SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

elni-: mää oon jo siirtynyt turvotuksen takia strecthfarkkuihin/verkkareihin ja paitoihin, jotka väljiä mahan kohdalta. oma maha vetelee tuolla 90cm paremmalla puolella, vaikka vielä aamupäivää elellään (pahenee iltaan). itelläkin hoikka varsi, niin vähemmänkin huomaisi. toisaalta mulla on toi ärtynyt paksusuoli tms. joten kaverit on tottunut näkeen aikamoisia turvotuksia aikaisemminkin, ne vaan ei oo jatkuneet 2viikkoa putkeen.. ;)

Rokotuksista. Onnistuin sählään ruokaa laittaessa sormen auki ja nyt alkoi kovasti harmittaan ettei tullut jäykkäkouristusrokotetta uusittua kun siihen oli kuukausi sitten mahdollisuus.. eli tiedättekö koska on turvallista käydä otattamassa??? kun on toi koiranpentukin tossa jaloissa, niin sattuu ja tapahtuu paljon..
 
Eini
Turvotuksesta: Iltaisin turvottaa oikein kunnolla. Aamuisin vatsa on melko normaalissa koossa. Olen todella hoikka joten pienikin turvotus näkyy heti.

Ultrista: Jos alkuraskauden uä tehdään alakautta, niin silloin rakon tulisi olla tyhjä. Vatsanpeitteiden läpi tehdyssä ultrassa rako tulee olla täynnä.
Onnea ultrissa käyneille hyvistä kuulumisista!

Tupakoijat: Tsemppiä lopetukseen!

ON: Rinnat ovat kipeytyneet sivuilta ja tuntuvat jotenkin kovilta. Paha olo vaivaa aina silloin tällöin. Ultraan pitäisi vielä malttaa viikko :whistle:
 
Mulla ei ole vatsa turvonnut sen useammin tai harvemmin kuin ennen raskautta. Tosin mulla se turvotus oli melko yleistä silloin jo ennen raskautta. Eilen kun turvotti, niin huomasin, että mun alavatsan pyöreyden näkee silloin oikeastaan huonommin ku ilman turvotusta. Olen vain sellainen kokopaksu punkero... Mut ilman turvotusta toissapäivänä pieni hymynkare nousi huulille kun katselin itseäni peilistä; vähän oli havaittavissa pyöreyttä ihan alavatsalla, navasta reilu 5 cm alaspäin =)

Kuinkahan normaalia on, että paino tippuu alkuraskauden aikana? Ihmettelin jo jouluna, kun mulla ei paino noussu, vaikka perinteisesti taas vedin suklaata ja torttuja ja kaiken maailman herkkuja. Ja joulunajan jälkeen olen jopa laihtunut melkein kilon... En nyt hirveänä ole huolestunut, muistaakseni jossain joskus luki, että joillain paino laskee alkuraskauden aikana. Oletin kyllä silloin, että se liittyisi siihen oksentamiseen. Ja mulla ei siis ole kertaakaan vielä ulos tullut, vaikka muutaman kerran ylös noussutkin.
 
Sannimarja ja muut joilla on ollut vuotoa, toivotaan että kaikki on hyvin! :hug:

Onnea ultrauutisten saaneille!

Krizze, no tuohan valoitti asiaa. Vai että ihan kanadalaismies! :) Omani on suomalainen vaikka hän on enemmänkin sellainen maailmankansalainen. Meitä on niin kaikenlaisia meitä suomalaisia... ja yhtäläisyyksiämme alkaa huomata vasta kun mennään muille maille vierahille! :) Tsemppiä opintoihin sulle!

Shuri kiitos, opin jotain uutta! Eli boldata voi siis valitsemalla tekstin ja sitten painamalla sitä B:tä. Thanx! :)

Seksigalluppiin: mies haluaisi ihan niinkuin normaalistikin eli joka- tai jokatoinen päivä. (Gulp!) Mulla halut vähentyneet nyt pikkusen, mutta olen jo niin tottunut siihen,(vuosien yrityksenkin takia) ettei aina tarvitse haluttaa, ja silti voi hommaan ryhtyä toisen mieliksi. Mun mies on "viriili" ja komea kolmekymppinen, ja jos kieltäisin häneltä seksin, olisin itse vastuussa jos suhteemme siitä kärsisi- niinkuin varmasti tekisi! Toki sit jos ei voi harrastaa niin se on asia erikseen! Ja mullakin alkaa noi limakalvot olla aika kuivat... :|

Gallup:
kun itse olen edelleen mieheeni rakastunut ja romanttista on päivittäin ja tunne on molemminpuolinen, niin kysymys teille joilla on jo lapsi/lapsia. Muuttuiko suhteenne paljonkin lapsen myötä? Tiedän kyllä että omilla teoilla ja suhtautumisella on suurin merkitys, mutta muuten? Itse tunnen läheltä VAIN 1 lapsiperheen ja heillä on suhde mennyt latteaksi, ovat lähinnä kämppiksiä ja sit on lapsi. Kaikki on yksilöitä ja jokainen suhde erilainen, tiedetään...Kiitos jo etukäteen!

T.Estelle Rv6+5
 
kiva ettei oo ainut. Hullua vaan ajatella, kun viikkoja 5 ja vatsa sen kokonen, että ois 4 tai 5.. Mutta siis mulla myös vatsan seutu aina ollut isompi kuin kokooni käy. Nyt tuntuu vaan että se on silmiin pistävää :D
 
estelle Hyvä kysymys tuo, että muuttuuko suhde lapsen myötä. Mä tunnen myös pariskuntia joilla ottanu tiukille vauva-aika. Siis että suhde ei meinaa sitä kestää. Tietysti itelläkin ollu vähän väsynyttä välillä, mutta nyt kun lapsi nukkuu jo yöt läpeensä ja on vähän isompi, niin ollaan kyllä ihan kun ennenkin. Siis ihan rakastuneita ja onnellisia. :) Eikä meillä ollu ikinä mitään isompaa riitaa vauva-aikanakaan. Mitä nyt tietysti vähän enemmän tuli väsyneenä tiuskittua. Mutta illalla sitten sovittiin ja pyydeltiin anteeks. Varmaan tuoki on paljon kiinni siitä millasia ihmiset on. Toiset hermostuu ja väsyy helpommin. Ja siitä kuinka tiukille vauvanhoito pistää. Esim. meillä tosi hyvin syövä ja nukkuva kaveri. Ja meillä on ollu ennen lasta, ja lapsen syntymän jälkeenki aina tapana illalla ottaa tyynyt ja peitot sohvalle ja katotaan joku ohjelma yhessä vierekkäin. Musta tuo homma on toiminu hyvin. Siis että kun vauva nukkuu ja itteä ei ihan vielä nukuta niin makoillaan vierekkäin ja höpistään ja katotaan telkkaria. Kuulostaa ehkä vähän tylsältä, mutta musta se on ihana päivän lopetus. :) En tiiä miten nyt kun toinenki tulee ja on vielä kiireisempää ja väsyneempää varmaan.. Mut eiköhän sitä sillonki jossain välissä jää aikaa makoilla kahestaan vierekkäin :)

Tekis mieli kirjottaa taas vaikka mitä ja kommentoida kun on tullu niin paljon tekstiä tänne, mut pitää tuo poju mennä nukuttamaan.

Ai vielä pitää se laittaa että tuo rusehtava vuoto on ainaki mulla ollu ihan normaalia. Ekan raskauden aikaan oli, ja nyt kans. Kipuja ei tosin sen kummempia ole. ja vuoto on niukkaa, ei siis mitään ihan verta. Ja viime raskaudessa sitä kysyin ja th sano että aivan normaalia. :)
 
Alkuraskauden ultrassa käyty siellä pikkuinen sydän sykki :heart: Laskettu aika pompasahti taakse päin eli niinkuin itse arvelinkin :LOL: Rv olisi sitten 8+5 eli la on 28.8.
Parisuhteesta meillä suhde parani esikoisen myötä toki silloin tuli väsyneenä tapeltua enempi mutta se tunne, että nyt oikeesti ollaan perhe ja tän pienen takia jo pitää meidän suhteen olla kunnossa. Nyt kun lapsia on kolme niin edelleen meillä on kivaa yhdessä vaikka ajoittain meilläkin lauseet lentää ja sanomista tulee pienestäkin. Mutta edelleen yli kymmenen vuoden jälkeen voin sanoa olevani naimisissa elämänin suurimman rakkauden kanssa :heart:
Cinnamo ja pikkuinen 8+5
 
Päivitin taas tuon etusivun, jos joku puuttuu listalta/tiedot väärin, niin huutakaa :)

Ihanaa kun täällä on muitakin turvonneita. Mulla nyt ollut noin viikon käytössä äitiyshousut. Töissä oltava mustat suorat housut ja muutenkin tykkään käyttää niitä vapaa-ajallakin niin ostin sitten lemonkids.fi:stä kahdet mustat housut (oli muuten kalliit, miksi äitiysvaatteet on niin kalliita?). Eivät purista mistään niin ihana olla.

Tupakoitsijoille... : Sain tänään neuvolasta sellaisen dvd:n odotuksesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta ja siinä haastateltiin äitejä. Saattaa olla, että joku täällä on tämän jo maininnutkin mutta siinä yksi äiti sanoi pystyneensä lopettamaan tupakoinnin, kun oli ajatellut miten se lapsi siellä kohdussa saa ne kaikki savut niskaansa ja joutuu siellä haukkomaan henkeään...Kyllä mulla ainakin tuollainen mielikuva tuntuu pahalta vaikka en itse poltakaan...Tiedän kyllä, että lopettaminen on hankalaa mutta tsemppiä siihen kaikille!

Nyt tuntuu, että tuli vielä epävarmempi olo raskaudesta kun näki alkion. Nyt seuraavaksi pelottaa, että ens ultrassa parin viikon päästä se onkin kuollut...Meninkin pöljä googlettamaan ja sieltä taas löytyi näitä tarinoita.

cinnamo ja muut jo ultrassa käyneet: kuunneltiinko teillä sydänäänet vai näittekö vain sydämen sykkeen. Mulla ei kuunneltu... Saitteko mitään mittaa pienestä, minä en saanut mutta en tiedä saisko sitä oikein vielä mitattuakaan...
 
Mulla työkaveri veti röökiä entiseen tapaan koko raskauden ja imetysyrityksen ajan...
En saattanut katsella ja kyllä pomokin (ei polttanut itse raskaana ollessaan tai imettäessään) vaikka polttaa niin sanoi, että tulee seurana olosta jo huono omatunto oli.
Pointti siis oli, että te olette hienoja, kun tsemppaatte sen lopetuksen kanssa. Kyllä se onnistuu!

Rakkaudesta äiti: Jos teillä on ollut parisuhdeongelmia, niin minusta ei ole ihme, jos raskausuutiseen suhtaudutaan hieman hämmentyneesti ja vaisusti ja sinun jaksamista voivotellaan. Kyllä se useinkin näkyy ulospäin, siis ne ongelmatkin, vaikka niistä ei ole mennyt perheenjäsenille avautumaan.

Täällä oli aiemmin yksi turvonnut, joka ei enää ole niin turvonnut, mutta jonkin verran kuitenkin. Mullakin näkyy helposti ja vaatteet yleensä tiukkoja ja huomaan jo nyt, miten pomo ihmettelee, kun kuljen kaavuissa ja toppahousuissa...
Meillä on helmikuun puolella käyntiä keskussairaalassa ja sillä reissulla ajattelin ostella vähän äitiysvaatteita. Meillä kun ei täällä niitä kauppojakaan juuri ole.

T: Wandii from Periferia
 
Minut saa poistaa :'( :'( eilen alkoi vuoto. alkava km luultavasti. päivystyksessä kävin jossa teki vaan sisätutkimuksen, ei ultrattu eikä mtn.

olo hiukan tyhjä...ja epätietoinen. vuoto ollut niukan kuukautisvuodon tapaista, jonkin verran ihontapaisia "riekaleita" nyt 2.pvänä vuoto limaveristä mutta ilm. keskenmennyt... mahakipuja jonkin verran myös:'( :'(

tsemppiä muille ja nauttikaa odotuksesta!
 
Mulla oli viime vkon omituinen olo ettei kaikki ole kunnossa ja sellainen fiilis että km tulee. eilen tosiaan alkoi vuoto sitten. mies sanoi että johtuu kun olen stressanut ja ilmeisen helpottunut asiasta :'( itse olin niin valmistaunut ja 8kk yritys vauvasta loppui näin kipeästi, enkä tiedä haluanko enään uudestaan yrittää. jostain elättelen toivetta että jos olisikin ollut kaksoisraskaus ja toinen tullut pois...mutta en oikein toisaalta jaksa uskoa siihen. vuoto tosiaan verenlimaista, nyt illasta hyytymiä taas enempi...ultraan pääsen jos lähden taas päivytykseen istumaan tunneiksi ja se ei onnistu nyt kun mies töissä ja tuo esikoinen nukkuu....
 
Rv 6+3 ja massu pömpöttää ihan kauheesti, VARSINKIN ILTAISIN!

Mua jänskää kertoo töissä asiasta ihan kauheesti.. Miettii vaan et tuleeko sanomista ja mitähän kaikki tuumii.. mut toisaalta onkos sen mitään väliä :p

Haluista sen verta et kadonnu on ja jos jotai tarvii puuhastella niin kirvelee ikävästi!!

Mulla eka ultra vasta 8.2 :whistle:

vaahteranlehti oon tosi pahoillani :hug: :flower:
 
Kiitos makeutusainetiedotteesta! Nyt iskeeki sit stressi, että joko minä kerkesin sen tappaa niillä. No en kai sentään otin ehken perättäisinä päivinä niitä yhet noin kolmena päivänä, sit tajusin, et tää ei välttämättä oo hyvä ja vaihoin sokeriin ( jota puoli lusikkaa) Tietääkö kukaan mitä noi makeutusaineet tekee ja millaset määrät on vaarallisia?

Pahoitteluni vaahterallehdelle, pidän peukkuja, ettei mitään hätää olisikaan.

Seksiä minun tekee aika lailla samoin mieli. Nyt on kyllä niin hullua hässäkkää ollut muutenkin, kun olemme ostamassa omakotitaloa ja myymässä nykyistä kerrostalokämppäämme kaiken muun lisäksi niin on vähän verottanu kyllä sekstailuja, että kertoja on ehke ollut vähän harvemmassa. Mulla kipuja eikä vuotoja ole siitä tullut. Yllensä seksiä harrastetaan jokatoinen tai kolmaspäivä. Minua onkin mietityttänyt, että sitten kun olen jo isomahainen niin mitenkähän seksi maittaa. Asentoja rajaantuu hiukan pois ja miestä saattaa hiukan hirvittää kun vauva on jo niin 'todellinen' että satuttaa tai sitten ei jättimaha kiihota, mut aika näyttää. Meillä yleensä keskustellaan aika avoimesti ja nauretaan asioille.

Mulla kanssa lähes kaikki lapselliset pariskunnat ovat läpikäyneet jonkun kriisin ja olleet lähellä eroa/ eronneet/ eronneet, mutta palanneet takaisin yhteen. Joten tämäkin hiukan mietityttää, mutta tästä olemme jo keskustelleet ja tulimme molemmat siihen tulokseen, että ainakin tässä vaiheessa on vaikea uskoa, että meitä repisi vauva-aika eroon. Yhteiseloa meille tulee syksyllä kuusi vuotta ja olemme onnellisia toisistamme joka päivä, huonoinakin kun se hetkellinen kiukku laantuu. Joten odotan innolla ja turvallisin mielin tulevaa.

Mullakin turvotusta on aika lailla ja juotuakin tulee varmaan kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna, janottaako muita vähän väliä? Ostin yhdet tregginsit kokoa L tuleville kuukausille, mutta vielä ne tippuvat jalasta niin ei voi käyttää

Felessa ja kääpiö rv 6+6 ( jos ei sitä hirveesti hermestasilla vahongoittanut :ashamed: )
 
Moi taas! Oipas taas tullut paljon lisää ihania juttuja kun hetken piipahti toisaalla :p Kiitos listan päivityksestä MaybeSomeday :flower:

Krizze Mulla on myös jäykkäkouristusrokotus vanhentunut ja jotenkin tässä muuttoa järjestellessä nyt tuli mieleen. Nyt ei taida kuitenkaan olla paras ajankohta ottaa rokotusta, kyselin siitä tuolla rokotukset-osiossa. Netistä löysin tietoa, että ainakaan ensimmäisen kolmanneksen aikana ei rokotuksia suositella. Harmittaa ettei ole voimassa! Täytyy vissiin varmistaa vielä neuvolasta. Vai olisiko täällä jollain parempaa tietoa jäykkäkouristusrokotuksesta?

Vaahteranlehti voimia :hug:

Aaaaah....kiitos tästä idioottivarmasta boldaus-ohjeesta! Aina onnistun ne jotenkin tumpeloimaan.

Malttamattomana odotan minäkin pääsyä ultraan, jotta saan varmistuksen että siellä ollaan. Vaikka koitan opetella ajattelemaan niinkuin eini tuolla ihanasti kirjoitti =) ja nauttia tästäkin jännittävästä vaiheesta.

Raitahippo & Rusina 5+
 
vaahteranlehti iso :hug: ja paljon jaksuja sinne :hug:

felessa Noinhan se on..eli ei hätää :)

Tupruttelijoille Isot tsempit lopetukseen. Minulla on muutamia tuttuja jotka ovat tupakoinneet raskausaikana. Lapsilla on koulussa oppimis- ja keskittymisvaikeuksia. Ihan pieninä vauvoina ovat olleet todella itkuisia, on allergiaa, astmaa jne.

Parisuhteesta lapsen jälkeen. Meillä esikoinen ei juurikaan muuttanut mitään tai oikeestaan lähensi meitä. Kakkosta odottaessa rakensimme taloa ja se oli edottaomasti meidän avioliiton rankin aika. Vielä pitkään muutettuamme suhde oli ihan retuperällä. Pikku hiljaa kuitenkin rakensimme sen uudelleen, vaikka ero tuntui olevan välillä ainut ratkaisu. Meillä on muutenkin räiskyvä suhde, eikä olla kovinkaan romanttisia. Perhe on kuitenkin molemmille se elämän tärkein asia ja siksi jaksamme parisuhdettakin hoitaa. Minusta tuntuu, että jokainen lapsi sitoo meidät tiukemmin yhteen.

Jaahas pitäsi kömpiä petiin. Huomenna pankkiin ja sitten neuottelemaan uudesta autosta :) . Tarvitaan isompi auto, jotta mahtuu kaksi turvaistuinta ja kaukalo takapenkille :)
 
Kiitos Poni06 ! Kuulostaa hyvältä toimintaohjeelta. Ei tee mieli ottaa mitään turhia riskejä, joten mieluummin tosiaan ilman, jos ei ihan täyttä varmuutta turvallisuudesta.

Ja ihana kuulla, että olette jaksaneet panostaa ja saaneet parisuhteen rankan vaiheen jälkeen raiteilleen :heart: Aina ei ole ihan helppo juttu, kun elämä heittelee välillä arvaamattomia palikoita rattaisiin.
 

Yhteistyössä