SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

Lätäkölle: Ensimmäisessä raskaudessa mulla ei ollut mitään hajua viimeisistä kuukautisista, ei niin mitään. Ei ollut suunniteltu lapsi. Oli vähän orpo olo, kun terkkari vaan tinkas, että koska ne on ollut ja että jotain pitää merkitä. Heitin ihan hatusta jonkun päivämäärän, että pääsin siitä tilanteesta. Ne kattovat sitten rakenneultrassa tarkemmin sitä, että vastaako viikkoja ja laskettua aikaa voidaan rukata silloin. Meillä tultiin muutama päivä takaisinpäin, taas toisaalta synnytin kuitenkin ennen laskettua aikaa.
Tuosta ultrasta. Meillä on niin pieni kunta ja tk, että ultrataan suurin piirtein silloin kun odottaja sitä toivoo. Ja tietty sitten ne normiultrat vielä päälle. :)
 
Mun soittokierroksella hintahaarukka oli 65-150?....siis samalla klinikalla lääkäristä riippuen! Tulin ihan sattumalta kysäisseeksi hintaa ja ajanvarauksesta sanottiin, että se vähän riippuu...että lääkärit voi päättää itse hintansa. Pitää muistaa sanoa aina jatkossa, että sille halvimmalle..
 
Wandii ultrataanko teillä siellä tk:ssa? Meiän pitää mennä Roihin...
mie kans luulen et meille tulee kolmas poika...
mun isäki sano, et miten sitä samoilla vehkeillä erilaisia tekee... :D
tästä raskaudesta ei tosin tiiä kyllä vielä kukaan muu ku mies. Eilen oli kyllä niin turvonnu maha et kauhulla oottelin arvaako mun sisko ja veljen vaimo.. mut ei ne ainakaan puhunu mitään..

Missä vaiheessa kerrotte, ootte kertonu raskaudesta?
 
Mulla siis nyt 5+5, heti plussattuani kerroin hyvälle ystävälle, seuraavana päivänä toiselle ystävälle ja parin päivän päästä äidille ja sisaruksille. Myös parille työkaverille olen jo kertonut. Itse ajattelin asian niin, että kerron raskaudesta niille, joille kertoisin myös jos kaikki ei menisikään hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyväsetti:
raitahippo, huh mikä hintahaarukka... Pitää näköjään muístaa kysyä hinta kun aikaa varaa ettei ihan vararikkoon mee :/
No todella....ei tullut mieleenikään, että voi olla noin suuret hintaerot! Ja kun kyseessä kuitenkin täsmälleen sama toimenpide :/
 
Mä oon kertonu joillekkin, mut kaikille maininnu, et tosi alussa vasta ollaan...
Mullekkin sanottiin kun soitin yksityiselle, että yli 7 vkoa on suositus varhaisultraan ja hinta n. 65e-115e, se on kai tunti taksa niin riippuu se hinta siitä kestosta. Sinäänsä tyhmää, kun et ite voi siihen vaikuttaa kauan siinä menee??
Mä toivon pääseväni varhaisultraan terkkarin kautta, kun tosiaan ei ole hajuakaan LA:sta, oisin 6+5 menkoista, mutta luultavammin joku 4+5 on lähempänä totuutta... Ellei vähemmänkin..

Se on muuten jännä, kun mulla on ollu ihan varma tunne raskaudesta jo kaks viikkoa, ja testi terkkarissa vielä keskiviikkona negatiivinen?
Oonko tosissaan niin herkkä, että tunnen kaiken vahvemmin?? :whistle:
 
Aika tyyristähän tuo yksityisellä käynti juu on!

Minä olen kertonut äidilleni ja muutamalle parhaimmalle ystävälleni. Olen vähän sellainen lörppä, että en osaa olla hiljaa =) .

Mulle on nyt tullut ihan järkky stressi siitä, onko kaikki kunnossa. Jostakin syystä etenkin tänään olen ollut aivan hermona asian kanssa. Eilen oli huonovointisuutta, mutta tänään ei muka olekaan jne. Miksi sitä pitää ihmisen olla paniikissa koko ajan :headwall: , Pitäisi vaan elää ja porskuttaa ja murehtia sitten kun on jotakin todisteita sille, että olisi syytä murehtia....
 
Ultrataan tk:ssa. Vaikka on vähän rupuvehkeet, niin näkee niillä nyt vähän, että siellä joku oleilee. Usein terkkarit käyttää sitä viikkojen arviointiin tai sitten odottajan rauhoitteluun. Ja kaksosepäilyssä myös. Ovatpa joskus sanoneet, että katotaanko ultralla, siis ihan huvikseen, kun on sattunut laite olemaan hollilla näppärästi. :)
Jopa rakenneultra on tehty aiemmin täällä, nykyään ilmeisesti Roissa, niskaturvoke tietty Roissa. Mutta te asutte liian lähellä sitiä, helppo ohjata sinne. Ja on meillä kyllä hyvä neuvolakin, ei voi moittia.

Itse olen käytännön pakosta kertonut yhdelle läheiselle työkaverille ja miehelle tietty. Ajattelin soitella siskolle, sille vuodatan kuitenkin keskenmenonkin, jos sellainen tulee. Hänen on siis hyvä tietää asiasta.
Mutta lasten kanssa pitää pitää varansa, ettei kuule asiasta puhuttavan, muuten siitä tietää kohta kaikki, kun päiväkodissa menee möläyttämään...

Minä olin suunnitellut, että edelliset on koulussa, kun seuraava tulis ja se näyttää toteutuvan, niinkuin teilläkin Hyväsetti. Nuorimmainen alkaa esikoulun äitiysloman alkamisen tienoilla. :)
 
Lara--. Minä täällä kanssa tupruttelen. Itse olen kanssa toitottanut kovaan ääneen, että kun paksuna oon loppuu tupruttelut, mutta vaikeeta tää on. Oon kerennyt polttaa 12 vuotta, ja siinä välissä 1,5 vuoden tauko. Tyhmä kun olin niin aloitin uusiksi viime helmikuussa. Nyt tuntuu etten millään pääse siitä eroon. Vähentänyt kyllä olen huomattavasti 12 tupakasta 4 päivässä, ja toivon, että siitä ois sitten helpompi lopettaa. Mulla rupee mahassa heti vääntää kun tupakilla oon käyny, joten eiköhän se kohta sen motivaation tuo. Anoppi vielä neuvolassa perhetyöntekijänä töissä, että varmasti tulee moraalisaarnat, jos polttaisin silloin, kun infotaan niitä lapsesta :D muutenkin taitaa tulla anopille shokki, kun hän toivoisi niin kovasti että reilu 30v tehtäis lapsia ja nyt ollaan 23 ja 25 :D. Hän kun ei halua vielä tulla mummoksi. Mutta shokin saa päälleen nyt :kieh:

Tein tänään CB:llä testin ja ihan Raskaana teksti tuli alle minuutissa. Ens viikol teen viel sen viikko testin ja sit voisi jo rueta räplää niitä lasten vaatteita kaupassa ja suunnittelee kodin sisustusta :D
 
Onko kellään muulla maha ilmaa täys...pahenee iltaa kohti, mut tänään ollut koko päivän..ei oo kivaa olla tällanen kaasupallo :ashamed: En ole syönyt mitään ihmeellistä. Onko kellään tähän mitään näppärää kikkavitosta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja raitahippo:
Onko kellään muulla maha ilmaa täys...pahenee iltaa kohti, mut tänään ollut koko päivän..ei oo kivaa olla tällanen kaasupallo :ashamed: En ole syönyt mitään ihmeellistä. Onko kellään tähän mitään näppärää kikkavitosta?
Täällä ilmottautuu yksi kohtalotoveri, maha näyttää ihan sellaselta ilmapallolta ja olokaan ei oo mikään mahtavin tällein turvoksissa. :( Miulla kahvi ja vaalee leipä pahentaa tuota turvotusta, mutta kahvistakaan ei voi luopua kun en kestä sitä päänsärkyä. Joten joutuu valitsemaan kahdesta pahasta pienemmän.
 
Ihanaa! kohtalotoveri :flower: Varmaan kannattas iltaa kohden sitoa narun nilkkaan ja toisen pään tuolinjalkaan kiinni ettei lähde lentomatkalle! Juon myös kahvia, mutta ainoastaan aamulla kupillisen...voiko sekin olla liikaa? Päänsärky tulee myös mulle, jos en sitä yhtä juo. Syön muuten ihan samoja tuotteita kuin ennenkin...ehkä toi Rusina ei vaan tykkää samoista kun mä =) Miten pitkällä sä olet? Mä vasta ihan alussa neljä ja risat.
 
Ilmeisesti minäkin tähän viestiketjuun kuulun... Tein positiivisen raskaustestin eilen aamulla. Menkat on ollu edellisen kerran lokakuussa, eli niistä nyt ei voi ollenkaan päätellä, milloinkohan tämä ois saanu alkunsa. Siis kun en todellakaan ole voinut noin kauan olla tietämättäni raskaana... Mulla nyt on muutenki aina tosi epäsäännöllinen kierto, mitä tahansa 2 viikon ja 5 kuukauden väliltä. Pari kolme viikkoa ennen joulua oli viimeksi sellainen olo, että alkaiskohan menkat. Mulla on endo ja monirakkulaiset munasarjat. Gynen ennuste vuosi sitten oli, että raskaaksi en tule ilman hoitoja. Että jätettiinpä sitten ehkäisy pois ja tässä tulos =) Ja jos yhtään osaan arvioida, niin la ois joskus syyskuussa. Joulun tienoilla oli jo janoisuutta, kuumeista oloa ja selkäkipua, ja ihmettelin kun hirveät kamalat menkkakivut yllättäen vaimenivat. Silti meni näin pitkään, että tajusin tehdä raskaustestin...

Onneksi saatiin aika äitiysneuvolaan jo ensi maanantaiksi. On pää täynnä kaikkia kysymyksiä. Ensimmäinen raskaus siis kyseessä, ja tämäkin tuli vähän puun takaa. (Kylläpä sitä pitkään onnistui huijata itselle, että tänä jouluna meni kaikki kinkut suoraan rintoihin, eikä vyötärön ympärille ;) ) No, alkushokin jälkeen tämä on alkanut tuntua ihan positiiviselta asialta. Pelottaakin kyllä kaikki mahollinen. Mut parempi näin kuin pitkien vaikeiden hoitojen jälkeen!

*Muoks* ikä (huomisesta lähtien) 24 v., ensimmäinen raskaus, ja synnäriä kai tulis olemaan OYS.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raitahippo:
Ihanaa! kohtalotoveri :flower: Varmaan kannattas iltaa kohden sitoa narun nilkkaan ja toisen pään tuolinjalkaan kiinni ettei lähde lentomatkalle! Juon myös kahvia, mutta ainoastaan aamulla kupillisen...voiko sekin olla liikaa? Päänsärky tulee myös mulle, jos en sitä yhtä juo. Syön muuten ihan samoja tuotteita kuin ennenkin...ehkä toi Rusina ei vaan tykkää samoista kun mä =) Miten pitkällä sä olet? Mä vasta ihan alussa neljä ja risat.
Miulla on nyt viikkoja 4+5 eli ihan alussa mennään. :) En miekään ole ruokavaliota mitenkään oikeestaan muuttanut, että ehkä se on tämä raskaus joka muuttaa kahvin kaasuksi. :D Joo, sama täällä että aamulla menee se yksi kuppi ja päivällä sitten ehkä yksi, vähän riippuu päivästä. Onneksi kokemuksesta voin sanoa että miulla ainakin sitten tuossa jossain vaiheessa helpottaa. :D

Shurille onnittelut plussasta. :heart: :flower:
 
Shuri onnea :flower:

Mulla kans maha turvottelee.. aamun on ok, mut päivän mittaan pahenee.. ja kahvia en juo ollenkaan.. aamulla yhen kupin teetä..
Jos edellisistä menkoista laskee viikot niin mulla ois 4+3 mut en sit tiiä..
Kuinkahan aikasin sitä sais neuvola-ajan.. vaikka on 2 jo synnyttäny mut ku edellisestä on niin kauan jo aikaa niin tää kaikki on taas niin uutta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyväsetti:
Shuri onnea :flower:

Mulla kans maha turvottelee.. aamun on ok, mut päivän mittaan pahenee.. ja kahvia en juo ollenkaan.. aamulla yhen kupin teetä..
Jos edellisistä menkoista laskee viikot niin mulla ois 4+3 mut en sit tiiä..
Kuinkahan aikasin sitä sais neuvola-ajan.. vaikka on 2 jo synnyttäny mut ku edellisestä on niin kauan jo aikaa niin tää kaikki on taas niin uutta...
Itse varailin tuossa neuvolaa ja aika on 11.2. elikkä sillon olisi viikkoja 8+.

Nyt kun tuossa kahlailin pinoa läpi niin huomasin että muutkin tuskailee noiden paino juttujen kanssa. Onkohan ihan ok jos vaan jatkan laihista samalla tavalla kun ennenkin, olen siis laihduttanut nyt 15 kiloa ihan vaan liikuntaa lisäämällä? Luulisi että tuo painon putoaminen ei haittaa jos kerran syö kuitenkin ihan normaalisti.
 
Mun piti kyllä lähtä siivoamaan heti ton ensimmäisen postauksen jälkeen, mut jäinpäs sitten tänne roikkumaan :whistle:

Aikaisemmin ketjussa oli puhuttu paljon siitä, mitä oireita kullakin on ollut. Itselläni tuntuu olevan kaikki mahdolliset: janottaa, jomotusta kohdun seutuvilla, usein pissahätä, vielä useammin paha olo, suurinpiirtein kaikki syötävä ällöttää, rinnat on kipeät ja niitä oudosti kutittaa... Tuntuu ihan hullulta, että mulla kesti niin pitkään tehdä se raskaustesti. Sen gynen ennusteen jälkeen ei vaan mitenkään ois uskonu tätä.

Liitän tähän linkin sivuille, jossa on käyty raskausaika viikoittain läpi. Täällä kun tuntui monia askarruttavan, että missä vaiheessa mitkäkin oireet voi alkaa. Muistakaa nyt kaikki kuitenkin, että osa raskauksistahan on täysin oireettomiakin! Siitäkin oli täällä yks viestiketju olemassa. Eli toivottavasti tämä linkki ei nyt aiheuta kenellekään lisää stressiä.

http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2873
 
Angel Eyes Mieti asiaa näin: onko ok jatkaa liikuntaa vaikka on raskaana? Tietenkin on! :) Kuuntelet vaan omaa oloa ja vältät jotain juttuja jos niistä tulee kipeäksi tai huono olo. Mä ratsastin esikoisesta puoleenväliin raskautta, sitten loppu oikeastaan siihen ettei mennyt toppahousut enää jalkaan :LOL: Muistat vaan syödä terveellisesti niin sehän on oikea ihanne tilanne, että odottava äiti liikkuu ja pitää huolta kunnostaan. Jaksat sitten touhuta lapsen kanssa paremmin kun kuntos on parempi :) Tsemppiä sulle :hug: ja neuvolaanhan voi aina soittaa :D
 
Onko kellään ollut sitä ns. kiinnittymisvuotoa? Eikö kiinnittymisvuodon pitäisi tulla noin viikko ovulaation jälkeen jos olen oikein ymmärtänyt. Nimittäin itseäni vielä mietityttää kun kp 16 minulla tuli hiukan ihmeellistä vuotoa, joka loppui kyllä yhtä nopeasti kun oli alkanutkin. Mutta kuitenkin laskujeni mukaan ovulaatiokin oli ollut vasta pari päivää aiemmin. Ihmettelin sitä kovin, mutta annoin asian olla ja testasinkin sitten vasta muistaakseni jotain kp 36. Vaikka epäilin jo siitä vuodosta silloin, että nyt on tärpännyt. ;)

Minä olen pääsyt tämän raskauden ansiosta yhdestä huonosta tavasta eroon. Joka päivä oli pakko saada cokis lightia, saattoi mennä litrakin päivässä. Päänsäryn sain jos en cokista saanut, onhan siinäkin sitä kofeiinia. Niin nyt ei tee yhtään enää mieli :) . Viikko sitten maanantaina avasin cokis pullon ja join lasillisen niin se ei maistunut miltään ja edelleen on se avattu pullo tuolla kaapissa :D
 
Shuri tuosta lähettämästäsi linkistää...ihan käsittämätöntä, että silmien väri (ja sukupuoli) voi määräytyä jo viikolla 3!!! Minkähän väriset silmät mun Rusinalla on..? Ihan mieletöntä :D Kyllä ihminen on ihme vekotin! =)
 
Haukkuva Hiiri Näin just itsekkin ajattelin, että eihän se voi olla pahaksi jos liikkuu. :D Lähinnä ajattelin yrittää just pitää vaikka edes tuon painon tossa samassa, niin sittenhän sitä on laihtunut kun joskus vauva sieltä ulostautuu.

Luin vaan tuolta jostain sivustolta että ei missään nimessä saa laihduttaa yhtään, parempi vaan että kertyy vähän rasvaa. :eek:
 
Tervetuloa uusille :)

Alkuraskauden ultran varasin Femedaan 28.1. Viikkoja on silloin 7+1. Miten ihmeessä sitä jaksaa tuonne asti odotella...

Oon jotenkin tosi alavireinen :( Ja miehelle tulee tiuskittua pienimmistäkin asioista. Täällä kanssa stressaillaan oikein kunnolla siitä, että onko kaikki kunnossa. Esikoisen kohdalla en kyllä näin paljon stressannut.

Väsyttäää ihan kauheasti koko ajan. Illalla simahdan yhdeksän kymmenen välillä ja päivisin nukun päiväunet esikoisen kanssa. Vatsa on kunnon pallo, joka varmaan johtuu ihan tästä syömisestä.
Tuntuu että puputan koko ajan jotain. Sitten mulle on tullut kauhea himo piimään.

Vietetään tässä esikoisen 2 v. kanssa tyttöjen iltaa, kun mies lähti kavereiden kanssa viettämään saunailtaa. Katsellaan lastenohjemia ja syödään herkkuja ja simahdetaan varmaan saamaan aikaan yhdeksältä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja raitahippo:
Shuri tuosta lähettämästäsi linkistää...ihan käsittämätöntä, että silmien väri (ja sukupuoli) voi määräytyä jo viikolla 3!!! Minkähän väriset silmät mun Rusinalla on..? Ihan mieletöntä :D Kyllä ihminen on ihme vekotin! =)
Mun mielestä vähän ihmeellisesti jotenkin ilmaistu, siis siellä sivuilla. Eikös ne kuitenkin määräydy jo silloin, kun se onnekas simppa pääsee läpi. Siis silmien väri, sukupuoli ja koko muu perimä. Vai mitäköhän tuolla tarkoitetaan...
No, ihan sama. Muuten kyllä kiva linkki, varmaan pitää käydä vilkuilemassa viikkojen edetessä, että millainen se nyt onkaan... :D

Liikunnasta: Itse nyrkkeilyn joudun lopettamaan, kun siinä on vaara saada nyrkistä myös alemmas (mikä yllätys...). Mutta koirat pitää liikkumisesta muuten huolen, kävely on ihan parasta liikuntaa ja potkukelkka on pop näin talvella. Mutta vois toki enemmänkin liikkua. Hyvässä kunnossa on helpompi synnyttää.
Mulla on aiemmissa tullut kiloja lähes 20 raskauden aikana, mutta olen todennut, että tarvin ne. Vuoden imetyksen jälkeen olen ollut kummallakin kerralla hoikempi kuin raskauden alkaessa, vähän jo liian keveäkin...
 

Yhteistyössä