillon ollut kun esikoinen synty (01/09). En oo kyllä kuullu siitä hirveen mairittelevia kertomuksia. No pariviikkoo kun oottelen niin nt-ultra ois sit ajankohtanen ja sielä vierailu.

minä ja RosinaRusina 7+3 tai neuvolan laskujen mukaan 7+5
 
solete: Mulla on tähän mennessä paljon myönteisiä kokemuksia ksks:stä. Täytyy kyllä myöntää, että viimeisimmästä synnytyksestä tuolla on kulunut jo yli neljä vuotta ja sitä edellisestä kuusi, mutta oletan, että pääpiirteittäin käytännöt ja asenteet on pysyneet samoina. Oon päässyt täältä "maalta" ksks:n äitipolille tutkimuksiin aina kun on ollut tarvetta ja huoleni on otettu vakavasti. Toki kaikki ihmiset on erilaisia ja minullekin osui kuopuksen kanssa synnytyksen alkuun aika epämiellyttävä kätilö, mutta onneksi vuoro vaihtui ennen lopullista koitosta... Nyt olen perjantaina menossa Gravidaan nt-ultraan ja jännittää vähän, kun en oo tuolla uudella puolella vielä käynyt. Toivotaan siis, että palvelu pelaa! :)

t. pikku3nen 11+2
 
Estelle, veriseulalle en tiedä suoraa käännöstä, mutta itse olen kuullut Ruotsissa näistä: NUPP-test (nackuppklaringstest) ja KUB-test (kombinerad nackuppklarning och biokemisk screening), joista ensimmäinen on ultra ja toinen ultra + verikoe. Esim. www.minbebis.com sivuilla on kaikenlaista tietoa raskaudesta ja synnytyksestä ja jos vähänkään ymmärtää ruotsia valmiiksi, niin sieltä oppii nopeasti sanastoa. Ja jos tuntuu, että neuvolassa ei oma kielitaito riitä, niin voi pyytää tulkkia, niillä on velvollisuus järjestää se.

Muutin itse Ruotsiin kolme viikkoa sitten ja kävin neuvolassa heti kun sain henkilötunnuksen, eli viime viikolla. Ilmaiseksi saa sen yhden ultran joskus viikoilla 16-19, mutta kyllä NUPP/KUB-testitkin tehdään, jos haluaa ja pyytää. Ymmärsin, että siitä pitää maksaa itse jotain ja varmaan vähän penätäkin asiaa, näihin ei mitenkään kannusteta.

Mua itseasiassa hämmästytti ja ärsytti tuo neuvolan asenne. Kerrottiin, että jotain testejäkin voidaan tehdä jos ihan välttämättä haluan, mutta niitä ei tosiaan suositella, kun sellaiset tiedot voi niin kovasti stressata ja on parempi jos ei tiedä :eek: Eivät edes kuuntele neuvolassa sydänääniä ennen kuin 20 viikkoa on täynnä, kun se voi niin hermostuttaa äitiä, jos niitä vaikka ei heti löydetä... Ihme holhousta :|

Ja mulla on itellä nyt 10+jotain ja seuraava neuvola kahden kuukauden päästä, joten tässä sitä hengaillaan sinne ultraan saakka.
 
Vielä viikko uuteen varhaisultraan..saas nähdä onko pikkunen jaksanu sinnitellä mukana. Edelleen "vuotoo" tulee mut se on sellasta tippa sillon, toinen tällön ja kolmas vessareissulla...emmä nyt vuodoks sitä sanois..Tulis nyt jokku karmeet raskausoireet ni ehkä tuntuis siltä et joku sielä vielä sinnittelee..Tyhmää ku se lääkäri ei kiinnittäny siihen mitään huomiota, se ei kommentoinu mitenkään esim. sykettä. Sano vaan et ei vastaa viikkoja menkoista laskettuna ja sit keskitty siihen "johonkin"..PÖLJÄ!!! :(

Blaah...tekis mieli varata jonnekki muualle yksityiselle aika ens viikon alkuun. Sais samalla toisen lääkärin mielipiteen. Mietin sitä neuvolaaki et pitäskö sitä aikaa siirtää tai perua ku se ois nyt perjantaina..sit aattelin et raskaanahan mä oon kunnes toisin todistetaan, eli en perunu vaan meen sinne.

fanttomi & taateli 6+
 
Estelle: en oo kerennyt vielä kelalle ilmotella, kun täällä asiat tuntuu menevän hirveää vauhtia.. eli hain paikallista sairasvakuutusta, mutta niillä on kolmen kuukauden odotusaika eli ekat kolme kuukautta mitä ikinä tarvii, niin joutuu itse maksaan. miehen työn kautta saadaan jotain korvattua, mutta ainoastaan, se mitä ei sairasvakuutus normaalisti korvaisi. ja ne sössi mun hakemuksen niin, ettei ne ottaneet huomioon aikaa, jonka oon täällä virallisesti nyt asunut. no, mies päätti ottaa yhteyttä terveysministeriin ja kuulemma saan sen sairasvakuutuksen aiemmin, mutta on toi reilu kaks kuukauttakin silti pitkä aika. voi kun toivoisin että asuisin vielä ruotsissa, siellä kun sen personnummerin saanti meni niin helposti.. :( no pitää jostain yrittää rahat nipistää, kun ei oikein halua alkaa riskeeraan maha-asukkaan/omaa terveyttä. yritän saada ihan minimijutut tehtyä eli kieltäydyn kaikista seuloista ja muutenkin varmaan yritän saada tässä alussa käyntejä vähemmäksi. loppuraskaudesta sitten kaikki mitä laki sallii :LOL:

ja omasta navasta sen verran että oon pakottanut itseni luumu-vesi-kuurille aterioiden välissä jotta noi yöheräämiset loppuu.. ei oo hauskaa kukkua ylhäällä yöllä kun odottelee että suoli toimis.. pitäsköhän hankkia laksatiiveja.. muistaakseni joku niitä söi.. :/
 
Onnittelut Kiiralle työpaikasta! :flower:

Shuri: Kai meitä atoopikkojakin on sitten erilaisia (?) Tosiaan, mulla ei oo kokemusta minkään sortin aknesta tai muutenkaan. Nyt tässä raskauden alussa on muutamia finnejä tullut hiusrajaan, mutta nekin aika harvassa. En sitten tiedä et voiko atoopikkojen ihot olla sellain erilaisia, et toisillahan on ns. pintakuiva iho ja toisilla rasvanen iho, jos se vaikka jotenkin vaikuttaa siihen?...Oon kyllä onnellinen, ettei oo tarvinnu finneisstä kärsiä, tuntuu et tän ihon kanssa on ollu ongelmia ihan tarpeeks ilmankin. Mullakin on nyt aikuisiällä ihottumat poissa, pärjään hyvin apteekin tuotesarjoilla (Avene, Sebamed ja Fafora)...lisäks käyn muutaman kuukauden välein herkän ihon kasvohoidossa (tekee kuivalle iholle NIIN hyvää).
Mun äidillä oli tuo taiveihottuma kanssa sillon kun se ootti mua, sen ihottuma "hävis" raskausaikana ja "siirty" kait sitten muhun....(?)

(.) Varasin ajan vielä sinne yksityiselle kerran ennen kun on se np-ultra. Haluan mielenrauhan siitä et pieni kulkee vielä turvallisesti matkassa, ja et tarkistavat sen hematooman tilanteen... Sinne nt-ultraan on kuitenkii vileä ihan toivottoman pitkä aika.
Mulla ois eka neuvola ens viikon tiistaina!...Mies sano lähtevänsä mukaan, tosi kiva..kun ei sitten varmaan töiden puolesta kovin usein mukaan pääsekkään. =) Mulla on ihan kauhee vatsan turvotus kausi menossa...se alkaa tuossa jossakin vaiheessa iltapäivää, ja illalla vatsa on kun jalkapallo...tätä menoa paljastun töissä nopeasti :headwall: Haluan kuitenkin pitää asian salassa ainankin sinne nt-ultraan asti...mielellään pidemmällekkin. :)

Tsemppiä kaikille ultriin ja neuvoloihin! ...ja paljon niitä tarrasukkia pienille!

Wanda81 & pieni 7+4
 
Atopiasta on ollut puhetta. Miäkin olen atoopikko, ollut sitä pienestä pitäen, mutta miulla ei ole astmaa eikä siitepölyallergiaa. Lääkäriltä olen kuitenkin saanut reseptit erilaisille rasvoille ja saan niistä Kela-korvaukset (pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon). Meillä atopia kulkee vahvana suvussa, ja senpä takia oon pelännyt, että periytyykö se lapsille, mutta esikoisella ei ainakaan toistaiseksi ole ollut kuin välillä vähän kuivia länttejä ihossa (joka on normaalia alle 3-vuotiaalle lapselle talvisin). Taiveihottumasta olen kärsinyt vielä aikuisiälläkin, ja tälläkin hetkellä on molempien käsien taipeet vereslihalla :( Viime raskaudessa miun iho oli loistavassa kunnossa (ja puski välillä finnejäkin naamaan..), mutta nyt iho hilseilee tosi paljon, mutta toki tämä kylmä talvi voi vaikuttaa asiaan.

).( Aika matelee. Esikoinen on kuitenkin pitänyt kädet täynnä työtä, joten raskautta ei ole tarvinut paljon miettiä tai kuulostella. Odottelen vaan, että päästään sinne nt-ultraan ja voidaan sen jälkeen paljastaa läheisille meijän pieni salaisuus :heart: On meinaan varmasti kovasti odotettu uutinen molempien suvuissa, vaikka yksi pikkuinen jo löytyykin. Niin, ja jos kaikki hyvin menee, niin ikäeroa näille lapsosille tulisi n. 2v 1kk.

Jonspe ja Lilliputti 8+6
 
Mulla masentaa. Vitsi kun pitääkin olla "normaalisti" niin herkkis, nyt kun on raskaana niin tuntuu, että on sata kertaa herkempi vielä.
Sillon ekan kerran siellä neuvolassahan otettiin painot yms. Mie sanoin sille neuvolantätille, että meillä ei ole puntaria, että oon käyny puntarilla viimeksi 2009 keväällä joskus, ja silloin painanut jotain 60 - 63kg. Se laitto siihen neuvolakorttiin, että 60kg. Tiedän paremmin kuin hyvin, että oon koko viime kesän + syksyn lihonut aika reippaasti ja kun neukassa kävinkin puntarilla niin painoa oli 69,5kg.
Nyt sitten kun menin lääkärin ultraan niin se katto sitä minun neuvolakorttia, että kuule, nyt oikeasti vähennät reilusti syömistä, ei ole enää tervettä että olet lihonut nuin paljon. Mie olin ihan että :eek: , kun edellisestä neuvolakäynnistä oli tullut 1kg lisää. En sitten sen enempää siihen sanonut, kun alettiin jo ultraamaan. Ennenkuin lähdettiin pois, niin sanoi vielä siitä painosta. Kun miehen kanssa autoon päästiin, niin tajusin yhtäkkiä, että se lääkäri vissiin luuli, että mie oon tässä raskauden aikana lihonut sen melkeen 10kg :kieh: :LOL: Nauroin sitä miehelle, ja ukko samperi vielä naureskeli, että joo pitää sun varmaan vähän kattoa mitä syöt :headwall: Siitähän minä sitten vedin kauheat itkupotkuraivarit :kieh: :headwall: Vaikka tiiän, että mies sano ihan vitsillä.
Huoh. Jotenkin niin vaikeaa sopeutua omaan kroppaan.. Juuri kun oltiin alettu joulun jälkeen miehen kanssa (mies lihonut kans) vähän taas parantamaan elintapoja, että edes muutama kilo saataisiin pudotettua, niin selvisikin että olen raskaana. Ja tämä järjetön turvotus ei auta yhtään.. Itkettää jo valmiiksi kun mietin ens maanantaita, kun pitää yrittää jostain löytää päälle mahtuvat vaatteet.. :ashamed:
Mies yrittää parhaansa, tukee ja kyllä heti pyytää anteeksi kun huomaa että on minua loukannut jne. mutta kun se on omassa päässä. Vieris viikot äkkiä, että vatsa alkais oikealla lailla pyöristyä, eikä olisi vain tämmönen ööh. pullamössö :D

Aah. Jopa helpotti heti aamusta avautua :D

Mukavaa päivää kaikille :flower:

Kiira + masukki 10+4
 
Kirjottelenpa minäki pitkästä aikaa tänne. Oon lueskellu kyllä kuulumisia, toisilla ikäviä ja toisilla ilosia. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti, mutta erityisesti ikävän uutisen kuulleille :hug:
En oo ite joutanu kirjottelemaan kun tämä elämä tuon 11kk pojan kanssa on aika hektistä. Kipeänä on ollu vuoretelle ite kukakin tästä perheestä ja mä olen raskauden takia ihan rättipoikki väsyny. Poika kun oli kuumeessa niin imetystä oli paljon tiheempään kun yleensä. Ruoka ei aina oikein maistu öklö-olosta johtuen. Välillä tuntuu että tekeepäs nyt mieli oikein vaikkapa lihapullia, mut sit ku maistaa sitä niin hyhhyh, eipä teekkään. Koita siinä nyt sit jotain syödä. Paino on laskussa, ja huolestuttaakin jo että pysyykö pikku matkassa jos menee kovin huonoks tämä energian saanti. Pitää kahtoa vierotanko tuon pojun sitten jo tissistä vai mitä teen. Ja jospa tämä huono olo alkas kohta helpottaa.

Täällä oli tosiaan muitakin joille tulee pienellä ikäerolla lapset. Meille sitä ikäeroa tulee 1v6kk. Noita tuplia oon mäki katellu ja vertaillu jo valmiiks. Käytettynä ois tarkotus tännekin ostaa ja siksipä kattelen jo nyt että osaa sitten tilaisuuden tullen napata ilmotuksista oikeat kärryt. En tosin oo vielä päässy tulokseen mitkä ois hyvät. Mukava ois joltain kokeneelta kokemuksia kuulla ensin ennenku ite suinpäin mitään päättää. Mut onhan tohon vielä aikaa. Vähän kyllä jännittää sekin että mitenkähän sitä sitten jaksaa. Nyt kun alkaa tuolla pojulla jo olla omaa tahtoa ja energiaakin löytyy paljon enemmän kun vanhemmiltaan. Entäs sitten kun vauva-aikana on ihan poikki ja väsyny. Niinku ainaki tän ekan aikaan olin ja vieläpä rintatulehdusten piinaamana makasin joka toinen viikko sängyn pohjalla kipeänä.

Kiira älä liikaa stressaa painoa. Tosiaan lääkäri ei varmaan ymmärtäny missä vaiheessa tuo painonnousu on tapahtunu. Toiset neuvolatädit on kyllä aika kärkkäitä sanomaan painosta. Minä tuota ekaa oottaessa välillä otin kans itteeni, vaikka tiesin että ei oo syytä, joistakin sanomisista. Ja välillä mullaki saatto olla iso painonnousu neuvolakäyntien välillä ja välillä ei sit juuri yhtään. Jotain kumman pyrähdyksiä tapahtu aina. Ja joo täälläkin ollaan aika herkillä pillahtamaan itkuun, asiasta kun asiasta. Mies jo sanokin että etkai sä oikesti nyt noin herkkä voi olla, kun jostain ihan pikkujutusta vetäsin pultit ja itkin ihan kun maailmanloppua :D Mut minkä sille mahtaa, kun itkettää niin itkettää. Mut kylläpä seki vaihe tästä varmaan helpottaa.

Mut ei muuta kun mukavaa pakkaspäivää kaikille (ainakin täällä suomessa) :)

Lynien & nana 10+4

 
Kiitos KSKS-vastauksista! Toivotaan, että tuo Gravida toimis hyvin. :) Harmi, ettei omaa kätilöään saa valita, koska sillä on kyllä varmasti merkitystä...

Varattiin miehen kanssa reissu Kyprokselle huhtikuuks, kun ei ihan kohta sitten kahdestaan ihan tosta vaan lähetäkään mihinkään. :) Sillon on rv17, joten pitäs olla ihan turvallista matkustaa.

Terveisiä tänään etenkin kaikille kuvotuksesta kärsiville! Itselläni on aika paha pahoinvointijakso menossa ja työpaikkaruokalassa naama muuttuu aika kalpeaks. Eurgh. Pakko mutustella pieniä eväitä melkein joka/joka toinen tunti, että kuvotus pysyis ees vähän pois.

solete + pikkukaveri 7+6
 
:wave:

Nyt olisi sitten eka neuvola takana. Oli ihan mukava terkkari, täyteltiin papereita ja kyseli kaikkia tietoja. Kysäisin sitten että voisiko kokeilla jos sydänääniä kuuluu, mutta eihän sieltä mitään vielä kuulunut.
Laskettuaika on nyt virallisesti 17.9. ja sen mukaan mennään. En usko että ultrassakaan tulee mitään ylläreitä tuohon. Parin viikon päästä sitten pääsisi jo pikkuista katselemaan, kivaa. :)
Paino oli melko samoissa, paineet 124/77, hb 108 ja pissa puhdas. Siinäpä nuo tärkeimmät tuolta käynniltä.

Kiira Painosta huomautti täälläkin että ei tartteis kauheesti nousta, miulla siis bmi 29. No tiesin tuon kyllä jo muutenkin ja eikai sitä kukaan tahallaan tuota painoa nosta. :kieh: Miulla on yhdessä raskaudessa tullut reilusti, melkein 20 kiloa, muissa n. 8 kiloa. Samalla tavalla syönyt ja liikkunut kaikissa, että eipä se aina ole niistä omista elämäntavoistakaan niin kiinni. No enpä jaksa tuosta kauheesti stressata, tulee mikä tulee ja sit taas jumppaillaan kun masusta eroon pääsee. :D

AngelEyes ja vaava 8+6
 

Yhteistyössä